Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:12

IMANDRA schreef:
Nee OleJon, dat heet 'van mening verschillen en daar niet tegen kunnen'.
Volgens mij is er geen discriminatie op Bokt zelf en opmerkingen die niet door de beugel -bijv persoonlijke aanvallen- kunnen worden verwijderd. Van beide kanten.

Topics 'verzieken' is vaak een gevolg van actie en reactie, waarbij béíde kanten 'schuld' hebben van het laten ontsporen van het topic. Ik zie vaak dat juist de hele uitlokkende reacties dat starten. Dwz, dat begint meestal al niet met een nette reactie/discussie.

Hoe typerend dat jij er dan op reageert om het wel even de kop in te drukken met je platslaan van elk alternatief geluid onder het mom van 'die ander is dom, weet niet hoe het in elkaar zit, die bron is niet betrouwbaar' (bedenk hier zelf nog even een klierig toontje bij). Zodra je argumenten weerlegd worden word je zelf net zo persoonlijk of stap je net zo in de weerstand als degene waar je over klaagt. En zo zijn er veel meer mensen, maar het is opvallend dat je er in allerlei verschillende topics als een bronstige kip bovenop vliegt.

Dat maakt het voor mij in ieder geval steeds minder aantrekkelijk om te reageren op bokt, want dat is géén discussie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:47

Bizar hoe lang een beslissing over privacy moet duren. Want wat je daarover typt Bart heb ik je echt al veel vaker zien zeggen. Het komt op mij over alsof jouw mening nog steeds zwaarder weegt dan de vraag van inmiddels zo goed als alle gebruikers. Ik vind bokt nog steeds leuk, maar het is absoluut geen service orientated platform.

nps

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:51

Volgens mij was het zoveel rustiger op bokt om hele andere dingen (privacy enzo), niet omdat een paar mensen zich verongelijkt voelen in de actualiteitentopics.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:55

bromfiets schreef:
IMANDRA schreef:
Volgens mij is er geen discriminatie op Bokt zelf en opmerkingen die niet door de beugel -bijv persoonlijke aanvallen- kunnen worden verwijderd. Van beide kanten.

Topics 'verzieken' is vaak een gevolg van actie en reactie, waarbij béíde kanten 'schuld' hebben van het laten ontsporen van het topic. Ik zie vaak dat juist de hele uitlokkende reacties dat starten. Dwz, dat begint meestal al niet met een nette reactie/discussie.

Hoe typerend dat jij er dan op reageert om het wel even de kop in te drukken met je platslaan van elk alternatief geluid onder het mom van 'die ander is dom, weet niet hoe het in elkaar zit, die bron is niet betrouwbaar' (bedenk hier zelf nog even een klierig toontje bij). Zodra je argumenten weerlegd worden word je zelf net zo persoonlijk of stap je net zo in de weerstand als degene waar je over klaagt. En zo zijn er veel meer mensen, maar het is opvallend dat je er in allerlei verschillende topics als een bronstige kip bovenop vliegt.

Dat maakt het voor mij in ieder geval steeds minder aantrekkelijk om te reageren op bokt, want dat is géén discussie.

Ik vind IMANDRA altijd erg prettig en súper inhoudelijk reageren. Voor mij een welkome, onderbouwde noot tussen posts die ik heel slecht onderbouwd, niet genuanceerd, niet inhoudelijk vind. Neemt altijd de moeite om dingen goed uit te zoeken ipv maar zomaar te roeptoeteren. En volgens mij gaat dit alleen maar over topics bij nieuws en actualiteiten, toch?

Zo zie je maar weer dat smaken over wat prettig is en niet als heel anders worden ervaren. Zullen we hier dus niet op de man gaan spelen en teruggaan naar waar dit over ging (privacy)?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:13

@nps: smaken verschillen idd. Ik wilde hier gedrag benoemen wat ik vaker zie gebeuren en waar ik zo me aan stoor dat ik minder reageer op bokt. Dat mag je op de man spelen noemen, maar ik benoem een patroon dat ik bij meerdere gebruikers zie gebeuren. Gaat niet zozeer om Imandra. Je hebt gelijk dat het topic daar niet over gaat.

Wel ontopic: Dit gedoe loopt al zo lang ik op bokt zit en er is nog nooit iets structureel veranderd. Alle plannen verwateren wat dat betreft. Wat ik in de loop der tijd heb geleerd is na te denken vóór ik iets plaats.

Edit: Ik lees net het begin van dit topic nog eens en het start niet met privacy. Daarmee is mijn eerste reactie gewoon ontopic. Mijn reactie van tafel vegen omdat het offtopic zou zijn en daarmee alles platslaan is daarmee een prachtig voorbeeld van wat ik bedoel. Dat zie ik zoveel mensen doen als iets niet in hun straatje past.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:16

Elisa2 schreef:
OleJon schreef:
Voel je aangesproken Imandra?
Eh en geen discriminatie?
Bepaalde mensen hebben wappie voor en na in de mond. Alleen omdat Bepaalde mensen dingen anders zien.
Of de nadruk op ongevacineerden leggen. Is in mijn ogen discriminatie

Nou gaat 't wel goed? Waarom deze discussie hier nu weer naartoe halen?

Omdat het mischien daarom ook rustig er is op bokt? Daar gaat dit topic toch over. Kan me voorstellen dat er veel mensen zich hier niet meer welkom voelen.

Ik merk wel dat er sommige mensen zijn die nogal agressief uit de hoek kunnen komen in discussies, vaak op de persoon ipv op de inhoud. Zelf probeer ik me daarom ook afzijdig te houden van dat soort discussies en personen. Maar ja, het zou mij niet verbazen als het daardoor rustiger wordt op Bokt.

Dit herken ik heel erg. Ik ben op bokt omdat ik het leuk vind om te discussiëren. Ik hou absoluut niet van agressie , of mensen die stokpaardjes bedrijven en dan heel vaak klik ik het topic weg.
Wel ga ik voor mijn mening staan als ik het idee heb dat bepaalde meningen niet te vaak langs horen te komen zonder dat er tegenargumenten komen.
Zo van :" ach, er zijn vast leukere topics".

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:29

bromfiets schreef:
IMANDRA schreef:

Nah, het is een tegenreactie, mijn mening over wat OleJon aanhaalt. Heb hem/haar vaak genoeg in topics voorbij zien komen om daar een mening over te vormen. Als jij een tegenreactie al 'de kop in drukken' en 'een klierig toontje' vindt, dan is een discussie überhaupt al niks voor jou lijtk mij. Want dat vind ik dat wel: in een discussie luister/lees je m.i. wat je tegenstander zegt, probeer je datgene te ontkrachten wanneer je over die statements twijfelt/niet mee eens bent en/of geef jij je eigen mening, en bij voorkeur met betrouwbare bronnen en goede argumenten.

Ik vind dat ik helemaal niet zo vaak persoonlijk wordt. Hooguit zeg ik wat over de manier van communiceren (wat imo onderdeel is van de inhoud), maar over het algemeen probeer ik toch echt op de inhoud in te gaan. En de bron van die inhoud is belangrijk/bepalend, dus ja, als ik dat niet betrouwbaar vind dan reageer ik daarop. Net als diverse discussiepartners aangeven bijv. de NOS of overheid niet betrouwbaar te vinden. Dus in hoeverre ben ik anders dan die discussiepartners, en waarom probeer je mij nu te pakken op het aangaan van die discussie, terwijl die discussiepartners vaak júíst degenen zijn die erop springen als er iets wordt gedeeld waar zij het niet mee eens zijn (op bokt ofwel in het nieuws)?

En dat jij dat uitgebreid of wat feller weerwoord niet fijn vindt kan prima, maar weerwoorden zijn nu eenmaal onderdeel van een discussie, en Bokt is een discussieforum.

"Als een bronstige kip [er] bovenop vliegt" vind ik trouwens niet heel netjes qua benaming, overigens. Ik vind discussies gewoon interessant dus doe er graag aan mee (als ik het niet leuk had gevonden dan zou ik ook niet zo diep in de (on)waarheid van die argumenten duiken en er bronnen van proberen te zoeken). Als het vaak aangaan van discussies typerend is voor een "bronstige kip die erop vliegt" dan zijn wel meer mensen een "bronstige kip", van béíde kanten.

nps schreef:
Volgens mij was het zoveel rustiger op bokt om hele andere dingen (privacy enzo), niet omdat een paar mensen zich verongelijkt voelen in de actualiteitentopics.

Eens. Mijn aanname is dat die mensen die zich verongelijkt voelen omdat hun mening steeds wordt weerlegd slechts een kleine -doch vocale- groep is in de Nederlandse samenleving. Of Bokt moet echt het tegenovergestelde van representatief zijn (Bokt is niet representatief voor Nederland, maar het moet wel gek lopen als die groep hier wel een meerderheid omvat).

Thanks voor het compliment trouwens :D.
Als iemand het met mij oneens is dan nodig ik diegene graag uit om je mening te delen en hopelijk te onderbouwen. Ik vind het oprecht leuk om te horen hoe mensen erover denken, maar dan moet het wel op een nette manier gaan. Wat felheid vind ik niet erg, maar ik word ook gefrustreerd als er om de hete keutel heen wordt gedraaid en er van alles wordt verzonnen of in de slachtofferrol gedoken om maar geen antwoord te hoeven geven. Niet dat iemand dat verplicht is trouwens, maar bij de "bronstige kippen" van de andere kant is het wel opvallend hoe vaak dat gebeurt, in plaats van dat er netjes op een weerwoord met vragen/stellingen wordt ingegaan. Moeten we dat patroon dan ook bespreken? Of het patroon dat een select groepje gebruikers nogal de neiging heeft om misinformatie te dumpen en dan vooral niet meer op weerwoorden daarop te reageren?

Ik vind het wel oprecht jammer dat jij je daaraan stoort. Kan je mij uitleggen wat je precies daaraan frustreert: dat diegene een weerwoord krijgt an sich, dat dat weerwoord een wat langere post is/kan zijn? Of iets anders? In het geval van die eerste: zeker als het gaat om informatie die feitelijk en objectief gewoon niet klopt, hoe moet je daar dan op reageren volgens jou? Zijn alle meningen in jouw ogen gelijk, en/of mag zo'n mening dan geen weerwoord krijgen voor het geval dat de poster daar aanstoot aan neemt? Hoe zie jij dat?

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik merk wel dat er sommige mensen zijn die nogal agressief uit de hoek kunnen komen in discussies, vaak op de persoon ipv op de inhoud. Zelf probeer ik me daarom ook afzijdig te houden van dat soort discussies en personen. Maar ja, het zou mij niet verbazen als het daardoor rustiger wordt op Bokt.

Dit herken ik heel erg. Ik ben op bokt omdat ik het leuk vind om te discussiëren. Ik hou absoluut niet van agressie , of mensen die stokpaardjes bedrijven en dan heel vaak klik ik het topic weg.
Wel ga ik voor mijn mening staan als ik het idee heb dat bepaalde meningen niet te vaak langs horen te komen zonder dat er tegenargumenten komen.
Zo van :" ach, er zijn vast leukere topics".

Wat vinden jullie onder "agressief" vallen? (oprechte vraag!)

Edit: woops, ga ik weer :)). Sorry voor de lange post. Is een interessant topic :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:48

Citaat:

Voor mij zijn dat directe of indirecte aanvallen. Woorden als wappie, die kip die bronzig zou zijn mag er ook bij (is persoonlijk oordeel en niet aardig en niet inhoudelijk). Het is vaak de toon die de muziek maakt waar ik dan helemaal geen zin in heb, vaak de oeverloze herhalingen bv als er een foto of filmpje is geplaatst (vind ik altijd zo sneu voor de TS) of advies gevraagd wordt, etc.

Wat ik ook wel eens heb, maar niet vaak, dat ik bij sommige bokkers als ik de post lees diep moet zuchten zo van daar heb je haar of hem weer. Meestal lees ik zo'n persoon zijn of haar posts even niet zodat hij weer uit de allergie gaat.

Bij jou heb ik dat overigens nooit gehad. Wel vind ik soms je posts erg lang, ik heb dyslexie, en dan sla ik ze wel eens over. Want dan lees ik al veel en dan word ik te moe ervan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:54

Maar dat zuchten heeft iedereen denk ik wel eens.
Dat heb ik dus wel vaak bij IMANDRA.
(maar ook bij andere)
Ik vind dat ze in veel topics de juf/meester uit komen hangen. Met haar lesstof. Andere lesstof word overboord gekieperd.
Ook op plekken waar dat niet wenselijk is.
Zoals toen het "wappie" corona topic.
Nu in het steun de boeren topic.
Laat mensen toch hun eigen plekje hebben.
Al is dat volgens jou (jou/ je algemeen) niet met de juiste informatie.
1 je hebt hebt de wijsheid ook niet om pacht. Dat is je eigen visie.
2 erken dat overal de juf/meester uithangen sociaal niet wenselijk is.

Ja daar gaan mensen wel door weg.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:56

Moderatoropmerking:
Het topic wordt niet gezelliger als jullie individuele gebruikers gaan bespreken, daar is FZ ook niet voor bedoeld. Ook niet als de gebruikers in kwestie zelf meedoen. :) Willen jullie het weer breder trekken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:05

DP dat hou je toch dat zuchten bij mensen, en daar is ook niets mis mee.
Ik zucht zelfs wel eens bij mijn man en dat is toch echt wel voor mij de liefste van de wereld.
Dus zuchten zegt vaak nog meer iets van de zuchter als diegene waarover gezucht wordt. Dus eigenlijk vind ik het niet eens een criteria van goed of slechte post cq bokker.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:12

Nee is ook geen criteria over die bokker.
Maar idd over waar ik me als persoon aan stoor. Maar een ander helemaal een goed bericht vind.

Toch denk ik wel als je een beetje je je voelsprieten uitsteekt, of zelfs als het door diverse mensen aan word gegeven zoals toen ik dat corona topic, dat je weet waar je mening wel of niet gewenst is.
Maar daar word weinig gehoor aan gegeven.
Zeker bij politieke topics is het een groep die bepaald welke richting de berichten in mogen gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:13

DP ik ervaar het als buitengewoon naar dat je door blijft gaan met je post over "die" bokker en ik pas dus en stop met de discussie hierover. Ik vind het absoluut niet OK dat je dit blijft doen en dus ook mijn algemene post willens en wetens opzij schuift door het persoonlijk te blijven houden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-07-22 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:15

pien_2010 schreef:
DP ik ervaar het als buitengewoon naar dat je door blijft gaan met je post over "die" bokker en ik pas dus en stop met de discussie hierover. Ik vind het absoluut niet OK dat je dit blijft doen.

Huh?
Ik heb het juist algemeen.
Ik heb het niet over 1 bokker.

Hoe haal je dat uit mijn tekst?
Niet mijn bedoeling

Oh wacht de letterlijke die bokker. Dat was niet specifiek. Was puur op jou bericht.

Euh hoe leg ik dat uit.

Edit
Citaat:
Dus zuchten zegt vaak nog meer iets van de zuchter als diegene waarover gezucht wordt. Dus eigenlijk vind ik het niet eens een criteria van goed of slechte post cq bokker.

Dat had ik in mijn hoofd toen ik reageerde.
Die bokker is voor mij algemeen een bokker die op dat moment je laat zuchten.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-07-22 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:17

DuoPenotti schreef:
pien_2010 schreef:
DP ik ervaar het als buitengewoon naar dat je door blijft gaan met je post over "die" bokker en ik pas dus en stop met de discussie hierover. Ik vind het absoluut niet OK dat je dit blijft doen.

Huh?
Ik heb het juist algemeen.
Ik heb het niet over 1 bokker.

Hoe haal je dat uit mijn tekst?
Niet mijn bedoeling

Oh wacht de letterlijke die bokker. Dat was niet specifiek. Was puur op jou bericht.

Euh hoe leg ik dat uit.

OK je kunt hem ook anders lezen. Sorry. Het ging inderdaad over "die " bokker (désolée) het spijt me.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:19

DuoPenotti schreef:
(maar ook bij andere)
Ik vind dat ze in veel topics de juf/meester uit komen hangen. Met haar lesstof. Andere lesstof word overboord gekieperd.

Nou exact dit dus, al zou ik het breder willen trekken dan wappies of boeren maar gewoon voor iedereen. Je wéét dat je het met bepaalde mensen niet eens wordt, negeer ze ipv op een belerend toontje weg te zetten als onnozel of dom. Plus dat gepredik over hoe een discussie zou moeten terwijl je die ongeschreven regels zelf ook niet in acht neemt. Dit lijkt meer op pestgedrag.

En niet op de mensen zelf reageren wordt moeilijk als het in élk topic steeds weer dezelfde mensen zijn die zo reageren. Met ook steeds weer dezelfde mensen die het voor elkaar opnemen én steeds weer dezelfde mensen die het afmaken met een flauwe oneliner. En ja, voor mij als toeschouwer ziet dat er steeds weer uit als een kudde bronstige kippen die er op vliegt. Mijn mening, maar dat lijkt alleen te mogen als dat in het straatje past. Als ik echt hetzelfde over bijvoorbeeld Olejon zou zeggen is her ineens wel oké.

Ik blijf uit die discussies omdat ik walg van dit soort gedrag, lijkt me juist nodig om te benoemen in een topic met de vraag waarom het rustiger lijkt op bokt en de vraag vanuit het beleid wat daar mee gedaan kan worden. Daar zou wat mij betreft best meer op gemodereerd mogen worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:20

Ik begrijp de verwarring.
Heb het in een edit uit proberen te leggen.

Tekst is niet altijd mijn beste ding.

Excuses uiteraard aanvaardt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:49

bromfiets schreef:
Nou exact dit dus, al zou ik het breder willen trekken dan wappies of boeren maar gewoon voor iedereen. Je wéét dat je het met bepaalde mensen niet eens wordt, negeer ze ipv op een belerend toontje weg te zetten als onnozel of dom. Plus dat gepredik over hoe een discussie zou moeten terwijl je die ongeschreven regels zelf ook niet in acht neemt. Dit lijkt meer op pestgedrag.

En niet op de mensen zelf reageren wordt moeilijk als het in élk topic steeds weer dezelfde mensen zijn die zo reageren. Met ook steeds weer dezelfde mensen die het voor elkaar opnemen én steeds weer dezelfde mensen die het afmaken met een flauwe oneliner. En ja, voor mij als toeschouwer ziet dat er steeds weer uit als een kudde bronstige kippen die er op vliegt. Mijn mening, maar dat lijkt alleen te mogen als dat in het straatje past. Als ik echt hetzelfde over bijvoorbeeld Olejon zou zeggen is her ineens wel oké.

Ik blijf uit die discussies omdat ik walg van dit soort gedrag, lijkt me juist nodig om te benoemen in een topic met de vraag waarom het rustiger lijkt op bokt en de vraag vanuit het beleid wat daar mee gedaan kan worden. Daar zou wat mij betreft best meer op gemodereerd mogen worden.

Maar wat mij betreft draait het niet over het 'met elkaar eens worden'. Want ik ben het met je eens (haha) dat je het niet met elkaar eens gaat worden. Mij gaat het in die discussies meer om de meelezers, die als het ware op de schutting zitten en willen leren. En om misinformatie recht te trekken als ik dat zie. Want ik ben van mening dat je dat niet zomaar kan laten staan. Sterker nog, volgens eerdere gesprekken met moderators vind Bokt dat misinformatie door bokkers zelf rechtgetrokken (moeten) worden. Dus het idee is wel dat mensen daar dan op reageren.

Natuurlijk heb je ook gewoon momenten dat je gefrustreerd raakt en een opmerking wat feller is, maar dat is vrijwel altijd een actie-reactie. Ik word zelf pas wat feller/gefrustreerder als mijn discussiepartner kinderachtig of gemeen reageert, of wel de mening blijft spuien maar niet op (redelijke) vragen of weerwoorden ingaat. Ik probeer dat felle zo veel mogelijk te voorkomen natuurlijk, maar hey, ik blijf mens.

Ik denk zelf dat ik in grote mate die regels wel volg hoor. Maar het blijft geschreven tekst, dus misschien komt het soms anders over.

Maar 'in elk topic dezelfde mensen die [zo] reageren' geldt toch gewoon voor beide kanten? Ik merk ook dat het grotendeels dezelfde Bokkers zijn die die discussie aan gaan. Dezelfde bokkers die met oneliners komen. Dezelfde bokkers die er steeds 'opvliegen' (van beide kanten). Hoe bedoel je "Mijn mening, maar dat lijkt alleen te mogen als dat in het straatje past. Als ik echt hetzelfde over bijvoorbeeld Olejon zou zeggen is her ineens wel oké." precies?

En hoe wil je dat gedrag voorkomen? Zoals ik al zei, het is actie-reactie. Wil je een onliner of stelling die die discussie start dan weghalen? Laten staan maar reacties mogen niet? Specifieke bokkers weren van reageren? hoe moeten mods het aanpakken aldus jou, om dat gedrag te voorkomen?

pien_2010 schreef:
Citaat:

Voor mij zijn dat directe of indirecte aanvallen. Woorden als wappie, die kip die bronzig zou zijn mag er ook bij (is persoonlijk oordeel en niet aardig en niet inhoudelijk). Het is vaak de toon die de muziek maakt waar ik dan helemaal geen zin in heb, vaak de oeverloze herhalingen bv als er een foto of filmpje is geplaatst (vind ik altijd zo sneu voor de TS) of advies gevraagd wordt, etc.

Wat ik ook wel eens heb, maar niet vaak, dat ik bij sommige bokkers als ik de post lees diep moet zuchten zo van daar heb je haar of hem weer. Meestal lees ik zo'n persoon zijn of haar posts even niet zodat hij weer uit de allergie gaat.

Bij jou heb ik dat overigens nooit gehad. Wel vind ik soms je posts erg lang, ik heb dyslexie, en dan sla ik ze wel eens over. Want dan lees ik al veel en dan word ik te moe ervan.

Duidelijk :j. Directe of indirecte (persoonlijke) aanvallen, van welke kant dan ook, mogen wat mij betreft weggehaald worden door mods. Al snap ik ook dat indirect lastig te modereren is. Idem met oeverloze herhalingen.

En hey, als een post niet fijn is om te lezen lekker overslaan :D. Die epistels zijn niet voor iedereen weggelegd en het stoort me dan ook totaal niet als sommige mensen daar geen zin in hebben. Snap ik wel :)).

DuoPenotti schreef:
(maar ook bij andere)

Maar als zo'n bokker dan de 'juf/meester uit gaat hangen', is dat omdat diegene dan zijn/haar mening verkondigt en die onderbouwt, en dat de manier van zo'n post opstellen dan vervelend overkomt? Hoe moet je dan reageren, moet je eigenlijk altijd zeggen "ik heb begrip voor jouw mening, ik denk er zo over", zelfs als de bronnen/feiten waar je mee schermt eigenlijk heel duidelijk zijn?

En een persoonlijke vraag: als je naar jezelf kijkt, naar de mensen bij wie je dat zo voelt. Voel je dat dan alleen bij Bokkers met wie je het (vaak) oneens bent en zou het dan misschien niet meer liggen aan de irritatie dat iemand een [te] uitgebreid weerwoord heeft, in plaats van de manier van schrijven los van de inhoud? Kan je een (algemeen) voorbeeld noemen van wat je belerend vindt en hoe het in jouw ogen dan wel geschreven zou moeten worden?

Overigens heb ik heel bewust geprobeerd om in het steun de boeren topic weg te blijven van statements te maken over de stikstofcrisis zelf. Volgens mij stel ik daar voornamelijk vragen over. Enige discussie die is geweest is rondom of bepaalde posts daar wel of niet gewenst zijn, en ja, daar heb ik een sterke mening over, want het lijkt me niet wenselijk dat je een echokamer gaat creëren waarin andere -netjes geformuleerde- meningen niet toegestaan zijn. Dat geldt net zo goed voor onderwerpen waarin mijn mening in lijn ligt met die echokamer overigens. Ik vind het wel een ander verhaal als er -bewezen- misinformatie gepost wordt. Van welke kant dan ook. Maar goed, op dat onderwerp is mijn mening ook wel duidelijk :)

Je zegt, 'laat mensen hun eigen plekje hebben'. Ik denk hierbij even aan de Corona-topics die draaien rondom niet-vaccineren: moet je feitelijke misinformatie dan maar gewoon laten staan, met het risico dat twijfelaars die lezen?

DuoPenotti schreef:
Nee is ook geen criteria over die bokker.
Maar idd over waar ik me als persoon aan stoor. Maar een ander helemaal een goed bericht vind.

Toch denk ik wel als je een beetje je je voelsprieten uitsteekt, of zelfs als het door diverse mensen aan word gegeven zoals toen ik dat corona topic, dat je weet waar je mening wel of niet gewenst is.
Maar daar word weinig gehoor aan gegeven.
Zeker bij politieke topics is het een groep die bepaald welke richting de berichten in mogen gaan.

Maar blijf je dat niet altijd hebben?
Er is altijd wel iemand die zich irriteert aan je berichten. Of dat nu een persoonlijke afkeur is, of ligt aan de mening, of aan de manier van schrijven.. En daar tegenover staan weer veel mensen die die manier van schrijven/posten wél waarderen. Moet je dan de ene groep maar laten vallen om de persoonlijke voorkeur van die andere groep te pleasen? Zo ja, waarom die groep wel en de andere groep niet?

En wordt die 'richting' niet gewoon bepaald door wat in de maatschappij doorgaans de 'gemiddelde' / meestvoorkomende mening is? Als ik kijk naar de vaccinatie- en covid-topics heb ik dat idee namelijk wel. Hooguit dat de mensen die daar vaak posten wat meer kennis hebben opgebouwd doordat ze de situatie inhoudelijk goed volgen en die kennis daar inzetten. Maar als je kijkt naar de richting ligt die volgens mij vrijwel altijd in lijn met wat de maatschappij algemeen genomen vindt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:04

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt regels.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 15-07-22 23:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:05

Waarom zijn dit geen pb’s?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:06

Omdat je daarom ziet wat er speelt?
Dat is toch waar het topic over gaat oa?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:14

Dat was vorige pagina ook wel duidelijk voor mij, de rest hadden prima in pb gekund.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:40

Citaat:
Maar wat mij betreft draait het niet over het 'met elkaar eens worden'. Want ik ben het met je eens (haha) dat je het niet met elkaar eens gaat worden. Mij gaat het in die discussies meer om de meelezers, die als het ware op de schutting zitten en willen leren. En om misinformatie recht te trekken als ik dat zie. Want ik ben van mening dat je dat niet zomaar kan laten staan. Sterker nog, volgens eerdere gesprekken met moderators vind Bokt dat misinformatie door bokkers zelf rechtgetrokken (moeten) worden. Dus het idee is wel dat mensen daar dan op reageren.

Natuurlijk heb je ook gewoon momenten dat je gefrustreerd raakt en een opmerking wat feller is, maar dat is vrijwel altijd een actie-reactie. Ik word zelf pas wat feller/gefrustreerder als mijn discussiepartner kinderachtig of gemeen reageert, of wel de mening blijft spuien maar niet op (redelijke) vragen of weerwoorden ingaat. Ik probeer dat felle zo veel mogelijk te voorkomen natuurlijk, maar hey, ik blijf mens.

Ik denk zelf dat ik in grote mate die regels wel volg hoor. Maar het blijft geschreven tekst, dus misschien komt het soms anders over.

Maar 'in elk topic dezelfde mensen die [zo] reageren' geldt toch gewoon voor beide kanten? Ik merk ook dat het grotendeels dezelfde Bokkers zijn die die discussie aan gaan. Dezelfde bokkers die met oneliners komen. Dezelfde bokkers die er steeds 'opvliegen' (van beide kanten). Hoe bedoel je "Mijn mening, maar dat lijkt alleen te mogen als dat in het straatje past. Als ik echt hetzelfde over bijvoorbeeld Olejon zou zeggen is her ineens wel oké." precies?

En hoe wil je dat gedrag voorkomen? Zoals ik al zei, het is actie-reactie. Wil je een onliner of stelling die die discussie start dan weghalen? Laten staan maar reacties mogen niet? Specifieke bokkers weren van reageren? hoe moeten mods het aanpakken aldus jou, om dat gedrag te voorkomen?

Even heel kort, wil later thuis graag uitgebreider reageren. Maar als toeschouwer in die topics gesproken: uhm, nee. Hoogstens kun je voor jezelf uitspreken wat jij misinformatie vindt. Sommige mensen zullen het met je eens zijn, sommige niet, maar hou het bij jezelf. Mensen kunnen zelf nadenken, dat hoef je niet voor ze te doen.

De rest van mijn bericht was meer gericht op de mods en op wat ik zie gebeuren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:58

@DP & Bromfiets: maar dan komt de irritatie toch neer op een verschil van mening? Niet per se de inhoud (al haakt het daar wel ietwat op in), maar of je vindt dat een bepaald type inhoud daar past of niet. Daar zijn de meningen dus over verdeeld van zowel poster als meelezer (ik heb namelijk ook menig PB ontvangen van meelezers die dat wél prettig vinden dus ook daar lopen de meningen uit elkaar), maar hoe besluit je wat wel en wat niet toe te staan in een topic? Waarom moet je wel naar de ene mening luisteren en niet de andere?

(En DP ik vind deze mate van persoonlijk worden niet erg, het is netjes en het verduidelijkt voor mij wel je punt dus hoop dat de mods dit door de vingers zien :D)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 19:17

Misinformatie is echter niet een mening voor zover ik het weet, dat is iets wat gecontroleerd kan worden. Dus ik denk niet dat iemand het zomaar misinformatie 'vindt'.