Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:19

Muurp schreef:
Het topic is stilgevallen, maar gaan hier nog concrete punten uit worden opgepakt? :)
Er is meer dan genoeg geroepen, maar heb amper actiepunten naar voren zien komen vanuit het team.

Kan iemand van het team toelichten wat er gaat gebeuren naar aanleiding van dit topic?

Precies niks :D net als de afgelopen 10 jaar

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 14:53

Muurp, bedoel je actie punten vanuit ons als groen of vanuit het beheer? Het beheer heeft al zo volledig mogelijk antwoord gegeven en gezien wij daar zelf weinig grip op hebben kan ik daar ook geen antwoord op geven over wat er nu precies gaat gebeuren. Daarnaast vind je in de reacties van o.a Bart wat het plan van Flarum is. Een bepaalde visie voor de toekomst zal dan ook vanuit rood moeten komen en kan ik lastig beantwoorden, zeker gezien het hier voornamelijk over privacy op Bokt gaat.

Mocht je wel ons (groen) bedoelen, dan heb ik misschien niet helemaal begrepen waar er nog verbeterpunten liggen? Het ging een poosje over de manier van modereren en daar hebben wij zeker invloed op, maar ook dat is afhankelijk van het beleid en hebben we de afgelopen maanden best wat verandering doorgemaakt. (Zie ook vorige FZ topic’s)
Het is daarin erg lastig om het iedereen naar de zin te maken, al dan niet onmogelijk. Zijn er nog vragen of feedback punten die open liggen en waar wij nog niet op gereageerd hebben?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:32

Giolli schreef:
Muurp, bedoel je actie punten vanuit ons als groen of vanuit het beheer? Het beheer heeft al zo volledig mogelijk antwoord gegeven en gezien wij daar zelf weinig grip op hebben kan ik daar ook geen antwoord op geven over wat er nu precies gaat gebeuren.

"Action speaks louder than words".

BigBen

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:06

Ik vind persoonlijk, als Bokt-gebruiker, dat de obstinate keuze voor Flarum een blunder is geweest. Er bestaat goede, moderne, open-source forum software (Discourse bv.) die bij wijze van spreken metéén had ingezet kunnen worden. Flarum is veel te lang in het beta stadium blijven hangen. De eerste stable versie wordt nu pas aangeboden, en het is een open vraag of dat met één voltijdse ontwikkelaar houdbaar is. Maar goed, ik kan begrijpen dat je daar als eigenaar van Bokt en geldschieter van Flarum anders tegen aan kijkt.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:10

Duurt even, maar bij deze :)
Sica schreef:
Ik zal eens een balletje opgooien of het verwijderen van foto's dan misschien iets makkelijker gemaakt kan worden.

Nog even terugkomend op de ITP fora, wij hebben overleg gehad en besloten de richtlijn van één topic per week los te laten. Hiervoor hebben we een proefperiode bedacht van twee maanden, waarna we gaan evalueren of dit inderdaad een goede oplossing is.

Bart benoemde bovenstaand later in het topic ook nog eens als actiepunt.

En deze ook:

BartVB schreef:
De privacyasapecten staan op de TODO-lijst, maar daar staan nog flink wat items voor, daarop moeten wachten gaat helaas nog best even duren. Ik ga kijken of we niet toch een paar zaken naar phpBB kunnen halen als tussenoplossing zodat jullie hierop een stuk minder lang hoeven wachten. Dat wordt dan niet zo 'luxe' als het in de planning staat voor Flarum, maar met een beetje geluk kunnen we daar iig een deel van de bezwaren mee wegnemen. Kom ik op terug.

Zoals Ods en RianneH ook al aangaven; we zijn aan de slag met een aantal suggesties en ik hoop dat we de komende BBBs ook met meer positief nieuws over Flarum kunnen komen.

Verder liggen er nog vragen over het beleid omtrent verwijderen van posts, het archiveren (/alleen zichtbaar voor gebruikers met 1000 + posts) van topics ouder dan 5 jaar (die niet tot nauwelijks iets toevoegen aan het verdienmodel van Bokt), het niet kunnen teruglezen van berichten van andere gebruikers via hun eigen profiel en andere vormen van privacyrichtlijnen.
Ook de terugkoppeling over het loslaten van de 1 topic per week regel op ITP zou fijn zijn zodra het termijn verstreken is.

Ik snap echt wel dat dit niet morgen is opgelost, dat verwacht ik persoonlijk ook zeker niet. Máár het zou wel fijn zijn als deze dingen worden besproken achter de schermen én dat er ook een terugkoppeling op komt (!). Dat is met name wat ik als gebruiker erg mis bij topics als deze. Voor mij als gebruiker lijkt het alsof er bijna nooit wat mee wordt gedaan, terwijl jullie misschien daadwerkelijk wel bezig zijn met de feedback die gegeven is.
Mijn ervaring is meestal dat we een ''we gaan er naar kijken'' terug krijgen en vervolgens weinig teruggekoppeld krijgen over wat er vervolgens besproken is.

Wat betreft dit topic:
Een terugkoppeling zou fijn zijn, met name over de punten die hierboven specifiek benoemd zijn als actiepunten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:16

En in aanvulling: ik wil graag weten hoe ik 'de overeenkomst met bokt beëindig'
Daar wordt nl over gesproken in de toestemming 'dat het gebruiksrecht over je gegevens ook ná beëindiging van de overeenkomst blijft bestaan'.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 15:00

@A_nouk; Dan komt er iets niet goed over, het is vooral een enorm compliment richting Luceos. Hij is geen op geld blust type dat gaat voor de kortste weg naar een dikke leaseauto zoals werd geïmpliceerd. We willen vooral zorgen dat mensen elkaar kunnen ontmoeten en helpen door een mooi en goed digitaal platform neer te zetten.

@Winged; Flarum is zeker geen gepasseerd station, de metafoor past wel goed bij het feit dat er meer vertraging is dan we zouden willen, maar die trein rijdt zeker nog. Er is de afgelopen twee jaar ook hard aan Flarum gewerkt maar het laatste jaar niet heel veel voor Bokt specifiek. Op dit moment is dat wel weer het geval en zijn we bezig met het integreren van de bouwstenen die afgelopen jaar zijn gemaakt en vooral ook met het testen/verbeteren van de synchronisatie tussen phpBB en Flarum.

Dat laatste is ook een van de redenen dat we voor Flarum zijn gegaan, je hebt inderdaad een handvol goede alternatieven zoals NodeBB en Discourse maar die hebben beide ook een aantal flinke nadelen. Grote voordeel van Flarum is dat het dicht tegen de huidige technische basis (en dus kennis) aan zit, namelijk PHP als programmeertaal. Ook is het erg flexibel en, voor ons, makkelijk aan te passen/uit te breiden.

@BigBan; Flarum heeft lang in een beta stadium gezeten maar dat was voor ons geen factor, op dat moment was het prima stabiel, er was alleen nog een vrij grote kans op 'breaking changes' voor extensies. Ook heeft Flarum een team van ontwikkelaars, hierboven gaat het alleen over ontwikkeltijd voor Bokt wat de afgelopen anderhalf jaar grotendeels ontwikkeltijd voor Flarum is geworden.

Wat meer tijd heeft gekost dan gedacht/gehoopt is het bouwen van een synchronisatie tussen phpBB en Flarum. We wisten dat we niet meteen alles dat we willen in Flarum zouden hebben, we weten ook dat een groot deel van de gebruikers niet blij wordt van plotselinge grote veranderingen aan Bokt. De twee systemen een tijd parallel kunnen gebruiken (in plaats van alles van de ene op de andere dag overzetten) zorgt dan dat we meer tijd hebben om het systeem helemaal goed te krijgen voor we Flarum standaard maken en we, een tijdje later, phpBB uitschakelen. Dat is echter een systeem dat we ook voor andere software hadden moeten schrijven of laten schrijven. Niet alles is volgens plan gelopen (en dat is wel een understatement), maar ik heb niet het idee dat de situatie beter zou zijn als we twee jaar terug voor Discourse of NodeBB waren gegaan, zeker niet voor de lange termijn.

En dat is een mooie brug naar toekomstperspectief; Bokt.nl is in de basis een technisch platform dat mensen in staat stelt contact te maken met elkaar. Hoe jullie communiceren en wat daarmee mogelijk is wordt voor een heel groot deel bepaald door jullie zelf, het beleid en ook voor een groot deel door de techniek. Die techniek maakt mogelijk maar beperkt ook, daarom hangt er behoorlijk wat vast aan Flarum.

Beleid is van dat alles het snelste aan te passen, in dit topic zie ik daarover vooral zaken rondom privacy voorbij komen, maar die lijken voor een groot deel gebaseerd op de situatie van jaren terug een ook een aantal incidenten waarbij het beleid niet is uitgevoerd hoe dat hoort. We zijn intern aan het kijken of we inderdaad allemaal op een lijn zitten wat betreft verwijderen/anonimiseren en hoe we dat kunnen verbeteren. We gaan daar heel soepel mee om, maar 'heel soepel' is ook een erg grijs iets.

Wat beleid betreft kwam ook de grens van 1 fototopic per week voorbij. Die regel geldt op het moment niet meer, we gaan kijken hoe dat bevalt, als dat goed bevalt vervalt die regel definitief.

Foto's verwijderen makkelijker maken ben ik mee bezig. Pak ik mee met een paar andere wijzigingen die op de planning stonden voor de fotoupload.

Archiveren van oude posts/topics is een interessant idee, maar technisch een heel stuk lastiger dan het klinkt. Alles ouder dan x jaar verwijderen is ook nogal erg rücksichtslos. Het heeft mijn sterke voorkeur om eerst naar wat meer gebalanceerde oplossingen te kijken.

Een van die concrete en korte termijn oplossingen is de mogelijkheid die jullie hebben in de HK (berichten ouder dan een jaar zelf anonimiseren) doortrekken naar de andere fora. Daar zijn we naar aan het kijken en dat moet technisch worden geïmplementeerd, Als daar nieuws over is dan laat ik het weten, komt sowieso in het BBB voorbij.

Wat betreft het bredere toekomstperspectief; dat is er zeker. Maar dat is allemaal niet heel relevant zolang de techniek nog niet op orde is. Ik kan hier schetsen wat we allemaal van plan zijn, maar de kans dat dat precies zo uitgevoerd gaat worden is 0 (door voortschrijdend inzicht, externe ontwikkelingen, etc) en het tijdpad van alles is behoorlijk flexibel/onzeker. Stap voor stap dus. Eerste stap nu is een betere 'gebruikerservaring', vooral ook op mobiel. Het aantal forums op Bokt willen we voor de transitie naar Flarum ook flink verminderen, nieuwe gebruikers komen geen wijs uit de enorme lijst van opties. Als de basis van Flarum er staat dan gaan we, samen met jullie, door naar de volgende stappen.

Een belangrijk ding daarbij is en blijft, zoals je ook in dit topic ziet, privacy. Privacy is aan de ene kant nodig om je veilig te voelen om te kunnen delen wat je wil delen. Aan de andere kant heb je niets aan dat delen als niemand het kan lezen/zien. Dat is dus iets dat we goed in balans moeten houden. Helemaal goed en erg logisch als er zaken zijn die je het liefst binnen een kleine groep houdt. Aan de andere kant moet het ook heel goed mogelijk zijn om veel andere zaken, die interessant zijn voor een brede groep, ook breed te delen. Zonder delen heb je erg weinig aan een site als Bokt.

Het zou bijvoorbeeld ook erg tof zijn als je er achter zou kunnen komen of er Bokkers in jouw buurt wonen, bijvoorbeeld om samen eens buiten te rijden. Maar dat is alleen te doen als je ook iets over je locatie deelt op de een of andere manier. Interessante uitdagingen en discussies genoeg dus...

@Ibbel; dat staat gewoon in de gebruikersvoorwaarden? Door een mail te sturen naar het support email adres.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:57

Hoe is de stand van zaken op dit moment?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:39

Citaat:
Tot en met februari is het toegestaan vaker dan één keer per week een fototopic te openen, en dan zullen we evalueren hoe dit is bevallen en of we de richtlijn volledig loslaten. Daarover kun je meer lezen in de BBB van februari.

Tijd voor feedback. Uit de testperiode blijkt dat het loslaten van bovengenoemde richtlijn geen probleem is. Vanaf 1 maart 2022 vervalt de richtlijn dus, je bent niet meer gebonden aan de 1 fototopic per week richtlijn op ITP :).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:46

*\%/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:02

Avalanche schreef:
*\%/*

We gaan doodgegooid worden met madammeke spam _O-

Nee hoor, leuk!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:11

pien_2010 schreef:
Avalanche schreef:
*\%/*

We gaan doodgegooid worden met madammeke spam _O-

Nee hoor, leuk!

Yes :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 15:46

Jilletje schreef:
Hoe is de stand van zaken op dit moment?

Nog maar een poging om hiernaar te vragen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:15

Ik gooi hem ook maar een keer omhoog, is er nog een Flarum update :) ?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:19

Ik denk dat u het ook rustiger is geworden doordat bepaalde personen,
topics verzieken.
Er heerst hier veel vriendjespolitiek. En betreft Corona word er ook veel gediscrimineerd over mensen die een andere denkwijze hebben. En steeds bepaalde personen hebben er een handje van om te discrimineren en mensen niet in hun waarde te laten. Ik vind dat nogal kwalijk en op vriendjespolitiek duiden

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:51

OleJon schreef:
topics verzieken.
Er heerst hier veel vriendjespolitiek. En betreft Corona word er ook veel gediscrimineerd over mensen die een andere denkwijze hebben. En steeds bepaalde personen hebben er een handje van om te discrimineren en mensen niet in hun waarde te laten. Ik vind dat nogal kwalijk en op vriendjespolitiek duiden

Nee OleJon, dat heet 'van mening verschillen en daar niet tegen kunnen'.
Volgens mij is er geen discriminatie op Bokt zelf en opmerkingen die niet door de beugel -bijv persoonlijke aanvallen- kunnen worden verwijderd. Van beide kanten.

Topics 'verzieken' is vaak een gevolg van actie en reactie, waarbij béíde kanten 'schuld' hebben van het laten ontsporen van het topic. Ik zie vaak dat juist de hele uitlokkende reacties dat starten. Dwz, dat begint meestal al niet met een nette reactie/discussie.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:19

IMANDRA schreef:
OleJon schreef:
topics verzieken.

Volgens mij is er geen discriminatie op Bokt zelf en opmerkingen die niet door de beugel -bijv persoonlijke aanvallen- kunnen worden verwijderd. Van beide kanten.

Topics 'verzieken' is vaak een gevolg van actie en reactie, waarbij béíde kanten 'schuld' hebben van het laten ontsporen van het topic. Ik zie vaak dat juist de hele uitlokkende reacties dat starten. Dwz, dat begint meestal al niet met een nette reactie/discussie.

Voel je aangesproken Imandra?
Eh en geen discriminatie?
Bepaalde mensen hebben wappie voor en na in de mond. Alleen omdat Bepaalde mensen dingen anders zien.
Of de nadruk op ongevacineerden leggen. Is in mijn ogen discriminatie

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 15:22

OleJon mag dit topic aub eens coronavrij blijven. Je hebt meer dan genoeg plekken om op dit stokpaard te gaan zitten.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:36

OleJon schreef:
IMANDRA schreef:

Bepaalde mensen hebben wappie voor en na in de mond. Alleen omdat Bepaalde mensen dingen anders zien.

Nou gaat 't wel goed? Waarom deze discussie hier nu weer naartoe halen?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:16

[/quote]
Nou gaat 't wel goed? Waarom deze discussie hier nu weer naartoe halen?[/quote]

Omdat het mischien daarom ook rustig er is op bokt? Daar gaat dit topic toch over. Kan me voorstellen dat er veel mensen zich hier niet meer welkom voelen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:30

Is dit echt nodig hier? Ik denk niet dat het handjevol wappies het verschil maakt en de discussie is echt irritant.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:47

Zullen we het gewoon netjes houden? Los van wat je beweegreden is?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:42

@Mondy; Wat de update betreft, die is inderdaad long overdue. Komt maar dat wordt volgende week.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:47

OleJon schreef:

Nou gaat 't wel goed? Waarom deze discussie hier nu weer naartoe halen?

Omdat het mischien daarom ook rustig er is op bokt? Daar gaat dit topic toch over. Kan me voorstellen dat er veel mensen zich hier niet meer welkom voelen.

Ik merk wel dat er sommige mensen zijn die nogal agressief uit de hoek kunnen komen in discussies, vaak op de persoon ipv op de inhoud. Zelf probeer ik me daarom ook afzijdig te houden van dat soort discussies en personen. Maar ja, het zou mij niet verbazen als het daardoor rustiger wordt op Bokt.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:56

Op elk forum zijn wel een aantal van die figuren die overal hun alwetende mening rond moeten strooien :+ Op een druk forum vallen ze een beetje weg in de massa, maar wanneer er niet zo veel gereageerd wordt door andere gebruikers zijn ze veel te nadrukkelijk aanwezig en is dat idd reden om maar gewoon niet in discussie te gaan. Een discussie is namelijk meningen uitwisselen, in plaats van een alwetende die de rest even instrueert hoe het zit.