De oplossing is idd heel simpel, weten dat het al 50 jaar niets meer met slaven te maken heeft, niets met onderdrukking. Maar met zwart zijn van het roet. Niet meer, niet minder.
En van door de schoorsteen kruipen voor pakjes te brengen word je niet blauw of paars of wat ook van.
Men mag ook wel beseffen dat als iets kwetsend voelt, dat dit een gevoel niet altijd terecht is.
Ik zou het eens zijn geweest als zwart piet nog steeds met een roe en rammelende kettingen rond had gelopen.
Als slecht persoon werd weggezet. Ja dan had ik volmondig gezegd, jullie hebben gelijk.
Maar dat is al lang niet meer. Positiever als een zwarte piet bestaat er niemand

En als je een positieve persoon slecht neer wilt zetten zegt dat meer over de mensen die dat doen. Zo simpel is het....
Draag dat uit en de discussie is ook over.
Nee in nederland kiezen wij ervoor over alles te zeiken, niet alleen over zwarte piet maar over elk persoon die tegenwoordig een apart naampje nodig heeft omdat ze anders gediscrimineerd worden.
Ik hou het niet eens meer bij al die naampjes. En waarom niet? Omdat die naampjes mij er niet toe doen.
De persoon doet mij er toe, of ik die aardig of leuk vind, niet zijn/haar geaardheid, of er ooit een slurfje of gleufje zat of niet.En enz. Echt dat maakt mij niets, de persoon die doet er toe.
Juist al die naampjes en hokjes vind ik voer voor discriminatie omdat er niet meer naar de persoon gekeken word.
En zwarte piet is een persoon die al 50 jaar aardig en lief en leuk en grappig is. En dat is wat telt.
Al de rest er omheen is opgefokte nadoenerij. We moeten zogenaamd woke zijn.