Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:21

poes schreef:
Ik vind het vooral erg dat witte mensen weer denken dat ze hier absolute beslissingsmacht in kunnen en moeten hebben. Juist luisteren naar minderheden is hoe je iedereen gelijk behandelt e en niet zomaar luisteren naar de meerderheid.
Maar dat mogen die minderheden (volgens sommigen in dit topic) dus helemaal niet. Die moeten hun mond houden en zich aanpassen. Of wegwezen.

Laat ik de vergelijkingen die betrekking hebben op andere minderheden hier maar achterwege laten. Maar juist samenwerken met en luisteren naar minderheden brengt mensen bij elkaar.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:25

DuoPenotti schreef:
Ik als kleine uk daar was Piet al een kindervriend geen boeman of wat dan ook.
En een kind denkt echt niet terug aan 1863 van toen is slavenhandel in Nederland gestopt. Dus de traditie komt vanuit slaven ooit.
Dat zou iemand hem dan in moeten fluisteren. Volwassenen, die het feestje kapot willen maken.

DP: dat jouw beeld van hem positief was, zegt niets over hoe iemand anders hem ervaart. Je kunt toch niet eisen dat iemand zich niet gekwetst voelt?

Ook zonder het slavenverhaal snap ik die gekwetstheid wel, het gaat om een karikatuur, zoals Pien ook al zegt.
En niemand vindt het leuk als een nationaal symbool een karikatuur is van zijn/haar uiterlijk.
Laatst bijgewerkt door mysa op 14-11-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:25

purny schreef:
Maar boeit het een kind echt dat zwarte Piet racistisch is? Nee. Het is gewoon verziekt omdat er een stel van die volwassenen zwarte Piet associeert met racisme.
Ik word daar zo moe van. Een stel volwassenen gaan bepalen dat het niet meer kan.
Waarom mag een ander stel volwassenen dan wel zaken gaan bepalen?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:27

Voor de mensen die aankomen met "ja maar mijn donkere vriend/familie/kennis vind sinterklaas niet racistisch"
Wat heerlijk dat deze mensen geen racisme ervaren omtrent zwarte piet!
Maar dit betekent natuurlijk niet dat het niet bestaat.
Ik was tot een paar jaar geleden ook "pro" zwarte piet.
Totdat mijn beste vriendin vertelde dat ze vanaf het moment dat sinterklaas aankwam tot het moment dat sinterklaas weer wegging niet naar school durfde. Zij was èèn van de drie donkere kindjes op haar witte school. Kinderen noemden haar zwarte piet, eisten dat ze kunstjes deed, pakten haar spullen af als "cadeautjes" en zelfs sommige ouders en leraren deden mee met het gepest.
Ze heeft hierdoor een zeer laag zelfbeeld ontwikkeld en heeft ruim 15 jaar laten nog steeds een hekel aan het hele sinterklaas gebeuren.
De meeste volwassenen kunnen de link leggen dat zwarte piet niet vervelend bedoeld is, maar voor kinderen die elk jaar rond sinterklaar gepest worden is het verschrikkelijk. Eind november begin december moet de aller allermooiste tijd van het jaar zijn voor kinderen, ik weet dat het dat voor mij was. Als er ook maar een heel klein groepje gepest word om iets wat makkelijk veranderd zou kunnen worden als niet zo veel witte volwassen mensen zich wanhopig vastklampen aan een magische tijd in hun jeugd, dan weet je gewoon dat het klaar is.
Sinterklaas moet leuk zijn voor alle kindjes, van alle kleuren, je wil toch dat zij over 20 jaar ook met liefde en plezier terug kunnen kijken op het hele sinterklaas ding?
Hoeveel kost het jou, persoonlijk, als witte volwassene, dat zwarte piet word veranderd in roetveegpiet? Wat veel beter bij het originele "piet-gaat-door-de-schoorsteen" verhaal past. De rest van je leven een hekel aan sinterklaas? Net als de gepeste kindjes?
Laatst bijgewerkt door Laurora op 14-11-21 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:28

mysa schreef:
DuoPenotti schreef:
En een kind denkt echt niet terug aan 1863 van toen is slavenhandel in Nederland gestopt. Dus de traditie komt vanuit slaven ooit.
Dat zou iemand hem dan in moeten fluisteren. Volwassenen, die het feestje kapot willen maken.

DP: dat jouw beeld van hem positief was, zegt niets over hoe iemand anders hem ervaart. Je kunt toch niet eisen dat iemand zich niet gekwetst voelt?

Ook zonder het slavenverhaal snap ik die gekwetstheid wel, zo is een karikatuur, zoals Pien ook al zegt.
En niemand vindt het leuk als een nationaal symbool een karikatuur is van hem/haarzelf.

maar het gaat niet alleen om mij.
Ik heb in een groot internationaal kantoor aan de balie gezeten en met diverse mensen het over Black Peter gehad.
Deze mensen zagen er ook die karikatuur van toen niet in. Geen discriminatie in.
Dat is het hem nu net.
Afgelopen jaren hebben er ook collums in de kranten gestaan van mensen met een donkere huidskleur die de ophef niet snappen.
Omdat een kleine groep wel in1900 wil blijven hangen en dat door de strot duwt wil niet zeggen dat hun het gelijk hebben.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:29

mysa schreef:
DuoPenotti schreef:

Ook zonder het slavenverhaal snap ik die gekwetstheid wel, het gaat om een karikatuur, zoals Pien ook al zegt.
En niemand vindt het leuk als een nationaal symbool een karikatuur is van zijn/haar uiterlijk.

Dat is Sinterklaas ook..maar dan van de blanke man die blijkbaar (volgens de kozp/aanhangers daarvan) slaven heeft maar die mogen dan niet, de man wel. :?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:31

Kana schreef:
Suzanne F. schreef:
[

Maar dan ben je dus meer bang voor verandering ansich?
Want als je dit verandert wat verandert er dan wel niet nog meer?

Maar omdat je daar bang voor bent is het nog geen reden om een groep mensen buiten te sluiten/blijven kwetsen met een rasistische uiting.

Bovendien denk ik dat er vrij weinig donker oranje mensen aanstoot aan een piet zullen gaan nemen. :P

Zit op mobiel, quoten ging niet soepel haha

Nee hoor, ik vraag me alleen af wanneer het genoeg is? Wanneer is het voor de mensen die er aanstoot aan nemen genoeg? Donkeroranje mag dus wel? Maar donkergrijs niet? En donkerbruin zeker niet. En donkergeel?
Ik vind het prima dat het Sinterklaasfeest verandert, want het moet een feest zijn waar iedereen zich fijn en blij bij voelt. Maar wanneer is dit zo? Zal het ooit voor iedereen zo zijn?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:33

Laurora schreef:
Voor de mensen die aankomen met "ja maar mijn donkere vriend/familie/kennis vind sinterklaas niet racistisch"
Wat heerlijk dat deze mensen geen racisme ervaren omtrent zwarte piet!
Maar dit betekent natuurlijk niet dat het niet bestaat.
Ik was tot een paar jaar geleden ook "pro" zwarte piet.
Totdat mijn beste vriendin vertelde dat ze vanaf het moment dat sinterklaas aankwam tot het moment dat sinterklaas weer wegging niet naar school durfde. Zij was èèn van de drie donkerennkindjes op haar witte school. Kinderen noemden haar zwarte piet, eisten dat ze kunstjes deed, pakten haar spullen af als "cadeautjes" en zelfs sommige ouders en leraren deden mee met het gepest.
Ze heeft hierdoor een zeer laag zelfbeeld ontwikkeld en heeft ruim 15 jaar laten nog steeds een hekel aan het hele sinterklaas gebeuren.
De meeste volwassenen kunnen de link leggen dat zwarte piet niet vervelend bedoeld is, maar voor kinderen die elk jaar rond sinterklaar gepest worden is het verschrikkelijk. Eind november begin december moet de aller allermooiste tijd van het jaar zijn voor kinderen, ik weet dat het dat voor mij was. Als er ook maar een heel klein groepje gepest word om iets wat makkelijk veranderd zou kunnen worden als niet zo veel witte volwassen mensen zich wanhopig vastklampen aan een magische tijd in hun jeugd, dan weet je gewoon dat het klaar is.
Sinterklaas moet leuk zijn voor alle kindjes, van alle kleuren, je wil toch dat zij over 20 jaar ook met liefde en plezier terug kunnen kijken op het hele sinterklaas ding?

Dit is gewoon pestgedrag.
Gebeurt ook met brildragers,dikke kinderen en kinderen die er anders uitzien.
Daar hoort school wat aan te doen.
Pestgedrag is nooit goed te praten.
Maar om daar een traditie door te veranderen?
Nee vindt ik niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:38

DuoPenotti schreef:
De oplossing is idd heel simpel, weten dat het al 50 jaar niets meer met slaven te maken heeft, niets met onderdrukking. Maar met zwart zijn van het roet. Niet meer, niet minder.
En van door de schoorsteen kruipen voor pakjes te brengen word je niet blauw of paars of wat ook van.
Men mag ook wel beseffen dat als iets kwetsend voelt, dat dit een gevoel niet altijd terecht is.
Ik zou het eens zijn geweest als zwart piet nog steeds met een roe en rammelende kettingen rond had gelopen.
Als slecht persoon werd weggezet. Ja dan had ik volmondig gezegd, jullie hebben gelijk.
Maar dat is al lang niet meer. Positiever als een zwarte piet bestaat er niemand :)
En als je een positieve persoon slecht neer wilt zetten zegt dat meer over de mensen die dat doen. Zo simpel is het....
Draag dat uit en de discussie is ook over.

Nee in nederland kiezen wij ervoor over alles te zeiken, niet alleen over zwarte piet maar over elk persoon die tegenwoordig een apart naampje nodig heeft omdat ze anders gediscrimineerd worden.
Ik hou het niet eens meer bij al die naampjes. En waarom niet? Omdat die naampjes mij er niet toe doen.
De persoon doet mij er toe, of ik die aardig of leuk vind, niet zijn/haar geaardheid, of er ooit een slurfje of gleufje zat of niet.En enz. Echt dat maakt mij niets, de persoon die doet er toe.
Juist al die naampjes en hokjes vind ik voer voor discriminatie omdat er niet meer naar de persoon gekeken word.

En zwarte piet is een persoon die al 50 jaar aardig en lief en leuk en grappig is. En dat is wat telt.
Al de rest er omheen is opgefokte nadoenerij. We moeten zogenaamd woke zijn.
Ik hoorde toch echt een kleine 30 jaar geleden dat Piet helemaal niet zo lief was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:39

ik ben 47 en hier is nooit gedreigd met de roe of mee in de zak of wat ook. Bij mijn moeder van 75 nog wel.
Maar goed bij jou 30 jaar terug wel...30!!!! jaar terug, vorige eeuw.
Niet in het verleden blijven hangen is ook wel eens wat :D

Kinderen van nu (uit onderzoek) associëren met alleen maar positieve dingen en ook niet met donkere mensen. Dat is pas als ze ouder zijn. En hoe zouden ze er dan toch aan komen.....

Maar van mij mag dat hele sinterklaas gebeuren opgedoekt worden hoor. Met al die roeptoeters toch niets meer aan.
En dan mogen we 5 jaar kerst vieren en dan komt daar door dezelfde groep uiteindelijk een einde aan....

Mars

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:44

Ik zie hier en daar het woord ‘blank’ vallen in dit topic maar dat mag dus ook niet meer. Volgens de laatste sjw trends ben je dan ook kleinerend bezig richting de gekleurde medemens. Je moet als persoon met lichte huid aan jezelf refereren als ‘wit’.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:44

Onali schreef:
Heeft niks met empathie te maken.
Maar het is lekker makkelijk om het daar op te gooien als je zelf geen argumenten meer hebt.

Discriminatie is vaak een gevoel waar de één wel aanstoot bij geeft en een ander niet.
Heeft niks met empathie te maken.

Even een ander voorbeeld, nafluiten van vrouwen.
De ene vrouw vindt het aanstootgevend, de ander haalt haar schouders op.

Dan kan jij wel gaan bepalen dat het seksistisch is, maar niet iedereen denkt er zo over.
You sure?

Er was een tijd terug een bijzonder actief topic over dit onderwerp. Vrijwel iedere vrouw hier op Bokt was van mening dat IEDERE man zich aan moest passen aan het feit dat een ENKELE vrouw mogelijk bang over straat zou kunnen lopen in het donker.

Ik was nog net niet persona non grata toen ik dit niet direct begreep.

Maar laten we vooral al de minderheden links (of rechts) liggen, kop in het zand en doen alsof er niets aan de hand is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:49

Je beeld van bepaalde dingen in de wereld wordt gevormd door je culturele achtergrond, je opvoeding, en de normen en waarden van je omgeving.

Dat mensen Piet niet associëren met hoe het bedoeld is (als een racistische karikatuur, iets anders kan je er niet van maken) zegt iets over je achtergrond.
Een ander kan er wel diep door gekwetst zijn.

Slavernij is niet iets alleen van de gouden eeuw. De gevolgen ervan zijn nog zeer goed zichtbaar en merkbaar. Niet alleen in Piet, maar als we nu kijken hoe mensen vasthouden aan zo’n traditie blijkt wel dat mensen geen flauw idee hebben wat de invloed van de gouden eeuw op onze huidige maatschappij en wereldbeeld is.
Daar kan je je ogen voor sluiten, maar we kunnen ook gewoon erkennen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:54

loriene schreef:
_Reneee schreef:
Je loopt wel een paar jaar achter als je nog van zwarte piet bent. Alleen een klein groepje boze witte mannen houdt hier nog angstvallig aan vast :(:)

Waarom loop je dan achter?
Ik ben blank en heb ook donkere mensen in de familie.
Zelfs zij vinden het belachelijk dat piet niet meer zwart mag zijn omdat het zogenaamd rasistisch is.
Een klein groepje begint te bleren dat zwarte piet niet meer mag.
En ze krijgen nog gelijk ook!!
Gelukkig hier nog intocht met zwarte piet.

Ik vraag me wel af of mensen in vriendschappelijke of familiaire blanke kringen ten overstaan van blanken wel durven uitspreken hiertegen. Er ligt best wel taboe op.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:02

Mars schreef:
Ik zie hier en daar het woord ‘blank’ vallen in dit topic maar dat mag dus ook niet meer. Volgens de laatste sjw trends ben je dan ook kleinerend bezig richting de gekleurde medemens. Je moet als persoon met lichte huid aan jezelf refereren als ‘wit’.

Moet? :')

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:11

DuoPenotti schreef:
ik ben 47 en hier is nooit gedreigd met de roe of mee in de zak of wat ook. Bij mijn moeder van 75 nog wel.

Bij mij werd er 10 jaar geleden nog mee gedreigd hoor. Zo lang geleden is dat niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:12

Maar waarom dit onderwerp in deze tijd aansnijden? Als er heel veel kinderen een leuke tijd hebben maar dat dit wordt verziekt door een groep volwassenen.
Als het je dan echt zo hoog zit dan moet je niet tot de sinterklaas tijd wachten.
Er kan ook best ruimte zijn voor gesprek en discussie maar niet in deze tijd

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:12

Dancyy schreef:
DuoPenotti schreef:

Bij mij werd er 10 jaar geleden nog mee gedreigd hoor. Zo lang geleden is dat niet.

Dan was jij vast niet lief :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:13

Dancyy schreef:
DuoPenotti schreef:

dan ligt dat meer aan jou ouders dan.
Hier was die dreiging niet en vind dat opvoedkundig ook erg slecht.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:13

Ik moet zeggen, ik was eerst echt pro zwarte piet. Nog steeds zie ik zelf het kwaad er niet in, maar ik merk wel dat ik me heb neergelegd heb bij roetveegpiet, zolang ze maar niet herkenbaar zijn.
En daar zit het hem voor mij ook een beetje, ik heb nu al zo vaak gehoord dat kinderen bekenden/ kennissen ineens gaan herkennen als Piet omdat ze nu eenmaal alleen wat vegen op de wangen hebben.

Hier in de stad is het dus nog wel alleen zwarte piet en ik denk hoe verder naar het oosten/ zuiden/ noorden hoe meer dat zo zal zijn. En dat vind ik persoonlijk ook helemaal prima, ik heb de leven en laten leven mentaliteit maar aangenomen in deze kwestie :+

Ben wel heel blij dat die vreselijke stroopwafelpiet en kleurenpieten het niet geworden zijn trouwens, dat was echt vreselijk :')
Laatst bijgewerkt door Aranel op 14-11-21 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:14

loriene schreef:
Dit is gewoon pestgedrag.
Gebeurt ook met brildragers,dikke kinderen en kinderen die er anders uitzien.
Daar hoort school wat aan te doen.
Pestgedrag is nooit goed te praten.
Maar om daar een traditie door te veranderen?
Nee vindt ik niet.

Al die andere groepen worden het hele jaar door gepest. Donkere kinderen vaak alleen rond sinterklaas.
Zie je de link?

Ik ben het er uiteraard mee eens dat de school iets had moeten doen aan het gepest. Wat ze overigens bij andere pesterijen wel gewoon deden.
Gepest worden met zwarte piet was/is blijkbaar geen gepest, want zwarte piet is toch een hartstikke positief persoon? Het is toch niet erg als iemand je vergelijkt met zo'n aardig figuur?
Harry potter heeft ook een bril, is ook een positief aardig figuur, en toch worden brildragende gepeste kinderen serieus genomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:16

aranel
Van mij mag het hele sinterklaas feest ook opgedoekt worden.
Niet omdat het discriminatie is, want dat is het niet.
Maar om van het gezeik af te zijn...
Maar als er dan hier op bokt een discussie is ga ik er graag vol in :P

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:17

purny schreef:
Dan was jij vast niet lief :+

}>

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:19

purny schreef:
Maar waarom dit onderwerp in deze tijd aansnijden? Als er heel veel kinderen een leuke tijd hebben maar dat dit wordt verziekt door een groep volwassenen.
Als het je dan echt zo hoog zit dan moet je niet tot de sinterklaas tijd wachten.
Er kan ook best ruimte zijn voor gesprek en discussie maar niet in deze tijd
:') :')

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:22

Zat even het topic door te werken, even wat mensen op de foeilijst zetten, niet zozeer omdat ik hun berichten niet meer wil lezen maar omdat ik een ontzettend slecht geheugen heb en graag weet met wie ik van doen heb. Dat ik niet straks weer leuk in gesprek ben met iemand die blijkbaar een houten kop heeft en waar ik eigenlijk gewoon geen respect voor heb. Liefst zou ik een aantekening bij gebruikers kunnen maken maar dat kan niet. Maar waarom is dat foeien zo ontzettend ingewikkeld zeg, waarom kan ik dat niet in iemand zijn profiel doen? Of mis ik iets?