bromfiets schreef:Nou exact dit dus, al zou ik het breder willen trekken dan wappies of boeren maar gewoon voor iedereen. Je wéét dat je het met bepaalde mensen niet eens wordt, negeer ze ipv op een belerend toontje weg te zetten als onnozel of dom. Plus dat gepredik over hoe een discussie zou moeten terwijl je die ongeschreven regels zelf ook niet in acht neemt. Dit lijkt meer op pestgedrag.
En niet op de mensen zelf reageren wordt moeilijk als het in élk topic steeds weer dezelfde mensen zijn die zo reageren. Met ook steeds weer dezelfde mensen die het voor elkaar opnemen én steeds weer dezelfde mensen die het afmaken met een flauwe oneliner. En ja, voor mij als toeschouwer ziet dat er steeds weer uit als een kudde bronstige kippen die er op vliegt. Mijn mening, maar dat lijkt alleen te mogen als dat in het straatje past. Als ik echt hetzelfde over bijvoorbeeld Olejon zou zeggen is her ineens wel oké.
Ik blijf uit die discussies omdat ik walg van dit soort gedrag, lijkt me juist nodig om te benoemen in een topic met de vraag waarom het rustiger lijkt op bokt en de vraag vanuit het beleid wat daar mee gedaan kan worden. Daar zou wat mij betreft best meer op gemodereerd mogen worden.
Maar wat mij betreft draait het niet over het 'met elkaar eens worden'. Want ik ben het met je eens (haha) dat je het niet met elkaar eens gaat worden. Mij gaat het in die discussies meer om de meelezers, die als het ware op de schutting zitten en willen leren. En om misinformatie recht te trekken als ik dat zie. Want ik ben van mening dat je dat niet zomaar kan laten staan. Sterker nog, volgens eerdere gesprekken met moderators vind Bokt dat misinformatie door bokkers zelf rechtgetrokken (moeten) worden. Dus het idee is wel dat mensen daar dan op reageren.
Natuurlijk heb je ook gewoon momenten dat je gefrustreerd raakt en een opmerking wat feller is, maar dat is vrijwel altijd een actie-reactie. Ik word zelf pas wat feller/gefrustreerder als mijn discussiepartner kinderachtig of gemeen reageert, of wel de mening blijft spuien maar niet op (redelijke) vragen of weerwoorden ingaat. Ik probeer dat felle zo veel mogelijk te voorkomen natuurlijk, maar hey, ik blijf mens.
Ik denk zelf dat ik in grote mate die regels wel volg hoor. Maar het blijft geschreven tekst, dus misschien komt het soms anders over.
Maar 'in elk topic dezelfde mensen die [zo] reageren' geldt toch gewoon voor beide kanten? Ik merk ook dat het grotendeels dezelfde Bokkers zijn die die discussie aan gaan. Dezelfde bokkers die met oneliners komen. Dezelfde bokkers die er steeds 'opvliegen' (van beide kanten). Hoe bedoel je "Mijn mening, maar dat lijkt alleen te mogen als dat in het straatje past. Als ik echt hetzelfde over bijvoorbeeld Olejon zou zeggen is her ineens wel oké." precies?
En hoe wil je dat gedrag voorkomen? Zoals ik al zei, het is actie-reactie. Wil je een onliner of stelling die die discussie start dan weghalen? Laten staan maar reacties mogen niet? Specifieke bokkers weren van reageren? hoe moeten mods het aanpakken aldus jou, om dat gedrag te voorkomen?
pien_2010 schreef:Citaat:
Wat vinden jullie onder "agressief" vallen? (oprechte vraag!)
Voor mij zijn dat directe of indirecte aanvallen. Woorden als wappie, die kip die bronzig zou zijn mag er ook bij (is persoonlijk oordeel en niet aardig en niet inhoudelijk). Het is vaak de toon die de muziek maakt waar ik dan helemaal geen zin in heb, vaak de oeverloze herhalingen bv als er een foto of filmpje is geplaatst (vind ik altijd zo sneu voor de TS) of advies gevraagd wordt, etc.
Wat ik ook wel eens heb, maar niet vaak, dat ik bij sommige bokkers als ik de post lees diep moet zuchten zo van daar heb je haar of hem weer. Meestal lees ik zo'n persoon zijn of haar posts even niet zodat hij weer uit de allergie gaat.
Bij jou heb ik dat overigens nooit gehad. Wel vind ik soms je posts erg lang, ik heb dyslexie, en dan sla ik ze wel eens over. Want dan lees ik al veel en dan word ik te moe ervan.
Duidelijk
. Directe of indirecte (persoonlijke) aanvallen, van welke kant dan ook, mogen wat mij betreft weggehaald worden door mods. Al snap ik ook dat indirect lastig te modereren is. Idem met oeverloze herhalingen.
En hey, als een post niet fijn is om te lezen lekker overslaan
. Die epistels zijn niet voor iedereen weggelegd en het stoort me dan ook totaal niet als sommige mensen daar geen zin in hebben. Snap ik wel
.
DuoPenotti schreef:Maar dat zuchten heeft iedereen denk ik wel eens.
Dat heb ik dus wel vaak bij IMANDRA.
(maar ook bij andere)
Ik vind dat ze in veel topics de juf/meester uit komen hangen. Met haar lesstof. Andere lesstof word overboord gekieperd.
Ook op plekken waar dat niet wenselijk is.
Zoals toen het "wappie" corona topic.
Nu in het steun de boeren topic.
Laat mensen toch hun eigen plekje hebben.
Al is dat volgens jou (jou/ je algemeen) niet met de juiste informatie.
1 je hebt hebt de wijsheid ook niet om pacht. Dat is je eigen visie.
2 erken dat overal de juf/meester uithangen sociaal niet wenselijk is.
Ja daar gaan mensen wel door weg.
Maar als zo'n bokker dan de 'juf/meester uit gaat hangen', is dat omdat diegene dan zijn/haar mening verkondigt en die onderbouwt, en dat de manier van zo'n post opstellen dan vervelend overkomt? Hoe moet je dan reageren, moet je eigenlijk altijd zeggen "ik heb begrip voor jouw mening, ik denk er zo over", zelfs als de bronnen/feiten waar je mee schermt eigenlijk heel duidelijk zijn?
En een persoonlijke vraag: als je naar jezelf kijkt, naar de mensen bij wie je dat zo voelt. Voel je dat dan alleen bij Bokkers met wie je het (vaak) oneens bent en zou het dan misschien niet meer liggen aan de irritatie dat iemand een [te] uitgebreid weerwoord heeft, in plaats van de manier van schrijven los van de inhoud? Kan je een (algemeen) voorbeeld noemen van wat je belerend vindt en hoe het in jouw ogen dan wel geschreven zou moeten worden?
Overigens heb ik heel bewust geprobeerd om in het steun de boeren topic weg te blijven van statements te maken over de stikstofcrisis zelf. Volgens mij stel ik daar voornamelijk vragen over. Enige discussie die is geweest is rondom of bepaalde posts daar wel of niet gewenst zijn, en ja, daar heb ik een sterke mening over, want het lijkt me niet wenselijk dat je een echokamer gaat creëren waarin andere -netjes geformuleerde- meningen niet toegestaan zijn. Dat geldt net zo goed voor onderwerpen waarin mijn mening in lijn ligt met die echokamer overigens. Ik vind het wel een ander verhaal als er -bewezen- misinformatie gepost wordt. Van welke kant dan ook. Maar goed, op dat onderwerp is mijn mening ook wel duidelijk 
Je zegt, 'laat mensen hun eigen plekje hebben'. Ik denk hierbij even aan de Corona-topics die draaien rondom niet-vaccineren: moet je feitelijke misinformatie dan maar gewoon laten staan, met het risico dat twijfelaars die lezen?
DuoPenotti schreef:Nee is ook geen criteria over die bokker.
Maar idd over waar ik me als persoon aan stoor. Maar een ander helemaal een goed bericht vind.
Toch denk ik wel als je een beetje je je voelsprieten uitsteekt, of zelfs als het door diverse mensen aan word gegeven zoals toen ik dat corona topic, dat je weet waar je mening wel of niet gewenst is.
Maar daar word weinig gehoor aan gegeven.
Zeker bij politieke topics is het een groep die bepaald welke richting de berichten in mogen gaan.
Maar blijf je dat niet altijd hebben?
Er is altijd wel iemand die zich irriteert aan je berichten. Of dat nu een persoonlijke afkeur is, of ligt aan de mening, of aan de manier van schrijven.. En daar tegenover staan weer veel mensen die die manier van schrijven/posten wél waarderen. Moet je dan de ene groep maar laten vallen om de persoonlijke voorkeur van die andere groep te pleasen? Zo ja, waarom die groep wel en de andere groep niet?
En wordt die 'richting' niet gewoon bepaald door wat in de maatschappij doorgaans de 'gemiddelde' / meestvoorkomende mening is? Als ik kijk naar de vaccinatie- en covid-topics heb ik dat idee namelijk wel. Hooguit dat de mensen die daar vaak posten wat meer kennis hebben opgebouwd doordat ze de situatie inhoudelijk goed volgen en die kennis daar inzetten. Maar als je kijkt naar de richting ligt die volgens mij vrijwel altijd in lijn met wat de maatschappij algemeen genomen vindt.