Bokt shopt logo weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:41

_San87_ schreef:
Deetjeeuh schreef:
Anders zou de optie er niet hoeven zijn... :')

Misschien moet je de discussie waaruit die optie kwam voortvloeien even goed doorlezen :).

Die heb ik doorgelezen. ;)
Voor de mensen die niet willen dat hun foto's in uitgelicht komen moet er een vinkje komen. Voor de mensen die het geen probleem vinden dat er wellicht een logo wordt afgeshopt heb je een ander vinkje.

Leverange. Nee hoor. Ik zie er niet het nut van in dat je hier een topic van hebt gemaakt ipv gewoon Amanda te pb'en.

Leverage

Re: Bokt shopt logo weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:42

Zou het toch nog eens doen Deetjeeuh, je mist toch een aantal punten.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:43

Dus als ze in vervolg alleen foto's uitkiezen met kleine logo's of zonder horen we niemand meer klagen? Dan moest je de mensen met een toevallig groot logo is horen joh, die komen niet op uitgelicht om hun logo bla bla bla. Zijn die weer boos en iedereen dwingen tot een klein logo lijkt me ook niet een optie?

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat uitgelicht voor fotografen zulke goede reclame is en dan gaan sommigen ondankbaar doen!

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:43

@Deetjeuh
die opmerking is al talloze keren aangehaald
en ik vind het wel een interessant topic, omwille van het feit dat er nu met zen allen over nagedacht wordt hij dit op te lossen
Laatst bijgewerkt door HeavensLove op 19-06-14 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:44

Deetjeeuh schreef:
Die heb ik doorgelezen. ;)
Voor de mensen die niet willen dat hun foto's in uitgelicht komen moet er een vinkje komen. Voor de mensen die het geen probleem vinden dat er wellicht een logo wordt afgeshopt heb je een ander vinkje.

Leverange. Nee hoor. Ik zie er niet het nut van in dat je hier een topic van hebt gemaakt ipv gewoon Amanda te pb'en.

En waar heb jij gelezen dat mensen die in dit topic niet willen dat het logo er zonder overleg afgeshopt wordt niet in Uitgelicht willen?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:44

Beau_Myrthe schreef:
Dus als ze in vervolg alleen foto's uitkiezen met kleine logo's of zonder horen we niemand meer klagen? Dan moest je de mensen met een toevallig groot logo is horen joh, die komen niet op uitgelicht om hun logo bla bla bla. Zijn die weer boos en iedereen dwingen tot een klein logo lijkt me ook niet een optie?

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat uitgelicht voor fotografen zulke goede reclame is en dan gaan sommigen ondankbaar doen!

Dit is schending van auteursrecht en dat mag volgens de wet niet. Ook pas 'n een miljoen keer gezegd :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:45

Beau_Myrthe schreef:

Foto's met grote logo's kwamen sowieso al niet in Uitgelicht. Staat gewoon in de 'regels' voor Uitgelicht.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:46

Pfff kim lekker dan! Wat ontzettend belachelijk en totaal niet netjes! bahbah :n

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:48

Kan niemand zich voorstellen dat een fotograaf er niet op zit te wachten dat zijn foto mét vlek gepresenteerd wordt op de voorpagina van een groot forum? Zonder vermelding dat die vlek aan het forum ligt. Het is niet bepaald goede reclame voor een fotograaf om een dergelijke foto gepubliceerd te zien worden.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:52

2005 schreef:
Kan niemand zich voorstellen dat een fotograaf er niet op zit te wachten dat zijn foto mét vlek gepresenteerd wordt op de voorpagina van een groot forum? Zonder vermelding dat die vlek aan het forum ligt. Het is niet bepaald goede reclame voor een fotograaf om een dergelijke foto gepubliceerd te zien worden.

Oh daar kan ik me heeel goed bij voorstellen. Zou zeker niet willen dat iemand aan mijn foto's zou gaan knoeien! :n

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:52

_San87_ : ik bedoel zoals bij TS grootte logo's, op de verkleining is die nog duidelijk te zien.

Leverage: begrijp me niet verkeerd hoor, tuurlijk niet echt netjes maar ik hoor ook grotere fotograven niet over klagen die zien het ook als reclame.

Ik denk dat jij als beginnende fotograaf toch behoorlijk wat meer aandacht kan krijgen door uitgelicht en dan klagen over logo? Als ze er voor kozen om die juist niet te gebruiken was er geen extra aandacht voor.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:53

Nou, dan heb je nog nooit een echte professional mee gemaakt die erachter komt dat er geknoeid word met zijn foto's :+

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:54

Beau_Myrthe schreef:
_San87_ : ik bedoel zoals bij TS grootte logo's, op de verkleining is die nog duidelijk te zien.

Leverage: begrijp me niet verkeerd hoor, tuurlijk niet echt netjes maar ik hoor ook grotere fotograven niet over klagen die zien het ook als reclame.

Ik denk dat jij als beginnende fotograaf toch behoorlijk wat meer aandacht kan krijgen door uitgelicht en dan klagen over logo? Als ze er voor kozen om die juist niet te gebruiken was er geen extra aandacht voor.

Beginnende fotograaf? Dit schiet even in het verkeerde keelgat. Meer zeg ik er niet van in dit topic, daar is het topic niet voor bedoeld.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:55

Hoop gezeur dat mensen vinden dat dit ook opgelost had kunnen worden met een pb!

Ik vind deze discussie juist heel goed! Met z'n allen voor een beter BOKT!

Mijn complimenten aan diegene die met goede oplossingen komen, en aan Amanda, wat blijf je lekker nuchter in je berichten!

TS, bedankt voor dit nuttige topic!

Beau_Myrthe

Leverage schreef:
Nou, dan heb je nog nooit een echte professional mee gemaakt die erachter komt dat er geknoeid word met zijn foto's :+

Jawel hoor maar niet op bokt?
Ik doelde trouwens niet op jou hoor met beginnende fotograaf meer een voorbeeld. Je hebt prachtige werk op je profiel!
Laatst bijgewerkt door Beau_Myrthe op 19-06-14 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

laughterline

Leverage schreef:

IDD :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:58

Beau_Myrthe schreef:

Maar niet storend. Dus had het logo gewoon kunnen blijven staan. Met grote logo's wordt gedoeld op logo's die over het paard heen lopen en het hele beeld zo ongeveer in beslag nemen. Op Uitgelicht worden wel vaker logo's getoond.

En dat jij 'grotere' fotografen niet hoort klagen zegt natuurlijk niks.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:59

Ik kan me goed voorstellen dat je niet wil dat je logo eruit gehaald wordt. Je zal het er niet voor niks ingezet hebben. En het is ook niet netjes dat dat gebeurd is. Maar om een hoop gedoe en extra werk enzo te voorkomen zou ik gewoon kiezen voor topics zonder logo.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:02

2005 schreef:

Ik vraag me af hoeveel bokkers die vlek dan gister is opgevallen en de foto daarom hebben overgeslagen, eerlijk gezegd denk ik dat 99% van de mensen het niet had gezien en de enkeling met een haviksoog dan ook niet eens de foto zouden overslaan vanwege een vlek in de achtergrond :?.

Zouden jullie echt niet meer in uitgelicht willen als het of zonder logo (dus evt weggepoetst) of niet zou zijn? Ik de enkeling die denkt "oh een vlek, dat zal wel een enrome beunhaas zijn dan:') " totaal niet opweegt tegen de hoeveelheid extra mensen die kijken omdat je uitgelicht bent.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 19-06-14 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:03

_San87_ schreef:
Beau_Myrthe schreef:

Maar niet storend. Dus had het logo gewoon kunnen blijven staan. Met grote logo's wordt gedoeld op logo's die over het paard heen lopen en het hele beeld zo ongeveer in beslag nemen. Op Uitgelicht worden wel vaker logo's getoond.

En dat jij 'grotere' fotografen niet hoort klagen zegt natuurlijk niks.

Daar kan ik je geen ongelijk in geven dat zegt inderdaad niks. De één vind iets sneller storen dan de ander. Nu vond ik dit ook niet heel storend maar iemand anders blijkbaar wel anders bleef die we wel op staan want dat zie je ook wel is bij uitgelicht.

Ik vind het goed dat er nu naar oplossing voor gezocht alleen vond ik het topic heel aanvallend en heeft de mod netjes gemeld dat ze dit niet zo had gezien (of zo iets), iedereen maakt fouten en vind dit toch netjes opgelost.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:14

liedje89 schreef:
2005 schreef:

Ik vraag me af hoeveel bokkers die vlek dan gister is opgevallen en de foto daarom hebben overgeslagen, eerlijk gezegd denk ik dat 99% van de mensen het niet had gezien en de enkeling met een haviksoog dan ook niet eens de foto zouden overslaan vanwege een vlek in de achtergrond :?.

Zouden jullie echt niet meer in uitgelicht willen als het of zonder logo (dus evt weggepoetst) of niet zou zijn? Ik de enkeling die denkt "oh een vlek, dat zal wel een enrome beunhaas zijn dan:') " totaal niet opweegt tegen de hoeveelheid extra mensen die kijken omdat je uitgelicht bent.

Het gaat er denk ik niet echt om of mensen het zien of niet, maar je kan het echt niet maken naar een fotograaf toe.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:10

Mijn foto's worden regelmatig gebruikt voor Uitgelicht en het zijn altijd uitsnedes zonder logo. Maar ik persoonlijk vind dat niet erg, zie liever dat mijn foto wél in Uitgelicht staat zonder logo dan dat er besloten wordt dat foto's met logo niet meer gebruikt mogen worden voor Uitgelicht. Ik vind het leuk als mijn foto er staat en je wordt toch door gelinkt naar het topic met je foto mét logo. :)

Amanda, bij deze geef ik als fotograaf toestemming voor het gebruik van foto's met mijn logo erop. :D Uitsnede maken is prima! ;) :P

Het vinkjes idee vind ik trouwens wel top! Dat mag als het mogelijk is van mij wel ingevoerd worden. :j

Ik zou het heel jammer vinden als mijn foto's geen kans meer maken om in Uitgelicht te komen alleen omdat er een logo op staat.

(een lijst aanmaken met namen van fotografen die standaard toestemming geven is zeker niet handig? := )

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:15

Zo, 19 pagina's interessante discussie doorgelezen :=

Allereerst, Amanda, wat een super fijn dat je zo gereageerd hebt en de toon van het topic hebt kunnen ombuigen om te kijken hoe je dit beter kunt aanpakken en wat er veranderd moet worden! ER zijn vele teammies en beheer die voorbeeld aan jou mogen geven! :) Echt fijn gedaan.

verder mogen sommigen ook wel even de 19 paginas opnieuw lezen, want ik zie op de laatste 2 pagina's discussies ontstaan die allang voorbij zijn geweest, wat niet ten goede komt van het topic.

maar goed, ik denk dat de oplossingen die Amanda nu gaat aangeven een heel goed plan is. zo weet iedereen waar hij aan toe is. Immers heb je toch ook heel vaak dat je op andere site's ook een vinkje moet vinken dat je het eens bent met de voorwaarden? Dat je dan de voowaarden niet leest is niet meer het probleem van bokt, maar probleem van jezelf.

Bella, ik denk dat dat onmogelijk is. want de lijst zal wel heel lang worden dan. ik denk dat eerder dat je een lijst moet maken met de mensen die absoluut niet op Uitgelicht willen.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:17

Ik zou het ook erg jammer vinden als er geen foto's met logo meer in uitgelicht mogen komen. Vind het zelf ook erg leuk om in uitgelicht te staan! Heb geen probleem dat er een uitsnede wordt gemaakt en het logo er daardoor vanaf valt, er wordt immers doorgelinkt naar het topic waar de foto's groter met logo staan. Iets anders dan dat er voor gebruik op facebook een logo vanaf gehaald wordt en de fotograaf niet genoemd wordt. Logo bewust wegwerken zoals bij Kim (en anderen) is gebeurt heb ik wel meer moeite mee. Vind het persoonlijk ook niet storend als het logo er op blijft staan, dan hoeft er ook niet aan de foto's geprutst te worden. De optie om een thumbnail aan de fotograaf te vragen is ook een goede, maar kan me voorstellen dat dat wat veel werk is en jammer als er dan wat extra dagen overheen gaan. Dus ik ben er voor om gewoon het logo te laten staan :)

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:55

Nou het hele topic doorgelezen en af en toe ben ik draad kwijt waar het nu nog om gaat.

1) Volgens mij is het Bokt duidelijk dat het logo niet verwijderd had mogen worden, of elke andere vorm van bewerken (iedere bewerking zonder toestemming van de auteur is in strijd met het auteursrecht)?

2) Als het onder de naam citaatrecht wordt gebruikt is bron/naamsvermelding nog steeds verplicht.

3) De mogelijkheid van het aanvinken is misschien een goed idee maar dan met de vermelding 'de auteur geeft toestemming voor het bewerken en plaatsen zonder naamsvermelding van de foto'. Verplicht aanvinken als het mag en niet andersom.

4) Zodra een fotograaf melding doet aan Bokt dat een foto zonder toestemming is gebruikt deze ook verwijderen en de plaatser hierop aanspreken (net als Marktplaats en Facebook) uit eigen ervaring verwijderd bokt dit nog niet zo makkelijk.

5) Technisch gezien kan het formaat/
de verhoudingen toch ook worden aangepast?

Zoals te zien was bij een aflevering van de rijdende rechter is de uiteindelijke plaatser verantwoordelijk voor het gebruik dus ook al geeft iemand toestemming maar is dit niet de auteur dan zit je wel fout!

Wil bokt het goed doen dan moet er gewoon toestemming gevraag worden bij de auteur, doe je dit niet dan loop je het risico dat een fotograaf voor zijn recht op komt. Dat er fotografen zijn die geen gebruik van dit recht willen maken is hun keuze maar respecteer ook de andere kant.

Voor diegenen die dit maar gezeur vinden en het maar raar vinden dat dit topic al 19 pagina's bevat, reageer dan niet! Dan was dit topic al een stuk korter geweest.