[Dienstmededeling] Ratingsysteem op Bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Dienstmededeling] Ratingsysteem op Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:38

Waar zeg ik dat hij binnen een minuut antwoord moet geven ofzo?
Tenminste zo neem ik het op als jij gaat zeggen dat Bart ook een leven heeft.

Ja ik weet dat hij er niets over zei, maar gezien de hoeveelheid vragen is het misschien verstandig daar verandering in te brengen Lachen

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:40

runningkawa schreef:
Waar zeg ik dat hij binnen een minuut antwoord moet geven ofzo?
Tenminste zo neem ik het op als jij gaat zeggen dat Bart ook een leven heeft.

Ja ik weet dat hij er niets over zei, maar gezien de hoeveelheid vragen is het misschien verstandig daar verandering in te brengen Lachen

o sorry dan heb ik t verkeerd begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:43

Waarom laat je je vorige berichtje niet staan?
Er stond toch niks ergs Lachen
Misverstand is al foetsie Lachen
Ik hoop dat het niks te maken heeft met een min rating?

Ik zou persoonlijk juist zoiets laag stemmen Lachen
Geeft alleen maar een onduidelijk topic Lachen

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:45

o nee hoor vond gewoon beetje dom Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:46

Was toch niks doms aan. Lachen
Tekst is soms gewoon vervelend te begrijpen zonder gezichts uitdrukkingen en de toon van de stem Lachen

Maar goed, we zijn nu stout en offtopic....een hoop minnen erbij Haha!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:47

Huilen van het lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:54

x_Anne_x schreef:
runningkawa schreef:
Toch niet welke sysemen er zijn?
En hoe deze werken? Omdat er vragen over zijn is het misschien handig de verschillende en ook de werking daarvan in de uitleg te zetten. Lachen

Bart heeft gezegd dat ie dat niet wil vertellen, dus daar zal wel een goede reden voor zijn

Jup, dat wordt niet verteld omdat dat het experiment zou kunnen beïnvloeden Lachen.

Anyway, zoals ik het begrijp zijn er verschillende ratingsystemen om uit te zoeken welke straks het beste uit het experiment komt. Om die resultaten niet te beïnvloeden wordt niet verteld welke ratingsystemen gebruikt worden. Uit dit topic is gebleken dat 3 van de 6 systemen een + - -systeem, een oneens, neutraal, eens, helemaal eens (-1, 0, 1, 2)- systeem en een ? (met opties als nuttig, onnuttig, etc. (niet in die bewoordingen, maar wel dat principe)-systeem zijn. Het eens/oneens-systeem gaat er sowieso niet komen, Dit is alleen ingesteld als controlegroep om te zien of mensen stemmen op mening of op vorm.
De verschillende ratingsystemen zijn volgens een wiskundige berekening verdeelt onder de gebruikers.
Verder is het ratingsysteem anoniem. Alleen gemiddelden en totalen worden bekend/zichtbaar gemaakt.
Volgens Bart is het met rekenwerk redelijk makkelijk te bepalen wanneer mensen die elkaar niet mogen elkaar negatief gaan beoordelen.
Je krijgt geen OW's of bans als je veel minnen krijgt.
De mogelijkheid tot op jezelf stemmen gaat er nog uitgehaald worden.
De filosofie achter het ratingsysteem is dat positief gedrag (positieve berichten, en dan positief in de zin van goed onderbouwd, geen msn-taal enzovoort) beloond wordt. Dat schijnt ook de reden te zijn dat je meer positieve beoordelingsknopjes hebt dan negatieve. De negatieve scores gaan alleen gebruikt worden door de mods om probleemtopics eruit te vissen (met een algehele negatieve score) en te zien hoe positief of negatief de sfeer van een bepaald forum is.

Dat is hoe ik het heb begrepen Lachen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:57

Juist, perfect samengevat. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:57

Zo heb ik het ook begrepen Lachen
Alleen snap ik niet wat het uitmaakt of je weet wat voor verschillende stem systemen er zijn?
Of hoe ze werken? Zodat je geen berichten krijgt met ik zie geen knopjes. Lachen

Mensen willen wel stemmen wat voor systeem ook of hebben zoiets van, wat een onzin, ik doe het niet Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:04

runningkawa schreef:
Zo heb ik het ook begrepen Lachen
Alleen snap ik niet wat het uitmaakt of je weet wat voor verschillende stem systemen er zijn?
Of hoe ze werken? Zodat je geen berichten krijgt met ik zie geen knopjes. Lachen

Mensen willen wel stemmen wat voor systeem ook of hebben zoiets van, wat een onzin, ik doe het niet Lachen

Omdat, als je weet welke verschillende ratingsystemen er zijn, dat in theorie je stemgedrag zou kunnen beïnvloeden Lachen
Dus als je weet dat Pietje een eens/oneens-systeem heeft en Jantje een nuttig/onnuttig-systeem heeft, het zo zou kunnen zijn dat bijvoorbeeld Jantje, Pietje of Grietje hun stemgedrag daarop aan zouden kunnen passen, zodat je, uuhm.., psychologisch correcte antwoorden geeft/krijgt.

Oke, ik kan niet uitleggen Huilen van het lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:59

Gezien het feit dat ik nu weet dat ik een controlegroep ben vind ik het werkelijk niet nuttig meer om nog te stemmen. Vind het sowieso dwaas om eens of oneens te stemmen, daar draait het immers niet om, maar dit is hier gelukkig al verhelderd.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:25

Ik moet nog wel even wennen aan het ratingsysteem. Vind het allemaal nog een beetje vreemd. Nagelbijten / Gniffelen
Ik hoop dat het voor de beheerders en moderators wel veel informatie oplevert, waar ze wat aan hebben.

Het enige wat je nu waarschijnlijk zult krijgen is; zodra er in een topic iets uit de hand loopt, of waar men offtopic gaat, dat er dan meteen staat: "Oh nou heb ik vast een hoop minnetjes erbij..." Scheve mond Beetje jammer vind ik dat.

Ik zag het namelijk hier in dit topic ook al voorkomen

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:43

Weet je wat ik zo krom hier van vind...er wordt wel gezegt van als je niets met het systeem doet en het gewoon negeert heb je er niks mee te maken...maar je eigen posts kunnen anderen mensen beoordelen...zonder dat het ook maar enigzins in overleg gaat.. (ja oke het is vrije keus of je op bokt komt of niet maar goed Sigaar)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel behoefte aan heb dat een willekeurig iemand van een forum via een knopje mij een waardering kan geven voor wat mijn mening zou zijn Nagelbijten / Gniffelen Meningen verschillen nou eenmaal.

Ik zou me er wel wat bij voor kunnen stellen dat je nutteloze posts, msn taal etc probeert weg te houden van een forum...maar daar was het TEM systeem toch voor Verward

Ik hoop ook echt dat het merendeel die rare knop echt negeren en lekker gezellig blijven bokken! Ben wel erg benieuwd wat er uit deze test komt eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Tibamar op 27-12-07 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:51

Meningen zijn vrij, toch?
Maar door een ratingsysteem, wordt je mening wel onderdrukt.
Men gaat nu een mening vormen, om maar positief te blijven.
Beetje jammer naar mijn idee.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:09

marleendv_88 schreef:
Weet je wat ik zo krom hier van vind...er wordt wel gezegt van als je niets met het systeem doet en het gewoon negeert heb je er niks mee te maken...maar je eigen posts kunnen anderen mensen beoordelen...zonder dat het ook maar enigzins in overleg gaat.. (ja oke het is vrije keus of je op bokt komt of niet maar goed Sigaar)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel behoefte aan heb dat een willekeurig iemand van een forum via een knopje mij een waardering kan geven voor wat mijn mening zou zijn Nagelbijten / Gniffelen Meningen verschillen nou eenmaal.

Ik zou me er wel wat bij voor kunnen stellen dat je nutteloze posts, msn taal etc probeert weg te houden van een forum...maar daar was het TEM systeem toch voor Verward

Ik hoop ook echt dat het merendeel die rare knop echt negeren en lekker gezellig blijven bokken! Ben wel erg benieuwd wat er uit deze test komt eigenlijk.

Tja, hier ben ik het dan ook wel volledig mee eens.
Knipoog

(gelijk een rating -1 natuurlijk Bloos )

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:20

Je kunt er misschien geen behoefte aan hebben dat mensen je posts beoordelen, maar is het nou echt zo'n onoverkomelijk drama?! Je krijgt de uitkomst niet eens, laat staan dat je je er iets van hoeft aan te trekken.
Ik word wel een béétje droevig van de stemmingmakerij in dit topic. Zie al gebeuren dat als daar een eventuele OW of iets in die geest op volgt dat ook de schuld van bokt, en misschien wel van het ratingsysteem is.
Maar face it; bokt wordt je aangeboden. Je kunt het gebruiken of niet. Als het niet meer aan jouw wensen voldoet kun je er altijd nog voor kiezen niet meer te komen, maar wie heb je er dan het meest mee? Niet bokt en niet Bart. Bokt is voor en door leden, maar niet het eigendom van de leden, maar steeds blijven hangen in hetzelfde en niet meer open staan voor iets nieuws is klinkklare onzin. Doet me bijna denken aan een café hier in het dorp dat geschilderd moest worden vanwege de dramatische nicotineaanslag. De vaste crew ging dusdanig over de zeik dat ze een kleurbepaling van het vieze oppervlak hebben gedaan en het in die kleur hebben moeten schilderen. Ik hoop echt dat we hier met z'n allen iets verder kunnen kijken dan onze neus lang is.
En nee, dit is niet politiek correct maar mijn mening. En als jullie daar een min aan willen hangen, of 5 zelfs, dan zal me dat absoluut aan mijn achterwerk roesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:33

Ik snap er echt nog geen jood van hoor.Ik heb alleen wat is dit en dan een plus en een min.Als ik een post onnuttig vind moet ik op min drukken en bij iets wat ik intressant vind of waar ik het mee eens ben op een plus?Zoiets?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:36

Als je een post leest die echt goed is: +
Lees je een post die echt waardeloos is: -
Voor alle tussenliggenden zou ik met +/- echt niet gaan raten, dat geeft dan gewoon een vertekend beeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:32

Dank je nu snap ik hem zelfs Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:25

Ikzelf ben niet van plan energie te steken om een post van een ander te beoordelen, allereerst zijn de meeste posters leken die iets schrijven wat eigenlijk de taak is van deskundigen, maar omdat ik ook een leek ben kan ik dus zo'n post niet inhoudelijk beoordelen (dus heeft een post meerwaarde? geen idee ben een leek, en niet terzake deskundig en meningen zijn nog steeds geen feiten, dus kan ik geen commentaar leveren op een mening als zijnde nuttig/onnuttig, ik kan er hooguit mee eens/oneens zijn maar dat zegt nog niets over de inhoud en/of meerwaarde)
taaltechnisch: gramatica/zinsopbouw etc.. als iemand meent MSN taal te moeten gebruiken, neem ik niet eens de moeite om hetgeen te lezen, waardoor hetgeen geschreven is juist wel door een ter zake deskundige geschreven kan zijn, welke dan negatief beoordeelt wordt....

Wat ik daarnaast niet begrijp: Wat is er mis met TeM? wordt er geklikt is men het er niet mee eens, inhoudelijk, taalgebruik of wat dan ook... is men het er wel mee eens wordt er niet geklikt...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:09

Ik heb ontdekt dat je niet meer op jezelf kan stemmen. Dat is al een hele vooruitgang OK dan!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:23

ik heb geen + of - Nou ben ik toch wel benieuwd wanneer iedereen die optie krijgt. Niet dat ik er wat mee ga doen, het zal mij worst wezen, als iemand iets zegt wat me niet aanstaat, reageer ik er gewoon op middels de reply knop. Makkie toch. Aan de mods de taak om te beoordelen of het helemaal fout dreigt te gaan lopen in dat topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:50

Frankiej, op dit moment is het een test situatie Lachen Er zijn dus in totaal 6 verschillende versies. Gekeken wordt naar welk systeem het meest gebruikt wordt, of welke de duidelijkste resultaten geeft. Afhankelijk daarvan wordt besloten voor welk systeem geheel Bokt krijgt, en ook, of geheel Bokt zo'n rate-systeem blijvend krijgt Lachen Daar is op dit moment nog echt niks concreets over te zeggen. We zitten in de test fase Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:01

ik had van de week die -1 0 1 2 nu is dat weg staat er alleen Wat is dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:14

Soms laden bij mij de cijfers ook niet, maar als ik er dan met de muis naartoe ga zie ik wel dat er bijv neutraal staat Lachen