Shadow0 schreef:pien_2010: ik denk dat je het te zwartwit ziet.
Er lopen hier heel veel meningen door elkaar, en het is misschien goed om die te ontwarren. Om het duidelijk te maken inclusief wanneer het extreme een probleem wordt, is het wat overdreven gesteld (maar tegelijkertijd... niet zo heel erg. Er zijn voor alle situaties gebruikers die er best wel dicht bij in de buurt komen.)
- Je hebt bv de vrij rigide ratiowetenschapshoek. Daarin is de wetenschap/rationele benadering de *enige* vorm van benaderen van eigenlijk alles, en alles wat daar niet inpast is fout en/of dom.
- Je hebt mensen die meer de nadruk leggen op autoriteit en professie: je hebt te gehoorzamen aan de medische professionals omdat die het weten. Hun woord kan niet in twijfel getroken worden. (Waarom bespreek je dit op Bokt en niet met je arts? Waarom doe je niet wat die zegt? Die zal het wel weten, hoe durf je dit op Bokt te vragen?)
Soms is daar de stelling om elke vorm van neigend-aan-medische vragen alleen maar aan professionals over te laten en alles wat bv medicijnen of diagnoses aangaat helemaal te verbieden.
- je hebt mensen die (bijvoorbeeld door confrontatie met bovenstaande en negatieve ervaringen) juist helemaal de andere kant op gaan en wetenschap als geheel totaal onzin vinden, wetenschappers zijn maar mensen die ver van de wereld af staan, dokters zijn inconsistente nitwits en eigen ervaring is net zo waardevol zo niet waardevoller dan een onderbouwde conclusie.
De meeste mensen zitten in geen van die uitersten. Ze erkennen dat wetenschap een nuttig proces is waardoor we veel inzichten hebben, maar erkennen ook dat de wetenschap niet alles weet of bepaalt, en dat de inzichten van de wetenschap wordt toegepast door mensen, die soms fouten maken en soms niet alles weten.
Ze erkennen dat professionals nuttig zijn en ervaring en kunde hebben, en dat het nuttig is om zoveel als mogelijk in overleg met die professionals te komen. Maar dat er momenten kunnen zijn dat dat niet genoeg is, dat medische professionals mensen zijn die fouten kunnen maken
Ze erkennen dat er veel dingen zijn die we niet weten, waar het kan helpen om open te staan voor andere dingen dan het standaardprotocol, maar ze vinden wetenschap geen totale onzin.
Uiteindelijk is wat ik van Bokt verwacht vooral dat die middenruimte behouden blijft, zonder dat het meteen naar een van die uitersten getrokken wordt. En daar hoop ik nadrukkelijk op de moderators, want voor gebruikers die dat willen het is veel makkelijker om dingen uit z'n verband naar de uiteinden te trekken. (En de gebruikers die geen zin hebben in dat soort extreme dingen, die blijven weg uit de discussies waardoor je niets meer overhoudt.) Topics verstoren is aanzienlijk makkelijker dan om ze constructief te houden, daarom heeft modden ook zoveel zin.
OP je rol geven aan de moderators na, ben ik het helemaal met je post eens. Dus eens met je betoog, oneens als het gaat om rol moderator geven. Dus oneens met je oplossing (sorry).
Ook als het gaat om pertinente leugens zoals dat de opwarming van de aarde NIET veroorzaakt is en wordt door toedoen van de mens. In dat topic ben ik zeer intensief bezig geweest om alle fake bronnen bloot te leggen en met een stevig wetenschappelijk verhaal te komen. Ik werd er vreselijk moe van en duidelijk werd voor mij dat mensen ook leugens mogen blijven geloven dus na paar maanden er mee opgehouden. Ik was er te moe door geworden. MAAR dan nog vind ik dat daar geen taak ligt van het moderator team.