Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:55

mariska32 schreef:
Dimple schreef:
Ik vraag me af of de mensen die allemaal zeggen 'eigen vejkrantwoordelijkheid' etc wel eens echt goed zijn gevallen van een paard? Daar waar een cap daadwerkelijk een heel groot verschil zou hebben uitgemaakt?

heel simpel te antwoorden,ja! Bloos
en toch laat ik me niet door een bokker verplichten zo n ding te dragen,dat maak ik zelf uit.

Een bokker zal het je niet verplichten, maar ik vind het uitgangspunt wel goed om iedereen zich er van bewust te maken. En dan mag je van mij heus wel foto's plaatsen, maar het feit dat er overna wordt gedacht is gewoon goed.
Soms doen mensen dat ding niet op omdat hun haar dan niet goed zit. Rolleyes

Die dingen zijn niet voor niks verzonnen. Straks is het verplicht en rijdt iedereen met zo'n ding, kan je er maar beter nu aan wennen Knipoog

Ik zie overigens ook telkens meer mensen op de fiets en op de piste met zo'n ding op de kop! Ik vind het dus wel heel erg goed! Goed voorbeeld! Veilig!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:02

Dimple: gewoon zelf lekker je cap op zetten.
En een helm op de fiets. Is zeker veiliger. Ook doen.
En om het zekere voor het onzekere te nemen: altijd een helm opdoen. Is zeker nog veiliger.
En niet meer in het verkeer: heel hoog risico op ongeluk of dood.
Thuis zitten en gaan dammen of halma spelen. Dát is denk ik de beste oplossing Ja

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:08

Juist niet, in huis gebeuren de meeste dodelijke ongelukken.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:08

Het is eigenlijk het zelfde als geen tabak meer verkopen.
dat zou ook niet kunnen , want het is je eigen keuze.
Maar we kunnen het b.v wel duurde maken [ de tabak ].
Maar mischien kunnen we zo iets ook wel verzinnen voor HAW/ITP , want het is wel een goed punt!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:09

Anya schreef:
En om het zekere voor het onzekere te nemen: altijd een helm opdoen. Is zeker nog veiliger.
Thuis zitten en gaan dammen of halma spelen. Dát is denk ik de beste oplossing Ja

Dat vind ik een heel onverantwoordelijk voorstel.
Dammen is namelijk zeer gevaarlijk. Stel nou je bent aan het dammen en tegelijk eet je ronde koekjes. Het kan zomaar onverhoopt gebeuren dat je ipv het koekje een 'damsteen' pakt, die op eet en stikt.
Nou denk je misschien, maar dat is zó onwaarschijnlijk! Dat kan wel zo zijn, maar zo zijn er nog meer situaties. Lijst
Het kan namelijk ook gebeuren dat je met blote voeten aan het dammen bent, en een 'damsteentje' zomaar naar beneden valt, op je voet. Van schrik schiet je een beetje naar achter in je stoel, deze valt achterover en je hebt een schedelbreuk te pakken. Tja, had je maar een cap op moeten doen.
En zo zijn er nog ontelbaar veel gevaarlijke situaties bij het dammen, dus ik denk dat ik maar een aanklacht 'wegens poging tot moord' tegen je ga indienen Anya. Slim

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:14

Anya schreef:

Wat is dat nu weer voor een a chterlijke opmerking? Omdat ik graag veilig paardrijd? Jeetje zeg stel je niet zo aan. Laat mensen in de waarde zeg. Ieder zijn eigen mening, die dring ik je toch niet op? Je kunt ook gewoon reageren hoor.

Oh nee, laat maar...........ik had van iemand van jouw leeftijd wel een andere, meer genuanceerde, opmerking verwacht. Maar gelukkig vergis ik me ook nog wel eens.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:19

oei wat een lange tenen Tong uitsteken

maar dimple deels heb je gelijk en deels niet
inderdaad heeft ieder zijn eigen mening maar met je vraagstelling wil je toch mensen een beetje pushen naar het dragen van de cap dus ja je dringt het toch wel een beetje op .

en ja ik ben meerdere malen van mijn paard gedonderd waarvan 2 x in het ziekenhuis terecht, 1 x zelfs met ambulance afgevoerd
mijn wonden? altijd mijn benen!!
ben 1 x met cap van een paard afgestuiterd en gevolg was een cap door de harde klap op mijn neus en fikse pijn in mijn neus
tevens ook altijd koppijn van die dingen dus nee voor mij geen cap

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:24

Eleandra: guilty as charged. Clown

Dimple. Een aantal mensen op dit forum wordt langzamerhand niet goed van de groep mensen die te pas en te onpas komt het het 'waarom draag jij geen cap want dat is zo goed voor je argument'.

Ik heb mijn hele leven zelf uitstekend kunnen beoordelen welk risico ik wel of niet in welke situatie neem. En daar heb ik geen goedbedoelende jongere bokkers voor nodig die me dan ook nog vragen of ik wel eens echt gevallen ben.
Want dat heeft er namelijk niets mee te maken. Wat relevant is, is welke afweging IK op welk moment op welk paard maak. Persoonlijk. Voor mij.

Niet voor jou, niet voor anderen. Nee voor mij.
En dat mag ik. Omdat het wettelijk niet hoeft.
En zelfs als het wettelijk verplicht zou worden dan mag ik die afweging nog maken. Dat heeft hooguit gevolgen in de vorm van een boete o.i.d.

Maar het eeuwig doorgaande 'pardon my words' geneuzel van mensen die mij een cap willen opdringen. Ga iets zinvols doen met je leven Ja

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:28

Naadje, waar lees jij dat ik push? Ik vertel hoe ik er over denk, dat ik het zelf veilig vind en het een goed voorbeeld vindt om wel een cap te dragen. Is het niet voor jezelf dan is het wel voor de kinderen waarvan ouders zó graag willen dat ze een cap dragen, maar waarvan de kids de cap niet op willen omdat 'iedereen' geen cap op heeft.

Dat vind ik net zo 'jammer' als bij een rood stoplicht door rood lopen als een moeder heel druk bezig is de kids te leren alleen over te steken met groen licht. Kleine moeite om dan zelf ook even te blijven staan.

Wellicht dat ik daar een zeikerd in ben, maar wanneer ik enigszins daarin een voorbeeld kan zijn dan doe ik dat graag. (misschien is het míjn leeftijd? Knipoog )

Heb zelf met een hersenschudding thuis gelegen, juist zonder cap. Vriendin van mijn paard gevallen, hersenschudding, juist geen cap op.

Wat een ieder doet moet hij zelf weten, ik vind het allemaal prima. Maar de manier waarop Anya reageert gaat me tever dus vandaar mijn, in jouw ogen, lange tenen reactie.

Doei!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:31

btw, ik bemoei me overigens nooit zoveel met de HAW topics waar opmerkingen worden gemaakt over het dragen van een cap. Ik reageer nu puur op de vraagstelling van de TS. Wat er allemaal vooraf is gegaan op HAW heb ik niet gevolgd.

Dus daar ligt misschien mijn ´naiviteit´ Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:34

Dimple schreef:
Naadje, waar lees jij dat ik push? Ik vertel hoe ik er over denk, dat ik het zelf veilig vind en het een goed voorbeeld vindt om wel een cap te dragen. Is het niet voor jezelf dan is het wel voor de kinderen waarvan ouders zó graag willen dat ze een cap dragen, maar waarvan de kids de cap niet op willen omdat 'iedereen' geen cap op heeft.

Dat vind ik net zo 'jammer' als bij een rood stoplicht door rood lopen als een moeder heel druk bezig is de kids te leren alleen over te steken met groen licht. Kleine moeite om dan zelf ook even te blijven staan.

Wellicht dat ik daar een zeikerd in ben, maar wanneer ik enigszins daarin een voorbeeld kan zijn dan doe ik dat graag. (misschien is het míjn leeftijd? Knipoog )

Heb zelf met een hersenschudding thuis gelegen, juist zonder cap. Vriendin van mijn paard gevallen, hersenschudding, juist geen cap op.

Wat een ieder doet moet hij zelf weten, ik vind het allemaal prima. Maar de manier waarop Anya reageert gaat me tever dus vandaar mijn, in jouw ogen, lange tenen reactie.

Doei!

Weet je wie ik juist het meest door rood zie fietsen? Moeders met kinderen op de fiets!!

En wel of geen cap is volgens mij de verantwoording van de manege/ouders en niet de rest van de wereld.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:34

Dimple: ik reageer op jouw vraag of de mensen die tegen verplichte cap zijn wel eens gevallen zijn. Want dan zouden we wel weten wat goed voor ons is.

Zoals Naadje als schrijft: je pushed je mening in je combinatie van posts. Zoals die hele topic gericht is op het opdringen van een mening van een groep bokkers aan een andere groep. En je mag best een mening hebben. Beide groepen. Maar als de ene groep de andere de mening op gaat leggen. Dan is er iets niet goed. Dat heet pushen.

En waar geen sprake is van een wet, vind ik dat ieder zich met de eigen zaken moet bemoeien. De eigen kinderen al dan niet een cap op het hoofd moet drukken. Of de eigen kinderen te verbieden om paard te rijden omdat het gevaarlijk wordt geacht.

Dit soort zaken hoort tot de persoonlijke levenssfeer en niet tot de algehele waarden en normen van een groepje capdragende bokkers.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:37

Zoals ik al schreef: ik vind het allemaal prima!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:39

Dimple schreef:

Nou het kwam dan zo over Knipoog

en ik geloof dus niet alleen bij mij als ik de reacties zo lees Bloos

en kwa leeftijd....denk dat wij niet meer als 10 jaar schelen? dus het zal wel mee vallen met die leeftijd Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:50

Nee joh.. ze bedoelt mijn leeftijd. Ik ben 48 jaar.
En juist om die reden vind ik dat ik langzamerhand wel zelf mag besluiten of ik wel of geen cap draag. Of welke andere risico's ik wel of niet neem.

En hoe rot ook voor Dimple dat zij een hersenschudding heeft gehad, of voor wie dan ook.. dat soort argumenten ondersteunen mijn keuze voor een cap absoluut niet.

Ik kies op basis van mijn inschatting. Het ene paard wel een cap, het andere niet.

En die kinderen: dat is echt aan de ouders.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:55

Weetje, als mensen gewoon besluiten om geen cap te dragen, dan doen ze dat niet. Tja, het is wel voor je eigen veiligheid. Ze weten denk ik zelf ook wel dat het niet veilig is, maar het is een eigen keuze. Mensen die wel een cap dragen en het die daar dus mee oneens zijn van het niet dragen van een cap, moeten die keuze gewoon respecteren en niet eeuwig over door gaan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:59

zie het maar als roken,we weten dat het slecht is maar paffen vrolijk door Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 01:10

MyHorseGirl schreef:
Weetje, als mensen gewoon besluiten om geen cap te dragen, dan doen ze dat niet. Tja, het is wel voor je eigen veiligheid. Ze weten denk ik zelf ook wel dat het niet veilig is, maar het is een eigen keuze. Mensen die wel een cap dragen en het die daar dus mee oneens zijn van het niet dragen van een cap, moeten die keuze gewoon respecteren en niet eeuwig over door gaan.

Kunnen we eindelijk eens af van het onterechte idee dat paardrijden met een cap altijd veiliger is, en géén cap altijd onveilig?
Het enige wat écht veiliger is, is helemaal niet paardrijden, en zelfs dan loop je nog genoeg risico's.

Alles in het leven is een kwestie van keuzes maken. Je mag gelukkig zélf bepalen wat voor jou belangrijk is in het leven en wat voor risico's je bereid bent daarvoor te nemen, zolang je de veiligheid van anderen daarbij niet in gevaar brengt.

In het geval van paardrijden is het goed om te weten wat de risico's zijn. Wat kán er allemaal fout gaan.
Dán pas kun je kijken waardoor die risico's kunnen toenemen en wat je kunt doen om ze te beperken.
Hoe kun je vallen, waardoor kan het veroorzaakt worden, en wat kun je eraan doen om dat te voorkomen? Wat kun je doen om de schade te beperken wanneer je ten val komt?

Welk deel van het risico ligt bij het paard, en hoe kun je zorgen dat het paard 'veiliger' wordt voor de ruiter en de omgeving?
Welk deel ligt bij de omgeving? Wat kun je doen om de omgeving veiliger te maken? Wat voor gevaarlijke of 'enge' voorwerpen kunnen een risico vormen?
Hoe zorg je ervoor dat verkeer jou en je paard eerder ziet en dat jullie elkaar op een voor alle partijen veilige manier passeren?

Wat kun je doen om risicovolle situaties eerder aan te zien komen?
Wat kun je zelf doen om minder snel te vallen? Wat kun je doen aan je eigen zit, aan de mate van samenwerking met je paard?
Wat kun je doen om beter te leren vallen, zodat je minder hard, op minder kwetsbare lichaamsdelen en met minder schade valt?

Pas daarna gaat eventuele 'bescherming' een rol spelen.
Welke schade kun je oplopen en waardoor? Welke beschermingsmiddelen zouden die schade kunnen beperken?
Wat zijn de nadelen van ieder beschermingsmiddel? In welke situaties kan het een verhoogd risico zijn?

Als je van al deze punten een goed overzicht hebt, dan kan ieder voor zich bepalen welk risico hij/zij aanvaardbaar vindt, en wat er in welke situatie gedaan kan worden om de risico's te beperken.

Dat kan betekenen dat je op de ene rit met het ene paard wél en helm, bodyprotector en beenbescherming draagt, en op het andere paard, in een andere situatie juist niet.

Ben je dan meteen onverantwoord en slecht bezig? Niet als je voor jezelf kunt verantwoorden waarom je bepaalde keuzes (hebt ge)maakt.
Naar een ander toe hóef je deze keuzes niet eens te verantwoorden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 01:23

Hier een tekst die ik al eerder heb geplaatst:
oomens schreef:
Bij een val kan er op verschillende manieren schade ontstaan aan hoofd en nek.

1: De eerste manier is wanneer een hard en/of scherp voorwerp met grote kracht en/of snelheid tegen het hoofd komt. (of omgekeerd)
Die kracht werkt op één plaats of een klein deel van de schedel in. Doordat het voorwerp hard is kan het niet vervormen en dus neemt de schedel de kracht op. De schedel kan ook nauwelijks vervormen, waardoor die breekt.
Gevolg: Schedelfractuur en, als het voorwerp of het hoofd dan nog steeds energie heeft, (ernstig) hersenletsel.

2: De tweede manier is als het hoofd plotseling versnelt of vertraagt. De hersenen liggen enigszins "los" in het hersenvocht en hebben enige spelingsruimte in de schedel. Bij een versnelling of vertraging van het hoofd, (bijvoorbeeld door een klap tegen het hoofd) komen de hersenen hierdoor altijd een fractie later op gang of tot stilstand dan de schedel. Bij een matige snelheidsverandering is de genoemde spelingsruimte en de dempende werking van het hersenvocht voldoende om dat verschil op te vangen, maar wanneer de versnelling of vertraging te sterk is, "botsen" de hersenen tegen de binnenkant van de schedel aan.
Gevolg: Hersenschudding (tijdelijk) of blijvend hersenletsel.

3: De derde manier waarop letsel kan ontstaan is wanneer het hoofd sterk beweegt ten opzichte van het lichaam. Dit kan gebeuren als het hoofd stilligt terwijl het lichaam nog beweegt, of als het hoofd nog beweegt wanneer het lichaam al stilstaat. In dit laatste geval geldt: hoe zwaarder het hoofd, des te moeilijker is het om die beweging met de spieren op te vangen en des te groter is de kans op nekletsel.
Gevolg: Nekletsel: "whiplash" of zelfs een dwarslaesie.

4: De vierde manier is een val op het gezicht of op de keel. Hierbij kan allerlei schade aan het gezicht of het strottenhoofd ontstaan. Gebroken kaak, jukbeenderen, oogkassen, enz. Bij een gebroken neus is er ook nog kans dat het "neusbeentje" naar achter/boven de hersenen in schiet. Een val op het voorhoofd kan ook een schedelbasisfractuur opleveren, waardoor de zenuwen en bloedvaten die door de schedelbasis lopen kunnen beschadigen of scheuren.
Een val op het strottenhoofd kan dood door verstikking tot gevolg hebben. Verder kunnen scherpe voorwerpen op allerlei andere manieren schade aanrichten en in de hersenen terecht komen, bijvoorbeeld via de oogkassen en de slapen.

@1: De eerste mogelijke oorzaak van letsel kan voorkomen of verminderd worden door de harde buitenschaal van een cap of helm, die de druk die "normaal" op één punt zou komen verdeelt over een groter oppervlak.

@2: Letsel veroorzaakt door de tweede oorzaak, kan voorkomen of verminderd worden door de zachtere, dempende binnenste schaal van een cap of helm. Die binnenste schaal kan wat vervormen en zorgt ervoor dat de "remweg" van het hoofd wordt vergroot, waardoor de hersenen niet of minder hard tegen de schedel komen.

@3: Het dragen van een cap of helm kan de kans op nekletsel juist vergroten. Een val op de "klep" van een slecht passende of slecht bevestigde cap kan ervoor zorgen dat de achterste rand van die cap in de nek gedrukt wordt. Een val op de "klep" van een goed passende cap zorgt ervoor dat het hele hoofd verder naar achter bewogen wordt dan zonder die cap.
Een hoofd met cap of helm is altijd zwaarder dan een "kaal" hoofd. Een beweging van het "beschermde" hoofd kan bij een val dus ook minder goed opgevangen worden door de nekspieren dan een beweging van het onbeschermde hoofd.

@4: Tegen deze soorten letsel biedt een "normale" (veiligheids-)cap geen enkele bescherming. Hiertegen kunnen alleen motor-, bromfiets-, mountainbike- of andere helmen met een vizier of andere gezichtsbescherming enige bescherming bieden.
Bijkomend voordeel van motor- of bromfietshelmen is dat ze achter in de nek lager doorlopen. Hierdoor zit eventueel nekletsel lager in de nek, waardoor een kleiner deel van het lichaam mogelijk verlamd raakt dan bij "hoog" nekletsel.

Een cap kan in sommige gevallen het gehoor of het zicht van de ruiter beperken, bijvoorbeeld doordat deze zijn hoofd minder of minder snel kan draaien. Hierdoor kan de ruiter mogelijk gevaar later opmerken en kan dus een extra risico ontstaan.

Verder moet bij al deze punten opgemerkt worden dat de helm of cap pas bescherming kan bieden wanneer je valt. Je kunt dus het beste proberen op alle mogelijke manieren een val te voorkomen. Eigenlijk is dus niet de cap de veiligheid, maar ben je dat zelf. Pas als het fout gaat heb je er mogelijk iets aan of heb je er last van.

Als je door het dragen van een cap gevaarlijke dingen wel doet (zoals springen, voltigeren, door een bos crossen of op een paard gaan zitten in het algemeen) die je zonder cap niet zou doen, biedt die cap slechts een schijnveiligheid. Mét cap te paard (of springend of voltigerend of door het terrein crossend) is dan altijd nog gevaarlijker dan zónder cap níet te paard.

Uiteindelijk moet iedereen in mijn ogen zelf bepalen (of die beslissing overlaten aan degene die uiteindelijk verantwoordelijk of aansprakelijk is, zoals bijvoorbeeld de eigenaar van het paard of de ouders wanneer het om minderjarigen gaat.) welke risico's hij/zij zwaarder vindt wegen en welk risico hij/zij wil lopen.
Iemand kan er bewust voor kiezen wel of geen cap te dragen. Voor zowel het rijden mét als zonder cap zijn veiligheidsargumenten aan te voeren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 01:30

en over 10 jaar durf ik wedden dat we deze hele discussie gaan herhalen, maar dan met het woord 'bodyprotector' ipv 'cap'

waar blijft die poll trouwens?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 01:33

Kortom, als je perse op een paard wil klimmen, leer eerst rijden, leer risico's in te schatten en koop dan een motorhelm?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 01:59

GamblersCup schreef:
Kortom, als je perse op een paard wil klimmen, leer eerst rijden, leer risico's in te schatten en koop dan een motorhelm?

Dat is een invulling die jij eraan geeft.

Natuurlijk hoef je niet perfect te kunnen rijden voordat je op een paard klimt, maar als je weet wat je niet weet/kunt, dan ben je al een heel eind.

Over de motorhelm:
Er zijn heel veel helmen die meer bescherming kunnen bieden dan de meeste 'veiligheidscaps'.
Waarom zijn die helmen dan niet goedgekeurd voor het paardrijden?

Simpelweg omdat de fabrikanten het niet nodig achten om ze daarvoor te laten testen. De tests en EU-normering zijn te duur en de verwachte markt te klein.
Er zijn gewoon te weinig ruiters die een écht veilige helm willen voor het paardrijden.

Dit komt weer mede doordat de grote hippische (dressuur)sportbonden dergelijke helmen niet graag op hun wedstrijden willen zien, omdat ze niet binnen het gewenste plaatje passen. Dat is ook de reden dat tot vrij kort geleden nog werd gereden met dunne 'eierdopjes', terwijl er al lang véél betere helmen beschikbaar waren. Huilen

Het is jammer dat diezelfde sportbonden of daaraan verbonden organisaties in Nederland 'veiligheids'keurmerken uitdelen aan maneges.

Hierdoor kan het gebeuren dat een ruiter niet met een veilige helm mag rijden, omdat hij zich daardoor niet aan de 'veiligheids'regels zou houden Gestoord

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:22

een paar jaar geleden is het dragen van scheenbeschermers bij voetbalwedstrijden verplicht. (volgens mij net zo betuttelend, maar goed Knipoog ) er is echter niemand die verplicht die beschermers te dragen als in op straat, met de buurjongens een balletje trap. Terwijl dat er -door het ontbreken van toezicht in de vorm van een scheidsrechter- soms nogal ruig aan toe gaat. Ik denk ook niet dat het dus verplicht gaat worden. Knipoog
Een cap gaat dat dus ook niet. Zeker niet in een land waar wietroken wordt gedoogd, tabak en fastfood wordt verkocht, condoomgebruik tijdens seks en een helm op de fiets niet verplicht is. Al die dingen mag je zelf over beslissen en niemand mag zich daar mee bemoeien. Ik vind iemand die dat wel doet onfatsoenlijk.
Dus dimple; ik denk het niet. Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:17

heb niet het hele topic doorgelezen, dus reageer enkel op de beginpost; ik vind het dikke onzin, iedereen moet lekker zelf weten of je een cap wel of niet opzet, eigen risico.
Vind dit erg betuttelend!!

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:51

Het is onverstandig om zonder cap te rijden!
Maar het blijft je eigen risico als je zonder rijd.
Dus niet die van anderen. Dus vind ik dit een belachelijk voorstel.
Iedereen moet zelf weten of hij/zij met of zonder cap rijd.