Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:47

Jannepauli schreef:
Ik heb dit topic enigzins 'diagonaal' doorgelezen, dus het kan zijn dat ik iets gemist heb. Maar ik vroeg me af: als healing|reading| aanverwante zaken niet onder 'Medisch' mag staan en gezien de verontwaardiging ook niet in de 'Huiskamer'.. waar moet het dan wel onder gerubriceerd worden? Zijn daar al concrete voorstellen door de posters hier voor gedaan?

Wat mij betreft hoeven reading en healing helemaal geen forum te krijgen in het paardendeel, het valt voor mij onder boerenbedrog.
Ik vermoed dat de reader en healers daar zelf wel anders over denken, en zij hebben natuurlijk ook een stem. Ik vermoed dat zij zich nog wel zouden kunnen vinden in "Ervaringen en diensten"?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:08

Vooropgesteld dat ik geen enkele affiniteit heb met met een aantal zweverige therapieën en aanbevelingen, vraag ik me oprecht af of Bokt persé het voortouw moet nemen in het censureren van dit soort zaken. Op zich lijkt het me een goed idee om een nieuw topic waarin iemand zich aanbiedt als reader of healer, te plaatsen onder Ervaringen en Diensten. Dat is de makkelijke kant van het verhaal en ik zou me kunnen voorstellen dat het beheer zich daarin kan vinden.
Maar het wordt natuurlijk vele malen ingewikkelder als iemand voor zijn|haar zieke paard een topic opent onder 'Medisch' en daar wordt door - laat ik het even op één hoop gooien - alternatievelingen op gereageerd. Ik denk niet dat het beheer ervoor te porren is om dan te censureren en zich een oordeel aan te matigen over eventuele voorstellen die op dat gebied gedaan worden. Het lijkt me dan toch meer op z'n plaats dat lezers van een dergelijk topic die zich niet in 'alternatieve therapieën' kunnen vinden dat zelf met argumenten kunnen inbrengen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:19

Jannepauli schreef:
Ik denk niet dat het beheer ervoor te porren is om dan te censureren en zich een oordeel aan te matigen over eventuele voorstellen die op dat gebied gedaan worden. Het lijkt me dan toch meer op z'n plaats dat lezers van een dergelijk topic die zich niet in 'alternatieve therapieën' kunnen vinden dat zelf met argumenten kunnen inbrengen.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens, ik denk dat ze daar wel voor te porren zijn. Misschien niet nu, en misschien ook niet voor echt censuur (als in wegwissen), maar zoals zo veel zaken hier op Bokt.. als zich ooit eens een serieus incident voordoet waaruit blijkt dat verantwoordelijkheid hierin negeren op lange termijn onhandig is, zal er wel eens een standpunt van komen.

Die rol hoeft ook niet actief te zijn, een duidelijk standpunt op de juiste plek formuleren lijkt me eigenlijk wel te volstaan, gezien er inderdaad altijd wel mensen in dat soort topics zullen gaan verwijzen naar dat standpunt, of hun eigen mening er over gaan neerschrijven.

En medische topics die uitdraaien op voornamelijk gepraat over alternatief behandelen, die kan je nog altijd verzetten naar bijvoorbeeld 'Ervaringen en diensten' bij gebrek aan zinvolle medische inhoud.

Jannepauli

Re: Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:58

Of Bokt ooit verantwoordelijk gesteld zou kunnen worden als er iets daadwerkelijk van de rails loopt, is maar de vraag natuurlijk. Maar wellicht is het een idee als er in het medische charter een aanvulling komt door bv te melden dat men zich terughoudend opstelt vwb alternatieve therapieën. Daar is toch wel een mooi tekstvoorbeeldje van te maken?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:48

Waarom zou Bokt zich niet aan de Nederlandse wet kunnen conformeren, wat betreft veterinaire behandelingen, misschien behalve diagonaal ook eens horizontaal lezen, dan kom je de goede redenen waarom bokt het voortouw zou kunnen nemen in tenminste het ontmoedigen van kwakzalverij vanzelf tegen.
Nu mag je dus met reading, heling, oorkaars en roeptoeter onder medisch wel je ei kwijt
maar commentaar wordt niet op prijs gesteld, een topicje anti-kwak mag nog net, maar in vrijwel ieder ander topic mag je al dan niet je eigen kunstje promoten.
Als je wat breder dit topic had gelezen dan had je gezien dat het medisch forumhandvest recent is aangepast.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:14

.. maar niet aangepast in de zin zoals ik noemde, namelijk door een waarschuwing af te geven of een voorbehoud te maken vwb alternatieve handelingen als reading, healen etc.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:20

Dat voorstel is al lang gelden gedaan...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:31

NickAltena schreef:
Waarom zou Bokt zich niet aan de Nederlandse wet kunnen conformeren, wat betreft veterinaire behandelingen, misschien behalve diagonaal ook eens horizontaal lezen, dan kom je de goede redenen waarom bokt het voortouw zou kunnen nemen in tenminste het ontmoedigen van kwakzalverij vanzelf tegen.
.

Oh, nog niet gemerkt? Bokt staat boven de wet. In ieder geval wat de wetgeving over persoonsgegevens aangaat, dus waarom niet ook wat betreft veterinaire behandelingen etc?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:10

Daar snijdt je me wat aan, Kuggur. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:30

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:41

En wat vinden jullie dan van homeopathie, bag, en testen? Ook kwakzalverij of niet?
Ik weet niet hoezeer al die mustjes en de hele hardstikkedij echt werken, maar als je dat gebruikt en het werkt, dan werkt het gewoon (misschien niet bij iedereen, maar dat is met de reguliere geneeswijze ook). En trouwens, wij bestaan enkel uit atomen en moleculen, en die kunnen niet ziek worden toch? (behalve natuurlijk door radioactiviteit).
En trouwens, nog over dat testen (dat de meesten van jullie waarschijnlijk ook als toverkunsten zien), het werkt echt, maar er zijn maar weinig mensen die het goed kunnen en er lopen ook veel charlatans tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:45

Hoezo het werkt...je gaat mij toch niet wijsmaken dat zo iemand weet wat hij doet? Suggestie voor de baas wellicht..paard mankeert wellicht wel niets of wordt slecht gereden...maar wat er verknalt wordt zien ze niet en komen ze wellicht later dan nog wel een keer achter...

Homeopathie voor zaken die niet levensbedreigend zijn, die wellicht een steun voor het immuunsysteem zijn..met verder alle andere gezondheidsmogelijkheden in acht nemende...

Ik weet niet wat bag is, maar ik denk bach bloesem therapie bedoel je?? Daar geloof in niet zo in..nee...ik denk dat je een onzeker paard zekerder kan maken door er anders mee om te gaan en zijn levensomstandigheden te verbeteren...niet met een druppel olie over zijn voer...maar dat er olieën zijn die bacteriologisch werken daar geloof ik wel in...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:49

De eigen markt hier heeft ook een rijk aanbod hoor..
Op de eerste 3 blz van 'overige diensten'

OP de eerste 3 van 'verzorgingsproducten'

enzovoort..
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 29-03-12 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Links verwijderd, advertenties bespreken is NIET de bedoeling!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:51

DeSprinkhaan schreef:
het werkt echt

Nou als daar bewijs voor is kunnen we het onder geneeskunde voegen.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:54

russel schreef:
Hoezo het werkt...je gaat mij toch niet wijsmaken dat zo iemand weet wat hij doet? Suggestie voor de baas wellicht..paard mankeert wellicht wel niets of wordt slecht gereden...maar wat er verknalt wordt zien ze niet en komen ze wellicht later dan nog wel een keer achter...

Homeopathie voor zaken die niet levensbedreigend zijn, die wellicht een steun voor het immuunsysteem zijn..met verder alle andere gezondheidsmogelijkheden in acht nemende...

Ik weet niet wat bag is, maar ik denk bach bloesem therapie bedoel je?? Daar geloof in niet zo in..nee...ik denk dat je een onzeker paard zekerder kan maken door er anders mee om te gaan en zijn levensomstandigheden te verbeteren...niet met een druppel olie over zijn voer...maar dat er olieën zijn die bacteriologisch werken daar geloof ik wel in...

Mijn moeder deed dat werk (nu gestopt omdat we zijn verhuisd), en ik heb zelf gemerkt dat mijn broertje uitslag had, zij teste dat het niet alleen allergie was maar ook iets viraals, de doktor niet met het laatste eens was, en de rest van de familie mooi twee weken later dezelfde uitslag hadden.
En het lijkt me sterk dat we allemaal voor het zelfde allergies zijn.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:55

En trouwens ooit zelf naar een goede homeopaat geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:58

Daar komt de aap uit de mouw..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:03

DeSprinkhaan schreef:

Ja hoor. Maar het werkte niet (uiteraard).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:46

Ik heb vandaag eens zitten neuzen in oudere posten van me, viel me op dat ik al jaren duidelijk maak waar het om gaat. Vaak is zo'n topic op slot gegaan en later weer open met het verzoek toch vooral respectvol te reageren. Gebruik de zoekfunctie maar eens op Q koorts, hartwormen en aanverwante 'diagnoses' niet gesteld door een dierenarts maar wel meldingsplichtig.

Over die Q koorts
Q koorts is vele malen besmettelijker dan rhino en influenza en droes samen, en coxi is genoeg om de rest van je leven plezier te houden. Paarden zijn gewoon mazzelaars ze kunnen er gewoon zonder enig symptoom of ziekteproces van te ondervinden anti-stoffen op maken, net als de 60% humane mazzelaars. De pechvogels onder de mensen hebben pech, helaas moeten die tussen de 1,5 en 4 jaar aan de medicatie die geen kattepis is en dan hopen dat het vertrokken is. Of zouden we nu kunnen denken dat gerommel met bacteriën bij het make van de zogenaamd werkzame nosoden van deze peut nu met de gebakken peren zitten In alle landen is weren met dit soort bacteriën echt uiterst streng geregeld en hopla, hier komt een kant en klaar middel op de markt, herkomst onbekend en garantie tot de hoek. Gezien het risico per voorkomende enkele bacterie al genoeg is voor besmetting is zelfs verdunnen een risico, er zou zomaar een besmettelijk deeltje in een verdunning achter kunnen blijven.
Zo zou ik best kunnen denken, maar in werkelijkheid is het gewoon enorm minachtend voor de mensen die zelf q koorts gevolgen ervaren en al de boeren die hun vee afgemaakt zagen worden, terwijl het met wat drupjes of korreltjes zo de wereld uit kan zijn. hoe onethisch om dat aan mens en dier te onthouden door hier niet over te publiceren!

Een paard wordt zeker aan gedacht als mogelijke bron voor q koorts, uit recent onderzoek op placenta's bleek dat 7% van de paardenplacenta's positief was op q koorts, paarden mankeerden zelf niets, maar er zit niemand te wachten op een mogelijke q koorts bron!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:53

DeSprinkhaan schreef:

Laten we het over paarden hebben....
Waarmee ontworm je je paard als dat nodig is ?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:58

Is er dan wel een bewijs dat de reguliere geneeskunst voor 100% werkt? Er zijn genoeg ziektes waarbij de reguliere geneeskunst ook maar 1 op de 2 keer werkt. Maar dat is dus wel echte geneeskunst?
En de homeopathie waar het ook 1 op de 2 keer werkt, dat is dus geen geneeskunst?

Russel: hoezo daar komt de aap uit de mouw? toevallig omdat mijn moeder homeopath is, praat ik alles na? bedoel je dat? Ik ben echt niet van plan alles na te praten en heb er vroeger ook over zitten tweifelen, over al die dingen die mijn moeder deed, ben onderhand van die tweifel af omdat ik het zelf gemerkt heb. En jij, wie praat jij na, de vereniging tegen kwakzalverij?
Sorry als ik aanvallend doe, heb een slecht humeur vandaag

Bandina: dan snap je niets van homeopathie

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:58

NickAltena schreef:
DeSprinkhaan schreef:

Laten we het over paarden hebben....
Waarmee ontworm je je paard als dat nodig is ?

Eh.. gewoon, een ontwormingsmiddel.
Ps: met die vraag bedoelde ik zowel voor jezelf als voor je paard

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:01

DeSprinkhaan schreef:
Is er dan wel een bewijs dat de reguliere geneeskunst voor 100% werkt? Er zijn genoeg ziektes waarbij de reguliere geneeskunst ook maar 1 op de 2 keer werkt. Maar dat is dus wel echte geneeskunst?
En de homeopathie waar het ook 1 op de 2 keer werkt, dat is dus geen geneeskunst?

Sprinkhaan, je zit per ongeluk in het verkeerde topic denk ik, dit is forumzaken, er is wel een lijn op medisch waar de bedoeling is dat er wordt gediscussieerd over kwakzalverij [MD] Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:09

DeSprinkhaan schreef:
Bandina: dan snap je niets van homeopathie

Toen inderdaad niet nee, maar ondertussen ben ik ouder en wijzer ;) .
En erg blij met een huisarts die me medicatie voorschrijft die gaat werken ongeacht of ik het snap of niet, en of ik het geloof of niet.

ps: ja, ik ben me er van bewust dat 'werken' hier niet wil zeggen 'voor iedereen' of 'in alle omstandigheden'. Maar, dat weet de behandelende geneesheer ook, dus dat is kwestie van die zijn beroep te laten uit oefenen (en dus terug te gaan als iets niet gaat zoals verwacht).

Over het hoe en wat van homeopathie staat hierboven en in een paar andere topics nu wel genoeg, ga ik niet meer opnieuw op antwoorden.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:12

Inderdaad...laten we dat in deze lijn maar niet doen.
Ik kan je de vraag wel in de andere lijn opnieuw stellen sprinkhaan...dan kan je daar antwoord geven en zullen we er eens over "kletsen" zodat je je eigen denkwijze ook duidelijk kan maken