Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:16

Weet het niet zeker hoor maar ik dacht dat hoe lang iets bestaat ook een bepaalde waarde heeft in de indexatie. Als alle "oudere" topics niet meer te indexeren zijn (en dit zijn er echt véél) verliest bokt denk ik een hoop bezoekers die via Google binnenkomen en dus waarde voor adverteerders. Lijkt me niet heel wenselijk.

karuna
Drukke kabouter

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:35

Wat is er mis met anoniem maken voor de mensen die dat willen en aangeven bij het team? Simpel eenvoudig en vergt naast wat werk geen ingewikkelde ingrepen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:38

Tot nu toe werkt anoniem maken niet, want de quotes gaan er niet in mee.

En als je het dan hebt over een topic leesbaar houden, de ene anoniem die wat schrijft na de andere, is ook niet fijn lezen. Dat is nu al.
Daarom begrijp ik het vast houden van die oude zooi echt nog steeds niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:41

Anoniem maken leest wel door. Alleen de naam is anoniem. Voor sommige topics is het ook geen drama om niet te weten wie welk bericht heeft geschreven als de info er maar staat.

Nu vermoed ik dat het geen enorme aantallen zijn die hun berichten na zoveel tijd anoniem willen hebben. Anoniem voor die willen de rest blijft zoals het is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:48

DuoPenotti schreef:

Bokt is één grote dataset. Weliswaar een ongeorganiseerde dataset, maar het is 'Big Data'
En 'Big Data' is geld waard, vraag maar aan Google. That's the long and short of it.

En niets mis met data verkopen, maar wel vervelend dat je als gebruiker weinig (zeg maar: geen) keus hebt om (mede) te bepalen wat er wel of niet met jouw data gedaan wordt. En dáár zit het pijnpunt. 'We' zijn onderdeel van een dataverzamelbedrijf zonder dat we weten wat er met die data gedaan wordt, en zonder dat we die data kunnen anonimiseren, kunnen beperken of kunnen verwijderen.

Op je iPhone kun je nog uitzetten dat je je medische data niet wilt delen.
(Voor wie het niet weet: als je de 'gezondheidsapp' op je iPhone gebruikt, gaan je medische data naar Apple.)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:49

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:

Bokt is één grote dataset. Weliswaar een ongeorganiseerde dataset, maar het is 'Big Data'
En 'Big Data' is geld waard, vraag maar aan Google. That's the long and short of it.

En niets mis met data verkopen, maar wel vervelend dat je als gebruiker weinig (zeg maar: geen) keus hebt om (mede) te bepalen wat er wel of niet met jouw data gedaan wordt. En dáár zit het pijnpunt. 'We' zijn onderdeel van een dataverzamelbedrijf zonder dat we weten wat er met die data gedaan wordt, en zonder dat we die data kunnen anonimiseren, kunnen beperken of kunnen verwijderen.

(Voor wie het niet weet: als je de 'gezondheidsapp' op je iPhone gebruikt, gaan je medische data naar Apple.)

Precies dit :)
Er moet volgens mij naar een middenweg worden gezocht.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:48

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:

Nou, de facebooks en instagrams van de wereld gaan ook niet al te lief om met je data. Het grote verschil met bokt is dat je deelt met iedereen, niet alleen met je "vrienden" en dat het niet mogelijk is je profiel en berichten af te schermen. Het is super openbaar. En inderdaad, dat in combinatie met weinig mogelijkheden om je eigen data te beheren is erg lastig. Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre bokt voorkeuren e.d. opslaat en of er nog iets wordt gedaan met welke topics je leest en of deze worden gebruikt voor gerichte advertenties.

Overigens heeft bokt wel gebruikersvoorwaarden en een privacy beleid, zie onderaan je pagina. Hierin staat:

bokt.nl schreef:
Berichten en anderen informatie die worden geplaatst door gebruikers blijven eigendom van de gebruikers. Bokt.nl heeft een gebruiksrecht om deze gegevens te gebruiken voor de functionaliteit van de site en alles dat daarmee samenhangt. Dit gebruiksrecht wordt voor onbepaalde tijd gegeven en kan niet worden ingetrokken. Het gebruiksrecht blijft bestaan na beëindiging van de overeenkomst. In uitzonderlijke gevallen waarin sprake is van een zwaarwegend belang tegen voortgezet gebruik van de informatie kan Bokt.nl besluiten tot aanpassing of verwijdering.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:56

Maar dat stond er bijvoorbeeld in 2001 niet.
Is veel later pas ingevoerd. Ook die popup van de regels is er niet heel de bokt geschiedenis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:07

En je kunt je afvragen in hoeverre het te verantwoorden is dat je data gebruikt blíjven worden nadat je 'de overeenkomst hebt beeindigd'. Waarbij die beëindiging sowieso nergens is geformaliseerd. Hoe zou dat ook moeten kunnen, want je kunt je profiel niet verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:10

karuna schreef:
Nu vermoed ik dat het geen enorme aantallen zijn die hun berichten na zoveel tijd anoniem willen hebben. Anoniem voor die willen de rest blijft zoals het is.

Ik vermoed dat dat wel enorme aantallen zijn, mits je ze die vraag volledig en duidelijk stelt. Maar er is een reden dat zowel sociale media en bokt daar niet duidelijk naar vraagt, want bijna niemand zou aan geven dat ze het prettig vinden als alles wat ze schrijven gebruikt zal worden door de site zonder dat je daar nog maar enige zeggenschap over hebt. Dus doen ze het gewoon, en verstoppen de optie om oude berichten of foto's te verwijderen op een rare plaats en geef je toestemming op basis van 1 of 2 zinnen in een 500 pagina's tellend document dat je bij inschrijving krijgt en waar iedereen blind "akkoord" aanvinkt omdat er geen doorkomen aan is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 12:41

Functies als het zelf verwijderen van je foto’s, je eigen topics en posts zijn dingen die IG wel biedt en tevens kun je zelfs nog aangeven wie wel/niet kan reageren.
In die zin heeft IG de functie ‘rijfoto’s laten zien’ helemaal overgenomen. Dat verklaart wel eea. Bij gevraagde aanpassingen door gebruikers wordt door beheer vrij standaard geantwoord ‘dat komt als Flarum er is’ maar dat kan nog wel jaren duren.
Als ik nu de leegloop zie dan denk ik dat je gebruikers veel sneller tegemoet zou moeten komen aan dat waar behoefte aan is, anders ben je te laat. SM ontwikkelt zo snel, ga je daar niet in mee dan loopt je platform leeg en dat blijkt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:53

Maar aan de andere kant: één van de charmes van bokt is ook dat het juist géén Instagram is. Het hoeft er wat dat betreft ook niet op te lijken. Instagram is toch een beetje leeg en inhoudsloos, veel 'oooh, wat mooi' van mensen uit je eigen kring. Bokt dient in mijn ogen toch ook een ander doel, en ik vind het juist fijn dat je in aanraking komt met mensen buiten je eigen kring, en fora als HAW vind ik juist erg waardevol. Júist de kritiek en de inhoud maakt bokt prettig als medium.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 13:05

Bokt hoef idd geen IG te worden maar de behoeften van gebruikers zijn duidelijk wel veranderd. Anders zou het niet zo leeglopen. Dus dan kun je vasthouden aan wat je al doet of signalen oppikken en er iets mee doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:34

Ik heb niet eens iets anders dan bokt aan sociale media. Nou ja een slapend facebook ivm messenger met 4 mensen. Ik hoor wel van anderen dat het dan vooral een leeg duimpje omhoog of naar beneden is. Vooral mededelen en weinig terugkrijgen. Meer media dan "sociale" media. Bokt is toch meer bedoeld als interactie iv eenrichtingsverkeer

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:48

Mars schreef:
Bokt hoef idd geen IG te worden maar de behoeften van gebruikers zijn duidelijk wel veranderd. Anders zou het niet zo leeglopen. Dus dan kun je vasthouden aan wat je al doet of signalen oppikken en er iets mee doen.

Weet ik niet hoor, meerwaarde van een forum is imo ook dat niet alles oh en ah is, maar dat er ook een stuk feedback is van mensen die niet hetzelfde denken.
Persoonlijk vind ik dat waardevol. Ik weet niet alles, en van iedere discussie leer ik. Van gelijkgestemden leer ik niet heel veel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:08

Avalanche81 schreef:
Mars schreef:

Weet ik niet hoor, meerwaarde van een forum is imo ook dat niet alles oh en ah is, maar dat er ook een stuk feedback is van mensen die niet hetzelfde denken.
Persoonlijk vind ik dat waardevol. Ik weet niet alles, en van iedere discussie leer ik. Van gelijkgestemden leer ik niet heel veel.

Maar mensen zijn soms gewoon écht niet op zoek naar feedback van, even gechargeerd, een stelletje internetridders en dat lijkt er bij sommigen lastig in te gaan. Denk bijvoorbeeld RIJ-ITP - nadrukkelijk bedoeld om laagdrempelig gewoon leuke foto's van jou en je paard / pony te delen. Toch moeten mensen ook daar weer de discussie aangaan, soms ook niet gehinderd door enige vorm van kennis of ervaring (lijkt). Er zijn een aantal eerdere eerder actieve posters ook echt gewoon een soort weggepest. RT-HAW, waar nadrukkelijk wél om feedback wordt gevraagd is nagenoeg uitgestorven. Als je op insta wel gewoon leuke reacties en likes krijgt is de keuze natuurlijk snel gemaakt. En dan kan je zeggen, huu je kan helemaal niet tegen feedback. Vast wel, maar er wordt gewoon niet om gevraagd. Maar goed, dat is denk ik niet de hoofdreden waarom er minder wordt geplaatst qua foto's - er zijn gewoon makkelijkere (en leukere) alternatieven. Ik denk niet dat bokt moet proberen een insta te worden ofzo.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:33

Muurp schreef:
Wat ik me dan afvraag; is er een deadline voor Flarum? Is deze er ooit geweest? Of is deze een stille dood gestorven gedurende het traject?
Heel concreet: gaat Flarum er nog komen dit jaar?

Die deadline is er geweest en lag op december 2020 maar zowel met Flarum als met mij persoonlijk liep alles niet volgens planning. Een nieuwe (publieke) deadline durf ik me niet aan te wagen, maar de omstandigheden zijn nu iig een stuk beter dan begin 2020 toen we begonnen met dit project.
Maar daar hebben jullie allemaal weinig aan tot er iets is dat ook echt bruikbaar is.

Winged schreef:
[Ontwikkeling van software en beleid]
Een stukje zichtbaarheid, maar ook met de mogelijkheid van de community om mee te mogen denken.

Het is zeker de bedoeling om jullie mee te nemen in de ontwikkeling van Bokt Flarum en ook het beleid. Beide hebben de afgelopen tijd minder aandacht gekregen dan wenselijk was. Voor we op een zinvolle manier met feedback en input voor Flarum aan de slag kunnen moeten we echter eerst zorgen dat we een minimale basis draaiend hebben, daar wordt nu hard aan gewerkt zodat we hierna snel door kunnen naar interessantere dingen.

Elisa2 schreef:
Misschien is het een idee dat users wel oude berichten kunnen verwijderen, of mods maar dat er dan gewoon bij de gebruikersnaam: Anoniem komt te staan.
Op die manier blijven de berichten behouden en wordt het forum geen gatenkaas maar kan er toch ook gewerkt worden aan de privacy van mensen.

Dat is iets dat bij mij hoog op de verlanglijst staat. Helaas is het ook iets dat binnen de huidige software bijzonder ingewikkeld is omdat phpBB geen idee heeft dat een quote een stuk uit een ander bericht bevat. Ik denk wel dat dit een heel groot deel van bezwaren die in dit topic worden op z'n minst verlichten. Het geeft gebruikers veel meer controle over wat ze in de afgelopen jaren geplaatst hebben. Nu is hetzelfde mogelijk maar moet dat altijd via support of moderators. En nogmaals; als je in het verleden ergens hebt gehoord dat anonimiseren geen optie is; vraag het dan nog een keer en/of meld het bij iemand van beheer als dat niet goed loopt.

Foto's verwijderen kan op dit moment maar gaat inderdaad nogal onhandig, de functie is niet helemaal af maar dat is nu al wat te lang zo. Ik ga kijken wat hier op korte termijn aan te verbeteren is. Niet goed terug kunnen naar de vorige pagina na het verwijderen klinkt erg onhandig bijvoorbeeld.

Archiveren door een topic alleen zichtbaar te maken voor de deelnemers aan een topic is een erg interessant idee. Is een stuk subtieler dan verwijderen of anonimiseren maar wel erg effectief. Technisch is dit een heel stuk ingewikkelder dan het klinkt, maar deze gaat op de ideeën lijst.

Het businessmodel van Bokt komt ook een aantal keer voorbij en, naar mijn idee, zijn we daar nooit vaag over geweest. Er is al een aantal keer eerder uitgelegd hoe Bokt.nl geld verdient en hoe dat meeweegt in beslissingen die we nemen. Om een site als deze in de lucht te houden en er aan te ontwikkelen is geld nodig, mensen zijn nog steeds niet tot nauwelijks bereid om daar direct voor te betalen dus zijn we, net als veel vergelijkbare sites, afhankelijk van advertenties. Mensen die op Bokt komen via oude zoekresultaten zijn daardoor een inkomstenbron, daarnaast zijn dit ook potentiële nieuwe gebruikers.

Natuurlijk spelen inkomsten een rol bij de beslissingen die we nemen, maar het is altijd een afweging van belangen tussen Bokt en gebruikers. Waarbij het ook nog zo is dat de ene gebruiker de andere niet is. In dit topic ook mensen die het prima vinden als alles dat niet courant is wordt verwijderd en anderen die dat enorm zonde zouden vinden. We moeten daarin een goede middenweg zien te vinden en de huidige status ligt inderdaad nog teveel op 'alles bewaren'. Daar moeten we mee aan de slag, maar zonder meteen door te slaan naar bijzonder drastische en niet terug te draaien maatregelen.

Wat dat betreft ook nog een keer de vergelijking met b.v. Facebook en Instagram; een voordeel (en een nadeel) van die media is dat je berichten kan plaatsen die alleen te lezen zijn door je vrienden/volgers. Daardoor mis je een hoop input en meningen, maar aan de andere kant maakt dit het ook makkelijker om iets te plaatsen zonder dat de hele wereld over je heen valt. Dit maakt het ook makkelijker om zelf iets te verwijderen (het hele bericht of een specifieke reactie). Voor zoiets is op Bokt wat mij betreft ook plaats, maar wel bijzonder prettig als daarbij de nadruk blijft liggen op 'zo open mogelijk'. En open is in 99% van de gevallen ook helemaal prima. Ga je eigen postgeschiedenis maar na. Het is over het algemeen maar een handvol posts, topics of namen/woorden die potentieel problematisch zijn.

Ibbel schreef:
Jaja. Dus Luceos helpt bokt (tegen betaling) naar Flarum te migreren, zodat-ie daarna nog meer aan bokt kan verdienen door het te hosten op Blomstra? Dat heet belangenverstrengeling, toch?

Normaal laat ik dit soort opmerking gaan, maar dit is echt te kort door de bocht. Luceos stopt zijn ziel en zaligheid in software die gratis door iedereen gebruikt kan worden om mensen met elkaar te verbinden. De afgelopen twee jaar inderdaad betaald door Bokt maar elders had hij, met zijn kennis en ervaring, meer kunnen verdienen. Ook zit er de afgelopen jaren heel wat meer tijd en energie dan je op basis van een arbeidscontract mag verwachten. Verder is Blomstra ook deels van mij en wordt de hosting van Flarum op dit moment niet binnen Blomstra gedaan. Natuurlijk helemaal prima als je een mening hebt, constructieve kritiek ook heel welkom, maar het zo op de man spelen en dan zonder kennis van zaken draagt niet bepaald positief bij aan wat dan ook.

Dat gezegd hebbende; blij met hoe dit topic verloopt. Veel constructieve kritiek en mensen die naar elkaar willen luisteren. Ook duidelijk dat er heel veel wegen naar Rome zijn en dat het ideale Rome er voor iedereen anders uitziet.

De fotofora zijn voor ons al jaren een puzzel. Super leuk, super leerzaam, maar enorm lastig te modereren. Als iemand daar goede ideeën voor heeft; bijzonder welkom :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:53

Dank je wel voor de update.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:31

Dank voor je uitgebreide antwoord Bart! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:07

BartVB schreef:
Normaal laat ik dit soort opmerking gaan, maar dit is echt te kort door de bocht. Luceos stopt zijn ziel en zaligheid in software die gratis door iedereen gebruikt kan worden om mensen met elkaar te verbinden. De afgelopen twee jaar inderdaad betaald door Bokt maar elders had hij, met zijn kennis en ervaring, meer kunnen verdienen. Ook zit er de afgelopen jaren heel wat meer tijd en energie dan je op basis van een arbeidscontract mag verwachten. Verder is Blomstra ook deels van mij en wordt de hosting van Flarum op dit moment niet binnen Blomstra gedaan. Natuurlijk helemaal prima als je een mening hebt, constructieve kritiek ook heel welkom, maar het zo op de man spelen en dan zonder kennis van zaken draagt niet bepaald positief bij aan wat dan ook.

Wake up and smell the roses Bart. Gratis software om mensen te verbinden? Laat me niet lachen. Alleen de zon gaat voor niets op. Mark Suikerberg deed/doet het ook niet voor niets.

De communicatie hierover is in ieder geval niet erg helder en open geweest.

bokt.nl schreef:
Berichten en anderen informatie die worden geplaatst door gebruikers blijven eigendom van de gebruikers. Bokt.nl heeft een gebruiksrecht om deze gegevens te gebruiken voor de functionaliteit van de site en alles dat daarmee samenhangt. Dit gebruiksrecht wordt voor onbepaalde tijd gegeven en kan niet worden ingetrokken. Het gebruiksrecht blijft bestaan na beëindiging van de overeenkomst. In uitzonderlijke gevallen waarin sprake is van een zwaarwegend belang tegen voortgezet gebruik van de informatie kan Bokt.nl besluiten tot aanpassing of verwijdering.

Maar nu ik je toch aan de lijn heb, leg eens uit hoe 'de overeenkomst met bokt' beëindigd kan worden?
Ik ben nog nergens een optie tegengekomen. Ik mag wel akkoord geven op die irritante pop-up die nog steeds om de haverklap opduikt, dat wel, maar die toestemming intrekken zie ik nergens?
Nog afgezien van waar de legitimering ligt van 'het gebruiksrecht blijft bestaan' na beëindiging van de overeenkomst.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:37

@Bart:

Hoewel ik begrijp dat een site als bokt het moet doen van zijn google opdrachten, blijft het toch een punt dat alles veel te openbaar staat. Als ik ga zoeken op bijvoorbeeld hoefsmid, voeding, ras, vacht, verharing of koliek, dan is dat logisch vind ik dat mensen op paardgerelateerde onderwerpen komen, dat lijkt me echt geen probleem.

Wat me wel problematischer lijkt is dat mens gerelateerde zaken naar voren komen. Voor hetzelfde geld plaatst er hier morgen iemand een klaagzang over zijn bedrijf, dan is het niet logisch dat met zoeken op dat bedrijf, bokt naar voor zou komen. Ik vind echt dat er een onderscheidt gemaakt moet worden tussen die zaken. Of op zen minst het veel en veel moeilijker maakt voor mensen om te gaan zoeken.

Ook zie ik staan op het forum waar hier naar verwezen wordt dat flarum in de vriezer zit (post komt van oktober/november 2021) Een IT project dat in de vriezer zit, dat komt er niet meer uit... Ik denk dat iedereen weet dat technologie daarvoor ondertussen veel te snel gaat. Of het komt er of het komt er niet. Afwachten is er niet bij. Wat zijn de opties dus na Flarum?

Het kan toch ook niet zijn dat alles maar moet wachten op Flarum... Dat is toch ook geen vooruitstrevend model?

Sorry als het nogal kritisch overkomt, maar sommige van die loze beloften komen telkens terug jaarlijks, alleen de topic titel veranderd. Dat geeft weinig vertrouwen op den duur dat zegt: je wordt gehoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:26

DuoPenotti schreef:
Kijkend naar de sfeer op bokt denk ik dat het echt veel milder is dan in het begin van bokt.
Toen gingen naar mijn idee de discussies veel feller dan nu.

Gewoon nieuwsgierig, maar, je zit een jaar op bokt, en hebt het hier 'over het begin van bokt'.
Heb je dan zowat 20 jaar meegelezen?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:31

BartVB schreef:
Muurp schreef:
Wat ik me dan afvraag; is er een deadline voor Flarum? Is deze er ooit geweest? Of is deze een stille dood gestorven gedurende het traject?
Heel concreet: gaat Flarum er nog komen dit jaar?

Die deadline is er geweest en lag op december 2020 maar zowel met Flarum als met mij persoonlijk liep alles niet volgens planning. Een nieuwe (publieke) deadline durf ik me niet aan te wagen, maar de omstandigheden zijn nu iig een stuk beter dan begin 2020 toen we begonnen met dit project.
Maar daar hebben jullie allemaal weinig aan tot er iets is dat ook echt bruikbaar is.

Winged schreef:
[Ontwikkeling van software en beleid]
Een stukje zichtbaarheid, maar ook met de mogelijkheid van de community om mee te mogen denken.

Het is zeker de bedoeling om jullie mee te nemen in de ontwikkeling van Bokt Flarum en ook het beleid. Beide hebben de afgelopen tijd minder aandacht gekregen dan wenselijk was. Voor we op een zinvolle manier met feedback en input voor Flarum aan de slag kunnen moeten we echter eerst zorgen dat we een minimale basis draaiend hebben, daar wordt nu hard aan gewerkt zodat we hierna snel door kunnen naar interessantere dingen.

Elisa2 schreef:
Misschien is het een idee dat users wel oude berichten kunnen verwijderen, of mods maar dat er dan gewoon bij de gebruikersnaam: Anoniem komt te staan.
Op die manier blijven de berichten behouden en wordt het forum geen gatenkaas maar kan er toch ook gewerkt worden aan de privacy van mensen.

Dat is iets dat bij mij hoog op de verlanglijst staat. Helaas is het ook iets dat binnen de huidige software bijzonder ingewikkeld is omdat phpBB geen idee heeft dat een quote een stuk uit een ander bericht bevat. Ik denk wel dat dit een heel groot deel van bezwaren die in dit topic worden op z'n minst verlichten. Het geeft gebruikers veel meer controle over wat ze in de afgelopen jaren geplaatst hebben. Nu is hetzelfde mogelijk maar moet dat altijd via support of moderators. En nogmaals; als je in het verleden ergens hebt gehoord dat anonimiseren geen optie is; vraag het dan nog een keer en/of meld het bij iemand van beheer als dat niet goed loopt.

Foto's verwijderen kan op dit moment maar gaat inderdaad nogal onhandig, de functie is niet helemaal af maar dat is nu al wat te lang zo. Ik ga kijken wat hier op korte termijn aan te verbeteren is. Niet goed terug kunnen naar de vorige pagina na het verwijderen klinkt erg onhandig bijvoorbeeld.

Archiveren door een topic alleen zichtbaar te maken voor de deelnemers aan een topic is een erg interessant idee. Is een stuk subtieler dan verwijderen of anonimiseren maar wel erg effectief. Technisch is dit een heel stuk ingewikkelder dan het klinkt, maar deze gaat op de ideeën lijst.

Het businessmodel van Bokt komt ook een aantal keer voorbij en, naar mijn idee, zijn we daar nooit vaag over geweest. Er is al een aantal keer eerder uitgelegd hoe Bokt.nl geld verdient en hoe dat meeweegt in beslissingen die we nemen. Om een site als deze in de lucht te houden en er aan te ontwikkelen is geld nodig, mensen zijn nog steeds niet tot nauwelijks bereid om daar direct voor te betalen dus zijn we, net als veel vergelijkbare sites, afhankelijk van advertenties. Mensen die op Bokt komen via oude zoekresultaten zijn daardoor een inkomstenbron, daarnaast zijn dit ook potentiële nieuwe gebruikers.

Natuurlijk spelen inkomsten een rol bij de beslissingen die we nemen, maar het is altijd een afweging van belangen tussen Bokt en gebruikers. Waarbij het ook nog zo is dat de ene gebruiker de andere niet is. In dit topic ook mensen die het prima vinden als alles dat niet courant is wordt verwijderd en anderen die dat enorm zonde zouden vinden. We moeten daarin een goede middenweg zien te vinden en de huidige status ligt inderdaad nog teveel op 'alles bewaren'. Daar moeten we mee aan de slag, maar zonder meteen door te slaan naar bijzonder drastische en niet terug te draaien maatregelen.

Wat dat betreft ook nog een keer de vergelijking met b.v. Facebook en Instagram; een voordeel (en een nadeel) van die media is dat je berichten kan plaatsen die alleen te lezen zijn door je vrienden/volgers. Daardoor mis je een hoop input en meningen, maar aan de andere kant maakt dit het ook makkelijker om iets te plaatsen zonder dat de hele wereld over je heen valt. Dit maakt het ook makkelijker om zelf iets te verwijderen (het hele bericht of een specifieke reactie). Voor zoiets is op Bokt wat mij betreft ook plaats, maar wel bijzonder prettig als daarbij de nadruk blijft liggen op 'zo open mogelijk'. En open is in 99% van de gevallen ook helemaal prima. Ga je eigen postgeschiedenis maar na. Het is over het algemeen maar een handvol posts, topics of namen/woorden die potentieel problematisch zijn.

Ibbel schreef:
Jaja. Dus Luceos helpt bokt (tegen betaling) naar Flarum te migreren, zodat-ie daarna nog meer aan bokt kan verdienen door het te hosten op Blomstra? Dat heet belangenverstrengeling, toch?

Dat gezegd hebbende; blij met hoe dit topic verloopt. Veel constructieve kritiek en mensen die naar elkaar willen luisteren. Ook duidelijk dat er heel veel wegen naar Rome zijn en dat het ideale Rome er voor iedereen anders uitziet.

De fotofora zijn voor ons al jaren een puzzel. Super leuk, super leerzaam, maar enorm lastig te modereren. Als iemand daar goede ideeën voor heeft; bijzonder welkom :j

Just my 2 cents. Het stuk na de laatste qoute. Ik zou persoonlijk zoiets niet online gooien… Als ik L was was ik not amused dat mijn werkgever zoiets online plaatst als weer woord :=

En oprecht met alle respect en bewondering want ik heb wel veel plezier en en betrokkenheid gehad in mijn mod tijd :)

Ik weet uit mijn tijd als mod nog wat voor een startende gesprekken er zijn opgestart door mods maar ook andere vrijwilligers over het beleid en dat het allemaal niet zo toekomst proef is en wat voor een consequenties het voor de mods heeft (op het gebied van wat er in dit topic door gebruikers aan wordt gehaald) ik hoop toch echt dat het voor jullie vrijwilligers nu wel een stukje helderder is al het destijds was en dat je ze wat meer betrekt als alleen testen van software. Anders heb je straks, als het wel klaar is, een stuk software wat modern is met een achterhaald visie en beleid :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:48

Mooi, uitgebreid antwoord Bart. Maar ik sluit mij qua kritische noot toch bij Ibbel en The_Cat aan. Ik mis behoorlijk toekomstperspectief. Er wordt erg gekeken naar Flarum, maar tegelijkertijd heb ik het idee dat dat inmiddels een gepasseerd station is.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 08:54

Het topic is stilgevallen, maar gaan hier nog concrete punten uit worden opgepakt? :)
Er is meer dan genoeg geroepen, maar heb amper actiepunten naar voren zien komen vanuit het team.

Kan iemand van het team toelichten wat er gaat gebeuren naar aanleiding van dit topic?