Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:10

Heino schreef:
stef schreef:
ik voel me de hele tijd al aangevallen omdat ik me moet verdedigen waarom ik zonder cap rij, terwijl dat gewoon mijn keuze is, en daar wordt ik een beetje moe van, de belerende manier, met artikeltjes en al.
Als ik bekeerd wil worden ga ik wel naar een kerk

Je móet helemaal niets. Maar is het dan heel raar dat ik (en anderen) nieuwsgierig ben naar je beweegredenen?? Als je geen zin hebt dat uit te leggen negeer dit (en andere topics over wel/geen cap dragen) topic dan gewoon. Maar ga nou niet zeiken dat iedereen je aanvalt want dat maak je er zelf van.

En ik ben nog steeds nieuwsgierig naar iemand die me kan uitleggen waarom diegene vind dat men met motorrijden wél een helm op moet en met paardrijden geen cap. Want dat komt op mij ook over als twee maten meten (wat iemand hier al eerder ergens noemde).

En nogmaals, niemand is verplicht zich tegenover mij (of wie dan ook) te verantwoorden (dus doe dat ook vooral niet als het meteen als bekeren opvat), ik ben gewoon benieuwd hoe iemand dergelijke beslissingen maakt. Hoe het komt dat de risicoperceptie van de mensen in dit topic zo ontzettend kan verschillen.

Misschien kan ik een poging wagen. ;)

Over het algemeen rijd ik op mijn motor met veel hogere snelheden als op mijn paard. Daarnaast rijd ik met mijn motor meestal op de openbare weg, dus als ik met mijn motor onderuit ga (helaas spreek ik uit ervaring) dan mag ik van geluk spreken als mijn val niet door een opstakel wordt gebroken, maar dat ik door kan glijden. Met een snelheid van één km/uur glijd je ongeveer één meter over het asfalt; doe je dit zonder leren pak, laarzen en helm dan wil je niet weten hoe jouw lichaam er na 40 meter glijden uit zal zien.
Mijn helm beschermt mijn hoofd bij een impact op een opstakel tot 30 km/u, daarboven is de kans op overleving minimaal.

Zowel paardrijden als motorrijden bevatten onzekere elementen, die (zwaar) lichamelijk letsel of dood tot gevolg kunnen hebben. De mate van dit risico is echter afhankelijk van de manier waarop je de sport uitoefent. Ik race in competitieverband, dus in dit kader is rijden zonder helm voor mij levensgevaarlijk en het rijden zonder cap onverstandig, maar niet direct levensbedreigend! Het dragen van een helm heeft voor mij dus niet dezelfde maatstaf als het dragen van een cap.

Tot zover mijn serieuze uitleg op jouw vraagstelling; geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zonder cap op mijn nieuwe jonge en temperamentvolle paard te stappen. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:20

Heino schreef:
Ik val niet steeds in herhaling, mensen beantwoorden mijn vragen ("moeten motorrijders dan ook de vrije keuze krijgen wat betreft helm" en "wat is dan het verschil tussen motorrijden en paardrijden wat betreft gevaren") niet. Ik krijg dooddoeners als "ja dan moet je maar helemaal niet meer paardrijden", "lopen op straat is ook gevaarlijk" als antwoorden. Plus argumenten dat paardrijden minder gevaarlijk is dan motorrijden. Terwijl onderzoeken dat verschil toch echt niet aantonen.

Ik vind het een dooddoener om motorrijden met paardrijden te vergelijken.
De omstandigheden én de snelheden zijn zo verschillend..... de enige overeenkomst kan de helm zijn (mits de ruiter deze gebruikt :D )
Ben eens gevallen met de brommer én eens aangereden met de brommer en deze "vallen" waren totaal niet te vergelijken met alle keren dat ik van een paard of pony ben gevallen. Dat meer dan 2 x is geweest ja, maar gelukkig nog zonder echte schade. Ergste val was met cap, toen ik op mijn rug viel omdat mijn cap ervoor zorgde dat ik mijn val niet kon breken (koprol)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:00

Hé leuk! Daar is ie weer, de capdiscussie.
Zinloos.

Zolang een cap geen wettelijke verplichting is, is het aan iedereen zelf om te besluiten en cap te dragen en wanneer dan wel.

Zo simpel is het.
Je kunt vinden dat het moet, maar dat is een persoonlijke mening. En niet meer dan dat ;)

Persoonlijk vind ik een helm voor fietsers en voetgangers eigenlijk verplicht. Het aantal slachtoffers is vele malen groter dan het aantal slachtoffers onder ruiters. Maar ja.. ook geen wettelijke verplichting ;)

PBA_

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:07

ik ben van menig dat bij ITP wel aan criteria van een cap dragen gedaan kan worden. Al is het alleen maar als voorbeeld functie. Volgens mij was er ooit ingesteld dat foto's in bladen dat ook zouden doen (of dat gebeurd is weet ik niet) puur om een goed voorbeeld te geven. wat houd de ruiters zonder cap eigenlijk tegen om een cap te dragen? Tegenwoordig zijn er zo veel soorten en maten dat er altijd wel een tussen zit die perfect zit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:11

Eigenlijk is het vrij simpel. Ik rij western. Ik draag geen cap als ik vind dat dat kan. Op wedstrijden wordt ik ook geacht een hoed te dragen.

Dus mijn oudere paard, de pony van mijn vriendin, de quarter van mijn vriendin rij ik zonder cap. Mijn jonge paard (nu nog wel met cap). Zodra hij zonder cap gereden kan worden, start ik ook wedstrijden met hem. Mét hoed.

En die keus van wel of niet, is aan mij.
Het is aan ouders om kinderen te verbieden zonder cap te rijden. Het is aan volwassenen om daar zelf een mening over te hebben.

Bovendien vind ik niet dat ik een voorbeeldfunctie moet hebben voor de kinderen van anderen. Dat is aan de ouders zelf. Die moeten ze leren zelf keuzes te maken in het leven. Leren dat drug wellicht niet zo'n goed idee is, alcohol ook gevaarlijk kan zijn, uitkijken in het verkeer etcetera. Ondanks soms voorbij komende slechte voorbeelden. Dat is nu eenmaal de taak van ouders.

Niet de mijne.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:15

en toch kijkt de jeugd naar andere, en luisteren maar half naar hun ouders.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:20

Ja maar ze zijn niet dom.
En ach, het gros rijdt op maneges. En daar is vanwege de fnrs-eisen de cap gewoon verplicht.

Jeugd kijkt ook naar automobilisten, mensen die dom oversteken, fantastische voorbeelden op tv van moordenaars, spelen geweldadige games en zijn desondanks in staan om op te groeien tot heel aardige mensen. Daar zal een voorbeeld van geen cap echt niet aan bijdragen.

Bovendien tast deze cap-moraal mijn keuzemogelijkheid aan. Zolang het niet wettelijk verplicht is bepaal ik dat zelf.

Want wat is het volgende: niet zonder zadel op je paard zitten op bokt. Niet bitloos rijden (als je dat wilt), verplicht een bodyprotector aan?

Nee ik stem nog steeds voor een cap voor fietsers ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:38

De smoesjes die mensen gebruiken waarom ze geen cap gebruiken; "zit in de weg met rijden". Mensenlief, hoe zitten die mensen dan te paard? Ik heb met degelijke zware fluwelen cap op gereden en met nieuwe lichte cap, nergens last van! :o
En dan deze: "met cap kan ik geen koprol maken als ik van mijn paard val..." Ik weet uit ervaring dat je perfecte, razendsnelle koprollen kunt maken met cap op je hoofd...

Ja, de verzekering betaalt, ook als je geen cap gebruikt (misschien dat een enkele verzekering het niet doet, maar dat zal dan een uitzondering zijn.)
En ja, de gemeenschap betaalt als je je verstand kapot valt. En dat terwijl de verzekeringpremies voor ziektekosten al steeds hoger worden. Maar geeft niet hoor, cap is eigen keus he. En we gaan nu even geen appels met peren vergelijken, dus geen gemier over fietsen, motorpakken ed... We hebben het nu over caps. Paardenforum weet je wel. ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:46

Smoesjes? Hoezo dan?
Ik vind het gewoon lelijk. En niet nodig in de meeste situaties waarin ik rij. Dat is geen smoesje. Dat is eigen keus :j

Zoals het altijd overal eigen keus is welke veiligheidsmaatregelen je wilt toepassen als het NIET WETTELIJK verplicht is :D

Dus als jij met een bodyprotector of een harnas zou willen rijden... Be my guest. Prima toch!

Maar bemoei je niet met zaken die mij alleen aangaan zolang het nogmaals geen wettelijke plicht is.

Wil je dat wel: ik zou zeggen begin een groepje, start een refendum, schrijf alle kamerleden aan, ga bij de KNHS iets roepen over hoedjes. Allemaal prima.

Zolang je dat niet geregeld hebt, behoud ik me het recht voor altijd zelf te besluiten of ik een cap draag of niet en wanneer ik dat zinvol vind of niet :j ;)

Funfun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:56

Ik rij altijd met een cap. Het heeft me een keer "gered" toen ik van een "lieve en betrouwbare" paard afviel en op me hoofd lande. Voor mij, is het cap net als een veiligheidsgordel, ik zet het meteen op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:59

Ik snap niet dat mensen uberhaupt "smoezen" nodig hebben voor het zonder kap rijden, dat is niemand zijn of haar zaak.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 02:13

Iemand stapt met of zonder cap op een paard. Prima, maar ik ben zo vrij (eigen keuze) om flauwekul-argumenten aan de kaak te stellen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 02:35

Ik voel me niet veilig zonder dus ik draag hem altijd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 04:35

Zoolgangster schreef:
Iemand stapt met of zonder cap op een paard. Prima, maar ik ben zo vrij (eigen keuze) om flauwekul-argumenten aan de kaak te stellen.

en een ander is zo vrij om te zeggen dat je je niet moet moeien of in eerste instantie te zeggen dat dat jouw zaken niet zijn als je "waarom niet" vraagt. :+ Et voila, cirkeltje rond. :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:43

:D precies Ayasha ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:10

Is het argument dat in het verkeer meer slachtoffers vallen wel in verband gesteld met het aantal slachtoffers na een val van een paard? Ik begrijp namelijk wel dat er meer slachtoffers in t verkeer vallen omdat ernou eenmaal meer mensen op straat lopen of fietsen dan paardrijden.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:41

Heb niet de gehele discussie gelezen maar vindt zoals Anya zegt dat het gewoon eigen keus is. Ook het argument dat kinderen van anderen het zien en dat ik daar dan het voorbeeld voor moet zijn vindt ik onzin. Ouders moeten hun verantwoording nemen om te zorgen dat zij de kinderen duidelijk maken wat wel en niet kan. Mijn jongste nichtje rijdt graag paard. Van haar moeder moet zij altijd een cap op ook al rijdt tante bijna altijd zonder. Alleen als ik denk dat een paard gek kan doen of nog jong is heb ik er een op.
De uitspraak dat een cap altijd zorgt voor minder letsel vindt ik ook al........ Ben ooit van het paard gevallen en had gekneusde ribben en een dichtgeslagen long. Gelukkig had ik de cap op. Een beenbreuk of armbreuk voorkom je er ook niet door. En het verhaal van een verlamming kan ook veroorzaakt worden door het dragen van een cap. ( oeps dat is een tegen argument). Heeft er ook iemand rekening mee gehouden dat de ernstigere zaken gebeuren omdat iemand naast het paard loopt i.p.v erop zit? Wat wil je hier dan aan doen?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:03

funnygirl, het gaat er nu om dat je óp een paard zit ;) niet dat je ernaast loopt. iedereen mag t van mij zelf weten hoor. vind zelf zonder cap ook prettiger, hoewel ik wel een cap draag (sinds kort weer). Ik heb een super braaf paard die af en toe eens wegspringt, zich omdraait en dan op de klepper gaat. Maar meestal doet ze dat niet. Ben er ook wel eens afgelazerd toen een paard struikelde, dus brave paarden zijn geen garantie voor geen val.
Wat betreft die kneuzingen en breuken... Je kunt dat beter hebben dan hersenletsel. Vind ik.

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:06

ik vind dat onder de18 zo en zo een cap verplicht moet zijn heb kinderen lelijk zien vallen en ik heb hele lelijke verwondingen aan het hoofd gezien!!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:37

over het algemeen valt de jeugd beter, met minder schade dan een volwassene. die iets stijver is en vaak er over nadenkt waardoor het juist misgaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:47

zelfs als je je ruiterbewijs in westernstijl wilt rijden ben je geacht een HOED op te doen, dus tja...

Ik snap echt de voorbeeldfunctie niet, ik ben een simpele recreant, ben dus echt geen voorbeeldfunctie

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:48

ilse86 schreef:
Is het argument dat in het verkeer meer slachtoffers vallen wel in verband gesteld met het aantal slachtoffers na een val van een paard? Ik begrijp namelijk wel dat er meer slachtoffers in t verkeer vallen omdat ernou eenmaal meer mensen op straat lopen of fietsen dan paardrijden.

Nee je hebt in het verkeer een significant groter risico op ongevallen en zware vormen van letsel.
Daar is onderzoek naar gedaan, ik heb dat ergens (voor mijn werk) maar kan dat zo gauw niet tevoorschijn toveren op de vroege ochtend.

Maar of dat zo is maakt eigenlijk niet uit.
Ergens ontstaat een discussie waarbij mensen vinden dat er meer verplicht moet zijn dan wat wettelijk verplicht is. Dat kan zijn bij een cap, of een helm voor minderjarige fietsers, of een helm voor alle fietsers, etc.

Ik vind het prima dat de discussie gevoerd wordt. Dat hoort bij een open maatschappij.
Ik vind het alleen niet prima dat een groepje mensen zonder die juridische grondslag zich bemoeit met mijn privé.
En dat is wat hier wordt voorgesteld: roomser dan de paus zijn en bokt itp een cap verplichten.
Ik zou zeggen: als je dat wilt: zelf een forum beginnen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:58

ik wil niet heel vervelend doen, anya. maar je kiest er zelf voor om een post te plaatsen op dit forum. dat mensen je dan tegenspreken, is een logisch gevolg. dat hoef je niet als bemoeizucht op te vatten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:02

superwoman schreef:
Ik vind het een dooddoener om motorrijden met paardrijden te vergelijken.
De omstandigheden én de snelheden zijn zo verschillend..... de enige overeenkomst kan de helm zijn (mits de ruiter deze gebruikt :D

Dit bedoel ik met niet lezen. Ik heb in dit topic al gezegd waarom ik vind dat paardrijden en motorrijden wél vergelijkbaar zijn (in zekere mate). Maar daar wordt niet op in gegaan.

Ik vind je ook overtrokken reageren Anya. Prima dat je geen cap op zet, moet je toch idd lekker zelf weten?? Ik zie alleen wel wat in de argumenten om het gebruik van een cap te stimuleren. Of Bokt daar de juiste plek voor is weet ik niet.
Ik zou dat onderzoek trouwens wel willen lezen, ben ik wel nieuwsgierig naar. Kan je hem hier zetten of PBen?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:03

ilse86 schreef:
Euh omdat een cap de hersenen beschermt misschien?

Als je van je paard valt maar in je beugels blijft hangen terwijl het aan de klettergaat dan heb je weinig meer aan die cap, ik snap d'r nog steeds geen reet van. En overings heb ik dus ervaring met aan mijn cap blijven hangen in de bosjes, nou als mijn paard toen was gegaan (aan de kletter) ik ben benieuw wat er dan van me over was gebleven!