Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:46

nielsd schreef:
Goeroe: Clown Ken je die uitdrukking niet?

Ik ken de uitdrukking wel, maar vind hem in deze context niet op zijn plaats. Sterven in het harnas doe je in mijn ogen als je het leven laat terwijl je iets doet waar je voor staat. Doodgaan omdat je van je paard valt terwijl dat te voorkomen was geweest als je een cap had opgezet is ronduit zinloos en heeft met sterven in het harnas wat mij betreft helemaal niets te maken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:52

nielsd jij zegt:
Het is toch een taak van de ouders om te zorgen dat hun kind een cap draagt (of bij genoeg ervaring niet)

Dus dan hebben jouw ouders gefaald bij hun taak om voor jouw veiligheid te zorgen. Als 16 jarige ben jij niet in staat om gevaar goed te beoordelen, dat blijkt wel uit de naieviteit waarmee jij spreekt dat genoeg ervaring blijkbaar genoeg is om hersenletsel te voorkomen. Dat jij goed kan rijden is prima, maar daarmee haal je een oerinstinct (namelijk vluchten) niet uit een paard. Vergeet dat niet Knipoog
Paard van dat 19 jarige dame deed ook nooit wat... maar nu ligt zij in een kist helaas.
Want elke keer blijkt toch weer dat paarden onvoorspelbaar zijn... helaas komen veel mensen daar te laat achter...

Dus waarom niet het risico verkleinen op verwonding? Vooral als je nog zo jong bent. Jammer dat ouders die verantwoording niet nemen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:52

Wij kiezen er toch voor om met cap te rijden, dan mogen hun ook kiezen om zonder te rijden.
Het is hun keuze, wij kunnen niet voor hun gaan beslissen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:54

Maar in het kader van beter het goede aanmoedigen is het wel een idee om alleen capmensen te laten zien zodat de jeugd er een voorbeeld aan kan nemen.
Of de grens trekken van onder de 18 met cap, boven de 18 eigen keuze. Maar goed, controleren is onbegonnen werk.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:58

Welshcobfan schreef:
nielsd jij zegt:
Het is toch een taak van de ouders om te zorgen dat hun kind een cap draagt (of bij genoeg ervaring niet)

Dus dan hebben jouw ouders gefaald bij hun taak om voor jouw veiligheid te zorgen. Als 16 jarige ben jij niet in staat om gevaar goed te beoordelen, dat blijkt wel uit de naieviteit waarmee jij spreekt dat genoeg ervaring blijkbaar genoeg is om hersenletsel te voorkomen. Dat jij goed kan rijden is prima, maar daarmee haal je een oerinstinct (namelijk vluchten) niet uit een paard. Vergeet dat niet Knipoog
Paard van dat 19 jarige dame deed ook nooit wat... maar nu ligt zij in een kist helaas.
Want elke keer blijkt toch weer dat paarden onvoorspelbaar zijn... helaas komen veel mensen daar te laat achter...

Dus waarom niet het risico verkleinen op verwonding? Vooral als je nog zo jong bent. Jammer dat ouders die verantwoording niet nemen.

Ik dacht het, jij schrijft het! OK dan! Had het niet beter kunnen verwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:00

Welshcobfan: Imo niet. Ik rijd zonder cap, maar ik durf te zeggen dat ik wel enige ervaring heb met het paardrijden. Inderdaad de kans blijft bestaan maar het is aan de ouders te oordelen of hun kind wel of niet genoeg ervaring heeft om zonder cap te rijden.
Op jonge paarden moet ik (en wil ik, ben ook niet helemaal gek Knipoog ) wel een cap puur omdat met jonge paarden de kans een stuk groter is dat er wat gebeurd.

En zoals ik zeg. Als je overal rekening mee houd heb je geen leven meer.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:05

nielsd schreef:
En zoals ik zeg. Als je overal rekening mee houd heb je geen leven meer.

En als je nergens rekening mee houdt straks misschien ook niet meer. Vork

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:07

Weissjee schreef:
Wij kiezen er toch voor om met cap te rijden, dan mogen hun ook kiezen om zonder te rijden.
Het is hun keuze, wij kunnen niet voor hun gaan beslissen.

Afgod helemaal mee eens.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:08

En vervolgens is Laurens van Lieren weer caploos op TV. Er zal meer voor nodig zijn dan alleen bokt+regels om mensen hun cap te laten dragen.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:08

Nee beetje onzin hoor om een dergelijke regel in te voeren. Ik begrijp de essentie wel, maar nee ik vermoed niet dat het zal gaan bijdragen dat meer mensen een cap gaan dragen. Volgens mij weet het gros wel dat zonder cap rijden risico's met zich meebrengt. Laat ieder toch lekker zelf kiezen of die nou zonder of met cap wil rijden. Eigen verantwoording, daar hoeft bokt de zorg niet voor te dragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:10

Heerlijk de naieviteit van de jeugd, jammer dat het vaak ten koste gaat van hun eigen veiligheid en vooral jammer dat ouders zich niet zo geroepen voelen om op te komen voor de veiligheid van hun kinderen....
ik kan het iemand van 16 niet kwalijk nemen dat ie zo naief is, past bij de leeftijd. Maar daarvoor heb je nog ouders....

Ik vergelijk een autogordel met een cap:
Het is er om het risico te beperken,maar kan niet alles voorkomen dus als het er is: waarom gebruik je het dan ook niet Verward

En van een fiets pleuren kun je niet vergelijken met een paard: een fiets heb je zelf in de hand en heeft geen eigen wil...
een paard wel, dat is en blijft een vluchtdier en is en blijft onvoorspelbaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:12

Kaygee schreef:
En vervolgens is Laurens van Lieren weer caploos op TV. Er zal meer voor nodig zijn dan alleen bokt+regels om mensen hun cap te laten dragen.

Dat zou een beter idee zijn:
Begin eerst maar bij de top! Dat voorbeeld volgt met eerder.
anky traint ook vaak zonder cap, maar neemt niet weg dat ook haar paarden wel eens gekke dingen doen waardoor zij eraf valt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:12

nielsd schreef:
Ik rijd zonder cap, maar ik durf te zeggen dat ik wel enige ervaring heb met het paardrijden.

Meer of minder ervaring.... ach, ik had jaaaaaaaren ervaring en viel me ineens ook te barsten.
Ik lag vreselijk in de kreukels en was een jaar flink total-loss..... mijn geluk was mijn cap, anders had ik het niet kunnen navertellen vrees ik.
Uiteindelijk is het verschrikkelijk dom, je hebt niet alleen jezelf, maar ook je ouders en de mensen die hersenen van de straat moeten schrapen ermee....
En waarom? Geef me eens 1 goede reden om dat ding niet op te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:15

Welshcobfan schreef:
Heerlijk de naieviteit van de jeugd, jammer dat het vaak ten koste gaat van hun eigen veiligheid en vooral jammer dat ouders zich niet zo geroepen voelen om op te komen voor de veiligheid van hun kinderen....
ik kan het iemand van 16 niet kwalijk nemen dat ie zo naief is, past bij de leeftijd. Maar daarvoor heb je nog ouders....

Het is er om het risico te beperken,maar kan niet alles voorkomen dus als het er is: waarom gebruik je het dan ook niet Verward

En van een fiets pleuren kun je niet vergelijken met een paard: een fiets heb je zelf in de hand en heeft geen eigen wil...

Maar de auto die de hoek om komt heb je ook niet in de hand Knipoog

En hoezo naief. Ik zie heus wel in dat een paard een vluchtdier is. Dat vallen altijd mogelijk is. Dat er altijd wat kan gebeuren. Dat een cap veiliger is.
Maar dat zijn afwegingen die je maakt. Gaat het uurtje comfort boven de veiligheid?
Tja, de kans dat een seniorpaard er vandoor gaat en dat ik er ook nog vanaf val is dusdanig klein dat ik dat risico wil nemen Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:18

Weet je wat vaak het ergste is ninx? Vaak moet er iets ergs gebeuren of ze moeten iets ergs zien gebeuren voordat ze beseffen: he dat lelijke ding is toch wel erg fijn!

Vriendin die jaaaaren rijd en haar pony ook jaren had, is er ook lelijk afgevallen: met haar hoofd op het asfalt. Zonder cap inderdaad....
Dat geluid vergeet ik nooit meer!
Daarom reed ik altijd met cap en zij nu ook.

En nield: die auto kon jij ook niet controleren, klopt. Maar dat heet domme pech en is jouw schuld niet als je wat hebt. Terwijl val een paard vallen zonder cap en daardoor hersenletstel oploopt is eigen schuld. Omdat je te laks bent om de risico's te verkleinen en te ijdel om ermee rond te lopen.
En het is niet jouw risico... maar het risico van je ouders. Dus jij kan er niet eens wat aandoen als je straks met je hoofd ergens tegenaankomt en daardoor kwijlend in de rolstoel zit. Dat is de schuld van je ouders.... dus wat dat betreft heb je gelijk:
Jij neemt geen extra risico.

_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:21

Haai,
ik vind eigelijk wel dat iedereen een cap op moet zetten.
Want het is voor je eigen veiligheid.
Maarja iedereen moet voor zich zelf kiezen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:24

Wat denken jullie:
Zou de cap ooit verplicht worden? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:27

Welshcobfan: Ik ben zovaak van mijn paard afgevallen hoor.

En schrikken kan je ook als domme pech zien. Ik rijd eigenlijk alleen in de bak. Kan natuurlijk net een kat in de bak komen waarvoor je paard vlucht, kan je ook als domme pech zien.

Met de fiets zou ik wel hoofdletstel kunnen voorkomen door een helm op te doen. Maar ook dat risico neem ik.
Dus eigenlijk zou je ook met het fietsen een helm op moeten zetten. Ik denk nl dat er meer ongelukken komen door het geen dragen van een helm op de fiets dan het geen dragen van een cap op het paard.

Tevens is de kans er dat je je nek breekt als je verkeerd valt. Ik ben liever dood dan verlamd ben Ja
Dan kan je zeggen dat de kans klein is dat dat gebeurd, maar de kans dat mijn seniorpaard er vandoor gaat én ik het niet kan uitzitten én ik ook nog op mijn hoofd val vrij klein is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:27

Welshcobfan schreef:
Wat denken jullie:

Ja hoor, ik acht die kans vrij groot....

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:28

Tja, Nielsd rijdt al wel 3,5 jaar Haha! . Dan heb je toch wel voldoende ervaring om zonder cap te kunnen rijden...
Mijn hemel 3,5 jaar waar hebben we het over... Ik begrijp deze ouders in elk geval ook niet...

Ergens denk ik wel dat de cap met de tijd verplicht wordt en wat mij betreft hoe sneller hoe beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:29

kleinepony schreef:
Tja, Nielsd rijdt al wel 3,5 jaar Haha! . Dan heb je toch wel voldoende ervaring om zonder cap te kunnen rijden...
Mijn hemel 3,5 jaar waar hebben we het over... Ik begrijp deze ouders in elk geval ook niet...

Ergens denk ik wel dat de cap met de tijd verplicht wordt en wat mij betreft hoe sneller hoe beter!

Er zit nogal een verschil. Of 1x per week een uur manegeles en verder niks.
Of meerdere paarden hebben/rijden waar je intensief privéles op volgt. Ja

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:36

Idd, dat scheelt heus wel maar dan nog... Denk niet dat je na er na 3,5 jaar al bent. Kom over een jaar of 10 nog maar eens terug. Dan merk je hoeveel dingen je nog meemaakt, juist ook omdat je meer ervaring krijgt. Wie weet draag je tegen die tijd wel een cap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:40

Kleinepony: Met paarden raak je nooit uitgeleerd, dat is zeker zo. Zal ik ook nooit ontkennen. Ik zal ook nooit zeggen dat ik het allemaal wel even kan oplossen.
Maar ik mag toch wel zeggen dat ik enige ervaring heb (oa NK jeugd trail) maar ik moet dan wel zeggen dat ik nog heel veel moet (en wil!) leren Ja

En misschien. Maar ik zie wel degelijk gevaar in dingen. Het is heel generaliserend om te zeggen dat alle 16 jarigen naief zijn.
Dat is trouwens nog niet wetenschappelijk bewezen, alleen dat 16 jarige impulsiever zijn Haha!

Ik ben genoeg van paarden afgevallen, maar ik kan (ondertussen) wel inschatten welke paarden ik aankan en welke niet.

Zoals ik zeg, ik draag altijd een cap als ik mijn pony rijd die ik (met hulp Knipoog ) aan het inrijden ben. Maar met onze brave en makkelijke paarden is de kans veel kleiner.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:44

Welshcobfan schreef:

de laatste zin is inprecipe wel juist, maar er zijn meerdere redenen voor het dragen van een gordel. In het verkeer ben je ook meer afhankelijk van andere, want als iemand anders roekeloos bezig is brengt het in het verkeer jou ook in gevaar. Ook krijg je een boete als je gesnapt wordt als je hem niet draagt, want hij is in tegenstelling tot een cap wel verplicht. ( en een auto rijd natuurlijk vele harder dan een paard gaat).
Daarom vind ik de vergelijking nogal vreemd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:48

Welshcobfan schreef:
Wat denken jullie:

Nee, net als het ruiterpaspoort ding wat zogenaamd al jaren verplicht zou worden gaat de cap het de komende jaren ook niet halen.