Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tieneke schreef:Mensen mogen altijd hun bezwaar neer leggen bij de bezwaarcommissie, maar alleen als het gaat om sancties is onze 'second opinion' bindend voor alle partijen. Het beheer (Eline, BartvB) heeft een vetorecht, maar maakt daar slechts zelden gebruik van.Ik wist niet dat de bezwaarscommissie hierin tussenkwamBij sancties wel, maar voor dit?
Gwen schreef:Op grond daarvan hebben wij onze eigen mening gevormd en deze aan de bezwaarmaker kenbaar gemaakt.
Karl66 schreef:Bij een aanvraag voor een nieuw subforum, dan hanteren wij als mods de drie volgende criteria:
- Wordt een onderwerp nu op veel verschillende plekken besproken?
- Moet een bestaand forum opgedeeld worden ivm drukte?
- er is nog helemaal geen plaats om een onderwerp te bespreken?
Op Bokt is er een plaats om dit onderwerp te bespreken, namelijk F-AM, zoals dat ook in de charter te lezen is. Het is dus niet zo dat dit onderwerp her en der besproken wordt op Bokt omdat er geen vaste plaats voor is.
Gezien de hoeveelheid topics is er plaats genoeg op F-AM, een topic is niet direct uit het zicht verdwenen, het blijft meerdere dagen op de eerste pagina staan.
Ook gezien het feit dat kleurengenetica zeer nauw betrokken is bij de fokkerij, en meerdere subfora alleen maar tot meer verwarring leiden, is besloten om geen nieuw subforum over de kleurengenetica te maken, maar de topics gewoon te laten staan waar ze nu staan, op F-AM.
Neonlight schreef:Nogmaals, WN heeft een apart FA forum omdat er bij de western-fokkerij iets meer bij komt kijken. Bepaalde erfelijke ziektes, maar ook qua papieren, omdat het via de VS gaat, is het allemaal wat anders en wat specifieker. Daarom is er destijds gekozen voor een apart WN-FA forum. Het is niet zo dat zij iets meer zijn, hun fokkerij is net wat anders.
Kleurgenetica-vragen horen op de FA-forums thuis, en die zijn er 2. Op beiden fora mogen deze vragen gesteld worden, zo is het altijd al geweest. Dat er op de diverse subfora kleurenvragen stonden, die stonden gewoon verkeerd. Een mod kan niet alles zien, en als er niet op getemd wordt is er kans dat het blijft staan. Hoe dan ook, er is een duidelijke plaats voor de kleurgenetica-vragen.
Op FA staan nu inderdaad veel vragen, maar dit is in het verleden niet zo geweest. Sinds dit topic geopend is worden er ineens veel meer kleurenvragen gesteld. Wij hebben gekeken naar de hoeveelheid topics die er in het verleden zijn aangemaakt, en niet wat er op dit moment aan topics wordt aangemaakt. Het aantal vragen is de laatste 3 weken meer als verdubbeld, wij vermoeden echter dat dit niet blijvend is. Mocht dat wel het geval zijn, kan er alsnog naar een nieuw subforum gekeken worden.
Neonlight schreef:Er is nooit een centraal topic geweest. Dit was een verzameltopic van foto's van verschillende kleuren paarden, waar ook gewoon foto's van het internet die mensen tegenkwamen gepost konden worden, als het maar een apart kleurtje was. Het topic is 80 pagina's goed gegaan, en toen kwamen ineens die vragen. Daar is het topic nooit voor bedoeld geweest, en daar is dit verzameltopic ook nooit voor aangevraagd geweest. Dat topic open gooien voor de kleurenfoto's, waar het oorspronkelijk voor bedoeld was, heeft ook geen zin, omdat het nog maar 2 pagina's kon lopen en dan waren de 100 pagina's ook bereikt. Een nieuw topic voor kleurenfoto's wordt niet toegestaan, want ondanks de vele waarschuwingen werden er de regels constant overtreden, en dan niet alleen wat betreft het offtopic gaan, maar ook wat betreft de foto's in links plaatsen.
Een centraal topic is niet handig. Meestal moet er nog gevraagd worden naar informatie over de voorouders, om vast te stellen hoe de ouders genetisch qua kleur in elkaar zitten. Als er dan 3 mensen naar de kleur van hun paard vragen tegelijk, is het overzicht al snel kwijt welke informatie bij welk paard hoort. Als je naar de verschillende topics kijkt zie je wat ik bedoel, het is vaak gepuzzel, meerdere paarden tegelijkertijd maakt het niet overzichtelijk.
Neonlight schreef:Er is een sticky gekomen en een centraal topic waar over de uitslag van die kleurencalculator gekletst mag worden. Dat is er bijgekomen, er is niets weggegaan. Nogmaals, dat topic wat gesloten is ging niet over kleurengenetica, slechts de laatste pagina's. Er zijn dus niet minder voorzieningen, er zijn meer voorzieningen.
Teuntje111 schreef:De kleurentopics blijven overal als paddestoelen uit de grond komen, omdat er geen centraal punt meer is waar je je vragen kan deponeren..
En dat centraal punt is er wel, en is er ook altijd geweest, dat is F-AM of WN-AM.
Neonlight schreef:Het topic over de kleurencalculator is hier ook aangevraagd, net als een centraal topic. Een centraal topic is onoverzichtelijk, dat is wat anders als het topic over de kleurencalculator.
In het fotoverzameltopic op RPA werd pas op het laatst die kleurenvragen gesteld. Het topic is op 20 juni 2006 gestart, en vanaf mei 2008 kwamen ineens de vragen. Die andere 2 jaar konden de vragen gewoon op F-AM gesteld worden en was dat topic ook niet nodig.
En zoals ik al eerder zei, WN-FA is opgericht omdat er bij de western-fokkerij geheel andere dingen komen kijken dan bij de "gewone" fokkerij. En dan heb ik het niet over kleur, maar over erfelijke ziektes (waarvan alleen OLWS kleurgerelateerd is), hengstenkeuzes, sperma overzees importeren, papieren die Amerikaans zijn, enz. En omdat het een FA forum was horen daar dan ook de kleurenvragen thuis.
Karl66 schreef:Waarom wil iedereen zo graag een centraal topic? Het enige wat er dan gebeurd is dat de aanvragen en antwoorden door elkaar staan, waardoor het juist onoverzichtelijk wordt.
Op F-AM staat een topic gemiddeld een week op de eerste pagina, daarnaast staan er nog een paar topics op WN-FA. Wat is dan de werkelijk toegevoegde waarde van een subforum? De topics zijn namelijk prima te vinden.
Karl66 schreef:Het probleem dat je overal op de rassenfora topics over fokkerij vindt, los je hier niet mee op, aangezien het aantal subfora alleen maar onoverzichterlijker wordt met een extra subforum. Wel kan je op die topics temmen, zodat ze naar het juiste forum verplaatst worden.
Maar het staat niet her of der verspreid. Of het hoort het in ieder geval niet te staan. Alle info staat op twee subfora, namelijk F-AM en WN-FA. Dat mensen op andere plekken topics openen los je niet op met een speciaal subforum. Wel door te temmen, zodat het verplaatst kan worden.
Dus ik vraag me nog steeds af wat de meerwaarde is?
De "minderwaarde" is al uitgelegd. Wij moeten nou eenmaal een afweging maken tussen winst aan overzichtelijkheid door een extra subforum tegen verlies aan overzichtelijkheid door de groei van het aantal subfora.
In dit geval hebben wij de afweging gemaakt dat het vooral een verlies aan overzichtelijkheid oplevert, omdat de topics al overzichtelijk bij elkaar staan en lang genoeg op de eerste pagina blijven staan. Een extra subforum levert daar gewoon te weinig winst in op.
Karl66 schreef:Als iemand niet de moeite wil nemen om op F-AM te kijken, waar meer dan genoeg topics over kleurengenetica staan, waarom zou hij dan wel de moeite willen nemen om in een apart subforum te kijken? Bij een apart subforum blijven de topics net zo verspreid staan, tenzij er getemd wordt, daar zit echt geen verschil in.
Wat WN betreft, dat is als eerste een apart onderdeel van Bokt geworden, lang voor alle andere subfora. De reden was heel simpel, WN was vanaf het begin een vrij grote aparte groep met eigen vragen, antwoorden en oplossingen die wegvielen op het grote Bokt. Er is toenertijd voor gekozen om hun een apart subforum te geven, wat later bij een aantal andere disiplines en rassen ook gebeurd is.
Bij die aparte status hebben ze ook op gebieden als fokkerij, HAW, harnachement aparte fora gekregen, omdat die ook sterk afwijken van het grote Bokt.
delerium schreef:Ik vind het wel jammer dat er geconludeerd wordt dat er niet op de wiki gekeken wordt. Ikzelf, en met mij vele anderen, maken juist wel veel gebruik van de wiki. Ik zou het daar juist als eerste opzoeken
lotjeje schreef:Moeten die tags ook op rassenpraat & western fokkerij toegepast worden of alleen op FA?
vikki schreef:Ik zou het heel jammer vinden als er niemand is met kennis van kleurengenetica die een stuk zou willen schrijven voor de wiki, helaas heb ik die kennis zelf niet in huis.
lotjeje schreef:Moeten die tags ook op rassenpraat & western fokkerij toegepast worden of alleen op FA?
Karl66 schreef:Alle info staat op twee subfora, namelijk F-AM en WN-FA. Dat mensen op andere plekken topics openen los je niet op met een speciaal subforum. Wel door te temmen, zodat het verplaatst kan worden.
vikki schreef:lotjeje schreef:Moeten die tags ook op rassenpraat & western fokkerij toegepast worden of alleen op FA?
Dit heb ik overigens even in de groep gegooid(komen we dus nog op terug).