Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:30

keona schreef:
electra63 .maar had dit paard dan ook gewoon normale voeten waar dan een iets kleiner van wa,of ook hoogte verschil.wnt toenstraks vroeg ik wat mensen 2 ongelijke voeten vinden,en toen gaf iemand aan 1 normale voet met een bok voet.en niet 1 iets kleinere voet.dus niet iedereen vind het zelfde als je schrijft ongelijke voeten.

Bij allebei (het waren 2 verschillende paarden, allebei 6 jaar) waren de hoeven ongelijk, geen bokhoef, maar de éne hoef iets kleiner dan de andere hoef. Het verschil in grootte was niet heel groot.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:32

stef schreef:
Zorgen dat je bij de bevalling bent heb ik al 3x geprobeerd en is 3x mislukt :P.

Keona: Stop eens met mensen vergelijken. Een mens is geen paard, voor een mens zijn er tal van aanpassingen, een mens kan gaan zitten. Een paard staat/loopt zo'n 22 uur per dag. Das toch geen vergelijk?

ik wil gewoon antwoord op mijn vraag dan laat het mensen gebeuren weg.waarom is het slecht als de voeten gewoon het zelfde zijn en een is iets kleiner.vertel me dat dan eens .nee dat kunnen jullie niet want praten er steeds over heen.bij een bok voet en een normale voet dat is logische en weet iedereen.dus graag uitleg als jullie zo hard roepen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:34

keona schreef:
wat heeft dat er mee temaken,er zijn zat mensen met 2 ongelijke voeten en dan bedoel ik een klener/groter als de andere.zou niet weten wat je daar voor een problemen mee moet krijgen net als bij een paard.leg dan eens uit wat jij daar het probleem van vind?

Nou hier komt ie dan. Een paard staat 23 uur per dag op zijn benen, daarbij verdeelt hij zijn gewicht evenredig over de voor en achterbenen, de voorbenen dragen hierbij meer gewicht dan de achterhand. Daarbij heeft de hoef een bepaalde bewegingswerking waarbij de hoef bij druk uitzet en bij geen druk ‘krimpt’. Een paard heeft daarom ook veel beweging nodig om de boel te laten circuleren in de hoef. Een paard dat onevenredige voeten heeft, dwz de enige hoef is smaller dan de andere heeft dus een onevenredige hoefwerking, waarbij de breedste hoef meer druk opvangt dan de smallere hoef (die draagt minder gewicht – anders zou deze niet smaller zijn). Zulke paarden zijn per definitie dus scheef, omdat 1 kant meer gewicht opvangt dan de andere kant. Daarmee zijn zulke paarden dus ook blessure gevoelig. In hun benen, maar ook in hun hele lijf.

Vervolgens heb je ook nog problemen met ondergeschoven verzenen of lage verzenen. Een hoefsmid kan hier veel aan doen, maar bij zulke aandoeningen komt er in het hoefkatrol gebied extra druk op staan met als resultaat dat zulke paarden extra gevoelig zijn voor chronische ofwel permanente problemen in dat gebied.

Daarbij hoe smaller de hoef hoe minder oppervlakte er is om het gewicht (bij een paard toch al gauw 600kg) is op de verdelen. Ook dit is blessure gevoelig. Smalle hoeven zijn daarom minder wenselijk dan een mooie ronde brede hoef.

Al dit soort dingen zijn dus erfelijk.

Een mens kun je in geen enkel geval vergelijken in deze situatie.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-11-12 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:35

keona schreef:
fokfanaat schreef:
dat is nog weer een heel ander verhaal, al kan ik daar regelmatig ook een zure opmerking voor kwijt.
Van die mensen die wel een veulentje willen, maar de natuur lekker hun gang laten gaat omdat ze gewoon moeten werken.
Zorgen dat je bij de bevalling bent hoort bij fokken vind ik, en ja dat betekend dat je moet investeren in tijd, verlof en apparatuur (geld)

ben ik het ook niet mee eens,maar ja daarom zijn we mensen.de meeste paarden wachten niet voor niks tot s'nachts omdat ze dan in rust kunnen bevallen.de meeste willen overal bij zijn.laat de merrie lekker.als je het zo nodig moet zien hang je maar een camera op om het in de gaten te houden.mijn merrie is 2x bevallen in de kudde zonder mij er bij.en wat vind ik dit een fijn idee.heeft niks te maken er mee dat je wel wilt fokken maar niet er bij wilt zijn omdat je geen tijd hebt.niet iedereen neemt de zelfde beslissingen,en ik vind ook dat iedeeen zelf die keuze moet kunnen maken.en er is geen een keuze goed of slecht vind ik.

tot dat je er een hebt met een schouderblokkade/verkeerde ligging en ze sochtends dood vindt, of een merrie die dr baarmoeder eruit perst.

Dat het allemaal goed is gegaan heb je mazzel gehad, is een andere discussie vind het zoooooo laks en lui.

ook al ben je van de natural, zorg dat iid dat je via een camera de bevalling en nageboorte/drinken ed volgt.
niet lekker buiten in de groep laten staan en aan het lot over laten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:36

Sammie schreef:
keona schreef:
wat heeft dat er mee temaken,er zijn zat mensen met 2 ongelijke voeten en dan bedoel ik een klener/groter als de andere.zou niet weten wat je daar voor een problemen mee moet krijgen net als bij een paard.leg dan eens uit wat jij daar het probleem van vind?

Nou hier komt ie dan. Een paard staat 23 uur per dag op zijn benen, daarbij verdeelt hij zijn gewicht evenredig over de voor en achterbenen, de voorbenen dragen hierbij meer gewicht dan de achterhand. Daarbij heeft de hoef een bepaalde bewegingswerking waarbij de hoef bij druk uitzet en bij geen druk ‘krimpt’. Een paard dat onevenredige voeten heeft, dwz de enige hoef is smaller dan de andere heeft dus een onevenredige hoefwerking, waarbij de breedste hoef meer druk opvangt dan de smallere hoef (die draagt minder gewicht – anders zou deze niet smaller zijn). Zulke paarden zijn per definitie dus scheef, omdat 1 kant meer gewicht opvangt dan de andere kant. Daarmee zijn zulke paarden dus ook blessure gevoelig. In hun benen, maar ook in hun hele lijf.

Vervolgens heb je ook nog problemen met ondergeschoven verzenen of lage verzenen. Een hoefsmid kan hier veel aan doen, maar bij zulke aandoeningen komt er in het hoefkatrol gebied extra druk op staan met als resultaat dat zulke paarden extra gevoelig zijn voor chronische ofwel permanente problemen in dat gebied.

Daarbij hoe smaller de hoef hoe minder oppervlakte er is om het gewicht (bij een paard toch al gauw 600kg) is op de verdelen. Ook dit is blessure gevoelig. Smalle hoeven zijn daarom minder wenselijk dan een mooie ronde brede hoef.

bedankt voor deze uitleg

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:38

Sammie schreef:
keona schreef:

Nou hier komt ie dan. Een paard staat 23 uur per dag op zijn benen, daarbij verdeelt hij zijn gewicht evenredig over de voor en achterbenen, de voorbenen dragen hierbij meer gewicht dan de achterhand. Daarbij heeft de hoef een bepaalde bewegingswerking waarbij de hoef bij druk uitzet en bij geen druk ‘krimpt’. Een paard heeft daarom ook veel beweging nodig om de boel te laten circuleren in de hoef. Een paard dat onevenredige voeten heeft, dwz de enige hoef is smaller dan de andere heeft dus een onevenredige hoefwerking, waarbij de breedste hoef meer druk opvangt dan de smallere hoef (die draagt minder gewicht – anders zou deze niet smaller zijn). Zulke paarden zijn per definitie dus scheef, omdat 1 kant meer gewicht opvangt dan de andere kant. Daarmee zijn zulke paarden dus ook blessure gevoelig. In hun benen, maar ook in hun hele lijf.

Precies zoals mijn DA het heeft uitgelegd!!

LadyMadonna

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:46

Ga ik ook in mee. Hoef je trouwens geen PB voor te sturen Keona, kan prima hier.
En kijk alsjeblieft de instellingen van je tablet na. Hoofdletters zijn btw ook geen overbodige luxe... Sorry, maar je posts lezen ontzettend irritant op deze manier

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:04

stef schreef:
Ga ik ook in mee. Hoef je trouwens geen PB voor te sturen Keona, kan prima hier.
En kijk alsjeblieft de instellingen van je tablet na. Hoofdletters zijn btw ook geen overbodige luxe... Sorry, maar je posts lezen ontzettend irritant op deze manier

ik schrijf altijd zo als het je niet bevalt, moet je mijn post maar niet meer lezen.
waarom moet alles hier gezet woden wilde het juist netjes doen door je prive wat te sturen,maar dat is dus ook niet goed.
nu weer ontopic,er is maar 1 iemand die de moeite doet om het dan netjes uit teleggen.heel eg bedankt hier voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:06

Omdat het op bokt verplicht is ABN te hanteren misschien?
En het maakt je posts gewoon duidelijker, dat is toch alleen maar fijn en praktisch?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:08

amyz schreef:
Het is gewoon jammer, door de manier van reageren in sommige (!) gevallen gaat de informatie verloren terwijl die juist heel waardevol kan zijn. :)

Dan kun je je hand ook in eigen boezem steken.
Laatst bijgewerkt door MariekeA op 28-11-12 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:10

keona schreef:
stef schreef:

ik schrijf altijd zo als het je niet bevalt, moet je mijn post maar niet meer lezen.
waarom moet alles hier gezet woden wilde het juist netjes doen door je prive wat te sturen,maar dat is dus ook niet goed.
nu weer ontopic,er is maar 1 iemand die de moeite doet om het dan netjes uit teleggen.heel eg bedankt hier voor.

Ik vind jouw reacties in dit topic behoorlijk zuur en je vragen behoorlijk dwingend. Persoonlijk maakt mij dat niet uit, maar het lijkt een beetje op "pot verwijt de ketel". ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:08

keona schreef:

Tot nu toe heeft iedereen in dit topic "moeite gedaan" om netjes uitleg te geven en meningen te onderbouwen.
Mag ik zeggen dat ik jouw reactie eigenlijk de eerste zure reactie vind.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:02

Gini schreef:
keona schreef:

Tot nu toe heeft iedereen in dit topic "moeite gedaan" om netjes uitleg te geven en meningen te onderbouwen.
Mag ik zeggen dat ik jouw reactie eigenlijk de eerste zure reactie vind.

op mijn vraag over die voeten heeft 1 iemand een hele duidelijke lap tekst met uitleg, geschreven.en daar had ik het over.over de rest in het topic heb ik het niet want daar staat alles netjes onderbouwd in.dus snap niet wat hier zuur aan is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:25

Er zijn mensen die moeite doen om te investeren in een goede merrie voor ze gaan fokken en mensen die dat niet doen en dan aankomen met sentimentele redenen 'het is voor mezelf, ik wil gewoon zo graag een veulen uit deze merrie' blabla.
Dat zijn gewoon botsende groepen, de serieuze fokkers en de vermeerderaars.
Als je als meer ervaren fokker netjes probeert uit te leggen waarom ze beter niet met die merrie kunnen fokken reageer je 'zuur' en ben je als fokker bang dat je je eigen producten niet verkoopt..?

Ik vind dit topic eigenlijk een beetje zuur en sneu; ervaren fokkers proberen beginnend fokkers een belangrijke les te leren, namelijk: Zorg dat je begint met een goeie merrie (correct gebouwd en bewegen, gezond en uit goede lijnen waarin deze eigenschappen verankerd zijn). Dit is een uiterst waardevolle les en als je die niet wilt leren of zelfs horen; open dan gewoon geen topic. Van schade en schande wordt men tenslotte ook wel wijs, het is alleen zo jammer dat het in dat geval over de rug van de betreffende paarden gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:41

_/-\o_ +:)+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:58

Keona, dat komt omdat je paardenvoeten met mensenvoeten gaat vergelijken, daar ga ik niet serieus op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:01

Bovendien, als ik fokker van deze was uit een ongezonde merrie, of een merrie die niet bewezen heeft gezond te zijn, zou ik me toch enorm schuldig voelen tegenover de nieuwe eigenaresse. oliebol happens maar ik zou voor mezelf toch zo goed mogelijk willen voorkomen dat zoiets gebeurd door met goede merries uit goede families te fokken, ongeacht ras of papier.

[MD] Kissing spines jong paard, wat nu?

Er staan zoveel paarden en pony's te koop en dan is het toch heel moeilijk voor mensen om een gezond dier te vinden zonder afwijkingen met een karakter geschikt voor het doel waar ze het dier voor aan willen schaffen. Dus van mij mag er wel wat selectiever gefokt worden, ook voor de dieren in kwestie zelf en hun kans op een goed leven.

Frappant vind ik dat dit vooral een topic is van mensen die zelf nooit op EHK reageren of er überhaupt komen.

stef schreef:

Of dit, een heel topic emmeren op dat je niet alles zou moeten zeggen op bokt en je mening voor je houden en dan zelf dergelijke posts plaatsen....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:40

fokfanaat schreef:
Keona, dat komt omdat je paardenvoeten met mensenvoeten gaat vergelijken, daar ga ik niet serieus op in.

sorry dan dat ik dat deed.maar ik zag zo snel het verschil niet tot ik nette en goede uitleg kreeg.waar ik dus wat mee kan.toen heb ik het ook netjes aangenomen en ben ik hier niet meer op door gegaan.ik had wel nog een vraag over die voeten van een paard maar stel het maar niet want dadelijk zeur ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:46

[***] schreef:
stef schreef:

Of dit, een heel topic emmeren op dat je niet alles zou moeten zeggen op bokt en je mening voor je houden en dan zelf dergelijke posts plaatsen....

Hmmz, misschien heb je hierin gelijk. Ik zeg echter nergens dat ik heilig ben en altijd mijn mond kan houden. Hoewel ik het in deze wel wat anders vind omdat het gewoon een overtreding van de regels betreft. Heeft dus niks met een mening te maken in feite...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:01

Ik vind niet dat het afraden om met een niet gezonde of predikaatloze merrie te fokken per definitie een zure reactie is. Het is natuurlijk niet de reactie waar de eigenaar van de merrie op hoopt, dus die boodschap moet je wel op een nette en onderbouwde manier brengen.

Het argument van menig merrie eigenaar dat het veulen puur voor eigen gebruik is, maakt voor mij niet dat ik mijn mening herzie wat betreft het wel of niet fokken met een merrie. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand kan weten of het veulen altijd bij de fokker blijft. Ik heb zelf uit mijn merrie met predikaten vier jaar geleden ook een veulen gefokt. Was in principe voor eigen gebruik. Echter de afgelopen vier jaar is mijn leven ontzettend veranderd en verder bleek dat mijn veulen niet groot genoeg was voor mij. ik heb hem dus moeten verkopen en dat gaat in deze tijd niet makkelijk. Als ik dan kijk naar de kosten die zijn gemaakt en hetgeen je krijgt voor een driejarige uit een merrie met predikaten dan houd ik mijn hart vast wat er gebeurd met paarden uit (veel) minder goede of ongezonde merries.

Bovendien lijkt mij dat je als fokker ook gewoon graag een gezond dier fokt dat later het werk dat je van hem vraagt makkelijk aan kan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 20:09

Lante schreef:
Er zijn mensen die moeite doen om te investeren in een goede merrie voor ze gaan fokken en mensen die dat niet doen en dan aankomen met sentimentele redenen 'het is voor mezelf, ik wil gewoon zo graag een veulen uit deze merrie' blabla.
Dat zijn gewoon botsende groepen, de serieuze fokkers en de vermeerderaars.
Als je als meer ervaren fokker netjes probeert uit te leggen waarom ze beter niet met die merrie kunnen fokken reageer je 'zuur' en ben je als fokker bang dat je je eigen producten niet verkoopt..?

Ik vind dit topic eigenlijk een beetje zuur en sneu; ervaren fokkers proberen beginnend fokkers een belangrijke les te leren, namelijk: Zorg dat je begint met een goeie merrie (correct gebouwd en bewegen, gezond en uit goede lijnen waarin deze eigenschappen verankerd zijn). Dit is een uiterst waardevolle les en als je die niet wilt leren of zelfs horen; open dan gewoon geen topic. Van schade en schande wordt men tenslotte ook wel wijs, het is alleen zo jammer dat het in dat geval over de rug van de betreffende paarden gebeurd.

Bedankt voor je waardevolle les. Laat mij ondertussen dolgelukkig zijn met mijn twee correcte en gezonde ponies, die ik dankzij mijn vermeerderen heb verkregen :D

ver·meer·de·ren (werkwoord; vermeerderde, heeft, is vermeerderd)
1
laten toenemen
2
toenemen, talrijker worden

Volgens mij is de term 'vermeerderen' op iedereen die een veulen fokt van toepassing -:)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:21

Sammyoo, ik krijg de indruk, dat jij het je persoonlijk aantrekt.
Jij kent toch ook de topics waaruit blijkt dat men helemaal niet nagedacht heeft over de gevolgen van een veulen fokken? Er worden toch ook ontzettend veel kruisingen of ongezonde veulens geboren, die slecht verkoopbaar blijken. Jij hebt dan gelukkig wel 2 gezonde, leuke pony's, geniet ervan, maar internet/marktplaats enz. staan ook vol met het tegenovergestelde en dat is jammer, vooral voor de pony's/paarden die uiteindelijk een enkeltje slager of Italië krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:41

Vind het zo jammer dat kruising en ongezond vaak in 1 zin genoemd wordt...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:06

stef schreef:
Vind het zo jammer dat kruising en ongezond vaak in 1 zin genoemd wordt...

Dat is dan jouw interpretatie, Stef, zo bedoel ik het niet. Er stond kruising OF ongezond OF onverkoopbaar.

Ik vind sommige kruisingen ook hartstikke leuk, ik ben ook geen fokker, maar ik lees graag dit soort topics. Vandaag kwam ik er nog 1 tegen, meisje met een E-pony (draver/arabier). Ze wil graag een veulen fokken van een goedkope hengst die Z heeft gelopen, mag ook Hannoveraan zijn.
Daaronder nog een topic van een E-pony (Welsh/arabier) die wil TS laten dekken door een hengst die groot fokt en kan springen. ;)
Dit klinkt niet echt goed overdacht? Ik zal zelf nooit reageren in dat soort topics, maar ik kan mij voorstellen dat andere bokkers (geïnteresseerden of (hobby) fokkers) daar tegen waarschuwen. Ik zie daar ook niet een bezwaar in, tenslotte is het een discussieforum, waar mensen verschillende meningen hebben. Zolang er niet gescholden wordt, mag iedereen zijn mening geven, vind ik dan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:26

Sammyoo schreef:
ver·meer·de·ren (werkwoord; vermeerderde, heeft, is vermeerderd)
1
laten toenemen
2
toenemen, talrijker worden

Volgens mij is de term 'vermeerderen' op iedereen die een veulen fokt van toepassing -:)

Volgens mij niet. Intentie van de meeste fokkers zal zijn verbeteren en niet vermeerderen.