Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Re: Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:13

Okee Apple, bedankt voor je antwoord, duidelijk genoeg voor me Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:28

hoewel ik deze openheid en beperkte (begrijpelijk!) toelichting zeer waardeer, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het off topis is, en hoewel ik daar totaal geen problemen mee heb, snap ik het dan zeker niet meer in verhouding tot de eerder gevoerde discussie en het gegeven procesantwoord, waar een inhoudelijk antwoord veel meer op zijn plaats zou zijn geweest.

*oef, wel een erg lange zin met veel komma's. Gymnasiastenziekte noemde we dat vroeger*

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:28

Apple,

Al zou een kliniek dus een medisch rapport bij jullie aanmelden, is dat ten altijd tijden nog steeds privé, wat jullie dus gedaan hebben is schending van de privacy, en dat hebben jullie samen gedaan met de kliniek. Een dikke grote oeps natuurlijk. Door deze hele issue is de gebruiker van Bokt geband, waardoor zij ook niet bij PM conversaties meer kan. Heel makkelijk aan de kant geschoven door bokt dus.

Tevens, bleek uit het medische rapport, dat de informatie die geplaatst was wel degelijk wáár was. Dat is door het modteam nooit terug gedraaid, en zeker de betreffende mod heeft géén excuus gemaakt die de gebruiker voor gek verklaarde. (Want ook dat hadden ze dus bij een onafhankelijke dierenarts opgevraagd) Nu word het verhaal ineens heel anders hé? Waarschijnlijk omdat jij, Apple, ook niet de rand van de hoef weet omdat dat door de beheerders ineens via email afgehandeld moest worden.

Helaas voor het boktbeheer praten ze zichzelf steeds weer tegen, en alles staat op zwart wit, bokt zelf weet ook dat dit nog eens een heel lang staartje kan krijgen.

Oa met het medisch tuchtcollege, schending van privacy waar bokt zich schuldig aan maakt etc etc...

Tevens heeft de gebruiker (die dus inmiddels géén gebruiker meer kan zijn) geen bezwaren tegen het bespreken van deze "individuele" zaak. Echter is het mod/bokt team dat wel?

Struisvogel politiek? Als ik mijn kop in de grond steek zie ik toch niks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:33

shabash schreef:
Apple,

Al zou een kliniek dus een medisch rapport bij jullie aanmelden, is dat ten altijd tijden nog steeds privé, wat jullie dus gedaan hebben is schending van de privacy, en dat hebben jullie samen gedaan met de kliniek. Een dikke grote oeps natuurlijk. Door deze hele issue is de gebruiker van Bokt geband, waardoor zij ook niet bij PM conversaties meer kan. Heel makkelijk aan de kant geschoven door bokt dus.

Tevens, bleek uit het medische rapport, dat de informatie die geplaatst was wel degelijk wáár was. Dat is door het modteam nooit terug gedraaid, en zeker de betreffende mod heeft géén excuus gemaakt die de gebruiker voor gek verklaarde. (Want ook dat hadden ze dus bij een onafhankelijke dierenarts opgevraagd) Nu word het verhaal ineens heel anders hé? Waarschijnlijk omdat jij, Apple, ook niet de rand van de hoef weet omdat dat door de beheerders ineens via email afgehandeld moest worden.

Helaas voor het boktbeheer praten ze zichzelf steeds weer tegen, en alles staat op zwart wit, bokt zelf weet ook dat dit nog eens een heel lang staartje kan krijgen.

Oa met het medisch tuchtcollege, schending van privacy waar bokt zich schuldig aan maakt etc etc...

Tevens heeft de gebruiker (die dus inmiddels géén gebruiker meer kan zijn) geen bezwaren tegen het bespreken van deze "individuele" zaak. Echter is het mod/bokt team dat wel?

Struisvogel politiek? Als ik mijn kop in de grond steek zie ik toch niks?

Dit bevestigt mijn vermoeden, het komt over dat zodra het team het niet meer weet, ze als koppensnellertjes te werk gaan, koppie eraf, bekkie dicht en zo elk weerwoord van de andere partij onmogelijk maken.....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:48

Ik weet niet of de mods als een kliniek hen mailt dat een bokker enorm liegt, die informatie niet mee mogen wegen in hun beoordeling. Ik heb verschillende keren bokkers op grove leugens betrapt dat ik wel eens dacht: mod team ga eens navraag doen en trek je conclusies en geef die bokker een flinke schop onder haar kont.

Een medisch rapport openbaar maken dat weet ik niet of het mag, maar meenemen in de afweging of iemand geband moet worden?? Zeker wel imo. Ja

En een gebande bokker kan trouwens nog steeds mailen .....

En als de privacy geschonden is.... waarom geen aangifte dan??

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:52

Slimmerik, over aangifte, rechtelijke bezwaren etc hoeft niet in gegaan te worden. Bokt weet zelf in welk positie die zich nu vind. Een niet al te fijne.

Tevens is er over dit verhaal NOOIT gelogen. Dus je bericht heeft helaas geen toegevoegde waarde. In het medisch rapport (dat eerst verkeerd gelezen was door bokt) bleek dat het verhaal klopte wat geplaatst was.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:55

Toch vind ik je verhaal te vaag voor een openbaar topic. Je beschuldigd het team van van alles zonder erop in te gaan etc. Ongefundeerde kritiek dus. Is volgens mij verboden op bokt. Dus als je nergens op ingaat en de mods maar zwart zit te maken dan kun je het beter per pb afhandelen. En kan ik me héél goed voorstellen dat deze posten verwijderd worden.

shabash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:57

Kind, er worden nergens beschuldigen gepleegd. Er worden feiten voorgelegd, die Apple in haar vorige berichten zelf al bevestigd heeft. Er word een verhaal verteld, zonder een gebruiker te noemen. Lezen is niet zo moeilijk. Echt niet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:59

Oh jee, als je zo'n toon aanslaat tegen de mods kan ik me voorstellen dat je niet serieus genomen wordt. Haha!

Hihi kind.... haha ik had je moeder kunnen zijn ROFL

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:40

Het verhaal staat online en om eerlijk te zijn vind ik in dit verhaal de modbemoeienissen ook wel erg ver gaan.

Natuurlijk zijn er twee kanten aan een verhaal, maar zoals het ooit begonnen is vind ik persoonlijk al teveel mod-bemoeienis. Laat zulk soort dingen maar door gebruikers uitzoeken, lijkt me veel verstandiger.

Verder zal ik mezelf er niet over uitlaten want dan ga ik waarschijnlijk of weer offtopic of te ver in op een bepaalde zaak. Maar het is voor mij wel een duidelijk voorbeeld.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:05

Miriam schreef:
shabash schreef:
Of de mods sturen me -zoals- het hoort gewoon een pb waarom mijn reactie verwijderd word?

Misschien kun jij het even regelen?

Goh.. als ik die macht toch eens had.....
Sorry, kan me voorstellen dat mijn reactie een beetje uit het niets kwam vallen. Ik vold de discussie als de hele tijd maar heb nog niet echt de tijd gehad (of genomen) een gefundeerde reactie te plaatsen. Mijn vorige reactie was een beetje impulsief.

Ik vind het overigens opvallend TS zelf de regels niet eens schijnt te kennen. Imo kunnen een hoop misverstanden worden voorkomen door even kennis te nemen van de regels die gelden op het forum waaraan je kiest deel te nemen.

Welke regels bedoel je dan en waar ga ik over de scheef?
Heb ik ooit beweerd dat ik de regels ken, dacht het toch niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:50

Ik heb dit hele topic gelezen, maar had niet direct de behoefte om er iets aan toe te voegen.
Het valt me alleen ontzettend op dat er bijna niet op Lielle gereageerd word (door een mod)...
(Wel met een standaardantwoord, niet inhoudelijk)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:36

Lielle....

Wel, mijn hulk heeft een hoop opschudding veroorzaakt, onbedoeld. Clown
Soms is het meest voor de hand liggende, de oplossing.
Ik heb de hulk in overleg gezet omdat er off topic werd gegaan van het orginele onderwerp.
Wat er in de voorgaande pagina's werd gepost was al niet meer aan de orde.
En tja....daar is een redelijk standaard tekst voor.
Dat was misschien ietwat onpersoonlijk, onbedoeld overigens.
Dus dat is een les, niet te veel terugvallen op standaardteksten...hoe verleidelijk dat ook is omdat het erg veel tijd bespaart.
Ook het groene kleurtje van zulke posts lijkt als een rode lap te werken, terwijl het juist bedoeld is om het wat opvallender te maken en niet als een autoritair middeltje.
Ik blijf wel achter de boodschap staan. Voor een volgende keer houd ik in mijn achterhoofd dat het wat minder onpersoonlijk ingekleed kan worden.

Dit komt grotendeels voort uit de werkdruk.Het forum is heel groot, de tems talrijk en het team af en toe onderbezet. Ik, en het team, proberen zo goed mogelijk het werk te doen wat er gedaan moet worden.En tja...ook wij zijn mensen die soms humeurig uit de hoek kunnen komen, net even de taktiek op het nachtkastje hebben laten liggen of er simpelweg even niet bij stilstaan. Het is goed dat er feedback gegeven wordt door de gebruikers, mits het op een goed onderbouwde en respectvolle manier gebeurt.
Dan kunnen wij er ook wat mee.

Waarom houden we zo vast aan de off topic regel?
Waarom zijn er regels die je moet volgen?
Regels zijn er omdat velen onder ons ze nodig hebben als structuur, meetwaarde, leiddraad en houvast.
Omdat het orde brengt in de fora en de onderwerpen. Discussies blijven overzichtelijk en mensen weten op voorhand wat ze kunnen verwachten als ze een topic openen.
Het brengt rust in een forum, geeft een sense van normen en waarden en is voor de moderators overzichtelijk bij te houden.Wij willen heel graag dat bokkers zich prettig voelen hier.
Soms zijn regels toe aan herziening...
Net als de echte maatschappij is Bokt een community die constant in beweging is en aan verandering onderhevig.
Daarom zullen er altijd punten van kritiek blijven, en zal er achter de schermen continue gesproken worden over hoe het beter kan.

Het vergt vertrouwen. Van de Bokkers naar de Moderators dat we inderdaad het beste met Bokt voor hebben en geen machtsgeile dictatortjes zijn. En van de Moderators naar de Bokkers dat niet iedere vorm van kritiek, soms verpakt in wat mindere taktische bewoordingen, een aanval op het team zijn maar een poging om mee te denken in het beleid.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 00:46

Zo, petje af voor deze mod. Heel goed gezegd en op een manier wat volgens mij veel meer effect heeft dan het strenge wijzende balkje met standaardtekst. Ik begrijp natuurlijk wel dat het niet altijd zo uitvoerig kan maar jij doet er iets mee en staat open voor veranderingen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:15

Ikima schreef:
Welke regels bedoel je dan en waar ga ik over de scheef?
Heb ik ooit beweerd dat ik de regels ken, dacht het toch niet.

Ik zeg niet dat je over de schreef gaat Ik doelde hierbij op je vraag of je een Ban zomaar kon krijgen of dat daar eerst een aantal OW's aan vooraf gaan. Je maakt idd duidelijk dat je de regels niet kent en op zich is dat geen probleem. Maar wel als je zo'n topic als dit aan maakt vind ik.

Maar goed, ook dat is off topic. Ik ga maar eens bijlezen...

Edit: Jacimatho, bedankt voor je onderbouwde antwoord. Ik ga wel mee met Lielle dat de off topic regel wel eens iets minder strikt mag worden gehanteerd. Soms brengen argumenten die niet helemaal on topic zijn wel een bepaalde meerwaarde voor een discussie. Ik snap dat daarin een lijn getrokken moet worden en dat het moeilijk is te bepalen waar die lijn moet liggen. Maar nu komt het handhaven van de off topic regel vaak over als monddood maken van bokkers, terwijl dat niet zo bedoeld is. Misschien is dit wel iets waar wat extra aandacht aan kan worden besteed binnen het team?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:14

Jacimatho: bedankt voor je uitgebreide antwoord Ja

Ik ga helemaal mee met wat Miriam in haar edit schrijft. De regels zijn nuttig en hoeven zeker niet zomaar losgelaten te worden. Maar soms is het erg jammer van een interessante of nuttige discussie, die zich in een bepaalde richting ontwikkelt die misschien niet het hoofdonderwerp is, maar wel heel waardevol kan zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:54

Jacimato, mijn complimenten voor je reactie. Hoewel ik het inhoudelijk niet met je eens ben wb het off topic verhaal, net als shadow en mir, kan ik zo'n reactie wel enorm waarderen, mn de openheid die eruit spreekt. Als 'beide kanten' (wat natuurlijk raar is, ik hoop dat we toch één bokt zijn Knipoog ) zo open en constructief willen discussieren, is er best wel hoop.

Ik denk wel dat losser modereren (zoals shadow aangeeft) erg lastig is, en veel meer tijd vergt, en daar heb ik geen pasklare oplossing voor. Mss wel iets om eens over verder te praten hier.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 02:20

Ik gaf eerder een reactie in dit topic en doe dit nu weer. Kan me namelijk weer helemaal vinden in de reactie van Lielle hierboven, niets meer aan toe te voegen. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 03:43

1 enkele keer vond ik persoonlijk dat ze te ver gingen met wat checken... Laat internet maar internet, we hoeven geen realitychecks te doen denk ik dan...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 05:08

Lielle schreef:
Jacimato, mijn complimenten voor je reactie. Hoewel ik het inhoudelijk niet met je eens ben wb het off topic verhaal, net als shadow en mir, kan ik zo'n reactie wel enorm waarderen, mn de openheid die eruit spreekt. Als 'beide kanten' (wat natuurlijk raar is, ik hoop dat we toch één bokt zijn Knipoog ) zo open en constructief willen discussieren, is er best wel hoop.

Ik denk wel dat losser modereren (zoals shadow aangeeft) erg lastig is, en veel meer tijd vergt, en daar heb ik geen pasklare oplossing voor. Mss wel iets om eens over verder te praten hier.

Ik ben het hier trouwens ook helemaal mee eens.

Er zijn goede reacties gegeven in dit topic, en minder goede zeg maar. Maar iig werd er op een gegeven moment prima doch pittig gediscussieerd, en imo dus ook niet offtopic maar net heel erg er toe doend en wie over de schreef ging werd tijdig op het matje geroepen.
Met het modteam viel hier helaas niet te discussiëren: ze namen eenzijdig een beslissing die te weinig duidelijk onderbouwd werd => en hoppa, ze hadden meteen perfect aangetoond vanwaar de ergenis van de 'moeizucht' van de mods komt. Met de extra uitleg zijn mensen gewoon sneller tevreden.

Ik weet uit ervaring als mid helaas maar ook al te goed dat je soms kunt uitleggen tot je een ons weegt en dat dat ook gewoon niks uithaalt.

Nog elke dag verbaas ik mij erover hoe serieus mensen zichzelf, anderen, en BOKT nemen in een wereld die ik liever niet als echt beschouw. Bokt is leuk, maar als je je werkelijk elke avond zit op te winden voor dat blauwe scherm... dan vraag ik me af of er geen leukere hobby(s zijn...

Ik vind dat de mods niet te veel moeien neen, behalve dan die ene keer mss. Verder is het boktbeleid nu eenmaal vrij sterk in regeltjes gegoten, dat vind ik dan weer erg hollands gewoon: eerst een dag vergaderen en dan pas doen, dat ligt ons Belgen niet zo Huilen van het lachen Maar das vast ook weer een veralgemening die nergens op slaat Lachen Feit is dat dat gewoon de visie is van bokt en in die zin volgen ze hun eigen visie wel goed op.

HAW moest meer onderbouwd en minder rellerig worden = gelukt
Er moesten minder slotjes komen = is echt wel zo imo
etc.

Ze doen dus meestal wel watz e zeggen, ik mis gewoon soms een beetje dat ze niet altijd voldoende zeggen wat ze gaan doen Lachen Maar aan het eind van de dag boeit het me ook niet zo, FZ is iets wat ik lees als al de rest bijgelezen is...

marcodegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:01

Via via hoorde ik dat een hele tijd gelden een zekere only_tom het modforum gehackt heeft. Is toen een hele rel over geweest, iedereen die de printscreens plaatste werd echt permanent geband.
Er was onder meer te lezen dat de mods grappen maakten over de geaardheid van een gebruiker. Ook werd de uitspraak "weet wat je doet als het modteam je niet moet" onthuld. Maar die rel is blijkbaar succesvol in de doofpot gestopt.

Heb de screens via een mailtje gehad maar heb niet zon zin in een directe permanente ban dus ik plaats ze niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:27

marcodegroot schreef:
Via via hoorde ik dat een hele tijd gelden een zekere only_tom het modforum gehackt heeft. Is toen een hele rel over geweest, iedereen die de printscreens plaatste werd echt permanent geband.
Er was onder meer te lezen dat de mods grappen maakten over de geaardheid van een gebruiker. Ook werd de uitspraak "weet wat je doet als het modteam je niet moet" onthuld. Maar die rel is blijkbaar succesvol in de doofpot gestopt.

Heb de screens via een mailtje gehad maar heb niet zon zin in een directe permanente ban dus ik plaats ze niet.

Via, via en dit is je eerste post?

Screenshots zijn zo makkelijk te veranderen.
Ik heb toendertijd meegekregen waar het over ging en wat mij betreft is dit niet meer dan een zielige poging tot rellen. Toen en ook nu weer.

Jammer voor jou (jullie?) het merendeel op Bokt is nog prima tevreden over Bokt en daar verander je niets aan met dit soort akties. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:00

weet je wat het ook is? Achter de schermen worden ook gewoon geintjes gemaakt, die alle mods dan ook als humor zien en niet als waarheid (ik denk maar even aan die uitspraak van weet wat je doet... geen idee of die waar is trouwens). Uiteraard als anderen dat zien, kan het heel anders geïnterpreteerd worden.

Bokt heeft niet enkel zijn 'fictieve' waarde als anoniem forum op de virtuele wereld van internet, er worden maar al te vaak echte namen genoemd, en mensen ondervinden in het echte leven de consequenties van wat geschreven wordt. Op zo'n moment wordt het aansprakelijkheidsplaatje wat lastiger, en ik kan me inbeelden dat een forum niet zit te wachten op een klacht voor laster... Dus ergens snap ik dat ze liever voorzichtig zijn met wat mag blijven staan...Altijd moeilijk...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:07

Ik weet niet of ik nu iets ban-waardigs ga zeggen, maar als ik dit zo lees vraag ik mij wel eens serieus af of sommigen hier nog een leven naast bokt hebben....

Wordt het niet allemaal iets te serieus genomen misschien? Maakt het wat uit wat de mods denken, en is het nou echt zo erg als je een ban van een week krijgt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:12

Hinke schreef:
Ik weet niet of ik nu iets ban-waardigs ga zeggen, maar als ik dit zo lees vraag ik mij wel eens serieus af of sommigen hier nog een leven naast bokt hebben....

Dat mag. Maar van de andere kant, ik denk dat iedereen zelf moet kiezen wat wel en niet belangrijk is. De mensen die aan Bokt deelnemen zijn echt, met echte gevoelens die echt gekwetst kunnen worden. Wat dat betreft lijkt het me gewoon logisch dat iedereen zich beseft dat woorden kunnen kwetsen en dat je dus probeert rekening te houden met elkaars gevoelens. Ook al is het 'maar' een forum, respect, beleefdheid en begrip horen er volgens mij nog net zo goed bij.