van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:05

c_alsemgeest schreef:
wanneer je aan een forum deel neemt mag er imo wel verwacht worden dat er leesbaar geschreven wordt.
Breezah taal mag niet, onleesbare teksten door spelfouten mag niet... Onleesbare teksten vol gramaticale fouten en vol van moeilijk foutief gebruikten woorde (bv geheel misplaatste context) mag dus wel?

Maar dat was niet de insteek van je topic toch? Het ging over overdreven formeel taalgebruik en dat het neerbuigend over kan komen. Maar na zo'n 10 antwoorden van FaberSmid hierop lijkt het voor mij in ieder geval duidelijk dat hij het niet doet om uit de hoogte te doen of zich beter voor te doen maar dat hij simpelweg niet anders kan.
In de context van dit topic is het dus niet nodig om hem verder onder vuur te leggen denk ik.

En eens met Mltex, je mag best vragen waar iemand zijn taal geleerd heeft maar je kan dat niet afdwingen.

Janine1990

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:06

Waves, volgens mij was dat wel de insteek van het topic. Al die poespas is toch niet nodig?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:50

mltex schreef:
Sinds wanneer moet iemand daar verantwoording over afleggen?
De manier waarop is ronduit onbeschoft.

Pfff doe ff rustig zeg.
Ik ken gewoonweg niemand die dergelijk Nederland (nog) onderwijst en mag daar dan best nieuwsgierig naar zijn. Zeker wanneer de persoon in kwestie daar zo omslachtig omheen praat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:55

Heino schreef:
mltex schreef:

Pfff doe ff rustig zeg.
Ik ken gewoonweg niemand die dergelijk Nederland (nog) onderwijst en mag daar dan best nieuwsgierig naar zijn. Zeker wanneer de persoon in kwestie daar zo omslachtig omheen praat.

Ik begin me onderhand exact hetzelfde af te vragen... En ik heb wel eens onbeschoftere uitspraken gelezen hier op bokt.
Ik denk dat het vooral nieuwsgierigheid is, die onbeantwoord blijft en frustratie oplevert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:00

Waves schreef:
Ik vind het een beetje erg op de man gaan nu. Het moge nu toch wel duidelijk zijn dat FaberSmid zo schrijft omdat hij niet anders kan of geleerd heeft.
Ik krijg althans niet de indruk dat hij zo om kan schakelen naar Jip en Janneke taal als hij dat zou willen. Dan moeten we dat ook accepteren en gewoon niet lezen als je je er zo aan stoort.

mltex schreef:

Hier ben ik het volkomen mee eens, ik heb met verbazing de reactie's hier in dit topic naar FaberSmit gelezen en ben van mening dat de toon steeds belachelijker wordt.

FaberSmit schrijft anders dan de gemiddelde bokker, geeft aan waarom hij zo schijft dan is dat toch klaar?
Welke verantwoording moet hij nog meer afdragen? :?

Vind het niet vreemd dat hij verder niet meer inhoudelijk reageert in zo'n heksenketel.
Waarom negeren jullie zijn manier van schrijven niet gewoon als het jullie zo dwars ligt?

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:53

Ik twijfel niet aan FaberSmid's goede intenties, maar zo af en toe lijken zijn (je, als je nog meeleest) zinsconstructies regelrecht afkomstig uit een vertaalmachine. Ook worden verzoeken om iets te verduidelijken vrijwel altijd afgedaan met een variant op 'lees maar terug, het staat er al', terwijl het logisch moge zijn, dat iemand niet om verdere uitleg vraagt, als het uit eerdere posts al duidelijk voor hem/haar was. Tenminste, als ik iemand vraag om iets uit te leggen, betekent dat toch echt, dat ik na aanleiding van eerdere berichten nog vragen heb.
Als iemand dat in een discussie naar boven brengt, wordt het afgedaan met een bericht zoals dat wat Shadow0 geserveerd kreeg.

Waarom is het niet mogelijk om simpelweg aan te geven dat je niet in staat bent om het op een andere manier uit te leggen (bijvoorbeeld omdat Nederlands niet de eerste taal is), in plaats van mensen tegen de haren in te strijken door (onbedoeld en onbewust?) te impliceren dat het ze aan verstand of intelligentie ontbreekt? Ik denk dat op die manier een hoop irritaties kunnen worden voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:06

De uitleg is wat mij betrefd volkomen duidelijk, hij heeft dit zo geleerd, dat jij en wat andere bokkers het niet wíllen aannemen is een tweede punt, maar uitleg is gegeven daaromee zou het afdoende moeten zijn.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:18

Die uitleg wordt HIER gegeven, maar niet in alle andere topics. En volgens mij, is dat een van de redenen geweest om DIT topic te openen.

Nogmaals, veel irritaties hadden wellicht voorkomen kunnen worden als deze uitleg eerder naar boven was gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:51

Dan had je duidelijker moeten zijn Moriman begrijp de ophef niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:20

Chiqa schreef:
Hier ben ik het volkomen mee eens, ik heb met verbazing de reactie's hier in dit topic naar FaberSmit gelezen en ben van mening dat de toon steeds belachelijker wordt.

FaberSmit schrijft anders dan de gemiddelde bokker, geeft aan waarom hij zo schijft dan is dat toch klaar?

Vind het niet vreemd dat hij verder niet meer inhoudelijk reageert in zo'n heksenketel.
Waarom negeren jullie zijn manier van schrijven niet gewoon als het jullie zo dwars ligt?

Misschien is dit een goed voorbeeld van wat er met bokkers gebeurt in dergelijke topics... De frustraties beginnen hier dus ook al de boventoon te voeren. Ik mag hopen dat dat niet de intenties zijn van dergelijke berichten, want laten we wel wezen, FaberSmid (ja Chiqa, dat is met een D) is echt niet de enige op bokt die dat soort dingen doet.
Ik begin af en toe ook het vertaalmachine-idee te krijgen, want waarom is het nodig om terug te verwijzen naar eerdere berichten als er iemand vraagt om opheldering... Is de persoon die ernaar wordt gevraagd dan te lui, of begrijpt hij of zij zichzelf niet????

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:25

Janine1990 schreef:
Chiqa schreef:

Misschien is dit een goed voorbeeld van wat er met bokkers gebeurt in dergelijke topics... De frustraties beginnen hier dus ook al de boventoon te voeren. Ik mag hopen dat dat niet de intenties zijn van dergelijke berichten, want laten we wel wezen, FaberSmid (ja Chiqa, dat is met een D) is echt niet de enige op bokt die dat soort dingen doet.
Ik begin af en toe ook het vertaalmachine-idee te krijgen, want waarom is het nodig om terug te verwijzen naar eerdere berichten als er iemand vraagt om opheldering... Is de persoon die ernaar wordt gevraagd dan te lui, of begrijpt hij of zij zichzelf niet????

Meid ga in therapie met al je frustraties en dwingende vragen/opmerkingen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:26

Sorry, maar dit vind ik pas een opmerking ver beneden de maat. Wat weet jij nu van mij?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:37

Het is altijd grappig vind ik, mensen die het gedrag van andere niet kunnen aanvaarden. En juist dat gedrag zelf gaan vertonen.

Spijtig dat er niet gewoon om kan gegaan worden met elkaar

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:07

Chiqa schreef:
Dan had je duidelijker moeten zijn Moriman begrijp de ophef niet.

Ophef?

Voor mij persoonlijk maakt het niet uit. NU weet ik dat het niet uit de hoogte bedoeld is. Die ene keer dat ik tegen de lees maar terug-muur ben aangelopen in een topic, heb ik mijn schouders opgehaald en ben ik niet verder gegaan met het volgen van dat topic. Waarom zou ik me druk maken? Kost teveel energie :) (wat niet inhoudt dat ik me nooit ergens aan stoor, maar dat is een ander verhaal. Er is verschil tussen iets meteen loslaten en je er actief druk om maken) Leven en laten leven, maar met een onderzoekende geest :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:10

Ik moet trouwens wel zeggen dat een aantal mensen waarover dit topic gaat een stuk "Boktvriendelijker" lijken te praten nu :)

En als FaberSmid nou gewoon meteen helder uitgelegd had waarom hij zo praat en waar hij dat geleerd heeft hadden wij hem mogelijk tips kunnen geven en uitleggen waarom dit taalgebruik niet (meer) past. Dan had dit topic niet tig pagina's hoeven duren. Maargoed, blijkbaar wil FaberSmid niet kwijt waar hij dergelijk Nederlands geleerd heeft dus dat blijft dan voor mij ook een raadsel waar ik sceptisch tegenover zal blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:38

lesilla schreef:
Het is altijd grappig vind ik, mensen die het gedrag van andere niet kunnen aanvaarden. En juist dat gedrag zelf gaan vertonen.

Spijtig dat er niet gewoon om kan gegaan worden met elkaar

Nou idd dat zie je ook wel weer in dit topic.

Heino schreef:
En als FaberSmid nou gewoon meteen helder uitgelegd had waarom hij zo praat en waar hij dat geleerd heeft hadden wij hem mogelijk tips kunnen geven en uitleggen waarom dit taalgebruik niet (meer) past.

Waarom offtopic gaan voor zoiets onbenulligs? Waarom kunnen deze bokkers niet gewoon over de reacties van faberSmit heenlezen of ze laten voor wat het is?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:45

Chiqa schreef:
Waarom offtopic gaan voor zoiets onbenulligs? Waarom kunnen deze bokkers niet gewoon over de reacties van faberSmit heenlezen of ze laten voor wat het is?

Als dit in een RT-D-topic was genoemd, was het inderdaad offtopic geweest. Maar dit topic is er speciaal om geopend dus echt off-topic kun je het niet noemen. (Niet speciaal over Fabersmid, maar wel over de manier van reageren.)
Als je de berichten terugleest, zul je ook veel uitleg tegenkomen waarom mensen deze manier van reageren een probleem vinden. En waar je hier en daar een bericht nog wel kunt overslaan, zijn er topics die zo ongelofelijk vol staan met moeilijke woorden en formeel taalgebruik dat ze gewoon niet meer toegankelijk zijn.
Veel mensen geven het aan dat ze het erg jammer vinden dat in wezen interessante discussies zo verzanden in iets dat niet meer te lezen is. Dat is toch een hele begrijpelijke en terechte klacht?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:52

Shadow0 schreef:
Veel mensen geven het aan dat ze het erg jammer vinden dat in wezen interessante discussies zo verzanden in iets dat niet meer te lezen is. Dat is toch een hele begrijpelijke en terechte klacht?

Dit ja. Ik kan dat formele taalgebruik best volgen, maar dit is mijn ontspanning, niet mijn studie of wat dan ook. Dan heb ik ook geen zin om me door onnodig formeel taalgebruik heen te worstelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:57

Janine1990 schreef:
Chiqa schreef:

Er wordt heel vaak 20 keer om dezelfde uitleg gevraagd, ik vind dan ook dat je maar even terug moet lezen.

Hoe dan ook, ik verlaat dit topic ook, ik vind dit te persoonlijk en aanvallend worden.
Heino schreef:
Ik moet trouwens wel zeggen dat een aantal mensen waarover dit topic gaat een stuk "Boktvriendelijker" lijken te praten nu :)

En als FaberSmid nou gewoon meteen helder uitgelegd had waarom hij zo praat en waar hij dat geleerd heeft hadden wij hem mogelijk tips kunnen geven en uitleggen waarom dit taalgebruik niet (meer) past. Dan had dit topic niet tig pagina's hoeven duren. Maargoed, blijkbaar wil FaberSmid niet kwijt waar hij dergelijk Nederlands geleerd heeft dus dat blijft dan voor mij ook een raadsel waar ik sceptisch tegenover zal blijven staan.

Dan heb je denk ik gewoon niet goed gelenzen, want mij is het volkomen duidelijk. En volgens mij heb ik ook tips gegeven, waar zeker ook wat mee gedaan is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:04

Dan kan jij me vast vertellen van wie hij dit Nederlands dan precies geleerd heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:06

Dat weet ik dan weer niet (oliebol, ik zou niet meer reageren :D )

Maar weet wel dat hij met de tips echt wel iets gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:20

Yamcha schreef:
Er wordt heel vaak 20 keer om dezelfde uitleg gevraagd, ik vind dan ook dat je maar even terug moet lezen.

Hoe dan ook, ik verlaat dit topic ook, ik vind dit te persoonlijk en aanvallend worden.

Waarom doen bokkers dit vraag ik mij wel eens af.... Commentaar oeverloos herhalen, vragen stellen die tot 4 pagina's terug ook al lang al zijn gesteld, hebben ze het idee dat het dan beter over komt ofzo?
Hun antwoord interessanter is?
Ik krijg echt zo'n meeuwenflats gevoel daarbij en zou ook niet meer de moeite nemen om te reageren,
lees toch eens wat er om je heen staat.

En beetje mensenkennis kom op hoor Fabersmit is een man, positief bedoeld hoor die hoeven niet oeverloos
ellenlang om dezelfde brei heen te draaien om toch duidelijk te zijn.
Als je het mij vraagt ook een stuk duidelijker en plezieriger discussiëren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:14

Volgens mij mis jij de insteek van dit topic volledig Chiqa.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:19

Heino schreef:
Volgens mij mis jij de insteek van dit topic volledig Chiqa.

Dat denk ik ook... ik opende dit topic niet met de reden om iemand te veroordelen op zijn manier van schrijven.
Maar omdat ik wilde weten waarom mensen zo schrijven.
Het staat imo het openbare idee achter een dicussie forum in de weg.
Ik zie nu heel goed terug in de posts van de betreffende auteurs dat zij de schrijfwijzen zeker aangepast hebben.
Dat vind ik persoonlijk prettiger lezen en dicussieren :j
En aangezien zij het wat aangepast hebben lijkt het mij dat ze ook wel wat zagen in onze argumenten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:39

Ik mis geen enkel strekking ik val alleen over het feit dat er de laatste pagina's zo op de man af wordt gereageerd that's all.

c_alsemgeest schreef:
at vind ik persoonlijk prettiger lezen en dicussieren :j
En aangezien zij het wat aangepast hebben lijkt het mij dat ze ook wel wat zagen in onze argumenten?

En jij denkt dat dit door dit topic komt? := Controleer jij schrijfwijzes van andere mensen?