Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:05

Heino schreef:
superwoman schreef:
Ik vind het een dooddoener om motorrijden met paardrijden te vergelijken.
De omstandigheden én de snelheden zijn zo verschillend..... de enige overeenkomst kan de helm zijn (mits de ruiter deze gebruikt :D

Dit bedoel ik met niet lezen. Ik heb in dit topic al gezegd waarom ik vind dat paardrijden en motorrijden wél vergelijkbaar zijn (in zekere mate). Maar daar wordt niet op in gegaan.

Ik vind je ook overtrokken reageren Anya. Prima dat je geen cap op zet, moet je toch idd lekker zelf weten?? Ik zie alleen wel wat in de argumenten om het gebruik van een cap te stimuleren. Of Bokt daar de juiste plek voor is weet ik niet.
Ik zou dat onderzoek trouwens wel willen lezen, ben ik wel nieuwsgierig naar. Kan je hem hier zetten of PBen?

Ik wil het onderzoek ook graag lezen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:05

ilse86 schreef:
ik wil niet heel vervelend doen, anya. maar je kiest er zelf voor om een post te plaatsen op dit forum. dat mensen je dan tegenspreken, is een logisch gevolg. dat hoef je niet als bemoeizucht op te vatten.

Oh maar dat vat ik ook niet op als bemoeizucht. De discussie mag je best voeren.
Het wordt alleen anders al iemand mij iets wil verplichten dat wettelijk niet hoeft.

Het is een beetje alsof iemand tegen me zegt dat het toch echt beter is als goed voorbeeld om een sjaaltje te gaan dragen. Want er zijn mensen die vinden dat het hoofd bedekt moet worden (en in de jaren 50 vond heel Nederland dat). En ondanks dat het wettelijk nergens geregeld is, wordt er dan toch voorgesteld om alleen nog foto's van mensen met een sjaaltje te plaatsen.

Zoals gezegd: de volgende stap is een body-protector, verplicht laarzen, verplicht een zadel, of verplicht een harnas ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:07

Als ik tijd heb wil ik daar best naar zoeken, maar het is niet iets om even te pbén of te plaatsen. Het is een statistisch onderzoek, dus dik pak. zo uit mijn hoofd stonden voetbal en mountainbiken op nummero 1 waar het ging om risico's die met sport te maken hadden.

Maar het moet online ook staan ergens.
zoek op ongelukken, letsel, statistiek of dat soort termen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:12

ja, maar zonder het op eigen situaties te betrekken: is het dan niet verstandiger om een cap te dragen? let wel, ik zeg niet dat jij een cap moet dragen, maar is het over het algemeen niet verstandiger wél een cap te dragen?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:43

ilse86 schreef:
ja, maar zonder het op eigen situaties te betrekken: is het dan niet verstandiger om een cap te dragen? let wel, ik zeg niet dat jij een cap moet dragen, maar is het over het algemeen niet verstandiger wél een cap te dragen?

Ja natuurlijk! Ik ben er ook echt niet tegenstander van, maar er zitten toch ook weer risico's aan, waarschijnelijk minder als hij rijden zonder cap eerlijk gezegd. Maar met cap kan het ook misgaan, zelf door de cap, als je pech hebt. En ik vind het nog steeds gewoon een kleine moeite om dan ook veiligheidsbeugels aan te schaffen. Zeker in manege's!

ilse86

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:46

ik vind sowieso dat maneges de omstandigheden voor de ruitertjes zo veilig mogelijk moeten maken. een keer vallen is echt niet erg. maar cap is verplicht. veiligheidsbeugels mogen van mij idd ook.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:46

met die beugels heb je ook een goed punt. kleine moeite en rijden heerlijk.

Moet zeggen dat ik mijn cap voornamelijk heb voor schokbreken van takken tegen mijn hoofd, daar is deze erg fijn voor.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:49

had ik ook tijdens buitenritten. ik reed altijd door de bossen in ommen (ov). dikke takken, kan ik je zeggen :P Dan is een cap wel fijn! En veilig trouwens, want ik ben er regelmatig afgevallen in het bos omdat een paard dan nogal vrolijk wordt :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:54

http://www.swov.nl/rapport/convei/obin2001.pdf

Dit is ook zo'n onderzoek. Hier staan veel sporten genoemd, maar geen paardensport. Bungelde bij het onderzoek dat ik ergens heb ook onderaan de lijst. Het geeft een fraai overzicht van hoe je aan letsel kunt komen in Nederland: aantal beoefenaren, risico's, en hetzelfde voor deelname aan verkeer, ongelukken aan huis e.d.

Ik vind het persoonlijk verstandiger een bodyprotector te dragen als ik heel eerlijk ben. Ik zie doorgaans mensen die op de schouder of billen vallen. Doorgaans kneuzingen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:55

een BP beschermt de schouder en billen toch niet? Alleen je romp?

een cap is in de herfst ook fijn (vallende eikels :P)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:56

ilse86 schreef:
funnygirl, het gaat er nu om dat je óp een paard zit ;) niet dat je ernaast loopt. iedereen mag t van mij zelf weten hoor. vind zelf zonder cap ook prettiger, hoewel ik wel een cap draag (sinds kort weer). Ik heb een super braaf paard die af en toe eens wegspringt, zich omdraait en dan op de klepper gaat. Maar meestal doet ze dat niet. Ben er ook wel eens afgelazerd toen een paard struikelde, dus brave paarden zijn geen garantie voor geen val.
Wat betreft die kneuzingen en breuken... Je kunt dat beter hebben dan hersenletsel. Vind ik.

Ik weet dat er om gaat als je op het paard zit, maar krijg via de discussie het idee dat dit het gevaarlijkste is bij omgaan met paarden.
Het is inderdaad een discussie over het dragen van een cap te paard maar het gevoel bekruipt mij dat er dan maar een antwoord mogelijk is en dat is een cap moet want het beschermt. Eigenlijk hoeft deze discussie niet of niet zo lang, want zodra ieder zijn mening heeft gegeven ben je klaar. Er zijn echter mensen die anderen willen overtuigen van hun mening of ze dit willen of niet.

Gewoon ieder zijn eigen verantwoording nemen en dus de ouders de verantwoording voor de kinderen overlaten en niet bij andere mensen opleggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:59

ja klopt, daarom draag ik die ook als niet. Maar goed het kan je gebroken ribben schelen.

Het meest verstandig vind ik dat je de te treffen veiligheidsmaatregelen afstemt op het paard. Dus rij ik mijn 15 jarige door de wol geverfde merrie zonder cap. Dit paard heeft al zoveel wedstrijden gelopen, is de merrie waar het jonge grut achteraan naar buiten gaat.. Nee, die cap heb ik nooit nodig gehad. Ik ben ook de afgelopen 11 jaar nooit van haar afgevallen. In het eerste jaar dat ik haar had hing ik een keer aan de hals omdat ze een hulp verkeerd begreep. Ze bokt niet, springt niet opzij, schrikt niet.. geen capreden.

Mijn jongte paard is een driftkop van 1.80, bokt wel en stevig. Doorgaans draag ik bij hem wel een cap. Als hij goed genoeg voelt om die af te laten onder de meest voorkomende omstandigheden, dan ga ik ook met hem wedstrijden starten.
Laatst bijgewerkt door Anya op 03-02-10 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:59

@ funnygirl
als je alleen een mening geeft, is het geen discussie he ;) je stelt vragen over het hoe en waarom van een ander.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:11

Klop maar een goede discussie heeft een einde en dit loopt al jaren. :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:12

ieder zn eigen verantwoordelijkheid.. maar vallen kan altijd! hoe braaf je paard ook is.. Heb het bij ons op stal gezien dat een paard onwel werd tijdens een buitenrit, Paard viel (ruiter dus ook) en gleed zo een rivier in (het paard niet de ruiter)
Dus het hoeft niet altijd schrikken of takken te zijn ;)
Iemand anders die ik ken heeft ook een braaf paard, maar paard schrok in de bak van koeien die begonnen te rennen en draait om zn as, ze valt eraf met haar hoofd op een houten paal, gelukkig had ze haar cap op...

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:13

Anya schreef:
http://www.swov.nl/rapport/convei/obin2001.pdf

Dit is ook zo'n onderzoek. Hier staan veel sporten genoemd, maar geen paardensport. Bungelde bij het onderzoek dat ik ergens heb ook onderaan de lijst. Het geeft een fraai overzicht van hoe je aan letsel kunt komen in Nederland: aantal beoefenaren, risico's, en hetzelfde voor deelname aan verkeer, ongelukken aan huis e.d.

Ik vind het persoonlijk verstandiger een bodyprotector te dragen als ik heel eerlijk ben. Ik zie doorgaans mensen die op de schouder of billen vallen. Doorgaans kneuzingen.

thanks!!! tof dat je zo snell een hebt kunnen vinden!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:16

trouwens (even een zijspoor), ik had vroeger een paardenboek waar in stond dat je ook met longeren een cap op zou moeten, ik vraag me af of mensen dit ook daadwerkelijk doen?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:19

Asyaa schreef:
Boeit jou het?
Als hun zelf willen dat ze zonder cap rijden, laat ze.
Wie ben jij om ze even over het internet te sommeren om een cap te dragen.

hier ben ik het mee eens

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:27

Heino schreef:
superwoman schreef:
Ik vind het een dooddoener om motorrijden met paardrijden te vergelijken.
De omstandigheden én de snelheden zijn zo verschillend..... de enige overeenkomst kan de helm zijn (mits de ruiter deze gebruikt :D

Dit bedoel ik met niet lezen.Ik heb in dit topic al gezegd waarom ik vind dat paardrijden en motorrijden wél vergelijkbaar zijn (in zekere mate). Maar daar wordt niet op in gegaan.

Vind je argumenten niet goed genoeg en daarom reageer iig ik daar niet op in dit topic.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:33

Het zou een goede regel zijn. Eigenlijk zou iedereen verplicht een cap moeten dragen, want zelfs het braafste paard kan een keer schrikken en dat kan alle gevolgen van dien hebben. Helaas zijn er sommige mensen die dat gevaar niet zien of het niet willen zien en toch gewoon zonder cap op paard gaan zitten.
Ik peins er niet over om zonder cap op paard te gaan zitten, ik zie het niet eens als vervelend, maar gewoon als iets dat bij de standaard ruiter uitrusting hoort.

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:37

Haha dit vind ik komisch _O- _O-
Al het tweede topic over iemand die geen foto`s op bokt meer wilt zonder cap :+
Dus nou vraag ik me eerlijk gezegd af waarom mensen het belangrijk vinden om andere te beschermen tegen iets wat ze zelf besluiten te doen ?????????????

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:00

pfiew dit is echt een gebed zonder einde :P
Wat mij betreft doet iedereen wat ie zelf wil. ik zou het iig niet erg vinden als het rijden met cap verplicht wordt.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:08

Ik ging soms juist voor de veiligheid zonder cap op een paard zitten. Waarom? Omdat ik soms zo'n gigantische hoofdpijn van een cap kreeg en er heel duf van werd dat ik er eerder afdonderde met cap dan zonder. Als ik lekker wilde rijden moest ik geen cap opzetten.
Heb het wel altijd afgewogen, heel drukke paarden of paarden die ik niet kende ging ik met cap opzitten. En dan in de gaten houden of ik geen last van mijn hoofd ging krijgen.
Ondertussen wel heel veel gezocht naar een goede cap, heb ze in alle (belachelijke) prijsklasses op mijn hoofd gehad en heb er nu dan eindelijk een gevonden waar ik gewoon geen last van heb. Vind het nu dus niet zo'n probleem meer om hem op te zetten.
Een verplichte regel voor het opzetten van een cap vind ik niks. Mensen moeten zelf de mogelijkheid hebben om hun eigen afwegingen te maken. En daar kunnen van allerlei belangen bij spelen die je niet in een regel (cap verplicht) kan vangen.
En nog even over het "van het braafste paard kan je afvallen."
Het braafste paard kan ook bijten, moet ik dan altijd handschoenen aandoen? Hij kan ook opzij springen uit schrik en op mijn voeten landen, moet ik dan rijlaarzen met stalen neuzen gaan kopen?
Het belangrijkste van het met paarden werken is dat mensen zich realiseren waar ze mee bezig zijn en dat ze weten waar de risico's liggen. Het lijkt mij veel nuttiger om daar meer aandacht aan te besteden dan het alleen maar verplicht stellen van een cap.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:10

maar veel mensen realiseren zich dat niet, dus vind dan een cap dragen het minste wat je kunt doen. en dan met name voor jonge mensen. denk dat dat wel bij kan dragen aan bewustwording voor gevaar.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:51

ilse86 schreef:
maar veel mensen realiseren zich dat niet, dus vind dan een cap dragen het minste wat je kunt doen. en dan met name voor jonge mensen. denk dat dat wel bij kan dragen aan bewustwording voor gevaar.

Klopt dat veel jonge mensen zich dan niet realiseren. Daar deze leeftijd anders denkt als oudere heb je natuurlijk ook kans dat het dragen van een cap deze mensen het idee geeft van valse veiligheid. Ik heb een cap op dus mij kan niets gebeuren. En dat vindt ik dan jammer.