Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HummerTime

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:06

geerke schreef:
ik denk dat iemand die wat zwaarder is en goed kan rijden minder schadelijk is voor een paardenrug dan iemand van 50 kilo die zit te stuiteren.....dan hebben we het natuurlijk niet over iemand die zwaar is en zit te stuiteren,dat lijkt mij voor het paard niet echt prettig.

Heel goed samengevat!!!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:13

Het is toch eingelijk van de zotte dat er nu een topic loopt, van ruiters met een maatje meer. En dat dat erg goed loopt. Daar durven mensen met een maatje meer foto's te plaatsen omdat ze als ze er in HAW een foto's plaatsten alleen maar afgekraakt worden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:17

Dat is ook van de zotte ja.
Ik zie toch foto's hier voorbij komen van de wat dikkere mensen die keurig op het paard zitten hoor, waar menig maatje mindere ruiter een voorbeeld aan kan nemen, dus ik vind niet dat het wat zegt over je rij kwaliteit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:36

is ook zo maar je kunt toch niet met een eindeloos gewicht op elke willekeurig paard gaan zitten ongeacht of het paard of pony is.

er moet toch ergens een grens zijn of niet?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:39

En weer heeft iedereen het over feitelijk gewicht en gaat weer iedereen voorbij aan het belang van een goede conditie en een goede lichaamsverhouding. Aan allen die hier hun foto's hebben geplaatst met het verzoek om commentaar: hoe is jullie conditie (bijvoorbeeld: tot welke trap kom je in de shuttle-run test? (veel gebruikte conditietest), Hoe lang moet jouw lichaam herstellen van een zware inspanning? roken jullie? etc.)

Ik heb hier een aantal foto's voorbij zien komen waarvan ik niet verwacht dat die personen stap 6 van de shuttle-run test gaan halen (dat is een gemiddelde conditie). Als ik kijk naar de lichaamsverhoudingen; met zulke zware bovenbenen lijkt het mij niet lekker zitten. Sommige hebben een te klein zadel voor hun achterwerk.... Van een foto vind ik het moeilijk te beoordelen hoe het 'in actie' er uit moet zien, maar eerlijk gezegd: ik heb daar weinig hoge verwachtingen van... Wie van jullie rijdt bijvoorbeeld M of hoger? Ook al zou het zo zijn dat het feitelijk gewicht niet te zwaar is voor het paard, heb ik hier toch voorbeelden voorbij zien komen waarvan ik echt het idee heb dat je met zulke lichaamsverhoudingen je paard en jezelf in de weg zit....

Snackie schreef:
Mensen mogen geen lol hebben met hun paardje. Omdat ze zwaarder zijn dan de gemiddelde nederlander te paard.

Dit is typisch weer zo'n overdreven emo-reactie. NIEMAND heeft hier gezegd dat zwaardere mensen geen lol mogen hebben met hun paard. Echter: mensen die overgewicht serieus nemen maken hun belang echter ondergeschikt aan het belang van het paard...

Snackie schreef:
Terwijl ik vaak medelijden heb met de paarden waar een figuurtje van 60kg op zit te stuiteren.
.

Met 60 kilo moet je ook niet stuiteren. helemaal waar. Maar dat is de discussie niet. Verder is en blijft het gewoon zo dat met 100 KG stuiteren erger is voor een paard dan 60 kg dat stuitert. En je maakt mij niet wijs dat mensen met overgewicht per definitie nooit stuiteren.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:48

maar wanneer is iemand TE zwaar en ik zou het ook fijn vinden als mensen met een maatje meer hier antwoord op kunnen geven.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:09

tita schreef:
is ook zo maar je kunt toch niet met een eindeloos gewicht op elke willekeurig paard gaan zitten ongeacht of het paard of pony is.

er moet toch ergens een grens zijn of niet?

Ja er is zeker wel een grens, maar ik vind niet dat die grens getrokken moet worden door de bokkers, wat nu wel gedaan word. Die grens weten de mensen zelf wel wanneer het echt niet meer kan. En anders zeggen DA dat wel. Want geloof me een zwaarder persoon let echt beter op het paard als een lichteren ruiter vaak doen. (niet aanvallend)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:21

ik heb hier anders geen personen gezien waarvan ik denk dat het een probleem voor het paard is. Dikkere bovenbenen wel zien langskomen maar komop, functioneren je benen dan niet meer? Je kan ook flink wat spiermassa in je benen hebben waardoor ze dikker ogen. Met dikkere benen kan je echt wel normaal rijden hoor! Het is duidelijk dat jij dunne beentjes hebt jasmijn want anders zou je dat wel weten. Natuurlijk zijn er grenzen maar ieder moet dit voor zichzelf bepalen. En hierbij hoop ik gewoon dat men in eerste instantie naar het paard kijkt en niet naar zichzelf. Zo heb ik nu een 2 jarige kruizing fries gekocht. Mooi niet dat ik daar met mn bijna 100 kilo op stap hoor! Eerst terug naar de 80 en goed aan de lange lijnen e.d. trainen zodat hij er geen problemen mee gaat krijgen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die hun hoofd in het zand steken maar die heb je overal. Sommigen hier praten alsof alle dikke mensen zich er niet van bewust zijn of bewust willen zijn, dat vind ik erg generaliserend!
Citaat:
Echter: mensen die overgewicht serieus nemen maken hun belang echter ondergeschikt aan het belang van het paard...

Absoluut mee eens!! Het jammere is dat niet iedereen het belang van het paard hetzelfde zien. Neem het voorbeeld wat ik nam van nero: osteopaat en DA erbij gehad die groen licht geven en vervolgens zegt bokt dat het slechte osteopaat/DA is. De grenzen zijn gewoon niet volledig wetenschappelijk aangetoond en daardoor ontstaat er veel discussie over waar de grens ligt. Veel mensen beseffen niet (zoals jij) dat je grenzen misschien wel hoger liggen dan die van iemand anders, bijv gebaseerd op de kennis van je osteopaat.

Jasmijn, nog eenmaal: lees de titel eens! Het gaat hier om reacties naar dikkere bokkers, niet over conditie!!!!! Shuttlerun test haal ik tot 4... nooit meer gehaald omdat ik totaal niet kan hardlopen (o.a. door zwakke enkels) Zet me echter op een fiets en ik fiets je eruit hoor! Enkel met hardlopen is mn "conditie" slecht, ik ben overigens wel erg snel weer op adem. Zo'n shuttlerun test zegt wel wat over conditie maar er is meer dan een "hardloop"conditie... Staar je daar niet blind op!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:46

RCHLLKE schreef:
Ben benieuwd wat jullie van mij vinden; RCHLLKE @ [HAW] Micaro en ik @ 2e privéles

Leuke combinatie, en neeeeeee je bent niet te zwaar, vind jullie goed passen.
Over het rijden kan ik je geen advies geven, ben niet thuis in dressuur maar vind het er wel erg goed uit zien.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:48

ja wat is dik ik ken mensen die 1.90 zijn en 85 kilo wgeen maar echt niet dik zijn
spier is zwaarder as vet en ik heb zelf zoiets als je zelf maar tevreden bent. en als je je laat opereren om vet weg te laten en je bent daarna tevreden is het toch ook goed. maar ik heb wel zo iets als je je paard maar geen last bezorgt met je eigen gewicht

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:51

RCHLLKE schreef:
Ben benieuwd wat jullie van mij vinden; RCHLLKE @ [HAW] Micaro en ik @ 2e privéles

Ik vind dat je een paard hebt gekozen dat goed bij je postuur past, en dat maakt jullie een prima combinatie.... Je oogt ook niet uitzonderlijk zwaar moet ik zeggen. Je hebt een prachtige pronte boezem, en een set ranke lange benen waar je goed mee uit de voeten kan. Het oogt 'in verhouding'.
Er zijn wel momenten op Bokt, of in real life waar ik het oprecht te ver vind gaan.
Ik begrijp dat de strijd die geleverd moet worden tegen overgewicht niet onderschat mag worden, maar evenmin mag men dat met het overbelasten van de paardenrug.... en ik vrees dat dat meer gebeurt dan wij vermoeden.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:53

jasmijn trap 6 haal ik met gemak (ben bewaardster is verplicht) en er zijn er bij die dun zijn die dat neit eens halen.ook bewaardsters. dus dikke mensen zijn niet bij voorbaad ongezonder of hebben minder conditie. enne ben wel z2 gestart en l2 springen met mij conditie en gewicht!! Met mijn paardje nu van 21! die ik al 18 jaar hebt !

dit slaat nergens op. gaat erom dat niet aleen dikkere zwaardere mensen aangevallen worden ook in andere topics als je anders bent of anders eruit ziet gebeurt precies het zelfde dit heet discriminatie. en omdat schijven zo lekker makkelijk is spuien mensen maar van alles. en hier heb ik problemen mee mensen moet je met respect behandelen ook op bokt!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:01

Zwerte schreef:
ik heb hier anders geen personen gezien waarvan ik denk dat het een probleem voor het paard is.

Dan verschillen we van mening....

Zwerte schreef:
Dikkere bovenbenen wel zien langskomen maar komop, functioneren je benen dan niet meer?

Pak het boek van Lammert Haanstra even. Daar staat een heel stuk in over vorm en dikte van benen en de invloed op het al dan niet goed kunnen paardrijden. (nog altijd frappant dat ik in dit topic slechts 1 iemand ben tegengekomen die het boek gelezen heeft..... Kennelijk leeft de training van met name de ruiter dus totaal niet, anders zouden wel meer bokkers het hebben gelezen.)

Zwerte schreef:
Absoluut mee eens!! Het jammere is dat niet iedereen het belang van het paard hetzelfde zien. Neem het voorbeeld wat ik nam van nero: osteopaat en DA erbij gehad die groen licht geven en vervolgens zegt bokt dat het slechte osteopaat/DA is. De grenzen zijn gewoon niet volledig wetenschappelijk aangetoond en daardoor ontstaat er veel discussie over waar de grens ligt.

Hier hebben we het al eerder over gehad... Wedden dat zodra er weer een onderzoekje boven komt drijven dan de resultaten dan ook naar gelang wel of niet worden aangenomen? Als die voor de dikkere ruiter negatief zouden uitvallen, zijn de resultaten natuurlijk dicutabel. dat kan ik je nu al vertellen.

Zolang er geen absolute zekerheid is vind ik de richtlijn 17-20% van het lichaamsgewicht van het paard een hele goede om aan te houden. Better safe then sorry.

Zwerte schreef:
Het gaat hier om reacties naar dikkere bokkers, niet over conditie!!!!!

lees anders even een paar pagina's terug en lees met name de reacties van mij en chevano waarin ik aangeef dat zij zich erg tegenspreekt. Een goed voorbeeld hoe het een het ander uithaalt. (ik ga het niet herhalen, ik probeer een goed voorbeeld te geven Knipoog ) Wat ik hiermee wil zeggen is dat de dikkere bokker ook niet per definitie 'onschuldig' is als het gaat om aanvallende en ongenunceerde reacties....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:04

het ligt idd aan je bouw enz enz...

Ik ben 80 kilo bij 1.70cm en rij een haf van 1.44... prima... en tuurlijk zou ik ook wel 60 kilo willen wegen maar soms moet je accepteren dat het allemaal niet meer zo makkelijk eraf gaat... helemaal als je boven de magische grens van 40 komt.

Zolang we allebei goed in ons vel zitten is het toch prima.

En als mensen mij dik vinden.. prima... is hun menig.
Een van onze chauffeurs dacht nog steeds dat ik maatje 38/40 had dus het valt allemaal wel mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:07

De wereldbevolking heeft in de loop der geschiedenis altijd al uit oneindig veel posturen bestaan.
Zo zijn er altijd dunne, slanke, dikke, magere mensen geweest.
Er is in de huidige tijd echter een nieuwe groep bij gekomen: mensen met ernstig tot zeer ernstig overgewicht; obesitas.
We zien overal het effect van het gemaksvoedsel en het gebrek aan beweging; een product van onze tijd... en niet perse een persoonlijk aan te rekenen effect.
We zien ook de gevolgen; aanpassingen in vliegtuigstoelen, tandartsstoelen, ziekenhuisbedden, auto's, bioscopen en theaters, etc.... Nu kost die aanpassing ons alleen maar geld, niet alleen voor de aanpassingen maar ook de extra ziektekosten die het met zich meebrengt (vele gevallen diabetes gerelateerd aan overgewicht, waar mensen ook nog eens vanaf komen wanneer ze tijdig gewicht verliezen).

Het directe effect is dus voor iedereen voelbaar en zichtbaar. Kijk maar eens naar filmopnamen uit de jaren 60 en 70, hoeveel echt forse mensen zag je toen? Zeer weinig.

Het is dus wel degelijk een probleem, en dat moeten we met z'n allen oplossen. En dat begint ermee het probleem niet te onderschatten, en dus idd kritisch te kijken op wat voor soort paard je stapt wanneer je zwaarder bent.
En daarnaast de mogelijkheden voor gewichtsverlies serieus onderzoeken en overwegen....

Ik heb zwaardere dames zien rijden op een manier die ik hen niet na doe, echt steengoede ruiters. Vaak wel op een groter paard; zwaarder type KWPN of Gelders. Iets dat in verhouding tot hun gewicht stond.
Ook ken ik mensen met type paarden die ik te klein vind, te fijn of die een te korte rug hebben om het grotere zadel dat nodig is te kunnen herbergen. En die laatste categorie mensen is de enige categorie waar ik serieus moeite mee heb.....
Evengoed zal ik me nooit lomp uitdrukken.... ik weet maar al te goed hoe het voelt om een uitzondering te zijn, al ligt die tijd gelukkig ver achter me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:28

Heb even weer een paar pagina's bijgelezen, en kan niet anders zeggen dan dat ik het roerend eens ben met Russel en Jasmijn.

*gaat boek van Lammert Haanstra bestellen*

Wat ik wel vreemd vind is dat de gezettere bokkers opeens erg zielig gaan doen als er sprake is van stoppen met rijden.... dat er opeens allemaal foto's worden geplaatst met hoe het er uitziet....
pubelia schreef:
Het is toch eingelijk van de zotte dat er nu een topic loopt, van ruiters met een maatje meer. En dat dat erg goed loopt. Daar durven mensen met een maatje meer foto's te plaatsen omdat ze als ze er in HAW een foto's plaatsten alleen maar afgekraakt worden.

Worden ze echt afgekraakt of wordt er gezegd dat het gewoon niet meer kan? Want dat zijn verschillende dingen. Sommige mensen zíjn te zwaar voor hun paard, dat is gewoon de waarheid. Dat heeft niks met afkraken te maken imo.
geerke schreef:
ik denk dat iemand die wat zwaarder is en goed kan rijden minder schadelijk is voor een paardenrug dan iemand van 50 kilo die zit te stuiteren.....dan hebben we het natuurlijk niet over iemand die zwaar is en zit te stuiteren,dat lijkt mij voor het paard niet echt prettig.

Wat een dooddoener dit!
Sorry geerke, ben het over het algemeen wel vaak eens met je, maar dit.... nee.
Ik heb gewoon liever iemand van 50 kg die goed kan rijden. Mensen zat, dus keus genoeg.

Ik vind te zwaar niet goed, en ik vind stuiteren ook niet goed. Beiden zou ik dus niet op mijn paard willen hebben.
En dat is de denkfout die je nu maakt imo: je doet net alsof er tussen 2 kwaden moet worden gekozen, dat hoeft dus niet. Ik heb gewoon liever allebei niet. Dan wordt het paard maar helemaal niet gereden, da's altijd nog fijner voor 'm dan wanneer z'n rug naar de Filistijnen wordt gereden.

Oh ja, op de vraag die nu komt: vind ik, dat als je te zwaar bent voor je paard, dat je dan zijn rug kapot rijdt? Antwoord: JA!
Ik vind dat als je stuitert, dat je dan ook de rug naar de klote rijdt, maar dat is de discussie niet. Ik begrijp dus ook niet waarom in dit soort discussies stuiterende kinderen van 45-50 kg erbij gehaald moeten worden, daar hebben we het namelijk niet over.
Snackie schreef:
Mensen mogen geen lol hebben met hun paardje. Omdat ze zwaarder zijn dan de gemiddelde nederlander te paard.

Van mij mag je lol hebben met je paard zoveel je wilt. Je mag er alleen niet op rijden, als je volgens de richtlijnen er te zwaar voor bent. Ook als de richtlijnen jou toevallig niet uitkomen. Dat zegt niets over de richtlijnen namelijk Lachen

En als je geen lol kunt hebben zonder te rijden (die suggestie wordt hier gewekt) is dat heel, heel triest.
Snackie schreef:
Terwijl ik vaak medelijden heb met de paarden waar een figuurtje van 60kg op zit te stuiteren.

Tja, moet jij weten, maar over die figuurtjes hebben we het niet. Offtopic dus Lachen

Wat ik nog even wil melden:

Lol wordt hier automatisch gekoppeld aan rijden. Volgens Snackie is lol hebben met je paard hetzelfde als rijden. Gek is dat, want ik heb ook een hoop lol met een paard als ik ermee in de bak aan het spelen ben, als ik het paard longeer, of ermee werk aan de lange lijnen. Ik heb ook enorm veel lol met een paard als ik gewoon sta te poetsen, en de verzorging doe. Ik kan zelfs lol hebben met een paard als ik de wei of de paddock uitmest.... (daar val je wel van af, trouwens, als je het vaak genoeg doet Nagelbijten / Gniffelen )

Vogens mij klopt die koppeling dus niet. Rijden en lol hebben is niet synoniem aan elkaar.

Dan: worden mensen die te zwaar zijn voor hun paard en er toch op rijden, goedgepraat met de vergelijking met stuiterende, lichte mensen op een paard. Maar: het één maakt het ander niet goed.

Dan wordt er gedaan alsof er een keuze moet worden gemaakt, die er niet is.
Er is nog nooit iemand bij mij gekomen, met dat hij/zij een bijrijdster socht, dat er zich slechts 2 hadden gemeld, een meisje van 50 kg die trekt en stuitert, en een vrouw die veel te zwaar is voor het paard .....
Er is keus zat. Het is niet nodig te kiezen tussen 2 kwaden.

Overigens zou ik in bovenstaand geval beide kandidates afraden, en voorstellen de zoektocht voort te zetten. Eventueel het trainingsschema en het voedingsschema te veranderen, zodat het paard niet bijgereden hoeft te worden Pling

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:54

ben het roerend met je eens Yamcha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:59

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:05

Yamcha schreef:
Worden ze echt afgekraakt of wordt er gezegd dat het gewoon niet meer kan? Want dat zijn verschillende dingen. Sommige mensen zíjn te zwaar voor hun paard, dat is gewoon de waarheid. Dat heeft niks met afkraken te maken imo.

Waar baseer jij de waarheid dan op? Op standaard grafieken die in tijdschriften staan? Of op wat een DA die de combinatie in RL hebben zien rijden?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:08

Yamcha schreef:
Dan: worden mensen die te zwaar zijn voor hun paard en er toch op rijden, goedgepraat met de vergelijking met stuiterende, lichte mensen op een paard. Maar: het één maakt het ander niet goed.

Er is nog nooit iemand bij mij gekomen, met dat hij/zij een bijrijdster socht, dat er zich slechts 2 hadden gemeld, een meisje van 50 kg die trekt en stuitert, en een vrouw die veel te zwaar is voor het paard .....

Overigens zou ik in bovenstaand geval beide kandidates afraden, en voorstellen de zoektocht voort te zetten. Eventueel het trainingsschema en het voedingsschema te veranderen, zodat het paard niet bijgereden hoeft te worden Pling

Waarom? Ok, als die zware vrouw niet zou kunnen rijden dan was ik er ook niet voor gegaan. Maar zolang die zwaardere vrouw gewoon goed kan rijden waarom niet? Sorry, hoor maar vind wel dat je erge oogkleppen op hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:11

Op een aantal goede grafieken die gemaakt zijn door DA's en fysiotherapeuten. Lijkt mij een goede bron van deskundige mensen.
Hoe dan ook komt er gewoon een punt dat iemand te zwaar is voor hun paard. En in de meeste topics wordt er gezegd dat het niet meer kan.... mensen worden maar zelden persoonlijk afgekraakt. Het gebeurt, ja, dat weet ik ook.

Maar als ik gewoon rechtstreeks zeg dat ik jou te zwaar vind voor je paard, dan is dat mijn mening. Somehow denk ik nl. niet dat je 90 kg weegt (als ik het mis heb mag je het ook zeggen) dat is volgens een aantal tabellen wel de max. En roepen dat dat dan betekent dat je niet meer op je paard mag, en dat die tabel om die reden niet kan kloppen is imo je kop in het zand steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:12

pubelia schreef:
Yamcha schreef:

Waarom? Ok, als die zware vrouw niet zou kunnen rijden dan was ik er ook niet voor gegaan. Maar zolang die zwaardere vrouw gewoon goed kan rijden waarom niet? Sorry, hoor maar vind wel dat je erge oogkleppen op hebt...

Omdat die zware vrouw net zo goed de rug van het paard naar de $&*(&^*&^* rijdt. Goed kunnen rijden is leuk, maat het moet ook passen. Ik kan redelijk rondsturen, maar ik pas ook niet op een shet....

Het een is even erg als het ander Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-08 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:13

tjonge wat gaat de discussie weer vriendelijk zeg,maar niet heus.
sommige mensen blijven maar drammen om hun gelijk te halen.........komop jongens,een paar pagina's terug was het echt een stuk fijner om hier te discussieren.
als de sfeer beter is zijn mensen ook eerlijker en schieten minder snel in de verdediging terwijl dat niet nodig is.

Citaat:
Echter: mensen die overgewicht serieus nemen maken hun belang echter ondergeschikt aan het belang van het paard...

dit ben ik helemaal met je eens.

verder ben ik het eigenlijk best veel met je eens jasmijn,maar mag ik dan ook zeggen dat ik wel vind dat jij niet erg openstaat voor argumenten van andere mensen in deze discussie?
niet beledigend bedoeld,maar dat idee krijg ik bij je posts.
maarja internet komt altijd anders over

trouwens,sommige mensen vind ik ook te zwaar voor hun paard. of te lang,oid.
om heel eerlijk te zijn durf ik daar niets van te zeggen,uit angst voor een grote muil.
als iemand naar mij toekomt en eerlijk de mening geeft op normale toon,wil ik dat gerust aannemen en erover praten.
feit is dat veel mensen dit niet normaal kunnen,dat is jammer. nogmaals als iemand het op normale toon aangeeft vind ik het geen probleem en ben ik ook bereid in discussie te gaan
ik bedoel niet specifiek bokt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:13

vind het een beetje overtrokken, ik hoor mensen ook vaak dingen zeggen over dunne ruiters..Vooral als het eerst inderdaad over zwaardere mensen. Magere lat, spriet enzovoorts zie ik ook regelmatig langs komen hoor. Want die kunnen ook een paard hinderen..NATUURLIJK kan dat, maar ik denk persoonlijk dat dat minder erg zou zijn dan hele stevige mensen die ook niet meegaan
met het paard en hinderen qua zit. Of ik met mijn 45 kilo een paard hinder of iemand van 100, denk dat het wel degelijk uitmaakt. En daarbij worden dunne mensen net zo hard gekwets door sommige opmerkingen die andere mensen maken..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:14

dat is ook waar.
dunne spriet of dikkerd is allebei niet leuk om te horen