Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:55

luxx schreef:
Ik begrijp niet wat je daarmee wilt zeggen Jan?

Dat de uitspraken van Akwasi helemaal niet gebaseerd zijn op een frustratie van dat moment maar dat dat gewoon zijn gedachtengoed is. Als je dit soort dingen al jaren roept is het geen impulsieve daad uit frustratie meer.

En de mensen die hier op reageren zijn helemaal geen Xenofoben. Verdiep je eens in de betekenis van dat woord.

Het heeft te maken met bescherming van de culturele gewoonten die we hebben in Nederland en dat is iets anders dan Xenofobie.

Nu ga ik dus wachten op de volgende die vraagt wat Xenofobie dan is, dat is de tactiek hier.

Vervolgens wil de volgende weten of ik Pro of Anti ZP ben. Dat antwoord zal ik alvast geven. Het maakt me niets uit.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:06

Ik heb zelf het woord impulsief niet in mijn mond genomen. Een daad uit frustratie, dat heb ik gezegd. Gefrustreerd door blackface, hij, als zwarte man. Daar kun jij of ik ons misschien niet in verplaatsen, maar ik kan er wel begrip voor opbrengen iig. Blackface is een heel heftig iets voor de zwarte gemeenschap, ik heb vroeger geen seconde daarover nagedacht, maar vanaf het moment dat ik wist dat dat iets opriep voor mensen en dat mensen dat als kwetsend beschouwen kan ik het ook niet meer als een onschuldige traditie en leuk kinderfeestje zien. Dat zou het wel weer kunnen worden wanneer er iets aan het uiterlijk gedaan zou worden. Ik begrijp het iig heel goed wat Akwasi tot die uitspraken gedreven heeft, de gevoelens van mensen worden met voeten getreden, totaal onnodig in mijn ogen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:18

luxx schreef:
Ik heb zelf het woord impulsief niet in mijn mond genomen. Een daad uit frustratie, dat heb ik gezegd. Gefrustreerd door blackface, hij, als zwarte man. Daar kun jij of ik ons misschien niet in verplaatsen, maar ik kan er wel begrip voor opbrengen iig. Blackface is een heel heftig iets voor de zwarte gemeenschap, ik heb vroeger geen seconde daarover nagedacht, maar vanaf het moment dat ik wist dat dat iets opriep voor mensen en dat mensen dat als kwetsend beschouwen kan ik het ook niet meer als een onschuldige traditie en leuk kinderfeestje zien. Dat zou het wel weer kunnen worden wanneer er iets aan het uiterlijk gedaan zou worden. Ik begrijp het iig heel goed wat Akwasi tot die uitspraken gedreven heeft, de gevoelens van mensen worden met voeten getreden, totaal onnodig in mijn ogen

Ik kan mij er inderdaad niet in verplaatsen als iemand oproept om ZP te vermoorden. En daar kan ik dus ook geen begrip voor opbrengen. En als we het dan hebben over gevoelens met voeten treden...Akwasi is daar dan wel ster in. En een daad uit frustratie is altijd een impulsieve daad. Dat is tijdelijk en niet al jaren lang.

En over Akwasi zelf, hij is een Ashanti. Dit waren dé slavenhandelaren in Afrika. Daar zegt hij zelf over dat hij niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor de daden van zijn voorvaderen. Maar hij houdt ons er wél verantwoordelijk voor.

Los van de ZP discussie vind ik dat deze groep met een dermate agressie hun eisen willen afdwingen dat het gewoon niet meer normaal is. En dan vind ik dat als mensen zo’n moeite hebben met onze cultuur ze beter weg kunnen gaan naar ergens waar ze het wel fijn vinden. En dat heeft niets met racisme te maken want ze zijn wat mij betreft van harte welkom.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:21

Waarom zou ik aangifte moeten doen? Ik zie veel liever dat we het hier zelf oplossen, in plaats van dat we het gelijk hogerop spelen. Vandaar ook mijn advies om als Bokt zelf contact op te nemen en om hulp te vragen. Omdat je anders in de situatie kan komen dat je reactief aan de slag moet, omdat je als Bokt door het meldpunt aangesproken wordt.

Verder ben ik zelf niet zo van het temmen of aangifte doen, ik ga eerder zelf de discussie aan. Misschien niet altijd de beste oplossing, maar ik denk dat er over het algemeen genoeg mensen zijn die wel temmen of die op een gegeven moment de stap maken om aangifte te doen. Daar hebben ze mij vast niet voor nodig.

En wat de zwarte piet discussie betreft, ik denk dat daar andere topics meer geschikt voor zijn, volgens mij gaat deze over het beleid.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:33

Heb het gevoel dat jij allemaal dingen door elkaar haalt, en dat maakt een inhoudelijke discussie heel moeilijk. Zwarte Piet vermoorden? Is dat iemand? Nee toch? Dat is een karikatuur van een kinderfeestje, wat mij betreft mag die figuur ook vermoord worden en dan een hergeboorte van een ander figuur, als het maar geen blackface is

Akwasi is ook niet verantwoordelijk voor zijn voorvaderen, ik begrijp ook niet waarom dat erbij gehaald moet worden

Blackface een 'onze cultuur' dingetje noemen en zeggen dat mensen die daar moeite mee hebben dan maar weg moeten gaan weet ik niet eens wat ik zeggen moet zo'n verschrikkelijke uitspraak vind ik dat

Ik begrijp ook heel goed dat de discussie aangaan geen enkele zin heeft, het draait steeds uit op inhakken op, nu ook weer, dat zei ik ook in mijn eerdere bericht. Iemand zonder inlevingsvermogen gaat dat niet krijgen door goede argumenten in een discussie. Dat heb je of dat heb je niet

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:44

luxx schreef:
Vind dat dit topic vooral duidelijk maakt wat er mis gaat in de wereld en dat we eigenlijk helemaal de wijsheid niet hebben voor het internet en dat iedereen daar maar ongegeneerd zijn of haar mening kan neerkwakken en het vroeg of laat op op elkaar inhakken uitdraait

Xenofobie waar het hier uiteindelijk om gaat heeft mijns inziens veel met het onvermogen van mensen om zich in elkaar te verplaatsen te maken. Die hele zwarte Piet discussie is helemaal nergens voor nodig, en ik begrijp heel goed dat de heer Akwasi uit frustratie rare dingen is gaan roepen, wel heel jammer, want dat is voor xenofoben weer een stok om mee te slaan. Terwijl wanneer je een hart hebt, je vanuit je hart handelt, je al vrij snel tot de conclusie komt dat dat blackface gebeuren gewoon not done is, al helemaal omdat mensen daarmee gekwetst worden, waarom zou je dat nou toch willen, mensen willens en wetens kwetsen? De kinderen zal het iig een worst wezen

Donkere mensen kunnen zich blijkbaar niet in een onschuldige Nederlandse traditie verplaatsen. Er is volgens mij geen ene blanke Nederlander die de Zwarte Piet als slaaf ziet of zag in z'n jeugd.
Ik vraag me af of deze razzia ook naar het katholieke Spanje trekt waar men een katholieke feestdag heeft waar de lokale bevolking erbij loopt in 'n outfit die sterk aan de KKK doet denken. Ook dat feest heeft niets te maken met KKK, maar als de Spanjaarden net zo over zich heen laten lopen als Nederland is dat het volgende wat op de agenda van de BLM extremisten komt om te laten cancelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:54

luxx schreef:
Heb het gevoel dat jij allemaal dingen door elkaar haalt, en dat maakt een inhoudelijke discussie heel moeilijk. Zwarte Piet vermoorden? Is dat iemand? Nee toch? Dat is een karikatuur van een kinderfeestje, wat mij betreft mag die figuur ook vermoord worden en dan een hergeboorte van een ander figuur, als het maar geen blackface is

Akwasi is ook niet verantwoordelijk voor zijn voorvaderen, ik begrijp ook niet waarom dat erbij gehaald moet worden

Blackface een 'onze cultuur' dingetje noemen en zeggen dat mensen die daar moeite mee hebben dan maar weg moeten gaan weet ik niet eens wat ik zeggen moet zo'n verschrikkelijke uitspraak vind ik dat

Ik begrijp ook heel goed dat de discussie aangaan geen enkele zin heeft, het draait steeds uit op inhakken op, nu ook weer, dat zei ik ook in mijn eerdere bericht. Iemand zonder inlevingsvermogen gaat dat niet krijgen door goede argumenten in een discussie. Dat heb je of dat heb je niet

waarom hij niet en vele andere wel?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:03

Onschuldig blackface :') I mean really... Nouja, mijn bericht was niet zozeer om de zwarte pieten discussie aan te zwengelen maar dat is blijkbaar het enige wat eruit gehaald wordt. Ik denk nog steeds dat deze onderwerpen beter maar gewoon van bokt gelaten worden en alleen over paarden praten zolang mensen zo weinig blijk van medeleven en inlevingsvermogen vermogen geven. Heb me in een ander topic met hand en tand verzet tegen de publieke schandpaal nageling die daar plaatst vond die volgens mij ook illegaal is, maar iig van weinig inlevingsvermogen getuigd, maar daar is ook niet echt op gemodereerd behalve wat vage hulks met veel meel in de mond en de berichten die overlopen van onwaarheden staan er gewoon nog voor iedereen om te lezen.

Heb ook het idee dat er ooit, toen onder andere karl66 en shadow0 moderator waren er veel persoonlijker en strenger gemodereerd werd, toen had ik ook gezond respect voor de moderators, zie nu alleen maar vage acties bladzijdes later dan de feiten en wat mij betreft zou er best weer strenger gemodereerd mogen worden. Maar de groep is nu kleiner en minder betrokken heb ik het idee, ook minder een uitgesproken mening, het lijkt alsof de moderators met een uitgesproken mening ook geleidelijk aan of zelf weggegaan of eruit gebonjourd zijn

Fitzroy

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:07

Dat is toch maar net hoe je het ervaart. Ik heb geen problemen met het beheer nu. Terwijl we in het verleden met een hele groep oud-Bokkers weggegaan zijn vanwege het beheer. Nu weet ik niet wie er toen modereerden maar het was dus sowieso niet beter :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:08

luxx schreef:
Onschuldig blackface :') I mean really... Nouja, mijn bericht was niet zozeer om de zwarte pieten discussie aan te zwengelen maar dat is blijkbaar het enige wat eruit gehaald wordt. Ik denk nog steeds dat deze onderwerpen beter maar gewoon van bokt gelaten worden en alleen over paarden praten zolang mensen zo weinig blijk van medeleven en inlevingsvermogen vermogen geven. Heb me in een ander topic met hand en tand verzet tegen de publieke schandpaal nageling die daar plaatst vond die volgens mij ook illegaal is, maar iig van weinig inlevingsvermogen getuigd, maar daar is ook niet echt op gemodereerd behalve wat vage hulks met veel meel in de mond en de berichten die overlopen van onwaarheden staan er gewoon nog voor iedereen om te lezen.

Heb ook het idee dat er ooit, toen onder andere karl66 en shadow0 moderator waren er veel persoonlijker en strenger gemodereerd werd, toen had ik ook gezond respect voor de moderators, zie nu alleen maar vage acties bladzijdes later dan de feiten en wat mij betreft zou er best weer strenger gemodereerd mogen worden. Maar de groep is nu kleiner en minder betrokken heb ik het idee, ook minder een uitgesproken mening, het lijkt alsof de moderators met een uitgesproken mening ook geleidelijk aan of zelf weggegaan of eruit gebonjourd zijn

Of de huidige mods hebben simpelweg een andere mening dan de vorige. Die bekeringsdrang om iedereen met de neus dezelfde kant op te laten wijzen vind ik persoonlijk irritant, respecteer gewoon dat er ook andere meningen zijn ipv te blijven hengelen om die te laten cancelen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:13

luxx schreef:

Als de mening van moderators niet de juiste afspiegeling zijn van het grootste gedeelte van het Bokt publiek dan kunnen ze idd maar beter geen moderator meer zijn. Ik zal mij onthouden van commentaar op hun moderatie kwaliteiten maar dat jij hun wel fijn vond snap ik wel. Ze denken immers in dezelfde hoek als jij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:19

elnienjo schreef:
luxx schreef:
Vind dat dit topic vooral duidelijk maakt wat er mis gaat in de wereld en dat we eigenlijk helemaal de wijsheid niet hebben voor het internet en dat iedereen daar maar ongegeneerd zijn of haar mening kan neerkwakken en het vroeg of laat op op elkaar inhakken uitdraait

Xenofobie waar het hier uiteindelijk om gaat heeft mijns inziens veel met het onvermogen van mensen om zich in elkaar te verplaatsen te maken. Die hele zwarte Piet discussie is helemaal nergens voor nodig, en ik begrijp heel goed dat de heer Akwasi uit frustratie rare dingen is gaan roepen, wel heel jammer, want dat is voor xenofoben weer een stok om mee te slaan. Terwijl wanneer je een hart hebt, je vanuit je hart handelt, je al vrij snel tot de conclusie komt dat dat blackface gebeuren gewoon not done is, al helemaal omdat mensen daarmee gekwetst worden, waarom zou je dat nou toch willen, mensen willens en wetens kwetsen? De kinderen zal het iig een worst wezen

Donkere mensen kunnen zich blijkbaar niet in een onschuldige Nederlandse traditie verplaatsen. Er is volgens mij geen ene blanke Nederlander die de Zwarte Piet als slaaf ziet of zag in z'n jeugd.
Ik vraag me af of deze razzia ook naar het katholieke Spanje trekt waar men een katholieke feestdag heeft waar de lokale bevolking erbij loopt in 'n outfit die sterk aan de KKK doet denken. Ook dat feest heeft niets te maken met KKK, maar als de Spanjaarden net zo over zich heen laten lopen als Nederland is dat het volgende wat op de agenda van de BLM extremisten komt om te laten cancelen.

Het is niet alleen ZP wat ze beogen. Alles wat met ons verleden te maken heeft moet uitgewist worden. Maar hoort gewoon bij onze historie. Ook de dingen die we nu als negatief ervaren en nooit meer zouden doen. En slavernij was vroeger een gemeengoed net als de bijbehorende slavenhandel. En daar maakte iedereen zich schuldig aan. De blanken kochten ze inderdaad, maar ze waren wel afkomstig van o.a. verliezers van een zwarte stammenoorlog. En de Ashanti maakten het toen helemaal bont. Inderdaad, de Ashanti van Akwasi. En ál zouden we hem niet verantwoordelijk houden (wat hij ons wel doet), heb je hem er wel eens excuus voor horen aanbieden of op zijn minst horen zeggen hoe erg hij het vindt dat zijn eigen voorvaderen dat deden?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:24

luxx schreef:

De Blackface zoals die bestaat in Amerika is op geen enkele wijze te vergelijken zoals wij ZP hier beleven. Maar die lijn wordt deze groeperingen en hun links extremistische vrienden wel één op één doorgetrokken om zo een heel ander en veel negatiever beeld uit te dragen dan het in het echt is.

En als in berichten dingen staan die jouw mening niet vertegenwoordigen is dat niet direct een onwaarheid.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:28

Karl66 schreef:
Waarom zou ik aangifte moeten doen? Ik zie veel liever dat we het hier zelf oplossen, in plaats van dat we het gelijk hogerop spelen. Vandaar ook mijn advies om als Bokt zelf contact op te nemen en om hulp te vragen. Omdat je anders in de situatie kan komen dat je reactief aan de slag moet, omdat je als Bokt door het meldpunt aangesproken wordt.

Waarom scherm je er dan wel mee in je posts dat Bokt in de problemen komt als er aangifte gedaan wordt? Dan doe je het misschien niet zelf maar je noemt het wel.

En je kunt het hier toch niet oplossen op de wijze zoals jij het wilt? Het Mod team is hier heel duidelijk over in die uitgebreide post.

Dan is er nog maar 1 oplossing als je er zo zwaar aan tilt. Tenzij je er niet zo zwaar aan tilt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:05

Ik denk dat de manier van modereren in de loop van de tijd gewijzigd is en dat het niet zoveel met de poppetjes zelf te maken heeft, hoe er gemodereerd wordt.

Jan, je probeert gewoon de controverse te zoeken. Wat mij betreft, succes ermee.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:11

Karl66 schreef:
Ik denk dat de manier van modereren in de loop van de tijd gewijzigd is en dat het niet zoveel met de poppetjes zelf te maken heeft, hoe er gemodereerd wordt.

Jan, je probeert gewoon de controverse te zoeken. Wat mij betreft, succes ermee.

Nou Karl, je z**kt over ieder antwoord of opmerking door en nu kies je ervoor om jezelf in te graven.

Geen aangifte doen is gewoon een kansberekening van je. Er is een hele gerede kans dat het OM geen vervolging instelt. En dan heeft de hele linkse groep hier ineens geen recht van spreken meer. Althans voor een groot gedeelte niet. Want jullie zijn geen afspiegeling van de hele Nederlandse samenleving maar van maar een heel klein stukje.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:22

Dus als ik tegen het team zeg dat ze het risico lopen dat ze gemeld worden bij het meldpunt discriminatie, dan impliceert dat dat ik aangifte moet doen? Als je zo'n gevolgtrekking bij een tentamen logica maakt, dan zak je zeker.

En dat is ook de reden waarom ik het er bij laat, dat soort onzinnige logica heeft geen enkel nut in een normale discussie. Wat mij betreft is het alleen maar stoken om een relletje uit te lokken. En helaas Jan, daar ga ik niet aan mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:28

Je bent dus de hele tijd aan het schermen dat het OM straks opeens aan de deur van de stal staat te kloppen, maar weet zelf ook dat het bij lange na niet zo erg is hier op bokt. Kijk op de gemiddelde FB groep en het gaat er 10x erger aan toe en toch zit niet iedereen in het gevang in Nederland.

Bottom line is dat de stijl van modereren (modderen) hier nu eigenlijk heel goed werkt. Deelnemers corrigeren zichzelf weer binnen 2 pagina's en de meeste zijn blij dat de kinderjuf niet elke minuut ingrijpt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:32

Karl66 schreef:
Het zou prima zo kunnen zijn dat 99% van de bokkers er geen enkel probleem mee heeft als er racistische opmerkingen geplaatst worden. Dan kan je zeggen, mooi geen probleem, laten we daar vooral niet op gaan modereren. Het probleem blijft alleen dat het dan nog steeds strafbaar is en dat Bokt erop kan worden aangesproken omdat ze het faciliteren. Dus dan is het helemaal niet relevant wat de meerderheid van Bokt vindt, opdat moment moet Bokt zich gewoon aan de wet houden.

En hoe je het ook wendt of keert, discriminatie en racisme is gewoon bij de wet verboden in Nederland. Elke groep mensen of samenlevingen hebben wetten en regels, of dat nou de regels van Bokt of de wetten van Nederland zijn. Zolang je reageert binnen die wetten en regels is er niks aan de hand en word je ook niet monddood gemaakt. Op het moment dat je wetten of regels overtreedt, dan hoort Bokt in te grijpen en is het onzin om te zeggen dat je monddood gemaakt wordt.

Er zijn hele politieke partijen en groepen etc die echt duidelijke uitspraken doen. Ook daar is de scheidingslijn van vrijheid van meningsuiting en bij wet verboden erg dun.

Bokt hoort een prettig forum te zijn. Mods zijn geen politie agentjes en moeten niet van die zware beslissingen nemen.

Zoals je leest zouden ze het nooit goed doen. Doen ze het een, is de ander boos. Doen ze het ander, is de eerste weer boos. .

Ik zou dan een waarschuwing gepast vinden; HOu het netjes bijv. Maar zij hoeven niet op Bokt de gehele wet te hanteren en er woord, zin gaan ingrijpen wat net wel of net niet kan.

Las net dat onze lieve premier roept; ze moeten hun bek houden over voetbal supporters. Dat is geen discriminatie, maar kom op zeg.......Dat is dan je zogenaamde leider. Dat is iemand met zo een functie. Dat is een voorbeeld......
Het is misschien totaal anders, maar geloof me. Als dat normaal wordt, worden andere dingen dat ook en gaat men steeds verder.
Als ik nu roep; Karl je moet je bek houden, grijpen mods echt wel in. Maar als ik dan roep; dat zegt onze Rutte ook. Waar sta je dan nog?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:52

Karl66 schreef:
Dus als ik tegen het team zeg dat ze het risico lopen dat ze gemeld worden bij het meldpunt discriminatie, dan impliceert dat dat ik aangifte moet doen? Als je zo'n gevolgtrekking bij een tentamen logica maakt, dan zak je zeker.

En dat is ook de reden waarom ik het er bij laat, dat soort onzinnige logica heeft geen enkel nut in een normale discussie. Wat mij betreft is het alleen maar stoken om een relletje uit te lokken. En helaas Jan, daar ga ik niet aan mee doen.

Bijzonder, in het anti-vaccinatie topic blijf je maar (terecht) in discussie gaan met de anti-vaxxers die met de meest onzinnig logica komen. En hier gooi je de handdoek na een dagje met me al in de ring. Ik denk dat jouw afhaken heel veel mensen duidelijkheid geeft.

Maarre...volgende topic doe ik gewoon weer gezellig
mee hoor ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:58

luxx schreef:
Heb ook het idee dat er ooit, toen onder andere karl66 en shadow0 moderator waren er veel persoonlijker en strenger gemodereerd werd, toen had ik ook gezond respect voor de moderators,

Respect moet je altijd hebben. Zeker als je iets van die personen gedaan wilt krijgen. ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:10

Jan, je probeert het in dit topic aldoor persoonlijk over mij te laten gaan. Op zich kan me dat niet echt interesseren, alleen ga ik daar niet aan meedoen. Dus als je het over mij wilt hebben, dan zal je echt met jezelf of iemand anders moeten gaan zitten praten.

Op het moment dat je het over de inhoud, modereren op racisme, hebt, dan laat ik met alle plezier mijn mening over dat onderwerp horen. Maar als je op de persoon wilt spelen dan doe ik niet mee. Dus dit is dan ook mijn laatste bericht in de discussie over mijn persoon.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:43

Gini schreef:
luxx schreef:
Heb ook het idee dat er ooit, toen onder andere karl66 en shadow0 moderator waren er veel persoonlijker en strenger gemodereerd werd, toen had ik ook gezond respect voor de moderators,

Respect moet je altijd hebben. Zeker als je iets van die personen gedaan wilt krijgen. ;)

Sorry, ik bedoelde ontzag, kon niet op het woord komen, ik heb respect voor iedereen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:50

Ik mag toch hopen dat mensen met een sterkte politieke voorkeur geen mod mogen zijn op algemeen.
En welke kant die mening dan is maakt niet uit, maar dat is dan niet snel onpartijdig modereren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:54

De discussie gaat niet alleen over ZP en Akwasie.
Er zijn meerdere topics waar uitspraken worden gedaan, die gewoon racistisch en/of discriminerend zijn of om bewust te beledigen.
Nu wordt iedere x de discussie naar Akwasie en eerder naar Sylvana geleid, dat komt goed uit.
Maar Gerda Havertong, heeft zich daar in de jaren 80 al over uitgelaten. En dat is haar of hun goed recht.

Maar het gaat ook over etnisch profileren door politie of de Belastingdienst, minder kans op een baan of stage. Minder mogelijkheden in het onderwijs, een woning geweigerd worden om je achternaam, vluchtelingen die weggepest worden. Humberto Tan die beveiliging nodig heeft omdat hij zich heeft uitgesproken tegen ZP.
Doutzen en Anouk die continu beledigende berichten ontvangen omdat ze een donkere partner hebben. Bokkers die niet door moslima's met hoofddoek in een winkel geholpen willen worden. Patienten die niet door donker zorgpersoneel of zorgpersoneel met een migratie-achtergrond geholpen willen worden.
Ajax-supporters die een donkere pop aan een touw ophangen om de keeper te provoceren. Enz.

Er komen altijd berichten met: ja maar... Ik ben ook gepest, baan geweigerd, krijg geen huis, enz.
Maar dit zijn zaken die zijn onderzocht en zijn vastgesteld, dat dit is gebeurd door huidskleur of achternaam.

Je kan ook eens begrip tonen voor de frustraties of het verdriet of woede en erkennen dat het gebeurt.
Steeds opmerkingen als aanpassen of oprotten (3e generatie), ze krijgen alles gratis enz. dragen niet bij aan een normale discussie.
Ook opmerkingen als (extreem) linkse groepjes/clubjes zijn alleen maar om te provoceren.
Je hoeft niet links te zijn om ongelijkheid te herkennen en te erkennen.

Vrijheid van meningsuiting en bijv. het recht om te demonstreren geldt voor iedereen in Nederland, dus ook voor donkere mensen of allochtonen enz.

En natuurlijk zal dit politiek correct genoemd worden, als belediging :D.