Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:21

Karl66 schreef:
Ik herken het verhaal dat mods sommige mensen op het oog hebben en dat die niks kunnen doen en weer een OW hebben totaal niet. Er zit gewoon een groot verschil tussen op de bal en op de persoon spelen en als je continue op de persoon speelt onder het motto "maar ik ben eerlijk", dan vergis je je. Dan ben je niet eerlijk, dan ben je bot en dat heeft echt invloed op de sfeer in een schriftelijke discussie.

Mensen die regelmatig UN's of OW's krijgen, die adviseer ik echt om eens serieus naar de eigen reacties te kijken. Het is heel gemakkelijk om iemand anders de schuld te geven, zoals de mods die de pik op je hebben. Maar meestal is het toch echt je eigen schuld en moet je gewoon je eigen gedrag aanpassen.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens hoor. Alleen wanneer je dan alsnog jezelf probeert te verbeteren en dan berichten krijgt over reacties waarvan zelfs hele brave bokkers het niet begrijpen, dan vraag ik mij af in hoeverre het vergrootglas verhaal wel of niet waar is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 07:46

Zelf herken ik het ook totaal niet en het lastige in dit geval is dat de moderators op hun handen moeten zitten bij dit persoonlijke voorbeeld.
Het gaat zelfs zover, dat als er gestemd moet gaan worden voor een OW en er zou al een moderator zijn die de desbetreffende bokker kent of er zelfs ooit in het negatieve iets mee heeft gehad, dat die dan helemaal niet mee doet met de stemming en de discussie, juist om dit soort nare flauwekul te voorkomen.
Het geven van een OW wordt als een zware sanctie gezien en gebeurt echt niet zomaar en 7 mensen moeten daar voor akkoord hebben gegeven. Als je het als bokker niet mee eens bent dan kun je ook nog naar de bezwaar commissie die alle feiten eens goed bekijkt en dan een uitspraak doet of ze het wel of niet eens zijn met OW c.q ban.

Amandavd

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 08:02

Laten we er maar over ophouden dan. Ik haal geen voorbeelden aan niks, ik geef alleen een ervaring weer. Ik word daar een beetje moe van; alsof de wereld vergaat bij het noemen van een persoonlijk voorbeeld. Hoe gaan we ooit iets veranderen als je nooit een voorbeeld mag gebruiken?

Dit is voor mij dus een reden om klaar te zijn met bokt. Altijd maar die verdedigende houding. Bezwaarcommissie is imo ook drie keer niks.

Laten we er maar over zwijgen. Zou zonde zijn van dit topic om het te moeten sluiten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:52

pien_2010 schreef:
Zelf herken ik het ook totaal niet en het lastige in dit geval is dat de moderators op hun handen moeten zitten bij dit persoonlijke voorbeeld.
Het gaat zelfs zover, dat als er gestemd moet gaan worden voor een OW en er zou al een moderator zijn die de desbetreffende bokker kent of er zelfs ooit in het negatieve iets mee heeft gehad, dat die dan helemaal niet mee doet met de stemming en de discussie, juist om dit soort nare flauwekul te voorkomen.
Het geven van een OW wordt als een zware sanctie gezien en gebeurt echt niet zomaar en 7 mensen moeten daar voor akkoord hebben gegeven. Als je het als bokker niet mee eens bent dan kun je ook nog naar de bezwaar commissie die alle feiten eens goed bekijkt en dan een uitspraak doet of ze het wel of niet eens zijn met OW c.q ban.

En jullie zijn meer integer dan onze landsvertegenwoordigers die bij dat soort dingen in achterkamertjes afspraken maken over stemgedrag? Dat iemand niet mee mag stemmen zegt niks over de invloed van die persoon op de stemming ansich

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:38

Met niet meestemmen bedoelt pien dat die persoon geen mening mag geven.
Stel ik ken jou IRL, en je komt ergens op voor een ow, dan mag ik geen mening geven noch stemmen voor wel of geen ow. Mijn invloed in alles wat me jou te maken heeft is niet gewenst.
Dit geldt ook voor onderwerpen in topics waar een mod zelf meepraat en wordt eigenlijk ook doorgetrokken als er een virtuele vriendschap ontstaat. Stel wij hebben al meerdere pb's verstuurd naar elkaar, hebben elkaar op facebook, hebben langere gesprekken, dan zal ik mij ook onthouden in het geven van mijn mening, omdat deze dan niet meer objectief is.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:32

Maar je mag wel met je collega's buiten de geëigende wegen om het stemgedrag beïnvloeden. Je zou geen mens zijn zou je dat niet ook doen.

Dit kan je alleen voorkomen door mods geen namen en profielen en fotos meer te laten zien van alle gebruikers, zodat de gebruikers anoniem de procedure ingaan. Is het nog niet waterdicht want de gebruiker kan zich aan jullie kenbaar maken.

Alle gelul met betrekking tot integriteit is bullshit, hier, op het gemeente huis, bij de politie, in de politiek overal. Mensen zijn mensen en mensen praten, OOK over dingen waar ze niet over moeten praten. Mensen hebben een mening OOK als ze die mening voor zich moeten houden, en mensen vinden dan echt wel manieren om die mening over te brengen aan de personen voor wie het toe doet.

Zo werkt het nou eenmaal. Niemand is 100% integer, zelfs ik niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:37

En toch is de praktijk dat mensen die de mods de schuld geven van hun "onterechte" OW's beter naar hun eigen postgedrag kunnen kijken. Want daar zie je in de praktijk dat ze regelmatig op de man spelen ipv op de bal. Maar het blijft natuurlijk veel gemakkelijker om de mods de schuld te geven ipv jezelf onder de loep nemen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:46

Ik denk dat je dat vooral ziet bij de bokkers die al veel langer lid zijn. Daar zit een hoop zeer en wantrouwen. Eerlijk gezegd vind ik dat niet echt vreemd met alles dat er gebeurd is, en zo af en toe nog gebeurd zoals met Sammy in dit topic.

Tuurlijk lees ik mijn posts anders dan een ontvanger dat zou kunnen doen of lees ik een post van jou met een andere intentie dan jij dat bedoeld had. Het is best moeilijk om een negatieve post met de juiste intentie goed uit het toetsenbord te laten rollen.

Tenzij iemand mij persoonlijk aanspreekt of quote zal ik altijd op de bal spelen. Maar als iemand het expliciet tegen mij heeft dan zal mijn antwoord altijd op de persoon zijn, omdat ik het dan ook echt tegen die persoon heb.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:52

En dat is dan het moment dat je in het belang van het topic eigenlijk een pb zou moeten sturen.

Overigens, noem mij dan maar niet menselijk, heb ik nooit de neiging gehad om beslissingen te willen beïnvloeden bij de mensen die ik, in meerdere of mindere mate irl, ken. Er zijn genoeg teamies om aan de voldoende meningen te komen, en die zullen er ook best wel uitkomen. Scheelt misschien ook dat wij elkaar veel minder in levende lijve spreken dan, bijvoorbeeld, kamerleden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:53

Als echte bokt-badass ben ik wel benieuwd waar of wij zelf in kunnen / mogen zien hoeveel OW etc wij hebben. Ik ben namelijk geweigerd ergens voor wegens mijn forumgedrag. Dat schijnt invloed te hebben op het wikimod zijn. Maar ik kan nergens in mijn PB's van het laatste half jaar wat vinden. Alleen verwijderde reacties etc. Ben wel benieuwd!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:04

Citaat:
Tenzij iemand mij persoonlijk aanspreekt of quote zal ik altijd op de bal spelen. Maar als iemand het expliciet tegen mij heeft dan zal mijn antwoord altijd op de persoon zijn, omdat ik het dan ook echt tegen die persoon heb.

Prrrr schreef:
En dat is dan het moment dat je in het belang van het topic eigenlijk een pb zou moeten sturen.

Wat lees jij hier Prrrr dat je zo reageert? Waarom zou een mod een PB moeten sturen als iemand antwoord op een quote?

Zoals nu, nu quote ik jou en antwoord ik jou op de persoon, niet op de bal. De bal doet wel mee, maar ik heb het expliciet tegen jou, dus op de persoon.

Als dit "op de man spelen" is zoals het mod team als definitie heeft, dan snap ik heus dat er een hoop onbegrip is aangaande ow's ed.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:28

Marlinde ik stuur je wel even een PB, aangezien het bespreken van sancties niet op het forum thuis hoort.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:37

Maar het vertellen waar je je eigen sancties kan vinden toch wel?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:45

danzzz schreef:

Danzzz, Prrrr reageert op dit deel van jouw reactie. Namelijk dat je in zo'n situatie beter een pb kan sturen ipv in het topic reageren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:04

Polly schreef:
Maar het vertellen waar je je eigen sancties kan vinden toch wel?

Buiten in je inbox zijn die voor gebruikers zelf nergens anders terug te vinden, tenzij je de PB's verwijderd hebt. Moderators zien in het profiel een linkje naar je "dossier" waar alle correspondentie wordt opgeslagen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:28

Dankjewel :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 00:51

danzzz schreef:
Citaat:

Prrrr schreef:

Wat lees jij hier Prrrr dat je zo reageert? Waarom zou een mod een PB moeten sturen als iemand antwoord op een quote?

Zoals nu, nu quote ik jou en antwoord ik jou op de persoon, niet op de bal. De bal doet wel mee, maar ik heb het expliciet tegen jou, dus op de persoon.

Als dit "op de man spelen" is zoals het mod team als definitie heeft, dan snap ik heus dat er een hoop onbegrip is aangaande ow's ed.

Nee, niet dat je een pb krijgt van een mod, dat jij in een dergelijk geval beter een pb stuurt naar de persoon die je persoonlijk aanspreekt. en dan vooral als het onderwerp tussen jullie twee offtopicis of een onderlinge vete.

Met op de man spelen bedoelen we niet elkaar persoonlijk aanspreken, wel elkaar persoonlijk aanvallen. Groot verschil! ;)

Danzzz: in zaken waar een bekende meedoet post je als mod gewoon niet mee in dat overlegtopic, je geeft geen mening, niet over de zaak, nirt over eventuele sancties. Niet in het nadeel maar ook niet in het voordeel. Er wordt ook niet onderling door mods gepraat over eventuele bekenden.

In een dergelijk geval is er gewoon geen invloed.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:34

Karl66 schreef:
danzzz schreef:

Danzzz, Prrrr reageert op dit deel van jouw reactie. Namelijk dat je in zo'n situatie beter een pb kan sturen ipv in het topic reageren.

Dus volgens deze redenatie moet ik nu jou een pb sturen om dit antwoord te geven?

Wat heb ik dan eigenlijk geschreven in het gequote?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 07:38

Duhelo schreef:
Danzzz: in zaken waar een bekende meedoet post je als mod gewoon niet mee in dat overlegtopic, je geeft geen mening, niet over de zaak, nirt over eventuele sancties. Niet in het nadeel maar ook niet in het voordeel. Er wordt ook niet onderling door mods gepraat over eventuele bekenden.

In een dergelijk geval is er gewoon geen invloed.

Heel bijzonder dat Bokt de enige plek is waar dat niet gebeurd. Overal anders in de wereld gebeurd het namelijk wel, in de tweede kamer, in de eerste kamer, in Brussel, op het politieburo, enz, enz, enz. Dat is namelijk normaal menselijk gedrag.

Alleen hier op bokt zijn de mensen die besluiten net menselijk en 100% integer?

Citaat:
Nee, niet dat je een pb krijgt van een mod, dat jij in een dergelijk geval beter een pb stuurt naar de persoon die je persoonlijk aanspreekt. en dan vooral als het onderwerp tussen jullie twee offtopicis of een onderlinge vete.

Is het dan niet handiger de persoon die mij aanspreekt aan te spreken in plaats van degene die gewoon netjes antwoord geeft?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:31

Danzzz: ik begrijp niet waar je naartoe wil met het wel of niet integer zijn. In een gewoon gesprek kan ik snappen dat iemand er iets uitfloept dat daarna in een beslissing meegenomen wordt. In geschreven gesprekken wordt er simpelweg niet gereageerd en dus kan die reactie ook niet meegenomen worden in het besluit?Maar ik krijg het gevoel dat je iets heel anders bedoelt dan ik :D

kwestie van pb. Ja tuurlijk, als iemand een offtopic reactie wil plaatsen naar jou toe, dient dat eigenlijk per pb te gebeuren. Stel dat dat niet gebeurt, vermijd dan om er openbaar op te reageren, maar stuur zelf een pb (en tem die post zodat we kunnen kijken).
Persoonlijk worden zoals mensen uitschelden of onderlinge vetes uitvechten is sowieso niet de bedoeling. Maar zo ver was je vast wel.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:41

Duhelo schreef:
Danzzz: ik begrijp niet waar je naartoe wil met het wel of niet integer zijn. In een gewoon gesprek kan ik snappen dat iemand er iets uitfloept dat daarna in een beslissing meegenomen wordt. In geschreven gesprekken wordt er simpelweg niet gereageerd en dus kan die reactie ook niet meegenomen worden in het besluit?Maar ik krijg het gevoel dat je iets heel anders bedoelt dan ik :D

kwestie van pb. Ja tuurlijk, als iemand een offtopic reactie wil plaatsen naar jou toe, dient dat eigenlijk per pb te gebeuren. Stel dat dat niet gebeurt, vermijd dan om er openbaar op te reageren, maar stuur zelf een pb (en tem die post zodat we kunnen kijken).
Persoonlijk worden zoals mensen uitschelden of onderlinge vetes uitvechten is sowieso niet de bedoeling. Maar zo ver was je vast wel.

Integriteit bestaat niet, daar wil ik heen. Integriteit kan nagestreefd worden maar meer dan dat niet. Zeggen dat iedereen achter de schermen integer is, is een uitspraak die NIET gegarandeerd kan worden. Je kan wel zeggen als team dat je streeft naar integer handelen, je kan nooit zeggen dat je team integer is. Zelfs mensen die erop gescreend worden door bijvoorbeeld een AIVD blijken niet integer te zijn, of mensen waarbij het beroep dit eist blijken niet integer te zijn, en dan zal het bij Bokt wel goed gaan? Ik geloof het niet.

Dus als ik het goed begrijp moet ik op elke post waarbij ik gequote word of genoemd word die enigszins misschien offtopic zou kunnen gaan temmen en dan per PB antwoorden? Weet je dat heel zeker? want ik ben bang dat jullie het dan helemaal druk gaan krijgen. Maar voor de individuele gebruiker is dat best te doen hoor.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:55

Natuurlijk is niemand 100 procent integer. Maar het gebeurt gewoon wel dat er een mod een topic opent achter de schermen zo van: overleg over deze post(s) van deze gebruiker en dat er andere mods reageren met ' ik ga niet in dit topic reageren want x is een vriendin / zit bij mij op de rijvereniging / zit bij mij in het breiclubje.

Dat mag je gewoon aannemen. Jouw conclusie dat dús iedereen 100 procent integer is, is niet a + b = c. Dat is niet een logische conclusie gegeven het feit dat mods niet op bekenden modereren.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:02

Iris82 schreef:
Natuurlijk is niemand 100 procent integer. Maar het gebeurt gewoon wel dat er een mod een topic opent achter de schermen zo van: overleg over deze post(s) van deze gebruiker en dat er andere mods reageren met ' ik ga niet in dit topic reageren want x is een vriendin / zit bij mij op de rijvereniging / zit bij mij in het breiclubje.

Dat mag je gewoon aannemen. Jouw conclusie dat dús iedereen 100 procent integer is, is niet a + b = c. Dat is niet een logische conclusie gegeven het feit dat mods niet op bekenden modereren.

Ik beweer dat niemand 100% integer is, Sterker nog dat integriteit niet bestaat. Er gaat ergens iets verkeerd met lezen.

MBT je eerste alinea heb ik dat in eerdere posts uitgelegd.

Volgens de definitie "op de man", zou ik dus op jouw post moeten temmen en dan jou per PB antwoord moeten geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:55

Lijntje op de man op de bal is natuurlijk wel eens erg dun.
Mijn enige OW is niet omdat ik iets tegen die persoon heb. Integendeel. ZE is wel bekend en ik blijf erbij dat het daarom een OW was anders niet.
Haar actie vond ik zeer over de schreef gaan en echt niet kunnen.
En ja die actie keurde ik af en liet ik ook weten. Die persoon deed die actie. Dus dan wordt lijntje bal/man erg klein of valt weg.
En mods slaan op tilt want ohjee bekende bokker krijgt weerwoord.
Topic op slot en zelfs verwijderd daarna.

Dat was echt een geval omgekeerde wereld.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:09

Als iedereen nu gewoon normaal zou reageren op elkaar dan zijn er helemaal geen OW's nodig. Het handige aan schriftelijke communicatie is dat je niet onmiddellijk hoeft te reageren op een ander en eerst rustig kunt nadenken over hoe je iets op papier zet. Je kunt ook beslissen om niet te reageren en als je zich echt ergert aan iemand kan je hem of haar foeien. Dit is bij mondelinge en face to face communicatie anders. Helaas voelen mensen zich achter hun schermpje veilig en reageren in plaats van doordacht juist brutaler dan ze normaal in werkelijkheid zouden doen.

De mods doen in mijn ogen hun best en ze zijn ook maar mensen en doen hun werk hier helemaal vrijwillig. Daar heb ik respect voor. En tja, ook ik heb het wel eens voor dat ik denk: waarom doen ze dit of dat maar daarna laat ik het gewoon los. De wereld buiten het scherm is namelijk veel interessanter. Of slotjes, modacties al dan niet correct zijn boeit mij eigenlijk niet zo. Op het moment dat ik mij er over zou opboeien zou ik stoppen met bokt. Bokt = ontspanning en vrije tijd en dat moet leuk blijven. Ik vind het eigenlijk best grappig dat mensen zich hier zo over kunnen opboeien en in opgaan.