Chiqa schreef:Dan is het dus verder toch niet intressant Yamcha?
Wil je dat even uitleggen, ik begrijp je even niet geloof ik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
slimmerik schreef:Dan tem je toch of je gaat naar de politie? Iemand die zoiets echt overkomt die maakt er werk van imo.
Yamcha schreef:Wil je dat even uitleggen, ik begrijp je even niet geloof ik
Chiqa schreef:slimmerik schreef:Dan tem je toch of je gaat naar de politie? Iemand die zoiets echt overkomt die maakt er werk van imo.
![]()
![]()
Naar de politie met wat gekissebis op bokt?
Wist niet dat ze daar tijd voor hadden.
slimmerik schreef:Dan tem je toch of je gaat naar de politie? Iemand die zoiets echt overkomt die maakt er werk van imo. Sommige mensen kruipen wel erg snel in slachtofferrol.
Af en toe weet ik gewoon niet meer wat ik nog geloven moet hoorAls men zó ver gaat, vraag ik me af wat iemand (slachtoffer) nog überhaupt op een forum doet....
slimmerik schreef:Neuh joh, niet op bokt. Maar Barmat schreef dat ze dreigbrieven kreeg, nachtelijke telefoontjes met doodsbedreigingen en weet ik het wat al niet meer.....
Barmat schreef:edit: En bij bovenstaande "Tenzij.... tja laat maar..." hoef je niet suggestief te gaan lopen doen, ik neem aan dat we allebei niet willen dat ik verder een boekje ga opendoen?
Barmat schreef:Chiqa: Ik had deze opmerking nooit geplaatst als Slimmerik niet dat zinnetje had getikt
Echwel schreef:Soms dreigen bokkers zelfs met de politie(vraag me nog altijd af of ze aan de deur gaan vragen of ik Echwel ben, kan ik echnie antwoorden) om werkelijk niets..
Ach af en toe een pbtje met de vraag of je de deur al weer uit kunt of dat je na 2 jaar nog steeds moet wachten zegt genoeg over de dreiging die sommigen maken
Alane schreef:Echwel schreef:Soms dreigen bokkers zelfs met de politie(vraag me nog altijd af of ze aan de deur gaan vragen of ik Echwel ben, kan ik echnie antwoorden) om werkelijk niets..
Ach af en toe een pbtje met de vraag of je de deur al weer uit kunt of dat je na 2 jaar nog steeds moet wachten zegt genoeg over de dreiging die sommigen maken
Die gaan niet vragen of je Echwel bent...
Maar als je naam en adres bekend zijn kan aangifte bij oplichting of bedreiging voldoende zijn.. en bokt bewaard alles (anders printknop gebruiken)
Dat was in het door mij aangehaalde voorbeeld voldoende om de niet-bokker te laten winnen.
Alane schreef:Die gaan niet vragen of je Echwel bent...
Maar als je naam en adres bekend zijn kan aangifte bij oplichting of bedreiging voldoende zijn.. en bokt bewaard alles (anders printknop gebruiken)
Dat was in het door mij aangehaalde voorbeeld voldoende om de niet-bokker te laten winnen.
Citaat:Laster is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van zaken te beschuldigen welke onwaar zijn. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.
De motieven verschillen, maar kunnen vaak gezocht worden in wraak, of frustratie na het beëindigen van een relatie.
wetb. strafrecht schreef:1.Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of geldboete van de vierde categorie.
2.Ontzetting van de in art. 28, 1e lid, onder 1 en 2, vermelde rechten kan worden uitgesproken.
Citaat:Smaad is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging of dat te goeder trouw kon worden aangenomen dat deze feiten waar zijn en dat het algemeen belang vereiste dat de feiten naar buiten werden gebracht. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer.
Smaadschrift is smaad door het publiceren van tekst of afbeeldingen. De maximale straf is in dit geval hoger.
wetb. v.Strafrecht schreef:1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift , gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
3. Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.
slimmerik schreef:[Neuh joh, niet op bokt. Maar Barmat schreef dat ze dreigbrieven kreeg, nachtelijke telefoontjes met doodsbedreigingen en weet ik het wat al niet meer..... Kan me niet voorstellen dat je dat over je heel laat komen .....
Tenzij.... tja, laat maar.
slimmerik schreef:Heb je dat toen in vertrouwen verteld. Had gehoopt dat je dat niet zou beschamen.
KiWiKo schreef:slimmerik schreef:[Neuh joh, niet op bokt. Maar Barmat schreef dat ze dreigbrieven kreeg, nachtelijke telefoontjes met doodsbedreigingen en weet ik het wat al niet meer..... Kan me niet voorstellen dat je dat over je heel laat komen .....
Tenzij.... tja, laat maar.
jij bent toch ooit eens ernstig bedreigd? althans dat heb je me verteld
Alane schreef:Is ook geen bedreiging.... of oplichting.
Velen onderschatten wat de impact kan zijn van wat ze schrijven, openbaar of per pb....