Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NadjaNadja schreef:Ik vraag mij echter op mijn beurt af waarom het zo belangrijk is om aan gebruikers duidelijk te maken wat er getolereerd wordt of niet (op het gebied van racisme/racistische uitspraken). Ik zie dat al een aantal keren in verschillende vormen voorbij komen, maar ik vraag mij oprecht af wat dat bijdraagt aan een discussie. Voor mij persoonlijk voelt dat namelijk puur als een soort "overwinningsgevoel", alsof je dan 'bewijs' hebt dat de ander fout zat. Als ik de discussie aan ga met iemand die een ander standpunt heeft, zou ik de ander vooral willen overtuigen van mijn eigen standpunt door daar argumenten voor aan te dragen. Ik wil dus graag hun mening daarover veranderen. Als dan een bericht verwijderd wordt/een gebruiker aangesproken wordt, zal deze persoon misschien in het vervolg letten op wat hij schrijft, maar dat is natuurlijk lang niet hetzelfde als daadwerkelijk van mening veranderd zijn. Maar, zoals ik al zei, het is mijn persoonlijke gevoel dat het niet zo belangrijk is, maar probeer mij gerust op andere ideeën te brengen daarover!
Karl66 schreef:Daarom doet het er toe wat je schrijft en hoe je het schrijft. Als je hier op Bokt de hele tijd leest dat Marokkanen crimineel zijn, dan denk je in eerste instantie, nou sommige wel maar de meeste niet. Op een gegeven moment wordt dat "ja dat weten we nou wel." Om te eindigen met met "Ja, die Marokkanen zijn allemaal crimineel." Dat is het hele idee achter propaganda, waarvan je keer op keer ziet dat het werkt.
Ailill schreef:Enzino, er is meermaals verzocht dat topic hier niet te bespreken, hoe moeilijk kan het zijn? Mensen krijgen hier het advies iets te negeren of toch even op het rode knopje te drukken, als je iets beter niet kunt zeggen. Misschien dat dit voor jou ook werkt?
pien_2010 schreef:knip
Dus ik vind de tip om eens iemand vanuit Bokt met het meldpunt discriminatie te laten praten wel een goede. Misschien iets voor Ods? Juist omdat het zo moeilijk is dit onderwerp om o te modereren.
enzino schreef:Misschien is het ook eens handig om een enquete te houden hoeveel mensen nou eigenlijk ontevreden zijn met de huidige aanpak. En dan geen poll openen hier, want dan roept dezelfde groep schreeuwers elkaar alleen maar op in een app-groep om te stemmen en heb je nog steeds geen goede weergave.
Ik denk dat we hier te maken hebben met een maar hele kleine groep mensen die echt verandering willen. Het merendeel heeft echt geen problemen met de huidige aanpak.
pien_2010 schreef:Penotti ik ben een tegenstander gebleken (is je misschien ontgaan) van verwijderen want ik heb graag zoveel mogelijk boven tafel.
Dat neemt niet weg dat het in deze tijd wellicht een goed idee is om hier vanuit beheer eens met meldpunt discriminatie over in gesprek te gaan, juist omdat het zo lastig is. Het een sluit het andere toch niet uit?
enzino schreef:Misschien is het ook eens handig om een enquete te houden hoeveel mensen nou eigenlijk ontevreden zijn met de huidige aanpak. En dan geen poll openen hier, want dan roept dezelfde groep schreeuwers elkaar alleen maar op in een app-groep om te stemmen en heb je nog steeds geen goede weergave.
Ik denk dat we hier te maken hebben met een maar hele kleine groep mensen die echt verandering willen. Het merendeel heeft echt geen problemen met de huidige aanpak.
pien_2010 schreef:NadjaNadja schreef:Ik vraag mij echter op mijn beurt af waarom het zo belangrijk is om aan gebruikers duidelijk te maken wat er getolereerd wordt of niet (op het gebied van racisme/racistische uitspraken). Ik zie dat al een aantal keren in verschillende vormen voorbij komen, maar ik vraag mij oprecht af wat dat bijdraagt aan een discussie. Voor mij persoonlijk voelt dat namelijk puur als een soort "overwinningsgevoel", alsof je dan 'bewijs' hebt dat de ander fout zat. Als ik de discussie aan ga met iemand die een ander standpunt heeft, zou ik de ander vooral willen overtuigen van mijn eigen standpunt door daar argumenten voor aan te dragen. Ik wil dus graag hun mening daarover veranderen. Als dan een bericht verwijderd wordt/een gebruiker aangesproken wordt, zal deze persoon misschien in het vervolg letten op wat hij schrijft, maar dat is natuurlijk lang niet hetzelfde als daadwerkelijk van mening veranderd zijn. Maar, zoals ik al zei, het is mijn persoonlijke gevoel dat het niet zo belangrijk is, maar probeer mij gerust op andere ideeën te brengen daarover!
Zie vetgedrukte. Als ik dit lees, dan denk ik, NadjaNadia heeft wel een punt hier, want dat is zeker het risico dat soort van "overwinningsgevoel".
En als ik dan de post van Karl lees:Karl66 schreef:Daarom doet het er toe wat je schrijft en hoe je het schrijft. Als je hier op Bokt de hele tijd leest dat Marokkanen crimineel zijn, dan denk je in eerste instantie, nou sommige wel maar de meeste niet. Op een gegeven moment wordt dat "ja dat weten we nou wel." Om te eindigen met met "Ja, die Marokkanen zijn allemaal crimineel." Dat is het hele idee achter propaganda, waarvan je keer op keer ziet dat het werkt.
Dan denk ik, "dit Vaak weten die partijen precies hoe ver ze kunnen gaan, en gaan ze er af en toe over. Het is heel moeilijk om dat aan te pakken en dit zelfde mechanisme zie je ook terug komen in bepaalde topics. Het voorbeeld van de Marokkanen vind ik een goed voorbeeld.
Dus ik vind de tip om eens iemand vanuit Bokt met het meldpunt discriminatie te laten praten wel een goede. Misschien iets voor Ods? Juist omdat het zo moeilijk is dit onderwerp om o te modereren.
janderegelaa schreef:Princess_ schreef:Ik kan heel goed lezen hoor, Jan. Er staat dat ze ervaring heeft met xenofobe landgenoten, niet dat alle witte mannen dat zijn.
Misschien moet je wat minder uit de hoogte doen
Je kunt dus niet goed lezen.
luxx schreef:Vind dat dit topic vooral duidelijk maakt wat er mis gaat in de wereld en dat we eigenlijk helemaal de wijsheid niet hebben voor het internet en dat iedereen daar maar ongegeneerd zijn of haar mening kan neerkwakken en het vroeg of laat op op elkaar inhakken uitdraait
Xenofobie waar het hier uiteindelijk om gaat heeft mijns inziens veel met het onvermogen van mensen om zich in elkaar te verplaatsen te maken. Die hele zwarte Piet discussie is helemaal nergens voor nodig, en ik begrijp heel goed dat de heer Akwasi uit frustratie rare dingen is gaan roepen, wel heel jammer, want dat is voor xenofoben weer een stok om mee te slaan. Terwijl wanneer je een hart hebt, je vanuit je hart handelt, je al vrij snel tot de conclusie komt dat dat blackface gebeuren gewoon not done is, al helemaal omdat mensen daarmee gekwetst worden, waarom zou je dat nou toch willen, mensen willens en wetens kwetsen? De kinderen zal het iig een worst wezen
Ik zag ooit in een serie, weet niet meer welke, weet het ook niet meer precies hoe of wat, maar daar zeiden ze iets in de strekking van dat je op zeker moment in de toekomst voor de openbare internetten een waarschuwing zal krijgen, net als voor roken en alcohol, en ik geloof ook dat dat daar wat inzit, niet goed voor je gezondheid, en te doen op eigen risico. Internet maakt meer kapot dan je lief is
Karl66 schreef:Het zou prima zo kunnen zijn dat 99% van de bokkers er geen enkel probleem mee heeft als er racistische opmerkingen geplaatst worden. Dan kan je zeggen, mooi geen probleem, laten we daar vooral niet op gaan modereren. Het probleem blijft alleen dat het dan nog steeds strafbaar is en dat Bokt erop kan worden aangesproken omdat ze het faciliteren. Dus dan is het helemaal niet relevant wat de meerderheid van Bokt vindt, opdat moment moet Bokt zich gewoon aan de wet houden.
En hoe je het ook wendt of keert, discriminatie en racisme is gewoon bij de wet verboden in Nederland. Elke groep mensen of samenlevingen hebben wetten en regels, of dat nou de regels van Bokt of de wetten van Nederland zijn. Zolang je reageert binnen die wetten en regels is er niks aan de hand en word je ook niet monddood gemaakt. Op het moment dat je wetten of regels overtreedt, dan hoort Bokt in te grijpen en is het onzin om te zeggen dat je monddood gemaakt wordt.