Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:15

Ik ben het volledig met Karl eens. :)

Niemand is volledig integer maar voor de discussie hier vind ik dat niet zozeer van belang. De 'stemprocedure' klinkt niet verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:53

Ik wilde even zeggen dat ik het leuk vond om in het BNB te lezen dat een aantal punten die in dit topic benoemd zijn meteen worden opgepakt.

En vandaag kwam ik toevallig een (voor mij) nieuw topic tegen met een mod-opmerking in de OP die verwees naar een mod-opmerking op een verdere pagina. Het maakte dat ik meteen ging zoeken naar die mod-opmerking. Die was heel netjes, overzichtelijk, legde eea uit en voelde voor mij als buitenstaander van het topic totáál niet invasief.

Dus hier even een dikke +:)+ van een kritische gebruiker richting het team!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:55

Dat is prettig om te horen, Lente! Een aantal zaken is inderdaad gelijk opgepakt, zoals inderdaad het duidelijker en uitgebreider zijn in moderatoropmerkingen. We zijn ook bezig met het bespreken van de vele andere suggesties die hier in de loop van het topic gedaan zijn, sommige zaken duren wat langer omdat er meer overleg mee gepaard gaat of technische aanpassingen nodig zijn, maar fijn dat je een verschil hebt opgemerkt!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:17

ik merk ook een positieve manier van modopmerkingen plaatsen. Duidelijk en overzichtelijk. Op die manier is de boodschap duidelijk maar valt het topic niet meteen stil. Goed werk!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 00:19

Super fijn dat er een verandering word opgemerkt. We doen zeker iets met alle opmerkingen en t is enorm fijn dat jullie dat ook merken! :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:39

Het strooien met slotjes gaat wel gewoon door.
[MWS] Menstruatiecup. Wie, wat, hoe? Menstruatiecup is een relatief nieuw product, binnen no time 3 pagina's van bokkers die hier vragen over hebben, ervaringen delen etc. Komt totaal niet tot zijn recht in het algemene menstruatietopic en als je het nieuwe topic daarheen verkast dan sneeuwt dat ook totaal onder. Er is een behoefte van de gebruiker en toch wordt hier ook maar een slotje op gesmeten en zonder verder nadenken of inleving in de gebruiker naar het algemene topic verwezen. Dikke onzin in dit geval en dit is nu echt gebruikertje pesten. Niet bewust misschien, maar dat wordt dus wel zo ervaren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:46

Mars, ik heb je reeds per pb aangegeven dat ik jouw bezwaar zou bespreken. Je kon ook kiezen om dan de definitieve beslissing af te wachten vooraleer hier op een dergelijke manier te gaan reageren. Dit is hier absoluut geen geval van "gebruikertje pesten". Over menstruatie en voorbehoedsmiddelen hebben we een centraal topic (net zoals voor tattoos, piercings, haar, nagels, etc) omdat het forum anders overspoeld werd door tig topics over tampons en maandverbanden. Die centrale topics zijn er gekomen omdat gebruikers die overspoeling niet fijn vonden. Echter wil dat dan ook zeggen dat er wel lijnen moeten getrokken worden kwa modereren. We zijn altijd bereid om te kijken wat we kunnen doen en om mee te denken, maar dan moet je ons ook de tijd geven om te overleggen en eventuele handelingen aan te passen en er niet direct op te springen zoals een stier op een rode lap. We hadden al contact via pb, het is bijna 11 uur in de avond, we moeten ook de kans krijgen om ev te handelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:48

Ik ben blij te lezen dat er achter de schermen word gepraat over dat topic, ik las mee en vind het dan ook zo wat om meteen aan de bel te gaan trekken als meelezer.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:50

Het forum is niet overspoeld met topics over tampons en maandverband. Er is één topic geopend over een nieuw product en er is blijkbaar een zeer grote behoefte om de weinige ervaringen die ermee zijn te delen of om er vragen over te stellen. Dat komt totaal niet tot zijn recht in een algemeen topic. Dus denk even na over behoefte vanuit gebruikers in plaats van zo star naar de regeltjes te wijzen.

Jammer dat dit ondanks dit uitgebreide topic van 20 pagina's dus nog wel steeds gebeurd...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:51

Polly schreef:
Ik ben blij te lezen dat er achter de schermen word gepraat over dat topic, ik las mee en vind het dan ook zo wat om meteen aan de bel te gaan trekken als meelezer.

Ook ik las mee en ik had mijn twijfels over de bel. Fijn dat ik niet de enige was en dat mars aan de bel getrokken heeft!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:57

kwestie over overspoeling: nu wordt het niet overspoeld omdat we het centrale topic hebben waar dergelijke vragen thuishoren. Indien we deze toelaten, dan komt er morgen een topic over tampons, als we deze doorverwijzen dan krijgen we gegarandeerd de opmerking : ja maar. die over de cups is wel nog open.

jullie begrijpen vast wel datdm dergelijke situaties simpelweg niet evident zijn om op te modden. Indien jullie het niet eens zijn met een beslissing is dat ook geen probleem. tem erop of stuur een pb zoals dat Mars deed, en dan bespreken we het en kijken we voor een oplossing.
Ik vind het nu vooral jammer dat de toon waar zoiets aangebracht wordt per direct zo negatief is. (of dat het voor mij negatief overkomt.)
Dat hoeft absoluut niet nl...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:59

Tampons en maandverband zijn algemene ingeburgerde producten die iedereen kent. Dit niet, er zijn zeer weinig ervaringen mee maar wel een heel grote groep die er graag meer van wil weten. Dus wat is nu de behoefte van de gebruiker? Mod je voor regels of voor mensen? (waarin 'je' staat voor mods in het algemeen). Dacht nu juist dat men daarin dankzij dit topic een beetje nader tot elkaar was gekomen
Laatst bijgewerkt door Mars op 13-09-16 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:00

Ik zag dat topic ook en was al aan het wachten wanneer het ging gesloten worden.
Ben het helemaal eens met Mars.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:04

het onderwerp an sich hoeven we hier niet te bespreken.

Uiteraard modden we voor de mensen, maar dan apprecieer ik het ook als mensen een probleem op een nette manier aankaarten én er begrip voor hebben als we dergelijke situaties even intensiever bespreken. En ja. dan moet je misschien een dag wachten op een besluit, maar als wij dan besluiten een uitzondering te maken os het ook fijn dat het team er achter dtaat en we het kunnen onderbouwen naar de andere gebruikers.
In dit geval zouden we kunnen kiezen voor een modopmerking in de openingspost dat het centrale topic nog altijd geldt, maar hier voor reden X een uitzondering gemaakt is.
Anders zijn we binnen een week opnieuw overspoeld met tig tampontopics. Vergeet niet dat het niet enkel dit centrale topic is, maar nog zoveel andere.

excuses voor ev typos. Ik bok nog even snel mobiel nl.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:07

Duhelo schreef:
Mars, ik heb je reeds per pb aangegeven dat ik jouw bezwaar zou bespreken. Je kon ook kiezen om dan de definitieve beslissing af te wachten vooraleer hier op een dergelijke manier te gaan reageren. Dit is hier absoluut geen geval van "gebruikertje pesten". Over menstruatie en voorbehoedsmiddelen hebben we een centraal topic (net zoals voor tattoos, piercings, haar, nagels, etc) omdat het forum anders overspoeld werd door tig topics over tampons en maandverbanden. Die centrale topics zijn er gekomen omdat gebruikers die overspoeling niet fijn vonden. Echter wil dat dan ook zeggen dat er wel lijnen moeten getrokken worden kwa modereren. We zijn altijd bereid om te kijken wat we kunnen doen en om mee te denken, maar dan moet je ons ook de tijd geven om te overleggen en eventuele handelingen aan te passen en er niet direct op te springen zoals een stier op een rode lap. We hadden al contact via pb, het is bijna 11 uur in de avond, we moeten ook de kans krijgen om ev te handelen.

Wat is er fout aan om het ook openbaar neer te zetten? Daar word altijd zo defensief op gereageerd. "Je had ook een mod kunnen PBen, je hebt al een PB gestuurd en antwoord gekregen, bespreek het dan met de hoofdmod" etc. Alsof kritiek liever niet openbaar mag. Krijgt altijd een nare beschuldigende toon van, liever PB. Het kan ook prima beide. Het 1 sluit het andere niet uit immers. Misschien wil die persoon graag ook meningen van anderen. Dan krijgen jullie meteen ook meerdere meningen te lezen. Is nooit verkeerd.

Waarom is het onbeleefd en aanvallend om het openbaar aan te kaarten... Die connectie leg ik even niet. Behalve dan dat jullie echt problemen hebben met transparantheid. Alles moet liefst lekker geheim in PB

Op zich, ik snap de centrale topics, dat moet ook wel. Maar 1 lijn trekken? Er zou nu toch worden gemeten met verschillende maten, afhankelijk van de situatie. Als een topic veel interesse trekt en er behoefte aan is, waarom zo nodig sluiten. Dat is niet rekening houden met gebruikers maar modden om het modden. Het resultaat van zo'n slot levert vooral onvrede en als resultaat heeft het 1 topicje minder hebben. Dat eerste lijkt me zwaarder wegen. Aan de andere kant, het is een centraal topic iets. Dus ik zie beide kanten.

Wel fijn dat de suggestie van of opmerking in de OP is opgepakt! Vind ik zelf heel handig. Als ik dan net begin in het topic zie ik meteen waar ik op moet letten als ik wil reageren.

EDITS: Mobiel bokken met autoccorect is drama :')
Laatst bijgewerkt door ElineS op 13-09-16 23:12, in het totaal 3 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:08

chanel1985 schreef:
Ik zag dat topic ook en was al aan het wachten wanneer het ging gesloten worden.
Ben het helemaal eens met Mars.

maar als je erop zat te wachten, dan wist je dus eigenlijk al dat het in het centrale topic thuishoorde?
anders was je verbaasd geweest ;).

ik heb ook in het betreffende topic geregeerd, maar mijn eerste gedachte was.. waarom heeft diegene het niet in het centrale topic gevraagd en bespreekbaar gemaakt, dat past daar prima tussen..

vind dit geen voorbeeld van een onterecht of overdreven slotje.

dat mensen erop inspringen is prima, maar wie zegt dat deze zelfde mensen er niet op in zouden springen in het centrale topic?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:08

Dan helpt het ook als je mensen niet afpoeiert met een standaard pbtje en argumenten over tampons die totaal niet relevant zijn voor waar het over gaat. En volgens mij kaart ik hier gewoon normaal iets aan, wat is daar niet netjes aan?

En nogmaals er zijn blijkbaar nog weinig ervaringen mee, mensen zijn er nieuwsgierig naar en er is een behoefte aan het topic. Het is in ieder geval in Nederland nog een relatief onbekend product. Dat is wel wat anders dan een standaard topic over hoe je een tampon gebruikt of wat je moet slikken als je menstruatiekrampen hebt. Want ja die kun je gewoon sluiten met een verwijzing naar t centrale topic.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:12

Er is ook een algemeen topic over kapsels en kleuringen, laat ik nu een topic tegen gekomen zijn over extreme haarkleuren. Is van dezelfde strekking en wel toegelaten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:14

Eline:
er is voor mij niks mis met het openbaar zetten. Ik stoor me gewoon een beetje aan het feit dat er een pb gestuurd wordt, ik netjes aangeef het te overleggen, en dat er enkele minuten later hier al gepost wordt, op een toon die op mij persoonlijk niet zo fijn overkomt en imo insinueert dat we weer niet willen meewerken.
Stel dat ik zei, geen overleg mogelijk. topic blijft op slot. Ok. dan kan ik er in komen.
Maargoed, we zijn ervoor in overleg :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:17

chanel:

maar dan is dat toch simpelweg nog niet opgevallen, of niet gemeld, of is beoordeeld als significant anders en daarmee een bestaansrecht buiten het centrale topic over haarkleuring..

ik ken het topic verder niet, dus ik weet ook niet of er een significante verschil zit in de insteek.

van mij is ook ooit een topic gesloten omdat het onder een centraal topic zou horen.
heb daarop een berichtje gestuurd waarom mijn topic een andere insteek had en daarmee een bestaansrecht ten opzichte van het 'centrale' (niet echt een centraal topic, had een hele andere invalshoek). topic is weer netjes open gegaan, met een duidelijke moderator opmerking waarom het topic openbleef (omdat er enkelen in het topic al zaten te 'zagen' over dat er al een topic voor liep, hetgeen niet het geval was)

daarom snap ik ook wel dat hier gezegd is: wacht eerst het bezwaar af..
want hoe kun je nu zeggen dat er iets onterecht op slot is gesloten is, als er nog bezwaar loopt en daarmee het prima kan zijn dat het topic eventueel weer opent. het is pas werkelijk gesloten in mijn ogen als het definitief op slot blijft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:21

Ok, dus temmen is de oplossing dan. Hebben ze meer werk om op iedere tem te reageren dan het openbaar gebeurd.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:22

chanel1985 schreef:
Er is ook een algemeen topic over kapsels en kleuringen, laat ik nu een topic tegen gekomen zijn over extreme haarkleuren. Is van dezelfde strekking en wel toegelaten.

Inderdaad, daar hebben we een bewuste uitzondering voor gemaakt. De reden daarvoor is dat de insteek van dat topic niet zozeer was om een korte vraag te stellen, bijv. "wat voor haarverf kan ik het beste gebruiken?" of "welke kleur staat mij leuk?", maar eerder een soort 'verzamelplaats' voor gebruikers met vergelijkbare interesse (nl., aparte haarkleuren). Met de kanttekening dat het topic eventueel t.z.t. naar de HK verplaatst zal worden als er genoeg animo voor blijkt te zijn.

Zoals Duhelo al aangaf zijn we inmiddels aan het overleggen of een vergelijkbare situatie geldt voor dit topic. :j In principe horen vragen over menstruatie en anticonceptie volgens de afspraak thuis in het centrale topic, dus ook vragen over een nieuw alternatief voor maandverband/tampons. Maar, mede naar aanleiding van de recente discussie die hier pas nog gevoerd werd, gaan we kijken of we daar voor dit topic een uitzondering maken. Daar moet alleen wel even voor overlegd worden, we zullen er zo snel mogelijk op terug komen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:23

Daar heeft Chantal wel een punt. Ik denk dat afwijkende dingen, het niet gangbare, best in een ander topic kunnen zoals de cups en extreme haarkleuren

@Duhelo: Ik snap wel dat Mars haar post aanvallend overkomt gezien de omstandigheden. Maar toon is lastig. Er staat inhoudelijk niks raars in, maar de toon maakt de muziek en dat kan erg afhankelijk zijn van hoe iemand het zelf leest.. Ik las het niet als aanvallend, maar ik ben dan ook geen mod waar het aan gericht is natuurlijk, dus dat is sowieso anders. Maar bedankt voor de opheldering.

Ondanks dat, ook al is er nog overleg vind ik het niet verkeerd dat ze het openbaar nogmaals aankaart. Misschien pik je dan nog wat meningen op voor het overleg immers. Ik denk dat veel mensen weinig vertrouwen hebben in hun mening alleen via PB geven. Je hebt geen bijval en het is jouw alleen tegen het hele modteam die het niet met je eens is want die zijn het in eerste instantie eens met hun eigen modactie. Dan is het "we overleggen" antwoord vaak zoiets van nouja, daar komt vast niks van terecht als ik remy alleen dit aankaart en dus word er bijval gezocht, of mensen het met je eens zijn. Ik vind dat heel logisch.

EDIT: Maar ik vind het wel fijn dat er word overlegd erover. Vind het ook niet echt een voorbeeld van een onterechte slot. Hij is terecht, immers centraal, maar gezien de populariteit en bezwaar van gebruikers nav het slotje is het wachten of er een fijne uitzondering word gemaakt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:43

Ik heb niks aanvallend bedoeld, dus dat wordt dan zo opgevat. Verder plaats ik t ook openbaar omdat het een onderwerp betreft waarover we ook hier openbaar in gesprek zijn.
En het wat mij betreft een voorbeeld is van slotten om het slotten en niet in belang van de gebruikers.
Ten derde omdat men zegt te willen streven naar flexibeler modden met de gebruiker centraal. Dan is het lijkt mij juist goed om daarover in gesprek te blijven zeker ook dmv concrete voorbeelden. Maar goed, dat is mijn beleving.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:14

Ik kan me voorstellen dat je volgens de regels een slotje wilt omdat het in het centrale topic kan, terwijl de gebruikers het als een ander onderwerp zien. Maar als je dan in overleg gaat, hoe moeilijk is het dan om daar even een opmerking in de slotpost over te maken (al dan niet met een tijdelijke opmerking in de OP)? Leuk dat je met Mars besproken hebt dat je het in de groep gooit, maar dat krijgt de rest van bokkend Nederland niet mee. Het is een kleine moeite, het haalt voor een groot deel de angel uit de onrust die met een onverwacht slotje gecreëerd wordt en je communiceert over wat je aan het doen bent. Want dat ik mis ik hier, communicatie in het topic dat er achter de schermen overlegd gaat worden.