Zwarte piet smiley

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:31

Sakura789 schreef:
@onali Hollandse traditie? Dus we mogen niets zeggen als wereld van stierenvechten in Spanje of dwangarbeid in Qatar, omdat het misschien traditie is? Tradities veranderen, niet blijft hetzelfde.

Dooddoener.
Sinterklaas is een kinderfeest. Volgens mij is alles vrijwillig en gaat er niemand dood.
Laatst bijgewerkt door Onali op 14-11-21 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:34

Suzanne F. schreef:
Ja eens. Maar hoe ver moet je gaan dan? Wat willen we zien dan? Mogen alle kleurtjes behalve zwart? En donkergrijs? En bruin? En donkeroranje dan?

Precies, bruin mag net zo min als zwart.
Overigens toen ik klein was was elke piet bruin, pas de laatste jaren juist met de discussie zag ik zwarte.
Maar bruin mag niet, zwart mag niet, grijs mag niet. Roetveeg staat ook ter discussie want een veeg te veel is weer te zwart.
Dus het is nooit goed.
En dat is wat mij tegen de borst stuit.
Nooit is het voor die groep genoeg, ze willen gewoon geen sinterklaasfeest.

Onali

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:35

Amen DP!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:36

Nou en dat is nu inderdaad ook mijn issue. Wanneer is het dan wel goed?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:37

DuoPenotti schreef:
Amber het is een Nederlands feest, geen Amerikaans. Dat onderdrukking in Amerika langer was dan hier is me bekend, maar hou dat daar.
Alles vergelijken met Amerika slaat voor heir de plank totaal mis. Gelukkig.

Ik leg de vergelijking dat onderdrukking veel langer heeft plaatsgevonden. Ik vergelijk helemaal niet alles met Amerika dan moet je beter lezen.
Er valt niet te discussiëren met iemand die geen empathisch vermogen heeft dus voor mij stopt het hier. Ik hoop dat je het ooit in gaat zien voor wat het is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:38

Amber_anne schreef:
DuoPenotti schreef:
Amber het is een Nederlands feest, geen Amerikaans. Dat onderdrukking in Amerika langer was dan hier is me bekend, maar hou dat daar.
Alles vergelijken met Amerika slaat voor heir de plank totaal mis. Gelukkig.

Ik leg de vergelijking dat onderdrukking veel langer heeft plaatsgevonden. Ik vergelijk helemaal niet alles met Amerika dan moet je beter lezen.
Er valt niet te discussiëren met iemand die geen empathisch vermogen heeft dus voor mij stopt het hier. Ik hoop dat je het ooit in gaat zien voor wat het is

zo zeg..... ga je lekker

Dat vind jij op een normaal niveau discussiëren?!
Ja dan is het maar goed dat je uit de discussie stapt ja.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:42

Heeft niks met empathie te maken.
Maar het is lekker makkelijk om het daar op te gooien als je zelf geen argumenten meer hebt.

Discriminatie is vaak een gevoel waar de één wel aanstoot bij geeft en een ander niet.

Even een ander voorbeeld, nafluiten van vrouwen.
De ene vrouw vindt het aanstootgevend, de ander haalt haar schouders op.

Dan kan jij wel gaan bepalen dat het seksistisch is, maar niet iedereen denkt er zo over.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:44

poes schreef:
Elin_ schreef:
Heb je enig idee hoeveel dingen je dan moet aanpassen om alles naar iedereen z'n zin te maken? :')

En waarom is dat erg?

Omdat er altijd wel ergens een minderheid is te vinden die zich ergens door gekwetst of buitengesloten voelt. Iedere keer kun je wel zeggen dat het van de meerderheid 'maar een hele kleine aanpassing' vergt om daaraan tegemoet te komen, maar het punt is dat het op die manier nooit ophoudt.
Op een gegeven moment moet je toch kunnen zeggen: "Jammer dat je je gekwetst voelt, maar zo doen we het nu eenmaal. Zorg maar dat je ermee om leert te gaan."
Uiteraard doe je dat niet bij alles, en zeker bij zeer grote minderheden of minderheden die hier al langer bestaan kun je best proberen mee te denken. Je kunt het alleen echt niet iedere uitzondering die te bedenken valt naar de zin maken.
Er valt altijd wel iemand buiten die het stom vindt dat de sintminions die een arm missen toevallig allemaal cisgender zijn, en die zich daardoor niet gerepresenteerd voelt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:48

Onali schreef:
Maar het is lekker makkelijk om het daar op te gooien als je zelf geen argumenten meer hebt.

Discriminatie is vaak een gevoel waar de één wel aanstoot bij geeft en een ander niet.

Even een ander voorbeeld, nafluiten van vrouwen.
De ene vrouw vindt het aanstootgevend, de ander haalt haar schouders op.

Dan kan jij wel gaan bepalen dat het seksistisch is, maar niet iedereen denkt er zo over.

Ik heb prima argumenten zoals je terug kan lezen alleen soms praat je tegen een muur.

Empathie is het inleven in de emoties van anderen mensen. Dus inleven in hoe mensen racisme ervaren en hoe zwarte piet daar deel van uitmaakt. Hoe kan je pro zwarte piet zijn als er donkere kindjes huilen omdat ze zich slecht voelen erdoor? Naar mijn inziens heb je dan weinig empathisch vermogen als dat je niks doet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:51

Als ik me dingen zou aantrekken uit de hele wereld heb ik zelf geen leven meer.

Lees anders ook even Oomens dr post even door.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:57

Ja idd we praten tegen een muur en wat jij invult voor een ander is pas grof en lomp.
Maar dat zie jij dan weer niet in....

Die kindjes die huilen, wat zeggen de papa en mama daar?
Dat is denk veel meer van invloed.
Maar dat is weer gevoelloos natuurlijk....

Daarnaast leggen kinderen helemaal niet de link tussen zwarte piet en zwarte mensen.
Door de gekke kleren die ze aan hebben.
die link komt véél later pas. (ja dat is ooit onderzocht.)
Dus als de kindjes die link wel leggen is het aangepraat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:58

purny schreef:
Maar boeit het een kind echt dat zwarte Piet racistisch is? Nee. Het is gewoon verziekt omdat er een stel van die volwassenen zwarte Piet associeert met racisme.
Ik word daar zo moe van. Een stel volwassenen gaan bepalen dat het niet meer kan.

Ja. Ja het boeit kinderen wel. Er zijn zwarte kinderen die er last van hebben.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:59

Maar racisme is niet een kleine minderheid die zich achtergesteld voelt. Het is een systeem wat jarenlang heeft plaatsgevonden en nog steeds opvallend en onopvallend plaats heeft in onze wereldwijde maatschappij. Zwarte piet draagt daar dus aan bij.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:01

Misschien moeten we eens een polletje houden met : voel jij je persoonlijk gediscrimineerd. :') Come on. 16 pagina s over dit onderwerp waar TS zich niet zegt aan te storen. Why open je dan een topic? Om discussie te willen en het in de spotlight te zetten? Als je hem niet had geopend had nooit iemand het over deze leuke smiley gehad. Ik zou zeggen: houden :D

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:04

Over een paar jaar kunnen we de discussie over zwarte Piet opnieuw beginnen. Blank mag, alle kleuren van de regenboog mag, maar zwart niet. Dus straks mogen alle blanken voor Piet spelen, maar als je zwart bent niet. Is dat geen rasisme!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:05

DuoPenotti schreef:
Ja idd we praten tegen een muur en wat jij invult voor een ander is pas grof en lomp.
Maar dat zie jij dan weer niet in....

Die kindjes die huilen, wat zeggen de papa en mama daar?
Dat is denk veel meer van invloed.
Maar dat is weer gevoelloos natuurlijk....

Daarnaast leggen kinderen helemaal niet de link tussen zwarte piet en zwarte mensen.
Door de gekke kleren die ze aan hebben.
die link komt véél later pas. (ja dat is ooit onderzocht.)
Dus als de kindjes die link wel leggen is het aangepraat.

Dit is een blank uitgangspunt met een totale ontkenning van het slavernij verleden van de voorouders die slaafgemaakt zijn, van een grote groep Nederlanders. Daar mag je niet zomaar overheen huppelen want daarmee ontken je zeer pijnlijke zaken zoals zeer grote aantallen mensen die ontvoerd zijn uit Africa door onze voorouders, vaak niet eens de overtocht overleefden en als ze het wel overleefden onder erbarmelijke omstandigheden vaak alsnog het leven lieten.
Veel kinderen, veelal jongetjes werden weggehaald bij hun ouders, kregen pakjes aan en zelfs soms ringetjes in de oren om zo te dienen bij de rijke. Voilà de oorsprong van de zwarte pietjes. Ga naar de musea, open je ogen en doe recht aan de geschiedenis om in elk geval het karikatuur vd zwarte piet te verwijderen uit dit feest en er iets anders voor in de plaats te zetten.
Het is pijnlijk, kwetsend en Nl is er internationaal allang op veroordeeld. Dus goed als ook Bokt met haar tijd meegaat, want zwarte Piet kan echt niet meer in deze tijd!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-11-21 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:05

Amber_anne schreef:
Maar racisme is niet een kleine minderheid die zich achtergesteld voelt. Het is een systeem wat jarenlang heeft plaatsgevonden en nog steeds opvallend en onopvallend plaats heeft in onze wereldwijde maatschappij. Zwarte piet draagt daar dus aan bij.

nee hij draagt daar niet aan bij want kinderen zien hem als een fantasie figuur. En dan ook nog een positief fantasiefiguur.
Pas oudere kinderen gaan een link leggen met eventueel donker gekeurde mensen, maar ook dan juist positief want dat is Piet immers ook.
Dus je zou juist blij moeten zijn met deze ontwikkeling.

Dus het is maar net welke draai je er aan wilt geven.
Nederland kiest er helaas voor omdat negatief te doen, jammer....
En nee dat vinden ook donkere mensen, al mag ik dat als blanke niet zeggen.
Want juist door donkere collega's heb ik het zo gehoord. Dat ze het jammer vinden dat de positieve donkere figuur ook niet meer mag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:07

DuoPenotti schreef:
Amber_anne schreef:

nee hij draagt daar niet aan bij want kinderen zien hem als een fantasie figuur. En dan ook nog een positief fantasiefiguur.
Pas oudere kinderen gaan een link leggen met eventueel donker gekeurde mensen, maar ook dan juist positief want dat is Piet immers ook.
Dus je zou juist blij moeten zijn met deze ontwikkeling.

Dus het is maar net welke draai je er aan wilt geven.
Nederland kiest er helaas voor omdat negatief te doen, jammer....
En nee dat vinden ook donkere mensen, al mag ik dat als blanke niet zeggen.
Want juist door donkere collega's heb ik het zo gehoord. Dat ze het jammer vinden dat de positieve donkere figuur ook niet meer mag.

Zie mijn post hierboven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:07

[quote="pien_2010"]

je loopt 70 jaar achter Pien
Want zo word hij niet meer gezien. Kinderen leggen die link niet, dan doen ouders.
Zijn onderzoeken naar gedaan. Ze zien zwarte piet eerder als een clown en allemaal positief.
Heb dat zelf niet verzonnen.....

Het zijn de ouders die het verkl.ten...zoals meestal

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:10

Jij loopt 70 jaar achter DP, door te vinden dat zwarte Piet nog kan. Maar maakt niet uit, zwarte Piet heeft zijn langste tijd gehad en zal in de toekomst alleen nog in musea te zien zijn.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:12

pien_2010 schreef:
Jij loopt 70 jaar achter DP, door te vinden dat zwarte Piet nog kan. Maar maakt niet uit, zwarte Piet heeft zijn langste tijd gehad en zal in de toekomst alleen nog in musea te zien zijn.

Mee eens. Ik denk dat deze 'traditie' er toch wel uit gaat gelukkig. Hoe hard mensen ook blijven schoppen

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:14

Amber_anne schreef:
pien_2010 schreef:

Mee eens. Ik denk dat deze 'traditie' er toch wel uit gaat gelukkig. Hoe hard mensen ook blijven schoppen

Denk het ook. Mijn zoontje groeit zwarte piet loos op, en met hem velen denk ik. Zwarte piet slijt er op natuurlijke wijze wel uit. Denk dat de kindjes met zwarte piet in de minderheid zullen gaan zijn.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:17

Suzanne F. schreef:
[

Maar dan ben je dus meer bang voor verandering ansich?
Want als je dit verandert wat verandert er dan wel niet nog meer?

Maar omdat je daar bang voor bent is het nog geen reden om een groep mensen buiten te sluiten/blijven kwetsen met een rasistische uiting.

Bovendien denk ik dat er vrij weinig donker oranje mensen aanstoot aan een piet zullen gaan nemen. :P

Zit op mobiel, quoten ging niet soepel haha
Laatst bijgewerkt door Kana op 14-11-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:17

ik denk ook dat de traditie weg gaat, we gaan toch meer Amerika volgen met ook Halloween enz.
want het is wel gewoon kapot gemaakt. Dus mensen hebben er geen zin meer in.
Maar ik wacht wel af hoe lang het gaat duren voordat mensen kerst plus figuur weer kapot gaan discussiëren.
Daar kun je ook op wachten.
Want ook dat is al bezig...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:20

_Reneee schreef:
Je loopt wel een paar jaar achter als je nog van zwarte piet bent. Alleen een klein groepje boze witte mannen houdt hier nog angstvallig aan vast :(:)

Waarom loop je dan achter?
Ik ben blank en heb ook donkere mensen in de familie.
Zelfs zij vinden het belachelijk dat piet niet meer zwart mag zijn omdat het zogenaamd rasistisch is.
Een klein groepje begint te bleren dat zwarte piet niet meer mag.
En ze krijgen nog gelijk ook!!
Gelukkig hier nog intocht met zwarte piet.