Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:45

Als je iets lang genoeg negeert verdwijnt het vanzelf....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:52

Kuggur schreef:
Als je iets lang genoeg negeert verdwijnt het vanzelf....

Nee dan wordt het geaccepteerd als mainstream terwijl het dat niet is. Wat ik hiermee bedoel is dat iets onacceptabel gewoon gaat worden, dat kun en mag je niet negeren! Smoezen zijn er zat, veulentijd, rhino drukte etc. Maar Q koorts kan dan weer wel, terwijl dat meldingsplichtig is. In de huiskamer mag dat dus niet onbevestigde droesuitbraken of Rhino bespreken. Die zijn niet eens meldingsplichtig, maar ik begrijp dat nog. Waarom Q koorts wel kan op medisch dat is me dus echt een raadsel.
http://www.skeptvet.com/
Most alternative medicine is not mainstream for good reason. If it's truly effective it will become mainstream and no longer alternative. If it remains alternative, it belongs there. Scott L. Replogle, M.D.

Ik kan me trouwens wel vinden in het verwijderen van een bepaalde post, dat was pure laster naar mij en een medegebruiker en dat heb ik ook opgeslagen. Wel jammer dat die kwakzalver ook weer beschermd wordt, het was een subliem voorbeeld. Terug te vinden in het IR topic vanaf blz 50.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:46

Nog een kleine aanvulling, door die kwakzalverdiagnoses bij o.a dat IR topic blijft een juiste behandeling uit en is het paard het kind van de rekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:17

IR, dat is ook weer zo'n volledig bokt-geaccepteerde aandoening die met name door bokt de verkeerde aandacht krijgt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:55

Lovely schreef:
IR, dat is ook weer zo'n volledig bokt-geaccepteerde aandoening die met name door bokt de verkeerde aandacht krijgt.

Wat bedoel je met "verkeerde aandacht"?
Ik heb het topic alweer lange tijd niet gevolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:07

De ziekte lijkt vooral op bokt voor te komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:19

Lovely schreef:

Hoe bedoel je dat? Dat het normaal weinig voorkomt?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:33

Ik ben insuline resistentie,nog nooit tegen gekomen....daarmee zeg ik niet dat het niet voorkomt ,maar het is tamelijk zeldzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:49

Brainless schreef:
Lovely schreef:

Hoe bedoel je dat? Dat het normaal weinig voorkomt?

Ja, dat de ziekte in de echte wereld heel erg weinig voorkomt en ik in tientallen jaren tussen honderden (misschien wel duizenden) paarden nog nooit een paard ben tegen gekomen die hier last van had. Op bokt komen ook bepaalde mensenziektes veel meer voor dan in de echte wereld, het lijkt hier vooral een verzameling te zijn van allerlei geestesziektes waarvan borderline dan de minst ernstige is. Soms bekruipt mij het gevoel dat er te vaak dingen geloofd en toegeschreven worden aan paarden en dat daar dan weer de verkeerde conclusies aan verbonden worden. Daarom denk ik het in veel gevallen zo is dat paarden door de eigenaren de diagnose IR of ZE opgeplakt krijgen terwijl de diagnose eigenlijk 'slechte verzorging', 'gebrek aan inzicht' of 'onvermogen van de eigenaar' zouden moeten zijn. Maar eeeej, zo'n diagnose met interessante naam is vaak wel een hele geruststelling en tegelijk vrijwaring om wat beter naar het eigen handelen te kijken. Hierin ligt ook een parallel naar de hang naar het onverklaarbare, zowel in aandoening als oplossing waardoor er teveel alternatieve stromingen teveel ruimte krijgen. Heel veel alternatieve oplossingen zijn een vorm van oplichting en hebben niks met medisch handelen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:46

Lovely, idd begon al te denken dat heel de wereld dyslectisch is, borderline heeft, 2/3e van de jeugd al tijdens schooltijd voor het leven afgekeurd voor vage klachten en dus nooit kan werken, 2/3 van de paarden mishandeld zijn en daardoor gedragsproblemen, die dan weer door pubergoeroes opgelost gaan worden, want die kunnen nl alle rijtechnische problemen oplossen. Dat ZE verhaal, dat men hun paarden zo vet laat worden, ook al staan ze in pension is roepen om problemen. Wat ik nl niet begrijp is bij IR dat dat kennelijk met arm hooi over gaat...en dat men daardoor dus zonder testen zomaar aan kan komen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:09

EstherHegt schreef:
[
Ik kan me trouwens wel vinden in het verwijderen van een bepaalde post, dat was pure laster naar mij en een medegebruiker en dat heb ik ook opgeslagen. Wel jammer dat die kwakzalver ook weer beschermd wordt, het was een subliem voorbeeld. Terug te vinden in het IR topic vanaf blz 50.

Dat was mijn post. En ik vind het erg jammer dat deze is weggehaald!

Overigens heb ik al jouw posts getemd waarin jij mijn therapeute een kwakzalver noemt. Dit is namelijk tegen de regels van bokt en de wet en valt onder 'laster en/of smaad'.

Hoe lang ga jij nog door met topics openen waarin je mijn therapeute en die van vele andere bokkers beticht van 'kwakzalverij'? Heeft ze jou of jouw paard ooit iets misdaan?
Laatst bijgewerkt door singasong op 15-04-12 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:13

EstherHegt schreef:
Nog een kleine aanvulling, door die kwakzalverdiagnoses bij o.a dat IR topic blijft een juiste behandeling uit en is het paard het kind van de rekening.

Wederom weer zo'n zelfde post waarin je mijn therapeut beschuldigd van 'kwakzalverij' (is tegen de regels van bokt en de wet).

Mag ik je er even aan herinneren dat het paard in kwestie (zie posts van de TS in het IR-topic) was afgeschreven door verschillende (reguliere) artsen en mijn therapeute hem er weer bovenop heeft geholpen.
Ik vraag me af wie hier de kwakzalvers zijn??!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:31

russel schreef:
Lovely, idd begon al te denken dat heel de wereld dyslectisch is, borderline heeft, 2/3e van de jeugd al tijdens schooltijd voor het leven afgekeurd voor vage klachten en dus nooit kan werken, 2/3 van de paarden mishandeld zijn en daardoor gedragsproblemen, die dan weer door pubergoeroes opgelost gaan worden, want die kunnen nl alle rijtechnische problemen oplossen. Dat ZE verhaal, dat men hun paarden zo vet laat worden, ook al staan ze in pension is roepen om problemen. Wat ik nl niet begrijp is bij IR dat dat kennelijk met arm hooi over gaat...en dat men daardoor dus zonder testen zomaar aan kan komen.

Arm hooi of arm gras terwijl de meesten nog geen idee hebben wat voor gras er uberhaupt op hun landje staat. Het probleem ligt er ook in dat paarden die zulke klachten hebben ook eigenlijk altijd te weinig beweging krijgen. Deels komt dat dan weer doordat men denkt dat buiten staan hetzelfde is als bewegen in ze zin van rijden, trainen etc. Een paard hoort zijn lijf te gebruiken en niet zijn leven te slijten boven een hooizak in een pruttig landje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:33

singasong schreef:

Diegene die roepen dergelijk afgeschreven paarden te kunnen genezen/verbeteren. Dergelijke paarden heb ik ook voorbij zien komen en meestal is er dan totaal geen verbetering waar te nemen....behalve dan voor de direct betrokkenen.
Die zien altijd dat het stukken beter gaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:01

NatasjavE schreef:
singasong schreef:

Diegene die roepen dergelijk afgeschreven paarden te kunnen genezen/verbeteren. Dergelijke paarden heb ik ook voorbij zien komen en meestal is er dan totaal geen verbetering waar te nemen....behalve dan voor de direct betrokkenen.
Die zien altijd dat het stukken beter gaat.

Of diegenen die zeggen dat er niets meer aan te doen is en adviseren om een paard te laten inslapen terwijl het paard helemaal nog niet afgeschreven was.

edit: nog even over het IR-topic. Het paard in kwestie is niet het paard van de TS van het IR-topic maar het paard van Superroos.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:51

singasong schreef:
Of diegenen die zeggen dat er niets meer aan te doen is en adviseren om een paard te laten inslapen terwijl het paard helemaal nog niet afgeschreven was.

Ja zo blijven we in een kringetje rondpraten. Het zal ooit best eens voorkomen dat een paard wat door erkende(echte0 dierenartsen is afgeschreven weer opknapt. Ongetwijfelt. Maar die zijn wel heul erg zeldzaam.

Voorbeeldje

Ik heb op een stal gestaan waar iemand ook liever voor alternatief koos dan voor echte dierenartsen. De rede...de Faculteit diergeneeskunde had het paard opgegeven. Volslagen belachelijk die lui op de faculteit. Hoe kan je nu zeggen dat het niet verbeteren zal.
Het betrof een 14 jarige uitgekoerste draver met versleten voorkogels, verkalkte pezen achter en een rug als een plank.

Het dier had duidelijk pijn met rijden. Een of andere therapeute (een dame Steffie nog wat) Kon met de hand voelen dat het darmbeen van het paard verschoven was. Ze ging het met de hand manipuleren, kreeg druppeltje en dat darmbeen manipuleren moets de eigenaar dat ook zo af en toe doen.

Na twee weken werd er geroepen dat het echt al veeeel beter ging.

Maar ik(en andere) zag alleen maar een kreupele verslete uitgekoerste draver die geen stap beter liep dan twee weken eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:41

Daarom kun je eerst beter de vraag stellen wat onder 'verbetering' wordt verstaan. Een iets minder pijnlijk leven is voor de meesten al goed genoeg en paarden zijn zo lief om daaraan mee te doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:46

Lovely schreef:
Het probleem ligt er ook in dat paarden die zulke klachten hebben ook eigenlijk altijd te weinig beweging krijgen.

Dat kan ik als ex-eigenaar van een hengst met IR/ZE tegen spreken, de beweging die die dagelijks kreeg door met een andere hengst bij ons thuis tegen de berg op en af te racen kan je onmogelijk simuleren of evenaren door te rijden, of zelfs aangespannen te trainen. Die had 24/7 beweging, en een keer of 5-6 per dag écht, tot het zweet er af droop bij beiden, + wat wij er dan nog mee deden. Ander dieet leek het enige te zijn wat hielp, gewoon NUL suikers , nul supplementen, druppeltjes of andere onzin, niks afgezien van wat er in wat oud hooi nog zit en een gewone liksteen.

Nu, ik ken ook geen warmbloeden met dit probleem als ik op de laatste 25j terug kijk, dus misschien is het dat wat jullie ervaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:16

Ja dat buiten staan is voor veel beweging, zelfs die 2 uur op de wei is voor hen 2 uur beweging, vraag een willekeurige da en hij zal zeggen dat dt geen beweging is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:21

Onder de reguliere da zitten ook ongeinterseerden, slechte, net als bij humane artsen ,moet je weten wie je consulteert

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:55

Lovely schreef:
Daarom kun je eerst beter de vraag stellen wat onder 'verbetering' wordt verstaan. Een iets minder pijnlijk leven is voor de meesten al goed genoeg en paarden zijn zo lief om daaraan mee te doen.

Dat is een mooie omschrijving, hoe ver ga je qua ethiek en welzijn want paarden ondergaan het maar gewoon, zij zijn afhankelijk van de keuzes van de eigenaar. Pijnvrij en paardwaardig lijken me daar wel richtlijnen voor en zijn vastgelegd in de richtlijnen die zijn opgesteld door de sectorraad paard. ( het is trouwens geen wet!) De wet welzijn voor dieren is ook wel helder, een paard mag niet nodeloos lijden en er mag geen medische zorg worden onthouden. Dat is wel een wet.
Als een paard echt stuk is moet je de verantwoording ook nemen en durven nemen, pijnvrij is een pijler. Kwaliteit en paardwaardig ook plus er moet herstel mogelijk zijn.
Ik heb nog wel een mooi voorbeeld van een veulen dat stuk is maar wel gemaakt kon worden, operatief dat wel, daar kan geen ogentroost tegenop! Niet opereren betekent in dit geval gat in hoornvlies. Dit was entropion. Door operatief ingrijpen is het oog behouden gebleven.

Afbeelding

Paarden die echt stuk zijn en niet meer zijn te maken hebben al helemaal geen baat bij kwakzalvers, die beloven gouden bergen en mogen dat niet eens doen een diagnose stellen, daar is de WUD heel duidelijk in. ( ook een wet) De foto is een voorbeeld over hoe niet veterinair geschoolde mensen een paard het zicht kan kosten, die denken ooooo beetje ogentroost, die herkennen niet eens wat er aan de hand is.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:47

Moderatoropmerking:
Aangezien dit topic aan het verzanden is in een persoonlijke sfeer met beschuldigingen en er dusdanig op de man gespeeld wordt en niet meer op de bal, plaats ik een slot.
Op MD en in de HK kunnen jullie verder discussiëren over behandelmethodes, maar respecteer ieders mening. Zeker die waarom iemand kiest voor welke methode dan ook.
Daarin is iedereen vrij.
Er is in dit topic gewerkt naar ruimte voor iedereen op Bokt en daar is in tegemoet gekomen voor wat mogelijk is.
Dat nooit iedereen tevreden te stellen is, is een feit. Niet een feit die men wenst, voor niemand.