Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:31

Mijn punt is hoe hypocriet die opmerking weer was, net zoals zoveel klagers hier hypocriet lopen te doen. Dat voorbeeld dat ik gaf was precies dat, een voorbeeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:40

NadjaNadja schreef:
Ik vraag mij echter op mijn beurt af waarom het zo belangrijk is om aan gebruikers duidelijk te maken wat er getolereerd wordt of niet (op het gebied van racisme/racistische uitspraken). Ik zie dat al een aantal keren in verschillende vormen voorbij komen, maar ik vraag mij oprecht af wat dat bijdraagt aan een discussie. Voor mij persoonlijk voelt dat namelijk puur als een soort "overwinningsgevoel", alsof je dan 'bewijs' hebt dat de ander fout zat. Als ik de discussie aan ga met iemand die een ander standpunt heeft, zou ik de ander vooral willen overtuigen van mijn eigen standpunt door daar argumenten voor aan te dragen. Ik wil dus graag hun mening daarover veranderen. Als dan een bericht verwijderd wordt/een gebruiker aangesproken wordt, zal deze persoon misschien in het vervolg letten op wat hij schrijft, maar dat is natuurlijk lang niet hetzelfde als daadwerkelijk van mening veranderd zijn. Maar, zoals ik al zei, het is mijn persoonlijke gevoel dat het niet zo belangrijk is, maar probeer mij gerust op andere ideeën te brengen daarover!

Zie vetgedrukte. Als ik dit lees, dan denk ik, NadjaNadia heeft wel een punt hier, want dat is zeker het risico dat soort van "overwinningsgevoel".

En als ik dan de post van Karl lees:

Karl66 schreef:
Daarom doet het er toe wat je schrijft en hoe je het schrijft. Als je hier op Bokt de hele tijd leest dat Marokkanen crimineel zijn, dan denk je in eerste instantie, nou sommige wel maar de meeste niet. Op een gegeven moment wordt dat "ja dat weten we nou wel." Om te eindigen met met "Ja, die Marokkanen zijn allemaal crimineel." Dat is het hele idee achter propaganda, waarvan je keer op keer ziet dat het werkt.

Dan denk ik, "dit Vaak weten die partijen precies hoe ver ze kunnen gaan, en gaan ze er af en toe over. Het is heel moeilijk om dat aan te pakken en dit zelfde mechanisme zie je ook terug komen in bepaalde topics. Het voorbeeld van de Marokkanen vind ik een goed voorbeeld.

Dus ik vind de tip om eens iemand vanuit Bokt met het meldpunt discriminatie te laten praten wel een goede. Misschien iets voor Ods? Juist omdat het zo moeilijk is dit onderwerp om o te modereren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:41

Enzino, er is meermaals verzocht dat topic hier niet te bespreken, hoe moeilijk kan het zijn? Mensen krijgen hier het advies iets te negeren of toch even op het rode knopje te drukken, als je iets beter niet kunt zeggen. Misschien dat dit voor jou ook werkt?
Laatst bijgewerkt door Ailill op 21-09-20 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:44

Eens met Pien, op beide punten en ik snap de andere 2 personen ook. Dit maakt goed duidelijk waar het, denk ik, mis gaat. De opmerking om eens extern te onderzoeken of er iemand (tijdelijk) mee kan kijken, vind ik het beste bericht binnen dit topic. Mits dit haalbaar is, ik denk dat zowel beheer/team groen en de gebruikers hier veel baat bij kunnen hebben. En dan lijkt het mij inderdaad ook prettig en raadzaam als de communicatie open en transparant blijft, zoals hier nu voor het grootste deel al aan de orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:54

Ailill schreef:
Enzino, er is meermaals verzocht dat topic hier niet te bespreken, hoe moeilijk kan het zijn? Mensen krijgen hier het advies iets te negeren of toch even op het rode knopje te drukken, als je iets beter niet kunt zeggen. Misschien dat dit voor jou ook werkt?

Het was een voorbeeld van hypocriet gedrag zonder veel inhoudelijke informatie te geven.

Maar we hebben allebei ons zegje weer gedaan dus moeten we allebei nu ook weer on-topic verder.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:01

Op het moment dat je een discussie met elkaar hebt over een bepaald onderwerp, dan lijkt het mij vrij logisch dat je je eigen punt kan maken en blijven te maken tijdens die discussie. Het wordt iets anders als je nadat die discussie is afgelopen dat punt maar blijft maken en blijft maken, ook al gaat het ondertussen ergens heel anders over. Bijvoorbeeld Pietje die tijdens een discussie zegt; "je mag hier ook helemaal niet voor je eigen mening uitkomen." Waarna Henkie met de opmerking komt; "Ja, dan wordt je hier gelijk weer voor racist uitgemaakt." Dat is echt iets anders dan met elkaar in discussie zijn en daarin meerdere keren je standpunt herhalen met een uitleg waarom je dat vindt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:03

pien_2010 schreef:
knip

Dus ik vind de tip om eens iemand vanuit Bokt met het meldpunt discriminatie te laten praten wel een goede. Misschien iets voor Ods? Juist omdat het zo moeilijk is dit onderwerp om o te modereren.

Dan zou ik zeggen sluit heel nieuws en maatschappij en maak er weer een paardenforum van.
Bij sommige is het nooit goed genoeg hoe er ook gemod word. En als rechters het er al moeite mee hebben hoe iets op te vatten is, gaat dat daarna met een gesprek met iemand van een meldpunt ook niet opgelost worden.
Hier komen dingen voorbij die echt geen discriminatie zijn, ja wel als je 1 zin quote , maar niet als je het hele verband leest. En da is oók waar rechters naar kijken, behalve op bokt mag dat zo blijkbaar 1 zin laten bepalen.
Als dat allemaal verwijder moet worden kan er niets mee gezegd worden.
Aanname, dat vinden sommige geweldig. Maar moet je naar die sommige zijn/haar pijpen gaan dansen?
Dan zou ik zeggen, stekker uit de niet paarden gedeelte, opgelost. En Aangezien veel van die sommige nooit te vinden zijn in die paardengedeeltes zijn die ook meteen klaar op bokt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:08

Penotti ik ben een tegenstander gebleken (is je misschien ontgaan) van verwijderen want ik heb graag zoveel mogelijk boven tafel.

Dat neemt niet weg dat het in deze tijd wellicht een goed idee is om hier vanuit beheer eens met meldpunt discriminatie over in gesprek te gaan, juist omdat het zo lastig is. Het een sluit het andere toch niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:12

Misschien is het ook eens handig om een enquete te houden hoeveel mensen nou eigenlijk ontevreden zijn met de huidige aanpak. En dan geen poll openen hier, want dan roept dezelfde groep schreeuwers elkaar alleen maar op in een app-groep om te stemmen en heb je nog steeds geen goede weergave.

Ik denk dat we hier te maken hebben met een maar hele kleine groep mensen die echt verandering willen. Het merendeel heeft echt geen problemen met de huidige aanpak.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:19

Issie weer, de app groep. Hou toch een op jongens, 90% van de bokkers zit niet in een fiets app groep om elkaar op te roepen. Erg grappig dat beide kanten constant roepen dat de ander in een app groep zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:20

enzino schreef:
Misschien is het ook eens handig om een enquete te houden hoeveel mensen nou eigenlijk ontevreden zijn met de huidige aanpak. En dan geen poll openen hier, want dan roept dezelfde groep schreeuwers elkaar alleen maar op in een app-groep om te stemmen en heb je nog steeds geen goede weergave.

Ik denk dat we hier te maken hebben met een maar hele kleine groep mensen die echt verandering willen. Het merendeel heeft echt geen problemen met de huidige aanpak.

Voor mij is dit niet een onderwerp van meeste stemmen gelden, eerlijk gezegd Enzino. Van mij hoeft er in het beleid niets te veranderen van Bokt, zoals ik al eerder heb gezegd. Wel zou ik zelf, als ik Odds zou zijn (ZIj hoeft dit dus totaal niet te willen of te doen!!!) met het meldpunt over deze materie gaan praten. Het is nl een maatschappelijk iets dat erg leeft en een forum kan gebruikt cq misbruikt worden als het om dit onderwerp gaat. Dus alleen daarom zou ik zelf zo'n gesprek interessant vinden. Dit topic heeft me daar wel op wakker gemaakt.

Enzino
Ik weet niet over welke app groep je hebt, en ik vind dat je daar eens mee moet stoppen, want ik ervaar dat als provoceren, want zover ik weet zijn er helemaal geen app groepen. Dit is zo iets als je het maar blijft herhalen wordt het op een gegeven ogenblik waar, dus ik vind dat contra productief!

Benitto nog niet op gereageerd. Ik ben op dit moment paardloos en zal dit ook wel blijven. Ja ik vind nog steeds de paardentopics interessant, maar als dat alleen Bokt zou zijn, dan was ik al verdwenen. Het is leuk om met jonge mensen in gesprek te blijven voor mij over allerlei onderwerpen die spelen. Dat houdt me jong. Ik vind Bokt een leuk forum juist omdat er grenzen wordt gesteld aan wat wel en wat niet kan en wij als gebruikers zeker ook gehoord worden→ althans dat idee heb ik wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:36

Princess_ schreef:
Ik kan heel goed lezen hoor, Jan. Er staat dat ze ervaring heeft met xenofobe landgenoten, niet dat alle witte mannen dat zijn.

Misschien moet je wat minder uit de hoogte doen ;)

Je kunt dus niet goed lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:37

Pien, eens dat het geen kwaad kan eens contact op te nemen met een organisatie die zich hier juist mee bezig houd. Mogelijk dat zij ook blij zijn dat er contact komt vanuit een forum zelf en bieden ze allerlei oplossingen aan waar wij geen weet van hebben dat die er zijn.

Mijn opmerking slaat er echter op dat het een manier kan zijn om te kwantificeren hoe groot dit probleem is volgens de gebruikers. Het gaat niet om stemmen te werven en pas bij 51% meerderheid bereid te zijn regels te veranderen. Maar als dit niet tot nauwelijks speelt is het zonde om er heel veel schaarse man- (vrouw-) tijd in te steken, terwijl als het wijdverbreid als storend ervaren wordt er mogelijk aanleiding is het veel groter aan te pakken en volledig op de schop te nemen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:37

pien_2010 schreef:
Penotti ik ben een tegenstander gebleken (is je misschien ontgaan) van verwijderen want ik heb graag zoveel mogelijk boven tafel.

Dat neemt niet weg dat het in deze tijd wellicht een goed idee is om hier vanuit beheer eens met meldpunt discriminatie over in gesprek te gaan, juist omdat het zo lastig is. Het een sluit het andere toch niet uit?

Dat klopt dat had ik gezien.
In gesprek gaan word je nooit dommer van, daar kan ik je zeker gelijk in geven.
Maar ik denk niet dat het oplost wat enkele hier graag zien betreft modereren.
En dat is dan weer het onderwerp hier :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:50

enzino schreef:

Zo is het ook. Net zoals ik eerder aangegeven heb. Een groepje die in mijn ogen meer richting links radicaal gezocht moet worden. Waarbij ik niet wil zeggen dat dat alle GL-ers of SP-ers zijn.

Een groepje die vindt dat iedereen die anders denkt maar monddood gemaakt moet worden en als dat niet lukt maar FZ erbij haalt in de hoop toch te zegevieren. Gelukkig heeft het MOD team met het uitgebreide antwoord van net goed laten zien dat ze een heel duidelijk standpunt hebben.

En als iemand dat iets discriminatie is dan meld je dat toch gewoon bij het meldpunt discriminatie? Dan neb je je antwoord.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:52

pien_2010 schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik vraag mij echter op mijn beurt af waarom het zo belangrijk is om aan gebruikers duidelijk te maken wat er getolereerd wordt of niet (op het gebied van racisme/racistische uitspraken). Ik zie dat al een aantal keren in verschillende vormen voorbij komen, maar ik vraag mij oprecht af wat dat bijdraagt aan een discussie. Voor mij persoonlijk voelt dat namelijk puur als een soort "overwinningsgevoel", alsof je dan 'bewijs' hebt dat de ander fout zat. Als ik de discussie aan ga met iemand die een ander standpunt heeft, zou ik de ander vooral willen overtuigen van mijn eigen standpunt door daar argumenten voor aan te dragen. Ik wil dus graag hun mening daarover veranderen. Als dan een bericht verwijderd wordt/een gebruiker aangesproken wordt, zal deze persoon misschien in het vervolg letten op wat hij schrijft, maar dat is natuurlijk lang niet hetzelfde als daadwerkelijk van mening veranderd zijn. Maar, zoals ik al zei, het is mijn persoonlijke gevoel dat het niet zo belangrijk is, maar probeer mij gerust op andere ideeën te brengen daarover!

Zie vetgedrukte. Als ik dit lees, dan denk ik, NadjaNadia heeft wel een punt hier, want dat is zeker het risico dat soort van "overwinningsgevoel".

En als ik dan de post van Karl lees:

Karl66 schreef:
Daarom doet het er toe wat je schrijft en hoe je het schrijft. Als je hier op Bokt de hele tijd leest dat Marokkanen crimineel zijn, dan denk je in eerste instantie, nou sommige wel maar de meeste niet. Op een gegeven moment wordt dat "ja dat weten we nou wel." Om te eindigen met met "Ja, die Marokkanen zijn allemaal crimineel." Dat is het hele idee achter propaganda, waarvan je keer op keer ziet dat het werkt.

Dan denk ik, "dit Vaak weten die partijen precies hoe ver ze kunnen gaan, en gaan ze er af en toe over. Het is heel moeilijk om dat aan te pakken en dit zelfde mechanisme zie je ook terug komen in bepaalde topics. Het voorbeeld van de Marokkanen vind ik een goed voorbeeld.

Jij bent dus feitelijk voor de cancelcultuur?

Het is gevaarlijk voor de samenleving als mensen monddood worden gemaakt die dingen durven benoemen.
In Zweden is het op die manier ook fout aan 't gaan: https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... -of-crime/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:52

Pien, ik denk dat je daar wel gelijk een punt hebt.

Van oorsprong is Bokt natuurlijk een forum over paarden, voor paarden liefhebbers etc. In eerste instantie kom je veel paarden liefhebbers tegen en mensen uit het paarden wereldje. Dat is een divers wereldje, maar in Nederland is het niet een heel erg multi cultureel wereldje.

Er zijn steeds meer maatschappelijke onderwerpen en waarschijnlijk ook steeds meer mensen die als hobby of tijdsverdrijf op Bokt zitten. Dan moet je dus ook iedereen die uit verveling wat schrijft of roept serieus gaan nemen.

Daarnaast ben ik er de laatste tijd achter gekomen dat mensen ook echt teveel op Bokt zitten en helemaal bijhouden wie wat schrijft, in welke topics zit etc etc. Als je ergens je mening uit of ervaring deelt, wordt het in een ander topic tegen je gebruikt.

Nu is discrimineren toevallig ook weer heel actueel en moet je steeds meer op je woorden gaan letten. Maar dat is vooral over de actuele onderwerpen.

Hier wordt gesproken over wat nou echt discrimineren is, wat generaliseren is of misschien gewoon pest gedrag op de man. Maar het gaat er feitelijk om wat het met de ontvanger(s) doet.

Ik weet een blank iemand die met een getint persoon getrouwd is. De blanke persoon is bloed fanatiek op fb over alles met zwarte piet, discriminatie etc. De getinte persoon zelf kan het allemaal niks schelen.....Die heeft zelfs zelf voor zwarte piet gespeeld en vind het een leuk kinder feest.

Zelfde als het woord neger wat werd aangehaald. Niet lang geleden werd mijn man door werk gebeld en stond het op de speaker. Diegene zei: daar staat een grote neger op je te wachten. Ik zei nog; dat kan tegenwoordig echt niet meer. Waarop mijn man zei; Het is zelf ook gekleurd en zo praten ze over en met elkaar.
Dan kan je zeggen dat het onderling mag en wij niet, maar het wordt wel naar ons uitgesproken.
Ik kom uit een veel meer multi culturele omgeving en er zijn ontzettend veel mensen die het echt geen bal kan schelen en zelf onwijs veel zelfspot hebben en grapjes maken.

Hoe moet een andere partij dan altijd weten wat wel kan of net niet, wanneer wel of niet? Ik kon ook goed met een zeer donker gekleurd iemand en grapjes over witte tanden in het donker waren echt standaard.

Er is zoveel discriminatie die ongezien en niet gehoord wordt. Mijn broer was zwaar gehandicapt. Nou, als je discriminatie wil, is dat ook echt een groep mensen die er echt wel last van hebben. En wij als omgeving ook. Maar het is ook hoe je ermee omgaat.

Je gaat discriminatie echt nooit uit de wereld helpen. Er zijn zoveel verschillende mensen, zoveel niveaus, meningen, omstandigheden etc etc. Dingen komen ergens vandaan.

Je kan proberen met elkaar te leven. Maar dat zal op Bokt al zwaar worden, want hier heb je echt een grote groep mensen die op een hele nare manier communiceren. Ik noem dat computer helden. Dat zal ook wel een vorm van het 1 of ander zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:54

enzino schreef:

Ik vind het modbeleid hier meer dan prima!
Een ander forum waar ik zit wordt zo ongeveer kapot gemodereerd, hopelijk gaat 't hier die kant nooit op.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:10

janderegelaa schreef:
Princess_ schreef:
Ik kan heel goed lezen hoor, Jan. Er staat dat ze ervaring heeft met xenofobe landgenoten, niet dat alle witte mannen dat zijn.

Misschien moet je wat minder uit de hoogte doen ;)

Je kunt dus niet goed lezen.

Wat een onzin. Maar blijf vooral in je eigen wereld ;) nergens zegt ze dat jij een xenofobe man bent en nergens zegt ze dat alle witte mannen dit zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:21

Het zou prima zo kunnen zijn dat 99% van de bokkers er geen enkel probleem mee heeft als er racistische opmerkingen geplaatst worden. Dan kan je zeggen, mooi geen probleem, laten we daar vooral niet op gaan modereren. Het probleem blijft alleen dat het dan nog steeds strafbaar is en dat Bokt erop kan worden aangesproken omdat ze het faciliteren. Dus dan is het helemaal niet relevant wat de meerderheid van Bokt vindt, opdat moment moet Bokt zich gewoon aan de wet houden.

En hoe je het ook wendt of keert, discriminatie en racisme is gewoon bij de wet verboden in Nederland. Elke groep mensen of samenlevingen hebben wetten en regels, of dat nou de regels van Bokt of de wetten van Nederland zijn. Zolang je reageert binnen die wetten en regels is er niks aan de hand en word je ook niet monddood gemaakt. Op het moment dat je wetten of regels overtreedt, dan hoort Bokt in te grijpen en is het onzin om te zeggen dat je monddood gemaakt wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:28

Maar dat "moment dat je de wetten of regels overtreedt" is dus niet zo rechtlijnig 100% duidelijk. Er is geen handboek van dit mag wel nog en dit mag niet meer. Over het algemeen associeer ik Bokt ook niet met een plek waar racistische uitspraken zomaar kunnen en mogen. Dat er in het specifieke racisme-topic meer opmerkingen op de rand zitten, wil ik nog wel geloven en ik zou als gebruiker dan ook zeker temmen als ik ze tegenkom. Maar ik denk niet dat we kunnen stellen dat we met een racisme-probleem op Bokt zitten wat het moderatorteam maar niet opgelost krijgt en waar het beleid voor moet aangepast en het discriminatiemeldpunt voor ingeseind dient te worden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:34

Vind dat dit topic vooral duidelijk maakt wat er mis gaat in de wereld en dat we eigenlijk helemaal de wijsheid niet hebben voor het internet en dat iedereen daar maar ongegeneerd zijn of haar mening kan neerkwakken en het vroeg of laat op op elkaar inhakken uitdraait

Xenofobie waar het hier uiteindelijk om gaat heeft mijns inziens veel met het onvermogen van mensen om zich in elkaar te verplaatsen te maken. Die hele zwarte Piet discussie is helemaal nergens voor nodig, en ik begrijp heel goed dat de heer Akwasi uit frustratie rare dingen is gaan roepen, wel heel jammer, want dat is voor xenofoben weer een stok om mee te slaan. Terwijl wanneer je een hart hebt, je vanuit je hart handelt, je al vrij snel tot de conclusie komt dat dat blackface gebeuren gewoon not done is, al helemaal omdat mensen daarmee gekwetst worden, waarom zou je dat nou toch willen, mensen willens en wetens kwetsen? De kinderen zal het iig een worst wezen

Ik zag ooit in een serie, weet niet meer welke, weet het ook niet meer precies hoe of wat, maar daar zeiden ze iets in de strekking van dat je op zeker moment in de toekomst voor de openbare internetten een waarschuwing zal krijgen, net als voor roken en alcohol, en ik geloof ook dat dat daar wat inzit, niet goed voor je gezondheid, en te doen op eigen risico. Internet maakt meer kapot dan je lief is

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:46

luxx schreef:
Vind dat dit topic vooral duidelijk maakt wat er mis gaat in de wereld en dat we eigenlijk helemaal de wijsheid niet hebben voor het internet en dat iedereen daar maar ongegeneerd zijn of haar mening kan neerkwakken en het vroeg of laat op op elkaar inhakken uitdraait

Xenofobie waar het hier uiteindelijk om gaat heeft mijns inziens veel met het onvermogen van mensen om zich in elkaar te verplaatsen te maken. Die hele zwarte Piet discussie is helemaal nergens voor nodig, en ik begrijp heel goed dat de heer Akwasi uit frustratie rare dingen is gaan roepen, wel heel jammer, want dat is voor xenofoben weer een stok om mee te slaan. Terwijl wanneer je een hart hebt, je vanuit je hart handelt, je al vrij snel tot de conclusie komt dat dat blackface gebeuren gewoon not done is, al helemaal omdat mensen daarmee gekwetst worden, waarom zou je dat nou toch willen, mensen willens en wetens kwetsen? De kinderen zal het iig een worst wezen

Ik zag ooit in een serie, weet niet meer welke, weet het ook niet meer precies hoe of wat, maar daar zeiden ze iets in de strekking van dat je op zeker moment in de toekomst voor de openbare internetten een waarschuwing zal krijgen, net als voor roken en alcohol, en ik geloof ook dat dat daar wat inzit, niet goed voor je gezondheid, en te doen op eigen risico. Internet maakt meer kapot dan je lief is

De “heer” Akwasi riep anders jaren geleden al op Twitter dat ZP vermoordt moet worden dus ik denk dat je frustratie dan beter kunt vertalen naar gedachtengoed.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:47

Ik begrijp niet wat je daarmee wilt zeggen Jan?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:48

Karl66 schreef:
Het zou prima zo kunnen zijn dat 99% van de bokkers er geen enkel probleem mee heeft als er racistische opmerkingen geplaatst worden. Dan kan je zeggen, mooi geen probleem, laten we daar vooral niet op gaan modereren. Het probleem blijft alleen dat het dan nog steeds strafbaar is en dat Bokt erop kan worden aangesproken omdat ze het faciliteren. Dus dan is het helemaal niet relevant wat de meerderheid van Bokt vindt, opdat moment moet Bokt zich gewoon aan de wet houden.

En hoe je het ook wendt of keert, discriminatie en racisme is gewoon bij de wet verboden in Nederland. Elke groep mensen of samenlevingen hebben wetten en regels, of dat nou de regels van Bokt of de wetten van Nederland zijn. Zolang je reageert binnen die wetten en regels is er niks aan de hand en word je ook niet monddood gemaakt. Op het moment dat je wetten of regels overtreedt, dan hoort Bokt in te grijpen en is het onzin om te zeggen dat je monddood gemaakt wordt.

Het staat je hartstikke vrij om aangifte te doen bij het meldpunt discriminatie Karl. Je hebt het linkje want je kon het mij ook sturen. Want uiteindelijk bepaalt de rechterlijke macht of iets strafbaar is en niet het Mod team van Bokt.