Heino schreef:stef schreef:ik voel me de hele tijd al aangevallen omdat ik me moet verdedigen waarom ik zonder cap rij, terwijl dat gewoon mijn keuze is, en daar wordt ik een beetje moe van, de belerende manier, met artikeltjes en al.
Als ik bekeerd wil worden ga ik wel naar een kerk
Je móet helemaal niets. Maar is het dan heel raar dat ik (en anderen) nieuwsgierig ben naar je beweegredenen?? Als je geen zin hebt dat uit te leggen negeer dit (en andere topics over wel/geen cap dragen) topic dan gewoon. Maar ga nou niet zeiken dat iedereen je aanvalt want dat maak je er zelf van.
En ik ben nog steeds nieuwsgierig naar iemand die me kan uitleggen waarom diegene vind dat men met motorrijden wél een helm op moet en met paardrijden geen cap. Want dat komt op mij ook over als twee maten meten (wat iemand hier al eerder ergens noemde).
En nogmaals, niemand is verplicht zich tegenover mij (of wie dan ook) te verantwoorden (dus doe dat ook vooral niet als het meteen als bekeren opvat), ik ben gewoon benieuwd hoe iemand dergelijke beslissingen maakt. Hoe het komt dat de risicoperceptie van de mensen in dit topic zo ontzettend kan verschillen.
Misschien kan ik een poging wagen.

Over het algemeen rijd ik op mijn motor met veel hogere snelheden als op mijn paard. Daarnaast rijd ik met mijn motor meestal op de openbare weg, dus als ik met mijn motor onderuit ga (helaas spreek ik uit ervaring) dan mag ik van geluk spreken als mijn val niet door een opstakel wordt gebroken, maar dat ik door kan glijden. Met een snelheid van één km/uur glijd je ongeveer één meter over het asfalt; doe je dit zonder leren pak, laarzen en helm dan wil je niet weten hoe jouw lichaam er na 40 meter glijden uit zal zien.
Mijn helm beschermt mijn hoofd bij een impact op een opstakel tot 30 km/u, daarboven is de kans op overleving minimaal.
Zowel paardrijden als motorrijden bevatten onzekere elementen, die (zwaar) lichamelijk letsel of dood tot gevolg kunnen hebben. De mate van dit risico is echter afhankelijk van de manier waarop je de sport uitoefent. Ik race in competitieverband, dus in dit kader is rijden zonder helm voor mij levensgevaarlijk en het rijden zonder cap onverstandig, maar niet direct levensbedreigend! Het dragen van een helm heeft voor mij dus niet dezelfde maatstaf als het dragen van een cap.
Tot zover mijn serieuze uitleg op jouw vraagstelling; geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zonder cap op mijn nieuwe jonge en temperamentvolle paard te stappen.