Uitzondering regels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:45

bigone schreef:
Ik lees vaak de topics van alternatieve en homeopathische en reguliere toepassingen. Mijn da voor de paarden is een hele oude rot en wanneer regulier, waar we eerst van uit gaan niet werkt gaat hij met zijn korreltjes bezig. En tot nu toe goede resultaten gezien. En ik sta niet afwijzend tegenover beide, zou goed zijn wanneer het naast elkaar zou kunnen bestaan. Iedere eigenaar of mens heeft het beste met eigen dieren of zichzelf voor en soms helpt het een en soms het ander. Dan kan iemand nog zo hard schreeuwen dat iets een fabel is en met 100 onderzoeken aankomen, ik merk wat het wel of niet doet en daar ga ik op af. Het zou niet of of moeten zijn maar en en.

En dat is precies waar het mis gaat bij sommige gebruikers... Het zou gewoon naast elkaar moeten kunnen. Alleen sommigen geven elkaar niet de ruimte, of kennen de term 'leven en laten leven' niet. Ontzettend zonde, want daar zit de crux.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:49

MyWishMax schreef:
Wat jullie willen kan al, maar valt en staat met de manier van reageren en misschien negeren van iedereen.

Wat ik zie gebeuren is dat wanneer het dus valt met de manier van reageren, dat de partij die in de minderheid is gewoon stopt met reageren. Het is zo jammer dat het tegengeluid dan verdwijnt, omdat de meerderheid de positie in zo'n topic wint. Hoe zou dat dan voorkomen kunnen worden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 09:49

MWM
Uiteraard staat of valt een topic met de manier van communiceren met elkaar.
Maar als iemand zonder ervaring er doorheen tettert: Kwakzalverij, ja dan houd het sowieso op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:58

Ik vraag me eigenlijk ook af of het wel de minderheid is, als het zou gaan om een topic om ervaringen met een alternatieve behandeling. Het zou best eens kunnen dat het nu een minderheid lijkt (ervaringen versus bashers) omdat mensen gewoon de zin vergaat om hun verhaal te plaatsen als ze zien hoe hun voorgangers aangepakt worden :(:)

Het zou me overigens ook niet verbazen, stel dat het voor de grap een keer geprobeerd wordt, dat er nog steeds weinig mensen reageren omdat veel bokkers al keer op keer geleerd hebben om terughoudend te zijn met reageren. Het zou zich dan misschien eerst moeten bewijzen dat het echt een respectvol verloop heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:00

DuoPenotti schreef:
MWM
Uiteraard staat of valt een topic met de manier van communiceren met elkaar.
Maar als iemand zonder ervaring er doorheen tettert: Kwakzalverij, ja dan houd het sowieso op.

En als er iemand met ervaring tegen iemand anders met andere ervaring blijft roepen dat het niet waar kan zijn houdt het ook op. Het is niet 1 kant, dat probeer ik echt continu al uit te leggen. Ik heb het nu niet over corona topics, maar wel heel veel andere. Van voer tot alternatief, tot diverse medische topics. Die Kwakzalverij lees ik overheen, dat kan best zo zijn, maar soms wil je best iets proberen omdat het andere niet werkt. Maar zat topics waar ik ondanks een vraag jiet meer in reageer omdat de manier van reageren me niet aanstaat. 1 waarheid en iets afwijkends wordt niet geaccepteerd door degene die het meest aanwezig zijn.

Doubtless, dat weet ik ook niet, helaas. Ik val er alleen over dat er continu naar 1 bepaald type reactie verwezen wordt, terwijl in veel meer topics ook andere type reacties een topic stil leggen of in ieder geval ervoor zorgen dat de andere groep zich niet meer wil of durft te mengen in een topic. Iedereen zou zich in ieder topic moeten kunnen mengen als het zijn of haar interesse heeft. Alleen dat moet van alle kanten wel gerespecteerd worden en dat is blijkbaar enorm lastig. Jij en ik zouden best de discussie kunnen voeren zonder vervelende gevoelens achteraf. Waarschijnlijk omdat het geen discussie wordt, maar gewoon wat praten en vragen naar elkaars standpunt en als die anders is, helemaal prima. Komt er iemand bij die het niet prima vindt heb je een probleem en dat is naar. Dat vind ik ook vervelend, ook al heb ik misschien een andere mening. Lastig te verwoorden trouwens :+
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-06-21 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:01

MyWishMax schreef:
Lastig te verwoorden trouwens :+

Ik vind het heel duidelijk verwoord ;-) Kan me ook goed vinden in wat je zegt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:03

MyWishMax schreef:
[knip]
Ik val er alleen over dat er continu naar 1 bepaald type reactie verwezen wordt, terwijl in veel meer topics ook andere type reacties een topic stil leggen. [knip]

Nou ik heb het niet over 1 type reactie hoor? Maar over die mensen die met hun mening / ervaring menen een "ervaringen gevraagd" topic te moeten claimen en andermans ervaringen menen te moeten bashen.

Precies wat je zegt valt daar dus ook onder :j

MyWishMax

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:09

Maar er werd wel weer verwezen naar Kwakzalverij reacties en daarvoor zelfs het type reacties wat bigben blijkbaar schrijft. En dat het opgelost is als alleen ervaringen mogen. Niet alleen door jou, het is inderdaad daarna veranderd, maar Dp heeft het er wel weer over dat dat een topic dood slaat. Nee, bashen van elkaars ervaringen en meningen slaat een topic dood en zorgt ervoor dat bokkers iets ontwijken en dus niet meer om advies vragen.

Je moet dus niet alleen die Kwakzalverij posts willen verbieden, je moet het respect voor elkaar er even inslaan O:) Maar dat is sowieso een probleem, als ik daar een oplossing voor wist zou ik het verkopen en flink cashen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 10:12

MWM
Ik begreep wel wat je zei :j
Maar dat schuif ik dan onder dat alles gaat en staat met de manier van communiceren.

En daar maken we ons allemaal wel eens schuldig aan dat te doen zoals het niet hoort :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:14

Ah oké, dan zeg ik niks meer haha. En helaas wel ja ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 10:17

Wat ik zelf ook merk in die topics, en ben daar dus echt schuldig aan.
dat ik soms ook reageer als een stekende wesp, omdat je al snel hebt, komt weer iemand aan gezeurd.
Terwijl ik eigenlijk wel open sta voor juist alles te horen.
Maar als er dan al wat voorgevallen is dan is het ook meteen bam! er op.
En ja ik ben daar zeker ook schuldig aan.
Eigenlijk omdat je al zo met je stekels in die aanval staat door hoe het meestal gaat in die topics.
Fout, erken ik. Zou denk ik ook beter gaan als door de tijd heen die topics fijner kunnen lopen als er niet steeds een paar door denderen met kwakzalverij

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:20

Kan je diegene die dat steeds doen niet foeien? Of ben ik te naïef nu? Ik moet zeggen dat ik ook wel heb dat ik bij sommige topics niet reageer als ik bepaalde posts voorbij zie komen die ik telkens al zie en geen prettige manier van advies geven vind.
Ik denk dan, laat maar, jij reageert geïrriteerd. Beide niet handig, alleen het ene zie je niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 10:22

Ik heb enkele op foei staan, maar vaak worden ze gequote en zie je het toch weer.
Daarnaast heb ik daar gewoon geen zin in, blijf dan wel weg.
Merk dat vele dan weg gaan en het samen overleggen is dan weer over en topic (alweer) dood.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:23

MyWishMax schreef:
Kan je diegene die dat steeds doen niet foeien? Of ben ik te naïef nu?

Het nadeel daaraan (in een discussie/over en weer) is dat het zo'n gehandicapt gesprek wordt en je beschuldigd gaat worden van selectief reageren. Ik denk dat de foei nog niet zo heel geaccepteerd is in dat opzicht.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:24

Waarschijnlijk een weinig populaire mening, maar waarom de dingen niet juist eenvoudiger maken, ipv nog ingewikkelder? Bokt is al veruit het meest ingewikkelde forum dat ik ooit ben tegengekomen, met allerlei subfora waar dan weer verschillende regels gelden. Nu wordt er gepleit om hierbovenop nog maar eens uitzonderingen te aken, weer met andere regels. Die regels worden dan weer straal genegeerd door de gebruikers, dan gaat er weer iemand TEMen, en de mods lopen de hele tijd brandjes te blussen.
Waarom niet net de boel vereenvoudigen en strenger mod'en op persoonlijke aanvallen/sneren, vernederend taalgebruik, etc.? Dan krijg een een inhoudelijke discussie warin iedereen zijn plekje kan vinden.
Ik heb de indruk dat er nu gepleit wordt voor allemaal eilandjes waarin mensen het zodaning kunnen organiseren dat ze hùn mening kunnen verkondigen, zonder tegenspraak. Dat is volledig in tegenspraak met het begrip 'forum'.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:27

Sclimpre schreef:
Waarom niet net de boel vereenvoudigen en strenger mod'en op persoonlijke aanvallen/sneren, vernederend taalgebruik, etc.? Dan krijg een een inhoudelijke discussie waarin iedereen zijn plekje kan vinden.

Ik denk vanwege twee dingen:

- Sommige topics worden niet geopend met de intentie de discussie te voeren. Vandaar het voorstel om daar dus onderscheid in te maken (omdat vele topics anders tóch een discussie worden, terwijl er topicstarters met andere intenties zijn)
- Mod's geven nu aan op bepaalde dingen niet te modereren. Ik gok dat dat is om het werk te beperken zodat het te doen blijft?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 10:29

Maar het is niet zo dat het altijd een persoonlijk aanval is.
Iemand die roept kwakzalverij kan dat met de huidige regels doen.
Hij/zij zegt immers niet je bent een kwakzalver.
Dus wat dat betreft staan de mods ook met de rug tegen de muur.
En ik kan me niet voorstellen dat ze niet weten welke personen de trollen zijn in die topics.
Maar de trollen weten precies hoe ze het moeten schrijven om net binnen de lijntjes te kleuren.

Het zou voorbij zijn als er gemod zou worden in een vraag naar ervaringen dat er ook alleen ervaringen gedeeld mogen worden.
Zoals bij een vraag over een handelstal ook gebeurd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:33

Doubtless schreef:
Sclimpre schreef:
Waarom niet net de boel vereenvoudigen en strenger mod'en op persoonlijke aanvallen/sneren, vernederend taalgebruik, etc.? Dan krijg een een inhoudelijke discussie waarin iedereen zijn plekje kan vinden.

Ik denk vanwege twee dingen:

- Sommige topics worden niet geopend met de intentie de discussie te voeren. Vandaar het voorstel om daar dus onderscheid in te maken (omdat vele topics anders tóch een discussie worden, terwijl er topicstarters met andere intenties zijn)
- Mod's geven nu aan op bepaalde dingen niet te modereren. Ik gok dat dat is om het werk te beperken zodat het te doen blijft?

Google eens op 'forum' (want Bokt noemt zichzelf een forum)?
Eerste hit :

Een forum is een online plaats waar mensen samenkomen om over een bepaald onderwerp te discussiëren.
Forum - 21 definities - Encyclo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:33

MyWishMax schreef:
Maar er werd wel weer verwezen naar Kwakzalverij reacties en daarvoor zelfs het type reacties wat bigben blijkbaar schrijft. En dat het opgelost is als alleen ervaringen mogen. Niet alleen door jou, het is inderdaad daarna veranderd, maar Dp heeft het er wel weer over dat dat een topic dood slaat. Nee, bashen van elkaars ervaringen en meningen slaat een topic dood en zorgt ervoor dat bokkers iets ontwijken en dus niet meer om advies vragen.

Je moet dus niet alleen die Kwakzalverij posts willen verbieden, je moet het respect voor elkaar er even inslaan O:) Maar dat is sowieso een probleem, als ik daar een oplossing voor wist zou ik het verkopen en flink cashen :')

Ik denk dat dat gewoon maar een voorbeeld is, in de ene post het ene voorbeeld, in de andere post het andere voorbeeld anders wordt het ook allemaal zo lang als je elke keer alles moet benoemen :)

Maar het moge duidelijk zijn dat het om allerlei situaties gaat waarbij de ene partij het nodig vindt om de andere partij constant te bashen, waardoor er nu veel interessante verhalen nooit geschreven worden en dat dat een gemis is omdat het Bokt een stuk completer en interessanter zou kunnen maken :)

Sommige zaken liggen wat minder gevoelig en daar gaat het beter.

Als je bvb. kijkt naar het topic van het veulen zonder ogen ( [MD] Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit? ) dan had de TS daar ook gewoon graag ervaringen gewild van mensen over (hun) veulens met deze aandoening. Die zit niet te wachten op de meningen over wat een ander verder met het veulen zou doen, maar krijgt deze toch, ongevraagd maar goedbedoeld :)

Nu heeft zo'n topic na 2 weken 6 pagina's. Dat is nog goed door te lezen om er zelf de ervaringen uit te halen die je zoekt. En daar kan je prima op zeggen: dat is nu eenmaal Bokt. We zijn ook gewoon gewend om overal onze mening te geven en een discussie aan te gaan :=

Maar zo'n topic dat nog beperkt blijft in het aantal reacties is dan van een hele andere orde dan wanneer je na 1 dag al 20 pagina's met welles-nietes hebt en er een taai groepje is ontstaan die het topic overneemt met een "wie het niet met ons eens is die is aan de beurt"-houding.

Schlimpre: dit rondje hebben we al eens gehad? Juist niet zonder tegenspraak, ieder mag zijn zegje doen, alle meningen mogen gehoord, alleen krijgen X, Y en Z een keer niet de ruimte om keer op keer weer hun mening op een ander neer te timmeren :)

(en voor de duidelijkheid: X, Y en Z bedoel ik niet als een paar vaste bokkers, want dat kan per topic anders zijn)

Bokt zit vol met eilandjes trouwens, een eilandje zoals in ED al is, maar dan een beetje uitbreiden als tegemoetkoming in het gemis dat nu ervaren wordt, is dat nu echt zo'n ramp? Bokt blijft gewoon zoals het is, alleen dan een piepklein hoekje van iets dat er nu niet is maar waar wel behoefte aan is, erbij?

Zoals je kan kiezen om een foto-topic te openen zonder dat er meteen een discussie onder komt.
Of je ervaringen vraagt met stal X. Dan past dit helemaal niet zo slecht daar ook tussen :)

Maargoed ik heb mijn zegje gedaan, we zien wel of er iets uit voortkomt :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:19

@Schlimpre: die eigen eilandjes ben ik ook fel op tegen hoor. Maar ik zie de meerwaarde wel in een ervaringstopic waar in principe geen discussie mag plaatsvinden op de feiten, van beide kant niet. Je mag je mening geven (ongeacht ‘kant’) en kan daarbij natuurlijk nog steeds op anderen reageren. Het voorkomt alleen dat het topic een verhitte discussie wordt over het welles of nietes van bepaalde feiten en cijfers en wetenschappelijke achtergrond. Ik denk dat als je gelimiteerd bent door alleen je eigen ervaring te mogen delen, het voor de stillere middenmoot die geen zin heeft in discussie wat fijner is om dit te doen. In de huidige opzet heb je anders mensen die er volop overheen denderen (let wel, van beide kanten imo) waardoor die stillere groep geen zin meer heeft om te reageren. Terwijl daar vast rete interessante inzichten bij zitten!

We hoeven ons natuurlijk niet heel krampachtig vast te houden aan het begrip ‘forum’. Bovendien blijven die discussies gewoon bestaan, maar creëer je wel een fijne plek voor mensen om ervaringsvragen te stellen. Heel waardevol denk ik. En dat zeg ik als iemand die graag science based is haha :))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:32

Sclimpre schreef:
Eerste hit :

Een forum is een online plaats waar mensen samenkomen om over een bepaald onderwerp te discussiëren.

Dit is eigenlijk een mooi voorbeeld van de reacties die ik als onnodig onaardig zou bestempelen.
Ik ken het begrip forum, dankjewel.

Hoe mooi is het als we op basis van behoefte een stukje ontwikkeling/groei van het platform kunnen laten realiseren. In plaats van te bewegen binnen de kaders die de definitie met zich meebrengt...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:39

Doubtless schreef:
Sclimpre schreef:
Eerste hit :

Dit is eigenlijk een mooi voorbeeld van de reacties die ik als onnodig onaardig zou bestempelen.
Ik ken het begrip forum, dankjewel.

Hoe mooi is het als we op basis van behoefte een stukje ontwikkeling/groei van het platform kunnen laten realiseren. In plaats van te bewegen binnen de kaders die de definitie met zich meebrengt...

Het was nochtans eerlijk waar niet onaardig bedoeld.
Het zou toch mogelijk moeten zijn dat verschillende meningen aan bod kunnen komen zonder dat de minder gewenste meningen meteen opzij geveegd worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:41

Bokt is natuurlijk ook niet alleen forum, kijk even bovenaan het scherm en je ziet ook zoiets als Markt, Nieuws en vooral Wiki. Het idee was volgens mij toch ook dat Bokt een soort kennis-platform moest zijn waar mensen hun kennis kunnen bundelen en opzoeken, een soort schatkamer van kennis :)

Dan is het wel leuk als de gedeelde kennis hier niet alleen maar op basis van "wie het hardste schreeuwt die wint" gaat. Ik vind de ED topics over het algemeen overigens best fijn om te lezen, zo lekker to-the-point, je komt gewoon bij :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:46

Sclimpre schreef:
Het was nochtans eerlijk waar niet onaardig bedoeld.
Het zou toch mogelijk moeten zijn dat verschillende meningen aan bod kunnen komen zonder dat de minder gewenste meningen meteen opzij geveegd worden.

Da's heel fijn om te horen :)
En mee eens hoor, maar in de praktijk blijkt dat toch (soms) een utopie te zijn. Zeker op topics waar de belangen groot en emotionele betrokkenheid hoog is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 11:49

Ik denk ook dat bokt niet alleen nog maar een forum is onder die noemer.
Het is door de ruim 20 jaar heen uitgeroeid tot meer, gelukkig, anders had het denk ik al lang niet meer bestaan.
Kennisbank zou beter zijn denk ik.
En roepen kwakzalverij is niet echt vol met kennis :D
ervaringen delen weer wel.