Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:33

Ik denk dat je een evenwicht moet vinden (zoals zo vaak in het leven) tussen "wat als dit, wat als dat, wat als, wat als" en "screw it all, ik leef vandaag en ik doe wat ik wil."

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:38

stef schreef:
Klopt. Uit twee toppers kan een gedrocht komen, en vice versa, fokken blijkt toch altijd een stukje gokken.
Maar niemand kan in de toekomst kijken.
Als je nu een eigen huis met land hebt, een leuke vaste baan, een lieve vent...
En over tien jaar zit je als alleenstaande moeder in een flatje in de bijstand...
Kan gebeuren, maar moet je nu dan zo gaan leven van: wat als?

Je hebt gelijk maar je moet er wel bij stilstaan als je een veulen fokt, als je een frankstein veulen fokt die heel schattig is van lelijkheid en die later voor een ander weinig waarde gaat hebben, dan is dat niet eerlijk voor het dier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:46

Een franlenstein veulen kan je ook uit een zeer passende combinatie fokken

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:13

stef schreef:
Tja, er is ook een kans dat er straks een vliegtuig op mijn huis stort....
Niet fokken voor jezelf want misschien moet je het ooit verkopen vind ik echt onzin.
Ik leef vandaag....

Het is inderdaad onzin, maar dat wordt wel veel als reden gegeven voor die 'mindere' paarden in de hoop dat ze niet zouden overwegen om te fokken... Zoals ik al zei: ieder doet zijn eigen ding en de ene persoon is al wat wijzer dan de andere...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:23

Tja dan zou niemand een paard moeten kopen, ook niet een eerste, want stel je voor, je komt morgen onder een auto en zit daardoor in een rolstoel, moet je ook je paard verkopen, of je hond of misschien je huis etc, etc.
Bovendien was het bij mij tot nu toe geen enkel probleem mijn schijnbaar bijna waardeloze gedrochten van papierloze kruisingen te verkopen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:29

Electra63 schreef:
stef schreef:
Tja, er is ook een kans dat er straks een vliegtuig op mijn huis stort....
Niet fokken voor jezelf want misschien moet je het ooit verkopen vind ik echt onzin.
Ik leef vandaag....

Heb je helemaal gelijk in, alleen is het een beetje sneu voor het veulen, als je je er niet in verdiept hebt en er een miskleun of ongezond veulen ter wereld komt. Maar dat geldt voor veulens met en zonder papieren.

maar kijk je kunt ook steeds iets kopen(ik men en dan moeten pony's/paarden bij elkaar aansluiten).ik heb dit bv ook gedaan en nu blijkt pony wod heel anders dan de pony die ik heb,dus moet weer weg.dat vind ik ook zielig.je hecht je ook aan zo'n beestje.dus deze gaat nu weg en ik koop ook niks meer bij want mijn eigen gefokte is wel precies wat ik moet hebben.ik vind dat je dan beter zelf een kunt fokken dan steeds moeten kopen en weg doen omdat het toch niet word wat je hoopt.nou kan het bij fokken ook mis gaan,maar als je goed na denkt als je zelf fokt en een nette hengst kiest kan er weinig mis gaan.nee ik fok liever zelf wel gewoon als ik een pony echt nodig heb.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:20

Zo denk ik ook keona. Ik fok ook met mijn merrie voor mezelf. Ik heb eerst mogen proeven van de donkere kant van het fokken en ja, ik ben hierdoor ook extra geld kwijt gespeeld, maar ik heb er nu wel een goed veulen voor in de plaats. Mijn merrie heeft alles wat ik wou en een top karakter ('ideale sportkarakter; koel in het hoofd, maar toch lef' was een citaat van mijn hoefsmid). Ik heb 5 jaar lang problemen gehad met mijn aangekocht paard (gekocht voor de sport en geen één wedstrijd gezien. Ik ben ze ook gaan proberen, heb er er daarna genoeg moeite mee gedaan om de oorzaak te vinden, andere mensen mee laten rijden (die dan het tegenovergestelde advies gaven, maar geen van de 2 hielp echt)). Ik heb ook al een jaarling wild vanuit de kudde helemaal moeten opvoeden, waarbij ik vaak gevloekt heb.

Ik ben uiteindelijk 3 jaar geleden bij mijn merrie uitgekomen en ik heb het besluit genomen om een sportpaard voor mezelf te fokken. Ik ken genoeg van haar moederlijn ondertussen. Ik weet de prestaties van de moeders uit de moederlijn. Ik ken al enkele van haar nakomelingen. Ik heb ook nog contact met haar fokker. Ik heb mijn hengstenkeuze gebaseerd op haar mindere punten en nakomelingen opgezocht van die hengst om te kijken of dit wel realistisch was. En ja hoor, ik ben zeer tevreden met het resultaat (zowel op exterieur, karakter als omgang). Ik sprak in het begin ook wel dat ik geen hengst wou aanhouden, maar eenmaal mijn ventje geboren was, heb ik niet meer aan verkoop gedacht. Een goed sportpaard heeft geen geslacht. Moest ik mijn merrie hier op bokt zetten dan zouden ze ook afraden om met haar te fokken: te weinig predicaten. Ze is nog veulenboek, omdat de fokker puur voor de sport is en hier geen waarde aan hecht. Ik stond hier in het begin niet bij stil en op deze leeftijd met mijn merrie nog gaan, vind ik nutteloos. Met haar nazaten wil ik dat traject wel doen, puur omdat hij mij interessant lijkt qua ervaring en je ziet zo verschillende andere paarden van het stamboek. Zo ben ik ook met mijn veulen naar de veulenkeuring geweest voor de ervaring. Ik koop mijn sportpaarden ook niet, ik fok ze gewoon zelf. :o Ik kan genoeg redenen bedenken waarom ik ze liever zelf fok met deze merrie. Dus ik ga ook niet afraden aan iemand om niet met hun merrie te fokken, omdat ik hun redenen kan begrijpen. De reden dat ik geen advies hier op bokt vraag voor mijn merrie, is omdat ik heel het traject gewoon liever zelf beloop.

Het is zo ieder zijn reden, zijn passie, ... waarom je wil fokken met die merrie.
Laatst bijgewerkt door C2012 op 03-12-12 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:26

even nog ove het zoeken van een ggk hengst bv lees dit even en dan de 5de blz en het begint bij het 2de geposte bericht [SMP] Wie gaat er dit jaar naar de hengstenkeuring?
het gaat over een onder beet en of ze dan toch naar de keuring kan(waarom wil je bv met zo een hengst naar een keuring,het is erfelijk),en dan word door een andere fokker aangegeven dat misschien de paardentandarts wat kan doen zo dat je het dus kunt verdoezeen.dus wie weet zijn er ook genoeg goed gekeurde hengsten met problemen die de fokkers dus verdoezelen.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:36

Dat gebeurt natuurlijk wel. Het is net hoe je in elkaar zit. Dan moet je juist professioneel en objectief naar uw paard kunnen kijken...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:40

Kortzichtig keona, een paard kan door meerdere oorzaken een niet zo netjes gebit hebben. Als ze midden in het wisselen zitten kan het ook voorkomen. En dan heeft het niets te maken met erfelijkheid

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:35

stef schreef:
Kortzichtig keona, een paard kan door meerdere oorzaken een niet zo netjes gebit hebben. Als ze midden in het wisselen zitten kan het ook voorkomen. En dan heeft het niets te maken met erfelijkheid

dat is wat anders dan het verdoezelen.een over/of onderbeet is iets erfelijks en je ziet echt wel duidelijk of het dit is of dat het door het wisselen komt.ik vind niet normaal dat fokkers als tip geven het doo de tandarts te veranderen zodat het niet opvalt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:02

Ach, dat gebeurt toch overal? Een weg gehaalde ocd bij een prok merrie...

Ken een shetlandmerrie die als jaarling aan de knieën is geholpen. Is nu kroon...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:18

Dames ik denk dat we dit beter verder bespreken op FA-Algemeen. We dwalen te ver af van TS haar vraag. :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:39

Gini schreef:
Electra63 schreef:
Iedereen interpreteert het dus anders, zoals zo vaak op internet. ;)
Misschien kunnen wij dan concluderen, dat de deelnemers aan dit topic het hier niet met elkaar eens zullen worden. Sommigen fokken paarden met papier en hopen vooruitgang te boeken, de stam/nakomelingen te verbeteren. Anderen fokken voor zichzelf, ongeacht papier/afstamming/enz.
Als iedereen dan tevreden is, kan het topic gesloten worden. :D

Als we daar nog aan toevoegen dat beide groepen recht van spreken hebben op Exterieur en Hengstenkeuze, dan is het topic voor mij ook rond.

Als we daar dan nog weer bij aangeven dat iemand uit de ene 'groep' ook met zijn mening mag reageren in topics van de andere en omgekeerd, dan zijn we bij wat we als mods/bokt eigenlijk voor ogen hebben met EHK. Geef als TS zo volledig mogelijk informatie over het paard en je verwachtingen van het veulen. Iedereen mag zijn mening geven over de merrie en combinaties die voorgesteld worden. Negatief advies mag ook gegeven worden, maar onderbouw het dan goed door uit te leggen waar je bang voor bent bij een bepaalde combinatie. De keuze of er gedekt wordt en met welke hengst, blijft uiteindelijk de afweging van de merrie eigenaar. Als zowel TS als de andere bokkers dan ook nog reageren met in het achterhoofd dat iedereen in zijn posts het beste voor zal hebben met merrie en toekomstig veulen, dan zal dat het verloop van de topics vast ten goede komen.