Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:44

Nee alles word nu onder de hoop blackface gegooid, ten onrechte. Ook zoals zwarte piet daar ten onrechte onder zit.
Alles uit amerika word hierheen gehaald zoals het hier nooit is geweest.
Laat daar wat daar was.
Hier is piet positief.
Al die dat niet vind zoekt er van alles achter wat niet klopt.

En voor nu sluit ik voor mijzelf deze discussie, want heb net wat intochten van hier in de buurt gezien, prachtig!!!!

Saiblic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:02

DuoPenotti schreef:
Nee alles word nu onder de hoop blackface gegooid, ten onrechte. Ook zoals zwarte piet daar ten onrechte onder zit.
Alles uit amerika word hierheen gehaald zoals het hier nooit is geweest.
Laat daar wat daar was.
Hier is piet positief.
Al die dat niet vind zoekt er van alles achter wat niet klopt.

En voor nu sluit ik voor mijzelf deze discussie, want heb net wat intochten van hier in de buurt gezien, prachtig!!!!

Mag toch hopen dat jij niet wit bent?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:04

Echt. Als je van alles een oeverloze discussie wilt maken: neem de zwarte pieten smiley. -O-

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:24

Jaren geleden vond ik het ook onzin toen de zwartepietten discussie op gang kwam. Maar inmiddels begrijp ik van steeds meer mensen dat het wel echt kwetsend voor ze is en begrijp ik de “blackface” associatie.

Aangezien de kinderen totaal geen moeite hebben met roetveeg Pieten, zie ik nu niet meer in waarom Piet nog langer zwart zou moeten zijn/blijven.
Het is een kinderfeest, de kinderen maken zich totaal niet druk op de kleur van Piet, dus waarom sommige volwassen mensen zo halsstarrig vast willen houden aan een ZWARTE piet, kan ik niet volgen.
Alleen omdat dat het ooit een traditie geweest is om witte mensen zwart te schminken, is I.m.o. geen reden genoeg om Piet nog langer zwart te laten blijven.

Op mijn nieuwe baan werd gevraagd of ik dit jaar wilde helpen met schminken voor het sinterklaasfeest. Toen ik vroeg welke kleur de pieten kregen en vervolgens een preek kreeg over dat Pieten zwart moeten zijn want traditie bla bla bla… heb ik vriendelijk het verzoek om te helpen met schminken afgewezen. Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om een wit persoon zwart te schminken, terwijl de kinderen even blij zouden zijn met wat roetvegen.

Edit: on topic… de bruine Piet smiley samenvoegen met de regenboog smiley om de overgang te symboliseren, dus beginnen met bruin en dan de regenboog kleurtjes er gelijk achteraan.
De bruine smiley zelf mag weg van mij, ik ga die niet missen.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:07

Verandering roept altijd weerstand op bij sommige mensen. Toen vrouwen stemrecht kregen waren daar ook mensen fel op tegen. Zwarte Piet is gewoon ten einde. Er zijn nog wat laatste stuipen weerstand, maar over een aantal jaar begrijpt niemand meer hoe mensen dat oke konden vinden. Net zoals heel veel andere zaken die ooit normaal waren en nu niet meer.

Een deel van de mensen die zo krampachtig vasthouden eraan komt denk ik omdat ze bang zijn voor de smet op hun herinnering. Zwarte Piet was voor hen als kind iets leuks, en nu in deze tijd blijkt dat het eigenlijk niet helemaal zuiver is. Dat werpt maakt het in hun hoofd moeilijk, want het was toch leuk?

Ik vind vroeger als kind Zwarte Piet ook leuk. Maar ik snap zo goed dat het voor veel mensen beladen is. En dat het nu wordt omgedraaid naar Roet Pieten en Kleur Pieten en maakt niks uit voor het feest, maakt niks uit voor de pret van kinderen en het maakt ook niet dat mijn herinneringen niet meer leuk mogen zijn. Verandering van tradities hoort er gewoon bij als men nieuwe inzichten krijgt.

En de smiley; die is inderdaad achterhaald en zou wat mij betreft moeten verdwijnen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:52

Ceffyl schreef:
Verandering roept altijd weerstand op bij sommige mensen. Toen vrouwen stemrecht kregen waren daar ook mensen fel op tegen. Zwarte Piet is gewoon ten einde. Er zijn nog wat laatste stuipen weerstand, maar over een aantal jaar begrijpt niemand meer hoe mensen dat oke konden vinden. Net zoals heel veel andere zaken die ooit normaal waren en nu niet meer.

Een deel van de mensen die zo krampachtig vasthouden eraan komt denk ik omdat ze bang zijn voor de smet op hun herinnering. Zwarte Piet was voor hen als kind iets leuks, en nu in deze tijd blijkt dat het eigenlijk niet helemaal zuiver is. Dat werpt maakt het in hun hoofd moeilijk, want het was toch leuk?

Ik vind vroeger als kind Zwarte Piet ook leuk. Maar ik snap zo goed dat het voor veel mensen beladen is. En dat het nu wordt omgedraaid naar Roet Pieten en Kleur Pieten en maakt niks uit voor het feest, maakt niks uit voor de pret van kinderen en het maakt ook niet dat mijn herinneringen niet meer leuk mogen zijn. Verandering van tradities hoort er gewoon bij als men nieuwe inzichten krijgt.

En de smiley; die is inderdaad achterhaald en zou wat mij betreft moeten verdwijnen.

Dit is echt de beste uitleg in deze hele discussie hier op bokt maar ook op andere plekken waar dit nog gaande is.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:10

Ceffyl schreef:

Heel goed verwoord, ben het helemaal met je eens! Heb hetzelfde gevoel over vroeger, vond het Sinterklaasfeest altijd zo ongelooflijk leuk als kind. Maar ik denk dat het voor (alle!) kinderen een leuk feest kan zijn met Roetpieten en dergelijke.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:31

Ik kom even uit mijn meeleessteen, dit boekje komt uit 1950, een variant van dit liedje wordt nog steeds gezongen. Hoe kunnen mensen blijven roepen dat het geen racisme is?

Volgens de website waren de kettingen om "mee te rammelen" (https://www.sinterklaasmijnhobby.nl/sint-nicolaasfeest-kenmerken/ketting-1)
uhu, als ik mensen bang wil maken doe ik ook altijd een ketting om mijn been 8)7

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:27

Jemig dat is iets van 70 jaar geleden. Om daar nu mee te komen is echt nogal overdreven. 8)7 Ik ben 53 en geen piet met ketting of kinderen meenemen, de zak was voor de kadootjes en de roe om de schoorsteen mee te vegen zodat ze er veilig doorheen konden.

Geen witte boze man of antivaccer of wat ook hier. Wel iemand die het zo langzaam zat aan het worden is dat er alleen maar op alle slakken zout gelegd lijkt te worden want o jee er mocht eens ergens iemand zich gekwetst voelen.

De pieten smiley is niet zwart maar bruin, desnoods een van de voorbeelden hier eerder hier wat ministreepjes en is het gezeur dan klaar? |o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:41

Ceffyl schreef:

Klopt Ceffyl, en ik ben zelfs als kind nog een zwart Pietje geweest, die radslagen turnde over de platte daken van de scholen. De kinderen vonden het prachtig en ik ook. Ik was 14 jaar of zo. En natuurlijk heb ik het zelf nooit met racisme verbonden als kind. MAAR nu als volwassenen met voortschrijdend inzicht, zou ik nu nooit meer als zwarte Piet rond gaan lopen. Want het kan gewoon echt niet meer.
Dat wil dus niet zeggen, en dat ben ik erg met je eens, dat ik vroeger racistisch geweest zou zijn. Ik heb er gewoon nooit mee nagedacht en de hele geschiedenis van de kinderen van slaaf gemaakte mensen dat die in die idiote pakjes moesten dienen in de huizen van de rijke witte mijnheren en mevrouwen, die kende ik toen niet eens. Afschuwelijk.

Ik ben het 100% eens met je post. Veranderinge van tradities hoort er bgewoon bij als men nieuwe inzichten krijgt.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:54

Ik bedoel meer dat het racisme aspect niet iets is dat "ineens" bedacht is, mijn excuses dat het niet zo over kwam, beetje verkeerd verwoord.
Ik denk overigens ook niet dat deze discussie maar een paar jaar oud is, aangezien ook in dit topic al een keer bronnen zijn gedeeld van mensen die tegen zijn rond 1980 (dacht ik uit mn hoofd)

Overigens ben ik vroeger ook voorstander geweest en de fb groep "zwarte piet moet blijven" en dat soort dingen, dus ik zal ook nooit roepen dat ik het allemaal zo goed weet. Maar oa door die afbeelding ben ik wel geschrokken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:57

Ik ken dat liedje echt niet. En ken ook Piet niet met een ketting aan zijn voet. Dat is echt uit het jaar nul.
Maar dat het Sinterklaasfeest verandert vind ik niet erg maar laat het dan gewoon bij de roetveegpieten en klaar.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:01

Suzanne F. schreef:
Ik ken dat liedje echt niet. En ken ook Piet niet met een ketting aan zijn voet. Dat is echt uit het jaar nul.
Maar dat het Sinterklaasfeest verandert vind ik niet erg maar laat het dan gewoon bij de roetveegpieten en klaar.

Ik ken Appeltjes van Oranje wel, maar dit couplet niet.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:15

Suzanne F. schreef:

Daar ben ik ook 100% voor, regenboogpieten vind ik ook stom :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:30

Oh ik vond het eerst ook allemaal onzin van een paar allochtonen met lange tenen. Tot ik een paar interviews las waarin mensen vertelden wat het met hen als (donker) kind gedaan had. Ik schaamde me over m'n eigen opvattingen.

Het is gewoon niet meer van deze tijd. We kwetsen er mensen mee dus pas de traditie aan.

We hebben Halloween toch ook als feest overgenomen? Halloween werd hier dertig jaar geleden nooit gevierd. Het was hier geen traditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:31

Arabesk schreef:
Oh ik vond het eerst ook allemaal onzin van een paar allochtonen met lange tenen. Tot ik een paar interviews las waarin mensen vertelden wat het met hen als (donker) kind gedaan had. Ik schaamde me over m'n eigen opvattingen.

Het is gewoon niet meer van deze tijd. We kwetsen er mensen mee dus pas de traditie aan.

We hebben Halloween toch ook als feest overgenomen? Halloween werd hier dertig jaar geleden nooit gevierd. Het was hier geen traditie.

Halloween, ja de winkels liggen er mee vol. Maar gaan we trick or treat langs de deuren en dost idd zich uit, ik heb dat nog niet gezien in de omgeving. Kan ook niks met dat Halloween.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:32

Waar is het beheer in deze discussie??? Dit gaat niet over wat bokkers denken maar wat bokt als beleid stelt.
En ik ga stellig zijn deze keer: als deze smiley blijft is bokt racistisch. Sorry anders kan ik het niet omschrijven.
En dan moet ik eens heel goed nadenken of ik hier nog wil zijn.

Edit: gelieve te temmen op dit topic of deze post indien je dit ook zo ziet. Let’s make a statement.
Laatst bijgewerkt door poes op 15-11-21 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:33

Is Halloween nou hetzelfde als Sint Maarten? Je gaat langs de deuren voor snoep toch? En zing je dan een liedje?
Hier in de buurt is dat helemaal niet eigenlijk. Misschien te kerkelijk ofzo?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:35

poes schreef:
Waar is het beheer in deze discussie??? Dit gaat niet over wat bokkers denken maar wat bokt als beleid stelt.
En ik ga stellig zijn deze keer: als deze smiley blijft is bokt racistisch. Sorry anders kan ik het niet omschrijven.

Nou dat is wel een beetje erg overdreven hè? Het is een smiley met een hoedje op. Ja hij is bruin, so what? Er bestaan bruine mensen hè? Anders maken we ook gewoon een gele smiley met een hoedje en die zetten we ernaast.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:36

Arabesk schreef:

Precies, zo verging het mij ook.

Al mag Halloween van mij wel weer met een enkeltje retour. Net als Valentijnsdag. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:39

poes schreef:

Edit: gelieve te temmen op dit topic of deze post indien je dit ook zo ziet. Let’s make a statement.

Ik vind dat je te ver gaat in je uitspraken, dam een beetje in zeg.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:40

Suzanne F. schreef:
poes schreef:

Nou dat is wel een beetje erg overdreven hè? Het is een smiley met een hoedje op. Ja hij is bruin, so what? Er bestaan bruine mensen hè? Anders maken we ook gewoon een gele smiley met een hoedje en die zetten we ernaast.

Mijn leven is niet compleet als ik niet een beetje advocaat van de duivel mag zijn :D

Maar eigenlijk meen ik het. Ik sta hier echt niet achter.
Ik heb ooit in een restaurant aangegeven dat hun beeldje van Congolees bedelend slaafje (nogal bekend in België) echt niet meer kon. En als het er de volgende keer nog stond, zou ik stante pede vertrekken. Ik meende dat toen en ik meen het nu. Bokt kan zicht niet wegsteken achter de stelling dat ze de keuze geven (‘racistisch? Of niet racistisch? Allen welkom!’). Ze nemen hier duidelijk een standpunt in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:42

Omdat ze een bruine smiley hebben? Daarom zijn ze rascistisch? Serieus?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:43

Het is geen bruine smiley. Ze zeiden zelf dat het een aangepaste zwarte piet is.

Overigens: als ik wil vertrekken hierom staat me dat vrij toch. Het is niet het eerste racistisch incident. Het vorige is inmiddels wel opgelost en daar ben ik echt blij om.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:46

Tuurlijk mag je vertrekken. Maar om een bruine smiley vind ik dat wel een beetje ver gaan. Maar goed, principes kosten altijd wat.