Kleurengenetica subforum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Kleurengenetica subforum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 06:52

Dat staat toch in de wiki? Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:10

Tieneke schreef:
Ik wist niet dat de bezwaarscommissie hierin tussenkwam Verward Bij sancties wel, maar voor dit?
Mensen mogen altijd hun bezwaar neer leggen bij de bezwaarcommissie, maar alleen als het gaat om sancties is onze 'second opinion' bindend voor alle partijen. Het beheer (Eline, BartvB) heeft een vetorecht, maar maakt daar slechts zelden gebruik van.

In alle andere zaken mag ook om onze mening gevraagd worden, maar we zijn geen 'bemiddelaars' die met beide partijen in overleg gaan om tot een compromis of iets dergelijks te komen. Vandaar ook de naamsverandering naar 'Bezwaarcommissie'. In dit geval is inderdaad bezwaar aangetekend tegen het besluit van de moderators, wij hebben ons aan de hand daarvan ingelezen in zowel het verhaal van de om een apart forumdeel vragende gebruikers, als in de discussie waarin de moderators hebben besloten dat forum niet toe te kennen. Op grond daarvan hebben wij onze eigen mening gevormd en deze aan de bezwaarmaker kenbaar gemaakt.

Zoals het voorkomt dat wij het eens zijn met de moderators, zo komt het ook voor dat wij een andere mening toegedaan zijn. Dan geven wij de moderators advies over hoe wij denken dat die bepaalde kwestie op een andere manier opgelost had kunnen worden, of opgelost kan worden. De moderators zijn niet verplicht dat advies over te nemen, zoals dat wel geldt voor onze beslissing omtrent een sanctie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:30

Dat weet ik Gwen, maar ik heb de indruk dat anderen dat niet wisten, dat jullie nu geen bindende beslissing nemen. Want dan kan je alles ivm beslissingen van moderators wel in vraag gaan stellen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:31

Die indruk had ik ook inderdaad, vandaar nog een keer mijn uitleg naar aanleiding van jouw post Ja .

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:11

Gwen schreef:
Op grond daarvan hebben wij onze eigen mening gevormd en deze aan de bezwaarmaker kenbaar gemaakt.

Wordt dit ook nog openbaar gemaakt of moet een ieder voor zich bezwaar maken?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:21

In principe wordt zoiets niet openbaar gemaakt, maar om ieder een apart bezwaar aan te tekenen met allemaal hetzelfde antwoord lijkt me ook niet erg zinnig. Ik kom daar later op terug.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:00

Ok, ik ben benieuwd Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:04

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:55

Zoals beloofd kom ik hier met een uitgebreid antwoord voor iedereen waarom ook de bezwaarcommissie in deze geen reden ziet om een nieuw subforum te openen.

Voor de duidelijkheid: het heeft geen enkele zin de discussie opnieuw op te rakelen of om alle argumenten nog eens aan te dragen. De beslissing is genomen en zal gehandhaafd blijven Lachen .

We hebben 2 mails van YWC ontvangen en besproken met de bezwaarcommissieleden. Ons standpunt is (helaas) onveranderd gebleven; we zijn nog steeds van mening dat de argumenten die het moderatorteam heeft aangedragen zeer helder en redelijk zijn. We quoten hieronder nog eens een aantal van die posts ter verduidelijking Lachen :

Karl66 schreef:
Bij een aanvraag voor een nieuw subforum, dan hanteren wij als mods de drie volgende criteria:

- Wordt een onderwerp nu op veel verschillende plekken besproken?
- Moet een bestaand forum opgedeeld worden ivm drukte?
- er is nog helemaal geen plaats om een onderwerp te bespreken?

Op Bokt is er een plaats om dit onderwerp te bespreken, namelijk F-AM, zoals dat ook in de charter te lezen is. Het is dus niet zo dat dit onderwerp her en der besproken wordt op Bokt omdat er geen vaste plaats voor is.

Gezien de hoeveelheid topics is er plaats genoeg op F-AM, een topic is niet direct uit het zicht verdwenen, het blijft meerdere dagen op de eerste pagina staan.

Ook gezien het feit dat kleurengenetica zeer nauw betrokken is bij de fokkerij, en meerdere subfora alleen maar tot meer verwarring leiden, is besloten om geen nieuw subforum over de kleurengenetica te maken, maar de topics gewoon te laten staan waar ze nu staan, op F-AM.

Neonlight schreef:
Nogmaals, WN heeft een apart FA forum omdat er bij de western-fokkerij iets meer bij komt kijken. Bepaalde erfelijke ziektes, maar ook qua papieren, omdat het via de VS gaat, is het allemaal wat anders en wat specifieker. Daarom is er destijds gekozen voor een apart WN-FA forum. Het is niet zo dat zij iets meer zijn, hun fokkerij is net wat anders.
Kleurgenetica-vragen horen op de FA-forums thuis, en die zijn er 2. Op beiden fora mogen deze vragen gesteld worden, zo is het altijd al geweest. Dat er op de diverse subfora kleurenvragen stonden, die stonden gewoon verkeerd. Een mod kan niet alles zien, en als er niet op getemd wordt is er kans dat het blijft staan. Hoe dan ook, er is een duidelijke plaats voor de kleurgenetica-vragen.
Op FA staan nu inderdaad veel vragen, maar dit is in het verleden niet zo geweest. Sinds dit topic geopend is worden er ineens veel meer kleurenvragen gesteld. Wij hebben gekeken naar de hoeveelheid topics die er in het verleden zijn aangemaakt, en niet wat er op dit moment aan topics wordt aangemaakt. Het aantal vragen is de laatste 3 weken meer als verdubbeld, wij vermoeden echter dat dit niet blijvend is. Mocht dat wel het geval zijn, kan er alsnog naar een nieuw subforum gekeken worden.

Neonlight schreef:
Er is nooit een centraal topic geweest. Dit was een verzameltopic van foto's van verschillende kleuren paarden, waar ook gewoon foto's van het internet die mensen tegenkwamen gepost konden worden, als het maar een apart kleurtje was. Het topic is 80 pagina's goed gegaan, en toen kwamen ineens die vragen. Daar is het topic nooit voor bedoeld geweest, en daar is dit verzameltopic ook nooit voor aangevraagd geweest. Dat topic open gooien voor de kleurenfoto's, waar het oorspronkelijk voor bedoeld was, heeft ook geen zin, omdat het nog maar 2 pagina's kon lopen en dan waren de 100 pagina's ook bereikt. Een nieuw topic voor kleurenfoto's wordt niet toegestaan, want ondanks de vele waarschuwingen werden er de regels constant overtreden, en dan niet alleen wat betreft het offtopic gaan, maar ook wat betreft de foto's in links plaatsen.

Een centraal topic is niet handig. Meestal moet er nog gevraagd worden naar informatie over de voorouders, om vast te stellen hoe de ouders genetisch qua kleur in elkaar zitten. Als er dan 3 mensen naar de kleur van hun paard vragen tegelijk, is het overzicht al snel kwijt welke informatie bij welk paard hoort. Als je naar de verschillende topics kijkt zie je wat ik bedoel, het is vaak gepuzzel, meerdere paarden tegelijkertijd maakt het niet overzichtelijk.

Neonlight schreef:
Er is een sticky gekomen en een centraal topic waar over de uitslag van die kleurencalculator gekletst mag worden. Dat is er bijgekomen, er is niets weggegaan. Nogmaals, dat topic wat gesloten is ging niet over kleurengenetica, slechts de laatste pagina's. Er zijn dus niet minder voorzieningen, er zijn meer voorzieningen. Party!!

Teuntje111 schreef:
De kleurentopics blijven overal als paddestoelen uit de grond komen, omdat er geen centraal punt meer is waar je je vragen kan deponeren..

En dat centraal punt is er wel, en is er ook altijd geweest, dat is F-AM of WN-AM.

Neonlight schreef:
Het topic over de kleurencalculator is hier ook aangevraagd, net als een centraal topic. Een centraal topic is onoverzichtelijk, dat is wat anders als het topic over de kleurencalculator.
In het fotoverzameltopic op RPA werd pas op het laatst die kleurenvragen gesteld. Het topic is op 20 juni 2006 gestart, en vanaf mei 2008 kwamen ineens de vragen. Die andere 2 jaar konden de vragen gewoon op F-AM gesteld worden en was dat topic ook niet nodig.
En zoals ik al eerder zei, WN-FA is opgericht omdat er bij de western-fokkerij geheel andere dingen komen kijken dan bij de "gewone" fokkerij. En dan heb ik het niet over kleur, maar over erfelijke ziektes (waarvan alleen OLWS kleurgerelateerd is), hengstenkeuzes, sperma overzees importeren, papieren die Amerikaans zijn, enz. En omdat het een FA forum was horen daar dan ook de kleurenvragen thuis.

Karl66 schreef:
Waarom wil iedereen zo graag een centraal topic? Het enige wat er dan gebeurd is dat de aanvragen en antwoorden door elkaar staan, waardoor het juist onoverzichtelijk wordt.

Op F-AM staat een topic gemiddeld een week op de eerste pagina, daarnaast staan er nog een paar topics op WN-FA. Wat is dan de werkelijk toegevoegde waarde van een subforum? De topics zijn namelijk prima te vinden.

Karl66 schreef:
Het probleem dat je overal op de rassenfora topics over fokkerij vindt, los je hier niet mee op, aangezien het aantal subfora alleen maar onoverzichterlijker wordt met een extra subforum. Wel kan je op die topics temmen, zodat ze naar het juiste forum verplaatst worden.

Maar het staat niet her of der verspreid. Of het hoort het in ieder geval niet te staan. Alle info staat op twee subfora, namelijk F-AM en WN-FA. Dat mensen op andere plekken topics openen los je niet op met een speciaal subforum. Wel door te temmen, zodat het verplaatst kan worden.
Dus ik vraag me nog steeds af wat de meerwaarde is?

De "minderwaarde" is al uitgelegd. Wij moeten nou eenmaal een afweging maken tussen winst aan overzichtelijkheid door een extra subforum tegen verlies aan overzichtelijkheid door de groei van het aantal subfora.

In dit geval hebben wij de afweging gemaakt dat het vooral een verlies aan overzichtelijkheid oplevert, omdat de topics al overzichtelijk bij elkaar staan en lang genoeg op de eerste pagina blijven staan. Een extra subforum levert daar gewoon te weinig winst in op.

Karl66 schreef:
Als iemand niet de moeite wil nemen om op F-AM te kijken, waar meer dan genoeg topics over kleurengenetica staan, waarom zou hij dan wel de moeite willen nemen om in een apart subforum te kijken? Bij een apart subforum blijven de topics net zo verspreid staan, tenzij er getemd wordt, daar zit echt geen verschil in.

Wat WN betreft, dat is als eerste een apart onderdeel van Bokt geworden, lang voor alle andere subfora. De reden was heel simpel, WN was vanaf het begin een vrij grote aparte groep met eigen vragen, antwoorden en oplossingen die wegvielen op het grote Bokt. Er is toenertijd voor gekozen om hun een apart subforum te geven, wat later bij een aantal andere disiplines en rassen ook gebeurd is.
Bij die aparte status hebben ze ook op gebieden als fokkerij, HAW, harnachement aparte fora gekregen, omdat die ook sterk afwijken van het grote Bokt.

Het is echt niet zo dat wij jullie argumenten niet begrijpen, al zal dat logischerwijs voor jullie wel zo lijken, maar wij zijn van mening dat bij deze subforumaanvraag de tegenargumenten zwaarder wegen dan de voordelen die het zou bieden.

Gebruik tags [KG]
Wij willen jullie wel het voorstel doen om voortaan gebruik te gaan maken van de tag [KG] (KleurenGenetica) wanneer je een topic met dat onderwerp opent. Ook kun je temmen wanneer je zo'n topic zonder tags ziet, zodat die er alsnog nog bij gezet kunnen worden. (Dit is niet bedoeld bij wijze van proef, zoals bij Academische Rijkunst, maar om de overzichtelijkheid betreffende het onderwerp voor jullie te vergroten Lachen ).

TeM bij topic op verkeerd forum
Nog een vraagje: tem alsjeblieft wanneer je denkt dat een KG-topic verkeerd staat, zodat het verplaatst van worden naar F-AM. Zo kun je er zelf aan bijdragen dat het toch overzichtelijk blijft.

Wiki-artikelen mbt KG
Heel graag zouden wij YWC en andere mensen uit dit topic (en alle andere Bokkers natuurlijk!) willen uitnodigen om een aantal goede en duidelijke artikelen op te stellen met betrekking tot alles wat de Kleurengenetica betreft. De één is goed in feiten, de ander is er erg goed in daar een duidelijk verhaal van te maken. Je kunt hiervoor terecht op dit forum: [WZ] Wikizaken

De Bokt-Wiki is bij uitstek geschikt om alle informatie te verzamelen zodat mensen met specifieke vragen daar naar verwezen kunnen worden. Er zijn al enkele artikelen en opzetjes over aangemaakt, maar het is leuk en heel handig als er nog meer komt Lachen .

Hier is een hele mooie overzichtspagina: http://www.bokt.nl/wiki/Kleur
Hier is een voorbeeld waar nog een heleboel informatie aan toegevoegd kan worden: http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Kleur

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 01:27

Dan zullen we maar eens goed gaan temmen Clown
Jammer dat ook de bezwaarcommissie geen inzicht ziet met een KG subforum, maar dan kan hier denk ik een slotje op?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:55

Jammer dat logica en overzichtelijkheid moeten wijken voor ....

Een stukje schrijven op Wiki ? Neen, dank je. Mensen gaan daar toch niet kijken en - hoe dom het ook klinkt - je mag daar 1000x schrijven dat bv. een vos x een vos een vos veulen geeft, dan gaan ze het toch nog eens vragen : welk kleur wordt mijn veulen als ik mijn vos merrie laat dekken door een vos hengst.

Enige oplossing is consequent temmen en over een paar maanden nogmaals proberen een verzoek in te dienen.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 18:10

Och we hebben nu teminste een ander formum (bedankt Teuntje). Ik zal eens goed gaan temmen dan om voor de tags. Om dezelfde redenen als YWC ga ik geen stukje voor de wiki schrijven. Sorry, maar ik vind het nogal nutteloos omdat 90% van de bokkers daar toch niet in kijkt.(naar mijn mening)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:58

Sja, als daar niks te vinden is, dan zal daar idd niemand kijken. Als er dan wat artikelen geschreven zouden worden, verandert dat misschien wel.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:07

De argumenten van de Mods zijn mij ook helder en duidelijk, echter blijf ik nog steeds wel het "feed back" gedeelte erg missen hier op Bokt.

Het grote voordeel van mijn forum is dat er nu ook mensen op zitten die voor erg veel input zorgen, de knappe koppen zitten bij mekaar, die nieuwe inzichten bieden in bepaalde kleuren en nieuwe test-technieken, zodat er ook andere visies met betrekking tot nieuwe en minder bekende kleuren gegeven worden. Ik heb al erg veel geleerd in de korte tijd dat mijn forum in de lucht is en krijg zelfs wereldwijd (internationaal) reacties met vragen en feiten. Niet alleen op het forum, maar inmiddels dus ook via de e-mail.

Ook breid ik het zelf nog al eens uit met informatie en anderen vullen het ook aan. Uiteindelijk wil ik over alle kleuren die er zijn een stuk hebben geschreven waarover ook gediscussieerd kan worden en nieuwe visies gegeven kunnen worden en à la minute gereageerd worden als er iets niet klopt. Binnenkort ga ik er ook verervings-rekenvoorbeelden opzetten etc.

Inmiddels is het een goed lopend forum met 34 leden, 65 topics en over de 360 posts die bijna allemaal erg leerzaam en relevant zijn over dit specifieke onderwerp kleurgenetica.

Zo heeft er ook iemand op het forum gereageerd die zelf een zeer uitgebreide kleurcalculator heeft gemaakt met bijna alle mogelijke kleuren.. Zulke reacties vind ik erg waardevol..
Wiki stikt al met topics over kleuren, maar als je even snel iets wil weten en het staat er niet op, dan sta je eigenlijk al met de handen in het haar.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:04

Ik vind het wel jammer dat er geconludeerd wordt dat er niet op de wiki gekeken wordt. Ikzelf, en met mij vele anderen, maken juist wel veel gebruik van de wiki. Ik zou het daar juist als eerste opzoeken Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:13

Sterker nog, ik heb er al eens naar gezocht over een artikel over kleurengenetica. Maar als er niks staat valt er niks te lezen en als men dan denkt dat er niks te schrijven valt omdat men niet leest heb je een klein visuel cirkeltje, die maar op 1 manier kan worden doorbroken Nagelbijten / Gniffelen En meer lezen als er weinig te lezen valt gaat zo moeilijk Haha!

Er staat trouwens zat op de wiki hoor Ja Vul het aan! Waarom wel je 'kennis' en 'know how' tig keer hier in 100'en topic's willen plaatsen en dan niet één keer op de wiki met alle info die je hebt/kent?

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 01:07

Moeten die tags ook op rassenpraat & western fokkerij toegepast worden of alleen op FA?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:47

delerium schreef:
Ik vind het wel jammer dat er geconludeerd wordt dat er niet op de wiki gekeken wordt. Ikzelf, en met mij vele anderen, maken juist wel veel gebruik van de wiki. Ik zou het daar juist als eerste opzoeken Lachen

Ja Ik kan me alleen maar aansluiten bij delerium. Ik denk dat het een onjuiste conclusie is om te denken daar "toch niet gekeken wordt" . De aantallen onder de noemer "bekeken" bewijzen het tegendeel al lijkt mij. Ik zou het heel jammer vinden als er niemand is met kennis van kleurengenetica die een stuk zou willen schrijven voor de wiki, helaas heb ik die kennis zelf niet in huis.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:58

lotjeje schreef:
Moeten die tags ook op rassenpraat & western fokkerij toegepast worden of alleen op FA?

Dit heb ik overigens even in de groep gegooid Lachen (komen we dus nog op terug).

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:06

vikki schreef:
Ik zou het heel jammer vinden als er niemand is met kennis van kleurengenetica die een stuk zou willen schrijven voor de wiki, helaas heb ik die kennis zelf niet in huis.

Waarschijnlijk niet half zo jammer als wij het vinden dat er geen subforum komt. Boos!
Als iemand iets wil weten, kunnen ze altijd een topic openen onder F-AM met tag [KG] of mag men me gerust een pb zenden.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:12

Misschien wel net zo jammer YWC Lachen . Ik denk zelf namelijk oprecht dat kleurengenetica echt bij uitstek een geschikt wiki onderwerp zou zijn. Helaas hoef ik me er echt niet aan te gaan wagen (ik heb bij mijn vos x vos dekking zitten duimen voor een zwart veulen, als ik verstand had gehad van kleurengenetica, dan had ik dat waarschijnlijk vast niet gedaan Nagelbijten / Gniffelen )

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:09

lotjeje schreef:

Karl66 schreef:
Alle info staat op twee subfora, namelijk F-AM en WN-FA. Dat mensen op andere plekken topics openen los je niet op met een speciaal subforum. Wel door te temmen, zodat het verplaatst kan worden.

Dus op rassenpraat zouden zulke topics niet mogen staan en moet je temmen zodat ze verplaatst worden naar F-AM, maar ik geloof niet dat iemand dat doet en dat buiten mensen die dit topic hebben gelezen dat dat moet.

Wat betreft de wiki, ik heb een aantal artikelen over kleur geschreven, moeten nog wat dingen aangepast worden die niet (meer) kloppen maar verder is hij qua kleur wel aardig compleet. Ook staat er gewoon info over (kleur)genetica in deze artikellen: http://www.bokt.nl/wiki/Genetica & http://www.bokt.nl/wiki/Kleur
Maar als die onduidelijk blijken wil ik best wel een nieuw artikel speciaal op KG gericht schrijven (met hulp van anderen want ik ben niet heel goed in feiten goed formuleren zodat mensen die er niet veel vanw eten het ook begrijpen Huilen van het lachen ).

De wiki vind ik zelf ook heel handig, gebruik hem ook regelmatig, maar vaak zie ik toch topics waarvan het antwoord op de wiki te vinden is. Vind het dan ook vooral jammer als ik weer zo'n topic tegenkom waarover ik een duidelijk wikiartikel heb geschreven en dat mensen dat gewoon niet lezen, anders zouden ze zo'n topic niet openen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:52

vikki schreef:
lotjeje schreef:

Dit heb ik overigens even in de groep gegooid Lachen (komen we dus nog op terug).

Deze topics horen niet bij RP he? Ik neem dus aan op WF en FA.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:57

Op alle rassenpraat subforums staan ook vaak kleurvragen. Vandaar of daar ook de tags moeten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:59

Klopt dat deze er ook vaak staan. Die zullen dan inderdaad ook tags moeten krijgen, en verplaatst worden naar F-AM, omdat ze niet op de rassensubs horen te staan.