Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:21

Weet je wat nou bijzonder is?
Dit topic gaat over precies hetzelfde als "Exterieur en Hengstenkeuze", alleen staat het nu bij Forumzaken.
Argumenten die genoemd worden bij Exterieur en Hengstenkeuze passeren hier nogmaals de revue.

Gezien de titel van dit topic denk ik dat het doel was om te bespreken dat de reacties niet altijd even vriendelijk zijn / overkomen en hoe je samen voor een prettig en meer toegankelijk forum kunt zorgen voor fokkers al dan niet bedrijfsmatig.

Aan de laatste paar pagina's te lezen is dat doel al niet meer voor ogen en verzandt het in dezelfde discussie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:59

Omdat er te weinig zure reacties zijn misschien?
Een enkeling roept eens onbeholpen "wat een lelijke merrie, daar zou ik niet mee dekken". Onbeholpen en ik zou het zelf niet doen, maar bij een eenmalig feit, wat wil je dat er dan gebeurt? Dat een mod betreffende bokker een standje geeft?
En dat na alle topics over meer zelfstandigheid, zelfregulering en minder tussenkomst van het modteam. Ik zou als mod stiekem een beetje lachen.

Bij meermaalse grove berichten wordt een bokker inderdaad op de vingers getikt en dat is subforumoverschrijdend. Grove berichten kunnen nergens, dat beperkt zich niet tot Exterieur en Hengstenkeuze.

Dus met andere woorden is het logisch dat men verzeilt in de discussie wel of niet dekken. Dat is namelijk wat TS in dit topic bedoelt met zure reacties. Als je goed de berichten van TS leest, merk je dat ze niet doelt op beledigende of grove berichten, maar meer over de berichten die in enkele zinnen een dekking van een bepaalde merrie afraden.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:11

Ik meng me ook niet inhoudelijk met deze discussie, het valt me gewoon op.
Ben zelf jarenlang moderator geweest en ben er niet voor dat mods meer op gaan treden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 08:51

Alet schreef:
Weet je wat nou bijzonder is?
Dit topic gaat over precies hetzelfde als "Exterieur en Hengstenkeuze", alleen staat het nu bij Forumzaken.
Argumenten die genoemd worden bij Exterieur en Hengstenkeuze passeren hier nogmaals de revue.

Gezien de titel van dit topic denk ik dat het doel was om te bespreken dat de reacties niet altijd even vriendelijk zijn / overkomen en hoe je samen voor een prettig en meer toegankelijk forum kunt zorgen voor fokkers al dan niet bedrijfsmatig.

Aan de laatste paar pagina's te lezen is dat doel al niet meer voor ogen en verzandt het in dezelfde discussie.

Alet, je hebt gelijk. Gisteren had ik na een lange dag werken, nog niet gegeten, mij laten verleiden tot een zure reactie :o

Gini, dat bedoel ik inderdaad!
Maar er zijn mensen met een gezonde, correcte maar wellicht gewone merrie die eens een veulen voor zichzelf willen fokken, al dan niet een kruising. Ik ben er absoluut niet voor om met een merrie te fokken die erfelijke aandoeningen heeft of exterieurmatige afwijkingen die problemen kunnen geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:10

Sammyoo schreef:
Maar er zijn mensen met een gezonde, correcte maar wellicht gewone merrie die eens een veulen voor zichzelf willen fokken, al dan niet een kruising. Ik ben er absoluut niet voor om met een merrie te fokken die erfelijke aandoeningen heeft of exterieurmatige afwijkingen die problemen kunnen geven.

En 10 jaar geleden had ik hier ook geen problemen in gezien. Maar nu? In deze tijden van crisis, besparingen, verzadiging van de markt,..., nee, als dan fokken niet echt nodig is ("ik wil gewoon een veulentje uit mijn merrie", "ik denk dat mijn merrie zo een goede moeder zou zijn"), dan vind ik het onverantwoord wanneer je dat wel doet. Misschien dat dat over een paar jaar weer anders is. Papierloos zou ik sowieso nooit, maar dan ook nooit fokken. Maar ieder paard heeft toch iets van papier, niet? In België hebben kruisingen een equipas, waar toch tenminste basic info in staat.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:12

Bovendien heeft het fokken met een papierloze merrie ook vaak te maken met het karakter. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen brave paarden met papier zijn.
Omdat je van zo'n merrie er nog wel 1 zou willen hebben.
Ik heb zelf al een aantal e-pony's/paarden bekeken, omdat ik een braaf beestje zoek voor de recreatie.
In de advertentie zgn. allemaal lieve, brave paarden.
Totdat je er komt voor bezichtiging.
Ik kom toch daarna vaak thuis, dat ik denk, jeetje wat zijn die van mij dan lief.
(ben al 1 keer thuis gekomen met een pimpelpaarse knie, en 1 keer bijna een schop recht in mijn gezicht, en nee ik deed niks vreemds)
Ja dan heb ik toch liever een pony met het karakter van mijn eigen pony's.
Ik ben tot nu toe nog niks vergelijkbaars tegengekomen.
Ze hebben allemaal wel iets dat me niet aanstaat in het karakter.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:20

Dakotah schreef:
Bovendien heeft het fokken met een papierloze merrie ook vaak te maken met het karakter. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen brave paarden met papier zijn.
Omdat je van zo'n merrie er nog wel 1 zou willen hebben.
Ik heb zelf al een aantal e-pony's/paarden bekeken, omdat ik een braaf beestje zoek voor de recreatie.
In de advertentie zgn. allemaal lieve, brave paarden.
Totdat je er komt voor bezichtiging.
Ik kom toch daarna vaak thuis, dat ik denk, jeetje wat zijn die van mij dan lief.
(ben al 1 keer thuis gekomen met een pimpelpaarse knie, en 1 keer bijna een schop recht in mijn gezicht, en nee ik deed niks vreemds)
Ja dan heb ik toch liever een pony met het karakter van mijn eigen pony's.
Ik ben tot nu toe nog niks vergelijkbaars tegengekomen.
Ze hebben allemaal wel iets dat me niet aanstaat in het karakter.

endit is juist waarom ik uit mijn papier loze kruising een veulen heb gefokt.en het karakter/zelfs uiterlijk is precies haar moeder.en in een 2 span wil je zo iets hebben lopen.dus als ik ooit 4 span wil gaan rijden,worden zeker weer bijde merries gedekt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:51

En dat is voor mij ook de reden dat ik komend jaar op zoek ga naar een leuke hengst.
Ik wil idd ook nog zo'n veulen.
Omdat ik tot nu toe nog steeds niks heb gezien wat aan mijn eisen voldoet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:02

Ik fok (o.a.) ook op karakter (net als de meeste serieuze fokkers; een paard met een moeilijk karakter zit tenslotte niemand op te wachten, maar wat de één een ideaal sportkarakter vindt, daar kan een ander niks mee beginnen).
Mijn oude merrie geeft alleen top karakters tot nu toe (ze is dan ook bijna prestatiemerrie alleen al met haar oudste 3 nakomelingen die allemaal Z lopen en het zijn allemaal echt brave paarden die geen gekke dingen doen) dus ik kan op zich elke hengst erop zetten. De Houston is bijvoorbeeld ook toppie braaf net als haar nu 2 jarige laatste nakomeling die nog hengst is, daar kun je een kind bij in de box laten.
Zo zie je maar; de merrie maakt het verschil (en een beetje paardenverstand en wat handigheid bij opfok en opvoeding doet de rest).
Al met al geen excuus in mijn ogen om met een minder goed of papierloos paard te fokken, maar ik geef op bokt enkel adviezen; mensen zijn uiteindelijk zelf baas. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:00

Eigenlijk kan je het omdraaien: waarom fokt men nog met paarden met papier? Het gros heeft een rotkarakter en zijn te heet om mee te kunnen rijden ;) . Gewoon alles met elkaar kruisen, wat je leuk lijkt, kan je bijna concluderen uit dit topic. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:10

Nou ik niet :=

Ik vind het ook erg apart om te zeggen dat paarden zonder papieren eerder een rotkarakter hebben dan paarden met papieren.. Wat wél zou kunnen is dat een aantal paarden zonder papieren ooit eens met papier zijn geboren en dat die ‘kwijt’ geraakt, omdat er iets mankeert aan het dier. Of ze zijn gewoon altijd papierloos geweest. En dat mankement kan bijv. oorzaak zijn voor het karakter. Zo’n dier heeft bijv. pijn en wordt van hand tot hand gedaan omdat ie nu eenmaal in een goedkoop segment terecht is gekomen. En mensen die in dat segment zoeken hebben meestal niet de meeste kennis in huis, dus die snappen er niks van.

Maar goed vooralsnog zie ik geen relatie in karakter en bewust papierloos/met papier fokken. Niet alleen sportpaarden hebben een papier. :) En ook genoeg sportpaarden met een goede instelling.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:18

Volgens mij Sammie was de conclusie van sommige bokkers juist, dat paarden met papier (met name KWPN) rotkarakters hebben en (bijna) niet te berijden zijn. Daarom fokt men uit hun fantastische papierloze merrie weer een veulen, omdat zulke fantastische paarden bijna niet te koop zijn. Tenminste dat is mijn conclusie/interpretatie van sommige berichten. :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:22

Sammie schreef:
Nou ik niet :=

Ik vind het ook erg apart om te zeggen dat paarden zonder papieren eerder een rotkarakter hebben dan paarden met papieren.. Wat wél zou kunnen is dat een aantal paarden zonder papieren ooit eens met papier zijn geboren en dat die ‘kwijt’ geraakt, omdat er iets mankeert aan het dier. Of ze zijn gewoon altijd papierloos geweest. En dat mankement kan bijv. oorzaak zijn voor het karakter. Zo’n dier heeft bijv. pijn en wordt van hand tot hand gedaan omdat ie nu eenmaal in een goedkoop segment terecht is gekomen. En mensen die in dat segment zoeken hebben meestal niet de meeste kennis in huis, dus die snappen er niks van.

Maar goed vooralsnog zie ik geen relatie in karakter en bewust papierloos/met papier fokken. Niet alleen sportpaarden hebben een papier. :) En ook genoeg sportpaarden met een goede instelling.

karakter heeft ook niks met papierloos/papier te maken.maar als jij thuis een paard hebt staan dat perfect bij jou en je sportrichting en ook het karakter heeft dat je nodig hebt.maakt het niet uit of het papier heeft of niet,dit is dan als je puur iets voor je zelf fokt.had deze merrie papier gehad had ik er ook een uit gefokt.en als je voor de verkoop fokt is het moeilijk lijkt me want iedereen vind een ander karakter fijn.
en ook vind ik dat dat niks met kwpn te maken heeft want pak bv een gelder heel allround en vaak hele betrouwbare paarden.waar de meeste wel mee uit de voeten kunnen.en dat zijn ook kwpn paarden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:51

Zeggen dat je zonder papieren fokt omdat papierloze paarden een beter karakter hebben vind ik ook nogal eh... raar. :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:01

Ik trok een andere conclussie, maar als dit er mee bedoeld wordt of iemand anders bedoeld dit ook dan is dat ook.... raar := :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:55

Sammie schreef:
Ik trok een andere conclussie, maar als dit er mee bedoeld wordt of iemand anders bedoeld dit ook dan is dat ook.... raar := :')

Iedereen interpreteert het dus anders, zoals zo vaak op internet. ;)
Misschien kunnen wij dan concluderen, dat de deelnemers aan dit topic het hier niet met elkaar eens zullen worden. Sommigen fokken paarden met papier en hopen vooruitgang te boeken, de stam/nakomelingen te verbeteren. Anderen fokken voor zichzelf, ongeacht papier/afstamming/enz.
Als iedereen dan tevreden is, kan het topic gesloten worden. :D

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:14

Ik heb niet gezegd dat alleen papierloze merries een goed karakter hebben, niemand geloof ik.
Voor zover ik het gelezen heb.
Heb alleen gezegd dat mijn pony's een superkarakter hebben, en ik daar dus graag nog een veulen van zou hebben.
Dat ik een aantal, lees 6 inmiddels, heb bekeken, en HUN karakter me niet aanstond, of ze hadden gebreken.
Overigens waren dit 3 merries met papier en een aantal zonder.
Dus heeft inderdaad niks met papier te maken.
Mijn dames hebben alledrie een karakter wat ik zoek, en dus wil ik daar graag nog een veulen uit.
Heb er al drie veulens bij gehad, die waren net als de moeders.
En geen papier hebben wil niet automatisch zeggen dat ze vol gebreken zitten.
Net zomin dat paarden MET papier automatisch geen gebreken hebben.
Heb er toevallig 3 met papier bekeken en 2 daarvan hadden gebreken.
Dit stond uiteraard niet in de advertentie en werd ook niet gezegd toen ik er naar vroeg in een mail.
Dat hoor je pas als je na 1 1/2 uur rijden aankomt.
Als je geluk hebt tenminste.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:57

Electra63 schreef:
Iedereen interpreteert het dus anders, zoals zo vaak op internet. ;)
Misschien kunnen wij dan concluderen, dat de deelnemers aan dit topic het hier niet met elkaar eens zullen worden. Sommigen fokken paarden met papier en hopen vooruitgang te boeken, de stam/nakomelingen te verbeteren. Anderen fokken voor zichzelf, ongeacht papier/afstamming/enz.
Als iedereen dan tevreden is, kan het topic gesloten worden. :D

Als we daar nog aan toevoegen dat beide groepen recht van spreken hebben op Exterieur en Hengstenkeuze, dan is het topic voor mij ook rond.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:06

Sluit ik me bij aan..

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:12

Ik heb er geen problemen mee als je wil fokken met jouw eigen merrie (of ze nu papierloos is of niet) voor jezelf, zolang het geen overhaaste beslissing is. Als je de volgende vragen objectief kunt beantwoorden, ben je er in mijn ogen realistisch en bewust mee bezig: Wat is mijn fokdoel? Beantwoordt mijn merrie aan dat fokdoel? Wat zijn de minpunten van de merrie? Als iedereen, die een topic ivm hengstenkeuze opent, deze vragen zou beantwoorden, zou het voor de personen, die mee willen zoeken ook gemakkelijker zijn.

Dat je door de bomen het bos niet meer ziet met het aanbod van hengsten kan ik begrijpen, maar het zou een positievere indruk geven aan de lezers als je aantoont dat je er al mee bezig bent geweest. Je ziet soms van die topics voorbij komen van: dit is mijn merrie (afstamming, maat) en zoeken jullie maar de hengst. Je wil dan als lezer helpen, maar je moet dan nog gaan vragen wat de plannen zijn, minpunten (vaak dan geen foto). Meestal zijn die mensen dan zelf niet actief op zoek naar een hengst en hopen ze gewoon dat één lezer opeens met die 'wauw-hengst' komt aangelopen.

Als mensen met hun merrie niet realistisch zijn, is het ook aan de lezers om dit duidelijk te maken. Soms is een nieuw paard kopen dan een betere oplossing.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:44

Aangezien wij in een vrij land wonen met vrijheid van menigsuiting, ben je ook vrij om een paard te fokken hoe je maar wilt. (gezondheids risico's daar gelaten ;) )
Lelijk, mooi, met of zonder fantastische bloedlijn, goed karakter of niet, dat is helemaal je eigen keuze. Ook wat je daarna met je veulen gaat doen.
Voor eigen gebruik voor verkoop, allemaal je eigen keuze.

Als je dan advies gaat vragen, in je omgeving, aan de 'geleerden' of via fora dan kan je verwachten dat men met diezelfde vrijheid zijn of haar mening gaat geven.
De ene advizeur denkt heel goed na over de verwoording, om rekening te houden met de gevoelens van de ander, de andere advizeur denkt niet aan de gevoelens maar aan de feiten.

Daar moet je het mee doen en je gezochte adviezen uit filteren. Zo zit niet alleen bokt in elkaar, zo zit het hele leven in elkaar.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:55

Dat is inderdaad zo. Iedereen doet en laat uiteindelijk toch wat ze zelf willen. Je kan op die enkele, die fokken omdat ze een veulen leuk vinden of een veulen van hun merrie willen of willen fokken voor de verkoop of ..., wel zeuren dat de markt oververzadigd is. Ook al fok je voor jezelf, er is een kans dat je het veulen gaat moeten verkopen wegens bepaalde redenen. Uiteindelijk zijn het maar enkelen, die zoiets op bokt zetten en wat maakt die paar extra veulens op het hele 'assortiment' dan nog uit. Je kan mensen wel advies geven, maar meestal zijn mensen eigenwijs. Fijn dat je toch nog een paar kunt overtuigen om beter een paard te kopen, maar daarmee red je de hele markt nog niet. Voor de crisis zou niemand zo reageren als iemand een topic met een mindere merrie opende. Dan maakte het niet uit. Nu moeten mensen eerst tegen de lamp lopen voor ze worden wakker geschud. Helaas is het gefokte paard hier achteraf meestal de dupe van. Wil je dit vermijden dan moet je dit op grotere schaal aanpakken dan enkel bokt...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:02

Tja, er is ook een kans dat er straks een vliegtuig op mijn huis stort....
Niet fokken voor jezelf want misschien moet je het ooit verkopen vind ik echt onzin.
Ik leef vandaag....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:08

stef schreef:
Tja, er is ook een kans dat er straks een vliegtuig op mijn huis stort....
Niet fokken voor jezelf want misschien moet je het ooit verkopen vind ik echt onzin.
Ik leef vandaag....

Heb je helemaal gelijk in, alleen is het een beetje sneu voor het veulen, als je je er niet in verdiept hebt en er een miskleun of ongezond veulen ter wereld komt. Maar dat geldt voor veulens met en zonder papieren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:11

Klopt. Uit twee toppers kan een gedrocht komen, en vice versa, fokken blijkt toch altijd een stukje gokken.
Maar niemand kan in de toekomst kijken.
Als je nu een eigen huis met land hebt, een leuke vaste baan, een lieve vent...
En over tien jaar zit je als alleenstaande moeder in een flatje in de bijstand...
Kan gebeuren, maar moet je nu dan zo gaan leven van: wat als?