Uitzondering regels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:27

Het is ook vervelend... maar bij een aantal onderwerpen weet je gewoon dat er veel mensen reageren met een andere mening.
En worden topics vaak overspoeld. Elkaar netjes aanspreken ipv er op in hakken is een betere optie.
Jezelf afzonderen met alleen gelijk gestemden is de makkelijkste weg, maar daar is het imo geen medium voor. Dat is ook niet hoe de wereld werkt.
Daarbij ben ik persoonlijk van mening dat mensen zich vaak snel aangevallen voelen. Terwijl het niet eens de bedoeling is.
Ook dat anderen niet los kunnen laten en maar blijven inhakken en herhalen... maar daar zou je op kunnen temmen.

Maar topics die door andere meningen overspoeld blijven worden zijn er altijd. Is het leuk? Nee, gebeurt het als jouw mening af wijkt dan die van de meerderheid? Ja, ik denk het altijd. Dat is iets waar je mee kan dealen. Er zijn genoeg voorbeelden van mooie discussies op bokt, en daar is het forum ook voor imo. Alleen dan is het leerzaam.
Kan je hier niet mee omgaan?
Dan is een topic in de Huiskamer of een solistisch groepje op een ander medium je oplossing.

Je hebt zo veel voorbeelden van topics die overspoeld worden...

Als je homeopathie voor stelt ipv reguliere geneeswijzen.

Als je foto's plaatst van een jong paard met slof.

Als je een een vraag stelt over gedrag van je paard en blijkt dat hij geen 24/7 op het land staat.

Als je vraagt naar een goede crianio therapeut.

Überhaupt elk topic over elke Nederlandse top dressuur ruiter dan ook.

Het zou mooi zijn als het meer in balans kan zijn... en dat zaken niet 100x herhaald worden.
Maar dat is een leerproces van veel, heel veel bokkers :D

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:24

c_alsemgeest schreef:
Het is ook vervelend... maar bij een aantal onderwerpen weet je gewoon dat er veel mensen reageren met een andere mening.
En worden topics vaak overspoeld. Elkaar netjes aanspreken ipv er op in hakken is een betere optie.
Jezelf afzonderen met alleen gelijk gestemden is de makkelijkste weg, maar daar is het imo geen medium voor. Dat is ook niet hoe de wereld werkt.
Daarbij ben ik persoonlijk van mening dat mensen zich vaak snel aangevallen voelen. Terwijl het niet eens de bedoeling is.
Ook dat anderen niet los kunnen laten en maar blijven inhakken en herhalen... maar daar zou je op kunnen temmen.

Maar topics die door andere meningen overspoeld blijven worden zijn er altijd. Is het leuk? Nee, gebeurt het als jouw mening af wijkt dan die van de meerderheid? Ja, ik denk het altijd. Dat is iets waar je mee kan dealen. Er zijn genoeg voorbeelden van mooie discussies op bokt, en daar is het forum ook voor imo. Alleen dan is het leerzaam.
Kan je hier niet mee omgaan?
Dan is een topic in de Huiskamer of een solistisch groepje op een ander medium je oplossing.

Je hebt zo veel voorbeelden van topics die overspoeld worden...

Als je homeopathie voor stelt ipv reguliere geneeswijzen.

Als je foto's plaatst van een jong paard met slof.

Als je een een vraag stelt over gedrag van je paard en blijkt dat hij geen 24/7 op het land staat.

Als je vraagt naar een goede crianio therapeut.

Überhaupt elk topic over elke Nederlandse top dressuur ruiter dan ook.

Het zou mooi zijn als het meer in balans kan zijn... en dat zaken niet 100x herhaald worden.
Maar dat is een leerproces van veel, heel veel bokkers :D

Dit valt mij inderdaad ook vaak op. En het is jammer dat hoe verder het aantal pagina's oploopt hoe minder constructief het vaak gaat terwijl als we allemaal respectvol blijven en de ander ook de ruimte geven om het verhaal te doen je tot hele mooie gesprekken en misschien wel nieuwe inzichten kunt komen. Het zou ook mooi zijn als daar onderling door de gebruikers wat meer de aandacht op komt. Er komen al vaak hele goede voorbeelden langs maar het mag nog veel meer.

Ik generaliseer het nu maar het moge duidelijk zijn dat dit niet in alle topics het geval is.

MyWishMax

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:32

Helemaal mee eens. En ook wel de reden waarom ik niet perse voor alleen ervaringen of beperking van aantal berichten ben. Juist omdat die discussies of het sparren heel leerzaam kunnen zijn.

We moeten alleen allemaal op een nette manier blijven communiceren haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:37

Ik denk dat het in die bepaalde topics nu vooral leerzaam lijkt... als je vooral de hardst geschreeuwde kant van het verhaal wilt horen, bvb. waarom het allemaal maar onzin is die alternatieve behandelingen.

Wil je echter daadwerkelijk de ervaringen lezen waar een TS in zo'n topic om vraagt, dan heb je gewoon pech want er zijn dan nog maar weinig mensen die hun ervaring willen plaatsen in de huidige setting.

Die discussies en het "sparren" (dat vaak dus ook helemaal niet van de grond komt, en een beetje "sparren" tussen gelijkgestemden wordt...maar soit) kunnen dan natuurlijk gewoon nog steeds in de 1000-en-1 andere "normale" topics.

Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om, als je een 1-ervaringsreactie-per-bokker-topic zou willen toestaan, daar automatisch ook een "normaal" topic over hetzelfde onderwerp aan te plakken door met een link naar te verwijzen van daar kan je een discussie over dat onderwerp voeren, maar hier doen we nu eens voor één keertje alleen echte ervaringen bundelen, zonder discussie...oh de heerlijkheid, gewoon 1 zo'n topic tussen al die ladingen aan oeverloze discussies :j

Dan zou in theorie iedereen tevreden kunnen zijn / een plekje hebben toch :)

Maargoed, er voor kiezen om de huidige situatie voort te laten sudderen is natuurlijk ook gewoon een keuze die gemaakt mag worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:55

Ik denk het niet... zo krijg je nooit goede communicatieve discussies.
Met 1 reactie pp beperk je, dat doen bijvoorbeeld managers ook in teamvergaderingen wanneer zij niet in staat zijn een discussie te leiden :')

Dat is zonde en ik denk ook niet wat je moet willen op een forum.
Daar zijn praatgroepjes voor.

Ik weet zeker dat er meerdere goede en constructieve topics zijn. Al is het maar om te begrijpen hoe iemand met een andere mening denkt.
Daar schort het aan bij beide partijen.

Om even de homeopathie inbrengen als voorbeeld te nemen.
Hierin ben ik zelf namelijk neutraal. Ik kijk wat het beste past bij mij of paard op dat moment. Of het regulier, homeopathie of alternatief is, is mij om het even. Ik probeer altijd alles.

Wat ik in die topics wel zie gebeuren is mensen die homeopathie aanhangen zich snel beledigd of weggezet voelen terwijl er soms gewoon een oprechte vraag wordt gesteld.
Alles wordt als veroordelend gezien. Ik heb dat ook weleens gehad terwijl ik echt een vraag stelde omdat ik iets wilde proberen.
Aan de andere kant zie ik dan mensen die er zonder er überhaupt maar 1 ervaring mee hebben er op in blijven hakken en het wegzetten als hocus spokus.
Beide partijen zou het sieren een middenweg te vinden en met elkaar te kunnen communiceren.

Maar door te begrenzen, blocken en sub groepjes te maken gaat men het niet leren en komen we er nooit verder mee. Zo blijft gedrag in stand gehouden, dat heb je doorgaand altijd met de weg van de minste weerstand.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:01

Ik plaats in zulke topics mijne ervaringen niet meer, niet vanwege de onzin! Roepers, maar degene die er wel in geloven of geode ervaringen hebben en geen respect kunnen opbrengen voor mensen met andere ervaringen. Zowel bij alternatieve behandelingen, als manier van houden of voeren. Ik zie wel meer dingen doodbloeden omdat er 1 manier, methode, behandeling, ervaring, bijna verplicht gesteld wordt.

Dus hoe jij het nu omschrijft is ook niet de enige reden dat het niet van de grond komt. Daarnaast hoef je niet te reageren op die onzin roepers. Ik snap het zeker, maar door er regen in te blijven gaan wordt het niet beter.

Manier van communiceren idd van alle partijen zou veel beter kunnen en moeten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:22

c_alsemgeest schreef:
Ik denk het niet... zo krijg je nooit goede communicatieve discussies.

Dat is nou juist precies de bedoeling (voor zo'n uitzonderings-topic) _O-

Waarom zou óveral, èlk topic nou een discussie-topic moeten worden?
Daar zijn er al ontelbaar veel van :=

En die kunnen ook gewoon aangemaakt blijven worden, tot in den treure dezelfde discussie die op dezelfde manier met dezelfde mensen eindigt.

Wat ik voorstel is niet in plaats van discussies. Maar een extraatje, náást alle discussies, voor mensen die gewoon graag ervaringen met iets willen lezen zonder door 30-50-80 pagina's gezeur heen te moeten worstelen :)*

Nogmaals: als het niet kan, niet wil, of wat dan ook, nouja dan is dat zo.
Maar op basis van dit soort drogredenen zou ik het wel jammer vinden.

Niemand pakt een ander zijn discussie af, alleen die hou je dan elders zodat er ook een plekje is voor die mensen die wel een ervaring hebben en die best willen delen met mensen die op zoek zijn naar ervaringen....maar er geen zin in hebben om meteen belaagd te worden.

Ik vind de opmerkingen van "we moeten het beter leren met zijn allen, we moeten gewoon blijven oefenen" heel lief hoor, maar de praktijk wijst al jaren uit dat dat gewoon niet gebeurt. En wederom: aaaaaaaaaal die discussies kunnen gewoon op de oude voet voortgezet worden.

Alleen daarnáást zou het leuk zijn om ook eens een piepklein stukje forum in te richten voor een plekje waar bij hoge uitzondering een keer een topic nr. zoveel over het onderwerp wordt geopend, waar dan één keertje eens niet gediscuszeurd mag worden. Tegen over 999 zeurtopics, 1 klein topicje zonder over en weer gezeur maar gewoon iedereen 1 post. Lijkt mij zéér verfrissend.

Maargoed ik heb een poging gedaan en laat het hierbij....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-06-21 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:29

Bokt kent subforum ED - voor ervaringen met bedrijven en zoeken naar bedrijven die een dienst leveren - (voor zover ik weet is dat de beperking). Daar wordt scherp op gemodereerd, maar mag je wel ook slechte ervaringen uit de eerste hand delen.

Waarom dat subforum niet uitbreiden met 'testimonials' of 'reviews' of hoe je het maar wilt noemen (maw, ervaringen met produkten)? Van borstels tot homeopatische druppels, tot trailers. Zelfde moderatie-regels, verplicht in de titel: PD (produktervaring), R (review) en klaar is klara.

Of is dit te simpel gedacht?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:41

Ibbel schreef:
Bokt kent subforum ED - voor ervaringen met bedrijven en zoeken naar bedrijven die een dienst leveren - (voor zover ik weet is dat de beperking). Daar wordt scherp op gemodereerd, maar mag je wel ook slechte ervaringen uit de eerste hand delen.

Waarom dat subforum niet uitbreiden met 'testimonials' of 'reviews' of hoe je het maar wilt noemen (maw, ervaringen met produkten)? Van borstels tot homeopatische druppels, tot trailers. Zelfde moderatie-regels, verplicht in de titel: PD (produktervaring), R (review) en klaar is klara.

Ergens wel een slim plan :j

Maar beperk je dan soms dan ook niet teveel? Als een gebruiker niet wíl open staan voor discussie is dat ook een perfecte dooddoener.
Al zou je dan ook gewoon een nieuw topic kunnen openen waar wel discussie mag plaatsvinden..

Maar hoe zie je dat dan voor je? Op bepaalde fora een subforum? Op welke fora dan? En wat hoort dan wel op de originele fora?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:44

Hanmar schreef:
Zoals al was aangegeven door een andere mod zijn we naar aanleiding van jullie input even terug naar de spreekwoordelijke tekentafel gegaan. Enige tijd geleden hadden we het besluit genomen om actief te modereren tegen off-topic discussies op [CV] specifiek, naar aanleiding van signalen van gebruikers. Dat bracht voordelen, maar zeker ook nadelen: en één ervan is hier specifiek aangestipt. In een poging om allerlei zeer uiteenlopende groepen gebruikers een kans te bieden om in alle rust een bepaald onderwerp te kunnen bespreken, ontstond een situatie waarin het leek alsof er 'besloten clubjes' gecreëerd werden en discussie geweerd werd.

Het heeft ons aan het denken gezet en doen besluiten om het beleid op [CV] weer terug te brengen naar hoe het ook op de rest van het forum gaat. Dat betekent dat er niet langer op 'off-topic' gemodereerd zal worden; discussies kunnen zich ontwikkelen, en iedereen mag reageren op gedeelde meningen of informatie. Moderators zullen uiteraard wel de Boktregels handhaven. Kort gezegd betekent dat dat er gemodereerd zal worden op de vorm van de discussie (toon, persoonlijke aanvallen, 'op de bal' ipv 'op de man') maar niet op de inhoud.

Wat betreft het modereren op misinformatie/fake news: daar is al veel over gezegd - en ook niet alleen in dit topic - maar hier blijft ons standpunt hetzelfde, namelijk dat we het niet gaan doen. Hier zijn meerdere redenen voor, maar de meest centrale reden is dat het simpelweg niet zo simpel is als het vaak gesteld wordt. Natuurlijk zijn er heel duidelijke voorbeelden te geven, maar er zijn evenzoveel voorbeelden te geven waar geen glasheldere grens te trekken is. Op het moment dat we gaan pogen inhoudelijk te modereren, impliceren we daarmee dat a) alles wat blijft staan, dus 'waarheid' is en b) dat het moderatorteam de wijsheid in pacht heeft, en de eindbeslissing heeft over wat waar is en wat niet. Dat is ook geen wenselijke situatie, er zijn immers ook heel veel onderwerpen waar het gewoonweg (nog?) niet duidelijk is.

Echter, door de bovenstaande beslissing geven we wel overal, zonder uitzondering, de ruimte om met elkaar in gesprek te gaan en ook zaken te weerleggen wanneer het neerkomt op misinformatie. Daarbij uiteraard wel weer op een respectvolle manier, zonder persoonlijke aanvallen of sneren, want anders zullen mods alsnog ingrijpen.

Uiteraard begrijp ik dat dit niet voor iedereen zal voelen als de juiste, of zelfs maar een goede, oplossing. We zijn ons er dagelijks van bewust dat er heel veel verschillende meningen zijn over het reilen en zeilen op Bokt. Dit is echter voor ons wel de meest werkbare oplossing en een oplossing waarmee we hopen dat we in elk geval aan een aantal van de in dit topic aangehaalde zaken gehoord geven. Dank jullie wel voor het aankaarten en voor de constructieve discussie die hier gevoerd wordt!

Niet ideaal, wel de beste optie denk ik.

Ideaal is onmogelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:45

Muurp schreef:
Ibbel schreef:

Ergens wel een slim plan :j

Maar beperk je dan soms dan ook niet teveel? Als een gebruiker niet wíl open staan voor discussie is dat ook een perfecte dooddoener.
Al zou je dan ook gewoon een nieuw topic kunnen openen waar wel discussie mag plaatsvinden..

Maar hoe zie je dat dan voor je? Op bepaalde fora een subforum? Op welke fora dan? En wat hoort dan wel op de originele fora?

Gewoon eens beginnen met eender welk topic waarin iemand vraagt om ervaringen met een product, een behandeling.... Bvb die vraag van DP uit de openingspost, als dat nog relevant voor haar is?

Ervaringen daarmee vragen, aangeven dat dit éne topic ècht puur voor ervaringen is en NIET voor een discussie.
En dan desnoods ook een "normaal" topic openen waar je naar linkt voor de mensen die wèl een discussie willen over datzelfde onderwerp.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:12

Ibbel schreef:

Voor mij is dit niet te simpel gedacht. Want dan kun je bv sparren over:
1. Wie heeft ervaring met ...... therapie en waar gebruiken jullie het voor;
Of
2. Naast de normale bekende reguliere zorg die mijn paard krijgt die gevoelig is voor HB, ben ik op zoek naar andere alternatieve geneeswijze cq ondersteuning bij voorkomen van hoefbevangenheid .

Etc. Dat vind ik heel interessant. Dan kan iemand gerust schrijven dat ze.....heeft geprobeerd maar dat het geen resultaat liet zien, of het paard er zieker van werd, of juist beter werd....etc

De gestrekte benen posts worden verwijderd want is geen eigen ervaring of posts die te grof van toon worden ook verwijderd.

Ibbel, ik ben voor. ED is een goed voorbeeld.

Ik denk dat ED zelfs daarop uitgebreid kan worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:27

Dat bedoelde ik ook. Gewoon op ED ook ervaringen met produkten toestaan.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:00

Wij zijn hierover in overleg! Top dat jullie hierover ideeën aandragen en meedenken +:)+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 16:03

Goed idee ibbel.

Ik dacht met de "uitslag" van het mod overleg dat dit ook niet zou kunnen.
Maar fijn dat er wellicht toch een opening is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:34

Yes zo'n uitbreiding klinkt wel top. En dan idd gewoon streng modereren dat er alleen ervaringen staan en geen statements van feiten (die op meer slaan dan alleen jezelf/je paard) toelaten (van beide kanten niet, dan hoef je ook niet op misinformatie te modden). Dan is er ook geen aanleiding voor een discussie :j
Weet niet wat de regels zijn voor ED nu?

Ben benieuwd :D.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:33

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:35

Ja daar zat ik gisteren ook al te kijken of zoiets daar bij zou passen, in de richtlijnen stond wel dat je ook kan reageren zonder eigen ervaring maar als je on-topic iets te melden hebt ofzo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:44

Klopt. Als iemand zegt bij Pietje moet je zijn, dan mag een ander zeggen Pietje ken ik niet van zijn werk, maar is de buuf en daarvan weet ik dat hij gestopt is. Zie...... voor opvolger ....(als vb).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:47

Ik denk dat dit een schijnoplossing is. Zeker bij producten kan ik zo een eerstehandservaring uit mijn toetsenbord toveren zonder dat ik het product ooit maar gezien of in mijn handen gehad heb. Daarnaast ga je toch je forum moeilijker maken? Want op zich is het delen van ervaringen toch het bestaansrecht van veel andere subfora?
Wie heeft ervaring met trailer X, met welke graszaadmengeling moet ik mijn wei inzaaien, welk biotine-supplement werkt het best, wat is een fijne vliegendeken,.... Als al dat soort topics vanaf nu dan bij ED zouden horen, dan ontploft ED en dan wordt het in MD, TAO, VSW, VS, SV en talloze andere subfora stil.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:10

Als bepaalde mensen opeens bepaalde therapiën gebruiken weet iedereen dat dit niet klopt.
Daarbij deugen (gelukkig) de meeste mensen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:17

Gini schreef:
<knip>met welke graszaadmengeling moet ik mijn wei inzaaien, welk biotine-supplement werkt het best, wat is een fijne vliegendeken,....<knip>

Dat soort topics zouden gewoon op de eigen subfora blijven, want dat zijn vragen over: wat moet ik kiezen/doen. En dat kan en mag daar dan discussie geven (zoals: vliegendeken is onzin, geef je paard een schuilstal, etc)
Op ED zouden vragen over ervaringen met 1 product kunnen komen: wie heeft ervaring met vliegendeken X, wie heeft ervaring met biotine Y. Waarbij dan dus reacties met: nee, je moet biotine Z nemen (of biotine is bullshit) off topic zijn.

En daarnaast denk ik dat het een interessante toevoeging zou zijn als mensen echt een review zouden schrijven over vliegendeken X. Mensen die dus al ervaring hebben maar die willen delen. Iemand die zoekt, kan dan dus die ervaring lezen. Net zoals er reviews bij produkten in webwinkels staan.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:44

IMANDRA schreef:
Yes zo'n uitbreiding klinkt wel top.

Het klinkt bijzonder fout.

Bokt is een forum waar iedereen vrij zijn mening mag uiten, in om het even welk discussietopic. Als je daar begint aan te sleutelen, als je topics begint af te sluiten en meningen begint te censureren, dan is Bokt Bokt niet meer.

Natuurlijk kun je een constructie bedenken om de basisprincipes van Bokt te omzeilen. Daarmee kun je een kleine groep (luidruchtige) gelovigen plezieren, maar je breekt wel de eigen fundamenten af.

Daarnaast is heel die operatie nergens voor nodig. Ik heb er al meer dan eens op gewezen, onder de Huiskamer is het perfect mogelijk om topics op te zetten voor gelijkgestemden. Dat werkt al jaren, en er is geen enkele reden waarom het nu niet meer zou werken. Alleen krijg ik de indruk dat de gelovigen hier zowel het één als het ander willen, het aanzien van een openbaar discussietopic, en het recht om weerwoord uit te sluiten. Dat kan niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:55

BigBen schreef:
IMANDRA schreef:
Yes zo'n uitbreiding klinkt wel top.

Het klinkt bijzonder fout.

Bokt is een forum waar iedereen vrij zijn mening mag uiten, in om het even welk discussietopic. Als je daar begint aan te sleutelen, als je topics begint af te sluiten en meningen begint te censureren, dan is Bokt Bokt niet meer.

Natuurlijk kun je een constructie bedenken om de basisprincipes van Bokt te omzeilen. Daarmee kun je een kleine groep (luidruchtige) gelovigen plezieren, maar je breekt wel de eigen fundamenten af.

Daarnaast is heel die operatie nergens voor nodig. Ik heb er al meer dan eens op gewezen, onder de Huiskamer is het perfect mogelijk om topics op te zetten voor gelijkgestemden. Dat werkt al jaren, en er is geen enkele reden waarom het nu niet meer zou werken. Alleen krijg ik de indruk dat de gelovigen hier zowel het één als het ander willen, het aanzien van een openbaar discussietopic, en het recht om weerwoord uit te sluiten. Dat kan niet.

Nee hoor, iedereen mag zijn mening uiten in die constructie. Maar het moet dan ook echt bij een mening blijven, een mening die op jezelf slaat. Zodra je iets als feit gaat neerzetten zou het moeten worden weggehaald.

Bijv. "Ik merk dat mensen druk op me zetten om te vaccineren, vooral bij x en y".
Dat mag.

Bijv. "Ik vaccineer niet want daar wordt je onvruchtbaar van"
Dit mag niet en zou imo worden weggehaald.
Dat zou betekenen dat er ook geen discussie zou plaatsvinden over dit of het wel of niet waar is etc. Dat voorkom je dan. Maar tegelijkertijd voorkom je ook dat mensen echt misinformatie gaan delen (want om dat te doen is het vrijwel altijd nodig om een statement/feit te maken, lijkt me).

Bijv. "Ik vaccineer niet wat ik vind dat je daar onvruchtbaar van wordt" vind ik wat dat betreft in hetzelfde straatje vallen, maar gewoon anders verwoord. Weghalen dus.

--> Als er bij dit soort reacties wel een ervaring staat, zou ik de ervaring laten staan en enkel het 'feit' weghalen. Bij álle feiten, ongeacht of ze kloppen of niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Bijv. "Ik vaccineer niet want ik reageer daar heftig op" is een ervaring en dus wel toegestaan.

Bijv. "Ik vaccineer niet want ik vind het spannend /mijn gevoel zegt dat ik het niet moet doen" slaat op jezelf, en is dus een ervaring en dus toegestaan.

Ik denk dat vanuit daar nog best interessante gesprekken kunnen voortkomen. Je zou zo'n topic kunnen beperken tot 1 reactie per gebruiker, maar gesprekken over de ervaringen zelf (en dus níét de feiten, welke nu wel gebeurt) zijn m.i. best interessant en leerzaam. In zo'n topic is het namelijk niet per se gelijkgestemd. Maar je voorkomt het hele grote roepen en 'overnemen', want 99/100 keer valt dat onder het wel of nietes van feiten.

Een "Ik voel geen druk" of "Ik voel druk van de anti-vaxx groepen" zou bijv. wel mogen. Andere mening, maar het is een ervaring, dus mag het.

Edit: Ja reacties als "ik vaccineer niet want ik ben er onvruchtbaar van geworden" zouden in deze constructie wél zijn toegestaan. Of dat waar is, valt wellicht te betwijfelen, maar goed, ik gok dat je 99% van de misinformatie er wel uitfiltert en ik verwacht niet dat er nu zo veel mensen dit op deze manier gaan misbruiken. Zo ja, dan zijn dat waarschijnlijk dezelfde mensen en zal dat hopelijk ook gaan opvallen, waarop de mods daar eventueel op in kunnen grijpen.

Op zich lijkt het me best interessant om zoiets als proef te nemen. Waarbij er een mod dan wel goed meekijkt om te zorgen dat de regels worden gehandhaafd (het is iets nieuws dus onwennig om je wellicht bij een bepaald type reacties te houden, dus een extra mod-oogje zou niet misstaan). Plan het desnoods in voor een dag waarop een mod tijd heeft, laat het een dag lopen en kijk hoe de reacties gaan, en sluit het daarna weer als de mod niet meer kan :))

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:04

Kortom, in jouw opzet mag je wel vertellen "Gebedsgenezer X heeft mijn paard met koliek gered van de dood", maar je mag niet zeggen "Een paard met koliek genezen door gebed kan niet, dat is wetenschappelijke onzin". Dat laatste wordt metéén geschrapt, wegens geen persoonlijke ervaring.

Ik ga er niet verder over discussiëren, maar ik denk dat jullie absurde dingen voorstellen, die helemaal niet passen bij het opzet van Bokt.