Is Bokt Bokt niet meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 05:32

Mij viel het ook al op ja. :j
Opzich fijn in de vorm dat het sneller bijleest, maar minder boeiend als voorheen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:27

LadyMadonna schreef:
En je bent lid sinds 2015? :')

Nee, net zoals er heel veel met jonge jaartallen niet van die tijd zijn....ik ben een hele tijd weggeweest omdat ik bokt toen heel erg akelig vond geworden....en met tijden blijf ik ook weer even weg, omdat bokt voor mij even een moment van afleiding is geworden.

Vroegah vond ik het leuk en wilde niks missen...nu is het een snel lopend forum zonder enige inhoud en gaat het amper over paarden met een overgrote pubergroep..

Die pubergroep heeft het vast gezellig met elkaar, maar in die 17 jaar bokt is er veel veranderd en raakt niks mij meer echt, voel mij ook al jarenlang geen bokker meer..

Iris82

Re: Is Bokt Bokt niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:35

Ik merk wel aan mezelf dat ik ook echt significant minder op Bokt te vinden ben dan een paar jaar geleden. Ook zijn er minder topics die ik echt trouw volg. Of het er nou aan ligt dat Bokt veranderd is, ik gewoon ouder geworden ben of alles al een keer gezegd is? Ik weet het niet. Het voelt wel anders.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:51

Het is jammer dat topics gesloten worden, omdat er ergens een huiskamer topic van is.
Dan wordt een topic gesloten en moet je je maar melden in het huiskamer topic, wat al jaren bestaat en wat allang uit een vast groepje bestaat.

Daar moet je dan net zin in hebben, omdat je er maar tussen moet zien te komen.
Dus meestal lopen deze pogingen ook dood, dat is jammer.

En de bestaande huiskamer topic gaat rustig verder met het allang bestaande groepje :+

Wat is er nu voor ergs aan, als er meerdere (huiskamer) topics zijn met hetzelfde onderwerp?

Dit was dus het voorbeeld, ik heb hier ook in gereageerd, maar ik heb geen zin om in het allang bestaande topic er me te proberen in toe te voegen.

[BB] Sporten / werken met je hond

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:57

Ja dubbele vragen heb je na 17 jaar bokt wel eens :+
Ik vind ook dat er te moeilijk over gedaan word.
Deken topic heb ik daar al eens over genoemd.
Dan reageert er niemand van het clubje of je leest bij een ander die kreeg als wantwoord: die vraag is al beantwoord.
Ja vast wel in een topic van 300 pagina's. -O-

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:06

Je gaat inderdaad geen 300 pagina's terug lezen, dat doet niemand :+

Ik zag nog dat de TS van het 'sporten/werken met je hond' zich keurig had gemeld in het bestaande huiskamertopic, nadat haar eigen topic was gesloten.
En niemand heeft op haar gereageerd ha ha, dan houdt het al snel op, denk ik.
Het was leuk geweest als er een ander groepje een eigen topic kon beginnen.
Wat maakt het uit of er meerdere huiskamer topics zijn over hetzelfde, als een topic teveel leden krijgt is het ook bijna niet meer te volgen. :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:52

Ik zou me ook wel in dat (nieuwe) topic willen melden, maar inderdaad ga ik niet proberen in te voegen in een 300+ pg hk :n

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 00:58

Centrale topics hebben hetzelfde probleem.
Edit, grappig, de minuut nadat ik dit schreef zie ik dat het "welke hond past bij mij" topic niet meer centraal is.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:09

Hallo..
Ik lees al heel lang mee op bokt maar heb me pas 3 jaar geleden geregistreerd..
Ik vind de toon op bokt ook wel veranderd..
En idd als je op de langlopende topics een vraag stelt of nieuwsgierig bent naar ervaringen van anderen dan wodt er van je verwacht dat je even 300 pagina,s doorleest omdat daar misschien al eens een keer het antwoord gegeven is.
Ik had gedacht dat men op bokt graag over paarden praat en ervaringen uitwisselt maar dat is helaas niet helemaal hoe het gaat :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:47

Barbet in lang bestaande topics, merk ik dat je vaak zelfs gewoon genegeerd wordt, ze willen alleen hun eigen groepje...

Paarden topics waar mensen pas echt kunnen leren zijn er amper...soms neemt een oudere bokker nog de moeite.

Ik heb uren en uren zitten lezen in topics waar men heel uitvoerig technisch over paardrijden sprak met post als hele epistels met foto’s en filmpjes ter ondersteuning.....dat gehalte is er niet meer!

Ik ben blij dat ik die tijd nog heb gekend...toen begon ik met eigen paarden en was zeer leergierig...

Nu zijn het ah en oh topics met paaren en ruiters waar niemand wat van leert en ts boos wordt van kritiek en hints.....als mijn instruktrice niet streng naar mij is en eens heel duidelijk zeer overdreven mij nadoet, wat leer ik dan? Bokkers niet die gaan temmen.....en zo verslapt een forum, zo neemt niemand toch nog de moeite?

Die eeuwige dooddoener, “neem les”! Alsof dat de enige oplossing is en zie maar een goede betaalbare te vinden....ook zo geen hand vol maar een land vol...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:53

Indestal: PENG... de bokt spijker op zijn kop :j

Tja, en wat doen je eraan ?
Zie je het niet terugkomen in hele maatschappij: minder diepgang zoeken & meer eigen waardes ?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:56

Ja klopt, het gat is reuze geworden, in alles..angstig gewoon!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:57

Komt vooral dat er geen kritiek meer gegeven mag worden en zeker niet meer ontvangen.
Het word ook meteen als slechte kritiek gezien ipv als iemand die moeite stopt in jou en tijd maakt om tips te geven.
Maar als je ziet hoe snel je een pb van een groene krijgt of een groene balk in een topic zit staan om iemand met lange tenen te beschermen ga je ook nooit meer topics krijgen waar iets geleerd word. Alles moet in de mantel der liefde.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:58

Incasseren heet dat....en als je kijkt hoe keihard de maatschappij is geworden, dan hebben de tieners nog een kluif in het vooruitzicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:32

Ja in de applaus generatie dat een prut tekening nog de helemaal ingeprezen word gaat dat inderdaad nog een zware dobber worden als ze dadelijk eens moeten gaan werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:36

Ik zie anders nog genoeg kritiek voorbij komen wat blijft staan. Het is vooral ook de toon waarop de kritiek neergezet wordt én de toon waarmee er op gereageerd wordt. De toon maakt de muziek. Dat heeft niets met kritiek an sich te maken, want dat is echt nog wel welkom. Ik merk dat doordat de digitale wereld steeds laagdrempeliger wordt, dat ook meteen een reden blijkt te zijn om ongenuanceerd te reageren. Wat is er mis met een beetje respect en daadwerkelijk opbouwende kritiek? En dat maakt dat er weinig mensen meer reageren en minder mensen foto's gaan posten. Want men is niet bang voor kritiek zelf, maar wel voor de manier waarop dat gebracht wordt. Met als gevolg dat áls er dan kritiek komt, men meteen in de verdediging schiet. Dat is wat ik vaak zie gebeuren.

Een oplossing heb ik daar ook niet op. Die moet volgens mij niet voor het grootste gedeelte in het Boktteam gezocht worden, maar vooral bij de gebruikers zelf. De wereld verhard, de mentaliteit verandert. De maatschappij is egoïstisch ingesteld en lijkt wel steeds egoïstischer te worden. En dat zie je overal terug, niet alleen op Bokt. De oplossing ligt bij de mensen, in het geval van Bokt bij de gebruikers. Want we maken Bokt met elkaar :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:42

Amanda, je behoort tot het boktteam en dan snap ik jouw genuanceerde bericht heel goed....maar zo gaat dat steeds...in dit soort topics gaan dan moddies meepraten en dan is het weer van tafel.

Het is een beweging in de maatschappij, bokt is geen volwassen forum en juist daarom trekt het kinders aan...als dat bokt zijn strategie is, dan zal het uiteindelijk ook alleen maar uit dergelijke leden bestaan...de rest valt uit de toon en wordt weggesaneerd...tant pis toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:53

Ik ben geen mod en heb ook niets met modereren te maken. Ik reageer gewoon als gebruiker in dit geval, niks genuanceerd aan, zo zie ik het echt. In mijn Boktfunctie hou ik me bezig met het nieuws, niet met het forum zelf.

Ik loop ook al een tijdje mee en heb Bokt ook zien veranderen. Er zitten niet zo heel veel kinders op Bokt overigens. De gemiddelde leeftijd ligt echt wel een stuk hoger. Dus dat klopt niet helemaal. De vraag is dan: waarom lijkt het dan zo? Is dat gerelateerd aan bepaalde delen van Bokt? Of is dat over heel de linie op Bokt?

Wat betreft kritiek: dat is een cirkel.
Er zijn genoeg mensen die de moeite nemen om opbouwende kritiek te geven, waarop vervolgens wordt getemd of niet fijn op wordt gereageerd. Dan denkt de kritische gebruiker ook: ja dahaag, dat doen we de volgende keer anders. En vervolgens steekt die persoon er óf geen tijd meer in óf neemt niet meer de moeite het genuanceerde verhaal te typen. En krijg je nog meer lange-tenen-reacties. Het is een cirkel en dat is een vervelende, plus erg lastig om uit te komen. Waardoor mensen steeds minder gaan posten. Dat zie je nu op de ITP-fora gebeuren. Enorm jammer :j

De sfeer zelf op het forum vind ik overigens helemaal niet zo rot. Op alle topics die lopen en die geplaatst worden, komt maar op een handje vol dit soort reacties. Wat wel weer de topics zijn die opvallen. Dat is meestal met negatieve dingen, die vallen op en trekken mensen aan. Terwijl het grootste deel van de topics prima verloopt. Die vallen alleen niet op.
Hoe het zit met centrale topics of huiskamertopics weet ik overigens niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:29

Amanda schreef:
Wat betreft kritiek: dat is een cirkel.
Er zijn genoeg mensen die de moeite nemen om opbouwende kritiek te geven, waarop vervolgens wordt getemd of niet fijn op wordt gereageerd. Dan denkt de kritische gebruiker ook: ja dahaag, dat doen we de volgende keer anders. En vervolgens steekt die persoon er óf geen tijd meer in óf neemt niet meer de moeite het genuanceerde verhaal te typen. En krijg je nog meer lange-tenen-reacties. Het is een cirkel en dat is een vervelende, plus erg lastig om uit te komen. Waardoor mensen steeds minder gaan posten. Dat zie je nu op de ITP-fora gebeuren. Enorm jammer :j

Klopt helemaal Amanda, tenslotte is een forum een spiegel van de maatschappij.
Daar kun je ook vrijwel niemand meer aanspreken op fouten of wangedrag, je krijgt direct een grote mond terug of nog erger.
Genoeg meegemaakt op dat vlak.

En als een ieder op bokt in een topic "ooh, whow en aah roept" , wie ben ik om daar tegen in te gaan ?
Heb geen zin meer in de tegen reactie's zonder enige kennis, meerdere hatelijke PB te krijgen iod.

Vele steen goede trainers & echte paarden mensen zijn vertrokken of reargeren niet meer hierom.
Jammer , en zie er ook niet veel terugkomen of bijkomen.
Ben wel dankbaar dat ik via bokt er een paar persoonlijk ken , en ook mag raadplegen. +:)+
Er is zoooo weinig kennis meer.... |(

Ik hou me dus niet alleen digitaal "koest" en reargeer vrijwel nergens meer op, maar zeker om me heen ben ik voorzichtig om iemand aan te spreken op gedrag.

Ben overigens wel benieuwd of een noorse , zweedse of deense versie van bokt ;) er totaal anders uit zal zien inhoudelijk, gezien het enorme cultuur verschil tussen ons en de noordelijke culturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:53

Ik ben toch blij dat ik niet het enige ben met het gevoel over bokt en de topics en de foto's ;)

Ben ook wel benieuwd hoe zoiets in andere landen al dan niet werkt. Er werd ook gesproken om een ander forum op te starten maar dat doe je ook niet 1, 2, 3. En of dat dan gaat lopen.. velen zitten toch op facebook/instagram gok ik. En Bokt heeft toch ook een bepaalde naam (daarom niet altijd goed, maar iedereen kent Bokt wel op de 1 of andere manier :P ) dus of je dat kan evenaren...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:16

Ik hou wel van een beetje kritische discussie, bijvoorbeeld op nieuws en maatschappij. Wat mij echter opvalt is dat veel mensen niet kunnen onderbouwen/beargumenteren en, erger nog, niet goed lezen.
Als je dan een duidelijk onderbouwde mening hebt geschreven komen er verschillende reacties die beginnen met "dus jij vindt..." terwijl dat dan een conclusie is die kant nog wal raakt.
Als ik daar dan na een aantal aardige, inhoudelijke reacties op te hebben geplaatst enigszins geïrriteerd op reageer, krijg ik commentaar, al dan niet van een mod, dat ik toch wel aardig moet blijven. Dit maakt dat ik denk: ik kan me er beter niet meer in mengen, want het stoort mij enorm dat mensen allerlei ongefundeerde conclusies trekken en niet inhoudelijk kunnen discussiëren.
Daar kan bokt als forum wellicht weinig aan doen, maar maakt het wel minder aantrekkelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:25

Bij nieuws en maatschappij valt mij voornamelijk op dat er 1 kliekje is dat zijn mening doordrukt. Waar het lijkt of ze elkaar een pb sturen kom ook even die mening doordrukken want er is een anders denkende en die dulden we hier niet.
En na een paar keer heeft die anders denkende echt geen zin meer om een discussie aan te gaan want daar is toch geen ruimte voor. Onderbouwd of niet.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:06

Amanda, de gemiddelde leeftijd is rond de 20 en als 55 jarige is dat voor mij helaas hoe je het ook went of keert een totaal andere generatie, ook wij schelen 20 jaar en dat is omdat ik kennelijk ben blijven hangen na 17 jaar...mijn eigen fout...

Deze groep is voor mij op paardengebied ook geen leermeester

Soms is bokt interessant als er een nieuw item is uitgevonden om ervaringen te lezen....

Wat betreft de sfeer? Die vind ik bagger slecht, jawel niet in de hoek van de besloten kringen van de huiskamers, en nog meer totaal niet paardengerelateerde onderwerpen die ik niet aanklik en waar je de groep 20-30 met elkaar over dagelijkse zaken praat...maar ga eens naar maatschappelijk getinte onderwerpen??! Daar zitten vnl de wat ouderen, nou die sferen die die club creeert met elkaar naar anders denkenden, te gek voor woorden!! En dat gaat allemaal door....
Dat is bokt voor mij..

Over de kekke schoenen, wenkbrouwen, wat heb je gegeten vandaag, wat was je ergenis vandaag, waarom piept mijn kanarie vandaag anders dan gisteren? Zijn topics die vast reuze gezellig zijn, maar daar kom ik niet voor op bokt...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:44

bruintje123 schreef:
Bij nieuws en maatschappij valt mij voornamelijk op dat er 1 kliekje is dat zijn mening doordrukt. Waar het lijkt of ze elkaar een pb sturen kom ook even die mening doordrukken want er is een anders denkende en die dulden we hier niet.
En na een paar keer heeft die anders denkende echt geen zin meer om een discussie aan te gaan want daar is toch geen ruimte voor. Onderbouwd of niet.

Inderdaad. Topic de nieuwe wildernix is daar een goed voorbeeld van. Ik kan me dat nog erg goed herinneren. Iedereen was tegen de ovp. Omdat ik me er nog geen mening over had gevormd stelde ik er wat vragen over. Ik werd compleet verguisd en afgeschilderd als"iemand die graag paarden de hongerdood laat sterven"
Later bemoeide een bioloog zich ermee, die onderzoek had gedaan in de ovp. Zij gaf veel informatie zonder daar direct een oordeel aan te hangen. Maar ook zij werd neergezet als dierenbeul en haar feiten werden gewoon weggewuifd alsof ze dat onderzoek uit haar duim gezogen had.
Ik kreeg pb's van mensen die zeiden "ik ben het met je eens, maar ik durf het niet te posten"

Dat laatste was overigens laatst ook nog het geval in mijn topic over het bijwerken van een litteken van mijn paard.
Het is toch tegek voor woorden dat mensen niet in zo'n topic durven te reageren omdat je de meest belachelijke dingen naar je hoofd gegooid krijgt?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:49

Indestal schreef:
Amanda, de gemiddelde leeftijd is rond de 20 en als 55 jarige is dat voor mij helaas hoe je het ook went of keert een totaal andere generatie, ook wij schelen 20 jaar en dat is omdat ik kennelijk ben blijven hangen na 17 jaar...mijn eigen fout...

Deze groep is voor mij op paardengebied ook geen leermeester

Soms is bokt interessant als er een nieuw item is uitgevonden om ervaringen te lezen....

Wat betreft de sfeer? Die vind ik bagger slecht, jawel niet in de hoek van de besloten kringen van de huiskamers, en nog meer totaal niet paardengerelateerde onderwerpen die ik niet aanklik en waar je de groep 20-30 met elkaar over dagelijkse zaken praat...maar ga eens naar maatschappelijk getinte onderwerpen??! Daar zitten vnl de wat ouderen, nou die sferen die die club creeert met elkaar naar anders denkenden, te gek voor woorden!! En dat gaat allemaal door....
Dat is bokt voor mij..

Over de kekke schoenen, wenkbrouwen, wat heb je gegeten vandaag, wat was je ergenis vandaag, waarom piept mijn kanarie vandaag anders dan gisteren? Zijn topics die vast reuze gezellig zijn, maar daar kom ik niet voor op bokt...

Oprechte vraag: wat doe je hier dan nog als het allemaal maar prut is?