Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kleinepony

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:49

nielsd schreef:
Kleinepony: Met paarden raak je nooit uitgeleerd, dat is zeker zo. Zal ik ook nooit ontkennen. Ik zal ook nooit zeggen dat ik het allemaal wel even kan oplossen.
Maar ik mag toch wel zeggen dat ik enige ervaring heb (oa NK jeugd trail) maar ik moet dan wel zeggen dat ik nog heel veel moet (en wil!) leren Ja

En misschien. Maar ik zie wel degelijk gevaar in dingen. Het is heel generaliserend om te zeggen dat alle 16 jarigen naief zijn.
Dat is trouwens nog niet wetenschappelijk bewezen, alleen dat 16 jarige impulsiever zijn Haha!

Ik ben genoeg van paarden afgevallen, maar ik kan (ondertussen) wel inschatten welke paarden ik aankan en welke niet.

Je hoort mij niet zeggen dat alle 16-jarigen naief zijn! Zeker niet. Zelf reed ik ook op die leeftijd al met een cap. Moet wel zeggen dat ik sinds de komst van mijn kinderen een groter verantwoordelijkheidsgevoel heb gekregen en wat bewuster met risico's omga. Ik weet dat dit ook niet altijd goed is maar dat is een ander verhaal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:54

Nou ik ben boven de 18 en bepaald dan hier in nederland nog steeds zelf of ik hem draag of niet
en bij deze dus niet

en ja ik weet de risico's en ja die draag ik zelf
en nee mij hoor je achteraf niet klagen als het wel fout gaat

het is en blijft mijn keuze

en tja zo een regel op bokt instellen
sorry hoor maar het meest overdreven en domste idee wat ik hier gelezen heb tot nu toe.
Er mag al bijna niks meer op HAW en de lol is er kompleet af in die hoek
willen jullie daar gewoon minder gebruikers zien ofzo Verward

tja en als die domme regel er toch in zou komen...ik plaats dan geen foto's meer in HAW maar wel in mijn profiel Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:21

naadje24 schreef:
tja en als die domme regel er toch in zou komen...ik plaats dan geen foto's meer in HAW maar wel in mijn profiel Haha!

pas maar op,straks breng je zo nog op ideeen Clown

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:27

Ninx schreef:
Welshcobfan schreef:
Wat denken jullie:
Zou de cap ooit verplicht worden? Lachen

Ja hoor, ik acht die kans vrij groot....

Ik niet.
Misschien op de dag dat er een algeheel rookverbod afgekondigd wordt, alcohol drinken niet meer mag en alle snackbars en fastfood restaurants gesloten zijn. Knipoog

O én álle risicosporten verboden zijn, zoals skieën, parachute springen enz. Én paardrijden natuurlijk! Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:55

ik denk ook niet dat een cap 100% verplicht word...

Zolang het A-kader van Nederland nog met een hoedje mag rijden, mag ik zonder cap als ik wil...

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:57

Ik vind het juist wel een goed idee..Zo ontstaan er ten eerste geen discussies meer in elk topic en mét cap op, laat je ook het goede voorbeeld zien. Je geeft namelijk ook het goede voorbeeld aan jonge kinderen die op bokt kijken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:06

ik blijf er nog steeds bij wat ik in het begin van dit topic zei...

Die kinderen hebben ouders die daar op moeten letten, daar zijn wij niet verantwoordelijk voor..

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:13

Het is ieder zijn eigen keuze,

En ik vind niet dat je die keuze mag verbreken, en als het op dat forum komt, dan komen er er nog minder mensen (en dan praat ik over HAW.)

Ik draag hem zelf wel, al zal ik hem zelf niet snel afdoen.

Ik vind het moeilijk om te gaan beslissen, het heeft beide zijn kanten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:40

Ik merk dat ik me zolangzamerhand behoorlijk begin te ergeren aan mensen die anderen steeds vanalles willen voorschrijven of juist verbieden! Zoals de weerstand die er is om zonder bit een wedstrijd te mogen rijden of het willen verplichten om met een cap te rijden. En dat alleen maar omdat het volgens die mensen 'hoort.'
Als je even nadenkt moet je toch kunnen snappen dat het erg kort door de bocht is? Een cap beschermt toch niet tegen alles? en ook mét cap blijft het een risico om paard te rijden. Waarom toch steeds weer mensen iets willen laten doen zoals zij / jij het wil(len.)
Zolang iets geen direct gevaar of hinder voor mij of anderen oplevert, mag iedereen zelf weten wat ie doet!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:44

sflj schreef:
Ik merk dat ik me zolangzamerhand behoorlijk begin te ergeren aan mensen die anderen steeds vanalles willen voorschrijven of juist verbieden! Zoals de weerstand die er is om zonder bit een wedstrijd te mogen rijden of het willen verplichten om met een cap te rijden. En dat alleen maar omdat het volgens die mensen 'hoort.'
Als je even nadenkt moet je toch kunnen snappen dat het erg kort door de bocht is? Een cap beschermt toch niet tegen alles? en ook mét cap blijft het een risico om paard te rijden. Waarom toch steeds weer mensen iets willen laten doen zoals zij / jij het wil(len.)
Zolang iets geen direct gevaar of hinder voor mij of anderen oplevert, mag iedereen zelf weten wat ie doet!

Mee eens! Mèt cap kun je ook nog je rug breken...

Ik vind dat het de keus van de ruiter is,,

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:08

Ik vind het ook onzin. Ik ben zelf een trouwe capruiter, heb nog nooit op een paard gereden zonder dat ding op mijn kop. Maar alsnog vind ik dat de keus van de ruiter zelf. Als diegene van zijn paard valt en zijn nek breekt, is het zijn eigen schuld. Het verbieden van topics waarin de ruiter geen cap op heeft, vind ik nutteloos. Ze zouden eerder het commentaar van 'waarom heb je geen cap op?' moeten verbieden. Cap is eigen keus, of de keus verstandig is, is mij een zorg Knipoog .

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:13

ik vind het wel heel ver gaan als je geen foto,s meer mag plaatsen zonder cap op Clown
pff waar kun je je druk om maken.. als jij het gevaarlijk vind om zonder cap te rijden doe je je cap toch op. wat een ander doet is jou zaak toch niet

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:46

Ik heb niet alle 18 pagina's doorgelezen, excuus daarvoor. Ik reageer op beriht van TS.
Persoonlijk vind ik het een belachelijk idee

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:51

Marchador schreef:
Ik heb niet alle 18 pagina's doorgelezen, excuus daarvoor. Ik reageer op beriht van TS.
Persoonlijk vind ik het een belachelijk idee

Ik sluit mij hierbij aan. Het feit dat je dan als westernruiter of vergevorderde dressuur ruiter geen cap op zou moeten is dan helemaal
bij z'n haren getrokken. Een paard is een paard en blijft "onvoorspelbaar" in alle takken van het paardrijden. Er zijn nl ook beginnende westernruiters... en bokkende dressuurpaarden (weet je nog op de Olympische spelen?)
Dus laat ieder zijn zin doen, eigen verantwoordelijkheid toch? Het is nog altijd niet verplicht.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:07

Moeten we dan ook een foto zo maken dat we nog eens kunnen controleren of je wel een cap op hebt? Zijn genoeg mensen die dan gewoon hun hoofd eraf snijden Knipoog ROFL

Ik ben 14 en draag netjes mijn cap ook toen ik een jaar terug nog mijn verschrikkelijke casco-cap had. Ja Ik merk niets van mijn cap behalve als ik even in het glas kijk, mijn hoofd word niet warm, knalrood en het gaat niet irriteren en daarbij vind ik hem net eens lelijk (mocht die lelijk zijn gaat die nog op hoor Ach gut ). Wij hebben wel enkele mensen op stal staan die zonder rijden, hun keuze en ik stoor me er eigenlijk ook nooit aan? Lachen

Daarbij, mochten jullie (tsja, ik ben ook nog jong? Clown) die jonge meisjes het goede voorbeeld willen nemen. Waarom zien we altijd die top-ruiters zonder cap rijden op tv, buiten de wedstrijden om? Denk dat als je dat gaat aanpakken het een ander verhaal word.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:18

Nog effe en we mogen zelf helemaal niks meer bepalen.
Ik vind het onzin, ook al heb ik merendeels wel mijn cap op.
Maar het lekkerst vind ik toch het rijden zonder wat dan ook op mijn hoofd.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:55

Het is een keuze die iedereen voor ze zelf moet maken.
Mischien kunnen we wel afspreken , dat je niet mag zeuren in het topic over dat de ruiter geen cap draagt , behalfe als het echt niet goed gaan ( waarneer het echt gevaarlijk word ).
Maar nee , iedereen mag die keuze voor ze zelf maken , de meeste die hier zitten zijn tenslote volwassen!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:18

een cap is niet verplicht, dan zou bokt ook niet dat onderscheid mogen maken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:07

sporter schreef:
Het is in Nederland nog steeds niet verplicht om overal met cap te rijden. Lijkt me dus een beetje onzin om dit voor HAW wel verplicht te stellen.

zolang het dragen van een cap niet wettelijk verplicht is, vind ik het voorstel onzin.
Het dragen van een cap of niet is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Overigens rij ik western (meestal dan). Dus als ik toevallig met een dressuurzadel op mijn merrie rij moet ik een cap op?? en met een westernzadel niet?

En mijn jongste paard rij ik op dit moment nog wel met cap (met dressuurzadel én met westernzadel). Uit eigen keus. En nogmaals zolang dat niet wettelijk verplicht is, vind ik echt dat dit ieders eigen keuze is. En dus zeker niet aan bokt om daar regeltjes voor te stellen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:10

Ik ben een trouwe cap drager, maar vind niet dat je het op die fora kan verplichten. Simpelweg omdat het landelijk ook nog niet verplicht is en daarbij vind ik het je eigen verantwoording om een cap te dragen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:17

Ik vraag me af of de mensen die allemaal zeggen 'eigen vejkrantwoordelijkheid' etc wel eens echt goed zijn gevallen van een paard? Daar waar een cap daadwerkelijk een heel groot verschil zou hebben uitgemaakt?

Ik vind het geen slecht idee, maar vraag me af of het gaat werken omdat het niet landelijk verplicht is. En ik zal je zeggen. Die verplichting zou er wel eens sneller aan kunnen komen dan dat je denkt.

Vindt het persoonlijk ook een erg slecht voorbeeld dat de foto's in Bit ook vaak zonder cap zij. Hoezo voorbeeldfunctie? Dát zou dus wel aangepast mogen worden van mij.

Maar goed...........ieder zijn mening!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:31

Dimple schreef:
Ik vraag me af of de mensen die allemaal zeggen 'eigen vejkrantwoordelijkheid' etc wel eens echt goed zijn gevallen van een paard? Daar waar een cap daadwerkelijk een heel groot verschil zou hebben uitgemaakt?

heel simpel te antwoorden,ja! Bloos
en toch laat ik me niet door een bokker verplichten zo n ding te dragen,dat maak ik zelf uit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:35

Tuurlijk ben ik wel eens stevig gevallen.
Maar eerlijk gezegd vind ik dat je beter iedere ruiter kunt verplichten een paar jaartjes judo (inclusief valbreken dus) te doen dan een cap op. Valbreken maakt het risico op blessure over je hele lijf kleiner én het risico dat je op je hoofd valt neemt enorm af.

En verder moet ik het nog steeds helemaal zelf weten Ja

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:37

jahoor Dimple.
Ben op mn nek gevallen tijdens western riding. Bleek achteraf een wervel verschoven te zijn in mn onderrug. Alle lesklanten schrokken zich een ongeluk, ik vloog over mn instructrice, maakte een halve schroefsalto en belandde dus op mn nek.
Van mn eigen fjord ben ik (sinds die tijd) ook heel veel gevallen, maar op een 1 of andere manier kom ik steeds op mn kont terecht (een plaats waar je dus geen cap op kan doen Knipoog)

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:44

Ik vind dat je het zelf moet weten Lachen ( Ik ben zelf wel capdrager )

Het is niet landelijk verplicht en eigen verantwoording..

En HAW is al minder gezellig en rustiger ? Dus nog meer regels ? Lijkt me niet Knipoog .

Ik ben zelf wel een paar keer gevallen en 2x hard ..