Vlaams, Nederlands en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:32

Ayasha schreef:
Klopt, maar daar erger ik me dan weer aan, liever iemand die een foute zinsbouw heeft dan iemand die zulke dingen gebruikt omdat dat op mij eerder onbeschoft over komt hoewel dat 9 keer van de 10 niet zo bedoelt is. :)

Mijn stiefmoeder zei dan altijd "En den ezel voorop" en ik moet altijd op mijn handen zitten om dat niet ook te typen als ik het zie staan. _O-

Bij ons is het " strontkar voorop"

Maar de strekking is duidelijk.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:39

Ibbel schreef:
Fries is geen dialect, Fries is een officiele taal. Fries is dus op bokt in principe niet toegestaan, want het is geen standaardnederlands.

Het verschil tussen dialect en aparte taal wordt zuiver politiek bepaalt. Een goede test is om te kijken of sprekers van beide talen (of dialecten) elkaar begrijpen, maar deze wordt niet altijd aangehouden. Leuk weetje: Limburgs is door de Europese Unie erkent als minderheidstaal, maar volgens de Nederlandse taalbond is het een Nederlands dialect. Volgens de Nederlandse overheid is het weer een streektaal. Het Vlaams zal wel een soortgelijk verhaal hebben, daar kunnen we dus ook over discussiëren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:44

Vlaams een streektaal lijkt me nogal sterk aangezien het in het halve land wordt gesproken :)) Ofja, toch in de helft van de provincies. De andere helft is Waals.

Appelmoes_11

Re: Vlaams, Nederlands en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:51

:') Goed punt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:59

xPure schreef:
Iets waar ik me ook aan kan ergeren is dat ik nog heel vaak tegen kom dat mensen zeggen; 'We wouden nog even langs de snackbar gaan'. Je kunt alleen bij de ik-vorm zeggen 'Ik wilde/Ik wou'. De andere vormen krijgen automatisch hij wilde, zij wilde, wij wilden. :')

Ik heb dan ook erg veel wouden "gekapt" in mijn dochters scriptie. :P

Verder: ik vind dat onze Belgische Bokkers er hélemaal bijhoren en als ze eens iets "vreemds" zeggen, is het alleen maar goed voor het aanvullen van onze algemene kennis van de Nederlandse taal.
Ik vind het heel erg als Nederlandse mensen Vlamingen gaan veroordelen vanwege het gebruik van een paar woorden die we boven de grote rivieren niet allemaal kennen. Dat zegt meer over ons dan over hen.

Ik zeg hier dan ook tegen de lieve zuiderburen: Jullie zijn van harte welkom op Bokt.

Leve de Belgen! *\o/* *\o/* *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:41

Gastvrij is het zeker niet, men had TS kunnen vragen naar de betekenis en kunnen wijzen of liever gezegd tippen op het feit dat het woord hier niet gebruikelijk is.

Aan de andere kant ben ik het er wel mee eens dat iedereen (ook de Nederlanders zelf) zijn best moet doen om zich zo goed mogelijk in het Nederlands uit te drukken. Ik ben lid van meerdere Engelstalige fora en zal vast veel spelfouten maken en de opbouw van zinnen zal niet altijd correct zijn, maar ik zet geen Nederlandse worden neer in mijn tekst.

Maar ik ga uit van het goede van de mens en neem aan dat iedereen dat wel probeert, toch? ;)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 04:00

Ik snap het probleem eigenlijk niet zo. Je kan toch gewoon vragen wat het betekent? En dan haar eventueel helpen als er een probleem zou moeten zijn om even als voorbeeld het topic in de eerste post te gebruiken?

Ondanks dat dit een nederlands forum is kan het toch gewoon? Zoveel wijkt het nou ook weer niet af.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:16

Ibbel schreef:
De Nederlandse versie van überhaupt is zowiezo, de foutieve spelling van het Duitse sowieso :P :+

Ik las dit zonder verder te kijken dan mijn neus lang is, en ik wilde al reageren met: Oh, echt? Nooit geweten :oo .

:') :o?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:25

Kwanyin schreef:
Ibbel schreef:
De Nederlandse versie van überhaupt is zowiezo, de foutieve spelling van het Duitse sowieso :P :+

Ik las dit zonder verder te kijken dan mijn neus lang is, en ik wilde al reageren met: Oh, echt? Nooit geweten :oo .

:') :o?

Je mag het ook weer gelijk vergeten, want het klopt niet :(

Zowiezo is sowieso fout ... lees hier maar:

Citaat:
Is naast sowieso ook zowiezo juist?
Alleen sowieso is juist. Dit woord, dat 'toch al, in elk geval' betekent, komt volgens de grote Van Dale sinds de jaren vijftig in het Nederlands voor. Het is geleend uit het Duits. Het wordt gebruikt in zinnen als:

•Ik houd niet van Koos Alberts, maar ik ben sowieso geen liefhebber van het Nederlandse lied.
•Morgen ga ik niet fitnessen; ik heb sowieso geen tijd om meer dan twee keer per week te gaan.
•Tv-programma's van vroeger lijken sowieso altijd beter.
Sowieso wordt erg vaak fout gespeld. Op internet kom je onder andere tegen: 'so wie so', 'zowiezo', 'zo-wie-zo', 'sowiezo', 'zowieso', 'sowiso', 'zowizo', 'soïso', 'zoïzo', 'soieso', 'zoiezo', 'zo en zo', 'sobieso' en 'zobiezo'.
(Genootschap Onze Taal)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:27

Dat weet ik hoor :D . Er was/is ooit zo'n lijst geweest van iemand die bijhield op hoeveel foute manieren "sowieso" gespeld wordt, die was hilarisch :D .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:28

Daar is alleen al een topic mee te vullen :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:42

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:00

Dat weet ik dat het een grapje was. Vandaar ook de "keek nog niet verder dan mijn neus lang is".

Maar ontopic, ik blijf erbij dat het flauw is om je te ergeren aan Vlaamse woorden omdat we hier op Nederlands forum zijn. Daar kan je toch niets tegen doen, gewoon omdat wij van veel woorden niet eens bewust zijn dat ze in Nederland niet gebruikt worden. En je kan moeilijk verplichten voor elke Vlaming om haar tekst doorheen een vertaalmachine te halen die alle Vlaamse woorden er uit filtert alvorens te posten...
Wat wel mogelijk is om te vragen-en dat wordt ook-, is om AN te praten zoals op de schoolbanken geleerd en niet de spreektaal. Een zin als "Ge zijt vergeten uwe tok op te doen", hoef je helemaal niet op een Vlaams examen te schrijven want zo wordt dat absoluut niet geleerd. Daar kan elke Vlaming wel rekening mee houden. Maar "Je bent vergeten je tok op te zetten" niet. Dan moet je al weten dat tok niet voorkomt in Nederland.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:07

Tok vind ik anders veel nederlandser klinken dan cap...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:13

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:16

Kan soms ook handig zijn op-of langs- een paard :') .

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:17

Leen_ schreef:
Ik kom hier ook maar even binnenvallen (Heb wel het meeste gelezen)

Voor de mensen die het niet weten:
[ Afbeelding ]

Het is niet omdat er .nl achter bokt staat dat het enkel voor de nederlanders is en de rest dus maar hun taal moet aanpassen. Bokt is er voor de benelux (en daar buiten)
Benelux = België, Nederland en Luxemburg :Y)

Daarom staat Bokt met hoofdletter van Belgie en nl met kleine letter voor nederland en luxemburg. :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:18

kinel schreef:
Daarom staat Bokt met hoofdletter van Belgie en nl met kleine letter voor nederland en luxemburg. :D

+:)+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:39

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:47

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:01

Gevolgd door een heel ander geluid, afhankelijk van over welk van de twee plekken je het hebt :)) .

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:12

Gwen schreef:
Gevolgd door een heel ander geluid, afhankelijk van over welk van de twee plekken je het hebt :)) .

_O- _O- _O-

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:25

Heb ik weer wat gemist ... ? <<)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:27

Nee, maar wij wel blijkbaar: Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:29

rea schreef:
Heb ik weer wat gemist ... ? <<)