Lante schreef:Er zijn mensen die moeite doen om te investeren in een goede merrie voor ze gaan fokken en mensen die dat niet doen en dan aankomen met sentimentele redenen 'het is voor mezelf, ik wil gewoon zo graag een veulen uit deze merrie' blabla.
Dat zijn gewoon botsende groepen, de serieuze fokkers en de vermeerderaars.
Als je als meer ervaren fokker netjes probeert uit te leggen waarom ze beter niet met die merrie kunnen fokken reageer je 'zuur' en ben je als fokker bang dat je je eigen producten niet verkoopt..?
Ik vind dit topic eigenlijk een beetje zuur en sneu; ervaren fokkers proberen beginnend fokkers een belangrijke les te leren, namelijk: Zorg dat je begint met een goeie merrie (correct gebouwd en bewegen, gezond en uit goede lijnen waarin deze eigenschappen verankerd zijn). Dit is een uiterst waardevolle les en als je die niet wilt leren of zelfs horen; open dan gewoon geen topic. Van schade en schande wordt men tenslotte ook wel wijs, het is alleen zo jammer dat het in dat geval over de rug van de betreffende paarden gebeurd.
Bedankt voor je waardevolle les. Laat mij ondertussen dolgelukkig zijn met mijn twee correcte en gezonde ponies, die ik dankzij mijn vermeerderen heb verkregen
ver·meer·de·ren (werkwoord; vermeerderde, heeft, is vermeerderd)
1
laten toenemen
2
toenemen, talrijker worden
Volgens mij is de term 'vermeerderen' op iedereen die een veulen fokt van toepassing