Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:09

jiehaaa schreef:
Het is dat ik van Maya in een PB getipt werd dat ik dat kon doen. Weet je hoeveel reacties van bokkers ik gehad heb via de PB toen ik dit deed? Mensen waren a)hoogst verbaasd dat ik het lef had om e.e.a. ter discussie te stellen, en b) het slotje zou niet lang op zich laten wachten en c)sommige mensen die dit in het verleden hadden getracht, kregen er een OW voor! Clown

Uit de Boktregels : http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels
Citaat:
Ongefundeerde kritiek
Ongefundeerde kritiek op het Bokt-beheer en de moderators is niet toegestaan. Ordinair gescheld op de moderators hebben we geen behoefte aan, we zijn allemaal vrijwilligers en hebben geen behoefte aan bedreigingen of verwensingen. Ook klagen over individuele sancties aan gebruikers is niet de bedoeling: een OW of ban is een zaak tussen de moderators en de gebruiker, de rest van Bokt heeft niet de informatie voor handen om een gewogen mening over de sanctie te vormen. Een gebruiker die zich gedupeerd voelt door de ban kan contact opnemen met de bemiddelaars, als die het ermee eens zijn wordt de sanctie teruggedraaid. Wat mag wel: constructieve kritiek op het Boktbeleid horen we graag, ben je het niet eens met een algemene regel of mis je iets: laat het weten op forumzaken. Als je problemen hebt met een bepaalde moderator, meldt dit dan bij de beheerder. Als een moderator buiten zijn boekje gaat kan hij daar op aangesproken worden en eventueel uit zijn functie worden gezet.

Het draait er natuurlijk wel om (komt ie weer Knipoog ) hoe je je boodschap verpakt Lachen Wij zijn zeker bereid om te luisteren naar kritiek, aandachtspunten, meningen etc. etc. Zolang die ook constructief en onderbouwd gebracht wordt.

Daarnaast, wat ik ook probeerde aan te kaarten, voor mij persoonlijk heeft het weinig zin om een week nadat ik een slot heb gezet op een topic bijv. Om dan met allemaal redenen te komen waarom dat slot onterecht is. Ik zie zoiets liever gelijk de volgende dag (of twee) erop. Want dan kan ik er vaak veel meer concreet iets mee. Ik kan uitleggen waarom we tot die beslissing gekomen zijn, dit vaak wel tot op een bepaalde hoogte. Wij kunnen niet altijd alle redenen exact vertellen. En dat zullen de Bokkers ook moeten accepteren, de uitleg voor zover mogelijk. Alle ins en outs kan gewoon niet altijd. En mocht blijken dat we bij zo'n slotje te snel gezet hebben, dan kan dat ook weer ongedaan worden.

Het verschil waarom dit topic op FZ wel openblijft en andere topics uit het verleden niet? Waarschijnlijk omdat deze discussie veel breder en algemener is getrokken. Ook vind ik dat er over het algemeen genomen heel fijn wordt gereageerd en gediscussieerd. In een discussie met een dergelijke toon staan de mods ook veel meer open voor reacties, meedenken en reageren. Lompe opmerkingen en aanvallen en ongefundeerde kreten. Dat werkt niet, want wij zijn ook nog altijd mensen Lachen

Enfin, je suggestie Jiehaaa. Ik begrijp je idee geloof ik niet goed. Wil jij een forum, waarin bokkers slotjes op topics of modopmerkingen kunnen aankaarten / bespreken van dat was niet goed / dat moet anders. En dan met alle bokkers zo een mening aangeven en dat de mods daarnaar handelen? Of bedoel je hem anders? Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:16

Maya schreef:
Enfin, je suggestie Jiehaaa. Ik begrijp je idee geloof ik niet goed. Wil jij een forum, waarin bokkers slotjes op topics of modopmerkingen kunnen aankaarten / bespreken van dat was niet goed / dat moet anders. En dan met alle bokkers zo een mening aangeven en dat de mods daarnaar handelen? Of bedoel je hem anders? Lachen

Bijna goed. Dat de mods ernaar handelen is geen must, wel een wens. Dat er naar de argumenten geluisterd wordt is WEL een must, al gebeurt dat nu ook, maar ongestructureerd. Dat alle argumenten bij elkaar komen en niet via allemaal losse PB'tjes in een overvolle inbox belanden waardoor het overzicht wellicht zoek raakt, is ook een must.

Samengebracht in 1 topic, gedeeld met "whom it may concern", overzichtelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:23

Naar de argumenten wordt nu wel ook altijd geluisterd.

Overzicht kwijtraken ben ik ook niet mee eens omdat je dat soort dingen toch gelijk na lezen plaatst in het topic waar het over gaat om te bespreken.

Ik voel er gevoelsmatig niet zo voor, ik denk namelijk zo, na even kort nadenken, dat het echt een chaos gaat worden.

Mensen zullen nl dat forum gaan gebruiken voor ál hun vragen / klachten / onduidelijkheden, en ook teveel voor kleine (imo ook vaak standaard kwesties) bespreken. Dus een oud topic slotje, of een 'welke kleur past op mijn bruine? --> verwijzing setjestopic-HK " etc. etc. Ik denk dat dan veels te veel die kleine individuele gevallen besproken gaan worden. Terwijl ik het liever groter zie, dus in zijn algemeen die regel bespreken waarom dat is zoals het is, en waarom niet. En dat laatste past imo uitstekend op FZ.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:23

Ik zal een vb maken met fictieve topics:

FZ
subforum: discussies over slotjes/moderatoropmerkingen (in beginsel geen OW's!)
topic: Sluiting van topic "paard achter de wagen"
topic: Geen slotje op topic "hoe verpest je een paard"
enz enz enz

Na 1 week komt er op topic "sluiting van topic paard achter de wagen" een tijdelijk slotje, na 2 weken zet de mod zijn/haar eindoordeel daar neer en sluit af met een definitief slotje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:26

duurt te lang, de beslissing moet eerder gemaakt worden, sommige beslissingen zelfs adhoc.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:27

Maya schreef:
Mensen zullen nl dat forum gaan gebruiken voor ál hun vragen / klachten / onduidelijkheden, en ook teveel voor kleine (imo ook vaak standaard kwesties) bespreken. Dus een oud topic slotje, of een 'welke kleur past op mijn bruine? --> verwijzing setjestopic-HK " etc. etc. Ik denk dat dan veels te veel die kleine individuele gevallen besproken gaan worden. Terwijl ik het liever groter zie, dus in zijn algemeen die regel bespreken waarom dat is zoals het is, en waarom niet. En dat laatste past imo uitstekend op FZ.

Oud topic slotje lijkt me dan weer zo'n uitzondering waar geen discussie over gevoerd hoeft te worden, daar is wel een hele simpele oplossing voor, namelijk een nieuw topic openen.

Verwijzing naar setjestopic ook niet, TENZIJ het gesloten topic ten onrechte verplaatst is, en het echt een wezenlijk ander soort topic is.

Zulke kleinigheden kunnen gerust uitgesloten worden, dat is een kwestie van het opnemen van een paar regeltjes in de FAQ.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:30

KiWiKo schreef:
duurt te lang, de beslissing moet eerder gemaakt worden, sommige beslissingen zelfs adhoc.

Daarom gaat het betreffende topic "paard achter de wagen" ook in eerste instantie gewoon op slot. Blijkt dat er dan een topic op FZ wordt geopend over "sluiting van het topic paard achter de wagen", dan wordt het gegeven slotje een voorlopig slotje. Het topic paard achter de wagen kan dan pas weer geopend worden als dat de uiteindelijke modbeslissing is, die dus kenbaar gemaakt in beide topics.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:33

Maar ondertussen moet er dan nog achter de schermen tussen de mods overleg zijn en ik denk dat het dan allemaal veel te veel werk is voor wat het eigenlijk maar zal opbrengen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:34

jiehaaa schreef:
Daarom gaat het betreffende topic "paard achter de wagen" ook in eerste instantie gewoon op slot. Blijkt dat er dan een topic op FZ wordt geopend over "sluiting van het topic paard achter de wagen", dan wordt het gegeven slotje een voorlopig slotje. Het topic paard achter de wagen kan dan pas weer geopend worden als dat de uiteindelijke modbeslissing is, die dus kenbaar gemaakt in beide topics.

Goed, stel, dat gebeurd. Wat voor zín heeft dat dan? We zijn dan minimaal 1 en wellicht zelfs 2 weken verder. Imo is de discussie dan gewoon doodgebloed / uitgepraat omdat de mensen inmiddels weer over wat anders praten Lachen En opnieuw discussiëren? Denk het niet... dan moet ie wel heel erg goed zijn.. en dat kan eigelijk ook weer in een nieuw topic voor een frisse start. Lange topics zijn namelijk ook vaak demotiverend om je in te mengen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:36

Jiehaaa......... dan komt het volgende probleem om de hoek. Het modden kost veel tijd, echt veel tijd....... het uitzoeken, het overleggen onderling....... dan komt er een topic op FZ wat ook nog eens bijgelezen moet worden, dus meer werk........

het is niet een simpele kwestie dit, ik waardeer het enorm dat je meedenkt hoor Lachen dat vooropgesteld.

Users kunnen nu gewoon een mod pben en dat wordt dan meegenomen in het overleg. Werkt prima, goed is niet transparant, helemaal mee eens....... maar een andere werkbare oplossing is zo even niet voorhanden.

Misschien is het een optie (en ik weet niet of dit technisch haalbaar is hoor) om een knop te monteren bij een op slot geplaatst topic waar je, net als het tem systeem, een bericht achter kan laten?????? dan hebben de mods wel input, maar geen discussies.....

roep ook maar wat Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:37

Maya schreef:
jiehaaa schreef:

Goed, stel, dat gebeurd. Wat voor zín heeft dat dan? We zijn dan minimaal 1 en wellicht zelfs 2 weken verder. Imo is de discussie dan gewoon doodgebloed / uitgepraat omdat de mensen inmiddels weer over wat anders praten Lachen En opnieuw discussiëren? Denk het niet... dan moet ie wel heel erg goed zijn.. en dat kan eigelijk ook weer in een nieuw topic voor een frisse start. Lange topics zijn namelijk ook vaak demotiverend om je in te mengen Lachen

Termijn mag ook korter hoor, graag zelfs, maar ik vraag me af of dat (met name voor de mods) haalbaar is.

En al is de discussie "afleiding voor paard op stal" al weken terug op het hoogtepunt geweest, ik zou hem bij wijze van spreke nu nog graag hervatten! En dat geldt zeker weten voor meerdere mensen en meerdere topics.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:39

Kiwiko: op een bericht met slotje kan je ook gewoon temmen, dus een extra knopje lijkt me ook niet echt nuttig...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:42

Tieneke schreef:
Kiwiko: op een bericht met slotje kan je ook gewoon temmen, dus een extra knopje lijkt me ook niet echt nuttig...

Joh Lachen dat wist ik niet Lachen

Misschien meer gebruikers niet.

Wellicht kunnen we dat communiceren richting de gebruikers, zodat ze daar dan hun input op kwijt kunnen?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:42

Tieneke schreef:
Maar ondertussen moet er dan nog achter de schermen tussen de mods overleg zijn en ik denk dat het dan allemaal veel te veel werk is voor wat het eigenlijk maar zal opbrengen...

Maar dan stel jij in feite dat de behoefte om over zulke zaken te discussieren minimaal is. Ik stel dat die groter is dan je denkt, sterker nog, dat de behoefte er bij heel veel mensen is, maar dat het zelden gebeurt omdat men misschien onterecht de illusie heeft dat het toch geen zin heeft. En jullie zeggen dat het wel zin heeft, als er via de PB goede argumenten worden aangedragen. Maar dat is erg demotiverend voor een gebruiker, om in je uppie, zonder steun, "de strijd aan te gaan".

Weet je wat ik denk wat het oplevert?
Een heleboel tevreden Bokkers.

Soms is het al genoeg om even flink de discussie te voeren, dan ben je in elk geval je ei kwijt, en wie weet krijg je nog gelijk ook van de mod.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:44

Ik stel niet dat die behoefte minimaal is, ik stel wel dat de mods heel grondig overleggen en ik niet denk dat er een meerderheid van gevallen gaat zijn waarbij de beslissing zo anders bekeken zal worden dan als mods het gewoon zelf onder hun bekijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:47

De behoefte is er zeker wel, ook van de mods uit.......... alleen zitten er maar 24 uur in een dag, en dan moet je prioriteiten stellen....... en de prioriteit ligt niet bij oeverloze discussies over gegeven ow's of bans.......

als je inbreng hebt over een ow of ban, dan wordt die inbreng meegenomen in de beslissing.

Er zijn een heleboel tevreden bokkers Lachen ik denk dat 2% van de bokkers ontevreden zijn...... dus ergens gaat er wel iets goed....

Als de mods om elke ow, un of ban een flinke discussie moesten gaan voeren, dan mogen er nog wel 100 mods bijkomen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:50

Tieneke schreef:
Ik stel niet dat die behoefte minimaal is, ik stel wel dat de mods heel grondig overleggen en ik niet denk dat er een meerderheid van gevallen gaat zijn waarbij de beslissing zo anders bekeken zal worden dan als mods het gewoon zelf onder hun bekijken.

Maar als de behoefte er IS, dan is dat toch reden genoeg om het te gaan doen?

Als er maar voldoende mensen zijn die een subforum willen, dan kan dat toch?

Overigens twijfel ik niet dat jullie grondig overleggen hoor, maar wij merken dat niet en je hebt toch vaak het gevoel dat je tegen windmolens vecht. Knipoog

(Neem "tegen vecht" niet te letterlijk a.u.b.)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:50

Overigens, als jullie mods te weinig hebben, dan wil ik het team best versterken Haha! .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:52

Is zeker een reden, maar dan moet het haalbaar blijven en persoonlijk vanuit mijn modervaring denk ik niet dat het dat is, vanwege de tijd. Als mod heb je veeeeel meer te doen dan tems afhandelen en fora aflopen en ik denk dat als mods weten dat (bijna) elke actie die ze doen een topic kan geven, dat dat ook niet echt stimulerend is. En sommige mods hebben daar gewoon de tijd niet voor.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:54

KiWiKo schreef:
Er zijn een heleboel tevreden bokkers Lachen ik denk dat 2% van de bokkers ontevreden zijn...... dus ergens gaat er wel iets goed....

Als de mods om elke ow, un of ban een flinke discussie moesten gaan voeren, dan mogen er nog wel 100 mods bijkomen

2% is erg veel hoor, Bokt heeft momenteel 81424 leden! Zo'n 1600 leden die behoefte aan een bepaald subforum zouden hebben, is toch zat?

Maar het subforum wat ik graag zou zien, is niet alleen voor ontevreden bokkers, juist ook voor degenen die de moderatorbeslissing willen steunen! Het zou er voor iedereen zijn, die zich erbij betrokken voelt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:57

Tieneke schreef:
Is zeker een reden, maar dan moet het haalbaar blijven en persoonlijk vanuit mijn modervaring denk ik niet dat het dat is, vanwege de tijd. Als mod heb je veeeeel meer te doen dan tems afhandelen en fora aflopen en ik denk dat als mods weten dat (bijna) elke actie die ze doen een topic kan geven, dat dat ook niet echt stimulerend is. En sommige mods hebben daar gewoon de tijd niet voor.

Wat de tijd betreft: Wat zou een redelijke reactietermijn voor een mod zijn?

Wat de omvang van een topic op het subforum betreft: Je kan natuurlijk als voorwaarde stellen dat elke bokker slecht eenmaal zijn/haar argumenten mag geven waarom het topic wel/niet gesloten moet blijven, TENZIJ hij/zij zijn/haar mening wijzigt naar het tegengestelde. Dan heb je geen 60 pagina's waarin Miepje 40 x hetzelfde zegt en Keesje met 1 reactie daardoor wordt ondergesneeuwd.

En weinig tijd... Dat is nu ook al zo. En dat zal ook vast niet veranderen. Maar ik denk dat het op sommige punten ook tijd bespaard. (Sowieso minder pb's beantwoorden Clown ) En misschien is er minder overleg achter de schremen nodig als de aangedragen argumenten dusdanig goed zijn, dat een definitieve beslissing veel sneller genomen kan worden!
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 18-01-08 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:00

Ik kan me dat vechten tegen windmolens best voorstellen......

maar als je soms ziet hoeveel posts er zijn (kan zomaar naar de 6 pagina's gaan) in een topic op Modzaken voordat er een definitieve beslissing valt, dan is er echt uitgebreid overleg Lachen Lachen

Dat dit niet transparant is, is vervelend voor de gebruiker...... en kan inderdaad het gevoel geven dat het haar tegen DE MODS is....... maar zo is het niet, want als alle mods tegen die user en diens post was, hoefde er niet gediscusseerd te worden, dan is het een heule snelle beslissing (die zijn er ook wel hoor Lachen Lachen )

Maar als je dan al met je collega mod moet discusseren EN ook nog eens met een groepje gebruikers die het er wel of niet mee eens zijn, dan ben je de hele dag bezig overal je standpunt te verdedigen Lachen Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 21:03

Kiwiko: Zie mijn reactie hierboven, we hebben tegelijk gepost maar ik heb nog wat aangevuld.

Ik denk dat het moderatoroverleg dan juist wat minder tijd in beslag zal nemen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 21:03

Maar ik moet nu echt even de discussie verlaten, ik kom hier zeker nog op terug later (laat) op de avond. Hopelijk tot dan, en ik lees straks weer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:30

Apple schreef:
[***], als al eerder aangegeven: er zijn richtlijnen opgesteld (en ja deze worden regelmatig besproken/ge-evalueerd en aangepast).

Jaha, jezus, dat snap ik toch. Er wordt me alleen verteld dat ik letterlijk heb gezegd dat jullie met z'n allen op communicatiecursus moest, dat heb ik NIET gezegd. Duh.