Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:23

Tot op zekere hoogte wel ja, maar ik zie binnen topics af en toe bronnen voorbij komen, waarbij het onomstotelijk is bewezen dat die bron niet betrouwbaar is.

Tot zover dan de controle.

Uiteraard is vrijwel iedereen van mening dat de bron van diegene de enige juiste is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:31

Wat Ailill zegt, maar ik heb het niet over het verschil van mening. Ik heb het over het wegzetten van mensen met een andere mening als dom, wappie, vul maar in. Je ontneemt mensen de ruimte om dingen te verkondigen waar het niet jouw plek noch taak is. Dat zie ik dezelfde mensen steeds doen, dat is waar ik mee begon. En daar ga je systematisch niet op in, wel slim van je :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:43

bromfiets schreef:
Wat Ailill zegt, maar ik heb het niet over het verschil van mening. Ik heb het over het wegzetten van mensen met een andere mening als dom, wappie, vul maar in. Je ontneemt mensen de ruimte om dingen te verkondigen waar het niet jouw plek noch taak is. Dat zie ik dezelfde mensen steeds doen, dat is waar ik mee begon. En daar ga je systematisch niet op in, wel slim van je :+

Misschien ben ik te blond.

Wappie, dom etc termen vind ik ongepast.
Mensen zijn vrij om te verkondigen wat ze willen. Voor mij is dat helder. Alleen, ik of iemand kan en mag dit toch met argumenten ontkrachten?
Ligt daar voor jou een grens in waneer dit wel of niet mag?

Oudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:30

Wat ik een beetje vervelend vind is dat je als nieuweling eerst 25 informatieve berichten moet plaatsen voor je ergens je reactie onder mag plaatsen. Soms kom ik vragen tegen waar ik antwoord op kan geven maar dan krijg ik de melding dat ik nog 19 berichten moet plaatsen.

Ik heb geen paard, rijd nu ook niet ivm gewicht, maar ik vind het wel interessant om hier topics te lezen en de kraamstal-merries te volgen.

Dan ben ik dus voornamelijk een stille meelezers.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:33

Oudje schreef:
Wat ik een beetje vervelend vind is dat je als nieuweling eerst 25 informatieve berichten moet plaatsen voor je ergens je reactie onder mag plaatsen. Soms kom ik vragen tegen waar ik antwoord op kan geven maar dan krijg ik de melding dat ik nog 19 berichten moet plaatsen.

Ik heb geen paard, rijd nu ook niet ivm gewicht, maar ik vind het wel interessant om hier topics te lezen en de kraamstal-merries te volgen.

Op zich ben je zo door die 25 berichten heen, hoeven echt geen waanzinnig boeiende opmerkingen te zijn.

Oudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:36

Urbanus schreef:
Oudje schreef:

Op zich ben je zo door die 25 berichten heen, hoeven echt geen waanzinnig boeiende opmerkingen te zijn.

Bij ieder geboren veulentje, gefeliciteerd schrijven, dan gaat het rap :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:17

Oudje schreef:

Ik rij nooit paard en heb nooit paard gereden (nou ja, één keer toen ik 5 was in Jeugdland :')) en had de nuttige posts in één of twee dagen bij elkaar. Er komen ook genoeg vragen voorbij over zaken die niet direct met paardrijden zelf te maken hebben maar bijvoorbeeld over wat wel/niet mag rondom trailers en aanhangwagens en al dat soort zaken. Als je er even voor gaat zitten zit je zo aan die 25 posts :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:23

Oudje schreef:

Maar je wil toch niet zeggen dat je al sinds 2019 bezig bent met die 25 berichten?

Oudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:43

Alja schreef:
Oudje schreef:

Maar je wil toch niet zeggen dat je al sinds 2019 bezig bent met die 25 berichten?

Haha! Nee, niet dagelijks, maar ik vind het lastig om ergens op te reageren omdat ik waarschijnlijk op paardengebied niet voldoende kennis heb.

Het is geen heel groot probleem, maar ja, ik vind het wel een beetje lastig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:58

Het is een vrij onzinnige regel.
Je ziet regelmatig nieuwkomers die snel wat nietszeggende berichtjes van één woord posten om aan die vijfentwintig te komen.
Kortom je moet een paar strafregeltjes schrijven om toegelaten te worden....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 01:01

IMANDRA schreef:
Overigens heb ik heel bewust geprobeerd om in het steun de boeren topic weg te blijven van statements te maken over de stikstofcrisis zelf. Volgens mij stel ik daar voornamelijk vragen over. Enige discussie die is geweest is rondom of bepaalde posts daar wel of niet gewenst zijn, en ja, daar heb ik een sterke mening over, want het lijkt me niet wenselijk dat je een echokamer gaat creëren waarin andere -netjes geformuleerde- meningen niet toegestaan zijn. Dat geldt net zo goed voor onderwerpen waarin mijn mening in lijn ligt met die echokamer overigens. Ik vind het wel een ander verhaal als er -bewezen- misinformatie gepost wordt. Van welke kant dan ook. Maar goed, op dat onderwerp is mijn mening ook wel duidelijk :)

Dat topic is nu gewoon een echokamer geworden want alle boeren zijn daar vertrokken :') . Heb de laatste week geen uitgebreide post meer gezien vanuit het boeren oogpunt. De discussie slaat dood :o

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 07:33

Al vanaf bijna begin zit ik op bokt en lees voornamelijk mee. Door de jaren heen durf ik steeds minder te zeggen en voelt het niet meer zo "veilig" als vroeger. Het is natuurlijk groter gegroeid maar dat hoeft mijn inziens niet de reden te zijn dat het zo loopt. Ik merk dat ik gewoon weet wie waar weer op gaat reageren en hoe en dat dat blijft doorgaan en dan bloedt een topic weer dood. Omdat mensen het gaan "overnemen" en vervolgens op papier sterker zijn dan de anderen of blijven doorhakken dat anderen die dat minder goed kunnen denken: laat maar. Natuurlijk mag je je mening geven, en ook discussie mag er zijn. Maar phoe. Sommige blijven zo vasthouden en hebben mijn inziens gewoon haast tunnelvisie. Dit is het en hier hou ik aan vast.

Als "toeschouwer" vind ik dat zonde.
Weet wanneer je punt is gemaakt en soms mag je dan ook gewoon terugtrekken zodat een ieder gewoon zijn/haar plekje heeft om er te mogen zijn en zich uit te spreken.

En als je het dan niet eens word maar je merkt dat je 1 van de weinigen bent met een bepaalde mening in een topic, maak daar dan weer een nieuw topic over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 07:41

IMANDRA schreef:
@DP & Bromfiets: maar dan komt de irritatie toch neer op een verschil van mening? Niet per se de inhoud (al haakt het daar wel ietwat op in), maar of je vindt dat een bepaald type inhoud daar past of niet. Daar zijn de meningen dus over verdeeld van zowel poster als meelezer (ik heb namelijk ook menig PB ontvangen van meelezers die dat wél prettig vinden dus ook daar lopen de meningen uit elkaar), maar hoe besluit je wat wel en wat niet toe te staan in een topic? Waarom moet je wel naar de ene mening luisteren en niet de andere?

(En DP ik vind deze mate van persoonlijk worden niet erg, het is netjes en het verduidelijkt voor mij wel je punt dus hoop dat de mods dit door de vingers zien :D)

Zoals je ziet is mijn dus nette bericht weg gehaald met wel een heel belerend toontje echt dit niet meer te doen....

Ongelooflijk.

Nou dit topic laat ik daardoor links liggen vanaf nu.
Meteen stukje titel verduidelijkt...

Dit kan de bedoeling niet zijn :n
Ongeloof...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:02

Ik ben het wel met nevens Mellow. Soms denk ik ook “moet dat nou” en dan ben ik weg uit n topic.
Zoals zoveel topics; het begint met een vraag of opmerking en het gaat via een discussie tussen vaak dezelfde mensen naar “ik heb dat niet gezegd” en “waar lees jij dat ik” of “oh, dus jouw mening mag wel en de mijne niet?” Dat vind ik jammer en slaat inderdaad de boel dood.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:04

Bokt is altijd nog een verademing vergeleken bij het gegil op Facebook

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:14

Arabesk schreef:
Bokt is altijd nog een verademing vergeleken bij het gegil op Facebook

Daar kom ik niet. Ik vertrouw de eigenaar niet hoe hij met privacy omgaat en je kunt hem er nooit zoals bij Bart op aanspreken. En hier krijg je ook nog antwoord +:)+ . Dat vind ik dan toch wel zeer netjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 08:14

rien10 schreef:
Ik ben het wel met nevens Mellow. Soms denk ik ook “moet dat nou” en dan ben ik weg uit n topic.
Zoals zoveel topics; het begint met een vraag of opmerking en het gaat via een discussie tussen vaak dezelfde mensen naar “ik heb dat niet gezegd” en “waar lees jij dat ik” of “oh, dus jouw mening mag wel en de mijne niet?” Dat vind ik jammer en slaat inderdaad de boel dood.

Dat is ook wel een beetje internet- eigen, denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:01

IMANDRA schreef:
Maar wat mij betreft draait het niet over het 'met elkaar eens worden'. Want ik ben het met je eens (haha) dat je het niet met elkaar eens gaat worden. Mij gaat het in die discussies meer om de meelezers, die als het ware op de schutting zitten en willen leren. En om misinformatie recht te trekken als ik dat zie. Want ik ben van mening dat je dat niet zomaar kan laten staan. Sterker nog, volgens eerdere gesprekken met moderators vind Bokt dat misinformatie door bokkers zelf rechtgetrokken (moeten) worden. Dus het idee is wel dat mensen daar dan op reageren.

Natuurlijk heb je ook gewoon momenten dat je gefrustreerd raakt en een opmerking wat feller is, maar dat is vrijwel altijd een actie-reactie. Ik word zelf pas wat feller/gefrustreerder als mijn discussiepartner kinderachtig of gemeen reageert, of wel de mening blijft spuien maar niet op (redelijke) vragen of weerwoorden ingaat. Ik probeer dat felle zo veel mogelijk te voorkomen natuurlijk, maar hey, ik blijf mens.

Ik denk zelf dat ik in grote mate die regels wel volg hoor. Maar het blijft geschreven tekst, dus misschien komt het soms anders over.

Maar 'in elk topic dezelfde mensen die [zo] reageren' geldt toch gewoon voor beide kanten? Ik merk ook dat het grotendeels dezelfde Bokkers zijn die die discussie aan gaan. Dezelfde bokkers die met oneliners komen. Dezelfde bokkers die er steeds 'opvliegen' (van beide kanten). Hoe bedoel je "Mijn mening, maar dat lijkt alleen te mogen als dat in het straatje past. Als ik echt hetzelfde over bijvoorbeeld Olejon zou zeggen is her ineens wel oké." precies?

En hoe wil je dat gedrag voorkomen? Zoals ik al zei, het is actie-reactie. Wil je een onliner of stelling die die discussie start dan weghalen? Laten staan maar reacties mogen niet? Specifieke bokkers weren van reageren? hoe moeten mods het aanpakken aldus jou, om dat gedrag te voorkomen?

Duidelijk :j. Directe of indirecte (persoonlijke) aanvallen, van welke kant dan ook, mogen wat mij betreft weggehaald worden door mods. Al snap ik ook dat indirect lastig te modereren is. Idem met oeverloze herhalingen.

En hey, als een post niet fijn is om te lezen lekker overslaan :D. Die epistels zijn niet voor iedereen weggelegd en het stoort me dan ook totaal niet als sommige mensen daar geen zin in hebben. Snap ik wel :)).

Maar als zo'n bokker dan de 'juf/meester uit gaat hangen', is dat omdat diegene dan zijn/haar mening verkondigt en die onderbouwt, en dat de manier van zo'n post opstellen dan vervelend overkomt? Hoe moet je dan reageren, moet je eigenlijk altijd zeggen "ik heb begrip voor jouw mening, ik denk er zo over", zelfs als de bronnen/feiten waar je mee schermt eigenlijk heel duidelijk zijn?

En een persoonlijke vraag: als je naar jezelf kijkt, naar de mensen bij wie je dat zo voelt. Voel je dat dan alleen bij Bokkers met wie je het (vaak) oneens bent en zou het dan misschien niet meer liggen aan de irritatie dat iemand een [te] uitgebreid weerwoord heeft, in plaats van de manier van schrijven los van de inhoud? Kan je een (algemeen) voorbeeld noemen van wat je belerend vindt en hoe het in jouw ogen dan wel geschreven zou moeten worden?

Overigens heb ik heel bewust geprobeerd om in het steun de boeren topic weg te blijven van statements te maken over de stikstofcrisis zelf. Volgens mij stel ik daar voornamelijk vragen over. Enige discussie die is geweest is rondom of bepaalde posts daar wel of niet gewenst zijn, en ja, daar heb ik een sterke mening over, want het lijkt me niet wenselijk dat je een echokamer gaat creëren waarin andere -netjes geformuleerde- meningen niet toegestaan zijn. Dat geldt net zo goed voor onderwerpen waarin mijn mening in lijn ligt met die echokamer overigens. Ik vind het wel een ander verhaal als er -bewezen- misinformatie gepost wordt. Van welke kant dan ook. Maar goed, op dat onderwerp is mijn mening ook wel duidelijk :)

Je zegt, 'laat mensen hun eigen plekje hebben'. Ik denk hierbij even aan de Corona-topics die draaien rondom niet-vaccineren: moet je feitelijke misinformatie dan maar gewoon laten staan, met het risico dat twijfelaars die lezen?

Maar blijf je dat niet altijd hebben?
Er is altijd wel iemand die zich irriteert aan je berichten. Of dat nu een persoonlijke afkeur is, of ligt aan de mening, of aan de manier van schrijven.. En daar tegenover staan weer veel mensen die die manier van schrijven/posten wél waarderen. Moet je dan de ene groep maar laten vallen om de persoonlijke voorkeur van die andere groep te pleasen? Zo ja, waarom die groep wel en de andere groep niet?

En wordt die 'richting' niet gewoon bepaald door wat in de maatschappij doorgaans de 'gemiddelde' / meestvoorkomende mening is? Als ik kijk naar de vaccinatie- en covid-topics heb ik dat idee namelijk wel. Hooguit dat de mensen die daar vaak posten wat meer kennis hebben opgebouwd doordat ze de situatie inhoudelijk goed volgen en die kennis daar inzetten. Maar als je kijkt naar de richting ligt die volgens mij vrijwel altijd in lijn met wat de maatschappij algemeen genomen vindt.

Om heel eerlijk te zijn irriteer ik me al aan deze post, het heeft een heel hoog: "ik heb alle wijsheid in pacht, en mijn informatie is de enige juiste gehalte". Daarnaast "de" maatschappij bestaat niet, er zijn allerlei verschillende mensen in verschillende lagen met verschillende meningen en politieke visies. Zolang die nuances niet gezien kunnen worden en mensen dus maar op hun "high horse" blijven zitten en niet openstaan voor anderen is er van fijn discussieren geen sprake en dat zie ik steeds terug komen in bepaalde topics bij bepaalde bokkers.

Dan komt er nog bij dat mensen met een andere mening/ visie vaak respectloos weggezet worden. Ja, daar irriteer ik me mateloos aan. Bij iedereen he, dus niet persoonlijk.

Dus mening geven prima, maar houdt het bij jezelf, niet doordrammen, en niet anderen in een hokje duwen maar open blijven staan voor iedereen. Dat houdt het leuk. (even in het algemeen he, wederom niet persoonlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:04

Alleen al als je naar dit topic kijkt. Dan is het toch wel duidelijk waarom bokt leeg loopt :=

Ongeveer ruim 10 jaar geleden was er een goed team betrokken bij bokt met een positieve mentaliteit.

Reacties als hier beschreven die waren er niet, die ruimte was er niet voor of ze werden direct verwijderd. Ik lees berichten waar een bokker in aangesproken wordt waardoor de nadruk op die ene bokker met die (aldus de mod) negatieve reactie nog meer komt te liggen. Het helpt niet. Het maakt het niet positiever op deze manier, alleen maar meer negatief.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:39

Ik ben een paar jaar van bokt weg geweest, en vind het wel veranderd ja. Een deel komt dat door de opkomst van andere sociale kanalen, en een deel door de maatschappelijke veranderingen. Het complot denken is hier ook doorgedrongen, net als het steeds conservatiever denken.

Er gebeurt veel en dat geeft angst bij mensen, en dat willen ze delen maar daar zit een ander deel weer niet op te wachten. En regelmatig denk ik bij bepaalde onderwerpen " waarom zou ik hier eigenlijk op reageren?", omdat het best ver van mijn eigen ervaringen af staat. En als meer mensen zo denken wordt het inderdaad stiller op een forum.

Het aantal paardgerelateerde onderwerpen is een stuk minder dan vroeger, kijk maar bij de actieve onderwerpen. Er is ook veel geestelijk leed, dat werd vroeger ook veel minder gedeeld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:59

Maar forummen is misschien ook niet meer van deze tijd. Ik weet dat hier ook Fok! mods zitten, vraag me af hoe het daar is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:01

Herkenbaar prompter de veranderingen die je beschrijft. Het zijn veranderingen die je ook in de maatschappij ziet gebeuren. Ook ik vind dat niet altijd gemakkelijk.

Door social media kunnen complot theorieën zeer gemakkelijk wijd verspreid worden en dat kon niet toen ik jong was. Dan sprak je met een vriendenclubje met die persoon en dat was het dan ook wel. Nu is dat een beweging van mensen die je overal tegen komt. Wetenschap lijkt daarmee ondergeschikt gemaakt aan allerlei theorieën waar ik ook met verbazing naar kijk en vaak ook van wegloop en net zo vaak serieus probeer een tegengeluid te geven omdat ik het zorgelijk vind.

Logisch is dat als populistische partijen zo hoog scoren, dat ook een groep mensen die partijen stemmen en dus die opvattingen hebben. Dus de veranderingen die je in de maatschappij ziet, die zie je ook terug op Bokt en ik heb zelfs de laatste tijd vermoedens ook in het moderator team.

Voor mij is dat moeilijk, werd JanMaat toen ik jong was nog voor de rechter gedaagd vanwege discriminerende uitlatingen, tegenwoordig verkondigen heel veel mensen het zelfde gedachten goed en erger ook nog en wordt daar open en vrij heel normaal vindend, over geschreven.
Als kind van ouders die bewust WOII hebben meegemaakt, is dat heel erg moeilijk om te ervaren. Want "dat nooit meer" lijkt wel vergeten te zijn gezien vele opvattingen overal op social media en ook op Bokt waarbij het hier waarschijnlijk nog meevalt als bv op facebook.

Dat neemt niet weg, dat ik oprecht probeer om iedereen met beleefdheid en respect te woord te staan cq die berichten tot me te nemen, hoe moeilijk en afschuwelijk ik dat vaak ook vind. Dit omdat het ook leerzaam is om mee te maken hoe mensen hun gedachten zich ontwikkelen en veranderen. Niet mee doen op Bokt zou betekenen dat ik daar glad geen enkel idee van zou hebben. Dus dat vind ik ook niet goed want ik wil tot op hoge leeftijd wel bij blijven als het gaat om te weten wat er in de maatschappij speelt. Die functie heeft Bokt dus zeker wel voor mij.

Wellicht heb je gelijk Urbanus dat fora niet meer van deze tijd zijn. Ik vind het wel heel erg leuk en nog steeds interessant om op Bokt te zijn. Ook al veranderen er zaken. Dat is nl van alle tijden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-07-22 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:35

@Elise; jammer dat je dat zo ervaart, zo denk ik niet en het is dan ook niet zo bedoeld.

Een gemiddelde doorsnee van de maatschappij bestaat wel degelijk. Ja, de maatschappij bestaat uit meerdere lagen en type personen, maar het is ook mogelijk om een groep te omschrijven die representatief is voor Nederland als geheel. Anders zou je geen onderzoeken kunnen doen die je gebruikt om conclusies te doen over gedrag of mentaliteit van “het Nederlandse volk”. Natuurlijk zijn er altijd mensen die afwijken en nuances (het is niet voor niks een gemiddelde), maar het is dus prima te stellen of een topic de algemene Nederlandse tendens volgt qua mening en wereldbeeld of niet. Afhankelijk van het topic natuurlijk, maar in het geval van Corona kon dat wel.

En ik verwacht dat je bovenstaande reactie ook vervelend vindt. Maar kan je dan aan mij uitleggen hoe ik hem dan zou moeten formuleren zodat jij je er niet aan stoort? Want ik ben het immers niet met je eens, en die mening zou ik toch gewoon moeten kunnen delen op Bokt? En ik heb een bepaalde schrijfstijl, die blijkbaar niet iedereen aanspreekt… moet ik die dan aanpassen aan de jouwe?

En wat is “respectloos wegzetten”? Flauwe reacties zoals bepaalde termen gebruiken als persoonlijke omschrijving (wappie bijv) mogen wat mij betreft weggehaald. Maar is een weerwoord geven ook respectloos, omdat je de mening niet zonder reactie kan laten? Doordrammen komt volgens mij nog altijd van twee kanten. Als de ene kant het laat rusten is in 9/10 gevallen de discussie klaar. Dus welke doordrammer moet je dan aanpakken? Wie mag volgens jou het laatste woord hebben waarop de rest wordt verwijderd? En wanneer is dat laatste woord, na hoeveel reacties?

En moet je ten alle tijden maar open staan voor en het beamen van de mening van de ander, ook al is die mening in sommige gevallen gewoon objectief en feitelijk niet waar? Moet je álle meningen, ongeacht onderbouwing en feitelijkheid, gelijkwaardig behandelen?

Veel vragen, maar ben oprecht benieuwd naar hoe jij dit ziet vanuit Bokt-mod perspectief. Hoe ga je hier eerlijk en objectief op modereren?

Evamarie schreef:
Alleen al als je naar dit topic kijkt. Dan is het toch wel duidelijk waarom bokt leeg loopt :=

Ongeveer ruim 10 jaar geleden was er een goed team betrokken bij bokt met een positieve mentaliteit.

Reacties als hier beschreven die waren er niet, die ruimte was er niet voor of ze werden direct verwijderd. Ik lees berichten waar een bokker in aangesproken wordt waardoor de nadruk op die ene bokker met die (aldus de mod) negatieve reactie nog meer komt te liggen. Het helpt niet. Het maakt het niet positiever op deze manier, alleen maar meer negatief.

Maar met welke reden verwijder je zoiets? Want het is niet persoonlijk, gaat niet tegen de regels in? En if so, welke richtlijnen houd je dan aan? Welke reactie moet wel verwijderd en welke niet?

@Pien; helemaal mee eens! Zo probeer ik het eigenlijk ook altijd te doen. In ieder geval zo te starten :)). Jammer dat dit zo negatief wordt opgevat door sommigen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:43

Aanvulling op mijn eerdere post richting het moderator team:

soms vraag ik me ook af→ wie temt er in hemels naam zoveel? Ik doe het zelden of nooit meer, daar het hele modereren enorm veranderd is.

Bv de laatste keer in een serieus topic waar echte goede inhoudelijke posts geplaatst werd zowel door voor- als tegenstanders van iets (dat maakt dus een discussie erg interessant en diepzinnig) viel me op, dat een na de andere bokker met een bepaalde mening allemaal een OW hadden gekregen, die bokkers waren zelf zo verbaasd hierover dat een bokker dit in het topic had geplaatst en het een hele polonaise werd van bokkers die allemaal zeiden dat ze waren aangesproken :oo .

Toen vroeg ik me af:
1. Wie temt er in hemelsnaam → zijn dat mensen cq een mens die aan de andere kant van het spectrum van opvatting(en) staat?
2. Wordt door het moderator team nog wel gekeken naar de context van post die getemd wordt en waar een bepaalde post vandaan komt?
3. Wordt het moderator team gebruikt om toch nog eigen gelijk te halen door bepaalde bokkers (dat lijkt dan te lukken)? Of anders gezegd→ het betreft bokker (s) die onderhuids op een bepaalde manier niet correct post(en)→ soms op de persoon etc maar dan indirect die nogal reacties ontvangen die soms behoorlijk pittig zijn of een beetje pittig. Ik krijg het idee, dat die pittige of beetje pittige reacties worden aangepakt en diegene die eigenlijk wat zit (ten) te trollen er mee weg komen. Dit kan alleen maar als er heel oppervlakkig gemodereerd wordt en alleen die berichten bekeken worden die getemd worden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Aangezien er een grote groep bokkers zijn die zelden of nooit temt (waaronder ik) krijg je dus een hele rare situatie. Ik weet dat modereren intensief is, ik weet dat het veel tijd kost, ik weet dat het niet gemakkelijk is en toch doe ik een oproep om meer in de context temmetjes af te handelen. Ik vind dat voordat je iemand gaat aanspreken je eerst eens moet kijken wat is er aan vooraf gegaan voordat je iemand gaat aanspreken. Maar dat is hoe ik modereerde omdat ik dat belangrijk vind. Als mod iemand aanspreken is nl niet fijn, voor niemand ! Dus dat mag wel met een bepaalde voorzichtigheid gaan als het gaat om gelijk hebben.

Voorbeeld: Zo had ik een kindje die altijd lief en braaf was en het broertje , de driftkop, kreeg vaak op zijn duvel daar hij begon te meppen. Ik had een vermoeden dat het andere kindje een soort "psychologische oorlog voerde". Dat was voorgoed afgelopen toen ik zei na weer een uitbarsting van kindje 2→ kindje 1 als kindje 2 weer flipt dan krijg jij de straf. Ik kan het namelijk niet bewijzen maar ik voel dat jij sniekie aan ruzie doet en hem zit te jennen ook al ziet het er aan de oppervlakte heel aardig uit. Voorgoed was het afgelopen en kindje 2 barstte zelden of nooit meer in een driftbui uit. Ik had het dus wel heel goed gezien.

Terug naar BOkt→Dit gebeurt ook op Bokt naar mijn mening. Er zijn bokkers die onderhuids zeer naar aanwezig zijn en die anderen zo lijkt het wel, de "kaarten" aansmeren heb ik de stellige indruk. Kijk daar eens naar met elkaar. Want uiteindelijk zal het opleveren dat die mensen die zoveel moeite doen om hun "huiswerk" op orde te hebben stoppen met zinvolle posts wellicht Bokt gaan verlaten. Dat wil je niet als team, want dankzij die mensen blijft Bokt inhoud hebben (voor- en tegen heb ik het dan over) en bestaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:02

IMANDRA schreef:
@Elise; jammer dat je dat zo ervaart, zo denk ik niet en het is dan ook niet zo bedoeld.

Een gemiddelde doorsnee van de maatschappij bestaat wel degelijk. Ja, de maatschappij bestaat uit meerdere lagen en type personen, maar het is ook mogelijk om een groep te omschrijven die representatief is voor Nederland als geheel. Anders zou je geen onderzoeken kunnen doen die je gebruikt om conclusies te doen over gedrag of mentaliteit van “het Nederlandse volk”. Natuurlijk zijn er altijd mensen die afwijken en nuances (het is niet voor niks een gemiddelde), maar het is dus prima te stellen of een topic de algemene Nederlandse tendens volgt qua mening en wereldbeeld of niet. Afhankelijk van het topic natuurlijk, maar in het geval van Corona kon dat wel.

En ik verwacht dat je bovenstaande reactie ook vervelend vindt. Maar kan je dan aan mij uitleggen hoe ik hem dan zou moeten formuleren zodat jij je er niet aan stoort? Want ik ben het immers niet met je eens, en die mening zou ik toch gewoon moeten kunnen delen op Bokt? En ik heb een bepaalde schrijfstijl, die blijkbaar niet iedereen aanspreekt… moet ik die dan aanpassen aan de jouwe?

Ja natuurlijk, het scheelt al heel veel als je bijvoorbeeld schrijft: "Ik denk dat een gemiddelde doorsnede van de maatschappij wel zeker bestaat. Door "ik denk" neer te zetten houdt je het bij jezelf en zet je het neer als mening en niet als feit. Ookal zou je 100% gelijk hebben (al denk ik dat dat niet bestaat want ieder heeft zijn eigen waarheid) dan komt dit al heel anders over. En door het bij jezelf te houden daagt het de ander, mij in dit geval meer uit om er over na te denken. Of ik het er nu mee eens ben uiteindelijk of niet ipv dat het als feit gepresenteerd wordt en het meer de neiging oproept om de hakken in het zand te zetten.

En wat is “respectloos wegzetten”? Flauwe reacties zoals bepaalde termen gebruiken als persoonlijke omschrijving (wappie bijv) mogen wat mij betreft weggehaald. Maar is een weerwoord geven ook respectloos, omdat je de mening niet zonder reactie kan laten? Doordrammen komt volgens mij nog altijd van twee kanten. Als de ene kant het laat rusten is in 9/10 gevallen de discussie klaar. Dus welke doordrammer moet je dan aanpakken? Wie mag volgens jou het laatste woord hebben waarop de rest wordt verwijderd? En wanneer is dat laatste woord, na hoeveel reacties?

Respectloos vind ik als er op de man wordt gespeeld, bijv. op iemand die de hele dag op Bokt zit wegzetten als steuntrekker terwijl degene chronisch ziek is. (Ver)oordelen ipv vragen stellen en oprechte emphatische vragen hebben. Iemand in een hokje drukken: wappie, racist, linkse rakker etc.

Het is niet aan mij wie het laatste woord moet hebben, soms moeten mensen gewoon samen besluiten: "Let's agree to disagree" en even goede vrienden. Soms worden topicstarters gebasht op Bokt omdat iedereen hetzelfde blijft herhalen en degene dan weg gezet wordt als mishandelaar bijv. mensen hebben niet door dat daar niemand mee bereikt wordt en degene alleen maar weggejaagd wordt maar zeker niet zelf gaat nadenken over andere oplossingen. Dan wordt er ook echt doorgedramd, en hoewel dat soms terecht is denk ik wel. Dat kan ook anders.

En moet je ten alle tijden maar open staan voor en het beamen van de mening van de ander, ook al is die mening in sommige gevallen gewoon objectief en feitelijk niet waar? Moet je álle meningen, ongeacht onderbouwing en feitelijkheid, gelijkwaardig behandelen?

Ik vind van wel, je hoeft de mening van een ander niet te beamen maar open blijven staan voor andere meningen en je eigen mening kunnen herzien zijn in mijn ogen belangrijke zaken. Vaak als je denkt de waarheid in pacht te hebben krijg je oogkleppen..en laten we eerlijk zijn. Niemand heeft de waarheid in pacht. Hier past ook een stukje nederigheid bij. Ook als het "niet waar" is kun je altijd reageren met: Ik denk dat het niet klopt en dan je mening onderbouwen. Zo blijft het respectvol.

Veel vragen, maar ben oprecht benieuwd naar hoe jij dit ziet vanuit Bokt-mod perspectief. Hoe ga je hier eerlijk en objectief op modereren?

In mijn ogen ligt het vooral aan de gebruikers en hoe die met elkaar omgaan, en elkaar soms ook even tot de orde kunnen roepen. Moderaters kunnen dit onmogelijk modereren want dan hebben ze een dag en nacht taak om alle discussies bij te houden. Ik denk zoals wij nu praten, respectvol en open dat dit ook helpt elkaars zienswijze te begrijpen. Ik heb zelf ook weleens op Bokt te horen gekregen dat ik mijn mening heel stellig bracht en dat mensen zich daar aan irriteerden. In eerste instantie was ik het daar uiteraard niet mee eens, maar toen iemand het me uitlegde hoe ik reageerde zag ik dat het inderdaad zo was en kon ik me voorstellen dat ik mensen tegen het harnas in joeg ermee. Toen ik het wist kon ik mijn leven beteren en ik probeer er sindsdien bewust op te letten.