Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thesserd schreef:^^ Dat vroeg ik mij net ook al af
En jouw oplossing lijkt mij ook prima. Ben je het er niet mee eens, plaats dan geen fototopics op bokt, want het staat dan eenmaal in de voorwaarden.
Of mag dat wettelijk gezien ook weer niet?
Sammie schreef:De foto’s van de nieuwsartikelen werken andersHeel verhaal, maar de meeste komen uit een grote vijver waar geen auteursrecht op staat omdat de fotograaf die rechten (deels) heeft vrijgegeven (dus maw onder bepaalde omstandigheden te gebruiken door derden. Een van die omstandigheden is bijv. de naam van de fotograaf erbij zetten). In andere gevallen ook aangeleverd door de fotograaf zelf direct aan ons en dan heb je al gelijk toestemming om die foto te gebruiken.
WildWings schreef:Het probleem met "plaats maar geen fototopic op bokt als je niet wilt dat de foto's gebruikt worden voor Uitgelicht", is dat er vaak topics staan met foto's die door een ander gemaakt zijn (dus niet de TS zelf). Die kan niet zomaar vóór de fotograaf beslissen dat het akkoord is. Hoewel ik er geen probleem mee heb, denk ik dat je je hiermee wel op lastiger gebied gaat bevinden, want het is al duidelijk dat er kennelijk fotografen zijn die er wél een probleem in zien.
Lara_Silver schreef:Brainless schreef:Maar het zijn dus niet (altijd, meestal dus niet) de fotografen die een topic openen, maar van wie de shoot gemaakt is.cp112 schreef:Jij hebt het hier over de fotograaf die de foto's plaatst. 9 van de 10 keer is het gewoon de paardeneigenaar en is de fotograaf niet op de hoogte.
Het mag wettelijk gezien gewoon niet om foto's zonder toestemming zomaar aan te passen, zelfs logo's te verwijderen! Heel simpelweg voor eigen gewin. Dat het voor de fotografen als reclame wordt gezien stast daar los van. Zeker als in uitgelicht helemaal niet staat welke fotograaf het is.Gemmeke schreef:Ik ben het hier mee eens als de fotograaf zelf de foto's op bokt plaatst!
Maar helaas is dit vaak heel vaak niet het geval! Ze worden geplaatst door de eigenaar van het paard.
En in dit geval zijn denk ik ook de grootste problemen!
Ik vraag me dan ook af of deze groep zelf wel toestemming heeft gevraagd aan de fotograaf!
Ik quote jullie alle 3 even omdat jullie bijna hetzelfde zeggen.
Als je als fotograaf bokkers gaat fotograferen op een fotomeeting die georganiseerd is door en voor bokkers, dan kun je er toch heel zeker van zijn dat er naderhand ook een fototopic over gemaakt wordt? Juist. Vervolgens plaatst die bokker jou foto's, met jou naam (want dat heb er nog geen enkele niet zien doen) met dank aan '...' etc. Als mensen al foto's zouden willen pikken, dan gaan ze echt niet dat flut dingetje van pakweg 6 bij 3 cm op de voorpagina pakken, omdat daar geen logo op zit?! Dan gaan ze voor de grote foto in het topic met goede resolutie en shoppen daarna dat logo gewoon weg. Dus zoals ik al zei is dit echt gewoon pure muggenzifterij! Maar dan echt het schoolvoorbeeld er van! Als bokt nou het logo weg zou halen in de fototopics, dan had met iets om over te klagen! Maar over die mini foto op de voorpagina? Nee dat is gewoon zeuren!
WildWings schreef:Ja, nou. Helemaal de schuld van de stomme fotograaf, dat haar logo zonder toestemming werd weggehaald van haar foto. Had ze maar lekker haar bek over moeten houden in het openbaar. Nu is uitgelicht weg door háár schuld. Laten we haar lynchen!!
Leverage schreef:WildWings schreef:Ja, nou. Helemaal de schuld van de stomme fotograaf, dat haar logo zonder toestemming werd weggehaald van haar foto. Had ze maar lekker haar bek over moeten houden in het openbaar. Nu is uitgelicht weg door háár schuld. Laten we haar lynchen!!
Nondeju zeg, ga je het op die toer spelen?Jij laat een fijne kant van je zien, ga zo door hoor.
Leverage schreef:WildWings schreef:Ja, nou. Helemaal de schuld van de stomme fotograaf, dat haar logo zonder toestemming werd weggehaald van haar foto. Had ze maar lekker haar bek over moeten houden in het openbaar. Nu is uitgelicht weg door háár schuld. Laten we haar lynchen!!
Nondeju zeg, ga je het op die toer spelen?Jij laat een fijne kant van je zien, ga zo door hoor.
VogeltjeM schreef:Ja, no offence, maar jij leeft niet van je foto's