Heb even weer een paar pagina's bijgelezen, en kan niet anders zeggen dan dat ik het roerend eens ben met Russel en Jasmijn.
*gaat boek van Lammert Haanstra bestellen*
Wat ik wel vreemd vind is dat de gezettere bokkers opeens erg zielig gaan doen als er sprake is van stoppen met rijden.... dat er opeens allemaal foto's worden geplaatst met hoe het er uitziet....
pubelia schreef:Het is toch eingelijk van de zotte dat er nu een topic loopt, van ruiters met een maatje meer. En dat dat erg goed loopt. Daar durven mensen met een maatje meer foto's te plaatsen omdat ze als ze er in HAW een foto's plaatsten alleen maar afgekraakt worden.
Worden ze echt afgekraakt of wordt er gezegd dat het gewoon niet meer kan? Want dat zijn verschillende dingen. Sommige mensen zíjn te zwaar voor hun paard, dat is gewoon de waarheid. Dat heeft niks met afkraken te maken imo.
geerke schreef:ik denk dat iemand die wat zwaarder is en goed kan rijden minder schadelijk is voor een paardenrug dan iemand van 50 kilo die zit te stuiteren.....dan hebben we het natuurlijk niet over iemand die zwaar is en zit te stuiteren,dat lijkt mij voor het paard niet echt prettig.
Wat een dooddoener dit!
Sorry geerke, ben het over het algemeen wel vaak eens met je, maar dit.... nee.
Ik heb gewoon liever iemand van 50 kg die goed kan rijden. Mensen zat, dus keus genoeg.
Ik vind te zwaar niet goed, en ik vind stuiteren ook niet goed. Beiden zou ik dus niet op mijn paard willen hebben.
En dat is de denkfout die je nu maakt imo: je doet net alsof er tussen 2 kwaden moet worden gekozen, dat hoeft dus niet. Ik heb gewoon liever allebei niet. Dan wordt het paard maar helemaal niet gereden, da's altijd nog fijner voor 'm dan wanneer z'n rug naar de Filistijnen wordt gereden.
Oh ja, op de vraag die nu komt: vind ik, dat als je te zwaar bent voor je paard, dat je dan zijn rug kapot rijdt? Antwoord: JA!
Ik vind dat als je stuitert, dat je dan ook de rug naar de klote rijdt, maar dat is de discussie niet. Ik begrijp dus ook niet waarom in dit soort discussies stuiterende kinderen van 45-50 kg erbij gehaald moeten worden, daar hebben we het namelijk niet over.
Snackie schreef:Mensen mogen geen lol hebben met hun paardje. Omdat ze zwaarder zijn dan de gemiddelde nederlander te paard.
Van mij mag je lol hebben met je paard zoveel je wilt. Je mag er alleen niet op rijden, als je volgens de richtlijnen er te zwaar voor bent. Ook als de richtlijnen jou toevallig niet uitkomen. Dat zegt niets over de richtlijnen namelijk 
En als je geen lol kunt hebben zonder te rijden (die suggestie wordt hier gewekt) is dat heel, heel triest.
Snackie schreef:Terwijl ik vaak medelijden heb met de paarden waar een figuurtje van 60kg op zit te stuiteren.
Tja, moet jij weten, maar over die figuurtjes hebben we het niet. Offtopic dus 
Wat ik nog even wil melden:
Lol wordt hier automatisch gekoppeld aan rijden. Volgens Snackie is lol hebben met je paard hetzelfde als rijden. Gek is dat, want ik heb ook een hoop lol met een paard als ik ermee in de bak aan het spelen ben, als ik het paard longeer, of ermee werk aan de lange lijnen. Ik heb ook enorm veel lol met een paard als ik gewoon sta te poetsen, en de verzorging doe. Ik kan zelfs lol hebben met een paard als ik de wei of de paddock uitmest.... (daar val je wel van af, trouwens, als je het vaak genoeg doet
)
Vogens mij klopt die koppeling dus niet. Rijden en lol hebben is niet synoniem aan elkaar.
Dan: worden mensen die te zwaar zijn voor hun paard en er toch op rijden, goedgepraat met de vergelijking met stuiterende, lichte mensen op een paard. Maar: het één maakt het ander niet goed.
Dan wordt er gedaan alsof er een keuze moet worden gemaakt, die er niet is.
Er is nog nooit iemand bij mij gekomen, met dat hij/zij een bijrijdster socht, dat er zich slechts 2 hadden gemeld, een meisje van 50 kg die trekt en stuitert, en een vrouw die veel te zwaar is voor het paard .....
Er is keus zat. Het is niet nodig te kiezen tussen 2 kwaden.
Overigens zou ik in bovenstaand geval beide kandidates afraden, en voorstellen de zoektocht voort te zetten. Eventueel het trainingsschema en het voedingsschema te veranderen, zodat het paard niet bijgereden hoeft te worden