Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:15

Jij bent gewoon een minderheid waarom denk je dat je mee mag discussiëren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:25

Gewoon alle smilies veranderen in dieren hoofden , maar geen zwarte poedel met pet op want dan gaat het weer verder.
Mij persoonlijk maakt de kleur van Piet of Sint geen bal uit. Waar ik wel moeite mee heb gehad in de hele discussie van KO PZ is het feit dat de voorman afstammeling is van rijke slavenhandelaren en daar geen afstand van neemt maar wel anderen de maat neemt. Gelijke monniken gelijke kappen denk ik dan. Ze willen alles wat ook maar herinnert aan vroeger weg hebben, in musea, gouden koets, standbeelden. Maar educatie is veel belangrijker, heel veel meer belangrijker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:29

DP: snap jij nu echt niet dat wat je doet het bagatelliseren en minimaliseren van andermans mening en gevoel (en zo klein is die groep niet) precies is wat racisme gaande houdt? Jij zegt gewoon letterlijk: ‘jullie mening en gevoel telt niet en eigenlijk gedraag je je idioot. Doe eens normaal. ‘

Wat denk je dat racisme is?

En jouw idee dat slavernij en racisme niet meer voorkomen? Dat vind ik dan zelf wel erg wereldvreemd. Ook hier is slavernij al is het vaak in verkapte vorm. Maar ook nog letterlijk. Een klant van me enkele jaren terug werd opgepakt omdat hij 8 Chinezen gevangen hield als werkkrachten in zijn drugslab.

Ga eens op reis en trek eens je ogen open. Ga eens echt praten met minderheden met een open blik. Als het niet nog zo’n gigantisch probleem was, ook bij ons, was het niet zo’n issue.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:31

Nee want dat is niet wat ik zeg...

En nee ik zeg ook niet dat slavernij en racisme niet meer voorkomen, nergens.
Dus ja als je zo slecht leest wat ik schrijf begrijp ik je bericht naar mij toe wel, dat wel. :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:36

Ik heb zeker goed gelezen en ik hoop dat je je racistische mening ooit herziet.

Er is onbewust racisme en dat kan ik echt wel hebben.

Maar eens je dingen uitgelegd worden is er geen excuus meer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:37

En dat zeg je dus ook tegen die collega's die ik had met meer kleur dan de pieten van nu?

Nee, dat mag ik niet aanhalen...maar daardoor vorm ik wel mede mijn mening.

en nee als je hebt gelezen dat racisme en discriminatie niet bestaat heb je niet goed gelezen....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-11-21 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:38

Dat zij zicht niet gekwetst voelen is echt iets anders dan jouw mening.

En wat als je collega morgen zegt dat het hem wel stoort?

Want newsflash: zo zijn er best veel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:39

Nee dat is niet anders dan mijn mening, dan delen we een mening.

Dat gingen die niet zeggen, die waren er harder/stelliger in dan ik....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:43

Mijn zus is Congolees en vindt het wel vreselijk. Maar goed zij moet niet zo zeuren hè.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:47

poes schreef:
En waarom is dat erg?

Dat is niet te doen. Dan verdwijnt varkensvlees in de winkel, want moslims. Alle sprookjes en films veranderen naar gay koppels. Geen koeien meer eten, want dat zijn heilige dieren voor anderen
Oh trouwens sowieso geen vlees, want dat past niet bij vegans.

Al vind ik de dieren verbeteringen overigens wel door te voeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:51

Elin_ schreef:
poes schreef:
En waarom is dat erg?

Dat is niet te doen. Dan verdwijnt varkensvlees in de winkel, want moslims. Alle sprookjes en films veranderen naar gay koppels. Geen koeien meer eten, want dat zijn heilige dieren voor anderen
Oh trouwens sowieso geen vlees, want dat past niet bij vegans.

Al vind ik de dieren verbeteringen overigens wel door te voeren.

Haha de wereld zonder vlees vind ik zelf geen bezwaar. Wie weet is daar wel de toekomst. Of niet.

Moslims maakt het niet uit dat een ander varkensvlees eet overigens en veel ander vlees in de supermarkt is inmiddels halal. Dus die veranderingen zijn er deels al.

Verder overdrijf je. Niet elk koppel zou gay moeten zijn maar een meer realistische representatie van de echte wereld zou alleen maar goed zijn. Vrouwen in alle maten en leeftijden in films, andere kleuren, niet enkel hetero etc.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 16:57

In het gemiddelde reclameblok zit tegenwoordig al minimaal een andergetinte ( sorry ik weet even niet wat een betere omschrijving is) en een Gay koppel. Nederland houd met iedereen al goed rekening.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:00

Er is idd gelukkig al veel verbetering :j stad Gent bvb heeft echt gekeken hoe de bevolking demografisch in elkaar zit en houdt deze verdeling ook aan bij campagnes.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:43

Napie schreef:
In het gemiddelde reclameblok zit tegenwoordig al minimaal een andergetinte ( sorry ik weet even niet wat een betere omschrijving is) en een Gay koppel. Nederland houd met iedereen al goed rekening.

Maar heb je die mensen zelf al eens gesproken hoe ze het ervaren wanneer ze op een casting aangenomen worden, omdat we er dan een "donker iemand" bij hebben.
En waarom is dan de alle kleuren pieten geen goed alternatief? Nogmaals mij maakt de kleur niet uit. Ik ben niet pro piet. Wel anti gezemel. En dat blackface not done is, staat als een paal boven water, maar de discussie op bokt gaat over een bruine piet zonder alle "traditionele" kenmerken, zoals rode lippenstift etc. Gewoon een bruine piet. Net als de regenboog piet.

Nieuws gevolgd? Anti zwarte pieten groep demonstreert nu ook tegen de grijze piet. Ook geen optie.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:09

Mars schreef:
Ik zie hier en daar het woord ‘blank’ vallen in dit topic maar dat mag dus ook niet meer. Volgens de laatste sjw trends ben je dan ook kleinerend bezig richting de gekleurde medemens. Je moet als persoon met lichte huid aan jezelf refereren als ‘wit’.

Ja daaaag.
Ik ben gewoon blank hoor.
Wit is heel wat anders. :D

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:15

Blank is geen kleur. Wit wel. Roze, bruin, zwart en geel ook.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:17

mysa schreef:
Blank is geen kleur. Wit wel. Roze, bruin, zwart en geel ook.

Maar waarom moet iedereen een kleur hebben?
Ik ben gewoon blank,iedereen snapt dat.
Nog nooit heeft iemand tegen mij gezegd dat ik wit ben,want dat ben ik niet.
Bruin van de zonnebank {:}

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:18

DuoPenotti schreef:
Amber_anne schreef:
Maar racisme is niet een kleine minderheid die zich achtergesteld voelt. Het is een systeem wat jarenlang heeft plaatsgevonden en nog steeds opvallend en onopvallend plaats heeft in onze wereldwijde maatschappij. Zwarte piet draagt daar dus aan bij.

nee hij draagt daar niet aan bij want kinderen zien hem als een fantasie figuur. En dan ook nog een positief fantasiefiguur.
Pas oudere kinderen gaan een link leggen met eventueel donker gekeurde mensen, maar ook dan juist positief want dat is Piet immers ook.
Dus je zou juist blij moeten zijn met deze ontwikkeling.

Dus het is maar net welke draai je er aan wilt geven.
Nederland kiest er helaas voor omdat negatief te doen, jammer....
En nee dat vinden ook donkere mensen, al mag ik dat als blanke niet zeggen.
Want juist door donkere collega's heb ik het zo gehoord. Dat ze het jammer vinden dat de positieve donkere figuur ook niet meer mag.

Dat jij zo stug blijft vasthouden aan jouw idee van 'zp is een positief figuur dus moeten ze er zelfs blij mee zijn'. News flash: het is black face, en dat is echt niet positief ofzo. Ook als je het personage volgens jou 'positief' (maar eerlijk, positief vind ik de depictie niet) neerzet blijft het een pijnlijk vertoon van racisme.
Vind het haast een beetje wereldvreemd om niet in te zien dat (en hoe) zp racistisch is, kan er mij persoonlijk weinig bij voorstellen...

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:24

DuoPenotti schreef:
Ik als kleine uk daar was Piet al een kindervriend geen boeman of wat dan ook.
En een kind denkt echt niet terug aan 1863 van toen is slavenhandel in Nederland gestopt. Dus de traditie komt vanuit slaven ooit.
Dat zou iemand hem dan in moeten fluisteren. Volwassenen, die het feestje kapot willen maken.

Hoe is het feest verpest? Gaat nog steeds elk jaar door en is voor de kinderen even leuk.

"Sorry hoor dat een groep mensen gekwets wordt door zwarte piet, maar ik wil persé mensen met zwarte schmink op hun smoel zien anders kan ik me niet vermaken, en mijn gevoelens zijn belangrijker."

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:30

Eowyn3003
:){
dit is toch geen blackface?
Bij een blackface horen grote oorringen en rode lippen.
Niets van dat alles is nog bij de vertoning van die man die door de schoorsteen komt en zo zijn kleurtje opdoet.
Daarnaast werd de oorspronkelijk blackface neer gezet als negatief om de witte mens op een voetstuk te zetten.
Ook daar is deze eeuw al geen sprake meer van. Eerder tegenover gesteld, die vergeetachtige sinterklaas, hij zou niets zijn zonder zijn geweldige Pieten

Dus er is al een hoop veranderd, maar nooit lijk het genoeg.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:31

DuoPenotti schreef:
Eowyn3003
:){
dit is toch geen blackface?
Bij een blackface horen grote oorringen en rode lippen.
Niets van dat alles is nog bij de vertoning van die man die door de schoorsteen komt en zo zijn kleurtje opdoet.
Daarnaast werd de oorspronkelijk blackface neer gezet als negatief om de witte mens op een voetstuk te zetten.
Ook daar is deze eeuw al geen sprake meer van. Eerder tegenover gesteld, die vergeetachtige sinterklaas, hij zou niets zijn zonder zijn geweldige Pieten

Dus er is al een hoop veranderd, maar nooit lijk het genoeg.

Nee, blackface is een wit iemand zijn gezicht zwart schminken/maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:35

met extra nadruk op de lippen en altijd met een negatief beeld.

het oude zwarte piet wat we hier al niet meer kennen.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:36

DuoPenotti schreef:
met extra nadruk op de lippen en altijd met een negatief beeld.

het oude zwarte piet wat we hier al niet meer kennen.

blackface
/ˈblakfeɪs/
noun
1.
used to refer to the practice of wearing make-up to imitate the appearance of a black person. The use of such make-up was associated with minstrel shows in the United States from the 1830s until the mid 20th century; it is now regarded as highly offensive.
"he appeared in blackface"

Even googelen, kom je ver mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:38

Rond de mond werd het wit gelaten om de lippen te benadrukken en het een clownesk karakter te geven.

google je even mee dan!

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:40

DuoPenotti schreef:
Rond de mond werd het wit gelaten om de lippen te benadrukken en het een clownesk karakter te geven.

google je even mee dan!

Vroeger zal dat zeker gedaan zijn (soms nog steeds misschien), maar dat is geen vereiste om het blackface te noemen.