Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 00:18

LBLGypsyCobs schreef:
Ik merk wel dat sommige discussies helemaal geen discussie meer zijn, eerder een verzameling mensen die allemaal stuk voor stuk vinden dat ze gelijk hebben en dat duidelijk willen maken aan de rest.
Ze gaan daarmee volledig voorbij aan wat een ander te zeggen heeft, vaak gaan dat soort topics ook heel snel, eer je post er eindelijk tussen komt is het al niet meer relevant en leest niemand het nog.

Dat herken ik ook. Mensen hebben denk ik vaak de neiging om hun ei kwijt te raken, en nemen daarbij vaak niet de moeite om voorgaande poets te lezen.

Flaxe

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 00:24

Ik heb hier toch best wel wat dingen gelezen dat ik denk, tja. Maar het wordt allemaal toegestaan en het topic loopt niet uit de hand.
Dit lijkt op een voorbeeld topic te lijken!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:13

Flaxe schreef:
Ik heb hier toch best wel wat dingen gelezen dat ik denk, tja. Maar het wordt allemaal toegestaan en het topic loopt niet uit de hand.
Dit lijkt op een voorbeeld topic te lijken!

Dat komt omdat het echt niet allemaal zo erg is als iedereen soms roept :+

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:47

Mogelijk komt dat omdat nu de modjes eens een keer op hun handjes zijn gaan zitten ipv de Bokkers.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:58

De heer Dorknoper ambtenaar te Rommeldam,en ,als er toendestijds internet geweest was, zeer waarscheinlijk forum mod,zou gezegd hebben.

Citaat:
"Wij, ambtenaren, zijn de kwaadsten niet, al denkt men dat soms."

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:31

papagroom schreef:
De heer Dorknoper ambtenaar te Rommeldam,en ,als er toendestijds internet geweest was, zeer waarscheinlijk forum mod,zou gezegd hebben.

Citaat:
"Wij, ambtenaren, zijn de kwaadsten niet, al denkt men dat soms."

_O-

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:50

Bij zelfregulatie, hoe zien jullie dat voor je? Is het tijd om in te grijpen als het bij één pagina niet is opgelost, of pas bij 10? En zitten jullie (ook als je TS bent en niet "met popcorn" zit te lezen om te kijken waar het heen gaat) erop te wachten om het moddergooien zoveel pagina's te lezen, of moeten we wachten tot het is opgelost, en dan 10 pagina's opschonen? Want daar waar zelfregulatie nodig is, gaat het meestal niet echt ontopic. Is sneller ingrijpen dan niet een betere oplossing, en gewoon verzoeken het via de PB uit te praten?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:54

Waarschijnlijk als mensen leren dat ze ook ergens 'overheen' kunnen lezen, zal het allemaal best wel meevallen..

Topics die je echt offtopic laat gaan, zullen zichzelf ook wel reguleren, en anders laat je ze lekker ontsporen, waarom zou dat eigenlijk niet kunnen?
Het enige wat je dan moet veranderen is dat men niet meerdere dezelfde topics mag openen (want ja, als jouw topic ontspoort en je wil toch wel je vraag/opmerking besproken zien,dan moet je gewoon weer opnieuw beginnen)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:00

Topics die echt offtopic gaan, en waar met modder gegooid wordt, vind ik geen fijne topics.
Dat zijn topics die ik dan ook niet meer blijf volgen.
Dus ik vind het dan juist wel fijn, als er wordt verzocht ontopic te blijven. :)
Bovendien heb je kans, dat als iemand een serieus antwoord geeft wat ontopic is, dat helemaal wegvalt in alle andere offtopic reacties.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 19-09-12 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:05

Topics gaan zo snel per dag, 2 dagen later is alles al weer anders en zijn topics al niets meer waard, zijn ze al weg gezakt, dus zelfregulatie gaat al door de klok die doortikt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:08

Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor topic dat het is. Is het een serieus onderwerp (psychische problemen/ziektes/thuissituaties) dan zul je sneller moeten ingrijpen dan bij de luchterige onderwerpen.
Bovendien kunnen, net als hier, de modjes een beetje sturen als privepersoon, niet als mod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:12

Angela schreef:
Bij zelfregulatie, hoe zien jullie dat voor je? Is het tijd om in te grijpen als het bij één pagina niet is opgelost, of pas bij 10? En zitten jullie (ook als je TS bent en niet "met popcorn" zit te lezen om te kijken waar het heen gaat) erop te wachten om het moddergooien zoveel pagina's te lezen, of moeten we wachten tot het is opgelost, en dan 10 pagina's opschonen? Want daar waar zelfregulatie nodig is, gaat het meestal niet echt ontopic. Is sneller ingrijpen dan niet een betere oplossing, en gewoon verzoeken het via de PB uit te praten?

Tja, en dit is nou de reden waarom zelfregulatie zo moeilijk werkt op bokt. Zelfregulatie werkt niet binnen 1 pagina, het kan best zijn dat het er op een gegeven moment in een snellopend topic heet aan toe gaat, gaat dat dan zo voor een uurtje dan ben je al 15 pagina's verder. Je kan niet zeggen 'je hebt 10 pagina's om het optelossen, anders gaan wij gummen' want dan doe je heel het effect te niet. Dan kan je net zo goed direct een slotje doen, want het effect is hetzelfde: je lost het probleem niet op, je gumt alleen en schuift het voor je uit. Laat mensen lekker pittig discussiëren, of dat nou 1, 5 of 50 pagina's wordt. Met zelfregulatie komt het uiteindelijk weer terug ontopic, maar daar kan best 15 pagina's over heen gaan (zeker, zoals ik eerder zei, in een snellopend topic).

Met het achteraf gummen negeer je compleet wat bijna 50% van alle posts in dit topic zegt: de softe babyachtige aanpak waarmee er met discussies om gaat. Dingen die de wet overtreden horen verwijderd en gegumd te worden, echter verder dan dat hoort er imo, in de regel, niet gegumd te worden. Uitzondering kan zijn wanneer de gebruiker dit zelf vraagt of wanneer er privé gegevens worden gedumpt. Laat volwassen mensen als volwassen mensen met elkaar communiceren.

Ik ben erg blij dat je mogelijkheden onderzoekt, maar zelfregulatie staat helaas haaks op het huidige bokt beleid. Je kan niet even voor het gemak 1 topic aanwijzen voor zelfregulatie, en er dan met een tellertje naast gaan zitten om te kijken hoeveel pagina's het duurt om iets weer terug te krijgen. Zelfregulatie is cultuur, een cultuur die helaas systematisch ontmanteld is op bokt. Het kost meer dan 1 'test-topic' om dat terug te krijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:18

Mwoah, ik zou het toch redelijk irritant vinden als ik een vraag stel en het in plaats daarvan een reltopic wordt waar ik nauwelijks nog bij kan lezen, en als ik na 20 pagina's herhaaldelijk heb gevraagd of we weer ontopic kunnen want ik wil graag een antwoord op mijn vraag dan heb ik daar ook geen zin meer in :') In dat geval zou ik het fijn vinden als er al eerder een mod heeft ingegrepen.
Een ander verhaal wordt het als de TS ook mee gaat in de 'heftige discussie'.

Ik vraag me trouwens af wat men zo schokkend vond aan het abortus topic? Ik heb me hooguit geërgerd aan sommige posts, maar schokkend? Nee, niet echt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:26

Magrathea schreef:
Mwoah, ik zou het toch redelijk irritant vinden als ik een vraag stel en het in plaats daarvan een reltopic wordt waar ik nauwelijks nog bij kan lezen, en als ik na 20 pagina's herhaaldelijk heb gevraagd of we weer ontopic kunnen want ik wil graag een antwoord op mijn vraag dan heb ik daar ook geen zin meer in :') In dat geval zou ik het fijn vinden als er al eerder een mod heeft ingegrepen.
Een ander verhaal wordt het als de TS ook mee gaat in de 'heftige discussie'.

Ik vraag me trouwens af wat men zo schokkend vond aan het abortus topic? Ik heb me hooguit geërgerd aan sommige posts, maar schokkend? Nee, niet echt

Daar hebben wij het in de inmiddels gesloten topics ook over gehad. Alles is subjectief. Wat de één kwetsend of schokkend of pijnlijk of lachwekkend vindt, vindt een ander weer niet. Dat is dat grijze gebied. :D En wanneer wordt er dan ingegrepen door een moderator? N.a.v. tems? Maar worden die tems dan "onderzocht" of "beoordeeld" ?
Ik vind het prima als een moderator ingrijpt omdat men "teveel offtopic" gaat (groene hulk), maar ik vind de eventuele straf/waarschuwing vaak erg belerend en kinderachtig en daarom ergerlijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:32

Electra63 schreef:
Ik vind het prima als een moderator ingrijpt omdat men "teveel offtopic" gaat (groene hulk), maar ik vind de eventuele straf/waarschuwing vaak erg belerend en kinderachtig en daarom ergerlijk.

Maar wat doe je dan, als ondanks de groene balk, er toch elke keer offtopic wordt gegaan.
Niet alleen in dat topic maar in alle topics.
En dan misschien ook nog vaak door dezelfde mensen.
Het gaat dan net als bij kinderen, zolang er geen strafstoeltje is, maakt de waarschuwing geen enkele indruk. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:33

Voor zover ik weet werden er alleen meningen geuit in deze topics, geen radicale standpunten verkondigd, en ook geen pro-life betogen geplaatst...
Een nette discussie imo.

Iedereen heeft t.a.t. de keuze om een topic wel of niet aan te klikken. Als ik dus een onderwerp tegenkom dat ik als kwetsend/storend/schokkend ervaar ga ik dat niet lezen en vervolgens roepen dat ik het allemaal niet kan handelen.

Als er wordt getemd is er dus blijkbaar iemand die het topic/de post als storend ervaart. In dat geval kan er een opmerking geplaatst worden. Komen er meer tems, dan zijn er blijkbaar meer mensen die zich ergens aan storen, andere maatregelen dus.
Komen er daartegen helemaal géén tems, dan is er ook geen reden om topics te gaan sluiten oid. Blijkbaar is er in dat geval niemand die iets als schokkend ervaart o.i.d. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:37

Een topic is er toch voor TS, en niet voor iedereen die daar z'n zegje wilt doen? Moet TS dan maar 15 pagina's rotzooi (offtopic, modder gegooi) lezen om daar 5 nuttige posts uit te halen? Voor mensen met goed bedoelde adviezen is het topic niet 'even' door te lezen (en wellicht laten ze het daarom om ook maar enigzins een advies te geven), en voor TS is het ook niet te volgen. Ik denk zelf dat je bij een dermate grote mogelijkheid tot zelfregulatie krijgt dat iedereen de HK's in duikt, en het informatieve bokt vooral gedomineerd wordt door een paar bokkers die de grootste mond hebben (en zich in de pittige discussies durven te mengen). (maar goed, dat is hoe ik het zie, gewoon als gewone bokker)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:38

Magrathea schreef:

Typisch gevalletje van referentiekader dus.
Ik vind het schokkend an sich dat ruziënde mensen (verbale cyberstoeiers) zo'n taboe zijn terwijl
dingen als topics over abortus,topics voor en door ,al dan niet suicidale,psychiatrische patienten,
bovennatuurlijke toestanden,misbruik etc etc normaal worden bezien.
Wel eens pubers zien cyberstoeien? gaat er een stuk "pittiger"aan toe dan hier.
Bokt is echt het enige forum wat op deze manier functioneert.
Op andere fora zie je idd een zelfregulatie ontstaan,en vaak sneller dan wanneer er een mod aan te pas komt
omdat er geen inhibitie is bij gebruikers.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:45

Angela schreef:

Waarom moet je opschonen? Hoort toch gewoon bij de discussie?
Vaak als er een meningsverschil komt zijn er wel 'omstanders' die ingrijpen en zo niet, wordt het vaak al vrij snel (na max 1-2 pagina's) opgelost, afhankelijk van het onderwerp.
Het zelf laten oplossen lijkt mij zowieso beter, daar leren mensen juist van genuanceerder te zijn in hun opmerkingen omdat ze die anders terug krijgen.
Maar een mod komt na 2 of 3 berichten al het topic binnenstormen, verwijdert de berichten, zet een hulkje neer en de discussie gaat verder, maar dan wel zo dat veel mensen niet zien waar het om gaat en dus niet kunnen of willen ingrijpen of meepraten.
En als mensen een shut-up van een mod krijgen zijn ze eerder geneigd daar een grote bek op te geven dan in te zien dat ze fout zaten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:47

anneliesdj schreef:
Angela schreef:

Waarom moet je opschonen? Hoort toch gewoon bij de discussie?
Vaak als er een meningsverschil komt zijn er wel 'omstanders' die ingrijpen en zo niet, wordt het vaak al vrij snel (na max 1-2 pagina's) opgelost, afhankelijk van het onderwerp.
Het zelf laten oplossen lijkt mij zowieso beter, daar leren mensen juist van genuanceerder te zijn in hun opmerkingen omdat ze die anders terug krijgen.
Maar een mod komt na 2 of 3 berichten al het topic binnenstormen, verwijdert de berichten, zet een hulkje neer en de discussie gaat verder, maar dan wel zo dat veel mensen niet zien waar het om gaat en dus niet kunnen of willen ingrijpen of meepraten.
En als mensen een shut-up van een mod krijgen zijn ze eerder geneigd daar een grote bek op te geven dan in te zien dat ze fout zaten.

Ik vraag me toch echt af waar mensen die ervaringen vandaan halen. 2 of 3 berichten vind ik namelijk zeer sterk overdreven, dat heb ik echt nog nooit gezien.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:48

Magrathea, in dat geval, lijkt het mij, kan een TS zelf een mod waarschuwen en vragen om een slotje. Als TS tenminste niet zelf mee doet.

Het valt mij wel meer op dat een topic even off topic gaat en vervolgens hebben de kemphanen het bij gelegd en verschijnt er een groene balk. :? Om vervolgens door een andere mod gesloten te worden wegens "overleg" "het meermalen off topic gaan" "niet kunnen luisteren" (klinkt erg kinderachtig/denigrerend) en het hele topic verdwijnt. :? :? En dat terwijl de gemoederen weer "normaal" zijn en er wel degelijk weer on topic gereageerd word en nog eens leerzaam ook. Die topic's mis ik steeds meer. Dat vind ik op zijn zachts gezegd zorgwekkend. Even als het "gummen" achteraf. Wat voor een nut heeft zo iets? Ingeval van namen en persoonsgegevens ok, maar verder?

Pubers kunnen er zeker wat van, daar wil ik niet tussen zitten. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:49

Magrathea schreef:
Voor zover ik weet werden er alleen meningen geuit in deze topics, geen radicale standpunten verkondigd, en ook geen pro-life betogen geplaatst...
Een nette discussie imo.

Iedereen heeft t.a.t. de keuze om een topic wel of niet aan te klikken. Als ik dus een onderwerp tegenkom dat ik als kwetsend/storend/schokkend ervaar ga ik dat niet lezen en vervolgens roepen dat ik het allemaal niet kan handelen.

Als er wordt getemd is er dus blijkbaar iemand die het topic/de post als storend ervaart. In dat geval kan er een opmerking geplaatst worden. Komen er meer tems, dan zijn er blijkbaar meer mensen die zich ergens aan storen, andere maatregelen dus.
Komen er daartegen helemaal géén tems, dan is er ook geen reden om topics te gaan sluiten oid. Blijkbaar is er in dat geval niemand die iets als schokkend ervaart o.i.d. :)

Dan ga jij ervan uit, dat alle tems geplaatst worden omdat een gebruiker iets als schokkend/storend ervaart, terwijl het misschien een onderdeel van een vete is en er getemd wordt door bijv. vriendjes? Of is die gebruiker misschien erg gevoelig en moet een ander daar onder "lijden"? Allemaal subjectief, in mijn ogen.
(behalve natuurlijk bij vloeken/bedreigingen/rascistisch).

Mika,
Misschien is het inderdaad vervelend als er (vaak) offtopic wordt gegaan. Maar dan nog ligt het aan het topic/onderwerp.
Als iemand een vraag stelt over koliek en het gaat 2 bladzijden verder over de bruiloft van de buurman is het vervelend, maar vaak zijn de offtopic-berichten nog wel aanverwant aan de oorspronkelijke vraag en gebeurt het offtopic gaan bij langlopende onderwerpen, waar nog maar een klein groepje gebruikers in reageert. Dan kan je IMO gewoon een groene hulk plaatsen of zelfregulatie laten toepassen, maar een waarschuwende mail waarin je als een kleuter wordt toegesproken vind ik (eerlijk gezegd) irritant.

Ik vind het allemaal zeer overtrokken en ik krijg soms de indruk dat iemand een doodzonde heeft begaan als je de PB leest. (eigen ervaring).
Tevens is mijn ervaring, dat men wel degelijk bepaalde bokkers dan volgt. Ik heb namelijk ook wel eens een waarschuwende mail ontvangen met een rijtje uitspraken van mij in verschillende topics over een bepaalde periode. Volledig uit de context getrokken, verschillende onderwerpen en dan met een opmerking dat je vooral geen "one-liners' mag plaatsen (doe ik zelden) en vooral de tijd moet nemen om je berichten goed te overdenken voordat je deze plaatst en anders moet je maar niets plaatsen.
Eerlijjk gezegd: daar zakt mijn broek vanaf!!

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:50

Misschien een slotje inbouwen zodat een TS het topic op slot kan gooien en daarnaast het een of ander aanpassen zodat niet meteen weer hetzelfde topic word geopend van ellende.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:53

Ik vraag me ook heel erg af,wat er tegen off topic is,hier vloeien juist vaak de meest interessante discussies uit voort,in een RL gesprek kom je ook van het ene onderwerp in het andere.........
Zo zou je een topic kunnen openen over een bepaald paard,en terecht kunnen komen bij een ander,met de zelfde vader.......niets mis mee toch.......

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:57

Shellyke schreef:
Misschien een slotje inbouwen zodat een TS het topic op slot kan gooien en daarnaast het een of ander aanpassen zodat niet meteen weer hetzelfde topic word geopend van ellende.

Dat wordt 'm systeemtechnisch al helemaal niet. Ingewikkeld, iets met modrechten..
Bovendien krijg je dan van die topics waarin de TS de waarheid over zijn/haar eigen handelen niet onder ogen wil/kan zien (denk aan 23/7 op stal en het dan raar vinden dat paard asociaal is naar andere paarden, een pessoabit erin hangen terwijl er niet eens eerst fatsoenlijk les is genomen, een veulen kopen als eerste eigen paard na 1 jaar manege ervaring zonder eerst informatie in te winnen etc) waarbij er dan maar gelijk een slotje op wordt gegooid, terwijl het hier juist waardevol kan zijn voor de TS om in te leren zien dat zijn/haar handelen echt not done is. Of de TS het topic nog zelfs maar aanklikt is een tweede :+ maar toch

@ PG Offtopic is vervelend als het een discussietopic is over bijvoorbeeld algemeen spoorgebruik. Iemand die hier graag meerdere meningen, voor en nadelen over leest heeft geen behoefte aan ervaringen met spoor merk X en dat paard van gebruiker A er zo lekker mee loopt en dat webshop Q zo traag levert terwijl gebruiker B de sporen snel nodig heeft voor de wedstrijd van zondag, want daar heeft ie al zo lang naar uitgekeken, eindelijk volgende winstpunt bla bla bla.

Snap je? :)