Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:22

Angela schreef:
Bij zelfregulatie, hoe zien jullie dat voor je? Is het tijd om in te grijpen als het bij één pagina niet is opgelost, of pas bij 10? En zitten jullie (ook als je TS bent en niet "met popcorn" zit te lezen om te kijken waar het heen gaat) erop te wachten om het moddergooien zoveel pagina's te lezen, of moeten we wachten tot het is opgelost, en dan 10 pagina's opschonen? Want daar waar zelfregulatie nodig is, gaat het meestal niet echt ontopic. Is sneller ingrijpen dan niet een betere oplossing, en gewoon verzoeken het via de PB uit te praten?

Moddergooien heeft niet direct iets te maken met zelfregulatie.
Maar heeft eerder met op de persoon en niet op de bal spelen vandoen.

Zoals hier al meer is aangegeven, kunnen offtopic-berichten inderdaad een interessante discussie losmaken.
Zeker als het ergens in de verte met de OP te maken heeft.
Neem bv paardgerelateerde onderwerpen; daar kan (meestal) het één niet los gezien worden van het ander.
Maar kan dit dan niet aan TS zelf overgelaten worden of het erg "storend" is/wordt?
Dan is het wellicht tijd om voor de mods iets te doen.

Flaxe

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:34

Ik denk dat de oplossing voor het grijpen ligt. Alle regels kunnen hetzelfde blijven en het draait maar om
één woord: ietsje meer GEDOGEN!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:43

NynckeL schreef:
2 non blondes *D

Maar ik lees bij jou:
Als iemand een paar pagina's later nog op het openingstopic reageert wordt die gevraagd on topic te gaan.

Ik schrijf:
Eigenlijk is het onmogelijk om off topic te gaan, als je op het openings/start topic reageert.
Het is hoogstens mosterd na de maaltijd.

Oke, nou snap ik hem, maar ik bedoelde het idd zoals jij het zegt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:47

BAM. Een pb van een mod in mn inbox omdat humor niet meer mag schijnbaar. Offtopic... nou dat vond ik dan weer niet.
[/quote]

Wat wil je hier mee zeggen? Ik zie helemaal geen berichten van jou in dit topic, dus hoe kun je daar nu een PB over krijgen?[/quote]

Er zijn wel degelijk 4 berichten van Amykimmie in dit topic. Een iets te snel getrokken conclusie.[/quote]

Oeps, ik heb bij de eigen berichten van Amykimmie gekeken, maar schijnbaar niet ver genoeg terug, mijn excuses...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:17

Foutje maken is menselijk ;)
Gebeurd veel hier, waar anderen dan als een kip zonder kop op reageren. Waar dan weer op getemt word, want is off topic en weet ik wat. Blijheid vrijheid, daar ben ik voorstander van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:11

Zelfregulatie over offtopic gaat meestal ook heel prima, in veel gevallen is een niet-mod die roept "mag het weer ontopic" al voldoende, danwel is de offtopic discussie zo interresant dat niemand erover klaagt. Zonder klachten zal er ook niet snel ingegrepen worden.

Ik begreep juist in het topic hier dat er ook zelfregulatie gewenst is in het geval van modder gooien (correct me if i'm wrong). En dat zie ik zelf niet zo zitten. Dan komen er weer hele bergen tems of delen tekst verwijderd kunnen worden, omdat iemand in een zeer slecht daglicht geplaatst wordt. En dat natuurlijk van 2 kanten. Van de ene kant wordt er om zelfregulatie gevraagd, van de andere kant merk ik dat er veel verzoeken (via tem of PB) de moderators kant op komen of persoonlijke aanvallen verwijderd kunnen worden, of de persoon in kwestie op z'n minst aangesproken kan worden. Blijkbaar is niet iedereen dus voor de zelfregulatie op dat vlak? En zit je dus weer met "het niet iedereen naar zijn/haar wens kunnen maken"?

Ik ben ook wel voorstander van niet over alles schooljuffrouw spelen, maar van de andere kant is er wel veel vraag naar (gezien de tems op persoonlijke aanvallen). Zelfregulatie als het op de bal gaat, prima. Maar op de man? Dat is toch nergens voor nodig? Waarom zou iemand op de persoon willen spelen? In mijn opzicht is op de persoon spelen alleen iets wat je doet als je argumenten niet sterk genoeg zijn om het op de bal te redden..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:17

je kan ook besluiten om alleen in te grijpen als het "slachtoffer' van de persoonlijke aanval of in het geval van offtopic gaan, de TS temt. Dus niet meer ingaan op temberichten van medegebruikers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:25

nynke55 schreef:
amykimmie schreef:
BAM. Een pb van een mod in mn inbox omdat humor niet meer mag schijnbaar. Offtopic... nou dat vond ik dan weer niet.

Wat wil je hier mee zeggen? Ik zie helemaal geen berichten van jou in dit topic, dus hoe kun je daar nu een PB over krijgen?

Er zijn wel degelijk 4 berichten van Amykimmie in dit topic. Een iets te snel getrokken conclusie.[/quote]

Ik heb inderdaad wel meegekletst in dit topic hoor. Maar die ene is verwijderd, waar het om gaat!
Wat ik er mee wil zeggen, een aantal hadden het er over dat een klein grapje soms gelijk dik gezeur op levert.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:31

In veel gevallen is het ook het "slachtoffer" die de tem plaatst. Is dat niet het geval, dan kijken we nog veel kritischer naar hoe nodig ingrijpen is. Ook kijken we of iemand niet zelf de reacties heeft lopen uitlokken, want waar 2 vechten, hebben ook vaak 2 schuld. Je kunt dan niet 1 van de partijen aanspreken, en de ander ermee weg laten komen omdat die toevallig aan de bel heeft getrokken. Al met al dus niet altijd gemakkelijk om te bepalen wat je in welke situatie gaat doen. We (modteam) hebben dan ook vaak overleg voordat we ingrijpen.

Ook kijken we of "het slachtoffer" wel een bokker is. Als iemand modder gaat gooien naar een bekende ruiter die hier niet op bokt zit, dan moeten we natuurlijk wel ingrijpen op basis van derden. Iemand persoonlijk onderuit halen zonder dat er verweer mogelijk is, is niet echt stijlvol.

Offtopic heb ik niet heel veel mee te maken. Meestal op nieuws, maar daar is een hulk zo goed als altijd voldoende. Maar goed, offtopic is denk ik ook meestal een probleem op de foto topics als ITP en HAW. Ook op RT-D is offtopic denk ik vaker aan de orde dan op bijvoorbeeld LN (waar ik zelf mod). Dat is echter gevoelsmatig zo, gewoon hoe ik dat als net-als-iedereen-bokker daar (ITP enz.) zie.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:13

Tja, de conclusie is denk ik, dat er op dit moment 1581 gebruikers op bokt zitten met 1581 meningen en je kunt ze het nooit allemaal naar de zin maken. In het geval van het grapje van Amykimmie, die ik vast wel gelezen heb, maar vergeten ben, zullen er mensen zijn die het grappig vonden, mensen die het laten gaan, mensen die het zich persoonlijk aantrekken, mensen die er boos om worden en mensen die er op temmen. Wie moet je dan gelukkig maken? Allemaal wil niet.
En net zo goed als dat je je niet zoveel moet aantrekken van foute opmerkingen en verkeerde grapjes, moeten diegenen die een PB of OW krijgen zich niet te aangevallen voelen. Het is vaak niet zozeer dat ze iets verkeerd deden, maar dat het op een grote groep mensen verkeerd kan overkomen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:29

Van de mensen die ik opnoemde zou ik 1 tje zijn, die dit zou laten gaan. Aan de andere kant als ik in het bestuur van Bokt zat of een mod was die erg zijn best doet om een gezellig forum te houden, zou ik de onderste opmerking ook niet erg waarderen. Er is heel veel humor op bokt, kijk maar naar het topic over die Japanner met zijn "aparte" maaltijd. Maar goed, dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:30

Maar in discussies mag er soms toch ook wel eens een grapje worden gemaakt?
En als je het zo bekijkt lijkt me dat dan dit hele topic niet te waarderen valt door die mod.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:35

Amykimmie, jouw antwoord op het grapje is niet grappig, maar een sneer.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:37

In dit topic zijn er ook al verschillende grapjes gemaakt, dus tuurlijk mag je in discussie grapjes maken, alleen niet ten koste van een ander. En ik denk dat er verschillende reacties hier ook niet gewaardeerd worden. Maar ook mods moeten dingen laten gaan of word er door andere mensen op gereageeerd, waardoor een mod-opmerking niet meer nodig is. En zo komen we weer terug op zelfregulatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:38

Waarom? Het is toch mijn mening dat ik vind dat er weinig humor meer is op bokt, mag dat niet gezegd worden?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:39

mika11 schreef:

Zo kan het idd overkomen, als ze het irl had gezegd met een glimlach en een schuddend vingertje was het waarschijnlijk wel als grapje opgevat. Ik zou het gezegd kunnen hebben... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:40

Nou zo bedoel ik het dus ook, ik bedoel het niet kwetsend of wat dan ook!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:41

mika11 schreef:

Oh pffffff.... dit is een goed voorbeeld van wat er bedoeld word,als men hier al over valt.... *-:) :roll:

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:42

mika11 schreef:

:roll: ik vind dit wel een grapje. Dat hij bij jou niet in de smaak valt wilt niet zeggen dat het een sneer is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:42

Dat zijn al 4 van de 1581 meningen. :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:44

Mag ik jullie eraan herinneren dat het niet de bedoeling is om nu te gaan bespreken of het weghalen van de genoemde post wel of niet terecht is? Zou fijn zijn als de discussie algemeen blijft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:45

Nu de rest nog. Nee grapje. :+
Nee maar dat bedoel ik dus ook. Soms gaat het hier zo net alsof je op school zit.
De meest technische dingen worden uit de kast genomen om te laten zien of het nu wel of niet een goede discussie is, of het een mening is of niet. Net zoals laatst een discussie over het gebruik van d's en t's en alles vlekkeloos gespeld. Natuurlijk moeten berichten leesbaar zijn, maar niet iedereen hier heeft denk ik universiteit gedaan en weet van elk woord hoe het gespeld wordt.
Lijkt me veel leuker als het wat 'normaler' wordt, en als iets niet naar je zin is er gewoon niet op te reageren.

quera

Angela schreef:
Mag ik jullie eraan herinneren dat het niet de bedoeling is om nu te gaan bespreken of het weghalen van de genoemde post wel of niet terecht is? Zou fijn zijn als de discussie algemeen blijft :)

Wij zijn aan het zelfreguleren :j
Komt goed :D

mika11

amykimmie schreef:
Waarom? Het is toch mijn mening dat ik vind dat er weinig humor meer is op bokt, mag dat niet gezegd worden?

Wat mij betreft wel, nu zeg je het toch ook, zonder dat iemand er zich aan kan storen. :D
Ik denk dat Nynke daar dan ook gelijk in heeft, als ik jou irl had gezien en hoe je het had bedoeld, had ik het waarschijnlijk anders opgevat.
Dat is gewoon zo, de intentie van een bericht komt soms heel anders over, dan hoe je het zelf bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:48

Ja dat is zo, berichten op internet kun je vaak op veel verschillende manieren opvatten en dat maakt het lastig.