Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:09

Kijk, dat is een mooie uitgebreide post Leo :D

Valt me wel op (maar misschien is het in werkelijkheid wat uitgebreider) dat er meer naar gerag wordt gekeken dan naar wat die persoon expliciet kan toevoegen aan het team?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:11

Mee eens, het klinkt als een hele procedure maar het is allemaal niet mega zwaar ofzo, die selectie.
En inderdaad, vooraf is het amper te voorspellen of iemand een goede mod is of niet.
Overigens hebben we zeker nog regelmatig aanmeldingen, echter zijn we al een poosje goed op sterkte en is de aanwas niet zo groot. Onlangs hebben we weer versterking gekregen van een nieuwe mod :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:13

Maar hoe schat je in wat iemand kan toevoegen, Lente? Een oprechte vraag hoor, want het lijkt me ontzettend moeilijk. Veel meer dan topics op FZ heb je niet dan als basis, denk ik, of hoe zie jij dat?

Het lijkt me ook lastig om de selectieprocedure nog 'redelijk' te houden voor een vrijwillige functie. Je kan mensen moeilijk een volledig assessment laten ondergaan.

Leo

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:17

We kijken wel in die procedure waar we denken dat iemand in kan bijdrage, hechten we zeker waarde aan. :j maar in de praktijk is dat vaak wel lastig te voorspellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:20

Een assessment is misschien wat overdreven :D
Maar ik denk dat in de procedure ingaan op welke kwaliteiten iemand meebrengt vanuit bijvoorbeeld opleiding of ervaring wel verdieping kan geven.

Openheid dat je iemand overweegt dus.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:26

Hoe bedoel je dat laatste precies? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:33

Die zin is inderdaad vaag.
Wat ik bedoel is dat als je iemand "stiekem" overweegt, je jezelf als team een kans ontneemt om die persoon vooraf wat beter te leren kennen. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet uit postgedrag halen.

Ik denk dat als je open bent naar de gebruiker toe dat je die persoon overweegt, je veel meer diepgang uit de selectie kan halen.

Daarnaast bespaar je jezelf een hoop werk als je aan het begin van de selectieprocedure al een balletje opgooit bij de gebruiker (uitpluizen, stemmen, nog meer stemmen, waarom is dat stemmen van het hele team eigenlijk nodig? Ik kan me nog een moment herinneren toen ik in het team zat en er na de hele procedure 3 potentiele mods gevraagd werden die allemaal weigerden :') ).

De enige reden die ik kan verzinnen is dat je een gebruiker niet teleur wil stellen maar op zich is dat niet per se een maatstaf denk ik.

Je kan iemand uitnodigen de procedure in te gaan en als je diegene dan ook zelf een aandeel geeft door zichzelf te presenteren denk ik dat je het stuk teleurstelling ondervangt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:37

Ooh zo! Ja helemaal mee eens :j is al diverse keren voorgekomen in het verleden en wordt nog steeds wel gedaan.
Sowieso wordt gepolst of mensen nog steeds interesse hebben voor de functie als ze zichzelf hebben opgegeven. Bij de andere teams (NR en Wiki) zijn sollicitatierondes geweest en is dus ook met de persoon in gesprek verdiept.
Ik vind het zeker geen gek idee om dat ook structureler mee te nemen in de verdieping met de potentiele mods :j
Ik zal dat balletje eens opgooien, ik ben er zelf dus niet zo direct bij betrokken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:45

Leuk dat je het meeneemt :j

Enne... Je kan niet overal bovenop zitten he :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:01

Nee ik probeer het wel eens maar dat moet ik ook gewoon niet willen. :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 01:11

Ik vind niks mis met de procedure. Volgens mij werkt het prima.

En uiteraard is communicatie echt héél belangrijk, maar assessments, rollenspellen en complete openheid vind ik wel wat erover...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:43

BartVB schreef:
Klopt, dat is sinds een tijdje de theorie en ook het doel. Maar dat is inderdaad een flinke uitdaging en dit gaat lang niet altijd goed. De 'oude' manier van werken (veel regels, veel overleg, strak modereren) is niet voor niets ontstaan, als we hier niet met z'n allen op sturen en scherp op blijven dan neigt 'het systeem' weer naar die oude situatie. De nieuwe manier van werken helemaal goed uitvoeren vergt dus behoorlijk wat constante inspanning. Daar zijn we ons van bewust en een topic als dit met een hoop scherpe observaties van jullie en een hoop goede suggesties en verbeterpunten helpt daar zeker bij. Het streven is natuurlijk om te zorgen dat we dit soort feedback voorblijven maar zo ver zijn we nog niet :)

Inhakend op wat Leo ook zegt over de inwerkperiode, gekoppeld aan bovenstaande van Bart: Zou de uitvoering niet sneller tot stand komen als er ook eens naar het inwerken van de nieuwe mods gekeken word?

In mijn tijd als mod werd je 'opgeleid' door een ervaren moderator. Uit Leo's stukje maak ik eigenlijk op dat dat nog steeds zo is. Maar het risico daarvan is natuurlijk dat er steeds 'oude' manieren van modereren nog steeds op de nieuwe generatie overgeheveld word. Door te zorgen voor een iets degelijker opleiding van nieuwe mods, door iemand die echt achter het nieuwe modden staat, die beseft dat tig regeltjes niet de oplossing is, die begrijpt dat er hier inderdaad met voor elke situatie met een aparte gemeten word en hoe je dat goed onderbouwt, iemand die er van nature affiniteit mee heeft, geeft een hele andere generatie mods.

Door nieuwe mods door oude mods op te laten leiden, neem je het oude modereren steeds een stukje mee. En niet iedereen ligt het 'nieuwe' modereren van nature even goed als modereren volgens een strak wetboek. Daar is niks mis mee, maar het word wel een probleem als zulke mods andere op gaan leiden. Ik kan niet zeggen hoe het nu is, maar in mijn tijd als mod gebeurde dat wel.

Minimum leeftijd omhoog schroeven lijkt me niet de oplossing, zoeken naar mods die zich beter kunnen uitdrukken wel. De opmerking van Bart over het bestaan van standaard pb's vind ik eerlijk gezegd ook tricky, als iemand taaltechnisch goed onderlegd is, zou het schrijven van een pb of hulk geen enkel probleem moeten zijn. Mods die daar wel structureel moeite mee hebben, zouden in mijn ogen geen mod moeten zijn. Bovendien haal je met standaardpb's weer het denkproces achter een handeling weg. Laat een mod zelf nadenken wat hij moet schrijven, dan is hij ook gedwongen na te denken over zijn beslissing. En daar staat of valt in mijn ogen het 'nieuwe' modereren mee, zelf nadenken en onderbouwen als mod zijnde.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:49

Lente schreef:
Die zin is inderdaad vaag.
Wat ik bedoel is dat als je iemand "stiekem" overweegt, je jezelf als team een kans ontneemt om die persoon vooraf wat beter te leren kennen. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet uit postgedrag halen.

Ik denk dat als je open bent naar de gebruiker toe dat je die persoon overweegt, je veel meer diepgang uit de selectie kan halen.

Daarnaast bespaar je jezelf een hoop werk als je aan het begin van de selectieprocedure al een balletje opgooit bij de gebruiker (uitpluizen, stemmen, nog meer stemmen, waarom is dat stemmen van het hele team eigenlijk nodig? Ik kan me nog een moment herinneren toen ik in het team zat en er na de hele procedure 3 potentiele mods gevraagd werden die allemaal weigerden :') ).

De enige reden die ik kan verzinnen is dat je een gebruiker niet teleur wil stellen maar op zich is dat niet per se een maatstaf denk ik.

Je kan iemand uitnodigen de procedure in te gaan en als je diegene dan ook zelf een aandeel geeft door zichzelf te presenteren denk ik dat je het stuk teleurstelling ondervangt.

Heb je dan niet het risico dat je de gebruiker enorm teleurstelt moest het niks worden?
Als ik als zwarte gebruiker zou gevraagd worden of ik interesse heb en dan nadien hoor dat ik niet door de selectie raak, zou ik toch wel diep teleurgesteld zijn, terwijl als er eerst een procedure is zou ik die teleurstelling nooit gehad hebben.
Ik ben toendertijd netjes gevraagd geweest of ik interesse had, daarna een aantal extra vragen en toen werd het nogmaals overlegd en kreeg ik enkele dagen erna het bericht dat ik mocht starten als mod :).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:52

Het ligt er dan natuurlijk aan of je iemand blij maakt met een dooie mus, of dat je aangeeft waarom je interesse peilt en evt. een opdracht(je) laat maken. Voor nieuwsredactieleden en wikimods kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat een proefartikel schrijven tot zo'n opdracht behoort.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:22

Eens Lalidan over het begeleiden van nieuwe Mods, een Mentor is zeker heel bepalend voor het laten slagen van de nieuwe manier van Modden over te brengen. Daarbij helpt ook zeker dat een verse Mod input haalt op de teamfora en veel meekijkt met andere collega's. En speelt ook zeker de HM daar een grote rol in dit geheel in de gaten te houden.

De standaard-PB's mogen jullie echt zien bij de kleine zaakjes, verplaatsingen bv, en zijn er standaard-PB's voor OW's omdat daar het riedeltje staat met de gevolgen na een OW welke er gewoon altijd uit moet, uiteraard vullen wij de tekst per 'case' aan op situatie niveau, je mag het zien als een opzetje waarmee je verder kan bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:30

Een opzetje is natuurlijk prima.
Misschien is het ook een optie om te linken naar een pagina waar het OW-en-bansysteem wordt uitgelegd?

Dan kan je je PB nóg persoonlijker houden en bijvoorbeeld zeggen "dit is je *zoveelste* OW. Dit betekent dat je een ban krijgt voor een week. Wat dit verder betekent kan je lezen op *link*".

Bovenstaande heel even uit de losse pols.

Ik denk ook dat het goed is om voordat de OW eruit gaat alvast een waarschuwing te geven.

"Hee joh die dingen daar en daar is gewoon niet netjes. Laat zien hoe het anders kan, je gedrag wordt besproken in het modteam en mogelijk volgt er nog een OW." een beetje zoals de sturende PB's er toch al zijn.

Dan kan je als modteam ook kijken of iemand zijn gedrag inderdaad aanpast en komt er niet ineens 6 dagen na de overtreding een OW uit de lucht vallen.

Goh ik zit in brainstormmodus, het wordt tijd dat ik weer aan het werk ga :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:37

In principe is het nu al zo dat we in de standaard OW tekst uitleg geven over de gevolgen van deze en een volgende OW, met linkje naar de regels en de mogelijkheid om bezwaar in te dienen Lente.

Tot nu toe is het zo dat we ervoor hebben gekozen om niet in een PB te "dreigen", als in: pas er op want als je zo doorgaat krijg je een OW. Een OW komt niet zomaar uit de lucht vallen en vaak gaan daar een aantal UN's aan vooraf (pb's om aan te geven wat er niet goed gaat).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:43

Het gemakkelijke van de standaardpb's is, dat ook alle links, procedures die gevolgd moeten worden erin staan. Het is in mijn ogen ook onzin om iedere keer weer het wiel te moeten uitvinden met het risico dat je willekeur krijgt.

Zelf gebruik ik de standaardspb's als ik hem al gebruik, hooguit als startpunt waar ik dan mijn eigen pb om heen bouw. Meestal schrijf ik mijn eigen pb's. Behalve als het echt ergens over gaat, zoals OW, Ban enz. want dat moet gewoon super correct, zoals aangegeven is in de regels, gecommuniceerd worden en dan gebruik ik de standaardpb. De eigen aanpassingen dan gericht op die specifieke situatie, daarvan vraag ik aan andere moderators om eventjes mee te kijken. Gelukkig worden die pb's zelden geschreven.

Nieuwe moderators, zo is mijn eigen ervaring, worden niet alleen ingewerkt door de begeleidende mod en Hm, maar ook door de rest van het team, zo zie ik regelmatig tips etc voorbij komen aan de nieuweling. Dus dat is toch meer iets gezamenlijk van het team, in mijn beleving met daarin voor de junior mod twee vaste aanspreekpunten.

Ik wil jullie wel bedanken voor de punten die jullie allemaal hebben aangegeven en aangeven. Ik vind het geen gemakkelijk topic maar wel leerzaam.

OW komt eigenlijk zelden of nooit uit de lucht vallen Lente. Ik merk een enorme (terechte) terug houdend heid daarin binnen het team en vaak zijn er al verschillende pb's aan vooraf gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:48

Volgens mij moet ik mijn punt verduidelijken.

Zo'n lap tekst in een OW-PB voelt als een standaardriedeltje en dat is het natuurlijk ook.
Je kan het verhaaltje eromheen aanpassen maar vaak voelt dat dan weer gekunsteld omdat de schrijfstijl ineens verandert.

Waarom "moet" het trouwens supercorrect? :D

Nou ja, het is een voorbeeld van hoe kleine dingetjes het gevoel van afstand tussen gebruikers en team kan vergroten. Je hoeft er verder niks mee hoor :)

Als je een PB vooraf als 'dreigen' opvat dan is dat voor mij een verschil in insteek.
Dreigen moet je nu juist niet doen. Je werkt met mensen.
Maar houd die communicatie dus open en het lijntje transparant.

Ik geloof er heilig in dat je daarmee verharding tegengaat. Blijf vriendelijk in je woorden, blijf menselijk en begripvol. Leg uit.

Dat kost wél meer moeite.

Maar wellicht zie ik het verkeerd. Ik kan me mijn laatste ontvangen OW niet heugen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:51

Het is voor mij ook alweer jaren geleden dat ik een OW gehad heb maar daar zaten (bij mij iig) geen UN's voor hoor. Maar misschien is dat tegenwoordig wel anders.

Overigens interesseert het me niet zo of er een standaard riedeltje bij zit of niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:55

Lente schreef:
Waarom "moet" het trouwens supercorrect? :D
Mijn persoonlijke mening is dat dit super correct moet en standaard omdat het hier om een sanctie gaat. Een OW is ook niet niks in mijn ogen.

Lente schreef:
Als je een PB vooraf als 'dreigen' opvat dan is dat voor mij een verschil in insteek.
Waar lees jij dat terug in mijn bericht Lente? Ik schrijf:

pien_2010 schreef:
vaak zijn er al verschillende pb's aan vooraf gegaan.
. Dat zijn persoonlijke pb's vaak waarin geprobeerd wordt om het post gedrag bij te sturen.

Lente schreef:
Blijf vriendelijk in je woorden, blijf menselijk en begripvol. Leg uit.
dat probeer ik dus in mijn pb's. Een OW is een sanctie en dat is gewoon "ruk" zowel om te ontvangen als om uit te delen.

Fenrir het kan veranderd zijn nu, dat weet ik niet want ik ben nog niet zo heel lang moderator. Tegenwoordig als iemand rechtstreeks een OW krijgt dan heeft dat te maken met :oo van de gedane post. Dus gewoon echt ver over de grens.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:56

Jaren terug (ver voor mijn modtijd) was het inderdaad anders. Daar bleef de OW ook maar 6 maanden bij je naam staan, nu is dat 2 jaar. Ik kan me voorstellen dat een OW een veel zwaardere maatregel is geworden, ook de reden waarom we nu altijd minstens 1 UN sturen. Of het moet echt zo ontzettend over de schreef gaan dat een UN niet voldoende is. Maar dat komt eigenlijk niet voor, of we kiezen voor een andere maatregel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:56

Lalidan schreef:
Minimum leeftijd omhoog schroeven lijkt me niet de oplossing, zoeken naar mods die zich beter kunnen uitdrukken wel. De opmerking van Bart over het bestaan van standaard pb's vind ik eerlijk gezegd ook tricky, als iemand taaltechnisch goed onderlegd is, zou het schrijven van een pb of hulk geen enkel probleem moeten zijn. Mods die daar wel structureel moeite mee hebben, zouden in mijn ogen geen mod moeten zijn. Bovendien haal je met standaardpb's weer het denkproces achter een handeling weg. Laat een mod zelf nadenken wat hij moet schrijven, dan is hij ook gedwongen na te denken over zijn beslissing. En daar staat of valt in mijn ogen het 'nieuwe' modereren mee, zelf nadenken en onderbouwen als mod zijnde.

Er is een verschil tussen taaltechnisch niet onderlegd zijn en communicatief niet vaardig zijn. Iemand kan foutloos Nederlands schrijven en een woordenschat hebben van heb ik jou daar, maar communiceren als een hork. Nu weet ik niet wat het niveau is van de gemiddelde mod op beide punten, want zoveel post krijg ik gelukkig niet van ze :D . Maar als het eerder om communicatie gaat en niet om taalvaardigheid, zou je wel een soort handreiking kunnen geven van waar een goed feedback-bericht aan moet voldoen.

Wat je globaal in iedere communicatietraining daarover leert:
- beschrijf gedrag, niet de persoon
- beperk je tot gedrag dat iemand kan veranderen
- beschrijf het gedrag concreet en specifiek
- gebruik een ik-boodschap
- geef aan welk effect dat gedrag op het forum / op andere forumleden / op jou als mod heeft
- geef aan welk concreet gedrag je van iemand verwacht
- geef de persoon in kwestie ruimte om te reageren en luister daar ook naar
- zoek eventueel samen naar oplossingen en sta open voor suggesties

Het lijkt mij niet uit maken dat een mod dan 19 jaar is, die fouten maakt bij het vervoegen van werkwoorden. Als ze dit maar in de vingers hebben.

Maar nogmaals: ik weet natuurlijk niet in hoeverre dit al gebeurt en wordt gebruikt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:59

goldenarrow schreef:
Jaren terug (ver voor mijn modtijd) was het inderdaad anders. Daar bleef de OW ook maar 6 maanden bij je naam staan, nu is dat 2 jaar. Ik kan me voorstellen dat een OW een veel zwaardere maatregel is geworden, ook de reden waarom we nu altijd minstens 1 UN sturen. Of het moet echt zo ontzettend over de schreef gaan dat een UN niet voldoende is. Maar dat komt eigenlijk niet voor, of we kiezen voor een andere maatregel.

Sorry dat ik hier zo maar even binnen kom vallen, mag ook via pb, maar wat is een UN? Waarom is de OW regel eigenlijk veranderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:02

pien_2010, Murosch schreef dat over dreigen :D

Jouw post kwam er tussendoor toen ik zat te typen. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk aan te passen zodat mijn reactie op jullie beiden sloeg.

Wat betreft dat het supercorrect moet... Daar is geen ja of nee op hoor maar het is wel een stapje naar bewustwording; waarom doen we dit eigenlijk. En dat bewustzijn is je basis.