Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:25

Maar ik ben soms wel van mening dat er soms wel heel gauw in de slachtofferrol gesprongen wordt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:41

Weer even terug naar de beginpost. TS noemt als volkomen acceptabele vormen van kritiek:

Citaat:
Denk aan
“Jammer dat het paard niet rad loopt”
“Ruiter is wel erg sterk in de hand”
“Ik begrijp niet dat hiervoor gekozen is”

Volgens mij werd dit een aantal jaar geleden op Bokt gezien als 'niet acceptabel' en voor mijzelf sprekend vind ik dit ook nogal stevig in de kritiek. Dit zijn namelijk al constateringen die uitgaan van een vaststaand gegeven waarbij de poster gelijk heeft.

Mijn grens ligt dan wellicht ergens anders, maar ik zou het zelf formuleren als:
- kan het zijn dat het paard niet helemaal rad loopt? Ik lijk iets te zien linksachter?
- Zo op de foto's lijkt de ruiter sterk in de hand, heb je dit weleens als feedback terug gehad?
- Ik zou zelf een andere oplossing hebben gekozen namelijk…. Kun je jouw keuze toelichten?

Door een herformulering vraag je om toelichting bij de gesprekspartner zonder gelijk in de aanval te gaan en wellicht kom je zo achter meer informatie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:50

Ah zo. Is heel lastig vind ik, ik kan zelf ook weinig begrip opbrengen voor dogmatische redeneringen vanuit bijvoorbeeld geloof. Sommige meningen zijn nou eenmaal, al helemaal hier wel minder populair. Maar wat @ailill zegt - je kan wél proberen respectvol en inhoudelijk te blijven in de discussie. Denk trouwens dat er ook hier weer een verschil is tussen iemands heftige, persoonlijke en gevoelig topic of een algemeen discussietopic. Als je weet dat jouw mening nogal controversieel is of reactie oproept is het wellicht niet heel handig om m in het persoonlijke topic te zetten. En als je het doet, formuleer hem dan vanuit jezelf en niet als "TS moet dit".

@SuzanH ik snap wel dat daar heftig op gereageerd wordt maar ook dat het vervelend is om je zo te moeten verdedigen maar aan de andere kant is dat juist wel weer uitnodiging tot goede discussie. Al helemaal over zulke dingen is het heel goed om alle kanten te belichten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:50

Ik heb nog een toevoeging :-)

Bokt is een groot forum met veel verschillende onderdelen. Er zijn discussie onderdelen, zoals RT-D. Er zijn ook 'gezellige klets' onderdelen zoals PP en de HK. Dit staat ook genoemd bovenaan een forumonderdeel, bij PP staat er bijvoorbeeld 'waar je gezellig over paarden kunt kletsen'.
Het modereren van deze forums wordt ook aangepast aan waar je bent op het forum. Op PP zal stevige kritiek niet passen, maar een lolletje bijvoorbeeld weer wel :-) . Het hangt er dus erg vanaf waar je bent op het forum wat past of niet past.

Wat tmr001 ook zegt: in een gevoelig persoonlijk topic van iemand die worstelt met een probleem past een scherpe eigen mening minder als in een algemeen topic waarbij desbetreffende zaak wordt aangekaart (zoals abortus, inentingen, geloof, etc.etc.etc.)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:58

tmr001 schreef:
Ah zo. Is heel lastig vind ik, ik kan zelf ook weinig begrip opbrengen voor dogmatische redeneringen vanuit bijvoorbeeld geloof. Sommige meningen zijn nou eenmaal, al helemaal hier wel minder populair. Maar wat @ailill zegt - je kan wél proberen respectvol en inhoudelijk te blijven in de discussie. Denk trouwens dat er ook hier weer een verschil is tussen iemands heftige, persoonlijke en gevoelig topic of een algemeen discussietopic. Als je weet dat jouw mening nogal controversieel is of reactie oproept is het wellicht niet heel handig om m in het persoonlijke topic te zetten. En als je het doet, formuleer hem dan vanuit jezelf en niet als "TS moet dit".

@SuzanH ik snap wel dat daar heftig op gereageerd wordt maar ook dat het vervelend is om je zo te moeten verdedigen maar aan de andere kant is dat juist wel weer uitnodiging tot goede discussie. Al helemaal over zulke dingen is het heel goed om alle kanten te belichten.
Erg sterke aanvulling, hier ligt denk ik ook een grote sleutel tot...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:00

Dit werd eigenlijk al in het begin van dit topic gezegd. Soms is het beter een mening voor je te houden. Niet om je monddood te maken of om je uit topics te weren, maar puur omdat het even niet past.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:00

Maar ik ken topics waar persoonlijke problemen werden besproken waar ts constant afgebrand werd. Daar was totaal geen sprake van modereren..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:12

Ja maar die discussie is niet mogelijk. Omdat je afwijkende mening niet gerespecteerd wordt, maar gelijk afgedaan als onzinnig. Omdat er gelijk allemaal gebruikers bovenop je duiken. Het is 1 tegen velen. Dat is niet te doen. Ik heb het opgegeven in ieder geval. Als ik voel dat het een bepaalde kant opgaat ontstip ik. Of ik neem niet meer de moeite om te reageren.

Ik formuleer altijd vanuit mezelf. Is absoluut geen garantie voor een zuivere discussie of nette reactie terug.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:26

Gini schreef:
[
Dat mensen wegblijven omdat ze reltopics beu zijn, daar kan ik me nog in vinden. Maar dat ze wegblijven omdat er af en toe een lolletje plaatsvindt, dat denk ik dan weer niet.

Dat hangt dus een beetje af van het soort lolletje. Er kan echt wel veel. Maar sommige dingen zijn heel verstorend: als het een topic overneemt en het oorspronkelijke onderwerp reacties of soms pagina's buiten zicht blijft, en als het een spel tussen een paar gebruikers is die elkaar al vaak treffen, zeker als de TS daar niet bijhoort.

Citaat:
Logisch dus dat Bokt ook wel een afname zal zien van nieuwe gebruikers. Al ben ik ook wel benieuwd naar cijfertjes. :D

Het gaat mij niet om de afname van nieuwe gebruikers (al is dat ook jammer), maar vooral ook om de afname van oude gebruikers. En die vertellen op allerlei manieren welke bezwaren ze zien en waarom ze weggaan naar andere plekken.
(Maar voor nieuwe gebruikers geldt een deel natuurlijk ook. Het lijkt leuk dat je alles maar moet kunnen zeggen, maar als je als nieuwe gebruiker hier komt en jouw topic wordt het terrein van een langlopende discussie over een van de conflictpunten... heb je dan zin om te blijven? En die verwijzingen naar het 'echte leven' - daar zoek ik ook gewoon plekken waar je leuk met elkaar omgaat en je een gesprek kan hebben zonder dat het meteen een Discussie wordt of een ruzie of een kermis.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:01

LadyMadonna schreef:
Nu heb ik niemand op m’n foeilijst, maar als je dat wel hebt, wordt dan niet hele topic uit zn verband getrokken?
(User b reageert op user a, maar user a staat op m’n lijst dus die zie ik niet :?)

Dat valt reuze mee, in discussies wordt eea vaak gequote en dan krijg je toch wel mee waar op gereageerd wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:10

Apple schreef:
Weer even terug naar de beginpost. TS noemt als volkomen acceptabele vormen van kritiek:

Citaat:
Denk aan
“Jammer dat het paard niet rad loopt”
“Ruiter is wel erg sterk in de hand”
“Ik begrijp niet dat hiervoor gekozen is”

Volgens mij werd dit een aantal jaar geleden op Bokt gezien als 'niet acceptabel' en voor mijzelf sprekend vind ik dit ook nogal stevig in de kritiek. Dit zijn namelijk al constateringen die uitgaan van een vaststaand gegeven waarbij de poster gelijk heeft.

Mijn grens ligt dan wellicht ergens anders, maar ik zou het zelf formuleren als:
- kan het zijn dat het paard niet helemaal rad loopt? Ik lijk iets te zien linksachter?
- Zo op de foto's lijkt de ruiter sterk in de hand, heb je dit weleens als feedback terug gehad?
- Ik zou zelf een andere oplossing hebben gekozen namelijk…. Kun je jouw keuze toelichten?

Door een herformulering vraag je om toelichting bij de gesprekspartner zonder gelijk in de aanval te gaan en wellicht kom je zo achter meer informatie.

Helemaal mee eens. Kritiek zoals jouw voorbeelden vind ik prima, juist erg fijn om te lezen. Hoewel ook dan er soms meteen heftig terug gereageerd wordt, maar dan is de opening er wel naar een discussie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:20

Ailill schreef:
tmr001 schreef:

Erg sterke aanvulling, hier ligt denk ik ook een grote sleutel tot...

Ik denk dat elke mening geformuleerd zou moeten worden vanuit jezelf en niet als "TS moet..."
Moeten roept bij heel veel mensen al een gevoel van protest op nog voor ze gelezen hebben wat er na komt. Al zou je zeggen "Ts moet een miljoen krijgen" dan nog is dat gevoel van protest er bij de "moet". Het zal dan sneller af zwakken omwille van wat volgt maar als je al start met een gevoel van protest en wat volgt is dan niet zo positief als een miljoen krijgen dan sla je de deur gewoon zelf al dicht.

Ik snap niet dat een controversiële mening niet gegeven zou mogen worden. Waarom niet?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:04

Als je een controversiële mening geeft; maak je borst maar nat!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:04

rien10 schreef:

Idd, precies wat ik ook probeer uit te leggen maar dan lekker compact :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:20

Nou vind ik ook wel dat als je met een sterke mening komt je er ook wel een even sterke argumentatie aan mag toevoegen. Mag, niet moet uiteraard. Wanneer die sterke argumentatie dan niet komt, merk ik bij mezelf dat ik al snel denk 'veel geroep, weinig om het lijf'. Maar dat denk ik dan, dat typ ik niet neer. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:22

rien10 schreef:

Mwah. Ik doe dat regelmatig en dat valt best mee. :+
Tot op heden hebben ze nog niet met hooivorken en brandende fakkels aan mijn deur gestaan. Valt misschien wel mee dat ik in België woon, is wellicht te ver/ Ze durven het verkeer hier niet aan. O:)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:26

Tja. Ik deel je mening niet helemaal.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:30

Ayasha schreef:
rien10 schreef:

Mwah. Ik doe dat regelmatig en dat valt best mee. :+
Tot op heden hebben ze nog niet met hooivorken en brandende fakkels aan mijn deur gestaan. Valt misschien wel mee dat ik in België woon, is wellicht te ver/ Ze durven het verkeer hier niet aan. O:)
Ik weet waar je bed slaapt!

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:37

Hoi Ailill, ik vind het plaatsen van dat soort grote (bewegende) afbeeldingen in een topic als dit niet helemaal gepast omdat het erg afleidt van de tekst, zou je hier wat meer rekening mee willen houden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:38

:')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:39

Ik vind het helemaal leuk Ailill, wil je daar ook rekening mee houden?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:46

Shadow0 schreef:
Hoi Ailill, ik vind het plaatsen van dat soort grote (bewegende) afbeeldingen in een topic als dit niet helemaal gepast omdat het erg afleidt van de tekst, zou je hier wat meer rekening mee willen houden?
Maar natuurlijk Shadow, geen enkel probleem! Ik kan me goed voorstellen dat een keer extra naar beneden scrollen best een uitdaging kan zijn :j

Dan ook, nogmaals, een verzoek aan jou (want die negeer je, wederom, zoals je dat al jaren doet): Zou je je berichten iets minder als een feit weg willen zetten en niet keer op keer selectief op een ander willen reageren - om vervolgens (tijdelijk) naar de achtergrond te verdwijnen?

Mijn dank is groot :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:51

_O- :Y)
Aillil: Ohja? >;) Beware! Ik heb niet alleen twee staffords, een merrie en een jack maar ook nog een demi-griek ter bescherming! ~~}>
Als je nou netjes op voorhand even wat laat weten dan zorg ik voor koffie (of wat je dan ook belieft) en gebak. :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:43

Ayasha schreef:
_O- :Y)
Aillil: Ohja? >;) Beware! Ik heb niet alleen twee staffords, een merrie en een jack maar ook nog een demi-griek ter bescherming! ~~}>
Als je nou netjes op voorhand even wat laat weten dan zorg ik voor koffie (of wat je dan ook belieft) en gebak. :j
Ik kan heel goed met honden, no worries! Een demi-griek, klinkt vast enger dan de bedoeling is :P

Wat lief, cappuccino en bruinbierfruitcake graag :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:43

Shadow0 schreef:

Afbeelding