Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:04

Een UN is een Users Note. Eigenlijk gaat dat over elk bericht wat je naar de gebruiker stuurt (ook als je dus bijvoorbeeld een compliment verstuurt), maar meestal gebruiken we de term als het over een waarschuwing gaat.

Waarom de OW-regel verandert is weet ik niet. Dat was van voor mijn tijd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:04

goldenarrow schreef:
Jaren terug (ver voor mijn modtijd) was het inderdaad anders. Daar bleef de OW ook maar 6 maanden bij je naam staan, nu is dat 2 jaar. Ik kan me voorstellen dat een OW een veel zwaardere maatregel is geworden, ook de reden waarom we nu altijd minstens 1 UN sturen. Of het moet echt zo ontzettend over de schreef gaan dat een UN niet voldoende is. Maar dat komt eigenlijk niet voor, of we kiezen voor een andere maatregel.

Ik heb idd ook het idee dat er minder snel een OW wordt uitgedeeld dan vroeger, vind dat wel een goede ontwikkeling :j Het is imo ook niet altijd nodig.

Zo kan ik me herinneren dat ik wel eens een OW (out of the blue dus) heb gekregen omdat ik een MSN-gesprek (ja, zo lang geleden :D ) in een HK topic had geplaatst en dat mocht blijkbaar niet. Geloof dat het zelfs een gesprek tussen mij en een bokker uit dat topic was maar dat weet ik niet meer zeker :+ Een waarschuwing van 'hey, dat mag niet' is imo dan meer op zijn plaats. Denk dat je voor dat soort dingen nu niet snel meer zomaar een OW zal krijgen, dat vind ik persoonlijk wel een van de verbeteringen van de afgelopen jaren.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:07

Nee, dan zou ik een UN sturen met dat het niet de bedoeling is privegesprekken openbaar te maken. Dat zou nu geen OW meer opleveren, of je moet het blijven doen. Dan kan het namelijk wel weer een OW opleveren :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:14

Lente schreef:
pien_2010, Murosch schreef dat over dreigen :D

Jouw post kwam er tussendoor toen ik zat te typen. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk aan te passen zodat mijn reactie op jullie beiden sloeg.

Wat betreft dat het supercorrect moet... Daar is geen ja of nee op hoor maar het is wel een stapje naar bewustwording; waarom doen we dit eigenlijk. En dat bewustzijn is je basis.

Ik bedoelde daarmee dat we in een UN niet waarschuwen wat er gebeurt als men doorgaat met het gedrag, maar benoemen wat er niet goed gaat en hoe dit anders of beter zou kunnen. De nadruk ligt dus meer op het positieve dan te benoemen wat er gebeurt wanneer men doorgaat met ongewenst gedrag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:35

Lente schreef:
Wat betreft dat het supercorrect moet... Daar is geen ja of nee op hoor maar het is wel een stapje naar bewustwording; waarom doen we dit eigenlijk. En dat bewustzijn is je basis.
Dat klopt daar ben ik het helemaal mee eens Lente en daarom ook het woordje "super correct". Daar zit dat bewust wordende aspect al in want zoals ik al eerder schreef: "het gaat met een OW wel ergens over.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:46

Voorheen was het zo dat een 1ste OW geen sanctie had, een 2de een dagban, een 3de een weekban, een 4de een maandban, een 5de een 3 maandenban en een 6de een exit (BOT). Een OW was 6 maanden geldig. Als je dan kijkt over 6 maanden hoelang iemand geband is bij een 5de OW, die zit dus nauwelijks op bokt. Een 6de OW kwam dus weinig voor, omdat er tegen die tijd al OW's verlopen waren.
Met het huidige systeem is dat niet meer zo, en daarmee kunnen we de echte raddraaiers via dit systeem goed aanpakken. We blijven dan niet aan de gang met OW's, het houdt nu echt een keer op.
Het mooie van het OW systeem is dat iemand wel de kans krijgt om zich te verbeteren, het is niet direct exit. En we zien dat toch ook heel vaak gebeuren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:59

Neonlight schreef:
Voorheen was het zo dat een 1ste OW geen sanctie had, een 2de een dagban, een 3de een weekban, een 4de een maandban, een 5de een 3 maandenban en een 6de een exit (BOT). Een OW was 6 maanden geldig. Als je dan kijkt over 6 maanden hoelang iemand geband is bij een 5de OW, die zit dus nauwelijks op bokt. Een 6de OW kwam dus weinig voor, omdat er tegen die tijd al OW's verlopen waren.
Met het huidige systeem is dat niet meer zo, en daarmee kunnen we de echte raddraaiers via dit systeem goed aanpakken. We blijven dan niet aan de gang met OW's, het houdt nu echt een keer op.
Het mooie van het OW systeem is dat iemand wel de kans krijgt om zich te verbeteren, het is niet direct exit. En we zien dat toch ook heel vaak gebeuren.

Als ik vanuit mijzelf spreek als echte raddraaier :D Ik heb mijzelf niet verbeterd maar ben gewoon gestopt met reageren. Omdat ik persoonlijk echt het gevoel kreeg dat elk bericht onder het vergrootglas had liggen. Ik heb een ow gekregen voor een bericht waarbij ik echt dat, dit gaat nergens meer over. Dus ik reageer alleen nog in een HK topic, dus Bokt blij, ik blj :D

Ik vind het systeem zoals je uitlegt wel goed, ik vond die 2 jaar eerst echt belachelijk maar met je uitleg snap ik het wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:03

Interessant in dit geval ook hoe een topic een wending kan nemen. Ik zou bijna temmen voor offtopic. :+ Hetgeen wat besproken wordt is altiijd interessant e doch raakt maar zijdelings het onderwerp en is zeker geen oplossing voor de originele vraag. Geen klacht of commentaar maar wel een stukje bewustwoording van hoe een discussie kan verlopen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:05

Dat bijvoorbeeld een OW via een standaardbericht wordt verstuurd vind ik niet zo raar. Het is een officiële sanctie, waarbij er een aantal punten altijd genoemd moeten worden en het niet zoveel zin heeft om die punten allemaal opnieuw te gaan beschrijven. Stel een mod vergeet per ongeluk te melden dat je contact op kan nemen met de bezwaarcommissie en de bokker is daar zelf ook niet van op de hoogte, dat zou toch wel onhandig zijn.

Daarnaast is het ook geen gelijkwaardige communicatie, je deelt als mod op dat moment een straf uit. Op dat moment is er gewoon ongelijkheid tussen de zender en ontvanger. Anders wordt het als er op die OW nog een pb-communicatie volgt. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor een slotje om maar weer even ontopic te gaan :D Dan moet je niet meer zo formeel blijven en de hele tijd naar (al dan niet bestaande) regels verwijzen, enkel omdat je bang bent teveel aan de gebruiker toe te geven. Want uit dat deel van de conversatie komt de frustratie voort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:09

Daar heb je absoluut een goed punt Karl.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:41

Heel erg eens Lente, op een aantal vlakken is dit een interessant topic. Waar het voor mij ook stuk informatie gaf die ik wel wist maar niet bewust bij stil stond. En voor mij heeft het wel spannende gedachtegangen gegeven, spannend in de zin van insteek op een onderwerp, want tuurlijk denk je in eerste instantie vanuit je eigen straatje. En ik merk hoe leuk het is om met z'n alle te brainstormen omdat die inval vanuit een andere hoek echt gaaf is. Waar ik niet aan voorbij wil schieten aan het feit dat niet alles even leuk was.

Nee het hoeft niet formeel te blijven Karl, bij sancties is dat wel belangrijk maar de servicezaken, noem ze voor het gemak even zo, hoeft het zeker niet formeel te zijn maar kan een standaard-PB een basis zijn voor je gesprek maar vaak is hij helemaal niet nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:56

Iris82 schreef:
Interessant in dit geval ook hoe een topic een wending kan nemen. Ik zou bijna temmen voor offtopic. :+ .

_O-

(Oh wacht, nu moet ik er nog wel even twee of drie zinnetjes bij schrijven. Anders wordt mijn smiley weggehaald omdat het een oneliner is. En dat zou zonde zijn, want ik wil toch wel graag laten weten dat ik je bijdrage grappig vind. ;) :P )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:54

Dit topic is idd een prachtig voorbeeld van hoe een topic kan evolueren, off topic kan gaan zonder dat het storend is :-)

Ik denk dat het "nieuwe" (voor zo ver nog nieuw) OW-systeem wel goed in elkaar zit, er wordt toch veel korter op de bal gespeeld. Een uniforme tekst lijkt me ook zeker noodzakelijk. Als je dat zelf gaat schrijven loop je toch weer kans ergens onduidelijk over te zijn of je komt misschien net wat anders over dan je bedoeld hebt. Dat is toch beter formeel.
Bij ons op het werk gaat het ook zo: brieven met een wettelijke achtergrond moeten gewoon 100% correct en formeel zijn. Andere communicatie is zo formeel als jij en de klant het maken en willen. En dan voel je ook wel aan welke stijl je best aanneemt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:06

Hilli schreef:
Je zou zoiets ook op een teamdag kunnen doen natuurlijk. Er zijn nog veel meer van dat soort rollenspellen die én de onderlinge binding binnen het team vergroten én je iets vertellen hoe je overkomt.

Als er teamdagen zijn zouden jullie ook een soort rondetafelgesprek kunnen organiseren, waarbij je juist mensen van buiten het team met een scherpe dwarse visie het gesprek aangaat. Een grote diversiteit aan deelnemers is daarbij belangrijk (het hele team laten deelnemen aan het gesprek is bijv. dus al niet handig). En daarbij kun je naast gewone bokkers en oudteamies wellicht ook denken aan moderators of admins van andere Nederlandse fora of internetplatformen.

En ik snap dat het niet makkelijk te organiseren is hoor. :D Dat mobiliseren zal niet zo eenvoudig zijn. Bovendien is een neutrale gespreksleider die er toch genoeg vanaf weet om het fatsoenlijk te leiden nodig.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:43

dat soort dingen kan je prima via gotomeeting, of gotowebinar regelen. Kan iedereen gewoon inloggen vanuit huis en op die manier met zijn allen vergaderen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:17

Amandavd schreef:
Neonlight schreef:

Als ik vanuit mijzelf spreek als echte raddraaier :D Ik heb mijzelf niet verbeterd maar ben gewoon gestopt met reageren. Omdat ik persoonlijk echt het gevoel kreeg dat elk bericht onder het vergrootglas had liggen. Ik heb een ow gekregen voor een bericht waarbij ik echt dat, dit gaat nergens meer over. Dus ik reageer alleen nog in een HK topic, dus Bokt blij, ik blj :D

Ik vind het systeem zoals je uitlegt wel goed, ik vond die 2 jaar eerst echt belachelijk maar met je uitleg snap ik het wel.

Kijk, en dit is dus jammer. Dat mensen met een wat scherpere mening in de gaten gehouden worden. En dus niet/minder posten.
Imo doet het sommige leuke en leerzame discussies geen goed als juist die mensen zich goed en scherp uitdrukken zich niet meer uitspreken.
En ik ben het zeker niet met iedere scherpe mening eens, en ga ervan uit dat ook niet iedereen het met mij eens is. Maar juist dàt is imo het leuke aan een discussie: eens een keer de mening horen van mensen die niet dichtbij me staan en het dus scherp dúrven te verkondigen!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:36

Het probleem is ook dat degenen die scherper zijn, kritisch en gehaaid best goede aanwinsten zouden kunnen zijn voor het mod team. Maar die worden het zwijgen opgelegd met PBs en OWs en maken al helemaal geen kans op modschap.

Alleen de bokkers die netjes in de pas lopen en het eens zijn met het team worden mod. Ik zeg niet dat raddraaiers mod moeten worden. Want genoeg bokkers gaan wel te ver, maar er zijn ook genoeg bokkers die 'braaf' zijn maar ook heel kritisch en met een sterke mening. Maar ook die worden onder de loep gehouden en hebben soms onnodige aanvaringen. Zoals nu ook tussen Sammie en het team. Ze zei hier niks raars. Was alleen kritisch maar kreeg een tik op haar vingers met de liniaal. Net zoals vele anderen. En die mensen, die twijfelen en vragen, uitleg willen, soms eens tegen het systeem aanschoppen en die compleet eerlijk zijn, of hun mening nou gewenst is of niet, die moet je hebben. Maar nee, alleen de visjes die met de stroom meegaan en weinig of nooit vragen stellen bij team acties, die worden mod. En zo krijg je een team van allemaal gelijkgezinden en veranderd er niets.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:48

Maar je hebt scherp en je hebt mensen persoonlijk / onnodig aanvallen. Daar zit wel een behoorlijk verschil tussen. Scherp is geen probleem, scherp is goed. Maar dat kan ook zonder persoonlijk te worden. (en voor er direct opgesprongen wordt ;) . Ik heb het nu niét over specifieke gevallen, ik heb het hier puur over het "algemeen".

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:56

Duhelo schreef:
Maar je hebt scherp en je hebt mensen persoonlijk / onnodig aanvallen. Daar zit wel een behoorlijk verschil tussen. Scherp is geen probleem, scherp is goed. Maar dat kan ook zonder persoonlijk te worden. (en voor er direct opgesprongen wordt ;) . Ik heb het nu niét over specifieke gevallen, ik heb het hier puur over het "algemeen".

Ik denk persoonlijk dat het maar net aan de definitie persoonlijk aanvallen ligt. Ik naar mijn weten nog nooit iemand uitgescholden/bedreigd maar wel de waarheid gezegd. Als ik vind dat jij dom bezig bent dan zal ik je dat vertellen ook. Maar als ik dat zo letterlijk tegen iemand zeg is het een persoonlijke aanval, zeg ik echter dat je echt niet slim bezig bent dan mag het wel. Daar hou ik niet van. Ik wind geen doekjes er om heen. Ik zie vaak genoeg bokkers dat wel doen en die komen er dan mee weg.

Ik heb er al lang vrede mee om zo min mogelijk nog te reageren, ook al denk ik soms een nuttige bijdrage te leveren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:06

Maar dit moet toch ook kunnen? "Je bent bijzonder dom bezig." of "Wat ben je toch een lief, onhandig en onnozel knuffeltje"
Vertel mij maar gewoon dat ik dom bezig ben, hoor! Is véél duidelijker. Daarnaast zou ik bij de tweede opmerking bijna gaan denken dat degene die me dat zegt verkering zoekt i.p.v kritisch is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:09

Palmera schreef:
Maar dit moet toch ook kunnen? "Je bent bijzonder dom bezig." of "Wat ben je toch een lief, onhandig en onnozel knuffeltje"
Vertel mij maar gewoon dat ik dom bezig ben, hoor! Is véél duidelijker. Daarnaast zou ik bij de tweede opmerking bijna gaan denken dat degene die me dat zegt verkering zoekt i.p.v kritisch is.

Tuurlijk, dergelijke voorbeelden zijn dan imo ook gewoon goed.
MAar er is een groot verschil tussen
"wat ben je dom bezig / ik vind je dom bezig"
en bv
"wat ben je een achterlijk mens dat je dat doet / wat ben jij een idioot / ..."

het laatste is gewoon puur een persoonlijke aanval, en deze is nu nog vrij netjes verpakt :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:10

De waarheid van de een hoeft de waarheid van de ander niet te zijn. Wanneer je daar niet respectvol mee omgaat, loop je inderdaad de kans dat je daar op aangesproken wordt. Het motto is: speel op de bal, niet op de man. Anders wordt het geen plezierige discussie.

Laat inderdaad onverlet dat je prima nuttige bijdragen kunt leveren, en dat ook vooral moet doen.

Ik vind het licht vervelend dat ik als meningloze meeloper wordt neergezet. Ik heb een mailbox die anders bewijst, maar veel van wat ik vind, is wat ik vind, en dat laat ik de mensen weten die het aangaat. Dat hoeft niet aan de grote klok. Zo zijn er meer teamies. Maar ik mis daar ook zeker mensen die in het verloop der jaren het team hebben verlaten, en waarvan ik het waardeer dat ze hier hun mond opentrekken. En dat zijn zeker geen mensen die onder een vergrootglas liggen...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:16

Ik vind "persoonlijke aanval" erg breed genomen hier op bokt.

Als jij je zadel achterstevoren op je paard legt en een topic opent met foto's en de vraag waar het misgaat zijn er voor zover ik weet, op bokt, twee reacties die de mods als persoonlijke aanval zien:

1. Jij bent een #@%&*¥€%÷.
2. Nooit gedacht dat iemand van jouw leeftijd zoiets stoms kan doen.

De eerste is imo absoluut een persoonlijke aanval. Maar de tweede niet. Ja, ook. Maar niet op een grove manier.
Snap je hem? :)

Edit: ik denk dat de meeste volwassen bokkers zich bij de tweede opmerking niet beledigt zouden voelen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:43

Palmera schreef:

Tsja volgens de bokt regels dus niet, je moest eens weten om wat voor reacties ik PB's heb gehad van mods, dat meerdere bokkers mij echt vertelde dat ze het niet begrepen. Ik durf dus ook nog maar vrij weinig te posten :D Ach, ik snap het beleid wel, het is gewoon niet mijn beleid. Ik kan mij daarin aanpassen of het loslaten en gewoon gezellig in een HK topic babbelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:12

Ik herken het verhaal dat mods sommige mensen op het oog hebben en dat die niks kunnen doen en weer een OW hebben totaal niet. Er zit gewoon een groot verschil tussen op de bal en op de persoon spelen en als je continue op de persoon speelt onder het motto "maar ik ben eerlijk", dan vergis je je. Dan ben je niet eerlijk, dan ben je bot en dat heeft echt invloed op de sfeer in een schriftelijke discussie.

Mensen die regelmatig UN's of OW's krijgen, die adviseer ik echt om eens serieus naar de eigen reacties te kijken. Het is heel gemakkelijk om iemand anders de schuld te geven, zoals de mods die de pik op je hebben. Maar meestal is het toch echt je eigen schuld en moet je gewoon je eigen gedrag aanpassen.