Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:49

AnnemiekvM schreef:
Nou, ik vind jullie nu wel een beetje hard van stapel lopen. Voor mods is dit gewoon vrijwilligerswerk. Als we ze gaan lopen afschrikken houd Bokt nog eens een keer op. Dat zou flink zonde zijn.
Ik vind dat je best een mening mag hebben, maar probeer iig niet te overdrijven!

En zoals gezegd beslissen 3 mods over een OW. Alhoewel ik me dus wel afvraag of sommige mods niet een beetje het alleenrecht hebben en steevast dezelfde achter zich hebben staan als ze op het modforum om een OW vragen Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:08

Dat van 3 mods is enkel in geval dat er geen hoofdmod beschikbaar is. Is dat wel zo, moet die hoofdmod gewoon toestemming geven en dat is zo in de meeste gevallen.
Als er 3 mods het eens zijn, zijn er vaak nog veel meer mods het eens. En als er echt enorme twijfel is, gebeurt het meer en meer dat de gebruiker het voordeel van de twijfel krijgt. Uiteindelijk maakt het niet uit wie de OW geeft of wie daar akkoord mee is, het gaat erom waarom er een OW gegeven wordt. En als een user besluit naar de mids te gaan daarmee, maakt het echt niet uit of die OW van mod A, B of C komt.

Communicatiecursussen lijken me nogal ver gaan. Het is vrijwilligerswerk en als je er niet voor betaald wordt, lijkt het me ook niet nodig dat je er cursussen voor gaat volgen. Veel mods zijn mensen die elke dag gaan werken, wanneer zouden ze dat moeten doen? En is dat nu echt nodig? Natuurlijk communiceert niet iedereen even goed, maar rampzalig zal het zeker niet zijn, want daar komt men dan wel achter.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:03

Tieneke schreef:
Communicatiecursussen lijken me nogal ver gaan. Het is vrijwilligerswerk en als je er niet voor betaald wordt, lijkt het me ook niet nodig dat je er cursussen voor gaat volgen. Veel mods zijn mensen die elke dag gaan werken, wanneer zouden ze dat moeten doen? En is dat nu echt nodig? Natuurlijk communiceert niet iedereen even goed, maar rampzalig zal het zeker niet zijn, want daar komt men dan wel achter.

Ik zie dat dus anders! Ik ben zelf ook bekend met vrijwilligers werk en daar worden wel cursussen gegeven zodat het voor de vrijwilligers leuker en fijner wordt. Tenslotte komt dat ten goede voor het bedrijf! Happy vrijwilligers, happy klanten en dus een happy baas!
Zo'n training kan dus ook veel positiefs opleveren!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:19

Maar over internet werkt dat gewoon niet. Er zijn teamleden uit België bijvoorbeeld, mensen die het team zelfs niet kent tot ze gemeet hebben. Er zijn juniormods. Er zijn... Persoonlijk zou ik, moest ik beheerder zijn, het niet zien zitten om dat zomaar te bekostigen zonder eigenlijk te weten of die persoon die cursus bv wel volgt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:23

jiehaaa schreef:
Zolang ze ontopic zijn, lijken ze me nooit onzinnig.

Maar wat mijn verbazing schetst (ik spreek alleen voor mijzelf, maar er zijn vast anderen die het ook niet begrijpen) is waarom er nog steeds geen slotje op het volgende topic zit:
[TAO] afgekeurd paard wordt verkocht als een goed paard

Topic is inmiddels gesloten, OK dan! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:22

Tieneke schreef:
Maar over internet werkt dat gewoon niet. Er zijn teamleden uit België bijvoorbeeld, mensen die het team zelfs niet kent tot ze gemeet hebben. Er zijn juniormods. Er zijn... Persoonlijk zou ik, moest ik beheerder zijn, het niet zien zitten om dat zomaar te bekostigen zonder eigenlijk te weten of die persoon die cursus bv wel volgt.

Dan organiseert het beheer een cursus ergens op redelijk centraal punt van weetikveel een paar uurtjes waarbij de mods dan van harte wordt aanbevolen om vooral te komen. Beetje investeren van de kant van het beheer in haar vrijwilligers kan geen kwaad, beetje investeren van vrijwilligers (in tijd) om het werk beter te kunnen doen ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:25

Een communicatie cursus vind ik dan persoonlijk ook wat ver gaan...
Als je nu zou weten dat elke mod 5 jaar zou blijven, oke...maar de praktijk is daarin anders. Lachen

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:12

Nouks schreef:
Dan organiseert het beheer een cursus ergens op redelijk centraal punt van weetikveel een paar uurtjes waarbij de mods dan van harte wordt aanbevolen om vooral te komen. Beetje investeren van de kant van het beheer in haar vrijwilligers kan geen kwaad, beetje investeren van vrijwilligers (in tijd) om het werk beter te kunnen doen ook niet.

Dit zou mijn antwoord kunnen zijn!

runningkawa schreef:
Een communicatie cursus vind ik dan persoonlijk ook wat ver gaan...
Als je nu zou weten dat elke mod 5 jaar zou blijven, oke...maar de praktijk is daarin anders. Lachen

Tja, maar dat weet geen enkele baas van een werknemer / vrijwilliger of ze zijn helderziende! En wie weet zou juist door zo'n training het verloop van mods wel eens ten positieve kunnen veranderen?

Het was maar een tip ......
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 14-01-08 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:19

Maar hier werkt het niet met bazen en werknemers, anders zou men betaald worden. Ik denk gewoon dat het helemaal niet nodig en rendabel is. Ok, niet iedereen is even goed in communiceren, maar dat hoeft helemaal geen onoverkomelijk probleem te zijn.

Je zou eens moeten weten hoeveel moeite het kost om de mods op 1 dag ergens ongeveer centraal te krijgen. En geld ook, ik kan er van meespreken Haha!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 22:23

Het zou toch wel aardig zijn als hier nog wat mods kwamen meepraten. Knipoog

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:42

Ik vind dit een moeilijke discussie, langs de ene kant is het nodig dat Bokt gecontroleerd blijft, langs de andere kant moet er ook vrij gediscussieerd kunnen worden. Naar mijn mening is de reactie van een mod ook meestal correct en gepast.

Wat ik wel vind storen is dat er naar buiten wordt getreden met die OW's in dit topic. Als je een probleem hebt gehad met een mod of je vond die OW 'belachelijk', dan zou ik dat uitpraten met die mod zelf. Daarmee wijs ik niemand de vinger, maar die OW's zijn nog altijd strikt persoonlijk.

Je kan wel algemeen weergeven waarom je een OW krijgt, maar ik hoef persoonlijk niet de redenen te weten waarom iemand in een concrete situatie een OW krijgt, ik zou het ook niet leuk vinden als dat bij mij zou gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 02:28

Evelienepien schreef:
Krijgt een Mod ook een communcatiecursus o.i.d. als ze Mod worden?

Nee Lachen En de voornaamste reden is omdat Bokt meer een vrijwilligers verband dan een bedrijf is... Lachen Ik ben nu 2 jaar mod, (ik ben 22 jaar nu trouwens) en ik heb dat echt in de praktijk moeten leren. Ik vind je suggestie in principe zelfs een hele goeie. Het is zo vreselijk moeilijk om goed te reageren, te communiceren en dingen te uitleggen naar de users. Om proberen begrip op te krijgen voor zowel de users, het modteam en de regels. Maar... Hoe zie je dat praktisch voor je? We hebben op dit moment 47 moderators als ik niet misteld heb. Zo'n cursus is niet goedkoop, het is niet praktisch / makkelijk te organiseren, en nog veel meer bezwaren.

Daarom dat we voor een tussenoplossing kiezen door zoveel mogelijk te overleggen. Dit gebeurt op diverse levels, de kleine onderlinge dingetjes gaan tussen de mods per pb. De wat lastigere zaken via topics op de teamfora. En meestal zijn we al 1-2 dagen bezig met overleg voor de beslissing genomen wordt. Juist om zo zorgvuldig mogelijk te werken. MSN wordt trouwens ook vaak toegepast, om bijv. mensen te lokken voor een reactie.

Ik snap dat het daardoor traag overkomt, alsof er geen moeite gestoken wilt worden. Maar dat is niet zo. We zitten met veel soorten mensen in het modteam, fulltime en parttime jobs, studenten, etc. etc. Die zijn allemaal wat wisselender online, dus dat is al een reden. Daarnaast worden dus de reacties en meningen geuit, en dan wordt daar weer over gereageerd. De hoofdmoderator beslist uiteindelijk na afwegen van alle meningen / kijkt naar het beleid, probeert een goed compromis te vinden.

En ja, ik ben het ook wel eens oneens geweest met het besluit om een OW te sturen, of juist een sturende pb, of geen slotje, of wel een slotje. En dat geldt voor een berg moderators ook. Maar dat uit ik achter de schermen, geef aan waarom ik het er niet mee eens ben, en probeer ze zo te overtuigen. Maar uiteindelijk komen we tot een gezamenlijke beslissing, en die voeren we allemaal gewoon uit.

BTW : Jieehaa, dat slotje op dat topic op TAO is dus typisch iets wat via uitgebreid overleg gaat. We waren daar al een halve dag mee bezig eer het slotje komt. Daarnaast moest er nog gedacht worden over de wijze van verwoorden. Allemaal zaken waardoor het geen standaard kwestie is, en dus niet binnen enkele minuten af te handelen is Lachen

En de reden voor mijn late reageren? Druk, druk, druk. En dit was een topic wat ik graag in 1 ruk wilde uitlezen om mijn mening goed te kunnen vormen / verduidelijken en geven en onderbouwen Lachen

Ik las ergens in het begin nog een opmerking over dat het willekeurig lijkt te zijn of iemand een OW krijgt of niet, omdat er alleen op geTEM'd wordt. (ik weet niet meer de precieze strekking, maar daar kwam het toch op neer?). Persoonlijk kan ik zeggen dat discussietopics tot de 20 pagina's, altijd geheel bijlees voor ik een topic op MP openmaak met de samenvatting en het voorstel voor sturende pb's en OW's. Ik probeer na het maken van modopmerkingen ook tussendoor het topic bij te spieken. Topics waarvan ik vermoed dat ze off-topic kunnen gaan, en dan snel verzanden in persoonlijk moddergegooi (met vlagen veelvuldig op ON / VN ) hou ik van begin af aan al bij zodat ik helemaal ín het topic zit en ook zorgvuldig blijf in het bijsturen. Zijn de topics nog langer, dan lees ik vaak de omringende 5 - 10 pagina's om de gehele context te begrijpen en te lezen. Ik zal eerlijk zijn, dat is echt een rotwerk, want vaak interesseert het onderwerp mij persoonlijk niet. Maar ik doe het wel, en ik doe het grondig omdat ik dat vind horen bij mijn taak als mod Lachen

Ook als ik het MP topic van een andere mod lees met daarin het voorstel van de OW's en sturende pb's, dan ga ik ook altijd eerst het betrokken topic bijlezen voor ik mijn mening geef. Soms kom ik dan met nog een post erbij waarvan ik vind dat iets mee moet gebeuren, soms zeg ik ook dat ik vind dat ze er geheel niet op moeten aangesproken worden. Die werkwijze, daar ben ik zeker niet de enige in. Daarom geloof ik dat wij echt grotendeels goed en objectief kunnen modden Lachen

En ja, soms maken we wel eens flaters, stomme opmerkingen of weet ik het. Maar daar zijn we mensen voor, en ik zal de eerste zijn om mijn fout toe te geven Lachen Daarnaast ben ik ook altijd bereid om in gesprek te gaan ergens over. Zolang ik ook met respect behandeld wordt, en zelfs als dat niet gebeurt, dan leg ik het uit, en dat ik graag de boel wil verduidelijken (doe ik vaak ook al) maar dat ik het wel op prijs stel om gewoon normaal aangesproken te worden. En dan komen we er vaak uit. En vervolgens, dat soort gesprekken wil ik dus ook aangaan op de plaats waarvan ik vind dat ze thuishoren. En dat is dus bijv. in dit geval hier op FZ, en niet ín het betrokken topic Lachen

Sorry, beetje lange post Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 03:23

Hmmmm, ik heb toch mijn twijfels bij de onhaalbaarheid van een dergelijke cursus volgens (ex)mods. Zoiets hoeft echt niet onhaalbaar of onbetaalbaar te zijn. Ik ben zelf ooit begonnen als redacteur door middel van een soort van vrijwilligersbaantje, maar daar ging het er toch heel anders aan toe. Daar was gewoon ééns in de zes weken een redactiedag in Amsterdam, waarbij redacteurs vanuit het hele land richting Amsterdam kwamen in alle vroegte. Vanuit Limburg, [***], Groningen, maakt allemaal niet uit. Als je eens niet kwam was het ook geen probleem, maar in feite was het wel de bedoeling dat je er geregeld bij was.

Dan volgde er een interessant dagvullend programma met uitstapjes, interviews, redactievergadering (waarin zowel beleid, techniek als ideeën voor artikelen etc aan bod kwamen) en het één en ander aan workshops etc.

Gewoon eens iets organiseren om met z'n allen bij elkaar te komen hoeft echt niet onmogelijk te zijn. En al is niet iederéén erbij, so what. Regel een bokker met een hart voor communicatie en ga gewoon eens met z'n allen (lees: wie er op dat moment bij zijn, wel een zo groot mogelijke groep natuurlijk, datum lekker ver vooruit plannen) IRL NADENKEN en discussiëren en brainstormen over de communicatie op Bokt en stel met z'n allen een aantal richtlijnen op. IRL praat tenslotte heel wat gemakkelijker en directer dan dat oneindige ge-overleg achter de schermen op het forum.

Onwil maakt nog geen onmogelijkheid, ik heb het idee dat nu wel erg snel wordt geroepen dat dat niet kan omdat er nu eenmaal 47 mods zijn die overal vandaan zouden moeten komen en er ook nog een leven op nahouden. Er is een hoop mogelijk als de wil er maar is. Dat heb ik in meerdere situaties waarin werd gewerkt met vrijwilligers ondervonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:47

Citaat:
BTW : Jieehaa, dat slotje op dat topic op TAO is dus typisch iets wat via uitgebreid overleg gaat. We waren daar al een halve dag mee bezig eer het slotje komt. Daarnaast moest er nog gedacht worden over de wijze van verwoorden. Allemaal zaken waardoor het geen standaard kwestie is, en dus niet binnen enkele minuten af te handelen is

Dat topic is de 13e gesloten..maar zeker weten 5 dagen eerder al getemd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:55

ik denk dat communicatiecursussen en regelmatige bijeenkomsten best te realiseren zijn, net zoals in het bedrijfsleven, ik denk alleen dat er dan wel een keerzijde aan de medaille zit, en dat is dat bokt toch echt een betaalde site wordt....... want het organiseren en realiseren van deze ideeen kosten toch echt geld, en goed geld ook....... alles kan, the sky is the limmit, echter kost alles geld........ en dat geld moet wel ergens vandaan komen....

Bokt draait op vrijwilligers en enkele adverteerders........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:44

KiWiKo schreef:
Bokt draait op vrijwilligers en enkele adverteerders........

Heb je mijn stuk überhaupt gelezen? Ik kom juist met ideeën die geen of weinig geld kosten. Je zit hier met zo'n grote groep bokkers met zo'n uitgebreide kennis, er zijn er geheid een aantal die gratis of tegen een zacht prijsje hun kennis willen delen met het team.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:47

en de accomodatie dan? reiskosten? met alleen een persoon die het verhaaltje verteld ben je er nog niet Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:29

Hier moet ik het toch echt met Kiwiko eens zijn. Alleen een locatie voor zo'n grote groep regelen kost al een bak met geld... Bovendien denk ik dat, dankzij de begeleiding die nieuwe mods krijgen aan het begin van hun modschap, het zo slecht nog niet gesteld is met de kwaliteit van de communicatie. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk kan het altijd beter, maar ik denk niet dat de te behalen verbetering opweegt tegen de kosten die dit met zich mee brengt.
Ik stoor me een beetje aan jouw opmerking dat we tijdens een bijeenkomst "richtlijnen zouden moeten opstellen". Denk je echt dat we zo maar in het wilde weg met hulks en OW's gooien?

Kawa: Zoals je weet proberen we TeMs binnen 7 dagen te behandelen. Het kan dus best zijn dat er al vijf dagen op dat topic geTeMd werd. Ik ben het met je eens dat het niet ideaal is maar soms is er nu eenmaal niemand beschikbaar om er meteen in te springen. En zelfs als die er wel is wordt er eerst overlegd waar ook enige tijd overheen gaat.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:45

Maar waarom is die communicatiecursus nu zo nodig? Ik vind net dat mods correct reageren in hun eigen communicatie naar buiten toe. Als er ergens een fout kan zitten is het in het systeem van onderlinge communicatie en dat is zeer moeilijk te verhelpen. Mods zitten nu eenmaal autonoom thuis te werken, ze zitten niet op een kantoor waar ze even naar elkaar kunnen gillen hoe ze het gaan aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:49

Miriam schreef:
Ik stoor me een beetje aan jouw opmerking dat we tijdens een bijeenkomst "richtlijnen zouden moeten opstellen". Denk je echt dat we zo maar in het wilde weg met hulks en OW's gooien?

Nee hoor, ik zeg helemaal niet dat jullie richtlijnen zouden moeten opstellen, want A) ik neem aan dat die er op het gebied van OW's al wel zijn, B) ik verplicht jullie tot niets en C) mijn hele punt was alleen dat het IRL gemakkelijker communiceert en dat aan de hand van een zinvolle discussie wellicht tot ideeën kan worden gekomen die bevorderlijk zijn voor de toekomst van Bokt.nl.

Daarnaast ben ik niet degene die roept dat een communicatiecursus absoluut noodzaak is; ik ben alleen degene die zegt dat het absoluut nuttig zal zijn elkaar eens IRL over bepaalde kwesties te spreken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:52

Mensen die vinden dat ze professioneel benaderd moeten worden moeten toch op een andere site terecht denk ik ROFL
Het is al zo vaak aangegeven: Je bent op bezoek op bokt. Je bent gast. Gedraag je als zodanig, en staat je gedrag de gastheer (lees: het team) niet aan dan heb je je maar te schikken naar de maatregelen. Als je de manier van communiceren niet aanstaat dan ben je vrij te vertrekken van bokt. Haha!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:04

Nouks schreef:
Nee hoor, ik zeg helemaal niet dat jullie richtlijnen zouden moeten opstellen, want A) ik neem aan dat die er op het gebied van OW's al wel zijn, B) ik verplicht jullie tot niets en C) mijn hele punt was alleen dat het IRL gemakkelijker communiceert en dat aan de hand van een zinvolle discussie wellicht tot ideeën kan worden gekomen die bevorderlijk zijn voor de toekomst van Bokt.nl.

Daarnaast ben ik niet degene die roept dat een communicatiecursus absoluut noodzaak is; ik ben alleen degene die zegt dat het absoluut nuttig zal zijn elkaar eens IRL over bepaalde kwesties te spreken.

Dat zeg je wel, staat letterlijk in je vorige post. Maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Ik kan je vertellen dat er inderdaad duidelijke richtlijnen zijn, zowel qua OW's als qua wijze van communiceren. Daarnaast wordt er wel degelijk IRL met elkaar gesproken, al zij het dan in een informele sfeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:04

runningkawa schreef:
Dat topic is de 13e gesloten..maar zeker weten 5 dagen eerder al getemd...

Kan heel goed kloppen, en waarschijnlijk vonden wij op dat moment nog geen reden tot een slotje Lachen Pas later toen de situatie veranderde wel. Lachen

En persoonlijk, mbt de communicatiecursus, ik vind het wel een goed idee, maar ik zie de praktische / realiteit er niet van in. En eerlijk is eerlijk, ik ben een vrijwilliger, zodra wij bijvoorbeeld een vergoeding gaan krijgen voor dit werk zeg ik adieu. Daar heb ik echt geen behoefte aan, dan wordt het te serieus, en krijg ik voor mijn gevoel verplichtingen opgelegd. Dat gevoel van die verplichtingen krijg ik ook als ik cursussen moet gaan volgen om te leren hoe ik moet communiceren. Ik zie er zeker de zinvolheid van in. Maar meer voor een baan met een salaris, of een IRL vrijwilligerswerk. Niet voor iets wat op een forum speelt.

Het klopt dat er IRL makkelijker gecommuniceerd wordt, daarom vinden er ook vergaderingen en teammeets plaats. Juist om elkaar te leren kennen en dingen nader te behandelen / bespreken. Ook onderling tussen de mods is het lang niet altijd koek en ei hoor. Door elkaar eens IRL te leren kennen krijg je een stuk meer begrip van oooh... dat wordt zo bedoeld. Veel mods spreken ook onderling af, om eens te leren kennen.

Ik ben van mening dat, omdat we die richtlijnen hebben voor veel onderling overleg, we dus het stuk voor communicatie richting de users wel goed doen. Omdat het haast nooit 1 mod is die antwoord geeft, maar vaak diverse mods in onderling overleg in geval van lastigere zaken.

Bokt is al gigántisch veranderd. Ik ben 2 jaar mod, toen ik kwam stond Bokt zeg maar net aan de vooravond van een grote reorganisatie (tabbladen en een berg fora erbij). In de jaren dat ik mod zijn een hoop richtlijnen gewoon ook eens duidelijk opgeschreven, besproken en veranderd. Ook is er veel meer veranderd op het gebied van regels voor de mods. Zo is bijvoorbeeld opgeschreven dat wij niet mogen modden in mensen die we IRL kennen, of waar we mee in hetzelfde topic zitten. Ook moet je je elke keer weer afvragen of je wel objectief genoeg bent om een bepaalde persoonlijke vete af te handelen bijvoorbeeld. Ik ben met 1 groep ong 1,5 jaar bezig geweest. Op het laatst begon ik te merken van ooh Lips are sealed Rolleyes zijn ze weer. Dan ben ik niet objectief meer, en geef het spul uit handen en bemoei me er niet meer mee. En dat geldt voor meer mensen. Ook als je als mod even niet lekker in je vel zit, dan geef je dat aan, en pakt iemand anders het over. Maargoed, ik dwaal af. Mijn punt was dat er al enorm veel richtlijnen en structuur is aangebracht achter de schermen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:09

Nouks, er zijn richtlijnen, ook met betrekking tot communicatie. En ja, er wordt ook af en toe irl overlegd.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:31

@ de Mods: Bij deze hartelijk bedankt voor jullie reactie's op mijn tip Haha! ! Ik voel me gehoord (irl, lees nu: gelezen Knipoog ) !
Ik snap jullie visie's!