Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:14

ik vindt dat ze neit moeten zeuren.. ik ben ook niet een van de lichtste en tegen mij wordt het altijd gezegt als je dan op een pony zit dat je te dik bent ofzo en dat het er niet uitziet.. mensen moeten niet zo zeiken!! ze kunnen beter op hun eigen letten!!..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:15

Yamcha schreef:
Op een aantal goede grafieken die gemaakt zijn door DA's en fysiotherapeuten. Lijkt mij een goede bron van deskundige mensen.
Hoe dan ook komt er gewoon een punt dat iemand te zwaar is voor hun paard. En in de meeste topics wordt er gezegd dat het niet meer kan.... mensen worden maar zelden persoonlijk afgekraakt. Het gebeurt, ja, dat weet ik ook.

Maar als ik gewoon rechtstreeks zeg dat ik jou te zwaar vind voor je paard, dan is dat mijn mening. Somehow denk ik nl. niet dat je 90 kg weegt (als ik het mis heb mag je het ook zeggen) dat is volgens een aantal tabellen wel de max. En roepen dat dat dan betekent dat je niet meer op je paard mag, en dat die tabel om die reden niet kan kloppen is imo je kop in het zand steken.

Gaan die grafieken van in jou ogen goede DA's en fysiotherapeuten voor op het advies van wat een DA zegt die de combinatie in het echt kent? Dat vind ik kortzichtig sorry.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:15

randie schreef:
En daarbij worden dunne mensen net zo hard gekwets door sommige opmerkingen die andere mensen maken..

Dat klopt, maar je kan mij niet vertellen dat dunne mensen te horen krijgen dat ze hun paard kwetsen met hun gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:16

randie schreef:
vind het een beetje overtrokken, ik hoor mensen ook vaak dingen zeggen over dunne ruiters..Vooral als het eerst inderdaad over zwaardere mensen. Magere lat, spriet enzovoorts zie ik ook regelmatig langs komen hoor. Want die kunnen ook een paard hinderen..NATUURLIJK kan dat, maar ik denk persoonlijk dat dat minder erg zou zijn dan hele stevige mensen die ook niet meegaan
met het paard en hinderen qua zit. Of ik met mijn 45 kilo een paard hinder of iemand van 100, denk dat het wel degelijk uitmaakt. En daarbij worden dunne mensen net zo hard gekwets door sommige opmerkingen die andere mensen maken..

Dat berdoel ik.

maar waarom we het nooit hebben over iemand die te licht is voor het paard: omdat het paard daar geen lichamelijke schade van ondervindt.

En ik vind gewoon niet dat je je paard willens en wetens een vergroot risico mag laten lopen op allerlei aandoeningen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:17

Voor ik mijn eigen paard had heb ik heel vaak buitenritten gemaakt bij verschillende maneges in Nederland en in het buitenland. Ik heb vaak gezien dat er een maximum gewicht aangehouden werd, varierend van 85 tot 95 kg naar gelang het type paard. Staat trouwens ook bij verschillende ruitervakanties. Dat zal toch niet zomaar zijn?
Bijvoorbeeld de Elzenhof op Texel hanteert een maximum gewicht van 90kg voor hun halfingers, staat ook duidelijk op de site.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:18

ik vind het heel goed van maneges als ze een maximum gewicht aanhouden,die paarden moeten meestal veel meer werken,en soms natuurlijk ook met ruiters die nog beginnend zijn

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:18

Yamcha schreef:
Omdat die zware vrouw net zo goed de rug van het paard naar de $&*(&^*&^* rijdt. Goed kunnen rijden is leuk, maat het moet ook passen. Ik kan redelijk rondsturen, maar ik pas ook niet op een shet....

Het een is even erg als het ander Lachen

Hoe kan je dan door een telefoon horen hoe die kan rijden?

Mijn haflinger is een erg moeilijk paard. Dus ik met mijn maatje meer (wel meerdere maatjes Haha! ) word er gewoon snel op afgekraakt. (ik ben klein en rond) Maar op de goede dagen rijden wij wel oefeningen uit de M, bij slechte dagen moeten wij blij zijn dat we een bixie proef kunnen lopen...

@ borg: ik had daar ook kunnen rijden. Hun kunnen toch niet schatten wat voor een gewicht iemand heeft. Ik word ook vaak anders ingeschat...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:19

pubelia schreef:
Gaan die grafieken van in jou ogen goede DA's en fysiotherapeuten voor op het advies van wat een DA zegt die de combinatie in het echt kent? Dat vind ik kortzichtig sorry.

Je hebt recht op je eigen mening hoor Lachen

Ja, die gaan bijmij idd voor. Weet je wat je ook nog zou kunnen doen? Een second opinion vragen, als je twijfelt (of er is informatie die niet eenduidig is). Ik heb een heel goede DA... Haha!

Heb je je nou nooit eens afgevraagd waarom die tabellen en richtlijnen bestaan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:20

daar heb je een weegschaal voor pub Haha!
maar maneges die zo met hun paarden omgaan vind ik super,dan word er wel echt aan het welzijn van de dieren op dat gebied dan gedacht

is het niet zo dat grote paarden met dus langere ruggen minder draagkracht hebben dan een kleiner,korter en meer gedrongen paard?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:21

Snoevie schreef:
ik vind het heel goed van maneges als ze een maximum gewicht aanhouden,die paarden moeten meestal veel meer werken,en soms natuurlijk ook met ruiters die nog beginnend zijn

Precies, maar ik moet toegeven dat een ervaren iemand van 120 kilo minder belastend kan zijn dan iemand van 90 die heen en weer stuitert tegen het paard zijn bewegingen in Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:21

pubelia schreef:
Yamcha schreef:
Omdat die zware vrouw net zo goed de rug van het paard naar de $&*(&^*&^* rijdt. Goed kunnen rijden is leuk, maat het moet ook passen. Ik kan redelijk rondsturen, maar ik pas ook niet op een shet....

Het een is even erg als het ander Lachen

Hoe kan je dan door een telefoon horen hoe die kan rijden?

Mijn haflinger is een erg moeilijk paard. Dus ik met mijn maatje meer (wel meerdere maatjes Haha! ) word er gewoon snel op afgekraakt. (ik ben klein en rond) Maar op de goede dagen rijden wij wel oefeningen uit de M, bij slechte dagen moeten wij blij zijn dat we een bixie proef kunnen lopen...

@ borg: ik had daar ook kunnen rijden. Hun kunnen toch niet schatten wat voor een gewicht iemand heeft. Ik word ook vaak anders ingeschat...

Waarom ga jij er vanuit dat de persoon ze in mijn voorbeeld door de telefoon spreekt?

Ik was er namelijk vanuit gegaan dat ze beide dames had laten rijden Lachen Ik ga er niet vanuit dat iemand door de telefoon openlijk toegeeft dat ze trekt en stuitert, jij wel?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:22

dat kan je pas beoordelen als je iemand ziet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:24

Snoevie schreef:
daar heb je een weegschaal voor pub Haha!
maar maneges die zo met hun paarden omgaan vind ik super,dan word er wel echt aan het welzijn van de dieren op dat gebied dan gedacht

is het niet zo dat grote paarden met dus langere ruggen minder draagkracht hebben dan een kleiner,korter en meer gedrongen paard?

De rug moet lang genoeg zijn om het grotere zadel te kunnen herbergen voor het 'grotere' zitvlak.
Soms kiezen zwaardere mensen voor een zwaarder type pony (Fjord/ Haflinger/ Tinker), maar deze pony's hebben vaak een kortere rug. Evengoed wordt daar dan een groter zadel waar het gehele zitvlak op past op gelegd, en dat zadel drukt dan doodleuk op, of zelfs achter op het gedeelte van de laatste/ zwevende rib. En daar kan een paard veel last en permanente schade door ondervinden.
Ik zie een 'echt zware' persoon dus liever op een wat groter paard, met meer rug, en voldoende sterk beenwerk (geen fijne beentjes zoals de arabier of quarter). Dit laatste is een persoonlijk ding, iets ik liever zo zie...
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-09-08 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:26

@ Pubelia, de eigenaar is niet van gisteren. Mensen die naar het strand willen moeten voorrijden in de bak om niveau te checken. Een andere keer meldde een duitse dame zich voor een stapritje en eigenaar vertrouwde haar gewicht niet (staat ook vermeld op het bord bij de ingang). Om beleefd te doen werd een haflinger gezadeld en stapte even heen en weer met mevrouw op zijn rug. Het dier had er duidelijk moeite mee, dus stapritje ging niet door. Dit alles werd heel netjes uitgelegd en eigenlijk hadden die mensen er toen wel bergip voor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:26

ah ja oke op die manier ninx.
ik heb ook geen kleine billen,maar heb met de zadelmaker een zadel gekozen wat dat probleem dus niet geeft en waar ik zelf goed in zit.
ik kon lang niet alles kiezen,omdat vele zadels te lang zijn voor mijn fjord.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:27

Citaat:
Citaat:
randie schreef:
En daarbij worden dunne mensen net zo hard gekwets door sommige opmerkingen die andere mensen maken..

Dat klopt, maar je kan mij niet vertellen dat dunne mensen te horen krijgen dat ze hun paard kwetsen met hun gewicht.

klopt ik krijg te horen dat ik meer spek moet gaan eten omdat ik nu tegen het verzamelen aan ga rijden. " Meidje eet toch wat meer spek anders wordt dat verzamelen nooit iets "

En dit stuk wordt gequote maar wat vind je nou van de rest? Even eerlijk antwoord, heb jij nooit een vervelend opmerking gemaakt tegen of over een dunne bokker / ruiter?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:27

randie dat is ook een rotopmerking........niks van aantrekken hoor!verzamelen heeft niet met je gewicht te maken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:29

Grafiekjes zijn leuk, als ze kloppen. Maar in de praktijk hebben juist die grafiekjes bewezen dat ze niet helemaal kloppen.

En idd of iemand nou maatje 54 heeft of 36 ze kunnen allebei hun paard naar de filisteinen rijden.

Ik heb mijn zadel aangepast aan mijn paard. Ja, dat was duur maar het moet goed zitten want ze moet mijn gewicht dragen. Ik stap ALTIJD op met stoel.

niet gekregen wel ontvangen....
Laatst bijgewerkt door pubelia op 04-09-08 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:29

Snoevie schreef:
ah ja oke op die manier ninx.
ik heb ook geen kleine billen,maar heb met de zadelmaker een zadel gekozen wat dat probleem dus niet geeft en waar ik zelf goed in zit.
ik kon lang niet alles kiezen,omdat vele zadels te lang zijn voor mijn fjord.

Super, dan had je er dus een goede zadelmaker bij.
Maar die 'denkfout' wordt onbewust door veel mensen gemaakt.... en dat is natuurlijk erg jammer voor de rug vh betreffende paard.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:31

Borg schreef:
@ Pubelia, de eigenaar is niet van gisteren. Mensen die naar het strand willen moeten voorrijden in de bak om niveau te checken. Een andere keer meldde een duitse dame zich voor een stapritje en eigenaar vertrouwde haar gewicht niet (staat ook vermeld op het bord bij de ingang). Om beleefd te doen werd een haflinger gezadeld en stapte even heen en weer met mevrouw op zijn rug. Het dier had er duidelijk moeite mee, dus stapritje ging niet door. Dit alles werd heel netjes uitgelegd en eigenlijk hadden die mensen er toen wel bergip voor.

Daar kan ik goed bij inkomen! Maar dit wil nog niet zeggen dat zo alle zware mensen zo zijn.

Ben nu overigens weg, naar schoonouders.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:32

het is natuurlijk wel zo dat iemand die zwaarder is wel eerder zijn paard naar 'de filisteinen' rijdt dan iemand die dunner is,als je er vanuit gaat dat ze beiden even goed rijden.

maar er is toch niemand die dat zijn paard bewust aan wil doen?
ik niet iig!

bedankt ninx,ja ik ben heel blij met mijn zadelmaakster,ze is eerlijk en levert goed werk.
ben erg blij met mijn zadel en mijn pony loopt er erg fijn mee.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:32

randie schreef:
klopt ik krijg te horen dat ik meer spek moet gaan eten omdat ik nu tegen het verzamelen aan ga rijden. " Meidje eet toch wat meer spek anders wordt dat verzamelen nooit iets "

En dit stuk wordt gequote maar wat vind je nou van de rest? Even eerlijk antwoord, heb jij nooit een vervelend opmerking gemaakt tegen of over een dunne bokker / ruiter?

Over het algemeen val ik onder de categorie dunne ruiter of in ieder geval niet zwaar Lachen Maar nee, behalve geinen over mijn vriendin die wegwaait van haar paard Haha! maak ik daar geen opmerkingen over. Omdat, in mijn ogen, je je paard niet kan kwetsen met weinig gewicht. Het kan je belemmeren in de training, maar imo kan het niet kwetsen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:33

Citaat:
randie dat is ook een rotopmerking........niks van aantrekken hoor!verzamelen heeft niet met je gewicht te maken
n
I know, ik trek me er niet zo veel van aan hoor, hobbel lekker verder op mijn reus Vork . Bedoel er alleen mee te zeggen dat ik vind dat er een beetje een slachtofferrol aangenomen wordt. Terwijl er gewoon waarheden verteld worden, en dit is niet bedoeld om te kwetsen en het wordt vaak ook gewoon fatsoenlijk gebracht ( op een aantal na) Alleen het wordt zich heel erg aangetrokken, alsof het een persoonlijke aanval is en dat is het in de meeste gevallen niet...!

En het is inderdaad niet zoals de opmerking van hierboven een beetje, dunne mensen hebben makkelijk praten. Nee dat hebben we
zeker niet, en ja dunne mensen rijden ook paarden naar de klote..Maar ik denk echt dat een paard meer hinder ondervind aan een
stevig persoon die een keer flink aan de teugels hangt, of het gewicht verkeerd plaats dan bij dunne mensen. Sterker nog, ik moet mijn paard zo scherp aan de hulpen maken om de hulpen soms door te laten komen Clown

edit : typfout
Laatst bijgewerkt door vencedor op 04-09-08 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:34

pubelia schreef:
Grafiekjes zijn leuk, als ze kloppen. Maar in de praktijk hebben juist die grafiekjes bewezen dat ze niet helemaal kloppen.

En idd of iemand nou maatje 54 heeft of 36 ze kunnen allebei hun paard naar de filisteinen rijden.

Ik heb mijn zadel aangepast aan mijn paard. Ja, dat was duur maar het moet goed zitten want ze moet mijn gewicht dragen. Ik stap ALTIJD op met stoel.

niet gekregen wel ontvangen....

Die met maat 54 loopt wel meer risico Lachen

En dat je zadel is aangepast op je paard is niet meer dan normaal. Het maakt je heus niet lichter dan je bent Lachen