Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:Daarom begrijp ik het vast houden van die oude zooi echt nog steeds niet.
Ibbel schreef:DuoPenotti schreef:Daarom begrijp ik het vast houden van die oude zooi echt nog steeds niet.
Bokt is één grote dataset. Weliswaar een ongeorganiseerde dataset, maar het is 'Big Data'
En 'Big Data' is geld waard, vraag maar aan Google. That's the long and short of it.
En niets mis met data verkopen, maar wel vervelend dat je als gebruiker weinig (zeg maar: geen) keus hebt om (mede) te bepalen wat er wel of niet met jouw data gedaan wordt. En dáár zit het pijnpunt. 'We' zijn onderdeel van een dataverzamelbedrijf zonder dat we weten wat er met die data gedaan wordt, en zonder dat we die data kunnen anonimiseren, kunnen beperken of kunnen verwijderen.
Op je iPhone kun je nog uitzetten dat je je medische data niet wilt delen.
(Voor wie het niet weet: als je de 'gezondheidsapp' op je iPhone gebruikt, gaan je medische data naar Apple.)
Ibbel schreef:DuoPenotti schreef:Daarom begrijp ik het vast houden van die oude zooi echt nog steeds niet.
Bokt is één grote dataset. Weliswaar een ongeorganiseerde dataset, maar het is 'Big Data'
En 'Big Data' is geld waard, vraag maar aan Google. That's the long and short of it.
En niets mis met data verkopen, maar wel vervelend dat je als gebruiker weinig (zeg maar: geen) keus hebt om (mede) te bepalen wat er wel of niet met jouw data gedaan wordt. En dáár zit het pijnpunt. 'We' zijn onderdeel van een dataverzamelbedrijf zonder dat we weten wat er met die data gedaan wordt, en zonder dat we die data kunnen anonimiseren, kunnen beperken of kunnen verwijderen.
Op je iPhone kun je nog uitzetten dat je je medische data niet wilt delen.
(Voor wie het niet weet: als je de 'gezondheidsapp' op je iPhone gebruikt, gaan je medische data naar Apple.)
bokt.nl schreef:Berichten en anderen informatie die worden geplaatst door gebruikers blijven eigendom van de gebruikers. Bokt.nl heeft een gebruiksrecht om deze gegevens te gebruiken voor de functionaliteit van de site en alles dat daarmee samenhangt. Dit gebruiksrecht wordt voor onbepaalde tijd gegeven en kan niet worden ingetrokken. Het gebruiksrecht blijft bestaan na beëindiging van de overeenkomst. In uitzonderlijke gevallen waarin sprake is van een zwaarwegend belang tegen voortgezet gebruik van de informatie kan Bokt.nl besluiten tot aanpassing of verwijdering.
karuna schreef:Nu vermoed ik dat het geen enorme aantallen zijn die hun berichten na zoveel tijd anoniem willen hebben. Anoniem voor die willen de rest blijft zoals het is.
Mars schreef:Bokt hoef idd geen IG te worden maar de behoeften van gebruikers zijn duidelijk wel veranderd. Anders zou het niet zo leeglopen. Dus dan kun je vasthouden aan wat je al doet of signalen oppikken en er iets mee doen.
Avalanche81 schreef:Mars schreef:Bokt hoef idd geen IG te worden maar de behoeften van gebruikers zijn duidelijk wel veranderd. Anders zou het niet zo leeglopen. Dus dan kun je vasthouden aan wat je al doet of signalen oppikken en er iets mee doen.
Weet ik niet hoor, meerwaarde van een forum is imo ook dat niet alles oh en ah is, maar dat er ook een stuk feedback is van mensen die niet hetzelfde denken.
Persoonlijk vind ik dat waardevol. Ik weet niet alles, en van iedere discussie leer ik. Van gelijkgestemden leer ik niet heel veel.
Muurp schreef:Wat ik me dan afvraag; is er een deadline voor Flarum? Is deze er ooit geweest? Of is deze een stille dood gestorven gedurende het traject?
Heel concreet: gaat Flarum er nog komen dit jaar?
Winged schreef:[Ontwikkeling van software en beleid]
Een stukje zichtbaarheid, maar ook met de mogelijkheid van de community om mee te mogen denken.
Elisa2 schreef:Misschien is het een idee dat users wel oude berichten kunnen verwijderen, of mods maar dat er dan gewoon bij de gebruikersnaam: Anoniem komt te staan.
Op die manier blijven de berichten behouden en wordt het forum geen gatenkaas maar kan er toch ook gewerkt worden aan de privacy van mensen.
Ibbel schreef:Jaja. Dus Luceos helpt bokt (tegen betaling) naar Flarum te migreren, zodat-ie daarna nog meer aan bokt kan verdienen door het te hosten op Blomstra? Dat heet belangenverstrengeling, toch?
BartVB schreef:Normaal laat ik dit soort opmerking gaan, maar dit is echt te kort door de bocht. Luceos stopt zijn ziel en zaligheid in software die gratis door iedereen gebruikt kan worden om mensen met elkaar te verbinden. De afgelopen twee jaar inderdaad betaald door Bokt maar elders had hij, met zijn kennis en ervaring, meer kunnen verdienen. Ook zit er de afgelopen jaren heel wat meer tijd en energie dan je op basis van een arbeidscontract mag verwachten. Verder is Blomstra ook deels van mij en wordt de hosting van Flarum op dit moment niet binnen Blomstra gedaan. Natuurlijk helemaal prima als je een mening hebt, constructieve kritiek ook heel welkom, maar het zo op de man spelen en dan zonder kennis van zaken draagt niet bepaald positief bij aan wat dan ook.
bokt.nl schreef:Berichten en anderen informatie die worden geplaatst door gebruikers blijven eigendom van de gebruikers. Bokt.nl heeft een gebruiksrecht om deze gegevens te gebruiken voor de functionaliteit van de site en alles dat daarmee samenhangt. Dit gebruiksrecht wordt voor onbepaalde tijd gegeven en kan niet worden ingetrokken. Het gebruiksrecht blijft bestaan na beëindiging van de overeenkomst. In uitzonderlijke gevallen waarin sprake is van een zwaarwegend belang tegen voortgezet gebruik van de informatie kan Bokt.nl besluiten tot aanpassing of verwijdering.
DuoPenotti schreef:Kijkend naar de sfeer op bokt denk ik dat het echt veel milder is dan in het begin van bokt.
Toen gingen naar mijn idee de discussies veel feller dan nu.
BartVB schreef:Muurp schreef:Wat ik me dan afvraag; is er een deadline voor Flarum? Is deze er ooit geweest? Of is deze een stille dood gestorven gedurende het traject?
Heel concreet: gaat Flarum er nog komen dit jaar?
Die deadline is er geweest en lag op december 2020 maar zowel met Flarum als met mij persoonlijk liep alles niet volgens planning. Een nieuwe (publieke) deadline durf ik me niet aan te wagen, maar de omstandigheden zijn nu iig een stuk beter dan begin 2020 toen we begonnen met dit project.
Maar daar hebben jullie allemaal weinig aan tot er iets is dat ook echt bruikbaar is.Winged schreef:[Ontwikkeling van software en beleid]
Een stukje zichtbaarheid, maar ook met de mogelijkheid van de community om mee te mogen denken.
Het is zeker de bedoeling om jullie mee te nemen in de ontwikkeling van Bokt Flarum en ook het beleid. Beide hebben de afgelopen tijd minder aandacht gekregen dan wenselijk was. Voor we op een zinvolle manier met feedback en input voor Flarum aan de slag kunnen moeten we echter eerst zorgen dat we een minimale basis draaiend hebben, daar wordt nu hard aan gewerkt zodat we hierna snel door kunnen naar interessantere dingen.Elisa2 schreef:Misschien is het een idee dat users wel oude berichten kunnen verwijderen, of mods maar dat er dan gewoon bij de gebruikersnaam: Anoniem komt te staan.
Op die manier blijven de berichten behouden en wordt het forum geen gatenkaas maar kan er toch ook gewerkt worden aan de privacy van mensen.
Dat is iets dat bij mij hoog op de verlanglijst staat. Helaas is het ook iets dat binnen de huidige software bijzonder ingewikkeld is omdat phpBB geen idee heeft dat een quote een stuk uit een ander bericht bevat. Ik denk wel dat dit een heel groot deel van bezwaren die in dit topic worden op z'n minst verlichten. Het geeft gebruikers veel meer controle over wat ze in de afgelopen jaren geplaatst hebben. Nu is hetzelfde mogelijk maar moet dat altijd via support of moderators. En nogmaals; als je in het verleden ergens hebt gehoord dat anonimiseren geen optie is; vraag het dan nog een keer en/of meld het bij iemand van beheer als dat niet goed loopt.
Foto's verwijderen kan op dit moment maar gaat inderdaad nogal onhandig, de functie is niet helemaal af maar dat is nu al wat te lang zo. Ik ga kijken wat hier op korte termijn aan te verbeteren is. Niet goed terug kunnen naar de vorige pagina na het verwijderen klinkt erg onhandig bijvoorbeeld.
Archiveren door een topic alleen zichtbaar te maken voor de deelnemers aan een topic is een erg interessant idee. Is een stuk subtieler dan verwijderen of anonimiseren maar wel erg effectief. Technisch is dit een heel stuk ingewikkelder dan het klinkt, maar deze gaat op de ideeën lijst.
Het businessmodel van Bokt komt ook een aantal keer voorbij en, naar mijn idee, zijn we daar nooit vaag over geweest. Er is al een aantal keer eerder uitgelegd hoe Bokt.nl geld verdient en hoe dat meeweegt in beslissingen die we nemen. Om een site als deze in de lucht te houden en er aan te ontwikkelen is geld nodig, mensen zijn nog steeds niet tot nauwelijks bereid om daar direct voor te betalen dus zijn we, net als veel vergelijkbare sites, afhankelijk van advertenties. Mensen die op Bokt komen via oude zoekresultaten zijn daardoor een inkomstenbron, daarnaast zijn dit ook potentiële nieuwe gebruikers.
Natuurlijk spelen inkomsten een rol bij de beslissingen die we nemen, maar het is altijd een afweging van belangen tussen Bokt en gebruikers. Waarbij het ook nog zo is dat de ene gebruiker de andere niet is. In dit topic ook mensen die het prima vinden als alles dat niet courant is wordt verwijderd en anderen die dat enorm zonde zouden vinden. We moeten daarin een goede middenweg zien te vinden en de huidige status ligt inderdaad nog teveel op 'alles bewaren'. Daar moeten we mee aan de slag, maar zonder meteen door te slaan naar bijzonder drastische en niet terug te draaien maatregelen.
Wat dat betreft ook nog een keer de vergelijking met b.v. Facebook en Instagram; een voordeel (en een nadeel) van die media is dat je berichten kan plaatsen die alleen te lezen zijn door je vrienden/volgers. Daardoor mis je een hoop input en meningen, maar aan de andere kant maakt dit het ook makkelijker om iets te plaatsen zonder dat de hele wereld over je heen valt. Dit maakt het ook makkelijker om zelf iets te verwijderen (het hele bericht of een specifieke reactie). Voor zoiets is op Bokt wat mij betreft ook plaats, maar wel bijzonder prettig als daarbij de nadruk blijft liggen op 'zo open mogelijk'. En open is in 99% van de gevallen ook helemaal prima. Ga je eigen postgeschiedenis maar na. Het is over het algemeen maar een handvol posts, topics of namen/woorden die potentieel problematisch zijn.Ibbel schreef:Jaja. Dus Luceos helpt bokt (tegen betaling) naar Flarum te migreren, zodat-ie daarna nog meer aan bokt kan verdienen door het te hosten op Blomstra? Dat heet belangenverstrengeling, toch?
Normaal laat ik dit soort opmerking gaan, maar dit is echt te kort door de bocht. Luceos stopt zijn ziel en zaligheid in software die gratis door iedereen gebruikt kan worden om mensen met elkaar te verbinden. De afgelopen twee jaar inderdaad betaald door Bokt maar elders had hij, met zijn kennis en ervaring, meer kunnen verdienen. Ook zit er de afgelopen jaren heel wat meer tijd en energie dan je op basis van een arbeidscontract mag verwachten. Verder is Blomstra ook deels van mij en wordt de hosting van Flarum op dit moment niet binnen Blomstra gedaan. Natuurlijk helemaal prima als je een mening hebt, constructieve kritiek ook heel welkom, maar het zo op de man spelen en dan zonder kennis van zaken draagt niet bepaald positief bij aan wat dan ook.
Dat gezegd hebbende; blij met hoe dit topic verloopt. Veel constructieve kritiek en mensen die naar elkaar willen luisteren. Ook duidelijk dat er heel veel wegen naar Rome zijn en dat het ideale Rome er voor iedereen anders uitziet.
De fotofora zijn voor ons al jaren een puzzel. Super leuk, super leerzaam, maar enorm lastig te modereren. Als iemand daar goede ideeën voor heeft; bijzonder welkom