[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

testebeest

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:39

En anders gewoon zonder foto's met alleen de titel? Kan mij ergens de fotografen wel begrijpen maar om er nu zo'n grote ophef over te maken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:49

Ik vraag me af of dit onder auteursrecht valt. Het blijft op dezelfde website. Photobucket plaatst toch ook jouw foto's op de voorpagina, en onder "trending" zelfs foto's van anderen. Pinterest licht op de voorpagina ook populaire foto's van leden uit.
De foto's blijven binnen hetzelfde webdomein.

Anders gewoon even de gebruikersvoorwaarden van bovenstaande sites lezen en even wat stukjes copy-pasten. :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:50

Hoe werkt dat dan eigenlijk met google afbeeldingen? Die de foto's ook ongevraagd van allerlei website's afplukt :D?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:52

_Mondy_ schreef:
Waarom is iedereen toch zo negatief naar de mensen die er vragen over gesteld hebben ? Wat maakt jullie meer dan hen? Als er klachten over zijn en er gaat naar een oplossing gezocht worden zodat iedereen tevreden is, wat is dan het probleem ?
Er bestond eerst geen uitgelicht, die paar dagen zonder overleven jullie ook wel. Of gaat het erom dat men nu te lui is om zelf wat topics aan te klikken ;)

Ja, ik mis uitgelicht. Voordat ik naar school ga/van school af kom kijk ik daar graag even naar. Gewoon een paar topics met goede foto's/interessante tekst/mooi paard bekijken. Toevallig heb ik niet de behoefte om eerst een half uur te zoeken naar een topic waar ik dat allemaal in kan vinden. ;) Als je niet altijd evenveel tijd heb dan ben ik niet te lui, nee, dan is dat gewoon veel makkelijker.

San87, dat jíj dan toevallig meer klanten van buiten bokt krijg, so be it. Er zijn meer dan genoeg mensen die door bokt weer opnieuw bestellingen krijgen omdat ze daar buiten bokt misschien niet zoveel aan doen/niet weten hoe dat te doen. Dus dan is het zeker fijn als foto's in uitgelicht staan. :)

Verder staat er ergens al eerder in het topic dat bokt zich gewoon aan de regels houd. Om nu geen foto's meer van fotografen te plaatsen, ja, dan wordt ie helemaal lekker. Nee hoor. Als je foto verkeerd in uitgelicht komt pb je amanda maar, die zal vast wel eventjes een foto kunnen veranderen. Kom op zeg, waarom doet iedereen zo moeilijk.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:54

Ik vind het feit dat het wel lijkt of het vriendjespolitiek is vele malen irritanter.
Van bepaalde bokkers zie ik gewoon meerdere keren een topic voorbij komen in Uitgelicht, terwijl de 'onbekendere' bokkers die ook onwijs mooie foto's hebben gewoon geen kans maken :n

Heeft hier inderdaad niks mee te maken, maar zag dit als mogelijkheid om mijn frustratie daarover te uiten :Y)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:00

Femke(ll) schreef:
Ik vind het feit dat het wel lijkt of het vriendjespolitiek is vele malen irritanter.
Van bepaalde bokkers zie ik gewoon meerdere keren een topic voorbij komen in Uitgelicht, terwijl de 'onbekendere' bokkers die ook onwijs mooie foto's hebben gewoon geen kans maken :n

Heeft hier inderdaad niks mee te maken, maar zag dit als mogelijkheid om mijn frustratie daarover te uiten :Y)

Dit is natuurlijk onzin, en de uitleg hier over is reeds gepost, een tijd geleden. Topics van bekende bokkers komen nu eenmaal makkelijker boven drijven, en anderen wat minder. Daarvoor ook de tem functie, om het team attent te maken op een leuk foto-topic wat anders ongezien voorbij zou gaan omdat bokt nu eenmaal zo groot is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:01

Essentieel bij de term vriendjespolitiek is dat beide partijen voordeel halen uit een situatie. Uitgelicht is momenteel tijdelijk afgeschaft, dus dan lijkt mij dat er ofwel één partij de term vriendjespolitiek niet snapt ofwel dat er gewoon geen vriendjespolitiek is.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:14

Deetjeeuh en omdat mensen uitgelicht missen (logisch is ook erg leuk) moeten "die fotografen" zich maar schikken. Wat is er mis met even een paar dagen geen uitgelicht om daarna weer een uitgelicht te hebben waar iedereen tevreden over is ? Waarom gaat het plezier van de een voor op dat van de ander ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:18

"Die fotografen" hoeven zich helemaal niet aan te passen. Hun foto's zullen gewoon niet meer in uitgelicht komen. Er zijn momenteel nog genoeg andere leuke/mooie topic's. Verder, héél veel mensen vinden uitgelicht leuk. Moeten die dat allemaal een paar dagen missen omdat de (duidelijke!) minderheid er een probleem van maakt. Nou, dan kunnen die toch ook wel een paar dagen wachten? ;)

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:23

Lara_Silver schreef:
Femke(ll) schreef:

Dit is natuurlijk onzin, en de uitleg hier over is reeds gepost, een tijd geleden. Topics van bekende bokkers komen nu eenmaal makkelijker boven drijven, en anderen wat minder. Daarvoor ook de tem functie, om het team attent te maken op een leuk foto-topic wat anders ongezien voorbij zou gaan omdat bokt nu eenmaal zo groot is.

Fair enough

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:29

Ik vind trouwens die grijze vlakken ook wel van niveau dramaqueen, als ik eerlijk moet zijn :).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:29

Pff wat een gezeik weer.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:40

Ik als 'fotograaf' heb me er nooit aan gestoord en vond het een eer om in Uitgelicht te staan. Mensen klikken 9/10 keer toch wel door naar het topic en zien daar mijn naam vanzelf staan. Daar is de foto zelfs in betere kwaliteit te croppen om het logo eruit te halen, dus ik zie het drama niet zo.

Dat wil niet zeggen dat ik afkeur dat er bokkers zijn opgestaan. Jammer is de uitkomst natuurlijk wel, voor beide partijen denk ik. Ik weet niet wat erger is, de oude situatie of deze.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 19:58

De grijze vlakken staan er vooral omdat ik gisterenavond met mijn gare hoofd niet veel beters kon verzinnen :) We zijn al even op zoek naar een goede plaats voor de Wiki-artikelen. Dat zou prima op de plaats van Uitgelicht kunnen (als dat technisch een beetje te doen is). Ga ik op puzzelen :j Eens dat de grijze vlakken ook niet heel charmant zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:13

Marjoow schreef:
Nou als jij je als fotograaf zijnde (of je er nou van leeft of niet) zo druk om moet maken als je foto 24 uur op een voorpagina van een paardenforum staat... Nou poeh he. Dan heb je echt niks beters te doen nee :roll:

idd die dag waarschijnlijk geen opdracht/ shoot te doen :+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:21

Nou Marjoow, dat is niet helemaal relevant. Dan kun je zeggen dat elke foto die op welke plaats op internet van jou zonder toestemming gebruikt wordt maar door de vingers moet zien want 'het staat toch maar op het internet'. Het gaat om het principe.

Wat hierboven al aangegeven werd ergens is dat het gaat om het feit dat bij citeren niet met het citaat 'geknoeid' wordt. Wanneer je dan besluit juist dat deel te willen gebruiken en daar staat een logo in behoor je dat gewoon te overleggen. Mocht je dit niet doen is het alsnog niet de bedoeling op eigen houtje hier een beslissing over te maken.Ik ga nu niet wederom artikelen opzoeken waarin staat dat dit niet mag, dat is ondertussen wel bekend.

Verder zag ik vanmiddag ergens een post over 'inkomsten' van de fotograaf. Veel van de mensen die hier op Bokt fotograferen zijn voornamelijk hobby fotografen die daar qua inkomsten niet van afhankelijk zijn, dus dat speelt hier weinig rol in. Uiteraard is er kans wanneer een topic in 'Uitgelicht' staat dat er meer clicks (meer aandacht = meer buzz) gegenereerd wordt, maar dat maakt niet goed dat er ongevraagd iets veranderd wordt zonder toestemming.

Ieder mag hier z'n eigen mening in hebben, mensen die het 'niet snappen dat fotografen hier moeilijk over doen' zien niet in hoeveel moeite er in foto's gaat zitten en dat dit gewoon ongewenste praktijken zijn. Uiteraard blijf je met elke kwestie houden dat meningen verschillen maar vind niet dat er erg rationeel gekeken word door sommige :)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:32

Courses schreef:
Ieder mag hier z'n eigen mening in hebben, mensen die het 'niet snappen dat fotografen hier moeilijk over doen' zien niet in hoeveel moeite er in foto's gaat zitten en dat dit gewoon ongewenste praktijken zijn. Uiteraard blijf je met elke kwestie houden dat meningen verschillen maar vind niet dat er erg rationeel gekeken word door sommige :)

Tja, wat zijn ongewenste praktijken.
Ik weet wel zeker dat menig vakfotograaf het aanbieden van shoots tegen betaling door hobbyfotografen buitengewoon ongewenst vinden.

Niet alleen wordt eronder hun duiven geschoten, maar deze wildgroei doet het aanzien van het vak nou niet bepaald goed.

Het is maar van welke kant je het bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:34

Haha ik vind dit best wel grappig,

stelletje muggenzifters in dat topic over hun auteursrechten... nu is er helemaal geen uitgelicht meer, en dus ook geen reclame voor jullie foto's / minder bezoekers in jullie topic!

Bart maakt zijn punt goed duidelijk zo +:)+ , hoop dat alles weer snel bij het oude is :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:34

idje schreef:
Courses schreef:

Tja, wat zijn ongewenste praktijken.
Ik weet wel zeker dat menig vakfotograaf het aanbieden van shoots tegen betaling door hobbyfotografen buitengewoon ongewenst vinden.

Niet alleen wordt eronder hun duiven geschoten, maar deze wildgroei doet het aanzien van het vak nou niet bepaald goed.

Het is maar van welke kant je het bekijkt.

Het gaat toch nu om de foto's zelf en niet om de discussie wie vakfotograaf is en wie niet? Die discussie is volgens mij ook al meerdere malen op andere manieren gevoerd en daar doel ik nu ook niet op ;)

Tja, wat jij muggenziften vind is aan jou Robin ;) In het andere topic werd een heel mooi voorbeeld genoemd op ander vlak hoe dit voor 'fotografen' is. Ik snap best dat het onzin lijkt voor mensen die geen kennis hebben in dit specifieke vakgebied maar voor elke branche is er vast een goed voorbeeld te bedenken waarmee dit vergelijkbaar is ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:47

Courses schreef:
Nou Marjoow, dat is niet helemaal relevant. Dan kun je zeggen dat elke foto die op welke plaats op internet van jou zonder toestemming gebruikt wordt maar door de vingers moet zien want 'het staat toch maar op het internet'. Het gaat om het principe.

Wat hierboven al aangegeven werd ergens is dat het gaat om het feit dat bij citeren niet met het citaat 'geknoeid' wordt. Wanneer je dan besluit juist dat deel te willen gebruiken en daar staat een logo in behoor je dat gewoon te overleggen. Mocht je dit niet doen is het alsnog niet de bedoeling op eigen houtje hier een beslissing over te maken.Ik ga nu niet wederom artikelen opzoeken waarin staat dat dit niet mag, dat is ondertussen wel bekend.

Verder zag ik vanmiddag ergens een post over 'inkomsten' van de fotograaf. Veel van de mensen die hier op Bokt fotograferen zijn voornamelijk hobby fotografen die daar qua inkomsten niet van afhankelijk zijn, dus dat speelt hier weinig rol in. Uiteraard is er kans wanneer een topic in 'Uitgelicht' staat dat er meer clicks (meer aandacht = meer buzz) gegenereerd wordt, maar dat maakt niet goed dat er ongevraagd iets veranderd wordt zonder toestemming.

Maar dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg nergens wat er ook maar op líjkt ;)

Ik vind het plaatsen van een thumbnail op de voorpagina van een paardenforum, wat 24 uur lang online staat iets heel anders dan een foto die gekopieerd word en ergens anders gepubliceerd word en daar voor lange tijd op staat. Maar ook dan, als het logo zichtbaar is en er een bronvermelding bij staat is daar niks mis mee toch?

Ik snap héél goed hoe veel werk er in fotografie zit. Ik doe het zelf al heel lang. Maar de principekwestie slaat nergens op.
Je maakt GRATIS!!!! gebruik van Bokt, om daar je reclame neer te zetten en je fotografie business te promoten, en dan ga je moeilijk doen om zoiets kleins??

Zeker een professional laat zich dan van een compleet verkeerde kant zien hoor ;)

[edit]Verder verwijs ik je graag even door naar de berichten van Bart die alles toch vrij duidelijk uitlegt.

Yvon2034

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:50

__Lauraa schreef:
Wat ontzettend jammer! Ik vind het eerlijk gezegd wat overdreven hoe er gereageerd wordt.
In mijn ogen is het juist extra reclame als je foto in uitgelicht geplaatst wordt.

Misschien is het een idee dat de maker van een topic bij het aanmaken van het topic kan aanvinken of het topic in aanmerking mag komen voor uitgelicht of andersom? Dan wordt er toestemming gegeven maar is het niet zo ingewikkeld om het na te gaan vragen bij iedere fotograaf. De maker van het topic moet dit dan zelf navragen, dat scheelt jullie een hoop werk.

Hopelijk komt er een goede oplossing waar iedereen tevreden mee is.

Dit vind ik een goede oplossing!!

Jammer dat uitgelicht er tijdelijk niet staat, ik snuffel er altijd even bij :)

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:53

Ik vind het ook ontzettend jammer dat uitgelicht nu weg is.
De oplossing van _Lauraa lijkt me wel een goede.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:16

Daar gaat mijn uitgelicht carrière :( :+ (voor de nieuwsgierigen neem gerust een kijkje in profiel :') )
Ik als fotograaf zag het alleen maar als een pluspunt..

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:18

Dat wat _lauraa zegt zat ik net ook te denken. Maak je topic met foto's aan, dan iets van een toestemming knop.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:20

En wat als nu iedereen verplicht is aan te vinken bij het openen van een topic of hij akkoord gaat met de bokt regels (oa het uitsnijden van foto's) ? Is dat geen mooie oplossing :=

Edit: duidelijk niet de enige :))