Kleurengenetica subforum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Re: Kleurengenetica subforum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:41

lotjeje schreef:
Ik denk dat dit topic ook binnenkort op slot gaat hoor.

Vrees ik ook voor... Zou natuurlijk wel een beperking van de 'vrije meningsuiting' zijn hé...
Zou niet echt sympathiek en rechtvaardig overkomen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:56

- Wordt een onderwerp nu op veel verschillende plekken besproken?
Ja; F-AM & WN-FA (en alle rassensubfora hoewel die daar dus niet zouden mogen)
- Moet een bestaand forum opgedeeld worden ivm drukte?
Ja en nee; ja want de mensen die kleur verder niets interesseerd hebben inmiddels ook al aangegeven dat er wel erg veel kleurentopics staan, nee omdat het imo niet té druk is maar een subforum zou juist wel weer meer interesse opwekken.
- er is nog helemaal geen plaats om een onderwerp te bespreken?
teveel juist, geen vaste plek en het zijn voornamelijk vragen als welke kleur heeft of wordt mijn paard. Een plek om voorderingen van nieuwe kleuren of testen ed te bespreken is er niet. Tuurlijk kun je zo'n topic openen op F-AM maar daar zullen niet veel mensen op reageren en dan zakt het topic weer ver af, zonde want het kan waardevolle informatie zijn voor mensen die er wél in geinteresseerd zijn maar niet weten waar ze zulke info kunnen krijgen of waar ze erover kunnen praten.

Waarom wel een extra subforum voor itp, terwijl een subforum waar veel vraag naar is wat interessant én leerzaam is wordt afgewezen. Vind ik echt heel jammer, denk juist dat zo'n subforum een aanwinst voor bokt zal zijn Scheve mond .
Maar goed, dan blijf ik wel bij de engelstalige fora wat betreft KG Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:03

YWC schreef:
lotjeje schreef:
Ik denk dat dit topic ook binnenkort op slot gaat hoor.

Vrees ik ook voor... Zou natuurlijk wel een beperking van de 'vrije meningsuiting' zijn hé...
Zou niet echt sympathiek en rechtvaardig overkomen

Openen we een nieuwe

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 17:04

Dat maakt niet uit want die worden dan ook weer gesloten.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:05

Nemen we allemaal demonstratief dezelfde avatar Huilen van het lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:07

Nors opkijken

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:08

[***] schreef:
Openen we een nieuwe

Op die manier kunnen we natuurlijk eeuwig bezig blijven (of totdat we een ban of bot krijgen) en dat is nu ook niet de bedoeling.

Jammer dat men de poll gesloten heeft.
Het resultaat had een einde kunnen maken aan deze 'on going' discussie.

Als zo'n poll eerlijk loopt, zou het toch gewoon democratisch zijn :
meer voorstaanders = een subforum
meer tegenstaanders = definitief einde discussie

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:39

Citaat:
Bij een aanvraag voor een nieuw subforum, dan hanteren wij als mods de drie volgende criteria:

- Wordt een onderwerp nu op veel verschillende plekken besproken?
- Moet een bestaand forum opgedeeld worden ivm drukte?
- er is nog helemaal geen plaats om een onderwerp te bespreken?

Andere nieuwe subfora leggen we langs dezelfde meetlat en op het moment dat wij aan de hand van die criteria voldoende toegevoegde waarde voor een nieuw subforum zien, dan kan dat forum er komen.

Ik ben niet tegen een dressuur-ITP, maar leg die langs dezelfde lat en hij zou er niet door moeten komen

-Dressuurfoto's worden niet op veel verschillende plekken besproken,
ze horen op HAW, maar omdat veel mensen ze daar niet meer willen plaatsen ivm de stenge regels en het commentaar worden ze nu op ITP geplaatst. Dat zijn nog altijd maar 2 plaatsen (en was HAW wat toegankelijker dan was de switch door de bokkers wrs niet eens gemaakt)

-ITP hoeft niet per se opgedeeld te worden omdat het overspoeld wordt door dressuurtopics, zelfs wanneer ze daar gewoon allemaal terecht komen staan ze daar nog steeds niet op een verkeerde plaats (dat zeggen ze tenslotte ook over de kleurtopics op FA)

- er is een perfecte plaats om dressuurfoto's te bespreken, HAW is ervoor bedacht zelfs (maar door de minder fijne reputatie wordt het liever gemeden, ook wel iets om over na te denken..)

Als reactie op het BBB stond ook een bericht over de onvrede van de vaste FA bokkers over alle kleurentopics die ineens in het forum gegooid worden door de gevraagde tem-acties.

Ik vraag mij af wat het maken van een nieuw subforum inhoudt qua werk en ruimte op bokt, zou het daar dan mee te maken hebben?
En waarom mag een poll niet, zijn de mods dan zo onfeilbaar in hun besluitvorming dat nee maar gewoon altijd nee blijft? Stel je voor dat zowel de kleuren- als niet-kleurenmensen het roerend met elkaar eens zouden zijn Bloos! Dan kunnen ze die nee niet meer verkopen behalve met simpelweg: wij zijn de baas..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:42

Het is letterlijk klik -> type naam in -> Klik nogmaals -> Klaar Nagelbijten / Gniffelen

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:53

Nicole288 schreef:
Ik vraag mij af wat het maken van een nieuw subforum inhoudt qua werk en ruimte op bokt, zou het daar dan mee te maken hebben?
En waarom mag een poll niet, zijn de mods dan zo onfeilbaar in hun besluitvorming dat nee maar gewoon altijd nee blijft? Stel je voor dat zowel de kleuren- als niet-kleurenmensen het roerend met elkaar eens zouden zijn Bloos! Dan kunnen ze die nee niet meer verkopen behalve met simpelweg: wij zijn de baas..

Inderdaad ... en het zou - wat mij betreft - ook omgekeerd mogen werken hé...
Komen er meer tegenstaanders uit de poll dan voorstaanders, dan is het definitief einde discussie (eventueel op straffe van een OW/ban voor degene, die er toch terug over begint).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:21

Het klopt dat Bokt geen democratie is, het is een internetforum. Ondanks dat het geen democratie is, luisteren we wel naar de bokkers en houden voor zover het mogelijk is rekening met hun wensen.

In dit geval denken wij, zoals nu al een aantal keren is uitgelegd, dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen. De afweging is gemaakt, de beslissing is genomen en dan kunnen we nog 20 pagina's lang doorgaan, maar daar verandert de beslissing niet meer door.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:24

Dus dat veel mensen interesse hebben in zo'n subforum en de mensen op FA die niets hebben met KG zich dood ergeren aan de KG topics, weegt niet op tegen jullie nadelen?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:27

Ik kan me wel voorstellen dat FA niks met kleurvererving heeft, het eerste dat ze zeggen als je het over de te verwachten kleur hebt is "een goed paard heeft geen kleur" Haha!

Karl: Daarom vroeg ik me af wat de belangrijkste nadelen waren, is het veel werk om zo'n plekje te maken en bij te houden?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-09-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:40

Het subforum heet niet voor niets fokkerij algemeen. Of je het interessant vindt of niet, kleurengenetica is een onderdeel van fokkerij en hoort daar dus thuis. Aangezien het geen druk forum is, drukken de KG-onderwerpen de overige onderwerpen niet weg en omgekeerd. Er is dus geen reden om een nieuw subforum te openen.

Nicole, het probleem is dat je niet onbeperkt subfora aan kan maken en het forum tegelijk overzichtelijk kan houden voor de gebruikers. Het ene uiterste is dat je alle topics in één forum plaatst en het andere uiterste dat je voor elk topic een apart subforum aanmaakt. Beide werken natuurlijk niet omdat dat verschrikkelijk onoverzichtelijk zou zijn. Daarom proberen we ergens in het midden te gaan zitten, zodat je een dmv de subfora gemakkelijk topics kan vinden, zonder in de subfora te verdwalen. Op dit moment heeft Bokt zoveel subfora dat het gevaar dreigt dat je daarin dreigt te verdwalen, vandaar dat we elke aanvraag voor een subforum kritisch bekijken en het echt alleen doen als we denken dat het toegevoegde waarde heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:48

Karl66 schreef:
In dit geval denken wij, zoals nu al een aantal keren is uitgelegd, dat de voordelen niet tegen de nadelen opwegen. De afweging is gemaakt, de beslissing is genomen en dan kunnen we nog 20 pagina's lang doorgaan, maar daar verandert de beslissing niet meer door.

Dat vind ik kortzichtig, want de gevolgen van het onder Fokkerij algemeen onderbrengen hebben jullie van te voren er niet bij ingecalculeerd en het gaat in de praktijk niet werken. Waarom een beslissing niet kan veranderen als het achteraf niet de juiste blijkt te zijn vind ik een raadsel. Ik denk trouwens dat het juist overzichtelijker zou worden als er een subforum in Fokkerij en Afstamming zou komen. Als je het aantal onderwerpen bekijkt onder een bepaald forum bij informatief dan is F-AM de op één na grootste. Meer onderwerpen dan is toch eerder een subforum gerechtvaardigd? Western heeft ook 5 subforums en 10.000 onderwerpen minder!

Zoals hierboven al aangegeven: open een kleurentopic op F-AM en de standaard reacties zijn:
een goed paard heeft geen kleur
heb je al in de wiki gekeken
hier is niks aparts aan
dit blijft gewoon een vos
en ga zo maar even door aan negatieve reakties, wat ook wel logisch is, want sportpaardenfokkers zijn hier niet mee bezig, zeker niet met de aparte kleuren.

Dus behalve dat het voor de liefhebbers van (sportpaarden)fokkerij vervelend is dat Algemeen nu volloopt, is het voor de kleurenliefhebbers ook niet leuk om daar te posten en te reageren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:54

Janne, KG-topics hebben altijd al op F-AM gestaan en dat heeft tot nu toe nog nooit problemen gegeven. Ik denk dat er heel weinig bokkers zijn die alle topics in een subforum openen, meestal worden alleen de topics geopend die iemand interessant vindt. Gezien de drukte blijven de fokkerijtopics lang genoeg op de eerste pagina, zodat ze gemakkelijk gevonden worden en de KG-topics ook. Het bijt elkaar dus niet, zoals het elkaar in het verleden ook nooit gebeten heeft.

F-AM is één van de oudste fora op Bokt en er werden vroeger heel veel topics geopend. Maar ondertussen is het één van de rustigere fora geworden en tegenwoordig staat een topic gemiddeld een week op de eerste pagina.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:55

ja en daarbij, kom op mods, het is toch een kleine moeite! (en voor ons een groot plezier, jullie maken er alleen maar vriendjes mee Go jij! Go jij! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:07

Karl66 schreef:
F-AM is één van de oudste fora op Bokt en er werden vroeger heel veel topics geopend. Maar ondertussen is het één van de rustigere fora geworden en tegenwoordig staat een topic gemiddeld een week op de eerste pagina.

Dus het dan de laatste nekslag maar toedienen?
Aanvragen voor interessante stickies werden afgewezen, interessante topics onder luid protest evengoed naar de huiskamer verplaatst. De aardigheid gaat er wel een beetje af ja.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:14

maar vervolgens staat er in de HAW enquete wel een voorstel voor een eventueel dressuur ITP sub forum....
En dan maar volhouden dat er niet met 2 maten gemeten wordt?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:37

Zal wel druk worden op het gewone HAW dan Nagelbijten / Gniffelen

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:52

Als men dan toch consequent wil zijn en vindt dat kleurentopics onder F-AM horen, dan horen ALLE kleurentopics daar... Ook deze die nu onder WN-FA staan.

Want een kleur vererft plots niet anders, omdat het een ander paardenras is.

Elk argument van de mods (zie ook het topic in F-AM) wordt altijd direct door de logica weerlegd, maar om de één of andere reden, blijft het 'team' koppig volhouden.

Waarom geeft men nu de ware reden niet ?
Maar ja, dan kan men net zo goed toegeven : 'we werken inderdaad met 2 verschillende maten'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:56

Ik wist niet eens dat er een kleurensubforum bij western was, maar inderdaad zo kun je het forum Western-fokkerij wel noemen gezien de onderwerpen die over kleur gaan. Ze hebben óók een sticky met de kleurencalculator Vork
Daar komt de aap uit de mouw, omdat ze het daar toegestaan hebben en ze het gros van de 760 onderwerpen niet durven te verplaatsen naar Fokkerij en Afstamming krijgen we daar geen subforum.
Erg jammer. Als je het samen zou voegen zou je een drukbezocht en voor iedereen toegangelijk kleurenforum hebben.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:48

[***] schreef:
Ik wist niet eens dat er een kleurensubforum bij western was, maar inderdaad zo kun je het forum Western-fokkerij wel noemen gezien de onderwerpen die over kleur gaan. Ze hebben óók een sticky met de kleurencalculator Vork
Daar komt de aap uit de mouw, omdat ze het daar toegestaan hebben en ze het gros van de 760 onderwerpen niet durven te verplaatsen naar Fokkerij en Afstamming krijgen we daar geen subforum.
Erg jammer. Als je het samen zou voegen zou je een drukbezocht en voor iedereen toegangelijk kleurenforum hebben.

Er is niet echt een kleurensubforum bij WN. Wel een WN-FA (western-fokkerij algemeen) en daar heb ik in principe geen probleem mee (als ik spreek over de hengstenkeuze bij m'n Welsh, doe ik dat ook liever onder WPC dan onder HK), maar inderdaad...
een sticky met kleurencalculator hoort daar NIET thuis, want dat is F-AM (volgens de huidige regels)...

Toch raar eigenlijk dat :
- de mods, die poll op slot hebben gezet
- de mods, niet de beslissing nemen dat - als er dan toch geen [KG]-subforum komt - ALLE kleurentopics onder F-AM moeten
- geen enkele mod met een verklaring komt, waarom kleurentopics van WN-paarden niet gewoon onder F-AM thuis horen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:57

Jawel hoor YMC Ja Dat is een heeeel ander soort fokkerij Knipoog

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:59

Mystica schreef:
Jawel hoor YMC Ja Dat is een heeeel ander soort fokkerij Knipoog

Kleur is kleur.
Dun vererft bij een Quarter net hetzelfde als bij bv. een shetlander
De verschillende vormen van bont vererven net hetzelfde als bij bv. een tinker of een minipaardje.

Als WN-fokkers dat zelfs niet weten, kunnen ze misschien nog heel veel leren op een [KG]-subforum...