[Dienstmededeling] Vernieuwde forumlayout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:07

Als je in de profielen op [img] drukt word de foto in een andere pagina geopend ipv dat de foto's gewoon zichtbaar worden.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:58

Iemand op "actieve onderwerpen" met twee schermen aan het werk?
(bedekt nu 2 pagina's)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:50

Een een heel grote slinger omhoog omdat ik eindelijk met printscreen en de nieuwe upload plaatjes erneer kan zetten hoe het verschil in lettertype is tussen bokt 4 en bokt 5. Nog steeds is bokt 5 voor mij lastiger leesbaar vanwege de voor mij smallere lp en scherper gekleurde letters en de smallere layout.

Ik had Bart beloofd een print screen te maken maar tot voorkort lukte dat dus niet.

Eerst bokt 5.

Afbeelding

Afbeelding

Nu bokt 4

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk heeft dit duidelijk dat ik bokt 5 de letters meer in elkaar gedrukt staan. Dezelfde tekst op een kleiner veld waardoor het voor mij erg onprettig leest.

Is er iets in de instelling bij mij te wijzigen zodat het wel gelijk is (wat zou moeten zijn als ik eerdere posts van Bart heb gezien met beide soorten onder elkaar).

Shadow0

Re: [Dienstmededeling] Vernieuwde forumlayout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 13:04

Bedankt voor de screenshots. Er zit inderdaad een heel minimaal verschil. Wat daarbij wel heel opvallend is, is dat ook de plaatjes niet exact gelijk zijn - en daar heb ik echt niets aan veranderd. Dat wijst er op dat het vermoedelijk komt doordat er net iets anders gezoomd wordt door de browser. Dat kan heel goed: om oude pagina's leesbaar te maken op tablets voeren ze zelf een paar berekeningen uit om het redelijk leesbaar te maken. Meestal houdt dat in dat ze doen alsof ze een scherm hebben van een bepaalde breedte (ik dacht 960px), dan de pagina berekenen, en dan het geheel zo zoomen tot het daadwerkelijk op het scherm van de tablet past.

Bij de nieuwe pagina's gebeurt dit niet - om ze ook geschikt te maken voor smartphones krijgt de pagina een seintje mee: 'ga niet knoeien met de pagina-breedte, de pagina kan ook op kleinere devices worden weergegeven'.

De resultaten van het eerste zijn erg onvoorspelbaar. Browsers doen daar verschillende dingen, gokken maar wat, en het kan dus leiden tot zoomen van 100,5% of dat soort onhandige waarden. Dat maakt ook dat er veel antialiasing nodig is. Dat maakt het minder scherp, en er kunnen kleurverschuivingen optreden.

Omdat het gaat om een kleine afwijking die ontstaat ten opzichte van een zeer onvoorspelbare situatie (namelijk hoe een bepaalde tablet omgaat met de oude site) gaan wij dit niet oplossen.

Vaak zijn dit soort dingen een kwestie van wennen. In boeken heb je ook wel eens dat ze ineens bv te veel inkt gebruiken, en ik heb 1 boek waar ineens overgegaan wordt op een ander lettertype. De eerste pagina's is dat waanzinnig irritant... maar na een aantal pagina's voelt het toch vanzelf als normaal.

Als je heel graag het oude bokt wilt blijven gebruiken, dan kan dat voorlopig. Maar het wordt niet meer onderhouden en nieuwe functionaliteit wordt daar niet ingebouwd.

Het alternatief is dat je je verdiept in de accessibility-settings van je browser. Je kunt dan bv het lettertype vergroten of een specifiek lettertype kiezen, een minimum fontgrootte instellen of het geheel zelfs naar je eigen smaak inrichten. Misschien dat het voor jou nodig is om iets te doen met 'letter-spacing' - de horizontale ruimte van de letters. Experimenteer daar vooral mee :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:35

Mijn pc en tablet zijn daarop al ingesteld, lettertype is standaard groter en wijder, contrast is aangepast en ik zoom zowiezo standaard in om beter te kunnen lezen. Bij bokt meestal een 25 % extra groter maken. Overigens is het beeld op zowel pc als ipad 2 gelijk in afwijking. Het verschil is idd minimaal maar voor mij net het verschil tussen nog net leesbaar en onleesbaar. Het is dus niet zozeer wennen maar voor mij echt onleesbaar helaas tenzij ik het mega vergroot. Bokt 5 gaat op een vergroting van minstens 40 % om leesbaar te zijn.

De bovenstaande dingen zijn dus wel al met de aanpassingen daarin. Zonder aanpassing is bokt 5 nog meer geknepen en zijn voor mij de letters en regels een grijzige streep zonder dat ik daar echt de afzonderlijke letters nog kan ontcijferen. Vreemd is dus dat bokt 4 en voor mij de nog fijner leesbare old.bokt die het helaas niet meer doet wel beter te behappen zijn.

De overgang naar 5 is alles ook kwa helderheid en scherpte zo verandert dat ik moet gaat knijpen en doet het na een paar minuten zeer aan mijn ogen en levert het hoofdpijn op. dit staat nog los van het lettertype en de samenknijping van de letters. Dat vind ik zo vreemd eigenlijk. Je zou zeggen dat daarin voor de pc en ipad geen verschil in mag zijn.

Als ik bv de upload nodig heb ga ik op een ander scherm over op bokt 5, doe snel wat ik moet doen en schakel weer terug. Langer als een paar minuten moet ik het niet doen, dan is bokt lezen voor een tijdje weer niet te doen vanwege teveel klachten. Dat is het rottige van oogzenuwontstekingen. Ik zie dubbel met links in horizontale richting en dubbel met rechts in vertikale richting. Normale letters zijn voor mij dus altijd in twee richtingen gedubbeld. Met voldoende grootte en breedte en tussenruimte nog te lezen, bij te smal wordt het dus een streep.

Boeken lees ik om die reden ook als gesproken boek omdat teveel tekst zowiezo te vermoeiend is. Bokt gaat dus omdat de posts zowiezo gescheiden zijn in kleur al per reactie. Dat breekt de tekst al. Daarom typ ik reacties zelf ook met veel lege regels ertussen.

Edit wat is het verschil trouwens tussen de instelling volledige breedte gebruiken of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:25

Als je instelling volledige breedte gebruikt, dan gaat Bokt over je hele scherm qua breedte, net als bij Bokt4 :j misschien dat dat al wat helpt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 14:36

Jans, dat is alleen van toepassing op brede schermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:37

Dat is op Desktop wel vaak het geval toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 14:42

Bij schermbreedtes boven de 1200px. Overigens heeft dat geen invloed op de letter-spacing.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:44

Onze pc heeft nog een ouderwets normaal scherm. Geen breedbeeldschem.Ook dit weer vanwege leesbaarheid en overzicht trouwens.

Ik heb zitten testen met die instelling ivm volle breedte of niet. Met de keuze uit is het verschil tussen bokt 4 en bokt 5 kleiner als met de keuze aan. Op de pc valt het verschil duidelijker op dan op ipad in iedergeval ook. Zou eigenlijk dus niet logisch zijn dan en omgekeerd reageren dan de bedoeling is. :+

Wat wel is dat de ruimte die gebruikt wordt groter of kleiner wordt. het lijkt alsof bij bokt 5 er mjnder ruimte gebruikt kan worden voor dezelfde tekst en daardoor alles wordt geplet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 15:03

karuna schreef:
Wat wel is dat de ruimte die gebruikt wordt groter of kleiner wordt. het lijkt alsof bij bokt 5 er mjnder ruimte gebruikt kan worden voor dezelfde tekst en daardoor alles wordt geplet.

Nee, dat is zeker niet waar. De breedte van de schermen heeft geen invloed op het lettertype of de letterspacing.

Wat wel gebeurt is inderdaad dat de er op Bokt5 op brede schermen meer ruimte naar de linkerkolom gaat, en dat er een maximumbreedte op het geheel zit. Dit heeft alleen invloed op waar de tekst wordt afgebroken. Dit ook omdat hele lange regels onprettig lezen. Maar nogmaals: op de letters zelf heeft dit GEEN invloed.

Verschillen die je constateert tussen Bokt4 en Bokt5 hebben 2 mogelijke oorzaken.
1. op de ipad komt het door de manier waarop de ipad-browser zelf bedenkt hoe het Bokt4 moet weergeven. Het doet daarbij creatieve dingen, en voor jou komen die blijkbaar gunstig uit. Wij hebben daar geen invloed op.

2. op de desktop kan het verschil ontstaan doordat de fontgroottes eerst berekend werden door een opeenstapeling van vergroten-verkleinen-vergroten. Daarbij kunnen afrondingsfouten optreden, die per browser verschillend zijn.

Waar het niet mee te maken heeft is dat wij dat op een of andere manier beperken op Bokt5. De instelling 'volledige breedte gebruiken' heeft geen invloed op de lettergrootte, en ook de breedte van de linkerkolom heeft daar geen invloed op.