Is het ban-systeem wel objectief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:50

Tieneke schreef:
magda_90: En net zoals er aan privéberichten geknoeid kan worden, kan iemand aan anderen een verhaal volledig verdraaid vertellen.

Dat kan altijd en dat sluit ik ook niet uit.

Mijn punt van mijn gemeng in deze discussie is simpel het volgend: vanwege een mening en niet-tastbare bewijzen word iemand meteen geband. Terwijl je NOOIT de volledige achtergrond erbij kan zoeken.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:51

Nagini schreef:
Ik vind het een beetje belachelijk dat er nu opeens gezegd word dat mods zich niet meer zouden mogen bemoeien met EA transacties.
Ik denk dat mensen juist heel blij daar mee zijn, en als ze zich opeens niet meer mogen bemoeien komen de klachten van die bokker die iets niet na kwam en die bokker deed niet wat ie zei.
Dat is toch onzinnig? Vind zelf dat er te veel word ingegaan op zaak BK.
Hier word vanalles geroepen dat 't verhaal niet waar is, maar om eerlijk te zijn.. IK zou ook na een mod stappen als ik al 2 maanden op m'n teugels was aan't wachten. (of ik had gewoon al nieuwe gekocht :D ik doe daar niet zo moeilijk over).
In andere zaken zijn jullie maar wat blij met EA bemiddeling.

Ik denk dat bankschriften e.d. vragen nogal van de zotte is. Kom op, mods doen dit ook maar voor de fun... (kan het me bijna niet voorstellen _O-) en hebben dat gezag ook helemaal niet!

Ik ben het er zeker mee eens dat er vanalles schort aan het modbeleid, maar bemoeienis op EA vind ik een goed iets en zaak BK staat daar los van.

Mod's zijn geen agenten of rechters. Daarom vind ik dat zij zich niet horen te bemoeien met zulke zaken. Als iemand niet betaald of iemand zijn spullen niet opstuurd, dan is dat erg triest, maar geeft hen niet het recht daar wat aan te doen (wettelijk gezien).

En ik zou zelf nooit naar een Mod stappen als iets niet geleverd zou zijn of wat dan ook. Zelf check ik altijd met wie ik aan de andere kant te maken heb, ik heb altijd adressen, telefoonnummers enzovoorts (die ik ook nakijk). Mocht er dan wat mis gaan, dan ga ik er wel langs! Zo kan er uitgelegd worden hoe of wat en anders zal het alleen al zijn om te vertellen hoe ik erover denk!

Ik denk dat een puntensysteem (bijv. X-aantal goede afhandelingen, X-aantal mindere afhandelingen, X-aantal slechte afhandelingen) wat dan bij iedere advertentieplaatser het beste zal werken. (dan hoeft er ook niet meer "ge-ban-d" te worden....
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 28-08-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Helderder

Ik zou er persoonlijk niet vrolijk van worden als ik iets betaal en nooit ontvang, dat Bokt daar dan niets aan zou doen. :n

Prrrr

Maartje1990 schreef:
Prrrr schreef:
Ik krijg de indruk dat je niet begrijpt dat het team beoordeelt op de communicatie die het ZELF met BEIDE partijen heeft gehad, en niet afgaat op eventuele berichten tussen gebruikers?

met 'het team' bedoel je dan 1 mod met wie beide partijen contact hebben gehad?

Daar kunnen verschillende mods mee gemoeid zijn, maar het kan ook om een mod gaan. Het hele verhaal wordt altijd door meerdere mods beoordeeld.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 28-08-09 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: niet ter zake doende quotes eruit gehaald.

Maartje1990

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Ja, maar pb berichten etc die zijn naar 1 mod gegaan lijkt me? en die mod heeft die pb's openbaar gemaakt naar de rest van het team? of begrijp ik het zo verkeerd?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:52

Prrrr schreef:
Daar komt hoor en wederhoor met ondersteunend bewijs om de hoek kijken. En een bekentenis wil ook wel helpen. Die 100% zekerheid bij het beoordelen van bewijs heb je nooit, dat is een heel mooi onderwerp uit de rechtsfilosofie, maar praktisch geen uitgangspunt.

Hoor en wederhoor lijkt me iets voor een rechter. Een bekentenis lijkt me inderdaad voldoende bewijs.

En omdat het boktbeheer geen rechter is blijf ik een permanente ban een enorm zware straf vinden.
De bedoeling is toch gewoon dat andere bokkers beschermd worden voor fraudeurs? Ban ze van de EA forums en alles is opgelost.
Bij twijfelgevallen kun je dat tijdelijk doen en ze later een nieuwe kans geven, bij bekentenissen doe je dat permanent.

Tieneke

Sannessep schreef:
Ik denk dat een puntensysteem (bijv. X-aantal goede afhandelingen, X-aantal mindere afhandelingen, X-aantal slechte afhandelingen) wat dan bij iedere advertentieplaatser het beste zal werken.

Zeker, maar dan weer de vraag: wanneer, Bart of ..., komt het nieuwe EA systeem er?

Sannessep

Paula schreef:
Ik zou er persoonlijk niet vrolijk van worden als ik iets betaal en nooit ontvang, dat Bokt daar dan niets aan zou doen. :n

dan hoef jij nooit wat te plaatsen op marktplaats of welke andere advertentiesite dan ook... daar is het toch ook niet zo dat ze er wat aan doen?

magda_90

Nagini schreef:
Totdat je zelf voor €50 + euro iets betaald en niets ontvangt?

Bokt = internet = niet betrouwbaar = eigen risico

Vervelend maar je had het kunnen weten.

[edit] Typo
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-08-09 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:54

Paula schreef:

Daarom koop ik ook zelden iets van particulieren via internet en als ik dat wel doe ga ik het persoonlijk ophalen.
Je hebt ook nog zoiets als eigen verantwoording. ;)

Karl66

ThePast03 schreef:
Ik geloof je gelijk als je zegt dat jullie hebben uitgevonden dat het anders is gegaan.

Maar ik kan nog steeds niet begrijpen hoe jullie iemand 100% schuldig kunnen bevinden terwijl je daar m.i. zonder rechter nooit genoeg bewijzen voor kan hebben.

Dat zou je wel begrijpen als ik hier ging vertellen wat wij aan communicatie met beide partijen hebben gehad, alleen kan ik dat niet vertellen. Maar het verhaal is echt niet dat iemand is vergeten een teugeltje mee te sturen en zodra het adres bekend is dat alsnog doet.

Het gebeurt ook regelmatig dat we een zaak niet in behandeling nemen, simpelweg omdat de schuldvraag niet duidelijk is en niet naar tevredenheid kan worden beantwoord. Als je een BOT krijgt, dan is dus ten eerste die schuldvraag bekend en is er nog volop de kans geboden om die naar tevredenheid op te lossen. Een BOT voor een EA-transactie krijg je niet zomaar per ongeluk.

Nagini

Paula schreef:

Dat is dus wat ik bedoel!

@Sannessep; ze zijn idd geen agenten en of rechters. En zo gedragen ze zich ook niet. (daarom kunnen ze ook niet naar afschriften e.d. vragen ;) ) Ze zijn wel de ''agenten/rechters'' van Bokt!
Waar de regels van bokt ook gelden! Ben je het daar niet mee eens, dan ga je niet handelen enz.

Ik denk doordat er nu te veel op BK in word gegaan iedereen zo iets heeft, Ja mods, blijf er fijn vanaf. Maar zodra morgen iemand een topic opent dat iemand een zadel heeft gekocht en d'r een doos met krantenknipsels is opgestuurd moeten de mods zich er opeens wel weer meebemoeien.

magda_90

ThePast03 schreef:
Prrrr schreef:
Daar komt hoor en wederhoor met ondersteunend bewijs om de hoek kijken. En een bekentenis wil ook wel helpen. Die 100% zekerheid bij het beoordelen van bewijs heb je nooit, dat is een heel mooi onderwerp uit de rechtsfilosofie, maar praktisch geen uitgangspunt.

Hoor en wederhoor lijkt me iets voor een rechter. Een bekentenis lijkt me inderdaad voldoende bewijs.

En omdat het boktbeheer geen rechter is blijf ik een permanente ban een enorm zware straf vinden.
De bedoeling is toch gewoon dat andere bokkers beschermd worden voor fraudeurs? Ban ze van de EA forums en alles is opgelost.
Bij twijfelgevallen kun je dat tijdelijk doen en ze later een nieuwe kans geven, bij bekentenissen doe je dat permanent.

Met het eerste ben ik het met je eens. Het tweede ook. Maar het laatste niet. Hoe kan je controleren via internet of een bekentenis waar is?

Shadow0

Sannessep schreef:
Mod's zijn geen agenten of rechters. Daarom vind ik dat zij zich niet horen te bemoeien met zulke zaken. Als iemand niet betaald of iemand zijn spullen niet opstuurd, dan is dat erg triest, maar geeft hen niet het recht daar wat aan te doen (wettelijk gezien).

Wettelijk gezien mag de beheerder van Bokt gewoon zelf bepalen wie of wat er op z'n servers komt. En die verantwoordelijkheid kan vervolgens weer gedelegeerd worden. Dus ze hebben alle recht, zeker als er vooraf gewoon duidelijk gemaakt wordt wat de regels en procedures zijn. Wil je daar echt niets mee te maken hebben, dan verkoop je toch via een andere weg?

Citaat:
Ik denk dat een puntensysteem (bijv. X-aantal goede afhandelingen, X-aantal mindere afhandelingen, X-aantal slechte afhandelingen) wat dan bij iedere advertentieplaatser het beste zal werken. (dan hoeft er ook niet meer "ge-ban-d" te worden....

En als er dan een groep is die expres slechte ervaringen gaat plaatsen bij iemand? Ook dat kan toch oneerlijk beinvloed worden?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:55

Karl66 schreef:
Het gebeurt ook regelmatig dat we een zaak niet in behandeling nemen, simpelweg omdat de schuldvraag niet duidelijk is en niet naar tevredenheid kan worden beantwoord. Als je een BOT krijgt, dan is dus ten eerste die schuldvraag bekend en is er nog volop de kans geboden om die naar tevredenheid op te lossen. Een BOT voor een EA-transactie krijg je niet zomaar per ongeluk.

Ok duidelijk, bedankt.

Waarom dan gelijk een ban voor geheel bokt? Met een ban voor EA is het probleem toch ook opgelost?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:56

ThePast03 schreef:
Paula schreef:

Daarom koop ik ook zelden iets van particulieren via internet en als ik dat wel doe ga ik het persoonlijk ophalen.
Je hebt ook nog zoiets als eigen verantwoording. ;)

Dat bedoel ik maar. En zo vind ik dus ook dat je die verantwoording niet bij de MOD's kunt leggen en dat gebeurd nu wel. Neem allemaal zelf verantwoordelijkheid, scheelt een hoop gezeur als ik deze verhalen zo lees!

Prrrr

ThePast03 schreef:
Prrrr schreef:

Hoor en wederhoor hoort bij alle conflictbemiddeling en waarheidsvinding, niet alleen bij de rechter. Om dat toe te passen hoef je ook geen rechter te zijn. Ik geloof dat een stuk eerder in dit topic al gemeld is dat de inrichting van het forum technisch verhindert dat er een EA-only-ban wordt uitgedeeld; je kunt ook niet controleren of iemand niet alsnog via pb gaat handelen. Er is in het verleden wel eens geprobeerd om mensen een EA-ban op te leggen zonder technische ondersteuning, maar ik geloof niet dat dat ergens succesvol is gebleken.

Tieneke

Shadow, in het puntensysteem dat ik ken, zoals op Kapaza of MP, moet je echt contact gelegd hebben via de advertentie, vooraleer je iemand een waardering kan geven. En het werkt dubbel: jij als verkoper kan dan de persoon die heeft gereageerd waarderen en je kan zelf door die persoon gewaardeerd worden.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:57

Sannessep schreef:
Paula schreef:

dan hoef jij nooit wat te plaatsen op marktplaats of welke andere advertentiesite dan ook... daar is het toch ook niet zo dat ze er wat aan doen?

Doe ik dat dan? ;) Ik bestel alleen via Ebay, omdat je daar én ziet of de verkoper betrouwbaar is aan de hand van een rating én je je geld terug kunt krijgen door middel van Paypal.

magda_90

Nagini schreef:
Ik denk doordat er nu te veel op BK in word gegaan iedereen zo iets heeft, Ja mods, blijf er fijn vanaf. Maar zodra morgen iemand een topic opent dat iemand een zadel heeft gekocht en d'r een doos met krantenknipsels is opgestuurd moeten de mods zich er opeens wel weer meebemoeien.

Van mij hoeft dat nog steeds niet. Wat ik eerder aanhaal dat is een keihard feit. Via internet kopen is nu eenmaal niet betrouwbaar en dus zitten er risico's aan vast.

ThePast03

Shadow0 schreef:
En als er dan een groep is die expres slechte ervaringen gaat plaatsen bij iemand? Ook dat kan toch oneerlijk beinvloed worden?

Dat kan dus nu ook als je met een groep gehaaid genoeg bent.

Helderder

Re: Is het ban-systeem wel objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:59

Ik krijg gewoon geen fijn gevoel bij het idee dat Bokkers die andere Bokkers met een EA transactie gruwelijk hebben opgelicht nog vrolijk rond kunnen Bokken. Kan mij niet schelen of dat dan de verantwoordelijkheid van de koper was. Mensen die oplichten moeten gewoon afgestraft worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:00

Prrrr schreef:
Hoor en wederhoor hoort bij alle conflictbemiddeling en waarheidsvinding, niet alleen bij de rechter. Om dat toe te passen hoef je ook geen rechter te zijn. Ik geloof dat een stuk eerder in dit topic al gemeld is dat de inrichting van het forum technisch verhindert dat er een EA-only-ban wordt uitgedeeld; je kunt ook niet controleren of iemand niet alsnog via pb gaat handelen. Er is in het verleden wel eens geprobeerd om mensen een EA-ban op te leggen zonder technische ondersteuning, maar ik geloof niet dat dat ergens succesvol is gebleken.

Heb zelf een klein forum waar het vrij eenvoudig te regelen is dat iemand op bepaalde forums geen toegang heeft.

Je kunt natuurlijk heel duidelijk een lijst maken met mensen die geband zijn voor de EA forums. Als mensen dan nog zo dom zijn om met die mensen te gaan handelen via pb lijkt me dat toch echt eigen verantwoording.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:00

En zo gaat 't altijd 2 kanten op.

want eigenlijk word nu Essie73 zwart gemaakt.. want BK kan het niet gedaan hebben dus ligt het maar aan Essie73 en die houd dus vanalles achter..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:02

Het bijhouden van een zwarte EA-lijst of het daadwerkelijk bannen doet dan weer niet af aan de vraag waar het topic mee begon: klopt het systeem van bannen wel?