Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:53

Maar bij temmen kun je toch gewoon een verhaaltje typen dat er iemand zuigt :+
Ik ben niet zo van het temmen trouwens. Ik stop met de discussie tegenwoordig als het niet fijn gaat. Tip voor iedereen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:00

imaudy schreef:
Maar bij temmen kun je toch gewoon een verhaaltje typen dat er iemand zuigt :+
Ik ben niet zo van het temmen trouwens. Ik stop met de discussie tegenwoordig als het niet fijn gaat. Tip voor iedereen :D

Inderdaad. En ook een stuk rustiger voor de Mods :D
Een berichtje dat iemand zuigt.. Ja, het blijft altijd jouw interpretatie. En dat kan komen omdat je je persoonlijk aangesproken voelt. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Subjectiviteit blijft heel lastig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:03

Babootje schreef:
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Maar het modereren erop is een grijs gebied. En dat is volgens mij niet te doen. Want stel dat je het mis hebt.

Vrijwel iedereen die aangesproken wordt zegt dat de mods het mis hebben. Iedereen die een OW krijgt zegt: ja, maar, die en die heeft het uitgelokt. Da's niet nieuw.

En ja, als iedereen wijzer zou zijn en weg zou gaan uit een topic/zich niet zou laten uitlokken, dan leefden we in een ideale wereld. Maar die wereld bestaat niet, en daarom zijn er wetten en politieagenten, en zijn er op bokt regeltjes en mods.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:12

Ibbel schreef:
Babootje schreef:
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Maar het modereren erop is een grijs gebied. En dat is volgens mij niet te doen. Want stel dat je het mis hebt.

Vrijwel iedereen die aangesproken wordt zegt dat de mods het mis hebben. Iedereen die een OW krijgt zegt: ja, maar, die en die heeft het uitgelokt. Da's niet nieuw.

En ja, als iedereen wijzer zou zijn en weg zou gaan uit een topic/zich niet zou laten uitlokken, dan leefden we in een ideale wereld. Maar die wereld bestaat niet, en daarom zijn er wetten en politieagenten, en zijn er op bokt regeltjes en mods.

Zeker, en daarom kun je als Bokt ook niet anders dan objectief zijn. Zo is de wet ook en zo zijn politieagenten ook. Je reed te hard, dan krijg je een bon. Welke reden je er ook voor had (tenzij er hele hele erge zwaarwegende redenen zijn, zoals een vrouw die aan het bevallen is, maar zelfs dan...). Het is zoals het is. Ook al voelt oneerlijk, volgens jouw eigen interpretatie en gevoel. Want dat is subjectief.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 19:19

En sommige bokkers zoeken daarin echt de grenzen op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:27

Koper schreef:
En sommige bokkers zoeken daarin echt de grenzen op.

Dat zal en misschien ook niet, want ook dat is je eigen interpretatie. Tenzij, je bij de betreffende bokker zelf gaat checken hoe hij/zij zn post heeft bedoeld. En dat gebeurt volgens mij te weinig/of gewoon in het geheel niet. Er wordt gewoon vol op die temknop gedrukt. Ga daar als Mod maar aanstaan. Niet te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:33

Modereren is mensen werk en natuurlijk gebeuren daar fouten. Niet iedereen is in staat om bij alle gebruikers gewoon objectief te kijken. En als jij al een bepaalde naam hebt, dan zal het zeker gebeuren dat je onterecht hard wordt aangesproken, terwijl die post minder ernstig was als anderen posts in datzelfde topic of zelfde pagina.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:43

pien_2010 schreef:
Modereren is mensen werk en natuurlijk gebeuren daar fouten. Niet iedereen is in staat om bij alle gebruikers gewoon objectief te kijken. En als jij al een bepaalde naam hebt, dan zal het zeker gebeuren dat je onterecht hard wordt aangesproken, terwijl die post minder ernstig was als anderen posts in datzelfde topic of zelfde pagina.

Ik heb ook echt wel meegemaakt bij Bokt dat er bokkers zijn met een 'rugzakje' in het ASS spectrum.
En geloof me die bokkers hebben het moeilijk. Worden heel vaak ook niet begrepen, omdat ze nuances missen. Voor die bokkers - waarvan ik het dan toevallig weet, omdat ik het herken - neem ik het wel heel vaak op, als ik zie dat ze veel SH$%t over zich heenkrijgen. Want dat is helaas ook Bokt. Keihard en geen genade. En wat zou het fijn zijn als Bokt ook voor die mensen een veilige en leuke plek zou zijn.
Dus ik blijf wel van mening. Bokt moet objectief blijven modereren. Ook voor die bokkers.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:14

Ibbel schreef:
Babootje schreef:

Als mod word je vaak beschuldigd van subjectiviteit en vriendjespolitiek. Terwijl in de praktijk twee groepen tegenover elkaar staan, die subjectief zijn en het voor het voor elkaar opnemen. En als je dan niet met het verhaal van groep A meegaat, dan ben je volgens hun subjectief en bedrijf je vriendjespolitiek. Terwijl groep B tegelijkertijd ook boos op jou is, omdat je ook niet met hun meegaat en je volgens hun dus ook subjectief bent en vriendjespolitiek bedrijft.

Ik denk dat je je als bokker heel goed moet realiseren, dat als jij in één kamp zit, jijzelf per definitief subjectief bent en dat die "subjectieve" mod, die twee kanten ziet waarschijnlijk veel objectiever er naar kijkt. Vooral als je je realiseert dat een mod de beslissing niet in zijn eentje neemt, maar in samenspraak. En vriendjes met één mod lukt nog wel, maar allemaal wordt wel heel moeilijk. Daarvoor zijn er teveel en ze kunnen ondertussen wel allemaal achter de schermen meepraten over mogelijke sancties.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:30

Klopt niet altijd. Iemand uit het kamp van de "tegenpartij" heeft mij via pb ooit gevraagd wat ik vond van bepaalde posts van haar waar ze behoorlijk streng op was aangesproken door het team.
Ik heb toen die hele discussie kritisch terug gelezen en ze discussieerde pittig, maar absoluut ging ze niet over de grens of werd persoonlijk vond ik. Dat heeft mij toen de ogen geopend.
Ik zal altijd voor het moderator team zijn. Maar het gaat dus echt wel eens mis daar waar iemand een bepaalde naam heeft. Dat is ook menselijk en alleen bewustzijn en reflectie kan dit enigszins voorkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:42

Ja het zijn ook mensen die dit allemaal vrijwillig doen, dat wordt wel eens vergeten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-09-23 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:42

En dat was in jou tijd als mod? Want dan had je ook de discussie hierover achter de schermen kunnen zien. En dan had je dus ook beide kanten gezien. Maar realiseer je wel dat je als bokker die gevraagd wordt, wat jij ervan vind. Dat je dan wel één kant van het verhaal hoort en dat je dan wel heel snel naar een subjectief oordeel wordt getrokken. Want je het het wel over een bokker die al een naam heeft en het kan dus ook zomaar zijn dat het team tien keer heeft besloten om iets door de vingers te zien en dat dit de elfde keer is, waardoor ze er nu voor kiezen om te reageren.

En natuurlijk, waar mensen werken worden fouten gemaakt, ook door de mods. Vandaar dat je altijd kan vragen of de mids het opnieuw willen beoordelen. Maar ik d nk oprecht dat de mods over het algemeen objectiever zijn dan de bokkers, zeker als die deel uitmaken van een kamp.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 20:50

Karl66 schreef:
Want je het het wel over een bokker die al een naam heeft en het kan dus ook zomaar zijn dat het team tien keer heeft besloten om iets door de vingers te zien en dat dit de elfde keer is, waardoor ze er nu voor kiezen om te reageren.

En precies hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de gebruikers, Karl. Want ook dat zijn net normale mensen.

En als er dan steeds dezelfde gebruikers een bokker steken onder water zitten geven -of gewoon een gemene opmerking maken waarop niet wordt ingegrepen door het beheer- en dat keer op keer in allerlei topics. Dan komt er een moment dat het emmertje overloopt. De gebruiker(s) die de net onder de gordel opmerkingen steeds liepen te maken vallen dan bij de mods vast minder op dan de getreiterde en getergde gebruiker die het geprik en, inderdaad, gezuig, zat is. Waardoor eigenlijk de verkeerde gebruiker een ban krijgt.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:00

Cer schreef:
Maar iedereen haalt zn informatie toch ergens vandaan? Want ook die zogenaamde 'eigen mening' is ergens op gebaseerd..

Daarnaast is het ook heel ingewikkeld om een eigen mening te hebben over complexe onderwerpen, dus dan gaan mensen toch ook uit van de informatie die ze lezen/horen en dan kiezen ze waar ze het prettigst bij voelen, of wat voor hun als meest waar klinkt.

Wat dat betreft heeft niemand een echte unieke eigen mening denk :)

Zeg maar gerust wat ze het beste uitkomt. Irl ben ik ook nog eens zo direct om het op die manier te zeggen... Soms ook tegen mijn partner die dan een paar uur niets meer tegen me wil zeggen. Zo'n bijzonder fenomeen vind ik het. Bijvoorbeeld terecht schelden op al die vliegtuigen die - soms extreem laag - over ons heen vliegen maar net zo makkelijk roepen "ff een vliegtuig naar X nemen".

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:31

Koper schreef:
Karl66 schreef:
Want je het het wel over een bokker die al een naam heeft en het kan dus ook zomaar zijn dat het team tien keer heeft besloten om iets door de vingers te zien en dat dit de elfde keer is, waardoor ze er nu voor kiezen om te reageren.

En precies hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de gebruikers, Karl. Want ook dat zijn net normale mensen.

En als er dan steeds dezelfde gebruikers een bokker steken onder water zitten geven -of gewoon een gemene opmerking maken waarop niet wordt ingegrepen door het beheer- en dat keer op keer in allerlei topics. Dan komt er een moment dat het emmertje overloopt. De gebruiker(s) die de net onder de gordel opmerkingen steeds liepen te maken vallen dan bij de mods vast minder op dan de getreiterde en getergde gebruiker die het geprik en, inderdaad, gezuig, zat is. Waardoor eigenlijk de verkeerde gebruiker een ban krijgt.

Nou precies, want het slachtoffer wordt gestraft op die manier. Niet fair, want het enige wat mensen leren is dat ze niet voor zichzelf op mogen komen. Ik vind er wat van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:33

Karl66 schreef:
En dat was in jou tijd als mod? Want dan had je ook de discussie hierover achter de schermen kunnen zien. En dan had je dus ook beide kanten gezien. Maar realiseer je wel dat je als bokker die gevraagd wordt, wat jij ervan vind. Dat je dan wel één kant van het verhaal hoort en dat je dan wel heel snel naar een subjectief oordeel wordt getrokken. Want je het het wel over een bokker die al een naam heeft en het kan dus ook zomaar zijn dat het team tien keer heeft besloten om iets door de vingers te zien en dat dit de elfde keer is, waardoor ze er nu voor kiezen om te reageren.

En natuurlijk, waar mensen werken worden fouten gemaakt, ook door de mods. Vandaar dat je altijd kan vragen of de mids het opnieuw willen beoordelen. Maar ik denk oprecht dat de mods over het algemeen objectiever zijn dan de bokkers, zeker als die deel uitmaken van een kamp.

Nee Karl het was niet in mijn tijd, en ik heb alle communicatie ontvangen per pb inclusief de posts die ik zelf kon nalezen, ook in het topic.
Nogmaals ik zal altijd achter het moderator team staan. Maar ook ik maakte fouten in mijn moderator tijd en dat zal ook nu nog zijn net als of toen. Niets menselijk is ons vreemd.Dat mag ook wel eens benoemd worden.

Ik heb na aarzeling en nadenken de vraag van die bokker gehonoreerd en er dus naar gekeken omdat ze zo gekwetst en verdrietig was. Ik ben van mening dat ze gelijk had. En ik heb dat gedaan voor haar en niet om het team onderuit te halen. Want ik vind dat we een goed team hadden en hebben, maar waar mensen werken gaat ook wel eens wat mis.

Ook eens met koper. Dat kan zeker gebeuren.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:36

Allereerst: ik ben het met een hoop anderen eens dat het moderaten erg willekeurig lijkt te gebeuren en dat dit (ook bij mij) een hele hoop irritatie met zich mee brengt. Voelt een beetje als een scheidsrechter die net met z'n rug naar je toe staat als je een tik krijgt van een medespeler.

Dat gezegd hebbende, toen ik net even in mijn eigen TeM's keek (berichten van anderen die ik geTeMd heb, met mijn toelichting erbij), moet ik zeggen dat ik ook wel een vreselijk genante hittepetit kan zijn hoor, jemig := Ik lees het met het schaamrood op de kaken terug. Even aan de mods die moesten dealen met mijn korte lontje: excuses 8)7

Maar goed, dat toont in ieder geval voor mij wel aan dat het me écht mateloos kan frustreren en als je dan net zo'n groot rechtvaardigheidsgevoel heb als ik kan bokt echt een frustratieslag zijn.

Dus hoewel babootje het ongetwijfeld goed bedoeld met het objectief modereren, vind deze ASS'er juist dat er wel wat meer tussen de lijntjes gelezen mag worden door de mods. Of, om in de metafoor te blijven, dat de scheids zich op het hele spel richt en niet af en toe tussendoor. Want zo lijkt het wel vaak en dat is zonde en onterecht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:36

pien_2010 schreef:
Karl66 schreef:

En natuurlijk, waar mensen werken worden fouten gemaakt, ook door de mods. Vandaar dat je altijd kan vragen of de mids het opnieuw willen beoordelen. Maar ik denk oprecht dat de mods over het algemeen objectiever zijn dan de bokkers, zeker als die deel uitmaken van een kamp.

Nee Karl het was niet in mijn tijd, en ik heb alle communicatie ontvangen per pb inclusief de posts die ik zelf kon nalezen, ook in het topic.
Nogmaals ik zal altijd achter het moderator team staan. Maar ook ik maakte fouten in mijn moderator tijd en dat zal ook nu nog zijn net als of toen. Niets menselijk is ons vreemd.Dat mag ook wel eens benoemd worden.

Ik heb na aarzeling en nadenken de vraag van die bokker gehonoreerd en er dus naar gekeken omdat ze zo gekwetst en verdrietig was. Ik ben van mening dat ze gelijk had. En ik heb dat gedaan voor haar en niet om het team onderuit te halen. Want ik vind dat we een goed team hadden en hebben, maar waar mensen werken gaat ook wel eens wat mis.

<3 :*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 21:39

De hele discussie die zich nu aan het ontvouwen is past wel goed bij waarom ik het topic geopend heb, jemig. Al wist ik destijds nog niet wat er gebeurd was (inmiddels wel). Ik had alleen ineens gemerkt dat ze weg was.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-09-23 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:39

VuurVleugels schreef:
Allereerst: ik ben het met een hoop anderen eens dat het moderaten erg willekeurig lijkt te gebeuren en dat dit (ook bij mij) een hele hoop irritatie met zich mee brengt. Voelt een beetje als een scheidsrechter die net met z'n rug naar je toe staat als je een tik krijgt van een medespeler.

Dit.

Of dat die persoon je continu zit te prikken, en dat niet gezien wordt, maar als je het zat wordt en die persoon een dreun verkoopt omdat je het zat bent, zien ze het ineens wel en krijg je een rode kaart.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:44

Avalanche schreef:
VuurVleugels schreef:

Dit.

Of dat die persoon je continu zit te prikken, en dat niet gezien wordt, maar als je het zat wordt en die persoon een dreun verkoopt omdat je het zat bent, zien ze het ineens wel en krijg je een rode kaart.

Ja, DAT. Echt precies dat!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:46

Avalanche schreef:

Als dat gebeurt kun je alleen maar rustig al het materiaal verzamelen waarmee je kunt aantonen waar je uitglijder vandaan kwam, hetgeen dus wat er aan vooraf is gegaan en aangeven dat dit je uitglijder niet goed praat maar wel in perspectief plaatst. Je mag niet van het team verwachten dat ze de discussie zo intensief volgen. Het zijn geen goed betaalde krachten die ervoor vrijgesteld zijn.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:54

Pien, dat klopt wel, maar als ik dat dan privé tegen een mod zeg krijg ik steevast terug "we snappen dat de gemoederen hoog oplopen, maar hiermee overtrad jij nu de regels, we zien verder geen reden om in te grijpen" oid. Altijd die strekking. En dat is echt tenenkrommend.

Misschien moeten de mods maar betaald gaan worden dan, zodat ze die tijd en energie erin kunnen gaan steken zodat iederéén aangepakt wordt i.p.v. alleen maar degene die ze toevallig zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:54

pien_2010 schreef:
Avalanche schreef:

Als dat gebeurt kun je alleen maar rustig al het materiaal verzamelen waarmee je kunt aantonen waar je uitglijder vandaan kwam, hetgeen dus wat er aan vooraf is gegaan en aangeven dat dit je uitglijder niet goed praat maar wel in perspectief plaatst. Je mag niet van het team verwachten dat ze de discussie zo intensief volgen. Het zijn geen goed betaalde krachten die ervoor vrijgesteld zijn.

Dat. En ik mis echt in de discussie ook de eigen verantwoordelijkheid. Waarom zou je nou niet zelf in gesprek gaan als je je niet goed bejegend voelt. En als je er dan niet uit komt; laat t los… xo belangrijk is t allemaal niet; niet echt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 21:56

VuurVleugels schreef:
Pien, dat klopt wel, maar als ik dat dan privé tegen een mod zeg krijg ik steevast terug "we snappen dat de gemoederen hoog oplopen, maar hiermee overtrad jij nu de regels, we zien verder geen reden om in te grijpen" oid. Altijd die strekking. En dat is echt tenenkrommend.

Dit. Precies dit.

Dus ja. Ik snap wel dat mensen dan liever bokt bokt laten. En vertrekken.

En Mkango komt hier nu niet mee terug. En er zal ook niks veranderen. Dus eigenlijk is de hele discussie aardig zinloos.