Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:18

Heino schreef:
Superwoman, als je de argumenten van mij zo slecht vindt kan je ze vast heel gemakkelijk en helder ontkrachten? Ik ben benieuwd.

Dat is allang al gebeurd :roll:

Nu ben ik er ook klaar mee, dat in herhaling vallen en dan nog de anderen verwijten dat ze in herhaling vallen of niet goed lezen.... :evaw:

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:14

pubelia schreef:
Het valt me nog steeds op dat er in de regelmaat een topic met foto's word geopend met waar mensen zonder cap rijden. Ze zetten dan in het topic dat cap een eigen keus is. Maar als ik dan naar de foto's kijk en zie dat ze onder de 18 zijn, vind ik het niet echt een eigen keus, maar een verplichting om een cap op te zetten. Omdat vaak voor die leeftijd ze nog niet helemaal kunnen inzien wat voor een gevolgen het kan hebben dat ze geen cap op hebben.

Is het dus niet mogelijk om een regel op te stellen dat als iemand onder de 18 alleen een topic mag openen als die een cap draagt. (bij itp enz)

_O- _O-
Meen je dit nu serieus?
Mensen die 18 zijn gebrek aan inschatting toeschuiven is een belediging voor hun intelligentie.

Hou toch op met die betutteling zeg, het is al erg genoeg in dit land en op dit forum

ilse86

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:25

dus romkabouter vindt dat kinderen geen cap op hoeven? hmm sjah. en gebrek aan intelligentie hoeft het niet te zijn. kan ook stoerdoenerij zijn he... vind alleen dat de mods van bokt zich daar niet mee hoeft te bemoeien. dat moeten de ouders doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:27

Volgens mij lees je niet goed. Volgens mij zegt hij dat mensen eens op moeten houden te betuttelen. Dat ook jeugdige mensen best in staat zijn zelf een inschatting te maken.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:28

ik rij al paar jaar zonder cap.. maar alleen thuis in de bak als ik dressuur. mijn moeder vind het goed, als ik hem in het bos, bij het springen en bij een ander maar op heb. ik heb ook wel een erg brave pony, das een must natuurlijk

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:30

Anya schreef:
Volgens mij lees je niet goed. Volgens mij zegt hij dat mensen eens op moeten houden te betuttelen. Dat ook jeugdige mensen best in staat zijn zelf een inschatting te maken.

Dat kan best. Maar vind jij niet dat ouders die cap gewoon moeten verplichten aan hun kinderen dan? Ik ben zelf heus geen mama-popje, maar zelfs mijn moeder vindt het vreselijk als ik zonder cap op mijn paard stap. Tot voor kort deed ik dat, maar ik weet hoeveel moeite ze ermee heeft, dus zet ik m op.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:34

ik vind het ook eigen keus.. maar de ouders moeten er wel mee instemmen vind ik wel.. waarom zou ik 16 jaar met cap moeten rijden en dan over 1.5 jaar als ik 18 ben oppeens wel zonder??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:36

Nee.
Ik vind dat dat iets is tussen ouders en kinderen.
Iets dat ze helemaal zelf moeten weten. Want opvoeding van kinderen is in Nederland nog steeds een privé zaak, waarbij de overheid alleen mag overgaan tot een OTS als er heel specifieke vormen van verwaarlozing aan de orde zijn.

Ik persoonlijk vind dat sommige kinderen heel veel pech hebben met hun ouders, maar dat is een andere zaak. En geloof me dan gaat het niet om het al dan niet verplichten van een cap.

Maar ik sluit me dus bij Romkabouter aan. Nederland is een betuttelend land geworden. En bokt lijkt een soort afspiegeling van moraalridders te worden die op vrijwel alle onderdelen van het leven willen voorschrijven "hoe het hoort"

De topics over "roken is slecht", "logisch dat je meer moet betalen voor je ziektekosten als je dik bent", "je mag nooit met slof rijden", "bitloos moet", of "je moet en cap dragen als goede voorbeeld" vliegen je om de haverklap om de oren.

Mega-betutteling.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:36

dat is het punt niet, loesje. en iedereen mag het van mij ook zelf weten hoor! mijn punt is dat het in mijn ogen het best is dat het dragen van een cap door jonge mensen als normaal wordt beschouwd. Iets wat je dus gewoon doet. niet dat je als blijk van je volwassenheid je cap maar mag afzetten. begrijp je wat ik bedoel? probeer het zo goed mogelijk uit te leggen :)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:39

ik vind dat iedereen zelf maar moet kiezen om een cap al dan niet te verplichten
als een manege je verplicht 1 op te zetten op hun terrein, dan doe je dat of blijf je gewoon vh terrein af. (simpeler kan echt niet)
als op een andere manege er geen cap-verplichting is en ouder van kinderen verplichten hun kinderen niet om een cap op te zetten dan is dat hun eigen keuze.

ik rij zelf altijd met cap omdat ik het voor mezelf doe, ik ben niet erg handig laat staan elegant in vallen, ondanks dat ik nog nooit een hoofdletsel heb gehad met vallen (en ben al genoeg tegen de grond gesmakt, kan ik je vertellen)

je kan bvb ook vinden dat je kinderen onder de 15 jaar moet verplichten een BP te dragen...

doe gewoon je eigen ding maar zorg dat je niemand tot last bent. wereld draait soms al moeilijk genoeg dat je ook nog vanalles moet vinden over andere mensen en gewoonten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:45

Romkabouter schreef:
Mensen die 18 zijn gebrek aan inschatting toeschuiven is een belediging voor hun intelligentie.

De hersendelen die te maken hebben met verantwoordelijkheidsgevoel en inschattingsvermogen ontwikkelen als laatste, rond je 18-22 jaar. Ik denk dat Pubelia dat bedoeld :)

Superwoman, prima, ik geloof dat wij "uitgediscussieërd" zijn.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:59

toch blijft het eigen keuze.. volgens vergoed de verzekering t ook niet als je zonder cap een letsel oploopt.. dus dat weet je ook van te voor ...

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:02

loesje166 schreef:
toch blijft het eigen keuze.. volgens vergoed de verzekering t ook niet als je zonder cap een letsel oploopt.. dus dat weet je ook van te voor ...

Volgens mij is op een van de eerste pagina's al door verschillende mensen gezegd dat het wel vergoed wordt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:02

loesje166 schreef:

dat is niet waar

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:04

jaa ik heb niet alle pagina's gelezen.. dit is ook tegen mij gezegd :D sorry dan

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:05

Wat grappig... Er zijn een paar mensen die het leuk vinden om foto's te plaatsen waar ze rijden zonder cap, en half bokt maakt zich er weer druk om... Ik zie het probleem niet zo. Ook kinderen weten dat ze eigenlijk een cap op moeten, verder is dat de verantwoordelijkheid van de ouders, en niet van bokt.nl.

Laat mensen toch lekker topics openen waar ze geen cap op hebben. Waarom zouden we ons daar druk om maken? Denk dat we ons beter druk zouden kunnen maken over topics met Shetjes met veel te grote ruiters etc.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:15

Anya schreef:

Correct. Kom op zeg, met 18 jaar kun je echt wel dat soort dingen overzien hoor, je mag tenslotte ook autorijden. Het is niet voor niets dat mensen met 18 volwassen worden genoemd ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:16

loesje166 schreef:
ik vind het ook eigen keus.. maar de ouders moeten er wel mee instemmen vind ik wel.. waarom zou ik 16 jaar met cap moeten rijden en dan over 1.5 jaar als ik 18 ben oppeens wel zonder??

Omdat je met 18 volwassen bent dus (volgens de wet) :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:23

ilse86 schreef:
dat is het punt niet, loesje. en iedereen mag het van mij ook zelf weten hoor! mijn punt is dat het in mijn ogen het best is dat het dragen van een cap door jonge mensen als normaal wordt beschouwd. Iets wat je dus gewoon doet. niet dat je als blijk van je volwassenheid je cap maar mag afzetten. begrijp je wat ik bedoel? probeer het zo goed mogelijk uit te leggen :)

eh cap afzetten?

Ik stam nog uit de tijd dat caps helemaal niet zo vaak voorkwamen. Ik heb dus eigenlijk niet eerder een cap opgehad dan ver na mijn dertigste ;)
En het van die dopjes waren die per definitie geen enkele vorm van veiligheid leverden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 03-02-10 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:32

En dan mensen die geen cap hebben en een niet passende cap van iemand anders op zetten? Is ook niet echt veilig, als je dan lelijk valt ben je dóór je cap verlamt of wat dan ook. Nee, eigen keuze eigen verantwoordelijkheid.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:33

t is wel de bedoeling dat je een fatsoenlijke cap draagt idd ;) dus 1 die past en aan de veiligheidseisen voldoet

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:51

deze discussie is oneindig!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:51

ja, dat denk ik ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:41

dan mag ik geen foto´s meer plaatsen :+
Rij al sinds me 13de zonder cap. En heb toestemming van mijn ouders. En natuurlijk van de eigenaars(heb verzorgpaard ;) ) zij vonden het vertrouwd genoeg dat ik zonder cap kon rijden. En daarbij vertrouw ik Katink ook voor 99.9 % . Enigste waarneer ik een cap op heb is met de wedstrijden. En hoop dat ik snel in de l2 kom (gebeurt mischien ook wel nooit, maar hoop het wel :D ) dan gaat mijn cap de kast in (weet eigelijk niet eens waar die ligt o.O )

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:30

Zou iemand mij antwoord kunnen/willen geven op het volgende:

- Vinden jullie dan ook dat, aangezien er hard wordt geroepen "Cap dragen eigen keuze" de gevolgen dan ook voor die persoon zouden moeten zijn? Immers, je neemt het bewuste risico door niet je hersenen te willen beschermen :) Het is, zoals sommigen ook leuk zeggen, je eigen pakkie-an.
Prima, maarrrr... dan de gevolgen ook voor de volle 100% voor jezelf! Dus geen recht op ziektegeld van werkgever of UWV, een geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Wat vinden jullie daar dan van? Je HAD namelijk je situatie kunnen voorkomen. Feitelijk. Toch?