Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re: Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:21

Maar zoals ik al zeg, het blijft achter de schermen, en dus onzichtbaar voor mensen die wellicht hele goede argumenten kunnen aandragen waardoor de mod al dan niet (er is dus GEEN verplichting voor de mod, behalve het "aanhoren" van de argumenten en ze in overweging te nemen) zijn/haar beslissing herroept/bekrachtigd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:23

Maar een mod heeft de taak om die beslissingen te nemen, gebruikers niet. En ik zie eigenlijk niet echt de meerwaarde in, want de meningen van mods onderling bevatten ook alle mogelijke argumenten. Alles wordt afgewogen. En als een gebruiker denkt dat hij/zij zo'n goed argument heeft, kan die toch ook gewoon pb'en?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:24

Apple schreef:
"gevoelige zaken per pb en de rest openbaar" gaat zeker niet werken. Dan ben je dus bezig een groot gedeelte van de tijd je mede moderators aan het PB-en en is in de openbaarheid alleen maar te zien dat iemand een OW krijgt.

Dat ben ik absoluut niet met je eens.

Als er bij de mod een PB binnenkomt met een dusdanig goede, vertrouwelijke reden waar de mod zijn/haar beslissing op basseert, dan is aan het einde van de discussietermijn het voldoende als de mod de opmerking plaatst: "Slotje blijft gehandhaafd om redenen bij de mod bekend".

Transparant, maar wel integer!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:25

Het komt nu ook voor dat we een OW geven, dat daarna iemand met goede argumenten komt en dat we de OW weer in trekken.

Daarnaast, als wij een OW geven dan doen wij dat op basis van de uitlatingen op het forum. Het postgedrag houden we tegen de boktregels aan. Als bokkers zichzelf ook goed op de hoogte zouden stellen van de boktregels dan zouden we veel minder vaak een OW hoeven uitdelen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:30

Tieneke schreef:
Maar een mod heeft de taak om die beslissingen te nemen, gebruikers niet. En ik zie eigenlijk niet echt de meerwaarde in, want de meningen van mods onderling bevatten ook alle mogelijke argumenten. Alles wordt afgewogen. En als een gebruiker denkt dat hij/zij zo'n goed argument heeft, kan die toch ook gewoon pb'en?

Ja, maar PB's zijn privé en je weet dan nooit of je de enige bent met die mening. En er is geen controle dat de opmerking niet "voor het gemak/omdat het beter uitkomt/omdat er anders zoveel in een topic geknipt moet worden/...." terzijde worden geschoven.

En je hebt me niet goed begrepen als je denkt dat ik gebruikers beslissingsbevoegdheden wil geven, ik wil ze recht geven op discussie over moderatorbeslissingen, en ik wil ze recht geven op inzage in het beleid. Net als in het "echie".

De mod beslist, wij kunnen helpen met het maken van de beslissing. Het kan voor een mod heel verhelderend werken denk ik. Overleg met andere mods is toch een vrij eenzijdige benadering, ik pleit voor een ruimer referentiekader.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:31

in het echie, heeft mijn personeel geen inzage of zeggenschap in mijn beleid........

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:32

Dus een pb Lachen Dat is toch meer dan genoeg dan?

Mods moeten imo niet in hun bericht laten uitschijnen dat ze extra info hebben gehad van een gebruiker. Dan krijg je weer dat er partijdigheid is, dat de een zijn laatste woord nog wilt doen etc.

Ik weet dat jij dat niet zo bedoelde om bevoegdheden te geven, maar gebruikers verwachten dat wel als ze hun mening geven, dat daar iets mee gedaan wordt, of mods akkoord zijn of niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:35

Bokkers hebben recht op discussie over moderatorbeslissingen. Dat kan per PB of door een gefundeerd topic op FZ.
Bokkers hebben ook inzage in het beleid. De boktregels zijn openbaar en elke maand komt een bulletin uit waar de nieuwste wijzigingen in genoemd staan.

Enige vorm van bedrijfsblindheid kun je mi altijd krijgen, de doorloop aan moddies is volgens mij groot genoeg om te voorkomen dat het een blackbox wordt waarbij iedereen elkaar na praat.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:35

Apple schreef:
Het komt nu ook voor dat we een OW geven, dat daarna iemand met goede argumenten komt en dat we de OW weer in trekken.

Daarnaast, als wij een OW geven dan doen wij dat op basis van de uitlatingen op het forum. Het postgedrag houden we tegen de boktregels aan. Als bokkers zichzelf ook goed op de hoogte zouden stellen van de boktregels dan zouden we veel minder vaak een OW hoeven uitdelen.

Ik heb het nu niet over OW's. OW's zijn beslissingen die 1 iemand treffen. Het killen van een discussie met een slotje, of het openlaten van een topic waarin koning fabel het wint van de realiteit, over zulke zaken moet gediscussieerd kunnen worden. Als die discussie leidt tot het terugdraaien van een OW, prachtig, maar het is primair de taak van degene die de OW krijgt om die aan te kaarten bij de betreffende mod.

De discussies die ik wil voeren, zouden op FZ gevoerd moeten worden. Niet in het topic waar een slotje op is gezet, de discussie moet elders gevoerd worden waar het geen schade aan het oorspronkelijke topiconderwerp aanbrengt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:36

Jiehaaa, dat kan nu toch ook?

Als er ergens een slotje op komt dan kun je toch een discussie op FZ starten met de vraag waarom er een slotje op zit? En daarbij waarom het dan volgens jou open moet blijven?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:39

KiWiKo schreef:
in het echie, heeft mijn personeel geen inzage of zeggenschap in mijn beleid........

Bij de overheid wel. En vakbonden zijn ook niet voor niets uitgevonden.

Maar jouw personeel mag toch wel zijn mening geven? Of sta je daar niet voor open? Jouw personeel zal ook wel eens de koppen bij elkaar steken als ze het niet met je eens zijn. En misschien durven ze het ook nog wel tegen je te zeggen. Of je er wat mee doet, is uiteraard aan jou. Maar wie weet brengt het je aan het denken en wie weet wil je er ook nog wat mee doen....
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 18-01-08 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:39

Zoals Apple zegt, kunnen die discussies op FZ gevoerd worden, zolang het opbouwend en oplossingsgericht is. Het verleden wijst uit dat dit helaas heel vaak zo niet verloopt, maar misschien kunnen we daar met een paar gebruikers wel wat meer in proberen te sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:39

Maar eerder kregen we al enkele keren in dit topic te horen dat we het daar niet over mochten hebben Lachen
Zie vorige bladzijde Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:42

Wat Tieneke zegt klopt helemaal Lachen

Op FZ verschijnt er dan een topic in de trant van "moderators gooien te snel met slotjes" of "onzin dat je daar en daar een slotje zet".
Als moderator zijnde kun je daar niet zoveel mee.

Als er nu zou komen "dit en dat topic is op slot gegaan, maar volgens mijn mening kan het best wel weer goed komen als je de laatste 2 pagina's verwijderd" dan kan ik daar iets mee als moderator Lachen.
Dan is het makkelijker de dialoog aan te gaan.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:46

Apple schreef:
Jiehaaa, dat kan nu toch ook?

Als er ergens een slotje op komt dan kun je toch een discussie op FZ starten met de vraag waarom er een slotje op zit? En daarbij waarom het dan volgens jou open moet blijven?

Nou, dat is anders niet erg duidelijk.

Ik citeer even wat er over FZ te vinden is:

Citaat:
FZ is bedoeld voor de technische kant van Bokt. Dienstmededelingen en veranderingen in de werking van Bokt worden hier gemeld. Als je problemen tegenkomt, een knopje dat niet werkt bijvoorbeeld, en het staat niet uitgelegd in de FAQ, dan kun je dat ook hier plaatsen.

Ook ideeen over het beheer van Bokt kunnen hier besproken worden.

Ik haal hier niet uit hoor. Het is dat ik van Maya in een PB getipt werd dat ik dat kon doen. Weet je hoeveel reacties van bokkers ik gehad heb via de PB toen ik dit deed? Mensen waren a)hoogst verbaasd dat ik het lef had om e.e.a. ter discussie te stellen, en b) het slotje zou niet lang op zich laten wachten en c)sommige mensen die dit in het verleden hadden getracht, kregen er een OW voor! Clown

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:48

runningkawa schreef:
Maar eerder kregen we al enkele keren in dit topic te horen dat we het daar niet over mochten hebben Lachen
Zie vorige bladzijde Lachen

En daarmee slaat RK de spijker op zijn kop. Haha!

Ja het mag, maar nee, het mag ook weer niet.

Wat is het nu?

Ik blijf erbij: Openbaarheid van bestuur, maar het "management" beslist.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:49

Ik heb dat voor mijn modperiode ook geprobeerd en ik heb daar nooit een OW voor gehad, integendeel! Het is gewoon de manier waarop je het brengt en hoe je de discussie aangaat. De meeste slotjes bij dergelijke discussies zijn imo gewoon terecht, omdat er verweten wordt en zonder haalbare oplossingen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:50

Apple schreef:
Wat Tieneke zegt klopt helemaal Lachen

Op FZ verschijnt er dan een topic in de trant van "moderators gooien te snel met slotjes" of "onzin dat je daar en daar een slotje zet".
Als moderator zijnde kun je daar niet zoveel mee.

Als er nu zou komen "dit en dat topic is op slot gegaan, maar volgens mijn mening kan het best wel weer goed komen als je de laatste 2 pagina's verwijderd" dan kan ik daar iets mee als moderator Lachen.
Dan is het makkelijker de dialoog aan te gaan.

Dan mag die info wel eens op FZ worden gezet. Want zo vinden mensen de weg niet, en voelen ze zich niet gehoord/alleen in hun missie.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:51

Ik heb het idee dat het in theorie allemaal wel mogelijk is, maar de praktijk is nogal grillig. Een consequente aanpak is wellicht een mooi streven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:52

ben ik met Tieneke eens.......... commentaar krijgen op "ons" werk is niet erg, maar kom dan met een structurele oplossing.....

Het is zo makkelijk om te zeggen, dit en dat is fout......... en verder geen oplossingen bij te dragen, of oplossingen die verre van haalbaar zijn binnen het budget, technische mogelijkheden of weet ik veel wat

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:54

KiWiKo schreef:
ben ik met Tieneke eens.......... commentaar krijgen op "ons" werk is niet erg, maar kom dan met een structurele oplossing.....

Het is zo makkelijk om te zeggen, dit en dat is fout......... en verder geen oplossingen bij te dragen, of oplossingen die verre van haalbaar zijn binnen het budget, technische mogelijkheden of weet ik veel wat

Nou volgens mij draag ik hele structurele oplossingen aan... Ik kauw precies uit hoe het vorm moet krijgen, en het is nog uitvoerbaar ook.

Er is technisch niet meer voor nodig dan wat er al is, het kost geen cent meer.... Ideaal toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:56

Sorrie Jiehaaa, ik heb nog geen oplossing voorbij zien komen die uitvoerbaar is.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:01

KiWiKo schreef:
Sorrie Jiehaaa, ik heb nog geen oplossing voorbij zien komen die uitvoerbaar is.

Ik wel, een subfora op FZ waar enkel dergelijke discussies gevoerd kunnen worden. Zie blz 17 e.v. voor de opzet.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:06

Tieneke schreef:
Zoals Apple zegt, kunnen die discussies op FZ gevoerd worden, zolang het opbouwend en oplossingsgericht is. Het verleden wijst uit dat dit helaas heel vaak zo niet verloopt, maar misschien kunnen we daar met een paar gebruikers wel wat meer in proberen te sturen?

Ik vind dat dus geen taak van de gebruikers, hier zijn de mods voor. En de FAQ/sticky/regels.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:07

En hoe zou jij het concreet aanpakken om het niveau oplossingsgericht en niet anti-mod te houden?

Gebruikers kunnen daar ook best in sturen, heb ik destijds ook gedaan en dat ging prima.